Jumaat, 18 Februari 2011

USAHALAH..JATUH TAK JATUH TU KERJA ALLAH...MENANG ITU ALLAH REDA ATAU ALLAH TAK REDA@ISTIDRAJ..ALLAH SAJA TAHU...

NGO: Jatuhkan BN agenda bersama
Harakahdaily

PETALING JAYA, 17 Feb: Berpuluh-puluh NGO di Malaysia mencapai kata sepakat semalam untuk menjadikan agenda menjatuhkan Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke 13 ini sebagai agenda bersama mereka.

Kata sepakat itu dicapai dalam pertemuan tertutup mereka di sebuah hotel dekat sini bersama para pemimpin Pakatan Rakyat iaitu PAS, PKR dan juga DAP.

PAS katanya diwakili oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, PKR oleh Setiausaha Agungnya, Saifudin Nasution Ismail manakala DAP diwakili oleh Ketua Pemudanya, Anthony Loke.

Menurut sumber, pertemuan tertutup itu dibuat atas jemputan Parti Sosialis Malaysia (PSM). Ia telah dihadiri oleh pelbagai NGO di Malaysia bagi membincangkan peranan Kuasa Ketiga (Third Force) dalam politik negara ini.

Sebelum ini, pelbagai pihak membincangkan peranan Kuasa Ketiga di samping BN dan Pakatan Rakyat dalam politik Malaysia.

Ia dipelopori oleh Raja Petra Kamarudin melalui laman webnya Malaysia Today bersama dengan apa yang dinamakan sebagai Malaysian Civil Liberties Movement (MCLM)

MCLM telah dilancarkan oleh beliau dan rakan-rakannya pada 30 Oktober tahun lalu.

Menurut sumber, persidangan meja bulat semalam cuba membincangkan peranan Kuasa Ketiga.

Sumber itu berkata, selepas berbincang, mereka mencapai kata sepakat paranan mereka yang utama sebenarnya adalah menjatuhkan BN bukannya memecahkan Pakatan Rakyat.

Ini kerana, para NGO ini bimbang kalau-kalau kekeliruan berlaku di kalangan rakyat jika isu Kuasa Ketiga ini diperbesarkan sedangkan kewujudan kuasa atau pun power base mereka pun dipertikaikan.


Semoga Mahathir dapat hidayah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 17 Feb: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berharap bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendapat hidayah Allah SWT.

“Saya tidak berhasrat setakat ini untuk mengulas jawapan Tun Mahathir terhadap saya seperti yang tersiar di muka hadapan akhbar Utusan pada hari ini,” tulis beliau yang juga Menteri Besar Kelantan di laman Twitter.

Akhbar Utusan Malaysia hari ini melaporkan Mahathir berkata, tujuan hidup Mursyidul Am PAS itu hanyalah untuk memenangi pilihan raya dan kemudian menjadi pemerintah bersama DAP serta Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Katanya, Nik Abdul Aziz secara terbuka sanggup mengkafirkan orang Islam Umno, dalam masa sama bersedia bekerjasama dengan syaitan menjayakan perjuangannya.

Beliau berkata, Menteri Besar Kelantan itu juga sanggup bekerjasama dengan pihak yang menolak perjuangannya untuk mendirikan negara Islam ala PAS di samping mempertahankan pendapat tokoh bukan Islam supaya umat Islam melonggarkan pegangan mereka terhadap ajaran Islam.

‘‘Harapan Nik Aziz ialah dengan melakukan semua ini orang bukan Islam di Malaysia akan sokong partinya di dalam pilihan raya. Bukan Islam yang diutamakan, bukan mengabdikan diri kepada Allah tetapi kemenangan dalam pilihan raya.

‘‘Orang Umno beragama Islam. Walaupun bagi Nik Abdul Aziz mereka bukan Islam kerana tidak sokong PAS namun dunia mengiktiraf bahawa orang Melayu termasuk ahli Umno dan ahli PAS juga adalah orang Islam,’’ ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian di dalam entri terbarunya bertajuk ‘Jawapan Kepada Nik Aziz’ di blognya http://chedet.co.cc/chedetblog hari ini.

“Cukuplah saya berkata, saya simpati dengan beliau, semoga beliau mendapat hidayah Allah SWT,” kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz.


Semakan keputusan kes Beng Hock 23 Mei
Harakahdaily

SHAH ALAM, 17 Feb: Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menetapkan 23 Mei depan sebagai tarikh pendengaran semakan kehakiman terhadap keputusan terbuka Mahkamah Koroner membabitkan kematian setiausaha politik exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki menetapkan demikian berikutan permohonan oleh pihak pendakwaan yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Dzulkifli Ahmad.

Peguam Karpal Singh yang mewakili keluarga Teoh pada pagi ini tidak mengemukakan sebarang bantahan selepas Mohtarudin menetapkan tarikh itu.

Di luar mahkamah, Karpal memberitahu pemberita bahawa pendengaran semakan keputusan koroner itu adalah berlainan daripada siasatan yang sedang dijalankan oleh Suruhanjaya Diraja mengenai punca kematian Teoh.

Beliau berkata sepatutnya siasatan Suruhanjaya Diraja tidak berjalan serentak dengan semakan kehakiman berkenaan.

Semakan kehakiman itu dibuat oleh Pejabat Peguam Negara yang tidak berpuas hati dengan penghakiman keputusan terbuka yang dibuat pada 5 Januari lalu.

Koroner Azmil Muntapha Abas dalam penghakiman terbuka berhubung inkues Teoh, yang ditemui mati pada 16 Julai 2009 memutuskan punca kematian pembantu politik itu bukan kerana bunuh diri mahupun dibunuh.

Sementara itu, anggota suruhanjaya berkenaan melawat tempat Teoh ditemui mati di Plaza Masalam, dekat sini pagi tadi.

Pengerusinya Tan Sri James Foong Cheng Yuen dan empat anggota lain tiba di bangunan itu pada 9.50 pagi.

Ini merupakan lawatan pertama anggota suruhanjaya ke lokasi kejadian sejak ia memulakan prosidingnya Isnin lalu.

Anggota lain suruhanjaya ialah bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk T. Selventhiranathan serta Pakar Perunding Patologi Forensik, Jabatan Perubatan Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr Bhupinder Singh dan Pakar Perunding Psikiatri Forensik dan Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom.



Liwat II: Seluar dalam Saiful ditanda bukti
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 17 Feb: Ketua Unit Jenayah Berat Jabatan Kimia, Dr Seah Lay Hoong mendakwa, laporan kimia yang diberi kepada pasukan pembelaan berbeza dengan laporan yang dikemukakan di mahkamah.

Kesilapan tersebut berkenaan label sampel bahan bukti yang diambil dari pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Dalam borang yang dikemukakan, bungkusan sampel diterimanya daripada polis sebelum ini ditanda B12 tetapi hari ini Dr Seah menunjukkan borang dengan sampel yang ditanda sebagai B11.

Juga terdapat kesilapan tarikh pada bungkusan itu yang ditandakan 28 Ogos, 2008 sedangkan dokumen Seah bertanda 28 Jun.

Menurut Seah pembetulan tersebut dilakukan di hadapannya dan mahu borang diubah ditandakan sebagai bukti.

Peguambela Anwar, Ram Karpal bagaimanapun membantah permohonan itu dengan alasan borang berkenaan berbeza daripada borang yang diberikan kepada pembelaan di awal perbicaraan.

Ram membuat bantahan itu mengikut Seksyen 51 Kanun Acara Jenayah dan menyatakan mahkamah tidak boleh meneruskan perbicaraan itu kerana tidak termasuk dalam urutan bukti.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden dalam hujah balasnya berkata, apa yang penting bukanlah dokumen itu sendiri tetapi perkara yang diperiksa.

Selepas tempoh rehat, Hakim, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah memutuskan dokumen yang disenaraikan sebagai bahan bukti yang dikemukakan tidak boleh ditandakan sebagai eksibit.

Dalam pada itu, perbicaraan hari ini juga turut mengenal pasti pakaian yang dipakai Saiful sewaktu hari kejadian temasuk seluar dalamnya.

Dua sampul mengandungi seluar dalam Saiful masing-masing berwarna biru gelap berjenama Levi's dan kelabu dikenal pasti.

Bahan-bahan bukti lain termasuk bulu kemaluan juga dikemukakan.

Peguam, Sankara Nair bagaimanapun membantah cadangan pihak pendakwaan ia adalah bulu kemaluan.

Sankara berkata ia sepatutnya ditanda sebagai segumpalan rambut.

Selain itu, sepasang seluar hitam (tanpa jenama) yang dipercayai yang digunakan oleh Saiful juga dikemukakan sebagai bahan bukti.

Sebelum ini, beberapa saksi mendakwa air mani Saiful dijumpai pada seluar hitam ini.

Kemudiannya baju hijau lengan panjang jenama G2000, kemeja biru dan kolar putih jenama Ralph Lauren dan cadar bewarna kelabu turut dikemukakan sebagai bahan bukti.

Mahkamah hari ini turut menerima kehadiran wakil daripada kedutaan Australia.

Dua orang pakar daripada negara itu turut hadir hari ini iaitu Dr David Wells dan pakar DNA Dr Brian McDonald.

Kain cadar berwarna kelabu pula ditunjukkan dan ia juga ditandakan sebagai bahan bukti.

Selain Datuk Seri Anwar Ibrahim, turut hadir adalah isterinya, Datin Sri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan bekas Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali.



Risalah fitnah mula warnai PRK Merlimau
Ahmad Danial

JASIN, 17 Feb: Fitnah dan pembohongan mula mewarnai pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau walaupun penamaan calon dan aktiviti berkempen masih belum bermula.

Pagi ini, petugas keselamatan dan petugas penerangan Markas Induk PAS PRK Merlimau dikejutkan dengan pengedaran CD dan risalah kecil yang bertajuk ‘Islam Umno tak masuk syurga’, ‘Islam PAS Masyuuuuk Syurga’ yang memaparkan gambar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memakai cermin mata hitam.

Selain dari risalah itu, sekeping VCD bertajuk ‘Kemuliaan Masjid Negara tercemar’ juga diedarkan.

Kedua-dua bahan edaran itu dijumpai di hadapan Markas Induk PAS PRK Merlimau dan juga diletakkan di cermin kereta hadapan.

Seorang petugas penerangan, Irwan Azmi Aziz, 28, ketika ditemui di Markas Induk berkata, bahan edaran itu mungkin disebarkan pada awal pagi antara jam 1.00 hingga 4.00 pagi kerana sebelum itu mereka tidak menemui apa-apa bahan seperti itu di sekitar markas tersebut.

Rakan beliau, Abu Siraj Hod, 32, pula berkata tindakan pihak tertentu mengedarkan bahan tersebut mungkin bertujuan untuk memburuk-burukkan PAS kerana tindakan sebegitu memang biasa dilakukan pihak lawan bagi mengelirukan rakyat.



Saman ekor: Syarikat proksi rompak duit rakyat
Majdan Yahya

GOMBAK, 17 Feb: Pelancaran Kempen Penerangan Bantah Saman Ekor (KASE – Kempen Anti Saman Ekor) Pakatan Rakyat dengan rasminya bermula dan telah disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa KASE, Datuk Mahfuz Omar di Dewan MuhibbahTaman Bolton, Batu Caves, malam tadi.

Majlis yang bermula pada jam 9 malam itu turut dihadiri Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali, Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali dan Yang Dipertua PAS Gombak, Ustaz Salehuddin Nasir.

Kempen penerangan tentang saman ekor ini bertujuan membela mangsa saman dan menyedarkan tentang hak-hak mereka mengikut undang-undang.

Menurut Mahfuz, pesalah saman ekor kini berjumlah 4 juta orang yang membabitkan 15 juta saman.

Pesalah juga, katanya tidak tahu mereka sebenarnya menerima notis bukan saman.

Saman yang sebenar dikeluarkan apabila pesalah tidak membayar jumlah tersebut dan dihadapkan ke mahkamah.

Tambahnya, selepas perbicaraan, mahkamah akan memutuskan seseorang itu bersalah dan mesti membayar saman.

Namun, ujarnya selepas pindaan yang akan dibuat nanti pesalah akan diberi notis dan saman sekaligus.

“PR pada dasarnya bersetuju saman yang dikeluarkan kepada pesalah trafik, yang bertujuan mendidik agar mereka lebih berdisiplin di jalan raya bagi mengurangkan berlakunya kemalangan. Tetapi pada masa yang sama PR mahu biarlah hukuman yang dikenakan itu tidak menganiaya rakyat,” ujar Mahfuz.

Menurutnya, ada tiga perkara yang menjadi kebimbangan PR dalam isu saman ekor iaitu pindaan akta JPJ baru-baru ini tidak menyentuh langkah-langkah untuk mengatasi kemalangan maut, padahal perkara itulah yang patut ditekankan.

Keduanya, kata beliau rakyat dianiaya kerana tidak mahir undang-undang di mana JPJ tidak sepatutnya menyenaraihitamkan pesalah kerana belum dijatuhkan hukum oleh mahkamah.

“Contohnya ialah berita seorang warga emas disaman kerana membawa motosikalnya yang berkuasa 500cc melebihi had laju. Padahal warga emas tersebut hanya mempunyai motosikal 70cc dan beliau sendiri tidak pernah sampai ke tempat “motornya” disaman. Banyak lagi contoh penganiayaan terhadap rakyat dalam kes saman ekor ini,” ujarnya yang juga Ahli parlimen Pokok Sena.

Selain itu, jelasnya pindaan akta yang akan dikuatkuasakan nanti yang membabitkan saman ekor cara baru yang menggunakan teknologi terkini di mana PR tidak ada masalah dengan pengenalan sistem baru itu selagi tujuannya untuk mendidik pengguna jalan raya ke arah kebaikan.

“Yang menjadi kemusykilan ialah sistem ini akan dikendalikan oleh dua syarikat swasta yang telah dikenal pasti,” dakwa Mahfuz.

Mahfuz bimbang jika kedua-dua syarikat ini merupakan proksi kepada tokoh-tokoh tertentu atau kroni untuk merompak duit rakyat melalui saman.

“Hal ini kerana, syarikat terbabit akan mendapat keuntungan melalui komisen saman yang dikenakan. Sudah tentulah mereka mahu lebih banyak saman kerana untuk mereka akan meningkat. Dalam hal ini rakyat sekali lagi menjadi mangsa,” ujar Mahfuz lagi.

Dalam majlis itu, Mahfuz menyeru supaya mangsa saman ekor dan “bakal” mangsa saman ekor bangkit memperjuangkan hak mereka sebagai pengguna jalan raya dan rakyat Malaysia yang peka.

Beliau juga menyatakan bahawa saman ekor yang tertunggak sebelum ini (sebelum pindaan akta) akan dibatalkan.



PAS Wilayah perkukuhkan skuad media

Khairul Izwan

KUALA LUMPUR, 13 Feb: PAS Wilayah Persekutuan berjaya menganjurkan Seminar Kewartawanan dalam usaha mewujudkan skuad media PAS Wilayah Persekutuan.

Seminar anjuran Lajnah Penerangan PAS Wilayah Persekutuan itu bertempat di Bangunan Kohilal telah mendapat sambutan menggalakkan dari para peminat media di sini.

Dalam usaha menjayakan seminar tersebut, pihak penganjur telah menjemput dua penceramah iaitu Zulkifli Sulong, Ketua Pengarang Harakahdaily untuk memberi pendedahan berkenaan asas penulisan berita.

Peserta juga diberi pendedahan berkenaan cara pengendalian kamera video oleh Shukri Mohamad, jurukamera di Harakahdaily.

Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan Ustaz Amran Alnahrain berkata, seminar berkenaan di harap mampu memberi pendedahan kepada ahli untuk lebih mahir dalam uasaha membentuk skuad media PAS Wilayah Persekutuan.

"Penganjuran ini (seminar) diharap memberi pendedahan kepada ahli untuk lebih berkemahiran memberi berita yang kita(PAS Wilayah Persekutuan) perlukan terutama berita di ibu kota.

"Kita dalam usaha membentuk skuad media adalah satu projek yang mampu memberi kebaikan kepada PAS Wilayah Persekutuan," katanya dalam seminar tersebut.

Merurut beliau lagi, ramai ahli yang mempunyai blog- blog dan mempunyai minat dalam penulisan.

Tambahnya, satu lagi projek yang akan di jalankan ialah menempah jaket skuad media ini kepada sesiapa yang berminat menyertai skuad tersebut.

Seminar tersebut di hadiri kira- kira 20 peserta dan ternyata peserta mendapat pendedahan yang berguna daripada seminar tersebut.

Tiada ulasan: