Isnin, 28 Februari 2011

LA NI AKHIR ZAMAN...HADIS MENGATAKAN KELAHIRAN IMAM MAHDI DAN TURUNNYA NABI ISA AS...ISLAM BANGUN DIMANA2..SEBAGAI PERSEDIAN..SAPE MAMPU LAWAN TAKDIR

Pelabur paling ramai ke P.Pinang di Malaysia
Mohd Sabri Said

GEORGETOWN, 28 Feb: Pulau Pinang merupakan negeri yang paling ramai pelabur di Malaysia diikuti Selangor dan ini buktikan Kerajaan Pakatan Rakyat boleh membawa Malaysia ke arah kemakmuran, sejahtera dan bertrampilan.

Demikian kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam satu majlis dekat sini.

Ujarnya, apa yang diperlekehkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kononya jika Pakatan Rakyat menguasai negara ini rakyat semakin mundur kebelakang sebab kejatuhan ekonomi tidak benar sama sekali.

Katanya lagi, kedatangan pelabur paling ramai itu sekaligus menafikan kenyataan Najib yang mempertikaikan buku jingga yang memaparkan 100 Pakatan Rakyat memerintah berbagai barangan akan diturun atau dikaji semula.

"Tengok apa yang dah kita amalkan menjadi tarikan pelabur yang ramai ke Pulau Pinang. Selangor pula kedua semua itu bukti Pakatan Rakyat tahu memerintah, " tegasnya ketika menyampaikan watikah perlantikan 291 orang Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKKK) seluruh Pulau Pinang di tingkat 5, Komtar semalam.

Baru-baru ini Najib mengatakan pertumbuhan ekononi Malaysia mengembang kembali tanpa menyebut nama negeri berkenaan kerana mungkin memberi kesan pada pemerintahanya terutama dalam suasana pilihanraya kecil di Dewan Undangan (Dun) Merlimau, Melaka dan Kerdau, Pahang.

Najib patut sedar kewibawaan negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat kerana dapat menambahbaik kelemahan yang ketara ketika Barisan Nasional (BN) memerintah seperti rasuah, penyelewengan dan mementingkan kroni.

Di Pulau Pinang hasil penjimatan yang BN tidak pernah lakukan ialah Kerajaan Pakatan Rakyat dapat memberikan kembali wang RM100 kepada warga emas yang berusia 60 tahun ke atas dan atasi kemiskinan tegar,

Mulai tahun ini ujar Lim, kerajaan memperluaskan lagi bantuan kepada golongan ibu tunggal serta Orang Kurang Upaya (OKU) dan menaikan elaun JKKK dan setiausahanya.

Bukan itu sahaja elaun guru Kelas Fardhu Ain (KAFA), Tok Imam, Huffaz dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) juga diberikan.

"Dulu masa Umno dan BN perintah mereka menindas tidak membantu. Kini rakyat lega kerana kerajaan lebih berhati rakyat, " tambahnya yang juga Adun Air Putih, Balik Pulau.

Dasar Cekap, Akautabiliti dan Telus (C.A.T) katanya, memang berjaya dan berharap semua JKKK mainkan peranan menerangkan kepada keseluruhan rakyat agar mereka memahami hasil tindakan pembaharuan Kerajaan Pakatan yang memerintah.

CAT tambahnya, bukan sahaja menambah ekonomi dan menjimatkan wang rakyat malahan boleh menyakinkan rakyat jika maklumat dicambahkan kepada mereka.

"Saya mahu semua rakyat didedahkan hasil amalkan dalam pemerintahan. Peranan JKKK kena dilipat gandakan, " jelasnya.



Anwar: Islam sedunia bangkit tentang kezaliman
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Feb: Para pimpinan negara Asia Tenggara diingatkan bahawa angin perubahan di dunia Islam terhadap kezaliman dan penindasan bakal melanda di kawasan ini sekiranya tiada reformasi yang sempurna terhadap sosio-ekonomi dan usaha dilakukan untuk mengukuhkan institusi demokrasi dan kebebasan.

Demikian kata Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang di dalam seminar Asian Renaissance ke 5 di Phnom Penh kelmarin.

Anwar yang juga bekas Timbalan Prdana Menteri berkata kuasa yang ada sekarang, hanya boleh berterusan sekiranya organ-organ negeri seperti polis, pasukan keselamatan dan tentera melaksanakan tugas mereka untuk menekan perbezaan pendapat rakyat.

Dengan mengambil contoh revolusi yang kini berlaku di Tunisia, Mesir, Yemen, Bahrain dan Libya, Anwar menyifatkan kejatuhan regim sehingga penukaran tampuk pemerintahan yang berlaku di negara-negara tersebut adalah akibat kegagalan organ-organ penting yang disebutkannya tadi berfungsi pada keadaan sepatutnya.

“Masalah yang kini melanda negara-negara Timur Tengah tidak banyak berbeza dengan kebanyakan tempat di dunia yang di bawah pemerintahan autokratik. Pengumpulan harta kekayaan oleh para elit dengan menindas rakyat, infrastruktur yang tidak mencukupi, sistem pendidikan usang, penjagaan kesihatan menyedihkan dan penurunan pendapatan merupakan masalah-masalah yang serupa yang sedang dialami oleh semua negara di bawah regim autokratik.

"Marginalisasi politik dengan segala implikasinya dan pemiskinan ekonomi, ini adalah bahan yang sempurna untuk gejolak politik.

"Rejim yang telah melewati tarikh jatuh tetapi terus melukis topeng keamanan, keselamatan dan bahkan kesejahteraan melalui penggunaan mesin propaganda rumit hanya menunda hisab terakhir mereka,” kata Anwar.

Indonesia terus bersinar

Anwar turut berkata kebangkitan rakyat di Timur Tengah boleh dijadikan sebagai peringatan kepada para pemimpin Asia Tenggara, sambil mengingatkan bahawa banyak undang-undang zalim yang melanggar kebebasan fundamental bersama-sama dengan kehancuran sistemik pemisahan persamaan kuasa telah diwujudkan bagi menghancurkan perlindungan fundamental yang dikuatkuasakan ketika pencapaian kemerdekaan daripada kuasa penjajah.

Menggunakan Indonesia sebagai contoh, di mana beliau menyifatkan sebagai satu contoh negara demokrasi tulen selepas transformasi politik, Anwar menggesa negara-negara Asia Tenggara untuk meniru jejak republik tersebut dalam menjamin kebebasan akhbar dan pilihanraya umum yang bebas.

“Indonesia, setelah mengalami pergolakan transformasi politik dan muncul sebagai sebuah bangsa baru sama sekali, masih tetap bersinar sebagai contoh dari demokrasi yang sebenarnya.

"Kebebasan akhbar masih hidup dan sihat, dan amalan pilihanraya umum yang bebas dan adil menyebabkan jiran-jirannya kelihatan seperti “upstarts” menyedihkan dalam perlumbaan untuk demokrasi,” kata Anwar.

“Memang itu bukan Utopia, tetapi perubahan fenomenal di bidang pemerintahan, penghakiman dan keunggulan pra-aturan undang-undang yang meletakkannya sebagai teladan demokrasi liberal yang baru lahir,” tambah Anwar.

Dalam sebuah pernyataan yang jelas merujuk pada situasi sosial di negara itu, Anwar berkata pemberdayaan satu kumpulan etnik dengan mengorbankan yang lain hanya akan menimbulkan benturan persaingan kepentingan yang pada akhirnya akan mengancam konsensus pengimbang penting dalam masyarakat majmuk.

“Konsensus ini memerlukan penyesuaian terhadap pertindihan tuntutan untuk hak-hak atau matlamat. Oleh itu, ia menjadi kewajipan bagi para ahli politik yang berkuasa atau pembangkang dengan melakukan tanggungjawab sendiri walaupun terpaksa mempertaruhkan populariti mereka.

"Oleh kerana itu, ia adalah percelaan berganda bagi para pemimpin dalam masyarakat multi-etnik yang mengawal organ-organ negara termasuk media massa untuk menyalakan api persaingan etnik dan permusuhan supaya mereka dapat tetap berkuasa," kata Anwar, dalam sebuah penghinaan jelas terhadap Umno, yang kebelakangan ini telah terus memainkan isu perkaumana melalui lidah rasmi mereka, Utusan Malaysia.

Dalam pada itu, Anwar turut berkata selain keperluan untuk pemilihan umum yang bebas, adil dan telus, sesebuah negara turut memerlukan satu badan kehakiman yang adil yang berfungsi sebagai check and balance yang berkesan terhadap kuasa eksekutif dan perundangan.

“Kita tidak boleh menyatakan betapa pentingnya satu penghakiman yang bebas. Sebuah penghakiman yang dikompromikan boleh dan akan mengambil negara ke ambang kehancuran politik. Ini juga akan menyebabkan kegagalan sistemik dalam mengikuti proses dan undang-undang,” tegas Anwar, yang kini berhadapan dengan pelbagai cabaran kehakiman dalam pertuduhan liwatnya.

Dalam ucapan tersebut, Anwar turut menangkis kaitan agama Islam dengan pengongkongan kebebasan dan demokrasi seperti yang diwar-warkan pemimpin Barat yang Islamophobia dengan menyatakan bahawa revolusi yang berlaku di Timur Tengah sudah cukup untuk membuktikan bahawa umat Islam akhirnya akan memilih kebebasan daripada kediktatoran jika diberi peluang.

“Dalam apa keadaan pun, ketakutan bahawa Islam akan merampas hak kebebasan dan demokrasi adalah tidak berasa.

"Oleh itu, ungkapan terbaru ini adalah kosong, dan semata-mata sebagai satu cara baru untuk mengalahkan hantu Islam, dalam pelbagai manifestasi dari Islamofobia,” ujar Anwar sambil menambah bahawa ketakutan kepada Islam masih lagi ada semenjak kejadian September 11.

Islamophobia

Anwar turut berkata bahawa pada zaman ini masalah Islamophobia tidak tertakluk pada Barat sahaja malah telah menular ke Timur.

"Kita ada dalam rekod seseorang yang sepatutnya sudah bersara di Asia Tenggara yang menyatakan pendapatnya tentang orang Islam tanpa memikirkan soal sensiviti.

"Kita pun mempunyai pemimpin Islam di kawasan ini yang seolah-olah paranoia tentang Ikhwanul Muslim sehingga tahap mengalahkan kata Mubarak dan golongan neo-kontra Amerika,” bidas Anwar yang jelas merujuk kepada Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Kuan Yew di dalam buku terbarunya telah mencetuskan kontroversi apabila menyeru orang Islam Singapura untuk melonggarkan amalan Islam demi integrasi nasional, manakala Najib pula mengeluarkan kenyataan yang dilihat mengaitkan ulama dunia terkenal Yusuf al-Qaradawi dan Ikhwan Muslimin sebagai pengganas dalam satu laporan National Review.

“Kita telah melihat bermula daripada revolusi Tunisia, dan keseluruhan fasa kebangkitan Mesir dan sekarang Libya, Yemen dan tempat lain, seruan yang sama untuk menuntut kebebasan terhadap kezaliman dan penindasan.

"Tuntutan-tuntan rakyat tetap berkisar kepada pengurusan kerajaan yang baik, kebertanggungjawaban terhdap rasuah, pemberdayaan politik dan keadilan sosial,” tegas Anwar di penghujung ucapannya.



Saman ekor: Kase di JPJ Wangsa Maju esok
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Feb: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), menjemput semua mangsa saman ekor yang perlu memperbaharui lesen dan cukai jalan mereka untuk hadir ke Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wangsa Maju, esok.

Pengerusinya, Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau bersama barisan peguam Kase akan berada di sana sejam bermula jam 10 pagi bagi memberi khidmat nasihat kepada mereka yang mempunyai masalah disenarai hitam kerana enggan membayar saman ekor tertunggak yang tamat hari ini.

"Kita akan berada di sana esok juga untuk untuk melihat penyelarasan baru kadar kompaun kesalahan trafik yang berkuatkuasa 1 Mac, iaitu esok.

"Jadi kita seru kepada mereka yang ada masalah saman ekor tetapi perlu memperbaharui cukai jalan dan lesen esok, untuk buat pembaharuan tersebut di pejabat JPJ Wangsa Maju agar kami boleh membantu," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Esok akan berkuatkuasa kadar kompaun baru di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 yang dikeluarkan JPJ, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Ianya ekoran kabinet sebelum ini menyusun semula kesalahan lalu lintas daripada tiga kategori kepada empat kategori, iaitu mengikut kelas kenderaan, tahap keseriusan dan jenis kesalahan, nilai kompaun bertambah mengikut tempoh pembayaran kompaun dan kompaun berganda akan dikenakan terhadap pemandu yang melakukan kesalahan berulang.

Mengikut penyelarasan baru itu, pengguna jalan raya yang gagal menjelaskan kadar kompaun dalam tempoh 15 hari akan dinaikkan daripada RM150 kepada RM200, seterusnya dinaikkan kepada RM300 sekiranya tidak dijelaskan dalam tempoh 30 hari.

Sementara pemandu yang gagal membayar saman dalam tempoh 60 hari pula akan diheret ke mahkamah.

Bagi pemandu yang menyumbang kepada kemalangan, kesesakan lalu lintas dan kesalahan berkaitan perkhidmatan teksi, kadar kompaun maksimum sebanyak RM300 akan dikenakan dan ia tidak akan dikurangkan walaupun dijelaskan lebih awal.

Tiada ulasan: