Selasa, 1 Februari 2011

ISLAM NI MUDA....SEJAHTERA...ADIL...DAN SEGALANYA ADA DALAM ISLAM....LENGKAP...SEBAB AGAMA ALLAH..ALLAH YANG ATURKAN...BAGAIMANA HEBAT MENTADBIR DUNIA

Nik Aziz bawa 31 India naik masjid Pulau Melaka
Attif Idris

KOTA BHARU, 31 Jan: Seramai 31 orang Ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Hulu Selangor yang terdiri dari kalangan India bukan Islam telah mengunjungi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan dibawa beliau naik ke masjid Pulau Melaka.

Sebelum itu rombongan yang diketuai Adnan Mat Nor selaku Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Hulu Selangor turut diraikan di dalam majlis makan tengahari di kediaman rasmi Manteri Besar, JKR-10.

Rombongan juga telah diberi taklimat oleh Pegawai Penerangan Zon daripada Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan (UPKN) mengenai Dasar-Dasar Kerajaan Negeri dan kehidupan masyarakat India dan kaum bukan Islam di Kelantan yang tidak pernah terpinggir dan sentiasa dilibatkan di didalam setiap program.

Pada sebelah petang ahli rombongan telah menemui Tuan Guru di perkarangan Masjid Pulau Melaka seterusnya memasuki masjid untuk mendengar tazkirah yang disampaikan Nik Aziz.

Antara kandungannya Nik Aziz berkata, di Kelantan PAS mengamalkan sistem pemerintahan Islam kerana ia adil untuk semua kaum.

“Kita semua adalah keturunan dan cucu cicit Nabi Adam a.s yang merupakan adik beradik, Umno tidak pernah memberitahu sedemikian kerana mereka tidak mengamalkan sistem politik Islam, sebaliknya mereka mengamalkan sekularisme, dan ini boleh memecahbelahkan keharmonian kaum. Namun di Kelantan menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk memberitahu perkara ini.

“Soal orang bukan Islam memasuki masjid sengaja diperbesar-besarkan demi politik murahan mereka, di Kelantan kita menggalakkan orang bukan Islam untuk memasuki masjid, dan banyak program telah diadakan di masjid yang turut melibatkan orang bukan Islam,” jelasnya.

Beliau juga menyifatkan orang bukan Islam yang memasuki masjid akan dapat belajar apa yang diajarkan oleh Islam tetapi mestilah dengan beradab dan sopan.

Nik Aziz juga menyeru supaya perkara-perkara yang baik seperti diuar-uarkan kepada masyarakat bukan Islam khususnya di negeri-negeri selain Kelantan kerana orang-orang bukan Islam di Kelantan kini telah dapat menerimacorak pemerintahan Islam yang diamalkan oleh Kerajaan Kelantan kerana Islam adalah adil untuk semua.

Selepas itu ahli rombongan telah dipelawa oleh Nik Aziz ke kediamannya yang terletak bersebelahan dengan masjid.


Pemuda PAS teguh bersama rakyat Mesir
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 31 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) melahirkan pendiriannya akan berdiri teguh bersama rakyat Mesir yang memperjuangkan Islam, mempertahankan kedaulatan negara, memperbaiki kestabilan politik dan ekonomi serta mengembalikan kesejahteraan rakyat.

Mereka turut menolak sebarang bentuk pengaruh daripada Amerika Syarikat dan Israel dalam pembentukan polisi Mesir, di samping berharap agar pemerintahan baru di negara itu dapat membantu negara umat Islam di Palestin secara konsisten dan menjadi asas kepada kesatuan negara-negara Arab di Timur Tengah.

Ketua DPPP, Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi menegaskan, DPPP mengutuk keras sebarang bentuk kekerasan dan kekasaran yang dilakukan oleh regim Hosni Mubarak terhadap peserta demonstrasi serta menuntut agar desakan mereka dilayan secara profesional dan adil.

Menurut beliau, ini termasuklah membebaskan kesemua tahanan peserta demonstrasi dan pengamal media kerana ia bercanggah dengan prinsip hak asasi manusia.

"Dewan Pemuda PAS Malaysia menyeru kepada sebarang usaha ke arah pembubaran Parlimen Mesir dan penganjuran pilihanraya umum yang telus dan bersih.

"Pihak penganjur pilihanraya mestilah bebas daripada sebarang campur tangan parti politik, di samping menjamin kebebasan media untuk melaporkan perkembangan dan hasrat rakyat kepada pengundi dan masyarakat luar," katanya.

Beliau berkata demikian menerusi memorandum khas DPPP yang diserahkan bersama memorandum yang diserahkan oleh para pemimpin PAS, Pakatan Rakyat dan beberapa NGO kepada kedutaan Mesir, di sini, hari ini.

Menerusi memorandum itu, DPPP turut melahirkan sokongan dan komitmen solidariti kebangkitan rakyat Mesir menentang regim autokratik Hosni Mubarak.

"Penentangan rakyat Mesir adalah manifestasi penolakan prinsip ketidakadilan, kezaliman dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh pemerintah sejak beberapa dekad yang lalu," katanya.

DPPP turut mengucapkan tahniah khususnya kepada golongan muda yang berani dan aktif menyertai agenda revolusi bagi menuntut keadilan dan pembaharuan di Mesir.

"Malah, kami mengambil kesempatan ini juga untuk mengucapkan takziah kepada keluarga-keluarga mangsa yang terkorban mahupun tercedera dalam saingan revolusi ini," tegasnya.

Pergolakan politik di Mesir kini adalah ekoran kejatuhan regim pemerintah Zein Al-Abidin di Tunisia lalu menjalar ke beberapa buah negara jiran lain termasuk Yaman, Oman, Algeria dan Jordan.

Dengan perkembangan terbaru yang berlaku di Mesir, DPPP turut menjangkakan teori domino itu akan terus berantai sehingga memberikan kesan revolusi keadilan sedunia.

"Namun melihat perkembangan pergolakan politik hari demi hari di Mesir, DPPP melihat situasi semakin kritikal apabila pihak pemerintah tidak mengambil langkah drastik untuk menyelesaikan perkara pokok dan sebenarnya.

"Sebaliknya, mereka melakukan pembantaian terhadap peserta demonstrasi seperti menembak dengan menggunakan gas, air dan pukulan terhadap mereka. Malah lebih parah lagi apabila hubungan komunikasi melalui media baru dan telefon disekat untuk memadamkan kemaraan rakyat," katanya.

Jelas, menurut beliau, sikap yang ditunjukkan itu telah mencabul hak asasi manusia dan memburukkan wajah demokrasi di Mesir.

Berdasarkan pendedahan-pendedahan media antarabangsa, pihak berkuasa Mesir telah mengambil pendekatan kekerasan untuk mengawal dan meredakan keadaan.

"Walau bagaimanapun, desakan terhadap agenda reformasi, kestabilan, demokrasi dan kebebasan tetap menjadi agenda utama dan kami menyokong usaha tersebut," tegasnya.

Beliau berharap agar hasrat DPPP yang disuarakan melalui memorandum itu dapat disampaikan kepada pihak-pihak simpatisan dan pejuang revolusi kebangkitan rakyat di Mesir.


Pelajar mahu kerajaan bawa keluar dari Mesir
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Jan: Seramai 11,319 pelajar Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran di Mesir mahu kerajaan segera membawa mereka keluar dari negara itu ekoran suasana tidak selamat akibat demonstrasi besar-besaran sejak Selasa lepas.

Difahamkan, keadaan huru-hara hampir semua tempat berlaku ekoran rusuhan melibatkan pertempuran rakyat negara itu dengan pihak polis dan tentera.

Lebih menyulitkan keadaan, apabila semua jaringan komunikasi diputuskan termasuk internet dan menyebabkan rakyat negara itu terputus hubungan bukan sahaja di kalangan mereka malah dengan negara luar.

Keadaan itu juga mengakibatkan status pelajar Malaysia di negara itu sukar dipastikan biarpun kerajaan Malaysia mendakwa kesemua mereka kini selamat.

Kebimbangan tersebut juga turut dirasai ibu bapa dan ahli keluarga yang sedang menanti khabar dari negara yang sedang bergolak itu.

Lebih membimbangkan mereka, ekoran terdapat dakwaan seorang pelajar Malaysia di Iskandariah menjadi mangsa rogol selepas tempat tinggal mereka dipecah masuk perompak.

Namun sehingga kini belum ada pihak yang boleh membuat pengesahan tepat berhubung dakwaan tersebut.

Bagi sekumpulan pelajar yang masih boleh menembusi Internet khususnya mereka yang telah berada di Lapangan Terbang Kaherah setakat ini, beberapa perkembangan terbaru turut dimaklumkan.

Perkembangan semasa keadaan mereka di Mesir boleh diikuti melalui laman blog http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com dan laman Facebook Selamatkan pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir.

Mereka memaklumkan berada dalam keadaan ketakutan lebih-lebih lagi 6 ribu banduan dilaporkan telah terlepas dari penjara.

Selain rusuhan, jenayah rompakan turut berlaku ekoran hampir keseluruhan kemudahan negara itu kini lumpuh dan mengakibatkan krisis tempat tinggal dan makanan.

Di Mansurah, mereka mendakwa akan berlaku rusuhan besar jam 11 pagi Mesir iaitu jam 5 petang di Malaysia dan kawasan itu kini telah diisytihar 'kod oren'.

Balai polis di sana pula difahamkan telah dikuasai orang jahat yang telah merampas dan senjata dan pakaian polis dan sekarang menyamar sebagai anggota polis.

Namun mengikut maklumat mereka, tiada sebarang insiden membabitkan pelajar Malaysia di Mansurah, namun seorang pelajar Indonesia didakwa telah ditembak.

Di Tanta pula, penduduk dikenakan catuan bekalan air dan elektrik.

Turut difahamkan, seorang pelajar Malaysia terkena tembakan di kaki akibat peluru sesat, namun tiada sebarang pengesahan dari pihak berkuasa Malaysia setakat ini.

Berbeza di Kaherah, suasana kini dilaporkan semakin pulih selepas pihak tentera mengambil alih.

Lapangan terbang juga kini dilaporkan mula dibuka selepas dikatakan ditutup semalam namun berdepan beberapa masalah lain.

Suasana sama turut berlaku di Alexandria di mana keadaan semakin dan bertambah baik untuk pelajar Malaysia.

Namun mereka kini berdepan kenaikan harga barang, ekoran banyak kedai ditutup.

Sejak Selasa lepas beberapa demonstrasi jalanan dilaporkan di bandar-bandar besar Mesir termasuk di Kaherah, Dumyat, Suez, Tanta, Iskandariah dan Mansura bagi mendesak Presiden Hosni Mubarak meletakkan jawatan.

Masyarakat Arab hari ini trut memberi amaran sekiranya Husni Mubarak tidak meletak jawatan dalam tempoh empat hari dari hari ini, mereka akan melancarakan peperangan (civil war).

Sehubungan itu, mereka menasihatkan agar rakyat asing termasuk pelajar malaysia meninggalkan mesir dalam tempoh tersebut.

Daripada 11,319 pelajar Malaysia di negara itu, 6,135 orang sedang mengikuti pengajian Islam dan selebihnya dalam bidang perubatan.

Menangani krisis ini, Jabatan Penuntut Malaysia (JPM) Mesir bekerjasama rapat dengan Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah (KBMK) untuk mengaktifkan pasukan teras bagi menangani sebarang kemungkinan risiko keselamatan, dan sebuah bilik operasi krisis dibuka sejak Rabu lepas di kedutaan.

JPM Mesir akan menyediakan nasihat keselamatan yang bersesuaian dengan situasi dan masa untuk dimaklumkan kepada mahasiswa serta pegawai Hal Ehwal Pelajar negeri-negeri.

Berikut antara laporan dari kedua-dua sumber tersebut:

1- "Assalaamu'alaikum..azizi, tadi baru dpt call seorang kakak thn 4, dia kata skg mmg 24 hrs xblh keluar rumah. Kalau nk beli brg2 or mknn kene mintak tlg ikhwah/mushrif yg telah ditetapkan utk setiap rumah belikan and mana2 akhawat yg duk sorg2 kene pegi duk rumah org lain. And pasal banduan and rompakan tu, polis pesan kat diorg supaya xbnyk guna lighting sgt.supaya nmpk mcm rumah tu xde org.sbb polis suspek perompak akan target rumah student malaysia."

Reported by: Teem Fauzi, Semester 6 MMPME Mansoura University..

2- Berita terbaru..

"Ada beberapa org pelajar perubatan dari Iskandariah berjaya sampai dengan selamat ke airport Cairo (kaherah).. Keadaan kat airport Cairo terlalu sibuk, penuh dengan penumpang yang ingin meninggalkan mesir dengan segera..

"Pelajar melaporkan bahawa untuk sampai ke Airport Cairo dengan selamat, jangan gunakan jalan utama, gunakan jalan alternatif, jalan dalam (pada hemat dan pengalaman saya, mungkin jalan dari highway suez, jalan tu mmg sunyi dan tak ramai org kita tahu jalan tu boleh hubungkan ke Airport Cairo dari pintu belakang (terminal 3)..

Sumber: Yaacob Hassan Ghani melalui adik beliau mahasiswi perubatan Iskandariah, Akmal Aziz (Mansurah)

3- Maaf kerana lambat update, ada masalah sedikit..

Dapat update dari kawan2 kat airport, mereka semua terkandas, semua airlines delayed and refuse utk terbang buat masa ini. Difahamkan juga bahawa saya adalah trip terakhir pelajar malaysia yang berjaya klua dari mesir, ketika keadaan masih aman.. sama2 kita mendoakan agar airport kembali pulih dan berfungsi, agar semua rakyat kita dapat pulang ke tanah air

Sumber: Tengku Afiq Silahudeen (MMPME sem6, terkandas di airport), dilaporkan oleh Azizi Al Fahri

4- Laporan dari Lapangan Tebang Kaherah:

Semua fligh ke luar mesir telah dibatalkan, semua flight masuk ke mesir tidak dapat dipastikan, harga ticket melambung sehingga 7 kali ganda, huru hara kat airport, dibanjiri manusia, dalam masa 24 jam, sekiranya tidak ada perubahan terhadap jadual penerbangan, pelajar malaysia yg berada di airport akan bergerak pulang ke negeri masing2..

sumber: Tg Afiq Silahudeen, dilaporkan oleh: Azizi Al Fahri


Hidup rakyat Mesir, turun regim Mubarak
Aziz Muda dan Majdan Yahya

KUALA LUMPUR, 31 Jan: "Hidup, hidup, rakyat Mesir!", "Turun, turun, regim Mubarak!" Begitulah antara laungan yang lantang kedengaran dari ratusan pemimpin, ahli-ahli dan penyokong Pakatan Rakyat dan NGO yang berkumpul di kedutaan Mesir, di sini, pagi ini untuk menghantar memorandum bagi mendesak regim Hosni Mubarak turun dari tampuk pemerintahannya di negara itu.

Perhimpunan aman itu diadakan sebagai menunujukkan sikap kebersamaan mereka dengan perjuangan rakyat Mesir bagi melepaskan diri dari cengkaman pemerintahan Mubarak yang penuh kezaliman sejak 30 tahun lalu.

Mereka mula berkumpul sekitar jam 10.30 pagi di kawasan letak kereta lalu berarak menuju ke pintu pagar pejabat kedutaan Mesir, tidak jauh dari situ, dengan melaungkan slogan "Down Mubarak' (Turun Mubarak) sambil membawa poster Mubarak yang mempunyai lambang regim zionis di dahinya.

(GAMBAR: Dua pemimpin Pemuda PAS memegang poster Mubarak yang dahinya bertanda lambang Israel)

Perhimpunan tersebut antara lain diwakili oleh PAS, PKR, Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan beberapa NGO termasuk JIM dan ILMAM (Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir).

Antara pemimpin PAS yang hadir termasuklah Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, AJK PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi.

Pemimpin PKR dan PSM antara lain diwakili oleh Ahli Parlimen Batu merangkap Naib Presiden PKR, Tian Chua dan Setiausaha Agung PSM, S. Arutchelvan, manakala NGO pula diwakili pemimpin masing-masing.

Sementara menunggu pihak kedutaan menerima memorandum itu, beberapa orang pemimpin mengambil kesempatan berucap yang mengandungi mesej jelas kutukan mereka terhadap pemerintahan regim Mubarak yang penuh kezaliman terhadap rakyat Mesir, sehingga sekian banyak orang awam dan para pejuang Islam dibunuh.

Lebih ketara lagi, 25 Disember 2008 lalu, Mubarak turut bersekongkol dengan regim Zionis Israel dengan mengadakan mesyuarat khas, sehingga menyebabkan Israel semakin bermaharajalela dalam melakukan serangan, pembunuhan dan penindasan terhadap rakyat Palestin di Semenanjung Gaza.

"Kini, rakyat Mesir ternyata sudah tidak sanggup lagi berada di bawah pemerintahan regim Mubarak. Rakyat Mesir sudah bangkit menuntut haknya. Regim Mubarak pasti akan tumbang.

"Kita di Malaysia menghidu perkembangan segar ini dengan penuh kesedaran bagi menunjukkan sikap kebersamaan kita dengan rakyat Mesir. Kita juga berharap agar apa yang berlaku terhadap Mubarak sekarang diambil pengajaran oleh semua pihak supaya tidak melakukan kezaliman kepada rakyatnya sendiri dan kepada sesama manusia," kata mereka.

Sambil diselang-seli dengan laungan takbir, kata-kata "hidup rakyat Mesir", 'hancur kezaliman", 'undur Mubarak" dan beberapa ungkapan lain, mereka bergilir-gilir berucap bagi menyatakan pendirian mereka yang tidak akan bersekongkol dengan sebarang penindasan dan kezaliman terhadap sebarang pihak di serata dunia.

Sehingga sekitar jam 12 tengah hari, pintu pagar pejabat kedutaan Mesir tetap juga tidak dibuka yang membuktikan pihak kedutaan enggan menerima memorandum itu.

Sebagai simbolik penyerahan, memorandum berkenaan kemudiannya telah dimasukkan ke dalam kotak dan diletakkan di peti surat yang terdapat di muka pintu pagar kedutaan tersebut.

Sebelum memorandum itu diserahkan kepada pihak kedutaan Mesir secara simbolik, mereka yang diwakili oleh S. Arutchelvan terlebih dahulu membacanya kepada para wartawan.

Antara isinya menegaskan tentang pendirian mereka yang menyokong sepenuhnya tuntutan rakyat Mesir agar Mubarak berundur dari takhta pemerintahannya.

Mubarak sendiri perlu faham dengan tuntutan itu kerana seluruh rakyat Mesir sudah menyatakan pendirian mereka secara jelas sejak seminggu lalu, apabila mereka telah keluar ke jalan-jalan bagi menyatakan kebencian dan suara hati mereka terhadap pemimpin tersebut, sehingga tidak akan berakhir selagi Mubarak tidak memenuhi tuntutan mereka.


Fatah mengkhianati perjuangan Palestin
Suhaimi Mokhtar

Perjuangan rakyat Palestin mengalami satu lagi sabotaj apabila perunding-perunding Palestin yang mewakili Pihak Berkuasa Palestin (PA) mengkhianati perjuangan suci Palestin dengan menawarkan tanah-tanah yang dibina penempatan Yahudi di Baitulmuqaddis Timur, Tebing Barat dan di pinggir Gaza, boleh dimiliki oleh orang-orang Yahudi yang telah membina penempatan-penempatan haram itu.

Sebagai balasannya regim Zionis menyetujui kelahiran sebuah Negara Palestin berpandukan sempadan sebelum perang bulan Jun 1967 bagi menggantikan pentadbiran PA diwilayah-wilayah Palestin yang telah dikenalpasti meliputi Tebing Barat, Baitulmuqaddis Timur dan Genting Gaza.

Tawaran ini ditolak oleh regim Zionis yang sehingga kini terus membina penempatan haram diwilayah-wilayah Palestin, pada ketika pelan membentuk Negara Palestin beriringan dengan Negara regim Zionis terus diuar-uarkan.

PA diterajui oleh Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dianggotai oleh pelbagai organisasi Palestin dan didominasi oleh Fatah diberi kuasa mewakili Palestin mengadakan rundingan dengan regim Zionis Yahudi dalam rundingan damai yang dibroker oleh Amerika Syarikat(AS), Kesatuan Eropah (EU), Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Russia, dengan apa yang dipanggil Jawatankuasa Empat Penjuru.

Rundingan damai untuk membentuk Negara Palestin diwilayah-wilayah berkenaan setakat ini tidak mencapai apa-apa hasil setelah ia berlangsung berpuluh tahun selepas perjanjian Kem David dan Oslo.

Perjanjian yang dimeterai menyaksikan negara-negara barisan hadapan seperti Mesir dan Jordan serta negara-negara Arab Lain di neutralisekan peranan mereka dengan Mesir, Jordan dan beberapa buah negara Arab mengiktiraf kewujudan regim Zionis. Syria tidak ikut memetraikan perjanjian damai dan kerana itu Golan Heights masih dibawah penaklukan regim Zionis. Wilayah-wilayah Palestin dibawah pentadbiran PA juga masih dibawah takluk regim Zionis.

Pertubuhan Hamas yang kini menguasai Gaza selepas memenangi pilihanraya Palestin 2006 dan beberapa pertubuhan Islam yang lain tidak berada dalam PLO kerana pertubuhan-pertubuhan ini disenaraikan sebagai pertubuhan pengganas oleh kuasa empat penjuru.

Hamas menguasai Palestin termasuk Tebing Barat tetapi Fatah melakukan rampasan kuasa dan kini mentadbir Tebing Barat yang berpusat di Ramallah. Usaha-usaha mendamaikan dua paksi Palestin ini yang dibroker oleh negara-negara Arab termasuk Saudi Arabia, Mesir dan Liga Arab gagal mencapai sebarang persetujuan.

Fatah yang mendominasi PLO dan sekaligus menguasai PA telah menggunakan kedudukannya untuk menyingkirkan Hamas tetapi setakat ini Hamas dapat mempertahankan kedudukannya di Gaza kerana sokongan rakyat. Walaupun pelbagai sekatan dikenakan regim Zionis termasuk perang terhadap Gaza selama 22 hari dua tahun lalu masih tidak mampu melenyapkan Hamas.

Mandat rakyat Palestin telah diserahkan kepada Hamas, tetapi Fatah yang diberikan kuasa oleh kuasa empat penjuru untuk merundingkan negara Palestin. Dalam rundingan-rundingan inilah perunding Palestin Saed Erekat dan Ahmad Quria membuat perjanjian sulit menawarkan penempatan-penempatan haram yang dibina regim Zionis Yahudi boleh dikekalkan sebagai penempatan untuk rakyat Yahudi.

Dalam kenyataan-kenyataan umum yang dikeluarkan oleh pihak PA, pihak berkuasa itu mengecam pembinaan-pembinaan haram oleh regim Zionis diwilayah Palestin. Sebaliknya dalam perjanjian sulit pihak Palestin membuat konsesi pertukaran tanah dan penempatan haram dengan sebuah negara Palestin. PA telah menarik diri dari sebarang rundingan dengan regim Zionis kearah kewujudan Negara Palestin kerana membantah penempatan haram yang giat dilakukan oleh regim Zionis terutama di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur sehingga menghampiri Al-Aqsa Al-Shariff, tempat suci umat Islam yang menjadi kiblat pertama umat Islam.

Pendedahan penyelewengan dibuat oleh saluran TV Al-Jazerah yang berpusat di Doha dan saluran TV BBC serta saluran-saluran TV yang lain. Sebanyak 1, 676 dokuman rahsia telah didedahkan oleh Al-Jazerah dalam bentuk nota, peta, rangka perjanjian dan lain-lain telah dinafikan oleh pimpinan PA termasuk presiden Mahmoud Abbas dan perunding-perunding Palestin sendiri.

Pejabat Al-Jazerah telah diserang oleh pengikut-pengikut Fatah di Ramallah sementara di Gaza, Hamas memberikan responnya dengan mensifatkan apa yang didedahkan itu memalukan dan pengkhianatan Fatah itu bukanlah memeranjatkan bahkan ia sesuatu yang dijangka oleh Hamas dan umum dengan tindak-tandak Fatah selama ini. AS dan sekutu-sekutunya tidak memberikan sebarang reaksi yang jelas atas pendedahan dekuman ini.

Fatah dalam perancangannya untuk menyingkiri Hamas sanggup diperalatkan oleh regim Zionis dan turut menyerang anggota Hamas dan anggota pertubuhan Islam yang lain seperti yang dibuktikan dalam perang Gaza selama 22 hari.

Dalam perang Gaza tiada sebuah negara Arab pun yang membela Gaza. Sebaliknya Mesir turut menutup sempadannya dengan Gaza sehingga rakyat Gaza terkepung dalam serangan itu. PA tidak melakukan apa-apa bahkan memberi maklumat perisikan kepada regim Zionis dalam perang Gaza. Fatah pantas berdendam terhadap Hamas dan menganggap musuh utamanya, berbanding dengan regim Zionis.

Pendedahan ini membuktikan bahawa Fatah adalah alat dan perkakas kuasa-kuasa yang kononnya membroker pelan damai untuk kewujudan Negara Palestin yang hanya satu metos dan pimpinan PA sanggup menawarkan apa sahaja hatta penempatan haram yahudi sebagai tawaran untuk memperoleh sebuah Negara Palestin.

Melalui kewujudan sebuah Negara Palestin, pimpinan PA ini mengharapkan untuk mendapat kuasa politik, kedudukan dan berkuasa penuh terhadap wilayah-wilayah Palestin walaupun tanpa tanah-tanah yang dibina penempatan haram regim Zionis itu.

Dengan kekuasaan itu musuh Fatah, Hamas dan pertubuhan sepertinya akan diperangi seperti juga regim Arab yang memerangi pergerakan-pergerakan Islam di negara mereka sekarang.
Beberapa konflik dan isu berakar umbi dalam penyelesian Palestin tidak mungkin akan dapat diselesaikan dengan mudah dalam pelan damai yang diketengahkan baik dikalangan Negara Arab sendiri atau pelan yang diushakan oleh jawatankuasa empat penjuru yang diketuai AS.

Antaranya ialah Baitulmuqaddis Timur yang mahu dijadikan ibunegara Palestin. Regim Zionis pula mahukan seluruh Baitulmuqaddis (Jerusalem) sebagai ibu negara regim yahudi itu;hak untuk pelarian Palestin yang berjumlah lebih enam juta untuk kembali kewilayah Palestin termasuk mereka yang melarikan diri dari keganasan Zionis sejak 1948, apabila regim Zionis diistiharakan.

Di samping itu, wilayah sempadan Palestin dan regim Zionis mengikut resolusi 242 Majlis Keselamatan PBB, iaitu sempadan sebelum perang 1967 hendaklah diperakui, tetapi tidak diterima oleh regim Zionis dan kerana itulah regim Yahudi terus membina penempatan haram, menjadikan wilayah regim sekarang lebih luas termasuk penempatan di Maale Adumim dan lain-lain penempatan haram yahudi.

Perunding Palestin sanggup menyerahkan tanah-tanah penempatan haram ini dan inilah pengkhianatan yang dilakukan terhadap perjuangan Palestin yang melalui lebih enam dekad sejak rakyat Palestin diusir keluar dari buminya dengan terbinanya regim Zionis.

Perkara-perkara lain yang menyulitkan rundingan ialah hak untuk mengadakan tentera Palestin dan pasukan keselamatannya yang tidak disetujui regim Zionis. Tanpa isu-isu asas ini diselesaikan, tidak mungkin Negara Palestin menjadi realiti.

Pentadbiran Obama setakat ini gagal mengerakkan momentum pelan damai Palestin dan dengan terdedahnya perjanjian sulit ini, penyelesaian damai Palestin akan lebih sukar.

Tiada penyelesian dua negara di Palestin. Perjuangan pembebasan Palestin mesti diteruskan oleh pertubuhan yang diserahkan mandat oleh rakyat dalam pilihanraya lalu dan bukan lagi pihak PLO, PA, Fatah dan lain-lain yang telah tersasar dan terpesung dari jalan perjuangan.

Penyelesaian Palestin akan terungkai dengan sendirinya, apabila regim-regim Arab satu demi satu dibebaskan terlebih dahulu dari belenggu kuku besi regim zalim, rasuah, nepotisme dan lain-lain.

Apa yang berlaku diTunisia kini merebak ke Mesir dengan domonstrasi rakyat besar-besran dan bom jangka akan meletup bila-bila masa mengakhiri pemerentahan diktator Hosni Mubarak selama 32 tahun di Mesir. Setelah negara-negara Jazerah Arab ini dibebaskan, barulah Palestin dapat dibebaskan.

Tiada ulasan: