25 May 2013
Gelaran ulama adalah gelaran yang mulia di dalam Islam. Umat Islam akhir zaman tidak boleh berpedoman dalam urusan agama melainkan kena kembali dan merujuk kepada para ulama apabila inginkan fatwa bagi menyelesaikan kekeliruan dalam banyak urusan dan masalah agama.
Apakah untuk mendapat mendapat gelaran ulama perlu menduduki peperiksaan tertentu? Bila mana lulus peperiksaan tersebut maka layak mendapat kerusi ulama? Apakah gelaran ulama itu perlu mempunyai pengikut yang ramai dan pengikutnya pula memberikan gelaran itu? Atau apakah kelayakan gelaran ulama itu penampilannya sentiasa berjubah dan berserban?
Tidak kurang juga persolan yang bermain di minda kita apakah ciri-ciri seorang ulama itu mestilah belajar di universiti dan mendapat PHD? Atau yang pandai membuat lawak terhadap hukum agama dan para pendengarnya bergelak ketawa dengan penjelasannya? Atau mereka yang pandai berkata-kata dalam memanipulasi ayat al-Quran dan hadis Nabi? Dan tidak kurang juga barangkali ada sebahagian kaum muslimin menganggap seseorang yang berani menentang pemerintah, memakinya dan mendoakan kehancuran pemerintah itu dianggap ulama?
Ironinya, semua persoalan tersebut pada pemahaman sebahagian kaum muslimin dalam Negara kita hari ini beranggapan itulah ciri-ciri ulama sebenar dan merekalah yang layak dimartabatkan dengan gelaran ulama.
SIAPAKAH ULAMA SEBENAR?
Namun, Nabi saw pernah berkata bahawa : “Sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi. Sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.” (Hadis Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)
Hadis Nabi di atas jelas kepada kita bahawa selepas ketiadaan Nabi, maka para ulamalah yang akan mewarisi tugas dan tanggungjawab yang telah dilakukan oleh Nabi. Para ulama adalah pewaris nabi, manakala ulama yang sebenar (rabbani) mestilah mewarisi ilmu seperti apa yang Nabi ajarkan tidak boleh menambah atau mengurangkan dalam urusan agama apa-apa yang telah disampaikan oleh Nabi saw.
Jika kita perhalusi perkataan di kalangan para ulama salafus soleh pula dalam memberikan ciri-ciri ulama dan siapakah yang layak mendapat gelaran ulama ini nesacaya apa yang kita sangkakan dengan pemahaman dari persoalan di atas pasti meleset sama sekali.
Seperti perkataan Ibnu Rajab Al-Hambali RH, beliau mengatakan : “ Ulama ; mereka adalah orang-orang yang tidak menginginkan kedudukan, dan membenci segala bentuk pujian serta tidak menyombongkan diri atas seorang pun”.
Al-Hasan mengatakan: “Orang faqih adalah orang yang zuhud terhadap dunia dan cinta kepada akhirat, bashirah (berilmu) tentang agamanya dan senantiasa dalam beribadah kepada Rabbnya.” Dalam riwayat lain: “Orang yang tidak hasad kepada seorang pun yang berada di atasnya dan tidak menghinakan orang yang ada di bawahnya dan tidak mengambil upah sedikitpun dalam menyampaikan ilmu Allah.” (lihat: Al-Khithabul Minbariyyah, jilid 1 ms 177)
Manakala perkataan Syeikh Abdus Salam bin Barjas RH lebih jelas dalam menjelaskan ciri- ciri ulama rabbani seperti katanya : “Orang yang layak untuk disebut sebagai ulama jumlahnya sangat sedikit sekali dan tidak berlebihan kalau kita mengatakan jarang. Yang demikian itu karena sifat-sifat ulama rata-ratanya tidak akan terwujud pada diri orang-orang yang menyandarkan diri kepada ilmu pada masa ini. Bukanlah dinamakan ulama bila sekadar fasih dalam berkata-kata atau pandai menulis, orang yang menyebarluaskan karya-karya atau orang yang mentahqiq kitab-kitab yang masih dalam tulisan tangan. Kalaulah ulama diukur dengan cara ini, maka terlalu banyaklah ulama itu. Akan tetapi penggambaran seperti inilah yang banyak tertanam di fikiran orang-orang yang tidak berilmu. Oleh karena itu banyak orang tertipu dengan kefasihan seseorang dan tertipu dengan kepandaian mengarang, padahal ia bukan ulama. Ini semua menjadikan orang-orang takjub. Ulama hakiki itu adalah yang mendalami ilmu agama, mengetahui hukum-hukum Al -Quran dan Sunnah. Mengetahui ilmu usul fiqh seperti nasakh dan mansukh, mutlak, muqayyad, mujmal, mufassar, dan juga orang-orang yang mengkaji ucapan-ucapan ulama salaf terhadap apa yang mereka perselisihkan.” (lihat kitab : Wujubul Irtibath bi ‘Ulama, hal. 8)
PEMBERIAN GELARAN ULAMA
Apa yang dapat difahami, tidaklah semudah yang disangka untuk kita hendak menentukan siapakah ulama rabbani tersebut sekiranya kita memahami maksud perkataan ulama salaf di atas. Hal ini kerana yang paling layak untuk menentukan seseorang itu ulama sebenar mestilah ulama juga bukan orang awam atau pengikutnya. Umpamanya, Imam Malik RH menjadi ulama rabbani bukan diberikan oleh muridnya tetapi imam Malik menjadi ulama kerana dia diiktiraf lebih dari 80 orang ulama di zamannya. Begitu juga Imam Syafie menjadi ulama bukan diberikan oleh muridnya tetapi Imam Malik dan para ulama yang lebih senior darinya mengiktiraf gelaran ulama untuknya.
Jika masyarakat awam yang memilih siapakah yang mereka ingin tabalkan sebagai ulama supaya mereka boleh mengikutinya tanpa neraca ilmu dari ulama yang sebenar, dikhuatiri kesesatan dalam beragama itu lebih besar kemungkinannya dari kebenaran yang hendak dicari.
BEZA ULAMA SEBENAR DAN ULAMA JAHAT
Kerana di samping ulama rabbani (sebenar) terdapat di sana juga para ulama su’ (jahat). Bukanlah ulama rabbani sekiranya ia sering berjenaka dalam menyampaikan ilmu agama melainkan ia adalah seorang panglipurlara. Nabi memberi ancaman dengan berkata : “Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !” (Sahih, Hadis Riwayat Abu Daud)
Bukanlah ulama rabbani jika hati dan mulutnya sering mendoakan kehancuran dan menentang pemerintah Islam melainkan ia seorang ulama khawarij. Bukanlah juga dapat digelar ulama rabbani seandainya ia hanya pandai bernyanyi dengan diikuti dengan alat-alat muzik dalam mendakwahi manusia melainkan ia adalah seorang ruwaibidhah.
Maka, sewajarnya kita semua berhati-hati dalam mengikuti seseorang yang disangka ulama hanya melalui penilaian mata kasar kita, boleh jadi mata kita mudah tertipu dengan pakaian atau watak seseorang. Tetapi hakikat seseorang ulama itu sentiasa mengembalikan segala urusan agamanya mengikut al-Quran dan sunnah sesuai dengan manhaj sahabat dan salafus soleh.
Penulis adalah Ketua Biro Massa ilmuwan Malaysia (iLMU), Lulusan Syariah Fiqh dan Usul, Universiti Malaya (UM)
PENGERTIAN ‘ULAMA’ DAN CIRI-CIRI ULAMA’
Konsep
ulama’ boleh ditakrif dengan berbagai difinasi yang berlandaskan latar
belakang kesarjanaan atau disiplin ilmu masing-masing. Perkataan ulama’
itu adalah kata jamak dari perkataan “’Arab iaitu ‘Alim. Kemudian lahir
pula perkataan ‘Alamah iaitu orang yang benar-benar mengerti atau
mengetahui dengan mendalam hakikat sesuatu. (Muhamad Ismail, 1961:26.)
Menurut Dato’ Dr. Harun Din, dalam
al-Quran karim terdapat dua kali sahaja perkataan ulama’ itu digunakan.
Kedua-duanya merujuk kepada yang mendalami pengetahuan agama. Yang
mendalami agama Islam diistilahkan dengan al-ulama’. Ada alif dan lam.
Ini bererti bahawa ulama’ adalah istilah khusus yang dimaklumi bahwa
hanya diguna pakai untuk yang mengetahui dan mendalami tentang agama
Islam sahaja. Di dalam bahasa arab ada banyak istilah selain ulama’ yang
diguna bagi merujuk kepada bidang masing-masing. Contohnya (khabir atau
khubara’ untuk pakar yang lain dari bidang agama), Muhtarif atau
muhtarifun, Fanni atau fanniyyun yang merujuk kepada technician,
Mahandis arkitek, Tabib akhsai pakar perubatan.
Seperkara lain yang patut disebut bahawa
perkataan ulama ialah perkataan jama’. Kalau untuk seorang disebut alim
mufrad. Akan tetapi sudah menjadi penggunaan yang menyeluruh dipakai
ulama’ untuk merujuk kepada seorang seperti imam Syafie adalah ulama’
terbilang. Dibolehkan demikian kerana hakikatnya seorang alim dalam
Islam memiliki dan mendalami berbagai bidang ilmu, ilmu bahasa Arab
dengan segala cabangnya ilmu al-qawafi, badi’ maani, bayan, nahu saraf,
usul feqh, ulum hadis, hadis, tafsir, ulum tafsir, ilmu al-adab
al-arabi, arud, tarikh, mantiq, al-falsafah dan berbagai ilmu. (Dr.
Harun Din, 2004: 7-8.)
Nizam Sakamat Sakjeha merumuskan
pengertian ulama’ pada tanggapan masyarakat umum adalah mereka yang
berat sangkaan mereka, amat ikhlas dalm melaksanakan tuntutan al-Quran
dan al-Sunnah. Amat prihatin dan berusaha keras untuk menegakkan yang
hak dan memerangi kebatilan, mereka adalah orang yang tidak mungkin
tenggelam dalam hawa nafsu. Nizam Sakamat Sakjeha Nasaih wa Taujihat
al-Mufakkirin wa Ulama’ al-Islam liljamaat wal ahzab al-Islamiah: 4
Menurut Jamal
Mohd Lokman, menjelaskan secara estimologinya ulama’ membawa maksud
“orang yang mengerti atau orang yang berilmu pengetahuan”, iaitu
mengetahui hakikat sesuatu dengan penuh keyakinan. Jamal Mohd. Lokman
Sulaiman, 1999:37.
Abi Talib dan Ismail Abdul Halim, Istilah
ulama’ disandarkan kepada individu yang mengetahui mengenai al-Quran
dan al-Sunnah serta memahami kedudukan hukum dan sumber hukum Islam yang
berpandukan kepada sumber tersebut. (Abi Talib dan Ismail Abdul Halim,
1982:2. )
Mahyuddin Haji Yahya, di dalam
Encyclopedia Sejarah Islam, para ulama’ ialah golongan penting kerana
mereka merupakan pakar dalam bidang agama khususnya dalam bidang tafsir,
feqah, hadis, Usuluddin dan segala cabang ilmu Islam. (Mahyuddin Haji
Yahya, 1989:1708).
Al-Imam Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud
Umar bin Muhammad al-Zamakhsyari, Ulama’ ialah mereka yang mengetahui
mengenai sifat Allah, keadilannya,ketauhidannya, sifat yang harus dan
yang tidak harus keatasnya, maka mereka membesarkannya, membesarkan
kekuasaanya. Orang yang ilmunya bertambah maka bertambah takut ia kepada
Allah SWT. (Al-Imam Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud Umar bin Muhammad
al-Zamakhsyari, 1995:592-593.)
Menurut Syed Qutb mereka yang mengkaji
al-Quran yang penuh keaijaiban dan mereka yang mengenal Allah dan
mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah, mengetahui
kesan kekuasaan Allah, dan bertaqwa kepada Allah, dan menyembah Allah
dengan sebenar penyembahan. Ulama’ ialah orang yang mengetahui sifat
Allah dan kebesarannya. Siapa yang bertambah ilmuya maka ia bertambah
takut kepada Allah.( Syed Qutb, 1994:2943.)
Prof. Dr. H. Abdul Karim Amrullah
(Hamka), Orang yang takut kepada Allah ialah orang-orang yang berilmu.
Berdasarkan kepada ayat Fatir: 28. di pangkal ayat Allah mengguna
perkataan “Innama”. Menurut ahli nahu bahawa huruf “innama” itu ialah
adaatu hasr yang ertinya “alat untuk membatas”. Sebab itu ertinya yang
tepat dan jitu ialah “ hanya orang-orang yang berilmu jua yang akan
merasa takut kepada Allah. Kerana kalau tidak ada ilmu tidaklah orang
akan takut kepada Allah. Kerana timbulnya satu ilmu setelah diselidiki.
Maka jelaslah bahawa pangkal ayat tadi Allah telah berfirman “tidakkah
engkau lihat” maka kalau tidak dilihat tidaklah akan tahu. Kalau sudah
dilihat dan diketahui dengan sendirinya akan mengertilah bagaimana
kebesaran Allah , kekuatanya dan keagunganya, merasa dirinya kerdil di
hadapan kekuasaan Allah, dengan ini akan menimbulkan takut . Kalau takut
telah timbul nescaya timbullah ketundukan , lalu segala perintahnya
dilaksanakan dan larangannya dihentikan. .(Prof. Dr. H. Abdul Karim
Amrullah (Hamka), 1984: 300-301. )
Menurut Ibn Kathir Tidak lain orang yang
merasa takut kepada Allah itu hanyalah ulama’ yang telah mencapai
matlamat ma’rifat, iaitu mengenali tuhan menilik hasil kekusaannya dan
kebesarannya. Maha besar, maha kuasa, yang maha berilmu yang mempunyai
sifat kesempurnaan dan yang mempunyai Asma’ al-Husna. Apabila makrifat
bertambah sempurna dan ilmu terhadapnya bertambah matang, ketakutan
kepadanya bertambah besar dan bertambah banyak.
Imam Malik berkata” ulama’ bukanlah
kerana banyak menghafaz riwayat hadis, bahkan ilmu ialah Nur yang
dinyalakan tuhan dalam hati”.Hamka: 301
Menurut al-Syaukani ulama’ ialah mereka
yang takut kepada Allah dan mengetahui bahawa Allah berkuasa atas
sesuatu. Dan ulama’ ini bukan mereka yang banyak menghafaz hadis tetapi
mereka yang memiliki ilmu dan takut dengan Allah SWT. (Muhammad Bin Ali
Muhammad al-Syaukani: 459. )
Begitu juga al-Qurtubi menyebut bahawa
ulama’ ialah seorang yang takut kekuasaan Allah dan yakin Allah berkuasa
membalas atas maksiat yang di lakukan. Daripada Ibn. Abbas berkata
ulama’ ialah yang mengetahui tentang tuhannya yang Rahman dan tidak
syirik kepada Allah, dan menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan
menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan memelihara peringatan Allah
dan mengetahui bahawa semua yang dilakukan di bawah pengetahuannya. (Abu
Abdullah Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, juz 7:343-344.)
Dari Ibn Abi ‘Umrah dari ‘Akrimah dari
Ibn Abbas katanya ulama’ ialah orang alim yang mengenal Allah dan tidak
syirik kepadanya dan mengharamkan apa yang diharamkan dan memelihara
wasiatnya”
Berkata Ahmad bin Saleh al-Misri dari Ibn
Wahab dari Malik katanya” Sesungguhnya alim ialah bukan orang yang
banyak meriwayat ,sebenarnya alim ialah ilmu yang dimilikinya bercahaya.
Allah menjadikan bercahaya dalam hatinya. Tetapi mereka takut kepada
Allah bukan semata-mata banyak mengetahui riwayat( ilmu) Sebaliknya ia
mengetahui kefarduan dan mengikut kitab sunnah dan apa yang dilakukan
oleh sahabat radhiallahuahum dan selepas dari mereka “ ”
al-Imam al-Maraghi ketika menafsirkan
ayat dalam surah al-Fatir, Ulama’ ialah orang yang takut azab Allah
dengan banyak melakukan kepadanya. Dengan ilmu yang mereka pelajari
datanglah keyakinan, jika dibuat maksiat akan dibalas dengan siksa,
demikian kalau dibuat baik maka mereka akan dibalas dengan syurga.
Menurut Ibn Abbas bahawa ulama’ ialah
yang mengenal Allah dan takut kepadanya. (Muhammad Bin Ali Muhammad
al-Syaukani, Tahqiq Dr. Abdul Rahman Umairah, Fathu al-Qadir, juz 4:
463)
Berkata Rabi’ Bin Anas “Siapa yang tidak
takut kepada Allah maka ia bukan ulama’” (Abu Abdullah Muhammad bin
Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, juz 7:343-344.)
Dari Ibn Abi ‘Umrah dari ‘Akrimah dari
Ibn Abbas katanya ulama’ ialah orang alim yang mengenal Allah dan tidak
syirik kepadanya dan mengharamkan apa yang diharamkan dan memelihara
wasiatnya” (Imam Hafiz Jamaluddin abu al-Fida’ Ismail ibn Kathir
al-Qudsi al-Dimasyqi, juz 3/ 4: 553-554.)
al-Hassan al-Basri ulama’ ialah orang
yang takut kepada Allah dan cenderung melakukan apa yang Allah suka dan
menjauhkan apa yang Allah murka” (Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad
al-Ansari al-Qurtubi, 7/20: 343-344)
Sheikh Abul Aziz Badri ulama’ sebagai
pewaris nabi iaitu yang menyambung kembali perjuangan dan dakwah para
nabi. Ulama’ yang menjadi pewaris para nabi ialah ulama’ yang tidak
takut kepada pemerintah yang zalim. Tidak takut kepada pihak yang kejam
kerana kepatuhan mereka hanya kepada Allah SWT. (Sheikh Abul Aziz Badri,
1988:53. )
Berkata Ahmad bin Saleh al-Misri dari Ibn
Wahab dari Malik katanya” Sesungguhnya alim ialah bukan orang yang
banyak meriwayat ,sebenarnya alim ialah ilmu yang dimilkinya bercahaya.
Allah menjadikan bercahaya dalam hatinya. Tetapi mereka takut kepada
Allah bukan semata-mata banyak mengetahui riwayat( ilmu) Sebaliknya ia
mengetahui kefarduan dan mengikut kitab sunnah dan apa yang dilakukan
oleh sahabat radhiallahuahum dan selepas dari mereka “ (Abu Abdullah
Muhammad bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, 343-344.)
Ibn. Masud berkata ketakutan kepada Allah
petanda seorang itu alim. Yang berilmu bukanlah kerana ia banyak
meriwayatkan hadis akan tetapi yang amat takut kepada Allah. Di tanya
Saad bin Ibrahim siapakah yang paling alim di kalangan penduduk Madinah?
Jawabnya orang yang paling takut kepada Allah.
Ali Bin Abi Talib pernah berkata seorang
alim ialah seorang yag tidak pernah melakukan maksiat, tidak jemu
mengingatkan dirinya dan manusia sekalian akan azab allah swt dan tidak
membelakangi al-quran. (Al- Imam al-Qurtubi, juz 14:243)
Kesimpulannya
Secara umumnya perkataan ulama’ itu membawa satu pengertian yang luas, disandarkan kepada seorang yang memahami konsep agama secara syumul dan mendalam serta menzahirkanya dalam bentuk praktikal dan amalan hidup seharian. Apabila ulama’ dikaitkan dengan Islam ia berhubung rapat dengan Allah. Tidak cukup sekadar ada ilmu tetapi tidak takut kepada Allah SWT, begitu juga sebaliknya.
Secara umumnya perkataan ulama’ itu membawa satu pengertian yang luas, disandarkan kepada seorang yang memahami konsep agama secara syumul dan mendalam serta menzahirkanya dalam bentuk praktikal dan amalan hidup seharian. Apabila ulama’ dikaitkan dengan Islam ia berhubung rapat dengan Allah. Tidak cukup sekadar ada ilmu tetapi tidak takut kepada Allah SWT, begitu juga sebaliknya.
Ulama’ dikenali dengan ilmunya dan
keteguhan pendiriannya. Mereka terpelihara daripada terjebak ke dalam
perkara-perkara yang syubahat. Ulama’ dikenali dengan jihad, dakwah,
pengorbanan dari segi waktu, harta benda, nyawa dan kesungguhan mereka
di jalan Allah.
Ulama’ dikenali dengan ibadah dan khusyuk mereka
kepada Allah. Ulama’ dikenali dengan jauhnya mereka dari keburukan dunia dan pujuk rayunya. Ulama’ dikenali dengan pengakuan oleh umat Islam dan jumhurnya dari kalangan ahli hak.
Ulama’ dikenali dengan ibadah dan khusyuk mereka
kepada Allah. Ulama’ dikenali dengan jauhnya mereka dari keburukan dunia dan pujuk rayunya. Ulama’ dikenali dengan pengakuan oleh umat Islam dan jumhurnya dari kalangan ahli hak.
Di antara perkara yang menunjukkan alimnya ulama’ dan kelebihannya ialah mengenai pengajiannya, fatwanya dan
juga karangannya. Adapun pangkat dan jawatan atau yang seumpama dengannya, bukanlah dikira sebagai tanda yang
menunjukkan kepada ilmunya. Ulama’ tidak ditentukan dan tidak dipilih melalui cara pengundian, tidak juga dengan cara penentuan jawatan. Sebagaimana di antara kalangan alim ulama’ dalam tarikh ummah terserlah dan nyata sebutannya (masyhur), menjadi imam atau pemimpin kepada ummah sedang dia (alim ulama’) tidak mengenal dan menjawat kedudukan atau memegang jawatan. Seumpama Imam Ahmad dan Syeikh Islam Ibnu Taimiah sebagai dua contoh dalam tarikh yang panjang bagi ummah ini.
juga karangannya. Adapun pangkat dan jawatan atau yang seumpama dengannya, bukanlah dikira sebagai tanda yang
menunjukkan kepada ilmunya. Ulama’ tidak ditentukan dan tidak dipilih melalui cara pengundian, tidak juga dengan cara penentuan jawatan. Sebagaimana di antara kalangan alim ulama’ dalam tarikh ummah terserlah dan nyata sebutannya (masyhur), menjadi imam atau pemimpin kepada ummah sedang dia (alim ulama’) tidak mengenal dan menjawat kedudukan atau memegang jawatan. Seumpama Imam Ahmad dan Syeikh Islam Ibnu Taimiah sebagai dua contoh dalam tarikh yang panjang bagi ummah ini.
Ini tidak bermaksud setiap orang yang
mempunyai jawatan dalam ilmu pengetahuan bukannya dia seorang yang alim,
bahkan yang dimaksudkan di sini ialah kedudukan dan jawatan bukanlah
dikira sebagai tanda yang menunjukkan ke atas ilmu, oleh itu kita dapati
di
sana ada di antara kalangan para ulama’ yang dilantik oleh hakim(kerajaan) menjadi pemerintah, qodhi, mufti dan seumpama dengannya, bahkan kadang-kadang kita dapati pada zaman pemerintahan yang zalim tetap ada para qadhi yang adil dan para mufti yang boleh
dipercayai.
sana ada di antara kalangan para ulama’ yang dilantik oleh hakim(kerajaan) menjadi pemerintah, qodhi, mufti dan seumpama dengannya, bahkan kadang-kadang kita dapati pada zaman pemerintahan yang zalim tetap ada para qadhi yang adil dan para mufti yang boleh
dipercayai.
Memiliki segulung ijazah bukanlah
jambatan mendapat gelaran sebagai ulama’, apatah lagi jika tidak
terpancar dari dirinya kehidupan ilmu. Ulama’ bukan sahaja ada ilmu
malahan ia memberi sumbangan kepada masyarakat, perkembangan dakwah dan
kemajuan negara. Mereka adalah yang dianugerahkan Allah dengan ilmu
pengetahuan, kemahiran serta pengalaman yang meluas dan mendalami dalam
hukum halal, hal ehwal Islam dan mampu melakukan istinbat hukum dengan
sumber-sumber hukum yang betul dan asli; alquran dan al-Sunnah, ijma’
dan qias dan lain-lain sumber yang muktabar, dengan lain perkataan
ulama’ dalah pakar rujuk agama yang berkemampuan (dari segi ilmu) dan
disiplinnya. Golongan ini juga mampu memahami , mengoalah serta
menganalisa maqhasid syariah. Mereka adalah ahlul zikri yang boleh
mengolah dan menganalisis kepentingan-kepentingan agama, nyawa, jiwa,
akal dan intelektual, harta, nasab dan keturunan. Mereka juga mempunyai
keperibadian yang mulia, dan dispilin yang tinggi dalam kehidupan.
Mereka tidak boleh berpura-pura atau double standard sebaliknya ikhlas
dan jujur samaada dalam kehidupan mahupun dalam pandangan, idea serta
nasihat mereka. Ulama’ sebenar tidak bersikap berat sebelah tidak
menggunakan ilmu untuk kepentingan diri dan kumpulan tertentu sahaja.
Kedudukan mereka sebagai ulama’ adalah
satu pengiktirafan masyarakat. Jadi golongan ulama’ bukanlah merupakan
golongan yang sewenang-wenangnya menggelar diri mereka ulama’.
Pengiktirafan masyarakat amat penting kerana ilmu, sahsiah dan cara
hidup mereka diakui. Ulama’ dahulu tidak mendapat apa apa sijil tetapi
mereka diiktiraf oleh masyarakat sebagai al-Allamah (seorang berilmuan
pengetahuan tinggi). Kualiti ilmu dan penyampaian ilmu membuahkan
pengiktirapan masyarakat kepada mereka.
Dari semua kutipan dan penjelasan di atas
menunjukkan bahawa ulama’ adalah merujuk kepada mereka yang mengetahui
dan mendalami pengetahuan agama. Dengan pengetahuan ini menjadikan
mereka patuh kepada hukum Allah. Amat takut kepada kemurkaan di dunia
dan lebih-lebih lagi di akhirat.
Keistimewaan Ulama’
Firman Allah SWT
“Allah menyatakan bahawasanya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha perkasa lagi Maha Bijaksana). (Surah al-Imran, 3:18)
“Allah menyatakan bahawasanya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha perkasa lagi Maha Bijaksana). (Surah al-Imran, 3:18)
Ayat ini menerangkan kedudukan ulama’,
dalam soal menguatkan akidah, kedudukan ulama’ adalah amat tinggi,
selepas kedudukan para malaikat. Menurut Ibn. Hajar para ulama’ yang
beramal dengan ilmunya pada hakikatnya wali Allah. (Al-Zawajir 1/88)
Ini satu darjat ketinggian yang amat
nyata dengan kedudukan yang penting itu para ulama’ sebenarnya bukanlah
satu golongan yang tersisih dan diketepikan dari permasalahan hidup umat
manusia dalam apa jua bentuk.
Banyak hadis yang menyatakan tentang ilmu
dan ulama’. Ilmu yang diperolehi oleh ulama’ adalah diturunkan oleh
Allah SWT. Ayat dan perkataan “Orang yang di kurniakan ilmu dan beberapa
darjat”. Menunjukkan Allah mengurniakan ilmu dan kepandaian yang amat
luas kepada manusia, ilmu itu lebih maju dan teratur daripada
pengetahuan yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada lain-lain makhluk
seperti malaikat.
Di antara Hadis Rasulullah SAW . “ Ya
Allah berilah rahmat kepada penggantiku. Para sahabat bertanya wahai
Rasulullah siapakah pengganti-pengganti baginda. Jawab baginda “ Mereka
itu orang yang datang selepas ku meriwayatkan hadis-hadis ku dan
mengajarkannya kepada umat manusia”.
Ibn. Abbas menyatakan darjat ketinggian
para ulama’` di atas orang mukmin biasa adalah sekira-kira 700 tahun
perjalanan dan jauh di antara satu darjat dengan darjat yang lain adalah
500 tahun. (Azzawajir 1/89)
Ulama’ adalah petunjuk kepada hamba dan
menara petunjuk kepada sebuah Negara, dan teras ummah dan sumber hikmah,
mereka adalah kemarahan syaitan dengan mereka menghidupkan hati ahli
kebenaran dan mematikan hati penyelewing. Perumpamaan mereka di bumi
seperti bintang di langit yang memberi penunjuk kepada orang di lautan
dan daratan. Apabila bintang terpadam maka ia boleh mengeliru
perjalanan. (Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri,
Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, 1996:13.)
Apabila ulama’ tidak ada maka manusia
tidak akan tahu bagaimana hendak menunaikan satu kefarduan dan bagaimana
hendak menjauhkan perkara yang diharamkan, bagaimana hendak menyembah
Allah. Jika ulama’ mati maka waktu itu akan melahirkan kejahilan dan
merupakan satu musibah kepada manusia. Imam Abu Bakar Muhammad bin
Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari
al-Makki, 1996:13.)
Ulama’ mempunyai kaitan yang rapat dengan
ilmu, dengan sebab itu apabila ulama’ meninggal ilmu pun hilang.
Kata-kata Ka’ab Bin Mani’c seorang tabiin yag masyhur telah berkata”
Wajib keatas kamu memelihara ilmu sebelum ia hilang, kerana hilang ilmu
kerana hilang ahlinya”. (Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah
Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki,
1996:34.)
Hadis yang diriwayatkan daripada Muaz Bin Jabal :
“Belajarlah ilmu maka sesungguhnya
mempelajari ilmu kerana Allah adalah untuk menakutkan dan menuntut ilmu
adalah ibadah dan mempelajarinya adalah tasbih dan berbahas dengannya
adalah jihad dan mengajarnya bagi orang yang tidak mengetahui adalah
sedekah dan mengajar ahli keluarganya mengenai halal dan haram adalah
satu usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah kerana ia mengajar kepada
benda halal dan haram dalam menakutkan kepada Allah dan menjadi rakan
ketika kesunyian dan menjadi dalil ketika senang dan susah dan menjadi
perhiasan ketika keseorangan dan menjadi rakan ketika berdagang dan
Allah angkat darjat mereka dikalangan mereka dan menjadikan mereka
pemimpin yang menjadi ikutan orang lain. Kerana Ilmu menghidupkan hati
yang buta dan memberi cahaya kepada yang gelap dan memberi satiap tenaga
kepada yang lemah dan telah mencapai hamba ketahap yang merdeka dan
menduduki bersama raja-raja dan mencapai darjat yang tinggi di dunia dan
juga akhirat. Dengan ilmu ia boleh taat kepada Allah SWT, dengan ilmu
ia menyembah Allah dengan ilmu ia menghubungkan tali sillturrahim,
dengan ilmu ia dapat mengetahui yang halal dan yang haram dan menjadi
perintis kepada amal. (Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah
Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki,
1996:35-36.)
Luqman Hakim pernah berkata kepada anaknya
Wahai anakkku duduklah dengan ulama’ dan rapatkan kedua lutut kamu sesungguhnya Allah menghidupkan hati dengan ilmu seperti menghidupkan bumi dengan turunnya hujan” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:43.)
Wahai anakkku duduklah dengan ulama’ dan rapatkan kedua lutut kamu sesungguhnya Allah menghidupkan hati dengan ilmu seperti menghidupkan bumi dengan turunnya hujan” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:43.)
Nasihat Luqman juga
“Jangan kamu duduk bertengkar dengan ulama’ maka kelak kamu akan hina dan jangan kamu bertengkar dengan orang yang bodoh maka mereka akan memaki kamu sebaliknya kamu sabar bagi orang yang yang lebih tinggi ilmu daripada kamu dan orang yang lebih rendah ilmu daripada kamu. Maka hendaklah kamu bersama dengan ulama’ dan sabar bagi mereka dan mengambil daripada mereka ilmu” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:43.)
“Jangan kamu duduk bertengkar dengan ulama’ maka kelak kamu akan hina dan jangan kamu bertengkar dengan orang yang bodoh maka mereka akan memaki kamu sebaliknya kamu sabar bagi orang yang yang lebih tinggi ilmu daripada kamu dan orang yang lebih rendah ilmu daripada kamu. Maka hendaklah kamu bersama dengan ulama’ dan sabar bagi mereka dan mengambil daripada mereka ilmu” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:43.)
Malik bin Anas berkata
“Jangan ambil ilmu daripada 4 golongan ini,
“Jangan ambil ilmu daripada 4 golongan ini,
a. Orang yang terkenal bodoh
b. Oran yang terkenal dengan ikut hawa nafsu.
c. Orang yang menyeru kepada hawa nafsu.
d. Lelaki yang ada kelebihan dan tidak tahu apa yang diucapkan. ”
(Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:91-92.)
b. Oran yang terkenal dengan ikut hawa nafsu.
c. Orang yang menyeru kepada hawa nafsu.
d. Lelaki yang ada kelebihan dan tidak tahu apa yang diucapkan. ”
(Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:91-92.)
Ciri-Ciri Ulama’
1.Sentiasa tawaduk dengan ilmunya
2.Dia tidak menuntut kemuliaan disisi pemerintah dengan ilmunya
3. Katakan Wallahua’lam jika tidak tahu.
Daripada Abdullah Ibn Masud
“Wahai manusia apabila ditanya dari perkara ilmu yang kamu tahu maka kamu jawab, jika kamu tidak tahu maka katakanlah Allah a’lam. ” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:92.)
“Wahai manusia apabila ditanya dari perkara ilmu yang kamu tahu maka kamu jawab, jika kamu tidak tahu maka katakanlah Allah a’lam. ” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:92.)
4.Dan tiada menjadikan ilmu tadi sebagai barang dagangan
5. Tidak menjadikan ilmunya untuk mendekatkan dunia dan menjauhkan orang faqir
6.Tawaduk dengan orang faqir dan orang yang saleh
7.Apabila ia berada di dalam majlisnya
maka ia sabar atas orang yang lambat faham dengan hal ehwal agamanya
sehingga ia menjawab dengan lembut dan beradab.
8. Ulamak mesti beramal dengan ilmunya
Sabda Rasulullah SAW “ Sedahsyat-dahsyat
manusia yang diazab di hari qiamat ialah seoang alim yang tidak
bermanfaat imunya”. (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari,
1994:92.)
Kata Fudhail bin ‘Iyyad,
Awal ilmu ialah diam, kemudian mendengar, kemudian hafal kemudian beramal dan menyebarkan .
Awal ilmu ialah diam, kemudian mendengar, kemudian hafal kemudian beramal dan menyebarkan .
Begitu juga dengan kata-kata Ibn. Mubarak
“awal imu ialah diam, kemudian memperdengar, kemudian memberi faham, kemudian menghafaz kemudian beramal” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:46.)
“awal imu ialah diam, kemudian memperdengar, kemudian memberi faham, kemudian menghafaz kemudian beramal” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:46.)
9. Apabila disoal kepadanya perkara yang
provokasi yang akan menimbulkkan fitnah di kalangan orang muslimin maka
ia minta elak dan minta supaya soalan ini ditanya kepada orang yang
lebih aula daripadanya
10. Ulama’ ia tidak akan bertengkar dan memperbodohkan orang lain.
11. Mengajar orang lain kepada tuhannya
dan memperingatkan bagi mereka yang lupa. Mengajar bagi mereka yang
jahil dan meletakan hikmah kepada ahlinya. (Imam Abu Bakar Muhammad bin
Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari
al-Makki, Akhlaq al-Ulama’, 1996/1417, t.tpt, hlm, 50-53)
12.Sentiasa bersyukur kepada Allah SWT .
13. Sentiasa berzikir kepada Allah .
14.Hatinya sentiasa bermunajat dengan Allah .
15.Haya bergantung kepada Allah dan tidak takut kepada lain daripada Allah.
16. Sentiasa beradab dengan Quran dan Sunnah .
17. Tidak berlumba dengan ahli dunia dalam menuntut kemuliaan.
18.Berjalan atas muka bumi dengan tunduk dan patuh.
19. Sibuk hatinya menuntut kefahaman dan iktibar.
20. Sentiasa menyebut nama Allah bersama bersama orang berzikir
21.Lidahnya sentiasa menyebut nama Allah
Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin
Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki,
Akhlaq al-Ulama’, t.tpt 1996/1417,hlm:13,
22.Sentiasa dahagakan ilmu.
Kata-kata Ibn. Masud”Dua perkara yang tidak pernah kenyang iaitu orang yang ada ilmu yang sentiasa menambahkan rida Allah dan ahli dunia yang berusaha menghimpunkan harta.
Kata-kata Ibn. Masud”Dua perkara yang tidak pernah kenyang iaitu orang yang ada ilmu yang sentiasa menambahkan rida Allah dan ahli dunia yang berusaha menghimpunkan harta.
Kata-kata Masruq seorang Tabiin di zaman
Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Ali dan Saidina Osman “ Tanda seorang
yang berilmu ialah orang yang takut kepada Allah dan tanda orang yang
jahil ialah orang yang kagum dengan ilmunya” Imam Abu Bakar Muhammad bin
Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu
Banjari al-Makki, 1996:64.)
23.Tidak berkompromi dengan maksiat yang dilakukan oleh pemerintah.
Daripada Ummu Salamah berkata” Bersabda
Rasulullah SAW” Adalah atas kamu pemimpin, kamu kenal mereka dan kamu
engkar, maka sesiapa yang ingkar maka ia telah melepaskan diri dan siapa
yang benci maka ia selamat, dan tetapi siapa yang ridha dan mengikutnya
maka dijauhkan oleh Allah kepadanya oleh Allah”. Maka dikatakan Wahai
Rasulullah Apakah kamu perangi mereka tetapi baginda menjawab “tidak ,
selagi mereka solat”. Sahih Muslim: 1854
24.Orang alim musuh iblis
“Sabda Rasulullah SAW Seorang faqih begitu susah atas iblis, berbading dengan 1000 orang jahil” Kitab Ilmu Turmizi
25.Para ulama’ hendaklah mempunyai
iltizam qiadi atau iltizam kepimpinan, kerana ulama’ adalah pemimpin
masyarakat dan ummah seperti para Rasul SAW . Firman Allah “ Dan
ingatlah ketika nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa kalimah
(perintah suruhan dan larangan) maka nabi Ibrahim pun
menyempurnakannya. Allah berfirman: “….Sesungguhnya aku akan melantik mu
menjadi pemimpin bagi umat manusia..” (al-Baqarah,2:124)
Dengan demikian ulama’ bukan sekadar
mengetahui tentang hukum hakam yang terbatas, bukan orang yang mengaji
kitab feqah dan bukan juga ditentukan oleh serban dan jubah besar. Prof.
Dr. H. Abdul Karim Amrullah (Hamka), Tafsir al-Azhar, , Bandung:
Yayasan Latimojong, cet. Pertama, juz 22/30, 1984, hlm. 302-303.
Sebab itu ulama’ yang layak memimpin mereka mestilah meniru sikap dan akhlak nabi, maka barulah layak mereka menjadi pemimpin.
“Para ulama’ adalah pewaris nabi-nabi dan sesungguhnya para nabi tidak meninggalkan wang emas atau perak, tetapi mereka meninggalkan ilmu, sesiapa yang mengambilnya maka sesungguhnya ia telah mengambil habuan yang cukup”.
(Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, Akhlaq al-Ulama’: 19)
“Para ulama’ adalah pewaris nabi-nabi dan sesungguhnya para nabi tidak meninggalkan wang emas atau perak, tetapi mereka meninggalkan ilmu, sesiapa yang mengambilnya maka sesungguhnya ia telah mengambil habuan yang cukup”.
(Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, Akhlaq al-Ulama’: 19)
Sebab itulah para ulama’ mereka yang
layak mewaris nabi kerana nabi hanya meninggalkan ilmu dan mereka yang
boleh memahami apa yang nabi tinggal ialah ulama’.
26. Keikhlasan dan ketakwaan kepada Allah
Kata Imam Ghazali : Maka inilah dia perjalanan ulama’
dan juga adat mereka pada menyeru ke arah kebaikan dan
mencegah kemungkaran, kurangnya mereka bergaul dengan pihak pemerintah dan akan tetapi mereka
menyerahkan kepada kuasa Allah Taala untuk mengawasi
mereka, mereka redho dengan ketetapan Allah Taala
supaya dianugerahkan kepada mereka syahadah di jalanNya. Ketika mereka mengikhlaskan niat kerana Allah maka kalam-kalam mereka memberi kesan pada hati yang keras maka dengannya lembutlah hati dan hilanglah kekerasannya.
dan juga adat mereka pada menyeru ke arah kebaikan dan
mencegah kemungkaran, kurangnya mereka bergaul dengan pihak pemerintah dan akan tetapi mereka
menyerahkan kepada kuasa Allah Taala untuk mengawasi
mereka, mereka redho dengan ketetapan Allah Taala
supaya dianugerahkan kepada mereka syahadah di jalanNya. Ketika mereka mengikhlaskan niat kerana Allah maka kalam-kalam mereka memberi kesan pada hati yang keras maka dengannya lembutlah hati dan hilanglah kekerasannya.
27. Bertolak ansur tolak ansur. Tidak fanatik dengan pandangannya sahaja. Contoh Imam-Imam mazhab boleh dijadikan ukuran.
Diriwayatkan bahawa Imam Shafie telah
mengatakan “Seluruh manusia dalam bidang fiqah adalah keluarga Abu
Hanifah” Beliau juga melaku kan solat subuh dekat kubur Abu Hanifah,
beliau tidak melakukan qunut, beliau berbuat demikian kerana menghormati
Abu Hanifah yng negatakan qunut tidak ada dalam solat subuh dan untuik
mengajar pengikutnya supaya bertolak ansur kepada mazhab berkenaan.
(Mohd. Radzi Othman dan O.K. Rahmat, 1996:61)
Kiyai Hasyim Asyaari, daripada Nahdatul
Ulama, sebuah organisasi kaum tua mengatakan umat Islam agar jangan
taksub kepada setengah mazhab atau setengah hukum di dalam soal furuk.
Yang utama bagi umat Islam ialah membela Islam dan berjuang menentang
orang yang menolak al-Quran. Berjihad menghadapi musuh adalah wajib.
Adapun takasub pada satu mazhab dan satu qaul ini tidak disukai oleh
Allah. Apatahlagi sehingga mendorong kepada berebut-rebut dan
berdengkian. (Umar Hasyim , 1982:232-233.By idrisahmad
Konsep Ulama’ dan Kepimpinannya
“Siapa yang dikatakan Ulama? Siapa yang beri dia pangkat Ulama?” pertanyaan begini sering timbul.“Kalau kita nak lantik Ulama sebagai ketua, apa kriteria yang menentukan seseorang itu Ulama atau tidak?” soalan dikaitkan pula dengan perjawatan dan perlantikan.
Apabila seseorang menggali khazanah Islam untuk mencari takrif Ulama, sempit pula dada memikirkan bahawa Ulama seperti itu hanya seperti sebutir pasir di tepian pantai di hari ini. Terlalu sukar untuk dicari calon yang memenuhi kriteria seperti yang dinukilkan.
Kesulitan itu bertambah lagi apabila Ulama mahu diangkat sebagai pemimpin. Timbul pula persoalan berkaitan kesarjanaan, apakah ia sinonim dengan kepimpinan?
KELUASAN TAKRIF
Mungkin pendapat-pendapat yang pelbagai tentang takrif Ulama itu, adalah sebagai petanda kepada luasnya cakupan makna bagi kalimah Ulama, yang disebut dua kali di dalam al-Quran, tetapi tidak diperincikan seperti Allah memperincikan perihal harta pusaka atau wanita mahram, di dalam al-Quran. Ruang yang diberikan tanpa perincian itu bertujuan untuk menyediakan unsur keanjalan pada mendefinisikan Ulama sesuai dengan peredaran zaman, tahap keilmuan dan ketamadunan manusia serta keperluan-keperluan yang diperlukan dalam urusan awam merentas masa.
Hanya satu sifat yang melangkaui segala perubahan zaman dan keadaan, bahawa Ulama adalah manusia yang takut kepada Allah:
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
“Sesungguhnya, yang menaruh bimbang
dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya
hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha
Kuasa, lagi Maha Pengampun.” [Faathir 35: 28]
Bagaimanakah soal takut kepada Allah ini dapat diukur untuk
menentukan siapa yang Ulama dan siapa yang bukan Ulama? Justeru kita
bertemu dengan himpunan definisi yang pelbagai oleh sarjana Islam
sepanjang zaman yang kesemuanya menjurus kepada makna komitmen penuh
seorang hamba kepada segala kehendak, perintah dan larangan Allah
Subhanahu wa Ta’aala.KRITERIA NABI
Namun, Ulama sebagai pewaris para Nabi, bagaimanakah kualiti yang ada pada seorang Nabi, untuk pewarisan itu menepati kriterianya?
Allah Subhanahu wa Ta’aala membantu kita mengungkai persoalan ini melalui dua kisah yang terdapat di dalam al-Quran tentang Musa dan Yusuf ‘alayhima al-Solaatu wa al-Salaam.
Tatkala dua orang anak perempuan Nabi Shuaib menemukan Musa dengan bapa mereka berdua, salah seorangnya berkata kepada ayahanda mereka dengan ungkapan yang diabadikan di dalam al-Quran:
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
“Salah seorang di antara perempuan
yang berdua itu berkata: “Wahai ayah (Shuaib), ambilah dia (Musa)
bekerja, Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah
orang yang QAWIYY, lagi AMEEN” [al-Qasas 28: 26]
Penjelasan tentang kriteria Musa yang menjadikan beliau sebagai
manusia yang paling berkelayakan untuk diupah bekerja diungkapkan
sebagai Qawiyy dan Ameen. Pembahagian kualiti Musa kepada dua dimensi
Qawiyy dan Ameen ini sangat berguna dalam memahamkan kepada kita apakah
yang Allah Subhanahu wa Ta’aala kehendaki dari seorang hamba berkaitan
dengan kelayakan dirinya.Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah membahaskan perkara ini di dalam kitabnya, al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`i wa al-Ra`iyyah sebagai memudahkan kita mengukur kelayakan.
QAWIYY itu bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya. Di dalam bahasa semasa, kalimah Qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai KOMPETENSI.
AMEEN pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai INTEGRITI.
Sudah tentulah di dalam suatu pekerjaan, kelayakan tertinggi ialah pada seseorang yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang sama tinggi. Namun realitinya, manusia ada pasang surutnya pada kedua-dua dimensi kelayakan ini. Ada tugasan yang memerlukan keutamaan integriti, ada tugasan yang mesti mengutamakan kompetensi.
Bagi tugasan menguruskan gembala kambing seperti yang bakal dilakukan oleh Musa ‘alayhi al-Salaam, QAWIYY (kompetensi pada kekuatan fizikal dan kemahiran menggembala) disebut dahulu sebagai yang utama, berbanding sifat AMEEN (integriti).
Akan tetapi bagi tugasan yang bersangkutan dengan menguruskan harta dan wang, integriti dan kompetensi sama penting, dengan keutamaan diberikan kepada integriti berbanding kompetensi. Lalu tatkala Yusuf ‘alayhi al-Salaam meminta agar dirinya diposisikan kepada pengurusan perbendaharaan negara, beliau berkata:
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
Yusuf
berkata: “Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir);
Sesungguhnya aku adalah seorang yang teliti dalam penjagaan (HAFEEZ),
lagi mengetahui cara mentadbirkannya (ALEEM)” [Yusuf 12: 55]
HAFEEZ itu adalah soal integriti manakala ALEEM pula merujuk kepada ilmu serta kemahiran sebagai nilai kompetensi baginda.
Apakah input yang diperlukan untuk
mengangkat manusia yang ULAMA berada dari kotak 2 dan 3 kepada Quadrant
Par Excellence di kotak 4?
Di sinilah jawapan kepada kayu mengukur kriteria Ulama’ iaitu pada
keupayaannya mematuhi seluruh hukum Tuhan pada Syariatullah dan
Sunnatullah. Seorang alim yang takutkan Allah bukan hanya takut
melanggar hukum Syariat malah juga hukum Sunnatullah. Bukanlah seorang
itu dikatakan takutkan Allah apabila dirinya berilmu tinggi tentang
halal dan haram, tetapi tidak berasa apa-apa melanggar hukum alam pada
pekerjaan dan kehidupannya sedangkan hukum alam itu adalah Sunnatullah
yang juga merupakan tuntutan Allah ke atas kita.Justeru, sebelum Allah Subhanahu wa Ta’aala mengisytiharkan bahawa manusia yang paling takut kepada-Nya adalah para Ulama, Allah Subhanahu wa Ta’aala menjelaskan terlebih dahulu senario-senario yang tidak mungkin difahami kecuali oleh manusia yang menjunjung Syariatullah bersama Sunnatullah.
وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ
Dan jika mereka (yang kafir itu)
mendustakanmu, (maka yang demikian itu tidaklah menjadi hal) kerana
sesungguhnya orang-orang yang terdahulu sebelum mereka telah juga
mendustakan (Rasul masing-masing), mereka telah didatangi Rasul-rasulNya
dengan membawa keterangan-keterangan (mukjizat) yang nyata dan
Kitab-kitab (nasihat pengajaran) serta Kitab-kitab (Syariat) yang terang
jelas.
ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ
Kemudian Aku timpakan orang-orang
kafir itu dengan azab yang membinasakan, maka perhatikanlah bagaimana
buruknya akibat kemurkaanKu.
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا ۚ وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ
Tidakkah engkau melihat bahawa Allah
menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu
buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara
gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong
putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga
yang hitam legam;
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
Dan demikian pula di antara manusia
dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada
yang berlainan jenis dan warnanya? Sesungguhnya yang menaruh bimbang dan
takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah
orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi
Maha Pengampun. [Faathir 35: 25-28]
Ya…Keterangan itu menjelaskan bagaimana seluruh hidupan di alam ini patuh kepada ketetapan-ketetapan Allah Subhanahu wa Ta’aala. Itulah cara mereka takut dan khusyu’ kepada Allah, iaitu dengan menjalani kehidupan ini sesuai dengan hukum alam iaitu hukum Allah ‘Azza wa Jalla yang Maha Esa. Jika seluruh makhluk di alam ini hidup dengan kepatuhan yang sedemikian rupa, bagaimanakah pula dengan manusia? Kemusnahan kaum-kaum yang engkar kepada perintah Allah (melanggar Syaritullah) adalah hukum Allah ke atas manusia (Sunnatullah).
Mampukah dikatakan seseorang itu takutkan Allah, dan dia adalah seorang yang Alim (Ulama), andai dia bersolat khusyu’, menjaga halal dan haram dalam kehidupan tetapi dalam masa yang sama menentang hukum alam?
Dia Syariatik.
Tetapi dia tidak Saintifik.
Dengan ilmu Syariat, dilabelkannya manusia yang menolak Syariat sebagai golongan sekular. Tetapi dalam masa yang sama dia menolak hukum Sains (Sunnatullah) yang sebenarnya menjadikan dirinya juga sekular on the other side of the same coin.
KESARJANAAN ERA OTHMANIYYAH
Hal ini sangat ketara pada kaedah pembinaan tsaqafah (ilmu dan pemikiran) seseorang untuk melayakkan dirinya dianggap sebagai Ulama’ di era Othmaniyyah. Taskopruluzade Ahmet(1495 – 1561), seorang encyclopaedist Othmaniyyah yang terkenal dengan kitabnya Shakaik al-Nu’maniya telah menjelaskan klasifikasi ilmu seorang yang diiktiraf sebagai Alim Ulama. Ilmu-ilmu yang perlu dikuasai adalah:
- The calligraphic sciences: writing implements, styles of writing, etc
- The oral sciences: the Arabic language amd phonetics, lexicography, etymology, grammar and syntax, rhetoric, prosody, poetry, composition, history and other literary sciences.
- The intellectual sciences: logic and dialectics.
- The Spiritual sciences:
- The theoretical rational sciences: general theology, natural sciences, mathematics.
- The practical rational sciences: ethics, political sciences.
- the theoretical religious sciences: the Quran and Sunnah, the sciences devoted to their interpretation – Quranic exegesis, the study of prophetic traditions, Islamic theology and the principles of Islamic law and jurisprudence.
- The practical religious sciences: practical ethics, etiquette, ihtisab, and all subjects relating to Muslim life and worship.
The Ottoman Empire: The Classical Age 1300 -1600 by Halil Inalcik (1997), page 165.
Inilah kriteria individu yang dikenali sebagai kelompok Sarjana atau
Ulama di era Othmaniyyah. Kriteria inilah yang diletakkan untuk
kelayakan seseorang itu mengisi jawatan mudarris, kadi, mufti dan
seterusnya Sheikh ul-Islam.Kesimpulannya, seorang saintis yang menolak hukum Syariat bukan sarjana dan bukan Ulama. Manakala seorang ustaz atau tuan guru yang menolak hukum Sains juga bukan sarjana dan bukan Ulama. Kedua-duanya adalah kelompok songsang yang tidak takut kepada Allah.
DEWAN ULAMA DAN INTELEKTUAL ISLAM
Al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa dalam kenangan. Kembali ke Rahmatullah pada April 2000
Semasa Muktamar PAS berlangsung pada tahun 1983, Ustaz Yusuf Rawa
yang mempelopori konsep Kepimpinan Ulama sebagai reaksi kepada peralihan
era Dato’ Asri Muda kepada kepimpinan yang baru, beliau (Ustaz Yusuf
Rawa) telah menukar nama Dewan Ulama PAS kepada Dewan Ulama dan
Intelektual Islam.Katanya:
Pembinaan kembali insan Muslim menerusi program pendidikan dan tarbiyyah akan dikendalikan perlaksanaannya oleh Dewan Ulama dan Intelektual Islam yang akan diberi tugas dan peranan penting dalam penyusunan baru organisasi Parti Islam.
Para Ulama dan intelektual Islam merupakan gabungan tenaga yang penting dalam usaha memupuk dan meningkatkan kesedaran Islam di kalangan ummah. Seluruh tenaga PAS di peringkat ahli-ahli dan pimpinan mestilah turut secara aktif bagi membantu para Ulama dan intelektual Islam itu melaksanakan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka dalam suasana baru itu.
Perubahan Dewan Ulama kepada Dewan Ulama dan Intelektual Islam juga bertujuan untuk memadukan Ulama dan intelektual Islam sekali gus menghapuskan jurang perbezaan keilmuan yang wujud di kalangan mereka dan mengadunkan ilmu serta pengalaman masing- masing dalam konsep, matlamat dan peranan ilmu dalam Islam sehingga dualisma yang memisahkan ilmu Syariat dan ilmu akliyyah itu dihapuskan!
-[Kamaruddin Jaafar (ed.) : Memperingati Yusuf Rawa, pp. 55-66]
Sungguh hebat kenyataan Ustaz Yusuf Rawa ini kerana ia sudah pun
dibentangkan seawal tahun 1983. Gagasan Kepimpinan Ulama yang diusahakan
beliau bukanlah suatu gerakan untuk menghasilkan para MULLAH
sebagaimana yang dirisaukan oleh al-Marhum Ustaz Abu Bakar Hamzah.
Sebaliknya ia adalah gagasan untuk merawat paradigma sekular sama ada
sekular pada menolak agama, atau sekular pada menolak intelektual sains.
Ulama yang berkelayakan memimpin ialah ulama yang harmoni pada konsep
ini.Apa yang diperlukan oleh PAS untuk memenangkan Islam, adalah para ideologue yang pemikirannya telah dirawat daripada dualisma sekularisma yang memisahkan di antara ilmu Syariat dan ilmu akliyyah itu tadi.
Tetapi, apa yang berlaku, hanyalah kepada memadukan golongan Ulama dan intelektual ini di dalam kebersamaan mereka bekerja di dalam satu parti, tetapi memadukan pemikiran, paradigma dan pandangan hidup (worldview) masih belum berlangsung dengan baik. Golongan agamawan berjaya duduk semeja dengan golongan profesional tetapi proses memadukan disiplin dan ilmu masing-masing tidak berlaku. Golongan agamawan melihat banyaknya bahagian mereka yang perlu dipelajari oleh golongan profesional, tetapi tidak pula jelas pada melihat apa yang perlu agamawan ini ambil daripada disiplin dan ilmu golongan profesional seperjuangannya itu tadi.
Pergeseran di antara golongan Ulama’ dan profesional, dalam mendefinisikan kelayakan kepimpinan, menunjukkan bahawa cita-cita al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa masih jauh dari realiti yang ada. Golongan profesional yang sekular mungkin tidak akan mendekatkan diri kepada PAS, tetapi masalah yang besar ialah bagaimana pula dengan ustaz sekular yang menolak ilmu aqliyyah, Sunnatullah atau ilmu Sains di dalam PAS?
Justeru, dalam suasana PAS sedang bergerak menuju kepada kepimpinan negara, keperluan untuk menguasai ilmu secara holistik bagi menghasilkan response yang tepat kepada kemajmukan Malaysia, kecamukan ideologi di dalam politik, ekonomi dan sosial serta gelombang globalisasi yang begitu meruncing, sentimen pergeseran di antara golongan agamawan dengan profesional, hanya akan mengheret PAS berpatah balik ke belakang, lebih ke belakang daripada 1983 yang telah didefiniskan dengan tepat dan jelas oleh al-Marhum Ustaz Yusuf Rawa.
Sesungguhnya kelayakan memimpin bukanlah pada agamawan atau Profesional, tetapi pada kemurnian aqliyyah Islam yang dicernakan di dalam kriteria Nabi Musa dan Nabi Yusuf yang kita warisi perjuangannya itu. Itulah ULAMA yang HAKIKI.
Kepimpinan Ulama bukan slogan atau retorik, tetapi satu agenda yang menuntut perubahan. Mengubah pemikiran agar berubah pendekatan dan kaedah perjuangan.
Selamat maju jaya, buat sekalian pejuang agama!
HASRIZAL
43000 BSP
02 Februari 2013
Ciri-ciri ulama suk mudah dilihat
Ahmad Baei
Jaafar
Ulama suk atau
yang diistilahkan sebagai fasik boleh kita lihat secara jelas pada akhir zaman
ini. Ulama fasik yang disebut dalam hadis adalah pakej yang Allah datangkan
pada akhir zaman bersama dengan ahli ibadah yang jahil. Hal ini kerana ulama
pada akhir zaman tidak begitu berperanan dalam mendidik umat Islam ke arah
ibadah yang betul.
Hadis yang
dimaksudkan ialah:
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ
عُبَّادٌ جُهَّالٌ ، وَعُلَمَاءُ فُسَّاقٌ " . ابن حبان
Maksudnya, daripada
Anas r.a dia berkata, Sabda Rasulullah: “Akan berlaku pada akhir zaman ahli
ibadah yang jahil dan ahli ilmu yang fasik.” (Riwayat ibnu Hibban)
Wujudnya ahli
ibadah yang jahil mungkin tidak memeranjatkan kita kerana mereka menjadi jahil
kerana tidak diajarkan ilmu yang betul oleh ulama atau mereka tidak mahu
belajar ilmu yang betul daripada ulama. Tetapi bagaimana dengan ulama fasik, bagaimana
pula boleh wujud ulama fasik sedangkan ulama itu adalah dalam kalangan orang yang
cerdik pandai Islam. Inilah yang perlu kita lihat secara tepat sekali gus
mengenali ciri-ciri ulama fasik ini.
Sebelum mengenal
pasti ciri-ciri ulama fasik itu, elok juga kita memahami maksud fasik. Sebenarnya
fasik kalau kita sandarkan kepada seseorang bermakna dia itu mengekalkan dosa
besar dan meremehkan dosa kecil. Jadi kalau ulama fasik bererti ulama itu mengekalkan
dosa besar dan meremehkan dosa kecil. Bayangkan kalau ulama ini berada di dunia
ini, sudah pasti akan menjadi masalah kepada masyarakat dan negara.
Apa tidaknya,
ulama yang mengekalkan dosa besar mengajar umat Islam, tentu ilmu itu tidak
berkat atau ilmunya tidak tepat atau terseleweng. Maka dengan sebab itu lahir
ahli ibadah yang jahil. Jelas, wujudnya dua golongan ini menjadi cabaran kepada
Islam akhir zaman, malah mereka inilah yang banyak mengganggu perkembangan
Islam.
Rasionalnya begini,
apabila pendakwah cuba mendekati para ahli ibadah yang jahil, cuba didik mereka
ke arah membetulkan cara mereka melakukan ibadah, tiba-tiba datang ulama rosak ini
dengan beberapa ulasan yang meremehkan ilmu yang disampaikan itu. Kesannya, mereka
yang baru hendak disedarkan itu terus tawar hati dan kembali kepada asal.
Ciri-ciri Ulama
Fasik
Secara umumnya
ulama ini akan selalu menyanggah pandangan dengan apa yang dibawa oleh ulama
amilin, apatah lagi suara mereka disokong oleh golongan ramai. Walaupun secara
zahirnya, kita tidak dapat membezakan antara dua golongan ulama ini di sudut
pakaian dan percakapan, namun kita dapat menilai mereka melalui tindakan dan
kesan daripada tindakannya. Antara ciri-ciri ulama fasik ialah:
- Takut untuk menyampaikan kebenaran
- Menyembunyikan ajaran sebenar
- Perjuangan kerana dunia yang ditawarkan
- Cakap berbolak balik dalam sesuatu isu atau tidak berani berterus terang
- Hasad dengki dengan yang lain
- Bercakap agama atas kepentingan orang lain.
Untuk mudah
kita kenali ulama ini suka saya membawakan satu contoh terdekat iaitu isu perkataan
Allah. Baru-baru ini ramai ulama bercakap tentang perkataan Allah, namun tidak
seorang pun sanggup menjelaskan dengan baik sesuai dengan kehendak Allah. Akhirnya
orang ramai termasuk orang politik memahaminya secara tidak tepat.
Isu asalnya
amat kecil iaitu memohon kebenaran menggunakan kalimat Allah bagi menggantikan
perkataan God dalam bible berbahasa Melayu. Isu ini boleh selesai dengan mudah
iaitu dengan menegaskan bahawa penggunaan kalimah Allah tidak tepat bagi
menggantikan God, sebaliknya adalah lebih tepat kalau mereka menggunakan
kalimat Tuhan. Siapakah dalam kalangan ulama yang berani menjelaskan hal ini
kepada orang Kristian?
Kalau mereka
masih berdegil mahu menggunakan perkataan itu, kita boleh tanyakan kepada
mereka untuk apa digantikan Allah dalam bible Melayu sahaja? Belumpun mereka
memberi alasan, boleh kita jelaskan begini, kalau bible dalam bahasa Melayu
menyebut Allah sudah tentu untuk tujuan menarik perhatian orang Melayu. Perbuatan
ini adalah salah dan melanggar Perlembagaan Persekutuan, maka janganlah
diteruskan demi perpaduan. Adakah mana-mana ulama kerajaan yang cuba
menjelaskan begitu?
Jelas, tiada
ulama yang berani menjelaskan begitu kepada mereka. Sebaliknya mereka mengulas
bukan merujuk kepada isu sebenar. Lalu lahirlah pelbagai pandangan yang
antaranya, “siapa yang membenarkan orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah
adalah kafir.” Pandangan ini sepatutnya bukan lahir daripada seorang ulama.
Ulama sepatutnya bukan sekadar ulas tetapi memberi ilmu
kepada umat Islam termasuk pemimpin politik; “Allah adalah tuhan sekelian Alam,
tuhan manusia tuhan binatang dan tuhan alam seluruhnya.” Kita wajib bertuhankan
Allah tanpa syirik tanpa sekutu dengan yang lain. Inilah yang sepatutnya
diulang-ulang ke telinga umat Islam. Perlu dijelaskan juga, selain orang Islam
ada golongan lain yang dinamakan kafir dan ada lagi yang dinamakan musyrik,
mereka ini menyengutukan Allah dengan tuhan-tuhan lain.
Sebenarnya Umat Islam juga boleh menjadi musyrik sama seperti
orang yang bukan Islam jika mereka bertuhankan harta, bertuhankan pangkat dan
jawatan di samping beriman dengan Allah. Bahkan orang Kristian juga termasuk
dalam golongan musyrik kerana mereka turut bertuhankan Isa dan Mariam di
samping percaya kepada Allah.
Selain itu kita tidak boleh nafikan agama hindu, budha dan lain-lain
juga percaya kepada Allah tetapi Allah itu telah disyirikkan dengan patung dan
berhala. Ilmu ini perlu dijelaskan kepada umat Islam dari sejak kecil lagi. Bahkan
kalau mampu maklumkan juga kepada orang bukan Islam. Mereka juga hendakkan
maklumat yang betul. Sama ada mereka hendak terima atau tidak terserah kepada
mereka. Allah yang boleh memberi hidayah kepada mereka.
Kalau ilmu ini dapat dijelaskan kepada anak-anak kita, apa
yang hendak dibimbangkan kalau ada risalah bible disebarkan ke sekolah-sekolah.
Mereka tidak akan terpengaruh dengan sebaran itu kerana ilmu asas sudah
tertanam dalam kepala mereka. Tetapi, kalau ilmu ini tidak disampaikan kepada
mereka, itulah sebabnya mengapa mereka bising dan riuh rendah degnan isu
sebaran risalah itu di sekolah baru-baru ini.
Saya hairan, mengapa sukar sangat ulama kita untuk
menjelaskan hal ini kepada umum. Kita takutkan siapa? Kita akur dengan larangan
menggunakan beberapa perkataan khusus untuk Islam seperti yang diwartakan. Tetapi
kita tidak ada hak untuk menghalang orang lain menyembah Allah kerana Allah
adalah tuhan sekelian alam.
Syirik tempatnya neraka
Soal mereka syirik kepada Allah tidak timbul sebab keadaan
mereka telah dijelaskan dalam al-Quran. Mereka yang syirik tempatnya adalah neraka
walaupun mereka beriman kepada Allah. Malah orang Islam sendiri kalau syirik
kepada Allah, nerakalah tempatnya.
Tegasnya, ulama yang tidak berani menjelaskan semua ini
dengan betul, maka hakikatnya mereka tergolongan dalam ulama fasik. Bagaimana dengan
anda? Marilah kita bertaubat dan kembalikan peranan kita dalam menyampaikan
ilmu kepada semua pihak. Percayalah kalau ulama kita bangun nescaya anak-anak
kita boleh terima dan faham tentang Allah sekali gus tidak mensyirikkan Allah. Pada
masa yang sama kita boleh jelaskan kepada mereka yang bukan Islam, agar mereka
faham dan kemudiannya memeluk Islam. Inilah kerja ulama amilin.
Ingatlah ulama fasik atau suk selain tidak ada tempat di sini
Allah di akhirat nanti, mereka di dunia ini akan dibenci oleh orang ramai. Hal ini
dijelaskan oleh hadis berikut:
عَنْ أَبي بَكْرٍ ، يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا ، يُجْزَ بِهِ فِي
الدُّنْيَا." أحمد بن حنبل
Maksudnya, daripada Abu Bakar dia berkata sabda Rasulullah
SAW: “Sesiapa yang melakukan kerja jahat akan dibalas di dunia ini lagi.”
(Riwayat Ahmad ibnu Hanbal)
Jadi, hentikan kerja jahat, lakukan kebaikan dan sebarkan
Islam dengan penuh tanggungjawab. Kita tentu tidak sanggup dihukum Allah di dunia
ini lagi. Kita tidak mahu dihina dan dicaci masyarakat kerana kita sangat perlukan
masyarakat. Wallahu aklam.Rasullulah bersabda maksudnya:
Ulama suk ialah ulama yang jahat atau ulama yang sudah rosak. Oleh sebab ini adalah sabda Rasulullah yang benar lagi dibenarkan, maka ia sudah tentu sesuatu yang pasti. Mari kita lihat dan kita analisa, sejauh manakah jahatnya atau rosaknya ulama di akhir zaman ini.
Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah . hersabda; “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat)”.
Allah swt. Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)". H.R Termizi
1. Cinta dunia
Ramai ulama akhir zaman yang menghidap penyakit ini. Rosaknya ulama bermula dari cintakan dunia. Cinta dunia adalah ibunya. Ia kepala segala kejahatan. Ia pintu kejahatan yang membuka kepada kejahatan yang lebih banyak dan lebih besar lagi. Cinta dunia ini bolehlah diterjemahkan kepada cinta duit, harta dan kekayaan, cintakan kuasa, pangkat dan jawatan dan cintakan nama, pujian, gelaran, glamour dan macam-macam lagi.
Bila cinta dunia telah mencengkam hati, maka sukar bagi ulama untuk bertindak dan beramal mengikut ilmu yang ada padanya secara tekun dan ikhlas. Apa pun yang dia buat atau hukum yang dikeluarkan, sentiasa ada maksud lain. Sentiasa ada udang di sebalik batu. Ada kepentingan dan untung untuk diri sendiri atau untuk kelompoknya.
Cinta dunia membuatkan ulama takut untuk menyatakan kebenaran. Takut untuk menegur kemungkaran kerana takuti kepentingan dunianya terjejas. Maka jadilah mereka 'syaitan bisu'. Maksiat yang berlaku di depan mata mereka pun, mereka diamkan. Umat yang jahil pula mulalah meringan-ringankan maksiat kerana menganggap telah direstui oleh ulama secara tidak rasmi (kerana ulama mendiamkannya).
2. Ilmu yang tidak global
Ini adalah kerosakan yang kedua. Ilmu yang ada pada ulama tidak menyeluruh dan tidak global. Ilmu mereka juga tidak cukup dan tidak berterusan. Bila sampai pada satu tahap, ilmu mereka tidak bertambah kerana mereka berhenti belajar.
Ini kerana ulama menerima ilmu mengikut susunan dan sukatan yang dicipta oleh Yahudi dan Barat. Ulama diajar dan menerima pengajaran ikut sepertimana Yahudi dan Barat mahu. Ada ilmu yang diajar, ada yang tidak. Ilmu itu pula dijuruskan ke dalam bidang-bidang yang khusus dan tertentu. Ada ilmu yang diketengahkan dan ada yang disorok. Malahan ada ilmu Islam yang terus diselewengkan.
Oleh itu ilmu yang ada pada ulama jadi sangat kurang, singkat, dicatu-catu dan disukat-sukat. Kerana itu peranan ulama tidak berkesan. Ulama tidak cukup ilmu untuk menyelesaikan masalah masyarakat. Yang di bidang tasawuf tidak tahu menyelesaikan masalah aqidah umat. Yang di bidang syariat tidak tahu menyelesaikan masalah ekonomi. Yang di bidang usulud-din tidak tahu menangani masalah keruntuhan moral muda mudi dan gejala sosial. Yang belajar ilmu wahyu pula tidak tahu bagaimana hendak menyatupadukan umat. Begitulah seterusnya. Jadi banyak ulama pun macam tidak ada ulama. Masyarakat terus rosak tanpa pimpinan. Liciknya tipu daya Yahudi.
Tambahan pada itu, ulama mencari ilmu untuk dapat kerja dan jawatan. Apabila sudah dapat kerja, terus berhenti belajar. Sudah dapat sijil terus berhenti mengaji.
Ulama dahulu mengaji tidak berhenti-henti sebab ilmu tidak pernah habis. Tidak ada siapa yang bagi sijil. Belajar pula bermacam-macam ilmu. Yang ahli dalam bidang tasawuf, dia juga pakar astronomi. Yang ahli dalam bidang syariat, dia juga pakar perubatan. Yang ahli dalam bidang tauhid, dia juga pakar dalam matematik, pertanian dan sebagainya.
3. Sudah tidak mewarisi nabi
Rasulullah ada bersabda:
Maksudnya: "Ulama itu pewaris nabi."
Ertinya ulama itu mewarisi segala apa yang ada pada nabi, baik ilmunya, ibadahnya, akhlaknya (termasuk sikap, percakapan, pergaulan, tawadhuknya) dan lain-lain lagi.
Jelas bahawa ulama akhir zaman tidak lagi mewarisi apa yang ada pada nabi. Mereka hilang wibawa dan karisma. Mereka tidak jadi contoh dan ikutan kepada rakyat dan mereka tidak dapat mengikat dan menyatupadukan umat.
4. Ulama sudah dimiliki
Sepatutnya ulama menjadi hak umum dan hak masyarakat, bergerak dan berkecimpung di kalangan seluruh umat. Ulama sebenarnya tidak berpihak, tidak mewakili dan tidak dimiliki oleh mana-mana kumpulan atau puak.
Di akhir zaman ini, ulama sudah jadi hak parti politik, hak kerajaan dan lain-lain lagi. Ada kes ulama dimiliki dan dibeli oleh orang Kristian dan membuat kerja untuk gereja. Ulama-ulama ini buat fatwa dan hukum ikut kehendak dan kepen tingan tuan-tuan mereka demi untuk memenuhi kepentingan duniawi mereka.
5. Perjuangan ulama yang hak dihasad dengki
Kalau ada ulama yang memperjuangkan yang benar dan yang hak, ulama akhir zaman akan merasa hasad dan dengki Terutama kalau ulama yang hak itu terlalu menonjol, ada jemaah, ada pengikut dan mendapat perhatian dan sokongan masyarakat. Mereka takut pengaruh mereka hilang dan takut tersingkap segala kesalahan dan kelemahan mereka. Mereka akan memburuk-burukkan perjuangan ulama yang hak itu di media-media massa. Mereka akan meminta kerajaan supaya mengharamkan atau membataskan kegiatan ulama yang hak itu.
6. Kejumudan dan liberalisme
Hasil pengajian di pondok dan pesantren, ulama menjadi jumud dan beku. Mereka hanya mementingkan ibadah dan ritual Manusia tidak tertarik dengan mereka kerana manusia ingin maju.
Ada pula ulama dari aliran pengajian moden di universiti yang sangat menganjurkan kemajuan tetapi mengikut cara dan acuan Barat. Maka timbullah fahaman Islam liberal yakni asalkan maju semuanya boleh. Asalkan maju semuanya tidak apa. Riba tidak apa. Bergaul bebas pun tidak apa. Yang penting maju. Cara berfikir ulama yang seperti ini sudah rosak dan tercemar. Kaedah dan hukum-hakam Islam ditolak ke tepi atau diringan-ringankan atas nama kemajuan dan kemodenan.
7. Kesan dari dimiliki, jumud dan liberal
Kerana ulama sudah dimiliki, jumud dan liberal, sunnah Rasulullah yang besar-besar seperti membangunkan jemaah sudah ditinggalkan. Jemaah itu disalah-ertikan dengan parti politik. Maka ulama seperti ini pun memasuki parti politik
seolah-olah dia memasuki sebuah jemaah Islam. Yang jumud, kerana tidak tahu macam mana hendak membangunkan jemaah turut juga masuk parti polirik kerana itu yang termudah. Yang liberal lagi-lagilah. Mereka ini apa pun boleh. Buat apa susah-susah membangunkan jemaah. Masuk parti politik itu bagi mereka adalah jalan pintas.
Oleh itu ulama seperti ini dimiliki dan digunakan oleh parti-parti politik. Suara mereka disesuaikan dengan kehendak dan keperluan parti dan kerajaan. Mereka sudah tidak bersuara lagi dengan suara Islam dan suara kebenaran.
8. Bekerja untuk dapat duit
Ramai ulama di akhir zaman ini yang bekerja di bidang agama untuk dapat duit. Mereka buat bisnes dan perniagaan dalam bidang agama. Mereka berdakwah dan bergerak sendiri, buat ceramah dengan bayaran yang tertentu. Mereka buka sekolah agama sebagai bisnes untuk dapat untung. Ada juga yang buat program yang ditaja oleh syarikat rokok dan sebagainya.
Ulama seperti ini sibuk mengejar dunia dan mengumpulkan kekayaan. Ada yang baca khutbah pun hendakkan bayaran.
Ini semua sudah cukup untuk merosakkan Islam. Orang-orang Islam jadi bingung. Walhal ulama itu sepatutnya menjadi pagar atau benteng untuk menjaga supaya Islam tidak rosak. Tetapi mereka sendiri yang merosakkan Islam. Rasulullah ada bersabda:
Maksudnya: "Ada dua golongan. Kalau baik golongan itu, maka baiklah umat. Kalau rosak golongan itu, maka rosoklah umat. laitu ulama dan umara."
Sabda Rasulullah lagi:
Maksudnya: "Apabila tergelincir ulama, maka tergelincirlah umat."
Cuba kita lihat "ulamak-ulamak" sekarang...malah pada mereka yang mengaku dirinya lebih alim ...cuba tanya diri sendiri, berapa ramai orang kafir yang telah kamu islamkan? sepanjang masa muda dan tua kamu berada di tanah ini. Malah mereka yang berpakatan dengan orang kafir juga tidak mampu mengislamkan walau seorang! Di mana silapnya? tanyalah hati masing-masing....sejauh mana keimanan dan ketakwaaan kita pada Allah? Sejauh mana niat dan keikhlasan kita untuk menegakkan agama Allah? Adakah kita digeruni oleh orang-orang kafir atau kita yang mengeruni mereka? Adakah orang-orang kafir itu menghormati kita atau kita yang terlalu menghormati mereka sehingga jatuh martabat islam itu sendiri.
Di setiap urat nadi yang berdenyut di dalam darah orang islam itu terdapatnya nur dan cahaya dari Allah, manakala di setiap urat nadi yang berdenyut di dalam orang-orang kafir itu terdapat syaitan dan iblis yang penuh dengan kegelapan. Selagi hati-hati kita ditunggangi nafsu, maka selagi itu api iblis bercahaya dan mengelapkan nur dari Allah. Tanyalah pada diri sendiri, adakah kita masih lagi mahu ditunggangi nafsu duniawi yang terdiri dari emas, tahta, pangkat, kerusi-kerusi parlimen di putrajaya atau nur cahaya Allah yang menerangi kita? Jawaplah wahai si pemakai jubah dan serban yang menzahirkan dirinya lebih mulia dan dan lebih alim...Jawaplah! Di mana kamu letakkan kalimah syahadah? selain mengkafirkan dan mengfasikkan orang-orang islam yang sudah terang syahadahnya! Jangan terlalu mudah untuk kamu menghukum kerana hukuman dan penilaian itu terletakknya di tangan Allah taala. Insafilah dirimu...
Wallahu'alam..Nauzzubillah..
Kenali Ulama Su' Di Akhir Zaman
APAKAH ITU JUMHUR ULAMA? | |||
1. Konsep Ijma' Fuqaha'/Ulamak
Ijma' maksudnya ialah konsensus (dipersetujui sebulat suara). Misalnya konsensus dalam Parlimen dan enakmen itu diluluskan sebulatsuara ahli Dewan rakyat.
Ijma' Ulama' bermaksud konsensus kesemua para mujtahid yang hidup pada satu angkatan. Sekurang-kurangnya ia memerlukan minima dua orang mujtahid (ulamak pakar) pada satu-satu zaman. Misalnya:
1. Ijma' ahlil Madinah (konsensus kesemua penduduk Medina)
2. Ijma' Khulafa' arrasyidin (konsensus 4 orang: Abu Bakar, Umar , Uthman dan Ali, kesemuanya RA)
3. Ijma' sahabat (kesemua sahabat baginda yakni konsensus)
Mujtahid ialah pakar (sekarang ialah tarafnya Professor kelulusan phD) dan kepakaran, kewibawaan, keilmuan dan kesarjanaannya diperakui oleh ummah seluruhnya. Untuk satu-satu period, mungkin tidak ramai bilangannya. Mereka
ini termasuk dalam kelas mujtahid mutlak.
2. Bagaimana ijma' boleh berlaku zaman dahulu?
Ijma' berlaku di zaman silam bila soalan atau permasalahan yang sama diajukan kepada mujtahid tersebut dan jika jawapan-jawapan mereka di dapati sama, maka itulah ijma'; misalnya persoalan zaman dulu, tentang wajibkan
zakat yang tidak cukup nisab? Maka orang ramai membandingkan jawapan mujtahid di Iraq, seorang lagi di Syam, seorang lagi di Mesir, seorang lagi di Hijaz. Jika empat mujtahid ini dianggap kepala ulamak untuk zaman itu memberi jawapan yang sama, maka itulah ijma' ulama'.
3. Bagaimana ijma' masih boleh berlaku zaman kita?
Ini menjadi lebih mudah kerana sentiasa dianjurkan persidangan feqah sedunia dan dihadiri oleh mujtahid terkemuka dan dibahaskan. Atau pada masa akan datang secara video-conferencing, maka lebih mudah lagilah. Misalnya ijtima' ulamak di Jeddah pada tahun 80'an memutuskan ijma' ulamak mengharuskan derma darah. Juga ijma' ulamak ke atas haramnya dadah.
Rujukan:
1. Abd Wahab Khalaf, Usyul Fiqh
2. Prof Syaikh Ali Hasan Ahmad adDary, al Fawaid al Miham
3. Imam Jalaludin asSyuyuti, al Asybah wanNaza-ir
BAB UMUM, ISTILAH DAN MAZHABIjma' maksudnya ialah konsensus (dipersetujui sebulat suara). Misalnya konsensus dalam Parlimen dan enakmen itu diluluskan sebulatsuara ahli Dewan rakyat.
Ijma' Ulama' bermaksud konsensus kesemua para mujtahid yang hidup pada satu angkatan. Sekurang-kurangnya ia memerlukan minima dua orang mujtahid (ulamak pakar) pada satu-satu zaman. Misalnya:
1. Ijma' ahlil Madinah (konsensus kesemua penduduk Medina)
2. Ijma' Khulafa' arrasyidin (konsensus 4 orang: Abu Bakar, Umar , Uthman dan Ali, kesemuanya RA)
3. Ijma' sahabat (kesemua sahabat baginda yakni konsensus)
Mujtahid ialah pakar (sekarang ialah tarafnya Professor kelulusan phD) dan kepakaran, kewibawaan, keilmuan dan kesarjanaannya diperakui oleh ummah seluruhnya. Untuk satu-satu period, mungkin tidak ramai bilangannya. Mereka
ini termasuk dalam kelas mujtahid mutlak.
2. Bagaimana ijma' boleh berlaku zaman dahulu?
Ijma' berlaku di zaman silam bila soalan atau permasalahan yang sama diajukan kepada mujtahid tersebut dan jika jawapan-jawapan mereka di dapati sama, maka itulah ijma'; misalnya persoalan zaman dulu, tentang wajibkan
zakat yang tidak cukup nisab? Maka orang ramai membandingkan jawapan mujtahid di Iraq, seorang lagi di Syam, seorang lagi di Mesir, seorang lagi di Hijaz. Jika empat mujtahid ini dianggap kepala ulamak untuk zaman itu memberi jawapan yang sama, maka itulah ijma' ulama'.
3. Bagaimana ijma' masih boleh berlaku zaman kita?
Ini menjadi lebih mudah kerana sentiasa dianjurkan persidangan feqah sedunia dan dihadiri oleh mujtahid terkemuka dan dibahaskan. Atau pada masa akan datang secara video-conferencing, maka lebih mudah lagilah. Misalnya ijtima' ulamak di Jeddah pada tahun 80'an memutuskan ijma' ulamak mengharuskan derma darah. Juga ijma' ulamak ke atas haramnya dadah.
Rujukan:
1. Abd Wahab Khalaf, Usyul Fiqh
2. Prof Syaikh Ali Hasan Ahmad adDary, al Fawaid al Miham
3. Imam Jalaludin asSyuyuti, al Asybah wanNaza-ir
Tiada ulasan:
Catat Ulasan