Jumaat, 25 Februari 2011

JANGAN BANGGA DENGAN PERBUATAN TAK BERMORAL...RAKYAT MENILAI....JIKA ITU HAK KELANTAN PULANGKANLAH...JANGAN SAMPAI SENGSARA DIAKHIRAT NANTI...

Zaid Zakaria: Pakatan sudah sedia hadapi PRU 13
Zaid Zakaria

PAS baru sahaja selesai mengadakan konvensyen mengenai isu Melayu untuk menyatakan janji tidak mengabaikan kepentingan Melayu dalam perjuangan politiknya.

Perhimpunan yang diadakan di Shah Alam, Selangor itu memberi isyarat kepada orang Melayu bahawa PAS tidak mengabaikan orang Melayu seperti didakwa oleh seteru utamanya Umno.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyebut dengan tegas tentang pegangan PAS dalam hal Melayu.

Pada masa yang sama, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyatakan dengan tegas bahawa masa depan orang Melayu ialah dengan menyokong perjuangan Islam, dan bukan terpedaya dengan fahaman ketuanan Melayu seperti dibawa Umno.

Pada masa yang sama, Pemuda PAS mengadakan perhimpunan di Kota Sarang Semut, Kedah, sebagai perhimpunan menegaskan semangat perjuangan dalam menuju ke Pilihan Raya Umum ke-13 yang dijangka tahun ini.

Dengan tekad mempertahankan negeri Kedah yang dikuasai Pakatan Rakyat, Pemuda PAS sudah memulakan momentum untuk diteruskan bagi menghadapi pilihan raya.

Parti Keadilan Rakyat, PKR, pula telah membina momentum melalui cetusan semangat revolusi di dunia Arab yang sedang menyaksikan satu persatu domino mula tumbang.

Melalui ucapan-ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulas kejatuhan diktator di Tunisia dan Mesir dan masa depan demokrasi di Asia Barat, sentimen yang sama dapat dicetuskan di sini.

Menurut Anwar dalam satu ucapannya, Mesir dan Malaysia mempunyai persamaan dari segi sistem yang dikuasai elit pemerintah.

Dalam satu ucapannya, Anwar mengutuk tindakan diktator-diktator terbabit yang melarikan harta berbilion dolar Amerika Syarikat sedang pada masa sama ramai rakyat yang menderita.

Dalam dunia tanpa sempadan hari ini, apa yang berlaku jauh beribu batu boleh sampai ke depan masa dalam masa sesaat.

Maklumat yang diperolehi boleh menyentuh sentimen rakyat di negara ini yang berdepan masalahnya sendiri yang merasakan tidak diendahkan oleh pemerintah.

DAP, satu lagi anggota PR kelihatan terus kukuh, sama ada di Pulau Pinang yang menjadi tonggak kekuatannya mahupun di negeri-negeri lain.

Parti ini juga merupakan parti yang tidak tewas dalam pilihan raya kecil sejak Pilihan Raya Umum ke-12, malah memenangi kerusi Sibu pada Mei lalu.

Apa yang berlaku di Asia Barat mungkin dianggap sesetengah pihak sebagai tidak ada kena-mengena, dan realiti di sana dengan di negara ini berbeza.

Tetapi sekurang-kurangnya tumbangnya pemimpin zalim di Tunisia dan Mesir mampu menyampaikan isyarat kepada rakyat di negara ini bahawa perubahan bukan sesuatu yang mustahil.

Walaupun tidak dengan apa yang disaksikan di Asia Barat, tidak ada apa yang menghalang rakyat negara ini membuat perubahan melalui peti undi.

PR sendiri tentu tidak mahu melihat suasana seperti di Asia Barat itu berlaku di negara ini sehingga menyebabkan timbul suasana yang tidak menentu, selagi masih banyak ruang perubahan boleh dimanfaatkan.


Pakatan tak perlu kabinet bayangan, kata Anwar
Feb 24, 11 10:36am

Pakatan Rakyat tidak perlu membentuk kabinet bayangan kerana jawatankuasa Parlimen yang telah ditubuhkan sebelum ini sudah memenuhi kriteria berkenaan, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

NONE"Tidak perlu dibentuk kabinet bayangan kerana kita telah pun mendahului dengan wujudnya jawatankuasa ini yang meneliti isu-isu mengikut portfolio kerja masing-masing," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mempengerusikan 'Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat' bersama Menteri-menteri Besar dan Ketua Menteri bagi negeri-negeri di bawah pakatan pembangkang di Kuala Lumpur, petang semalam.

Anwar mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini yang mencabar parti pembangkang supaya memperlihatkan bayangan Kabinet mereka kepada rakyat sekiranya mereka begitu berhasrat untuk memerintah negara.

azlanKatanya, cadangan Najib itu adalah bukti Umno perakui dan khuatir visi Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya akan menjadi kenyataan.

"Secara positif saya melihat pertama kali pimpinan Umno, dulu hanya menolak saja kemungkinan Pakatan mengambil alih Putrajaya, sekarang, pertama kalinya mereka akui ada kemungkinan Pakatan akan ambil alih dan mereka nak tahu siapa barisan pimpinan kita dan menteri-menteri kita," katanya.

"Pilihan kita sekarang ialah membentuk jawatankuasa parlimen yang mengandungi tokoh-tokoh parlimen dan lain-lain bagi meneliti isu mengikut portfolio kerja dan juga institusi, dan ini telah berjalan, laporan telah dibuat dan beberapa aspek diketengahkan," katanya.

Menurut ketua umum PKR itu, maklumbalas dan cadangan jawatankuasa tersebut yang diteliti, digubal sehingga terbitnya Buku Jingga Pakatan Rakyat yang memperincikan program mereka dalam 100 hari pertama selepas menawan Putrajaya.

NONEDitanya berkenaan kecekapan jawatankuasa ini, beliau berkata Buku Jingga itu merungkapkan bukti kukuh kecekapan jawatankuasa berkenaan kerana semua pelan dan saranan yang diterbitkan dalam buku tersebut adalah susunan program yang menyeluruh.

"Bagaimana kita mampu menerbitkan Buku Jingga? Ia merupakan satu pelan yang komprehensif digubal dengan maklumbalas daripada jawatankuasa tersebut, jadi kalau kata kerja mereka tak memuaskan tak benar," katanya.



Dinsman: Menunggu kelahiran buku politik Lutfi
Dinsman
Berakhirnya 1998, Tahun Reformasi itu, tiada lagi buku politik hasil tangan Ahmad Lutfi Othman, hinggalah ke hari ini, November 2010. Padahal dalam tahun 1998 itu saja kita sempat membaca tidak kurang tiga buah buku politik hasil karangannya – Layakkah Anwar Ketuai Reformasi?, Anwar Skandal Seks atau Konspirasi Politik, dan Malaysia Tanpa Anwar. Sehangat dan serancak semangat dan suasana Reformasi 1998 itu, sehangat dan serancak itulah pula minda dan tangan Ahmad Lutfi bekerja menghasilkan buku politik semasa. Dan sehangat itulah juga isi kandungan buku-buku tersebut, walaupun tidak semestinya membawa jeritan yang sama. Setebal masing-masing 240, 320 dan 320 muka surat, diterbitkan dalam tempoh kurang setahun itu pastilah ia bukan suatu hal yang biasa. Itu sesuatu yang luar biasa, ‘kan!

Tambahan pula pada waktu itu juga dia menjadi Editor majalah Tamadun - sebuah majalah yang mendapat permintaan tinggi pada waktu itu, disebabkan laporannya mengenai fenomena Anwar Ibrahim dan Reformasi. Keluaran September 1998 misalnya (yang lewat dicetak kerana hendak mengisi cerita terbaru Anwar Ibrahim dan Reformasi) mencapai edaran 150 ribu naskah, setelah terpaksa diulang cetak sebanyak tiga kali. Padahal sebelum itu majalah itu hanya dicetak 30 ribu naskah sahaja. Orang mencari Tamadun (dan juga Harakah) waktu itu untuk mendapatkan maklumat terbaru, benar dan berani, mengenai Reformasi dan cerita mengenai Anwar.

Memang itu satu fenomena. Fenomena Reformasi. Dan Ahmad Lutfi Othman yang sedang mencipta nama sebagai penulis buku politik semasa paling prolifik dan diminati waktu itu, berasa tidak cukup sekadar menangkap dan merakamkan fenomena itu di dalam buku dan Tamadun – majalah yang bukan miliknya. Maka pada ketika bahang Reformasi sedang marak membakar itu dia mengambil keputusan berhenti daripada penerbitan Tamadun, dan melancarkan penerbitan sendiri – majalah dwibulanan Detik dan bulanan remaja Wasilah. Demikianlah, barangkali, maka dia berhenti menulis buku. Untuk tumpukan perhatian kepada penerbitan majalahnya.

Dan apabila mencebur diri dalam kancah penerbitan akhbar/majalah, yang mengkritik kerajaan pula, kerenahnya bukanlah kepalang. Daripada urusan perniagaan hingga kepada berurusan dengan pihak berkuasa dalam penerbitan akhbar/majalah, ia meminta perhatian yang cukup besar. Dan apabila minatnya begitu kuat untuk menerbitkan akhbar/majalah sendiri, Ahmad Lutfi Othman sebenarnya bukan sekadar berminat untuk menjadi penerbit akhbar/majalah. Minatnya lebih daripada itu.

Sewaktu di universiti lagi dia memang seorang pejuang. Tidak pernah mengikuti kursus untuk menjadi penulis pun. Di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Jalan Gurney itu dia mengambil kursus sarjana muda Kejuruteraan Awam. (Entah macam manalah kemudiannya boleh menjadi penulis dan wartawan yang sepertinya itu). Dia aktif dalam kegiatan mahasiswa, sebagai Setiausaha Agung Persatuan Mahasiswa UTM. Sudah melancarkan konfrantasi terbuka terhadap Anwar Ibrahim (menteri Umno-BN) sejak waktu itu lagi.

Maka apabila dia menjadi pengusaha akhbar/majalah dan menerbitkan majalah sendiri, tetapi terpaksa menyewa permit orang lain kerana kerajaan Malaysia enggan memberikan permit kepada orang sepertinya (walaupun berpuluh kali dia memohon permit majalah dan akhbar), jiwa pejuangnya pun sempat membentuk dirinya menjadi pejuang hak kebebasan menerbitkan akhbar dan majalah. (Sesuatu yang amat jarang terjadi). Dan Detik yang mula diterbitkan sebulan sekali sejak November 1998 dan menjadi dua kali sebulan sejak pertengahan 1999 itu hanya sempat terbit 17 kali sahaja, sebelum diharamkan. Barangkali kerana satu terbitannya yang menyiarkan wawancara dengan Anwar Ibrahim yang diseludup dari penjara. (Keluaran itu dicetak 100 ribu naskah). Namun walaupun diharamkan, Lutfi tidak pernah undur. Dia terus terbitkan edisi tabloid "tak berkala"nya, satu demi satu, dengan pelbagai nama, hinggalah kira-kira 50 judul.

Melihat kembali kisah-kisah itu sahaja pun kita tidak akan hairan lagi mengapa selepas Malaysia Tanpa Anwar itu (akhir 1998 atau awal 1999?) tidak ada lagi karya Ahmad Lutfi Othman yang berupa buku politik semasa. Dia telah beralih ke medan lain, yang barangkali memberikan lebih kepuasan kepada jiwanya – jiwa seorang pejuang yang mahu menegakkan yang hak dan memerangi yang batil dan mungkar. Maka tidak lama berada di medan baru itu dia pun bertemu pula sesuatu yang dijadikannya target perjuangannya – menyiasat, membongkar, mendedahkan dan melapor kepada polis dan BPR (Badan Pencegah Rasuah, sekarang SPRM), di samping laporan akhbar, majalah dan video, terhadap amalan-amalan rasuah dan penyelewengan kuasa yang dilakukan oleh Menteri Besar Selangor, Khir Toyo. Waktu itu dia semacam obses dengan isu rasuah Khir Toyo itu, hinggakan dalam satu pilihan raya kecil di Perlis pun, juga di Anak Bukit dan Pendang, Kedah, dia menyebarkan maklumat rasuah Khir Toyo ini dalam kempen-kempen pilihan raya di kawasan berkenaan. Barangkali tidak ada orang lain yang sedemikian komitednya dengan sesuatu isu yang diperjuangkan, seperti halnya Ahmad Lutfi dalam isu tersebut.

Dan pada waktu itulah juga, dia mengalami sakit – yang bukan saja membataskan dan menyempitkan pergerakannya, tetapi juga menyiksanya dengan sejenis penyakit yang doktor pun gagal mengubatinya – dan ini berlangsung selama bertahun-tahun mulai 2001. Syarikat penerbitannya pun akhirnya terpaksa ditutup, (saya pun di situ waktu itu), sebahagiannya disebabkan timbunan hutang yang tak dibayar orang kepadanya begitu besar (kalau sejuta pun, untuk perusahaan seperti itu, tentulah sangat besar, 'kan!). Kisah kembaranya mencari orang yang boleh mengubati penyakitnya pun – "luar biasa" juga. Maka bertahun-tahun jugalah dia tak dapat menulis. Pengalaman pahit yang memanjang itu – tentulah ada hikmah yang besar juga di sebaliknya.

Pertengahan 2004 dia kembali ke persada kewartawanan, dengan menerima tawaran menjadi Editor mingguan Siasah. Dan bermula Februari 2006 menjadi Ketua Pengarang Kumpulan Harakah hingga kini. Dia pun mulai menulis semula. Kolumnya "Catatan Hujung" sangat diminati pembaca. Ada pandangan dan pemikiran yang agak lain, khasnya dalam hal politik. Sudut pandangannya kadang-kadang yang kita tak terfikirkan. Kesegarannya, dan keberaniannya. Maklumatnya dan ingatannya mengenai peristiwa-peristiwa penting dalam perjalanan politik Malaysia, dengan kejadian-kejadian rasuah, penyelewengan, penipuan, kezaliman, begitu luas dan rinci. Dia mengingatkan hal-hal yang orang mungkin terlupa. Dia boleh jadi orang PAS, tetapi pandangannya kadang-kadang ada yang tidak menyenangkan orang-orang PAS tertentu. Komitmennya terhadap perjuangan PAS memang tidak perlu dipersoalkan, tetapi kadang-kadang ternampak dia seperti lebih memihak kepada profesionalisme kewartawanan.

Selalu juga, dalam saya berjalan-jalan dan bertemu orang-orang baru, apabila menyentuh hal penulis dan penulisan, ada yang memberitahu "saya minat dengan tulisan Ahmad Lutfi Othman". Dan ada yang bertanya, "kenapa dia tak menulis buku lagi?" Ya, stail atau gaya penulisannya yang tersendiri itu, menyebabkan tulisan rencana politik pun boleh menjadi sedap dibaca, dan diminati, macam tulisan kreatif. Itulah kelebihan tulisannya, di samping analisisnya yang tajam, dan kemampuannya membaca masa depan, menyebabkan “Catatan Hujung”nya (yang diterbitkan semula dalam buku ini) selalu dinantikan.

Namun tidak ramai orang tahu – kesihatannya tidaklah sesihat orang yang sihat. Sesekali gangguannya tetap juga memeritkan. Begitupun, seorang aktivis yang pernah aktif dengan pelbagai gerakan itu, Ahmad Lutfi Othman tidak akan berpuas hati dengan hanya melihat hasil kerjanya di lembar-lembar akhbar sahaja. Dia memanfaatkan posisi Ketua Pengarang Harakah itu untuk melancarkan beberapa gerakan kebajikan, seperti mengaktifkan tabung bantuan ISA dan menjelajah negara mencari mangsa-mangsa kezaliman ISA untuk diberikan bantuan, di samping Tabung Kebajikan Harakah yang biasa. Dan pada awal tahun ini doktor mengesahkan bahawa dia memang tidak sihat. Saluran jantungnya tersumbat dan perlu dibersihkan. Mulanya dikira cukup dengan jalan angioplasti, tetapi setelah tiga kali angioplasti didapati dia memerlukan pembedahan sebenar. Alhamdulillah, beberapa bulan setelah pembedahan itu pembaca Harakah pun menjadi ceria dan gembira menyambut kembalinya “Catatan Hujung” ke halaman 31. Tetapi ... rupa-rupanya derita yang dianggap sudah berakhir itu entah bagaimana masih juga belum berakhir. Dia masih perlu diperhatikan lagi oleh doktor bedahnya.

Dalam mesejnya kepada saya meminta tulis sepatah dua kata pengantar ini dia berkata: "Harap dapat semangat untuk tulis buku kembali." Sebenarnya bagi saya itu bukanlah harapan dia, tetapi itulah harapan masyarakat pembaca negara ini yang sangat memerlukan tulisan analisis politiknya yang bukan saja bernas, tajam dan segar, tetapi juga yang "berani berkata dan bertindak benar" walau apa pun risikonya, selagi ia tidak menyalahi panduan Allah dan Rasul-Nya. Semoga Allah mengurniakan dia kesihatan! Amiin ...

-----------
Tulisan ini merupakan kata pengantar Dinsman dalam buku Catatan Hujung, Ahmad Lutfi Othman, terbitan Kemilau Publika, yang bakal berada di pasaran tidak lama lagi.



Jaminan PAS kepada Melayu
Mohd Rashidi Hasan
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my

Sekitar tujuh abad yang lalu, orang-orang Melayu di Nusantara, termasuk Semenanjung Tanah Melayu, majoritinya beragama Hindu.

Selepas itu Islam mula tersebar dengan kunjungan Laksamana Cheng Ho di Kelantan dan Terengganu. Parameswara di Melaka turut memeluk agama Islam.

Walaupun Melayu itu bangsa dan Islam agama, tetapi sejak kedatangan Islam, secara umumnya identiti orang-orang Melayu sangat sinonim dengan Islam.

Sehingga dikatakan Melayu itu Islam, Islam itu Melayu. Begitu kuatnya jalinan dan gabungan Melayu-Islam, sehingga ia berjaya membentuk suatu identiti yang tersendiri.

Sebelum kedatangan Islam, orang Melayu berpaksi budaya dan bahasa, selain menjadi rakyat yang setia kepada Raja yang memerintah.

Kehadiran Islam di Nusantara mengangkat martabat bangsa Melayu. Menjadikan mereka bangsa yang mulia dan disegani. Sinonimnya Islam dengan Melayu bak kata pepatah 'irama dan lagu terpisah tiada.'

Namun bangsa Melayu, sama juga bangsa-bangsa yang lain. Ia mempunyai kepimpinan dan kepimpinan itulah yang mencorakkan hala tuju sesuatu bangsa.

Era bangsa Melayu yang bangkit menentang penjajah British untuk memerdekakan Malaya kebanyakannya dipelopori oleh ilmuan agama dan golongan bangsawan yang kuat berpegang kepada ajaran Islam.

Ilmuan dan bangsawan inilah sebenarnya yang benar-benar memperjuangan masa depan agama, bangsa dan negara.

Namun, amat malang bagi orang Melayu, apabila atas nama nasionalisme, British menaja sebuah parti yang kononnya memperjuangkan masa depan orang Melayu.

Penjajah menganiaya, menangkap, membunuh dan membuang daerah ulama-ulama yang bangkit menentang penjajahan, manakala golongan berpendidikan Barat ditabalkan menjadi peneraju dalam negara.

Umno yang diberi mandat meneraju negara mula melaksanakan dasar-dasar yang menuruti kehendak penjajah. Mereka menggubal Perlembagaan yang mengetepikan kepentingan bangsa Melayu dari sudut Islam. Umno menghapuskan sistem pembelajaran jawi yang menjadi asas pendidikan Melayu sejak ratusan tahun kepada ejaan rumi.

Umno mengubah sejarah di sekolah-sekolah, bahawa kononnya mereka adalah pejuang tulen nasionalis Melayu yang membebaskan negara dari penjajahan British. Walhal tercatat pada sejarah dunia, bahawa Umno mendapat tampuk kuasa dalam negara secara red-carpet.

Akibat dari penipuan dan pemesongan sejarah di peringkat awal inilah yang sebenarnya berjaya membentuk minda orang-orang Melayu, bahawa Umnolah pejuang tulen Melayu, jika tiada Umno, tiadalah Melayu akan berjaya.

Fahaman khurafat ini seharusnya dihapuskan. Lihatlah apa pencapaian Melayu selepas lima puluh tahun Umno berkuasa? Yang kaya raya dan mendapat laba besar adalah segelintir orang Melayu yang akrab dengan Umno.

Pemimpin-pemimpin Umno hidup mewah kaya raya kerana apa? Kerana mereka mengamalkan rasuah, mengamalkan nepotisme dan kronisme. Mereka memperkayakan diri dan keluaga dengan meratah 'titik peluh rakyat'. Wang rakyat dan kekayaan ekonomi negara dimilik peribadikan pemimpin-pemimpin Umno.

Justeru akibat laba dan lalai, mereka mengetepikan kemuliaan agama Islam, memperjudikan nasib bangsa, malah sampai ke peringkat menggadai kedaulatan negara.

Maka, pada Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Umno sudah tidak layak lagi menjadi payung kepada orang-orang Melayu.

PAS sedia menampilkan diri menjadi pengganti Umno di kalangan orang-orang Melayu. Betapa PAS yang ditunjangi majoriti Melayu yang istiqamah dengan Islam, begitu yakin ianya mampu memberikan jaminan terbaik kepada orang-orang Melayu.

Pada Konvensyen Pengupayaan Bangsa 19 Februari 2011 di Shah Alam, PAS menggariskan 12 jaminan yang ditawarkan kepada orang-orang Melayu, mudah-mudahan Melayu yang peka akan berfikir untuk menolak Umno dan menggantikannya dengan PAS. Insya-Allah.




Kerdau: MB sanggup bantu tampal 'isyarat tangan'
Feb 24, 11 12:09pm


Apa isu di Kerdau?

Bagi Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob yang juga Pengarah Pilihan Raya Barisan Nasional bagi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Pahang kawasan Kerdau itu, tiada isu besar yang boleh dicanangkan oleh pembangkang.

NONE"Yang ada hanyalah isu setempat berkaitan tanah dan isu untuk mempertingkat kemudahan jalan raya dan bekalan air, yang semuanya akan diselesaikan secepat mungkin" katanya.

Adnan berkata BN akan mengambil pendekatan bersemuka dan menemui pengundi bagi mengetahui dan menyelesaikan masalah mereka.

Kerusi Kerdau dahulunya dikenali sebagai Sanggang dan terletak dalam kawasan Parlimen Mentakab. Selepas persempadanan semula pada 2004, Kerdau diletakkan dalam kawasan Parlimen Kuala Krau.

Ketika menjawab soalan pemberita mengenai isu "isyarat tangan" yang dianggap lucah yang dikaitkan dengan beliau semasa kempen pilihan raya kecil Sanggang pada tahun 2000, Adnan secara sinis berkata PAS dialu-alukan menggunakan "isu lama" itu.

Secara berseloroh, Adnan berkata beliau sendiri sanggup membantu PAS menampal gambar beliau menunjukkan "isyarat tangan" itu di pokok-pokok sekitar Kerdau.

NONEDalam pilihan raya kecil pada 6 Mac ini, BN akan diwakili Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44, Naib Ketua Umno Bahagian Kuala Krau dan juga Pegawai Khas Agama kepada Menteri Besar Pahang.

Berdasarkan calon BN yang disifatkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon yang "bukan sahaja boleh menang tapi cemerlang itu", Syed Ibrahim, dilihat tidak akan menerima "serangan peribadi" daripada parti lawan.

Dalam tinjauan rambang Bernama, beberapa penduduk dan pengundi menyifatkan pemilihan Syed Ibrahim sebagai keputusan terbaik memandangkan beliau bukanlah nama asing bagi penduduk kawasan berkenaan.

Malah beliau dilihat dekat di hati warga peneroka terutamanya di tiga kawasan Felda - Felda Jengka 22, 23, dan 24, yang hampir separuh pengundi di kawasan DUN itu datangnya dari kawasan berkenaan.

Syed Ibrahim sering mengadakan ceramah agama di masjid-masjid di Kerdau sekaligus memperlihatkan beliau seorang yang berkualiti sebagai pemimpin akar umbi.

azlanNaib Ketua Umno Cawangan Kerdau, Abdul Rahman Abdul Rashid, juga menegaskan tiada isu besar di Kerdau kerana kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan pelbagai program pembangunan di situ sejak dahulu lagi.

Beliau berkata semua kampung tradisonal termasuk kawasan Felda mempunyai
rangkaian jalan bertar, balai raya, dewan, masjid dan surau.

Malah, sebuah perkampungan Orang Asli disitu juga telah dibekalkan dengan kemudahan elektrik dan air paip 24 jam.

Mengenai pemilihan Syed Ibrahim, Abdul Rahman berkata ia adalah pilihan tepat kerana Syed Ibrahim mampu menjadi wakil rakyat yang baik untuk membantu penduduk di situ.

Setiausaha PAS Pahang Roslan Zainal berkata sekalipun Kerdau dilihat sebagai kubu kuat BN, PAS yakin akan mendapat sokongan pengundi di kawasan berkenaan.

"PAS telah menyenaraikan tujuh nama untuk dicalonkan, dan sebahagian besar adalah anak tempatan berkelulusan dalam pelbagai bidang, antaranya bekas pensyarah dan penjawat awam," katanya.

tenang by election nomination day pas and bn supporters 220110 pas and dap supportersBeliau berkata sekalipun BN beranggapan PAS tidak dapat membangkitkan isu-isu tempatan, parti itu akan mengutarakan beberapa isu nasional untuk menarik pengundi.

"Berdasarkan trend politik sekarang serta penambahan pengundi baru, PAS yakin akan tetap mendapat sokongan pengundi kawasan berkenaan. Apa pun kita tidak akan memberi laluan mudah kepada Barisan Nasional," kata Roslan.

Kerusi Kerdau kosong berikutan kematian Datuk Zaharuddin Abu Kassim, 63, daripada BN pada 12 Feb lepas. Dalam pilihan raya umum lepas, beliau menewakan calon PAS Hassanuddin Salim dengan majoriti 1,615 undi.

Penamaan calon ialah pada Sabtu ini.

- Bernama


PAS mampu buat kejutan di Kerdau
Hafiz Baqi dan Khairil Abd Rahim

Bagi sesetengah aktivis PAS di Pahang, pilihan raya kecil (di negeri itu) bagi mereka lebih baik tiada daripada ada.

Selepas beberapa pilihan raya kecil silih berganti dan berpindah dari satu negeri ke satu negeri yang lain sejak Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008, sesetengah aktivis PAS dari negeri itu kalau ditanya bila pula di Pahang, jawapan mereka boleh dikatakan hampir sama: "Harap-harap jangan ada Yang Berhormat Pahang meninggal dunia."

Beberapa faktor dipercayai menjadi sebab timbulnya kebimbangan seperti itu dalam kalangan aktivis PAS Pahang.

Salah satunya ekoran kecemerlangan Barisan Nasional (BN) negeri itu dalam pilihan raya umum lalu iaitu ketika di negeri-negeri lain, BN dikejutkan dengan pencapaian luar biasa parti-parti pembangkang yang kini bersatu dalam Pakatan Rakyat.

Selain itu, kewujudan tanah-tanah rancangan Felda yang begitu banyak di Pahang, sosio-budaya masyarakat khususnya masyarakat Melayu tradisonal negeri itu dan prestasi PR Pahang yang dikatakan kurang memberangsangkan turut menjadi faktor tambahan mengapa ada kalangan aktivis PAS Pahang tidak gembira jika berlaku pilihan raya kecil di negeri mereka.

Bagaimanapun bagi aktivis-aktivis tersebut, PRK tidak boleh lagi menjadi mimpi ngeri atau iguan buruk kepada mereka. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah pun menetapkan 6 Mac ini sebagai tarikh membuang undi manakala 26 Febuari sebagai hari penamaan calon bagi pilihan raya Kerdau - sebuah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang terletak dalam Parlimen Kuala Krau, Pahang.

Kerusi Dun Kerdau kosong ekoran Adunnya, Datuk Zaharuddin Abu Kasim, 63, meninggal dunia kira-kira jam 6.30 petang 12 Februari lalu akibat serangan jantung selepas terjatuh dalam bilik air di rumahnya.

Malangnya, ketika ada kebimbangan aktivis PAS Pahang jika berlakunya pilihan raya kecil di negeri mereka, PAS negeri itu bukan sahaja perlu berhadapan dengan “sekadar pilihan raya kecil” tetapi satu yang dilihat sangat penting khususnya kepada PAS dan juga PR.

Kerdau ditakdirkan ketika graf prestasi BN dalam pilihan raya kecil berada dalam situasi menaik setelah mencatatkan kejayaan demi kejayaan dalam beberapa pilihan raya terakhir sebelum ini.

Kurang sebulan lalu, BN baru sahaja meraikan kemenangan mereka di Tenang, Johor dengan majoriti yang lebih besar menewaskan calon PAS.

Situasi yang sama turut dihadapi oleh PAS Melaka yang bakal berhadapan dengan satu lagi PRK di Dun Melimau pada tarikh yang sama.

Justeru, sama ada bersedia atau tidak, Kerdau dan Merlimau boleh dikatakan menjadi benteng terakhir kepada PAS untuk menyekat momentum BN atau sekurang-kurangnya mengurangkan majoriti dengan jumlah yang besar untuk dijadikan mesej politik kepada rakyat Malaysia sebelum pilihan raya umum akan datang.

Dalam menghadapi situasi ini, Kerdau sebenarnya mempunyai potensi sangat baik kepada PAS untuk melaksanakan misi tersebut berbanding Merlimau yang dikatakan lebih sukar untuk PAS membuat kejutan dalam tempoh dua minggu sahaja lagi.

Dun Kerdau wujud hasil persempadanan semula kawasan pilihan raya oleh SPR pada tahun 2003.

Jika sebelum ini Kerdau dalam Parlimen Temerloh, kini di bawah Parlimen Kuala Krau. Istimewanya Dun Kerdau ialah kerana kawasannya meliputi kedua-dua belah tebing Sungai Pahang.

Di sebelah pekan Kerdau kawasan mengundi menjajar sejauh kira-kira 15 kilometer bermula dari Desa Murni hingga ke Kuala Tekal. Sementara di seberang sebelah lagi Sungai Pahang, kawasannya menganjur dari Kampung Badok hingga ke Rumpun Makmur di seberang pekan Kuala Krau.

Walaupun timbul kebimbangan dalam kalangan aktivis PAS ekoran senario politik di Pahang, Kerdau sebenarnya menyediakan medan terbaik kepada PAS untuk memberi tentangan paling sengit kepada BN dalam Dun yang mereka kuasai dan negeri yang dikatakan antara kubu kuat mereka.

Daerah itu sendiri menyediakan banyak kelebihan kepada PAS yang hanya perlu dilihat lebih halus dari pelbagai aspek untuk digarap dengan baik seterusnya dijadikan bahan kempen pilihan raya, ia termasuklah aspek geografi, sejarah dan sentimen masyarakatnya.

Kisah stesen keretapi Kerdau, bangunan usang pekan Kerdau dan perkembangan mutakhir kampung-kampung tradisi serta penduduknya dalam daerah itu sebenarnya langsung tidak memberi kelebihan kepada BN sebagai parti yang memerintah selama lebih 50 tahun.

Manakala isu-isu tempatan yang dikatakan paling signifikan dalam sebuah pilihan raya kecil berbanding isu-isu bersifat nasional atau antarabangsa juga tidak kurang banyaknya di Kerdau.

Beberapa projek gagal di Gunung Senyum yang terletak dalam Dun Kerdau seperti 100 ekar tanaman nangka madu, projek ayam kampung dan ladang durian misalnya cukup kuat untuk dimanfaatkan memujuk pengundi supaya mengangkat calon daripada PR pula sebagai wakil rakyat mereka.

Begitu juga dengan masalah harian penduduk yang sudah berlarutan sehingga melampaui belasan tahun. Masalah air, rumah terbengkalai dan jalan rosak sentiasa menjadi perbualan dari masa ke semasa penduduk kawasan ini.

Selain itu, tiga kawasan Felda dan sebuah Fecra yang terdapat dalam Dun Kerdau tidak lagi dilihat sebagai benteng kebal BN khususnya dalam mendapatkan undi orang Melayu yang mendominasi 90 peratus pengundi daerah itu.

Lebih dari itu, kewujudan penempatan masyarakat peneroka ini sewajarnya menjadi kelebihan besar kepada PAS yang selama ini mengangkat isu Felda sebagai agenda penting dalam perjuangan parti.

Melalui Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah serta Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) yang diterajui salah seorang pimpinan pusat PAS tentulah tidak sukar kepada PAS dan PR menyusun isu demi isu sepanjang tempoh 10 hari yang diberikan oleh SPR.

Tambahan pula, Pahang merupakan antara kawasan Felda yang menjadi tumpuan Anak selama badan itu ditubuhkan.

Difahamkan, kebangkitan masyarakat Felda yang diuruskan oleh Anak dalam menuntut hak-hak mereka lebih ketara di Pahang berbanding negeri lain - selain sebahagian besar aktivis anak sendiri merupakan kalangan peneroka ataupun anak-anak peneroka di Pahang.

Justeru, BN yang akan diwakili Umno sudah pasti tidak mampu duduk dengan selesa sehingga 6 Mac depan dengan pelbagai beban isu yang perlu dijawab mereka dan PAS pula mampu membuat kejutan sekiranya dapat mengunakan semaksimanya segala sumber dan jentera yang mereka ada bersama sekutunya, PKR dan DAP.

Sementara itu, dalam tinjauan awal Harakahdaily, Pekan Kerdau sudah mula sibuk dengan petugas-petugas parti yang melaksanakan kerja-kerja awal pilihan raya. Pekan Kerdau dan kawasan-kawasan sekitarnya sudah mula bergentayangan dengan petugas-petugas parti yang bertanding.

Bilik-bilik hotel yang berhampiran (bandar Temerloh dan Mentakab) sudah penuh tempahannya sementara warung-warung makan sudah mula luar biasa larisnya.

Penyokong-penyokong parti bertanding dijangka akan berkunjung ke sini lebih ramai lagi dalam masa terdekat ini kerana lokasinya hanya sekitar 5 kilometer daripada susur keluar Tol Temerloh, melalui Lebuhraya Pantai Timur.

Kali terakhir berlaku pilihan raya kecil di situ ialah pada tahun 2000, ketika itu pekan Kerdau termasuk dalam Dun Sanggang yang kematian Adunnya Datuk Abdullah Kia.

Kerdau mempunyai jumlah pengundi seramai 9,082 orang berdasarkan buku daftar pengundi terbaru SPR. Daripada jumlah tersebut terdapat 8,182 orang pengundi Melayu (90.09 peratus), Cina 466 orang (5.13 peratus), India 166 (1.82 peratus) dan Orang Asli 268 (2.95 peratus).

Terdapat 13 Unit Pusat Mengundi di Kerdau meliputi kawasan pinggir bandar, kampung tradisional Melayu, estet, pekan lama serta tiga Tanah Rancangan Felda iaitu Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25.

Pada pilihan raya umum 2008 BN menang dengan majoriti 1,615 undi. Zaharuddin yang pertama kali bertanding sebagai calon BN mendapat 4,135 undi berbanding calon PAS Hasanuddin Salim yang memperoleh 2,520 undi.

Walau bagaimanapun keputusan tersebut dilihat satu kejayaan buat PAS kerana merendahkan undi BN sebanyak 950 undi daripada majoriti 2,565 undi yang diperolehi BN pada 2004.


Kelantan vs Petronas: Keputusan mencelah 22 Mac
Feb 24, 11 3:01pm


Kerajaan Persekutuan mahu menjadi sebagai pencelah dalam saman yang difailkan kerajaan negeri Kelantan terhadap Petroliam Nasional Bhd (Petronas) mengenai royalti minyak.

Hakim Mahkamah Tinggi Datin Zabariah Mohd Yusof menetapkan 22 Mac untuk mendengar permohonan kerajaan untuk menjadi pencelah dan dinamakan sebagai defendan kedua dalam saman itu.

Hakim menetapkan tarikh itu di dalam kamar selepas mengadakan perjumpaan dengan peguam Alan Gomez yang mewakili kerajaan negeri Kelantan, peguam Rishwant Singh yang mewakili Petronas dan Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan dari Jabatan Peguam Negara yang mewakili kerajaan semasa kes itu dikemukakan untuk pengurusan kes hari ini.

Dalam saman yang difailkan pada 30 Ogos tahun lalu, kerajaan negeri Kelantan hanya menamakan Petronas sebagai defendan.

Dalam permohonan yang difailkan pada 19 Nov lalu, antara alasan yang dikemukakan oleh kerajaan Malaysia ialah kerajaan Malaysia wajar dijadikan defendan dalam kes ini, supaya semua perkara yang dipertikaikan boleh diputuskan dan dihakimi dengan berkesan dan selengkapnya.

Ia juga agar persoalan dan isu-isu perundangan yang berbangkit atau berhubung dengan relif yang dituntut oleh kerajaan negeri Kelantan adalah adil dan sesuai diputuskan antara kerajaan Malaysia dan Petronas.

Kerajaan negeri Kelantan menyaman Petronas atas dakwaan telah melanggar kontrak berhubung pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada kerajaan negeri Kelantan berhubung pendapatan minyak.

Dalam pernyataan tuntutan, kerajaan negeri itu antara lain memohon supaya dikeluarkan perintah terhadap Petronas agar membuat bayaran penuh dan mendedahkan semua fakta berkaitan dengan pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada Kelantan, termasuk sepanjang tempoh petroleum dikeluarkan, ditemui atau diperolehi di luar pesisir Kelantan; kawasan atau blok dari tempat petroleum itu ditemui atau diperolehi; dan jumlah pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada Kelantan.

Kerajaan negeri itu juga memohon semua bayaran wang tunai tertunggak yang ditentukan oleh mahkamah perlu dibayar dalam masa sebulan dari tarikh perintah mahkamah dikeluarkan.

Selain itu, Kelantan juga memohon dikeluarkan perintah bahawa semua bayaran wang tunai di masa depan, bagi petroleum yang dikeluarkan dari kawasan luar pesisir sepertimana ditetapkan dalam perjanjian petroleum itu, perlu dibayar kepada negeri oleh Petronas.

Zunar: Contohi Bob Lokman, buang budaya takut
Zunar

Saya mengucapkan syabas dan mengalu-alukan penyertaan pelakon/pencipta lagu Bob Lokman atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman ke dalam Pakatan Rakyat melalui PAS.

Seperti dimaklum, iklim seni dan budaya di Malaysia berada ditahap paling lekeh dalam soal hak asasi dan hak berpolitik. Karyawan dan aktivis seni sering dimomokkan tentang risiko yang akan ditanggung sekiranya menyokong atau menyertai Pakatan Rakyat.

Pelakon diugut disenarai-hitamkan oleh stesen-stesen TV, penyanyi dipulau oleh syarikat rakaman, aktivis teater pula dilarang mementaskan karya di Istana Budaya dan sebagainya.

Telah puluhan tahun momokan ini membelenggu fikiran golongan artis ia turut memandulkan kreativiti golongan artis. Ia memerlukan seorang yang berjiwa besar untuk merentas jalan memecahkannya dan Bob Lokman telah membuktikan.

Apa yang perlu sedari oleh golongan artis ialah tiada siapa berhak menghalang mereka untuk berpolitik.

Dengan menyertai Pakatan Rakyat Bob Lokman telah melaksanakan haknya sebagai rakyat Malaysia untuk menyertai parti pilitik pilihannya.

Beliau akan tetap berhadapan risiko dan aparat pemerintah dan saya percaya perkiraan itu telah diteliti beliau sebelum membuat keputusan.

Saya berharap lebih ramai golongan karyawan tampil mengikut jejak langkah Bob Lokman kerana hanya dengan cara itu ia berupaya merobek budaya takut yang menghantui mereka.

Bahkan mutu seni budaya negara yang selama ini suram akan kembali subur sekiranya ia dikerjakan oleh mereka-mereka yang berfikiran bebas.

Selamat berjuang Bob Lokman. Apa yang saya harapkan, beliau akan terus giat memperkembangkan karya-karya seni dengan lebih bernutu setelah menjejak kaki ke 'daerah perjuangan'.

Karya-karya Shahnon Ahmad, A Samad Said, Dinsman, Hishamuddin Rais, Meor, Pyan Habib dan sebagainya diangkat dan dihormati setelah mereka memilih berjuang bersama rakyat.


Mengapa Pakatan mesti selamat ekonomi Melayu
Dr. Dzulkefli Ahmad
Ini sebahagian dari sebab mengapa PAS mesti mengambil peranan menjelaskan kepada rakyat mengapa orang Melayu khususnya bahkan negara akan terus ketinggalan, andainya PAS/Pakatan Rakyat tidak dedahkan lantas segera menyelamatkan negara.

Kerana pengabaian dan pengkhianatan terhadap Melayulah maka PAS terpaksa mendepani kebejatan pengurusan kewangan pembangunan tempang ini. Umno mendodoikan Melayu dengan Ketuanan Melayu-Umno tetapi sebenarnya memperkayakan segelintir kroni dan memangsakan rakyat teramai khususnya orang Melayu.

Menurut Prof Dr Mohammed Arif, bekas Pengarah Eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), selepas 3 dekad perlaksanaan DEB dan penyelewangannya, 75% daripada keluarga yang mempunyai pendapatan isi rumah di bawah paras RM2,000 sebulan ialah kaum bumiputera.

Sementara itu terdapat 40 peratus dari rakyat Malaysia yang mendapat pendapatan isi-rumah kurang dari RM1500 sebulan. Tegasnya, Melayu kaum yang menjuarai kelompok berpendapatan rendah.

PM Najib sendiri mengakui bahawa dari RM54 bilion saham yang diperuntukkan untuk kaum Bumiputera, pegangan saham itu menjunam kepada hanya RM2 bilion kerana kelompok yang diberikan saham ini menjualnya ke pasaran saham (The Sun, 30 Jun 2009: PM Frees Up Economy).

Dalam ucapan yang sama Najib mendedahkan bahawa yang menerima saham bumiputera ini bukanlah orang Melayu biasa tetapi Datuk Sri dan Tan Sri kata beliau.

Inilah secebis kisah tentang kebanggaan pegangan 30 peratus ekuiti Melayu yang diperjuangkan Umno sekian lamanya, yang antara lainnya menjadi punca mengapa ekuiti Melayu itu berada pada tahap 19 peratus.

Melayu manakah yang kaya-raya serta kelompok jutawan-bilionair dan bagaimana kekayaan mereka itu mereka perolehi?

Kepupusan tanah rezab Melayu, contoh pengkhianatan Umno kepada orang Melayu berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3 juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 hektar pada tahun 1995.

9 ribu hektar tanah rezab Melayu ditukar menjadi di Selangor ditukar menjadi bukan tanah rezab Melayu. Apakah nasib 39000 penduduk di Kampong Baru ketika Rancangan Pembangunan KL 2020 dilaksanakan?

Hutang awam (kerajaan Pusat) telah meningkatkan ke paras 53.7 peratus KDNK atau RM362 bilion, sementara hutang isi-rumah bagi menunjukkan tahap ’stress’ kepada rakyat awam telah sampai ke peringkat 76.6 peratus (RM 466 bilion) KDNK (2010) berbanding 63.9 peratus KDNK tahun lalu (2009), yang tertinggi di Asia.

Bagaimana pula dengan hutang tak berbaya (NPL) dalam waktu terdekat nanti? Peratus Melayu dan golongan bawah 35 tahun?

Defisit Belanjawan telah memasukki tahun ke 13 dan dianggarkan akan terus melebar tahun 2011 (5.6-6%) sekaligus menjadi risiko tentang penarafan negara dan risiko kebankrapan seperti negara Greece dan Ireland.

Gaji yang tidak meningkat menyebabkan kuasa beli dan pendapatan boleh berbelanja rakyat berkurangan, apatah lagi dalam suasana kos sara hidup yang semakin meningkat.

Gaji purata bagi pekerja Malaysia hanya menokok sebanyak 2.6 peratus antara 2000-2010 berbanding gaji purata seluruh dunia yang meningkat pada kadar 3.2% (Sumber Bank Dunia).

Rakyat terus dihimpit dengan kenaikan harga kos barangan keperluan harian akibat inflasi samada dari luar (inflasi diimpot) mahu pun akibat dari tekanan inflasi akibat penarikan semula subsidi atas bahan bakar petrol dan diesel, gula dan gas. Subsidi RM9 bilion keal kepada IPP.

Paling mutakhir laporan Global Investment Integrity (GFI, 2000-2009) melaporkan sebanyak RM888 bilion mengalir keluar secara haram (illicit outflow) dan Malaysia duduk ditangga ke-5 teratas dalam pengaliran dana secara haram ini sekaligus menafikan negara menggunakan wang ini untuk pembangunan dan pelaburan untuk rakyat.

Sedikit waktu dahulu The Star melaporkan bahawa negara mengalami kebocoran sistem penghantaran akibat rasuah dan pengurusan timpang dan tiris sebanyak RM28 bilion setahun mengikut Laporan Ketua Audit Negara.

Pembabitan rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin-pemimpin Umno samada yang masih memegang jawatan mahupun telah menjadi mantan, tetap mengesahkan kritikan kami bahawa Umno sememang sarat dengan amalan rasuah seperti yang diakui sendiri oleh Tun Mahathir.

Senarai semakin panjang dan jumlah semakin meningkat pada setiap perlakuan. Begitu juga hal-hal projek terbengkalai ada-ada sahaja penglibatan orang politik yang memangsakan rakyat lemah.
Dakwaan terhadap pimpinan tertingginya bersabitan komisyen perolehan kapal selam scorpene masih lagi dalam siasatan di Mahkamah Perancis. Apakah ini juga termasuk dalam statistik GFI?

Pembangunan ekonomi negara dalam kerangka pemikiran PAS (dan Pakatan) akan dipacu secara mampan dengan sentiasa menjadikan pengembangan ekonomi berteraskan-rakyat atau ’people-centric development’ dan tidak sekadar projek mega yang mengutamakan kroni dan pihak tertentu atau ’crony-centric’.

(Bersambung)





Tiada ulasan: