Khamis, 2 Oktober 2014

RAKYAT/KITA YANG PILIH....KITA RASA BERSAMA2LAH

4:53PM - 2 Oct 2014

'GST, harga minyak jadikan 2015 tahun dahsyat'


Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menganggap  2015 sebagai tahun "amat dahsyat" bagi rakyat marhaen yang menetap di bandar dengan pendapatan rendah dan pertengahan.

Katanya, hal demikian disebabkan kenaikan harga barang dan inflasi susulan kenaikan harga minyak semalam, ditambah pula dengan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada April depan.

"Kerajaan usahlah perbodohkan rakyat lagi dengan langkah-langkah mendenda bagi menghalang peruncit, pemborong dan pengusaha restoran untuk menaikkan harga.

"Impak kepada inflasi akibat kenaikan RM0.20 ini bakal dirasai sepenuhnya dalam jangka tiga bulan.

"Perkara ini akan diburukkan lagi apabila GST dilaksana pada bulan April," katanya.

Beliau mengulas langkah kerajaan merasionalisasi subsidi petrol,  menyebabkan kenaikan petrol RON95 dan diesel sebanyak RM0.20, demi memastikan kedudukan kewangan negara kukuh.

Bagi mengukuhkan hujahnya, Tuan Ibrahim memetik laporan "2H2014 Economic Outlook: External Positives Amidst Domestic Challenges”, yang menyebut bahawa inflasi bakal meningkat mendadak dalam dua tahun pertama cukai itu dilaksanakan.

Tuan Ibrahim yang juga pesuruhjaya PAS Pahang berkata Malaysia "tidak akan terlepas" untuk berdepan kenaikan inflasi seperti yang dialami Australia, Singapura dan China selepas dua tahun pertama cukai itu dilaksanakan.

Katanya, di Australia, sebelum GST dilaksanakan, kadar inflasinya hanya 1.8 peratus tetapi melonjak kepada enam peratus selepas GST dilaksanakan, tetapi menurun kepada 2.9 peratus selepas dua tahun dilaksanakan.

"Tetapi masih sekali ganda lebih tinggi daripada sebelum GST terlaksana.

"Begitu juga di Singapura dan China. Sebelum GST dilaksanakan, (masing-masing) inflasi hanya sekadar 0.8 peratus dan 10.5 peratus.

"Pada tahun GST dilaksanakan, inflasi di Singapura melonjak ke 5.4 peratus manakala China 24.2 peratus sebelum turun ke 2.3 peratus bagi Singapura dan 12.7 peratus bagi China selepas dua tahun," katanya.

Sehubungan itu, Tuan Ibrahim mengingatkan rakyat supaya bersedia menghadapi perkara itu dan menegaskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM1,000 - purata  RM83.33 sebulan - tidak dapat membantu rakyat marhaen menghadapi inflasi.

"Ditambah pula dengan kesan inflasi akibat kenaikan harga minyak sekarang, tahun 2015 dijangka menjadi sangat dahsyat kepada rakyat marhaen," katanya. 



Kitaran ini akan berterusan lagi dan lagi....
Nampak gaya sampai kiamat laaah
Kerana BN akan menang lagi......
Senjata mereka ialah BRIM, OVEN, KAIN BATIK, ANAK AYAM, RM50 DAN MACAM MACAM LAGI...
LikeLike · ·
Dengor tu kome...Menteri dah bersuara. Rakyat patut bersyukur kepada kerajaan. Harga minyak naik sikit jer dah kecoh..Ada kome nak bantah?
Petrol naik 20 sen pun kecoh....
YANG TENTU LAYAK AMIL/PUSAT ZAKAT 
2:42PM - 2 Oct 2014

MAIJ: Tak dapat zakat maksudnya tak layak


Majlis Agama Islam (MAIJ) Johor menyangkal dakwaan beberapa orang pelajar Johor di Mesir yang mendakwa tidak mendapat bantuan zakat disebabkan pengurusan majlis itu tidak cekap.

MAIJ ketika dihubungi Malaysiakini menjelaskan pihaknya tidak pernah bermasalah dalam pengagihan bantuan zakat kepada pelajar di Mesir.

Pembantu Hal Ehwal Islam MAIJ Raja Azhar Raja Ariff berkata, bantuan zakat akan diberikan kepada pihak pengurusan hal ehwal pelajar (HEP) di Mesir kemudian pihak di sana akan menyerahkan wang itu kepada pelajar layak.

“Pihak kami mengeluarkan bayaran (zakat) bergantung kepada senarai nama yang HEP berikan dan bayaran pun bukan terus kepada pelajar tetapi terus ke pejabat HEP di sana.

“Pelajar akan mengambil bayaran di sana (pejabat HEP Mesir) dan bayaran yang kami buat memang tiada masalah, setiap tahun berjalan seperti biasa,” jelasnya.

Beliau turut menjelaskan jika ada pelajar yang tidak menerima bantuan tersebut bermaksud pelajar itu memang tidak memenuhi syarat kelayakan.

Jumpa exco, 4 kali temuduga

Raja Azhar berkata isu itu sudah lama selesai dan pihaknya juga sudah memberitahu pelajar terbabit.

Beliau diminta mengulas aduan pelajar-pelajar di universiti di Mesir kepada Malaysiakini yang mendakwa tidak mendapat bantuan zakat dan tidak dimaklumkan berhubung perkara itu.

Kesemua mahasiswa kelahiran Johor itu mendakwa ia ekoran pengurusan MAIJ tidak cekap.

Seorang pelajar mendakwa, beliau gagal mendapat bantuan kali ini selepas terkandas dalam peperiksaan tahun ketiga.

Bagaimanapun selepas peperiksaan semula dan lulus, bantuan zakatnya masih tidak disambung semula.

Lapan individu ini juga didakwa menghadiri temuduga zakat sebanyak empat kali termasuk perjumpaan terus kepada exco agama negeri pada Mac lalu namun masih belum menerima maklum balas.



NADIA OTHMAN wartawan pelatih di Malaysiakini.


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11
Samuel Smiles mengawalinya dengan gagasan atau pikiran. Tanamlah gagasan, petiklah tindakan. Tanamlah tindakan, petiklah kebiasaan. Tanamlah kebiasaan, petiklah watak. Tanamlah watak, petiklah nasib. Dimulai dari gagasan yang diwujudkan dalam tindakan, kemudian tindakan yang dilakukan berulang-ulang akan menjadi suatu kebiasaan. Kebiasaan yang dilakukan berkali-kali akan menjelma menjadi watak, dan watak inilah yang akhirnya mengantarkan kita kepada nasib. Jadi nasib kita, kita sendirilah yang menentukan. Nasib
kita ada di tangan kita.
Dahulu, ada seorang jenderal dari negeri Tiongkok kuno yang mendapat tugas untuk memimpin pasukan melawan musuh yang jumlahnya sepuluh kali lipat lebih banyak. Mendengar kondisi musuh yang tak seimbang, seluruh prajuritnya gentar, kalau-kalau mereka akan menderita kekalahan. Dalam perjalanan menuju medan perang, sang Jenderal berhenti di sebuah altar vihara. Ia melakukan sembahyang dan berdoa meminta petunjuk para dewa. Sedangkan rajuritnya menanti di luar vihara dengan harap-harap cemas. Tak lama kemudian, sang jenderal keluar dari vihara.Ia berteriak pada seluruh pasukannya, ‘Kita telah mendapat petunjuk dari langit’. Lalu ia mengeluarkan koin emas simbol kerajaan dari sakunya. Sambil mengacungkan koin itu ke udara ia berkata, ‘Sekarang, kita lihat apa kata nasib. Mari kita adakan toss. Bila kepala yang muncul maka kita akan menang. Tapi bila ekor yang muncul, kita akan kalah. Hidup kita tergantung pada ‘. Jenderal lalu melempar koin emas itu ke udara. Koin emas pun berputar-putar di udara. Lalu jatuh berguling-guling ditanah. Seluruh pasukan mengamati apa yang muncul. Setelah agak lama menggelinding ke sana-kemari, koin itu terhenti. Dan yang muncul adalah KEPALA. Kontan seluruh pasukan berteriak kesenangan. ‘Hore! Kita akan menang. Nasib berpihak pada kita! Ayo, serbu dan hancurkan musuh. Kemenangan sudahlah pasti.’ Dengan penuh semangat sang Jenderal dan pasukannya bergerak menuju medan perang. Pertempuran berlangsung sangat sengit. Dengan bekal keyakinan dan tekad baja akhirnya musuh yang tak terhingga banyaknya dapat dikalahkan. Jenderal dan seluruh pasukannya betul-betul senang. Seorang prajurit berkata,’Sudah kehendak langit, maka tak ada yang bisa mengubah nasib’.Sesampai di ibu kota mereka disambut meriah oleh seluruh penduduk. Raja pun terkagum-kagum mendengar kisah peperangan yang dahsyat itu. Beliau bertanya pada sang Jenderal, bagaimana ia mampu mengobarkan semangat pasukannya hingga begitu gagah berani. Sang Jenderal kemudian menyerahkan koin emasnya pada Raja sambil berkata, ‘Paduka, inilah yang memberikan mereka nasib baik’. Raja menerima dan mengamati koin emas itu yang ternyata kedua sisinya bergambar KEPALA.
Allah akan mengubah nasib ketika kita berusaha maksimal untuk mewujudkan keinginan kita. Berusaha mengubah hal yang tidak mungkin menjadi mungkin. karena rizki dan pertolongan Allah datang dari tempat yang tidak kita duga-duga.
Kita dapat mensugesti alam bawah sadar kita agar alam bawah sadar kita yang bekerja untuk mewujudkan keinginan kita. karena alam bawah sadar menyimpan energi sebesar 88% yang tidak kita gunakan.
caranya (didapat dari erbe sentanu):
1.Duduk atau berbaring dengan nyaman dan relaks.Pejamkan mata,kalau perlu diiringin music yang lembut yang membuat anda sangat relaks dan semua beban anda terlepas.Atau gunakan CD ala Mas Nunu.tarik napas panjang dan dalam.Rasakan udara dingin memasuki yang seluruh tubuh dengan lobang hidung.Secara perlahan anda memasuki kondisi gelombang otak alpha.Nikmati keadaan ini beberapa saat.
2.Kemudian ucapkan dalam hati afirmasi yang sudah anda buat,Misalnya,”Saya sembuh total dan saya bisa beraktifitas dengan bebas.”
3.Kemudian visualisasikan keadaan atau tujuan yang anda harapkan tersebut kedalam layar mental anda.Bayangkan anda sudah sehat dan melakukan berbagai aktifitas.Gambarkan dengan jelas sehingga anda benar-benar dapat melihat diri anda sendiri dalam pikiran anda.
4.Sambil membayngkannya,tambahkan suasana hati atau perasaan positif yang anda miliki ketika tujuan itu tercapai.Hati anda di penuhi rasa senang,bahagia,dan syukur.Ambil napas panjang dan dalam,nikmati perasaan itu.Nikmati gambaran visual dan perasaan hati yang menyertai suasana tersebut.
5.Setelah itu hitunglah secara perlahan dari 5,4,3,2,1 sambil menarik napas yang panjang dan dalam pada saat hitungan.Setelah itu,bukalah mata anda.

Thursday, 2 October 2014


MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT ... HARGA PETROL RON95 DAN DIESEL DINAIKKAN 20 SEN SELITER UNTUK PERBETULKAN CARA KERAJAAN UMNO/BN PIMPINAN NAJIB RAZAK BERSEDEKAH KATA PUTERI UMNO MALAYSIA.



"WAJARKAH KERAJAAN DIBELASAH KERANA MEMBETULKAN CARA MEREKA BERSEDEKAH"

Coretan ringkas

Dari petang tadi whatapp masuk bertalu-talu bertanyakan kepada saya adakah benar subsidi Ron 95 dan Diesel akan ditarik balik 20 Sen tengah malam ini. Ya benar, memang subsidi ditarik balik 20 sen dan harga Ron 95 dan Diesel akan naik 20 sen. Walaupun berat hati ini hendak menjawab, suka tidak suka kita terpaksa menjelas duduk sebenar perkara ini.

Pelbagai jawapan kita boleh berikan untuk menghalalkan kenaikan ini, namun perasaan amarah rakyat tidak mungkin akan menerima berita kenaikan bahan api ini dengan fikiran yang rasional, walaupun mereka sedar sistem pengagihan subsidi bahan api kita memang tidak rasional.

Mana datang rasionalnya jika si miskin dengan si kaya menikmati nilai subsidi yang sama iaitu 47 sen seliter untuk Ron 95, sedangkan penggunaan si kaya berlipat kali ganda lebih besar dari si miskin.

Mana datang rasionalnya jika warga kita terpaksa berkongsi kadar yang sama dengan warga asing, sedangkan kitalah yang terpaksa membayar cukai bukannya mereka. Sejauh mana arahan penguasa agar mereka hanya menggunakan minyak tanpa subsidi kita, Ron 97 dipatuhi. Paling cuma, sekadar di stesyen minyak bersempadan dengan negara asal mereka.

Suka tidak suka kita kena terima hakikat bahawa subsidi bahan api tidak boleh diagih secara pukal lagi. Kek kekayaan ekonomi negara harus diagihkan mengikut 'Fiqh Alaulawiyaat' iaitu mengikut urutan keutamaan.

Mereka yang susah harus diberi keutamaan berbanding dengan mereka yang senang.

Hari ini, jika subsidi pukal untuk Ron 95 berkadar 47 sen, pemilik kancil hanya akan menerima RM11.19 jika tangki penuh mereka muat diisi dengan Ron95 sebanyak RM50. Manakala rakyat golongan sederhana menikmati subsidi sebanyak RM33.57 jika mereka mengisi tangki penuh Perdana V6 mereka sebanyak RM150. Ya, 3 kali ganda lebih tinggi. Ini belum lagi jika seseorang itu menggunakan BMW, Mercedese, Land Crusier dan kereta mewah lain.

Lagi besar kenderaan mereka, lagi banyaklah duit rakyat yang terpaksa digunakan untuk subsidi mereka yang lebih berada.

Dimana letaknya keadilan untuk mereka yang hanya mampu membeli motosikal atau yang langsung tak mampu membeli sebarang kenderaan.

Salahkah jika kerajaan mula sedar sekarang bahawa selama hari ini mereka bersedekah lebih kepada si kaya berbanding dengan si miskin dan sudah tiba masanya kesilapan silam ini diperbetulkan secara berperingkat?

Setiap tahun kita dicemuh kerana gagal mengemukakan bajet berimbang atau dengan bahasa rakyatnya, bajet yang memaparkan unjuran pendapatan melebihi unjuran perbelanjaan. Setiap kali belanjawan defisit dibentangkan di Parlimen, kerajaan dikecam sebagai tidak cekap dan tidak berhemah dalam berbelanja.

Pernahkah ada sesiapa perasaan bahawa kegagalan kita mengemukakan bajet berimbang ini boleh kita akhiri bila-bila masa dengan berhenti bersedekah berlebih-lebihan? Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa setiap tahun kerajaan akan bersedekah hampir 20% daripada pendapatan negara dalam bentuk subsidi.

Jika penarikan subsidi sebanyak 20 sen malam ini tidak dilakukan, untuk tahun ini sahaja, kita menjangkakan sebanyak 22.34 Billion ringgit terpaksa kerajaan belanjakan untuk subsidi Ron95 dan diesel. Dan itu hanya sebahagian daripada lebih kurang 40 billion ringgit yang kerajaan peruntukkan bagi keseluruhan subsidi 2014.

Saya akan bantah jika subsidi RM6 bagi setiap kampit 10kg beras ST Super Tempatan 15 ditarik balik. Kerana subsidi ini dinikmati oleh rakyat biasa. Si kaya sudah pasti akan menggunakan Basmathi atau Beras Wangi Siam, bukan ST15. Kita juga boleh membantah jika subsidi tepong, subsidi minyak masak serta subsidi gas masak ditarik balik. Namun dimana kewajarannya, jika kita membantah kerajaan menarik balik subsidi yang dinikmati LEBIH! oleh golongan yang berada berbandingan golongan miskin?

Memang senang untuk kita lemparkan cemuhan serta makian terhadap PM kita bila subsidi bahan api ini ditarik balik. Namun bila kita berjaya menjimatkan 4 billion ringgit tahun ini melalui penarikan subsidi Ron95 dan Diesel tahun lepas, penerima BRIM yang mempunyai pendapatan isi rumah bawah RM4,000 juga yang merasa nikmatnya bila bantuan BRIM mereka dinaikkan dari RM500 ke RM650.

Begitu juga bila PM mengumumkan subsidi gula ditarik 34 sen tahun lepas, rata-rata yang memaki beliau sebenarnya menggunakan gula tidak sampaipun 2kg sebulan. Yang rakyat tak sedar, sebenarnya kita berhenti bersedekah pada kilang biskut, kilang buat jem, kilang buat kordial serta kilang-kilang minuman berkarbonat yang menggunakan beribu kilogram gula sehari.

Sungguhpun PM dimaki, namun akhirnya bila kerajaan dapat menjimatkan 480 juta ringgit melalui penarikan subsidi gula tersebut, yang dapat nikmatnya rakyat yang berpendapatan rendah melalui pembinaan 70 biji Klinik Rakyat 1 Malaysia.

Sahabat....bukan semua benda yang kita nampak dengan mata kasar kita tidak baik dilakukan oleh kerajaan, maka ianya tidak baik untuk kita. Dan bukan semua benda yang kita lihat dengan mata kasar kita itu baik, sebenarnya belum tentu baik utk kita.

ULASAN OMAK KAU:-

KWAH KWAH KWAH ... KWAH KWAH KWAH .

Inilah gaya penjilat UMNO kalau berhujah ... naikkan harga petrol RON95 dan Diesel sebanyak 20 sen seliter bagi tujuan memperbaiki cara kerajaan UMNO/BN pimpinan Najib Razak bersedekah.

Dia ingat kalau RON95 dan Diesel naik 20 sen hanya setakat itu sahaja .. tiada kesan sampingan dan turutan hasil dari kenaikkan tersebut.

Sebagai contoh semua barang-barang keperluan terpaksa menggunakan pengangkutan untuk menghantar .. apabila Diesel naik 20 sen seliter bukannya setangki, ertinya kos pengangkutan sudah naik 10 peratus ... jadi kos tersebut siapa nak tanggung demi mengiyakan tindakan kerajaan UMNO/BN untuk memperbaiki cara bersedekah? .. Menteri? .. pemimpin-pemimpin UMNO/BN?  ahli-ahli Puteri UMNO Malaysia? .. sudah pasti para pengguna iaitu rakyat .

Yang paling tertekan nanti ialah para pengguna diluar bandar dan rancangan-rancangan FELDA iaitu lubuk UMNO paling kuat ... tertekan sebab mereka digolongkan sebagai rakyat berpendapatan rendah ... sedikit kenaikan harga barang-barang keperluan cukup memberikan kesan.

Bila masa kereta BMW, Mercedes Benz, Land Cruiser dll kereta jenama mewah guna pakai RON95?

Secara logiknya kos selenggara dan guna pakai kenderaan akan naik 10 peratus dari yang ada sekarang .. barang-barang keperluan akan pasti naik termasuklah bahan-bahan binaan .. apa jua barang-barang dalam negara ini akan naik harganya... itukah cara UMNO/BN bersedekah??? .. Memberi dan menambah susahkan rakyat????

Hujah Puteri UMNO Malaysia ini persis cuba nak menghina kebijaksanaan rakyat berfikir dan menilai.

Lagi memedihkan hati apabila anggap rakyat bawahan sebagai pengemis peminta sedekah tertunggu-tunggu bentuk sedekah dari kerajaan UMNO/BN.

Cemburu punca bunuh, bakar teman wanita
BUKIT MERTAJAM - Polis percaya kes bunuh dan bakar seorang wanita di Kampung Datuk Keramat di sini berpunca daripada cemburu.

Sumber berkata hasil soal siasat mendapati lelaki berusia 43 tahun itu bertindak demikian selepas wanita berkenaan memberitahunya bahawa dia telah berkahwin dan mempunyai tiga anak.

"Lelaki yang tidak mempunyai pekerjaan itu mendakwa bercinta dengan wanita berusia 30 tahun itu sejak beberapa tahun lepas dan tidak pernah mengetahui wanita itu telah berkahwin.

"Wanita itu datang ke rumah lelaki terbabit pada Isnin dan berterus terang yang dia telah berkahwin serta enggan meneruskan hubungan dengan penganggur berkenaan kerana bimbang diketahui suami dan keluarganya," katanya kepada Bernama di sini hari ini. 

Semalam, polis menemui ketulan tulang wanita yang dipercayai dibunuh dan dibakar di kawasan hutan di Kampung Datuk Keramat di sini.

Tulang-tulang dengan kesan terbakar dipercayai seorang wanita ditemui dalam kawasan hutan berhampiran sebuah rumah yang didiami seorang lelaki dan dikatakan sering dikunjungi wanita berkenaan.

Sumber itu berkata wanita yang telah dikenal pasti identitinya itu dikurung di rumah lelaki berkenaan sebelum mangsa dipukul, dibunuh dan kaki serta tangannya ditetak manakala sebahagian badannya dibakar sebelum ditanam di kawasan hutan belakang rumah itu.

"Selepas menahan lelaki berkenaan, polis membawa dia ke lokasi kejadian dan berjaya menemui badan mangsa yang ditanam di kawasan hutan itu. Beberapa bahagian tangan dan kaki ditetak manakala perut serta kaki mangsa terdapat kesan terbakar," katanya.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah Asisten Komisioner Rusli Mohd Noor ketika dihubungi berkata lelaki yang ditahan petang semalam, kini direman tujuh hari bermula hari ini.  - Bernama

Lelaki disyaki potong, bakar kekasih kena tahan

Oleh Oleh Nur Izzati Mohamad





bhnews@bh.com.my

Anggota polis membawa suspek ke lokasi kejadian di Kampung Tok Keramat, Juru, Pulau Pinang, semalam. - Foto Amir Irsyad Omar
Bukit Mertajam: Seorang lelaki ditahan polis selepas dipercayai membunuh, memotong dan membakar mayat teman wanitanya dalam kejadian di Kampung Tok Keramat, Juru, di sini, awal pagi semalam.
Suspek dipercayai bertindak demikian untuk menyembunyikan mayat mangsa yang dikenali sebagai Intan, berusia lewat 20-an dan berasal dari Teluk Air Tawar, Butterworth yang sering berkunjung ke rumahnya.
Lelaki berusia lingkungan 40-an itu kemudian bersembunyi di rumah kenalannya di Bandar Baharu, Kulim, Kedah, namun berjaya dikesan dan diberkas oleh polis, pada jam 4.45 petang semalam.
Isteri saya bertambah curiga lalu memeriksa kawasan sekitar kediaman sebelum menemui serpihan tulang dengan kesan terbakardi satu lokasi kira-kira 50 meter dari rumah"
Abang ipar suspek
Abang ipar suspek yang enggan dikenali berkata, isterinya berasa tidak sedap hati selepas dimaklumkan oleh anak lelaki mereka dan jiran mengenai tindakan suspek membawa cangkul dengan badan berlumpur ke kawasan semak berdekatan rumah mereka.
"Isteri terus ke rumah adiknya dan menjumpai pakaian berlumuran darah. Adik ipar saya itu bagaimanapun terus melarikan diri menggunakan motosikal teman wanitanya, namun wanita itu tidak kelihatan pun di rumah terbabit.
Temui serpihan tulang
"Ia membuatkan isteri saya bertambah curiga lalu memeriksa kawasan sekitar kediaman berkenaan sebelum menemui serpihan tulang dengan kesan terbakar di satu lokasi kira-kira 50 meter dari rumah. Dia kemudian membuat laporan polis," katanya.
Sementara itu, Pakar Perunding Patologi Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang (HPP), Datuk Dr Zahari Noor, berkata pemeriksaan terhadap tulang yang ditemui kira-kira jam 2 pagi semalam itu, mengesahkan ia milik manusia, namun siasatan lanjut masih dijalankan.
Dalam perkembangan berkaitan, Ketua Polis Daerah Seberang Prai Tengah, Asisten Komisioner Rusli Mohd Noor, berkata polis sudah membawa suspek ke lokasi kejadian untuk membantu mengesan anggota badan mangsa, manakala motif pembunuhan masih dalam siasatan.
Bela harimau untuk takutkan kera
  • Kehadiran patung harimau membolehkan hasil tanaman Azizah Saad sekeluarga tidak lagi dirosakkan oleh kera. Kehadiran patung harimau membolehkan hasil tanaman Azizah Saad sekeluarga tidak lagi dirosakkan oleh kera.
1 / 1
POKOK SENA - Setiap pengunjung yang datang ke rumah Azizah Saad, 52, di Kampung Pauh, dekat sini pasti akan terkejut dengan kewujudan seekor harimau di rumahnya itu.

Harimau itu dikatakan sering berada di hadapan dan belakang rumah serta di bawah pokok hingga pengunjung terpaksa menelefonnya terlebih dahulu jika ada temu janji berikutan bimbang keselamatan mereka setiap kali sampai ke rumahnya itu.

Difahamkan, harimau itu dikatakan menjadi penunggu rumahnya setiap kali dia dan suaminya, Johari Hanafiah, 56, bersama anak mereka keluar dan harimau itu menjaga hasil tanaman mereka agak tidak dicuri atau dirosakkan pihak tertentu.

Azizah berkata, sejak mereka berpindah 15 tahun lalu, kawasan rumahnya itu dahulunya adalah hutan dan banyak kera yang sering merosakkan tanaman mereka serta orang kampung hingga memaksa mereka mencari pelbagai cara untuk menghalaunya tetapi tidak berjaya.

“Sebenarnya harimau itu ialah patung yang digunakan untuk menghalau kera yang sering merosak dan mencuri hasil tanaman di rumah saya ini. Semenjak saya menggunakan teknik ini hasil tanaman kami tidak lagi dicuri oleh binatang perosak itu.

"Dahulunya terdapat kira-kira 50 hingga 100 kera sering datang ke kampung kami merosakkan tanaman. Malah pernah juga turut memasuki rumah jika kami sekeluarga keluar dan binatang itu mengambil kesempatan memasukinya," katanya.

Bagaimanapun sehingga kini, teknik yang digunakan itu telah memberi manfaat kepada keluarganya kerana semenjak itu binatang perosak tidak lagi berani mendekati halaman rumah mereka.

Menurutnya, dia mendapat idea meletak patung harimau itu selepas melawat rumah saudaranya di Pantai Remis di kawasan kelapa sawit yang turut menghadapi masalah sama.

"Teknik itu sangat berkesan hingga menyebabkan saya turut membeli anak patung harimau di Air Hitam, Johor Bahru dengan harga RM120 dan meletak di sekitar halaman rumah.

“Alhamdulillah, semenjak saya meletak di sekitar halaman rumah, binatang seperti kera dan babi hutan tidak lagi berani menghampiri kawasan rumah kami," katanya.

Malah katanya, bagi mengelirukan binatang perosak itu, dia turut sering mengubah patung harimau itu.

"Apa yang menariknya, semasa kami meletakkan harimau di bawah pokok, kami tengok gelagat kera yang datang sekumpulan berteriakan seolah-olah bimbang akan menjadi mangsa harimau itu," katanya.3:20PM - 2 Oct 2014

Menteri: Kenaikan harga minyak amat rendah


Kejutan dari pengumuman kenaikan harga bahan api pada malam tadi belum berakhir namun seorang menteri tampil dengan pujukan bahawa kenaikan itu amat rendah.

“Jika kita buat kiraan, kenaikan itu hanya minimum,” kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek.

"Jika akan berlaku kesan (pada inflasi), ia amat sedikit.

"Ianya tidak besar,” katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur selepas menghadiri majlis Anugerah Harta Intelek Malaysia.

Hasan turut menegaskan bahawa kenaikan itu tidak bermaksud untuk membebankan rakyat tetapi untuk mengukuhkan kewangan negara.

Beliau menggesa masyarakat umum agar menerima keputusan tersebut dan menunggu pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2015.

Katanya, perdana menteri yang juga menteri kewangan akan mengumumkan langkah yang akan mengurangkan kesan kenaikan harga bahan api.

Beliau turut mengingatkan rakyat agar tidak dipergunakan oleh pihak tertentu yang didakwanya ingin menggunakan isu berkenaan demi kepentingan politik.
Harga petrol di negara pengeluar minyak dunia...
Kalau tak suka petrol mahal berambus dari Malaysia...
LikeLike · · 5:28PM - 2 Oct 2014

Dr M: Arab pun harga minyak lagi tinggi


Pengurangan subsidi petrol dan diesel sebanyak 20sen berkuat kuasa hari ini disifatkan wajar bagi mengelak berlakunya ketirisan dan penyelewengan bahan subsidi itu, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata jika subsidi tidak dikurangkan, bahan bakar itu akan berterusan dimanipulasi pihak tertentu untuk mengaut keuntungan menerusi kegiatan penyeludupan ke luar negara terutamanya di kawasan sempadan.

"Minyak cukup murah di sini (Malaysia). Di negara yang keluar minyak macam di Arab pun lebih tinggi harga dia, macam mana kita boleh jual murah? Itu yang orang curi minyak kita.

“Hari-hari orang curi," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama bertajuk "Peri Pentingnya Bahasa Inggeris di Abad Ke-21, Zaman Digital" di Kolej Wadi Sofea di Kota Baharu, Khamis.

Turut hadir Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan Prof Datuk Dr Raduan Che Rose dan Pengetua Kolej Wadi Sofea Datuk Hassan Harun.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Rabu mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuat kuasa 12.01 pagi Khamis.

Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

Dr Mahathir berkata pengurangan subsidi minyak itu tidak boleh dikaitkan sebagai faktor utama berlakunya kos peningkatan sara hidup.

"Kos mesti meningkat sepanjang masa. Kita tidak boleh minta gaji dinaikkan dan kos diturunkan. Gaji minimum pun sudah naik kepada RM900. Kos untuk mengeluarkan barang meningkat kerana gaji dinaikkan," katanya.

Sementara itu ketika diminta mengulas pergolakan politik di Selangor, Dr Mahathir berkata Umno Selangor perlu bangkit semula dan perlu berbuat sesuatu.

Secara sinis, Dr Mahathir berkata: "Saya sedih terdapat pergolakan dalam Pakatan (Rakyat) namun tidak nampak Umno dapat nikmat.

"Apa jadi pada Umno? Umno pun lemah dan tidak boleh nak pulih semula, nak jadi kerajaan di Selangor. Apa jadi? Dulu kita menguasai Selangor tetapi orang berpecah pun kita tidak ada peluang," katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: