Selasa, 7 Oktober 2014

SATU KELUARGA ATAU INDIVIDU BOLEH KORBANKAN 1 EKOR LEMBU ATAU LEBIH...BOLEH KELUARKAN WANG RM400 HINGGA RM700 SEBAHGIAN DARI TUJUH BAHGIAN...DATANG BERAMAI2 UNTUK UPACARA MAJLIS KORBAN...BAGAIMANA KEDATANGAN SOLAT BERJEMAAH...HADIR MAJLIS2 PENGAJIAN...KORBAN KEFAHAMAN POLITIK YANG MENOLAK HUKUM ALLAH/HUDUD...KITA SEMBANGLAH DIDUNIA...AKHIRAT MASING2 JAWABLAH DIHADAPAN ALLAH NANTI...SEDANGKAN KITA DAH NAMPAK API NERAKA MENJULANG2 MENUNGGU PENGHUNINYA...INSAFLAH TERIMALAH ISLAM SECARA TOTAL




Tuesday, 7 October 2014


SAMPAI HATI TIDAK BERIKAN MEREKA INI DAGING KORBAN.


Omak mendapat kiriman gambar yang mengisahkan betapa para petugas yang melakukan kerja melapah lembu-lembu korban,  sampai hati membiarkan 5 warga dipercayai Bangladesh diatas  yang beragama Islam memerhatikan sahaja tanpa memberi sedikitpun daging korban.

Apalah salahnya beri mereka seorang sedikit yang jelas nampak mereka ini orang yang boleh dikategorikan sebagai miskin. .. Lebih menyedihkan dikhabarkan banyak sungguh lebihan daging korban yang tidak diagihkan.

Mengapa perlu memandang mereka begitu hina sekali.

Lokasi kejadian tidak dimaklumkan kepada Omak tetapi memang sedih amat jika apa yang beritahu ini benar-benar terjadi. 

 





5:11PM - 6 Oct 2014

'Spesis dilindungi mangsa pembalakan haram'


PKR Sarawak menyalahkan kelemahan penguatkuasaan yang didakwa menyebabkan berleluasanya kes pembalakan haram di hutan negeri dan pelbagai taman negara.

“Aktiviti pembalakan haram berlaku di banyak tempat di Sarawak ekoran lemahnya penguatkuasaan.

“Ia ada kena mengena dengan rasuah,” kata Ketua PKR Sarawak Baru Bian ketika diminta mengulas kenyataan Sahabat Alam Malaysia (SAM).

NGO itu meminta Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem mengotakan kata-katanya dalam menangani pembalakan haram.

Hal ehwal perhutanan berada bawah portfolio Adenan, yang juga bertanggungjawab terhadap perancangan sumber alam dan alam sekitar.

Baru Bian (kanan), anggota Dewan Undangan Negeri Ba'Kelalan mendakwa, pembalakan haram turut menyebabkan spesis dilindungi ditebang seperti pokok engkabang.

Taktik Jijik Pengusaha Handphone Cina Untuk Perdaya Pelanggan

Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai dikatakan Wish Generation).
SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN MENIPU LICIK INI!!!!
Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti dilakaran di bawah):

Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di sekitar Senawang.
Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground level Terminal One.
Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750. Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps percuma dll.
Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar melayari internet dan social surfing.
Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut, akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe sy tolong u.
Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa, sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah susah2 nk create/install apps.
Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi – offer percuma utk create id, install application dan game serta update software iOS dari 7.0.x kepada 7.1
Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.
Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password, dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini semua free, xpe lah.
Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.
NAMPAK TAKKK?

1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software yg percuma?
Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.
PERTAMA:

Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.
Perempuan berdua ini claim: “Kalau u pergi midvelley apple centre u kne bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id”.
Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka tersebut juga adalah dibyar kepada technician.
WHAT THE FISHHH??

Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5 tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.
KEDUA:

Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan wechat adalah percuma.
Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal perjanjian.
KETIGA:

Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp “mahu tolong install dan create”.
Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.
Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah dgn harga service tersebut.
Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.
Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka duma org lelaki.
Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.
Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb “You suruh kami buat jadi you kena byar service kami”, dan skali lagi saya tegaskan pada mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya menafikannya.
Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di byar jugak.
Setelah ditawarkan RM250 harga final.
Kemudian resit barulah dikeluarkan.Dalam hati saya mahu report kepada polis tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri sembilan tidak kuat.
Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan pengguna.
Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?
Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada sesiapa yg terkena dgn cara begini.

Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan utk snap).


Posted by
KALAU AKU PRESIDEN PAS..
kikiki...
Jikalau aku Presiden PAS sebagai mana Haji Hadi,
Bagi menangani kes dua Adun PAS yang memihak kepada Wan Azizah :
Pengulungan Hujah aku dalam muktamar PAS tahun 2014..
" Memandangkan kedua mereka YB Hasnol dan YB Shaari Sugip yang ltelah melakukanh tindakkan sendiri atas budi bicara dan fikiran mereka walaupun ianya bertentangan dengan konsep Wala` dalam berjemaah..
Kita akan panggil mereka berdua dan bertanyakan permasalahan tersebut.. mungkin pandangan saya selaku Presiden PAS tidak tepat kerana saya bukan maksum dan mungkin juga pandangan mereka lebih tepat di dalam isu ini..
Justeru itu saya harap mereka tidak disoal siasat seolah-oleh mereka adalah penjenayah.. Ini bukannya Isu jenayah, ini bukannya isu merobohkan Institusi agama atau memusnahkan Empayar Islamiyah.... Ini adalah perbezaan pendapat dan Islam meraikan perbezaan pendapat tersebut..
Rasulullah s.a.w seorang pemimpin dan manusia yang paling agung, maksum dan menjadi kekasih Allah sendiri pun meraikan perbezaan pendapat diantara para sahabat, di antara para isteri baginda dan juga pendapat dari kalangan Yahudi dan Nasara..
Apakah saya terlalu hebat sehingga tidak boleh ada sesiapa yang boleh membantah setiap pandangan dan pendapat saya.. Ahli Jemaah PAS juga dinasihati janganlah terlalu mengagung-agungkan para pemimpin seolah-olah mereka adalah maksum dah tidak pernah berbuat salah.. Mengagng2 serta mendewa-dewakan pemimpin adalah salah satu dari laluan laluan Iblis bagi manarik manusia ke arah Mensyirikkan Allah.. Wanauzubillah.
Sabda Rasulullah s.a.w:
" Sesunguhnya yang paling aku takuti ialah umatku yang syirik bukan kerana menyembah berhala tetapi menjadikan alim ulama dan rahib-rahib ( agamawan ) mereka sebagai tepat meletakkan ketaatan dan sembahan selain dari Allah " ( Soheh Thabrani )
Tolong selamatkan saya dan selamatkan diri saudara dan saudari sekelian dari perbuatan mensyirikan Allah ..kerana dosa syirik ini tiada sebarang pengampunannya di sisi Allah....
Insyaallah.. dalam sehari dua ini saya akan bertemu dengan mereka bagi membincangkan isu ini..Sama-sama kita berdoa agar Allah memberikan jalan bagi mempermudahkan laluan kita bersama-sama rakan2 dalam Pakatan Rakyat menuju Putrajaya..
Takbirr x3
( Teks Ucapan Pengulungan muktamar ini disapkan dalam masa 3 minit sahaja ) - TZI
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
LikeLike · ·

Kerajaan mesti cegah mungkar ini

NASRUDIN HASSAN | .
1. October Fest Carlsberg Malaysia (Pesta Arak) yang dipromosikan secara meluas bermula 24 Sept dan kemudiannya berlanjutan pada 25, 26, 27 Sept seterusnya bersambung 1, 2, 3, 4, 10 dan berakhir 12 Okt akan datang mesti dicegah segera oleh pihak berkuasa. Bermula daripada Kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri dan juga kerajaan tempatan.

2. Saya tidak nafi hak arak bolehkan diminum oleh mereka yang agamanya membenarkan mereka minum arak. Tetapi dalam sebuah negara yang Islam menjadi Agama Persekutuan seperti negara kita Malaysia, hak itu mestilah ditunai secara tertutup dan tidak dipromosi apa lagi dipestakan secara besar-besaran begini.

3. Pesta arak yang dipromosi besar-besaran ini telah menjadi mungkar terbuka meskipun ia dilakukan dalam ruang bangunan tertutup. Sekaligus ia mencabar sensitiviti ummat Islam. Samalah seperti aktiviti hubungan seks luar nikah (pelacuran) yang dipromosi kepada umum, ia menjadi maksiat terbuka yang wajib ke atas pihak berkuasa dan seluruh Islam bangkit mencegahnya.

4. Jangan biarkan negara membangun dengan budaya mungkar dan maksiat. Kelak binasa tamadun dan maruah pula hilang keberkatan justeru dimurkai Allah swt.

"إذا فعلت أمتي خمس عشرة خصلة حل بها البلاء"، فقيل: وما هن يا رسول الله؟ قال: "إذا كان المَغْنَمُ دُولًا، والأمانة مغنمًا، والزكاة مغرمًا، وأطاع الرجلُ زوجته، وعقَّ أمه، وبرَّ صديقه، وجفا أباه، وارتفعت الأصوات في المساجد، وكان زعيمُ القوم أرذلَهم، وأُكرم الرجل مخافة شره، وشُربت الخمور، ولُبس الحرير، واتخذت القَيْنات والمعازف، ولعن آخرُ هذه الأمة أولها، فليرتقبوا عند ذلك ريحًا حمراء، أو خسفًا، ومسخًا".

Daripada Ali bin Abi Thalib ra, Rasulullah SAW bersabda (maksudnya): Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, lalu ditanya apakah 15 perkara itu Ya Rasulullah? Jawab Rasulullah saw:

1. Apabila harta negara hanya beredar dikalangan orang tertentu sahaja
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
3. Zakat dijadikan hutang
(Ulasan – nak dapat zakat susah. Penerima zakat tergolong daripada kroni atau orang tertentu.)
4. Suami menurut kehendak isteri (dalam perkara bertentangan syariat)
5. Anak derhaka terhadap ibunya
6. Akan tetapi (anak tadi) sangat baik terhadap kawan-kawannya.
7. Ia (anak) suka menjauhkan diri daripada ayahnya
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
(Ulasan – masjid dijadikan medan/tempat berkelahi. Sumpah di masjid untuk kepentingan sendiri.)
9. Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang paling hina di antara mereka.
(Ulasan – Orang yang paling hina - yang tiada ilmu agama dan tiada akhlak.)
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
(Ulasan – Contohnya, takut kepada pihak berkuasa kerana dibimbangi ia berlaku zalim terhadap diri kita.)
11. Arak sudah diminum secara berleluasa.
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
13. Para artis disanjung-sanjung.
14. Muzik banyak dimainkan/didendangkan.
15. Generasi akhir umat ini akan melaknat generasi pertama (para sahabat terdahulu) - mempersenda sahabat-sahabat Rasulullah.
Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain”. (Hadis Riwayat At-Tirmidzi).

5. Saya juga menyeru pihak berkuasa agama seperti jabatan dan majlis agama Islam di semua peringkat tidak memandang sepi fenomena ini. Ambillah tindakan wajar. Jangan hanya memberi alasan kononnya perkara ini berada di luar bidang kuasa sedang akibatnya kelak akan melanda ummat tanpa mengenal di mana kuasa dan kedudukan mereka. Bangkitlah sebelum terlewat.

Penulis ialah AJK PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Temerloh.
Pas Gopeng added 35 new photos to the album Qurban 2014 — at Kg Rapat Jaya Tambahan, Ipoh, Perak.
19 hrs ·




























LikeLike · ·
Pas Kawasan Bintulu Sarawak added 36 new photos — with Fiderus Husaini and 6 others.
17 hrs ·
Ibadah Korban PAS KAWASAN BINTULU 2014 di Kampung Kuala Tatau, Jepak.. alhamdulillah..terima kasih kepada semua penduduk kampung yang sudi menerima kedatangan kamek orang dan semua yg telah membantu program tok. Teruskan bertakbir!!
AYUH RAKYAT MARHAEN!
BERKUMPUL DEPAN TUGU NEGARA!
‪#‎BANTAH‬ GST! PROTES KENAIKAN HARGA MINYAK PETROL!
8/10/2014: RABU 10 PAGI! JUMPA DI SANA ‪#‎Sebarkan‬
LikeLike · ·

Pas Gong Tok Nasek added 40 new photos.
SEKITAR MAJLIS IBADAH QURBAN & AQIQAH PERDANA anjuran PAS CAWANGAN GONG TOK NASEK.. terima kasih kpd semua yg terlibat menjayakan majlis ibadah ini, semoga ibadah kita diterima oleh ALLAH SWT... 5/10/2014
· ·




Tiada ulasan: