Ahad, 10 Jun 2012

JADILAH BLOGGER YANG MENYEBARKAN DAKWAH...JADIKAN SEMUA ORANG TERTARIK ...TAK KIRA MUSLIM ATAU NON-MUSLIM...GAMBARKAN ISLAM ITU SELAMAT...ADIL...SYUMUL SERTA SANGAT INDAH...HIDUP DIDUNIA NI HANYA DUA KUMPULAN SAJA....SATU SOKONG KEBENARAN IAITU BERJUANG UNTUK ALLAH...SATU LAGI BERJUANG UNTUK SYAITAN...ADA KATA IA TAK SOKONG MANA2...IA MASUK GOLONGAN KEDUA SEBAB LAGI TERUK SEBAB TAK DE PENDIRIAN...

1 hari 1 orang tentera Amerika mati sebab bunuh diri
Posted on Sunday, June 10 @ 06:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: halimislam

"Jumlah tentera AS yang melakukan bunuh diri telah meningkat tahun ini, melebihi kematian tentera AS yang terbunuh dalam pertempuran dalam perarakan yang sama.

"Kami sangat prihatin tentang bunuh diri dalam ketenteraan," kata Cynthia Smith, jurucakap Pentagon, pada BBC pada hari Jumaat, 8 Jun semalam. Dia juga menambah bahawa hal itu adalah salah satu masalah yang paling mendesak yang dihadapi mereka.

Data yang dikeluarkan oleh Pentagon menunjukkan bahawa pada 3 Jun semalam 2012 tentera yang masih aktif bertugas yang melakukan bunuh diri mencapai 154, meningkat berbanding dengan 130 pada tempoh yang sama tahun lalu. Jumlah itu jauh melebihi kematian tentera AS yang terbunuh dalam pertempuran dalam tempoh yang sama tahun ini. Jadi setelah membuat perkiraan, maka setiap hari ada satu tentera AS yang mati bunuh diri.

Namun sebab-sebab mengenai tingginya angka bunuh diri ini belum jelas, dengan data menunjukkan bahawa tentera-tentera yang mempunyai sejarah pertempuran mempunyai risiko yang lebih tinggi. Keletihan, trauma dan penyalahgunaan dadah dijangka menjadi faktor bunuh diri.

Hampir kira-kira 6,500 tentera AS terbunuh dalam perang di Afghanistan dan Iraq sejak Oktober 2001. Meningkatnya jumlah korban tentera di Afghanistan telah menyebabkan kemarahan meluas di AS dan negara anggota NATO, mengurangkan sokongan awam untuk perang Afghanistan.


 Wanita nashrani itu menangis mendengar baca’an qur’an Sayyid Quthb
Posted on Sunday, June 10 @ 02:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: abuhikam

"Pada akhir tahun 1948, Sayyid Quthb (Rahimahullah) meninggalkan Iskandariah, Mesir, menuju Amerika melalui kapal api dengan melintasi laut tengah dan mengarungi samudera Atlantik.

Diatas kapal api itu banyak peristiwa yang membekas dalam hatinya. Bahkan kenangan dalam perjalanan menuju Amerika itu banyak dituangkan saat ia menulis Tafsir Fii Dzhilalil Qur’an. Salah satu kisahnya saat beliau melihat seorang missionaris Kristen berupaya mengkristenkan umat Islam yang menumpang kapal tersebut. Kejadian itu berlangsung tepat ketika waktu menuju Shalat Jum’at.

Sayyid Quthb melihat sang missionaris tidak ubahnya pendeta-pendeta pada umumnya yang menawarkan ajaran agama Kristen yang sangat kacau. Hal ini membangkitkan rasa dan semangat keimanannya untuk menjaga akidah saudara semuslimnya. Tidak butuh menunggu waktu lama, ia segera menghubungi kapten kapal untuk meminta izin mendirikan Sholat Jum’at di atas kapal. Semua orang Islam, termasuk awak-awak kapal pun kemudian mendatangi panggilan Shalat Jum’at yang diseru oleh Sayyid Quthb. Ia kemudian bertindak sebagai khotib dan ternyata Sayyid Quthb tengah melakukan perubahan besar dalam kapal tersebut.

Rupanya, shalat Jum’at yang ia pimpin adalah shalat Jum’at pertama yang didirikan di kapal tersebut. Mengenai hal ini, Sayyid Quthb sempat menulisnya dalam Tafsir Fii Dzihilalil Qur’an saat membahas Surat Yunus.

“Nahkoda kapal (seorang Inggris) memberikan kemudahan kepada kami untuk menunaikan shalat. Ia memberikan kelonggaran kepada para awak kapal, para juru masak, dan para pelayannya, yang kesemuanya beragama Islam untuk menunaikan shalat Jum’at bersama kami asalkan tidak ada tugas saat waktu itu. Mereka sangat bergembira, karena ini merupakan kali pertama dilaksanakannya shalat Jum’at di kapal tersebut.”

Sayyid bersama para jama’ah solat jumaat itu kemudian menjadi tontonan para penumpang asing. Gerakan Sholat Sayyid dan kaum muslimin terasa asing bagi mereka namun memendam kelembutan ibadah yang begitu syahdu. Hingga sesaat setelah shalat Juma’at dilaksanakan, banyak diantara orang asing mendatangi Sayyid dan para jama’ah seraya mengucapkan selamat dan sukses atas ibadah Jum’at yang baru saja dilaksanakan. Sayyid Quthb pun menulis kenangan itu dalam Kitab Fi Dzhilalil Qur’annya,

“Saya bertindak sebagai Khatib dan imam shalat Jum’at itu. Para penumpang yang sebagian besarnya orang asing itu duduk-duduk berkelompok-kelompok menyaksikan kami shalat. Setelah menunaikan shalat banyak dari mereka, yang datang kepada kami untuk mengucapkan selamat atas kesuksesan kami melaksanakan tugas suci. Dan ini merupakan puncak pengetahuan mereka tentang shalat kami.”

Salah satu orang yang mendatangi jama’ah Sayyid Quthb ialah seorang wanita Nashrani berkebangsaan Yugoslavia yang melarikan diri dari tekanan dan ancaman komunis Teito. Wanita itu mengaku takjub atas kesyahduan dan ketertiban Shalat Jum’at yang didirikan kaum muslimin. Air matanya pun tak kuasa jatuh tak terbendung mengetahui betapa nilai-nilai rabbani yang dilantunkan Sayyid Quthb mampu menyentuh perasaannya.

Dengan diliputi rasa heran, ia pun bertanya-tanya alunan musik apa yang baru saja dibacakan Sayyid Quthb. Tidak pernah rasanya dalam hidup ia mendengar untaian Syahdu yang begitu merasuk ke dalam kalbu. Iramanya lembut dan bahasanya pun penuh ketenteraman hati. Jadi, bacaan seperti ini sangatlah asing dalam agamanya. Dan begitu kagetnya sang wanita nashrani itu ketika mengetahui bahwa bahasa yang dilantunkan Sayyid Quthb dalam Shalat Jum’at adalah ayat-ayat Al Qur’anul Karim, sebuah kitab suci mulia bagi umat muslim.

Inilah yang membuat Sayyid Quthb semakin memahami bagaimana kekuatan redaksional ayat Qur’an begitu mempesona. Tidak hanya bagi umat muslim, juga bagi non muslim. Karena ucapan takjub itu keluar dari mulut seorang wanita yang belum pernah mendengar satu huruf pun di dalam Al Qur’an, apalagi memahaminya. Tentang kejadian itu, Sayyid Quthb menulis dalam Kitab Fii Dzhilalil Qur’an,

“Terjadinya peristiwa ini dan peristiwa-peristiwa serupa lainnya, yang dialami banyak orang menunjukkan bahwa di dalam Al Qur’an ini terdapat rahasia lain yang ditangkap oleh sebagian hati manusia, hanya semata-mata ia mendengar Al Qur’an dibaca. Boleh jadi keimanan wanita kepada agamanya dan pelariannya dari negeri komunis itu telah menjadikan perasaannya begitu sensitif terhdap kalimat-kalimat Allah secara mengkagumkan seperti ini.”

Maka itu Sayyid Quthb, merasa perlu untuk memperbincangkan kekuatan Al Qur’an yang tersembunyi dan mengagumkan itu. Menurut Sayyid Quthb penyampaian Al Qur’an memiliki keistemewaan karena yang ditunjukinya lebih luas, pengungkapannya lebih lembut, indah, dan lebih hidup. Selain itu, Al Qur’an pun memiliki metode penjelasan yang diluar kemampuan jangkauan manusia. Seperti bagaimana Al Qur’an menyampaikan metodenya dalam beberapa ayat di dalam surat Yunus.

“ dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir’aun dan bala tentaranya, karena hendak Menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir’aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: “Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan saya Termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”. (Surat Yunus, 90)

Menurut Sayyid Quthb, sampai kisah ini diceritakan, Allah kemudian mengomentari secara langsung, dengan firman yang diarahkan kepada pemandangan yang dihadapi sekarang,

“ Apakah sekarang (baru kamu percaya), Padahal Sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu Termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan. Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan kami.” (Surat Yunus 91-92)

Kemudian disusul lagi dengan membeberkan pandangan yang terus terjadi hingga sekarang ini, (bahkan pada masa-masa selanjutnya),

“dan Sesungguhnya Kami telah menempatkan Bani Israil di tempat kediaman yang bagus dan Kami beri mereka rezki dari yang baik-baik. Maka mereka tidak berselisih, kecuali setelah datang kepada mereka pengetahuan (yang tersebut dalam Taurat). Sesungguhnya Tuhan kamu akan memutuskan antara mereka di hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihkan itu.” (Surat Yunus 93)

Maka benarlah kata Sayyid Quthb bahwa redaksi Al Qur’an sangat berbeda dengan redaksi ciptaan manusia. Redaksi atau susunan Al Qur’an mempunyai kekuatan yang hebat terhadap jiwa, dimana redaksi ciptaan manusia tidak pernah bisa memilikinya. Dengan hanya membacanya, maka kadang-kadang dapat menimbulkan pengaruh yang hebat terhadap orang-orang yang tidak tahu apa-apa tentang bahasa Arab. Ya termasuk wanita Yugoslavia itu, yang menangis mendengar bacaan Al Qur’an.

Penulis: Muhammad Pizaro - Islampos.com

(saif al battar/arrahmah.com)"


 Bertudung Dari Sudut Pandangan Tawakkul Karman - Genius
Posted on Saturday, June 09 @ 16:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: karmic

"
Tawakkul Karman...

Siapakah gerangan beliau ?
Beliau merupakan pemenang Anugerah Nobel Bagi Keamanan
Beliau juga digelar Ibu Revolusi Yaman
Bukan calang calang orang
Bukan Makcik Nab penjual kangkung
Bukan Mak Temah tukang urut
Bukan First Lady Of Zimbabwe
Bukan Bukan Bukan

Ketika ditanya oleh wartawan tentang pemakaian tudung kepala yang dipakai sehari hari oleh beliau dan betapa pemakaian tudung tidak sesuai dengan tahap intelektual dan taraf pendidikan beliau, tahukah luorang apa jawapannya??

Manusia di zaman awal peradaban hampir telanjang, seiring dengan pencapaian ilmu dan tamaddun manusia, mereka mula mengenakan pakaian. Makin lama makin banyak untuk menutupi tubuh badan mereka. Apa yang saya pakai hari ini melambangkan pencapaian tertinggi peradaban manusia dan ianya bukan satu langkah kebelakang. Malah, manusia yang mula meninggalkan pakaianlah orang yang ingin mundur dan kembali ke zaman purba.

Bernas, Tepat dan padat
Itu kata kata orang yang bijak pandai
intelektualnya mencapai tahap yang tinggi
kita tunggu apa kata si free hair
apakah mereka akan mengangguk setuju
atau sekadar berkata ..
bini PM pon tak pakai tudung gak
boleh gak jadi First Lady Of Malaysia
kah kah kah kah kah

Gambar bawah ni lebih senang untuk penerangan
Beza yang berlitup ataupun sebaliknya




Debik Karmic"



Dr M pun tidak mampu selamatkan diri, apa lagi kamu, Najib: PRU masih tertunda!
Posted on Saturday, June 09 @ 14:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: imamsurau

"Dr M pun tidak mampu selamatkan diri, apa lagi kamu, Najib: PRU masih tertunda!Bagaimana boleh jadi begini? Bagaimana UMNO yang mempunyai 3 juta ahli, menjadi pemerintah selama 5 dekad, dengan kejayaan demi kejayaan seperti yang diakui para pemimpinnya, masih tidak pasti jika pilihanraya ke 13 patut diadakan atau tidak.

Tidak hairanlah jika akar umbi parti dan panglima UMNO menunding jari pada perdana menteri Najib Razak yang juga merupakan presiden UMNO. Ada dikalangan pemimpin yang akan mempertahankannya. Ia terpulang padanya, dialah boss, ia adalah keputusannya. Namun, yang lebih ktitis terhadapnya akan menyalahkannya- ini semua salah Najib kerana tidak mempunyai keyakinan pada dirinya sendiri dan rakyat untuk memberi Umno-BN mandate untuk memerintah selama 5 tahun lagi.

Biarpun mereka menyokong atau menentang Najib, pilihanraya umum ke-13 yang lambat tidak akan memberi manfaat kepada sesiapa pun. Ekonomi global sedang mengecut dan pasaran saham Asia sedang merundum. Menambahkan ketidaktentuan politik akan memburukkan lagi keadaan ini. Paling menyedihkan, rakyat Malaysia yang masih menyokong kepimpinan lemah yang tidak mampu berubah kerana perbalahan dalaman partinya sendiri iaitu UMNO dan ini sememangnya akan menuju kehancuran.

Belum pernah ada PM yang takut akan pilihanraya

Jadi, mengapakah Najib begitu gerun akan pilihanraya umum ke-13? Jika pemerhati Umno betul, BN masih boleh mendapatkan kemenangan walaupun dengan majoriti kecil. Ia mungkin tidak akan sehebat yang dimahukan oleh Najib namun ia tetap kemenangan. Dengan perasaan lega, Najib sepatutnya berterima kasih kerana setakat lulus dan tidak mengimpikan untuk cemerlang seperti memenangi dua pertiga daripada 222 kerusi parlimen.

Pungutuan suara dalaman UMNO juga menunjukkan bahawa Parti Pakatan Rakyat pimpinan Anwar Ibrahim bakal menang 107 ke 109 kerusi dan ini menjmungkin menyebabkan Parlimen yang tergantung memberi peluang untuk ramai melompat ke Pakatan, yang bakal menyaksikan perubahan rejim pemerintah sejak Malaysia mendapatkan kemerdekaan dari British pada tahun 1957.

“UMNO tidak patut menyangka bahawa duit boleh membeli segalanya. Ada ramai pemimpin BN yang menunggu untuk menyertai kami, namun masa akan menentukan segalanya. Mereka tidak akan melakukannya sehingga mereka boleh menentukannya dengan konstituensi mereka,” MP Batu dari PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Pada Pilihanraya Umum ke-12 2008 pun Pakatan telah memenangi lebih dari separuh undi popular namun kalah dari segi jumlah kerusi akibat penyelewengan sempadan undi kerajaan BN yang dahulu pimpinan Mahathir Mohamad.

Sekarang, setelah 5 tahun berlalu, Pakatan telah membuktikan bahawa mereka boleh melaksanakan tugas dengan baik sebagai pemerintah dan ini dibuktikan melalui pentadbiran di Selangor dan Pulau Pinang. Semakin ramai yang inginkan perubahan kerajaan daripada terus bersama kerajaan lama kerana takut atau mahu mengekalkan keadaan yang sedia ada.

‘Zaman selesa’ BN sudah tamat: Sila berhenti bermimpi sekarang Najib!

Pilihanraya Umum ke 13 hangat diperkatakan akan berlangsung pada Jun tahun ini, kemudian Julai dan September pula dan akhirnya tinggal cakap-cakap sahaja. Tiada yang berani untuk mengadakan pilihanraya pada bulan Julai. Najib sendiri telah membuktikan bahawa PRU ke-13 tidak akan diadakan pada bulan September apabila menyatakan bahawa Bajet 2013 akan diawalkan pada 28 September.

Spekulasi hangat menyatakan bahawa Najib sedang cuba untuk mendapakan kelebihan dengan mengadakan pilihanraya pada musim haji pada bulan Oktober namun ini tidak akan menjadi malah akan menaikkan kemarahan pengundi beragama Islam sepertimana amaran Abdullah Badawi walaupun telah ditujukan buat pembangkang.

“Adakah perdana menteri akan adakan pilihanraya pada masa itu? Dia juga seorang Islam,” kata Abdullah pada pemberita pada hujung minggu.

Ya, amaran Abdullah, walaupun tidak secara langsung- namun ia jelas. Najib, dimana undi popularitinya turun dari 69% ke 65% selepas memerintahkan polis menyerang penyokong Bersih 3.0 pada 28 April untuk pilihanraya yang bersih dan adil, juga nampaknya seperti keliru dan perlukan petunjuk daripada orang lama.

Najib sedang menggigit jari, berharap akan masa yang paling sesuai untuk mengadakan PRU ke-13. Tetapi, nampaknya, dia sedang bermimpi kerana masa itu tidak akan ada, sekurang-kurangnya sehingga bulan Mac 2013 apabila mandat BN akan berakhir dan Parlimen secara otomatiknya dibubarkan.

“Isu sebenarnya ialah untuk membersihkan daftar undi tapi Umno tak mahu buat. Najib sedang mencari kesempatan untuk memastikan kemenangan miliknya, ini termasuk mengadakan pilihanraya pada musim haji. Najib tahu bahawa penyokong PAS , ramai di antara mereka akan berada di tanah suci pada masa itu,” kata Presiden PAS, Hadi Awang pada hujung minggu lalu.

Disokong Dr M: Perbalahan dalam memecahkan parti

Tiada apa yang dilakukan oleh Najib telah berjaya; dari polisi ekonomi dan program sosial- semuanya telah kecundang. Semuanya tidak menjadi dan dia sedang berpaut pada kuasa dengan pertolongan bekas PM Mahathir Mohamad

Pada usia 86 tahun, dia merupakan panglima dan pembroker kuasa yang paling kuat didalam parti- dengan keupayaan untuk mempengaruhi siapa yang layak menjadi presiden Umno yang seterusnya, pada pemilihan parti yang dijangka berlangsung pada akhir tahun ini.

Menurut pengkritik BN, rakyat Malaysia boleh hidup dalam keadaan aman dan harmoni dengan lebih baik tanpa campurtangan atau input dari UMNO. Atau untuk lebih tepat lagi, untuk mengakhiri politik samseng yang hanya memperjuangkan kepentingan segelintir elit pemerintah dengan mengorbankan rakyat biasa.

UMNO tidak baik untuk Negara dan ia telah terbukti dengan rasuah yang berleluasa dan penyelewengan kekayaan negara dimana pemimpin UMNO cuba sedaya upaya untuk lindungi dari pengetahuan awam. Apabila seorang pembroker kuasa mempunyai kelebihan, dia akan memerintah mengikut citarasanya sendiri kerana baginya, Malaysia adalah miliknya dan keluarganya,” kata seorang ahli akademik yang mengajar sains politik di sebuah universiti awam. Dia meminta untuk tidak dinamakan.

“UMNO juga akan menjadi tidak baik untuk Malaysia apabila tiada panglimanya yang cukup berkuasa untuk mengawal parti, yang akan mendedahkannya kepada polisi cacamarba dan campurtangan kerana puak-puak dalam UMNO akan berebut kuasa dan peluang dalam parti mereka sendiri.

Pentingkan diri sendiri dan sekatan keatas bakat baru dalam UMNO

Bagaimana ini boleh berlaku? Mementingkan diri sendiri mungkin juga jawapannya, mengikut kata pemerhati.

Kata mereka, sikap mementingkan diri pemimpin tertinggi seperti Mahathir dan Najib telah menjauhkan orang baru dan ini menjadikan situasi dimana walaupun UMNO mempunyai 3 juta ahli, realitinya, UMNO hanyalah sebuah kelab orang lama yang tertutup.

Umno sememangnya adalah sekumpulan pemimpin yang menjadi terkenal pada tahun 1960-an dan 70-an dan masih lagi berpegang pada itu. Mereka nampaknya cuba sedaya upaya untuk mewariskan kuasa dan autoriti dalam parti kepada anak-anak serta keluarga.

Namun masa sudah berubah, dan sumber dalaman UMNO telah mengesahkan bahawa Najib telah tersilap dalam urus tadbir parti dan Malaysia dengan begitu teruk sekali sehingga ia tidak boleh lagi disembunyikan. Dia gagal memahami bahawa masalah yang sedang membuak didalam UMNO telah menjadikan ia berada di tahap dimana tiada siapa boleh menyelamatkannya lagi, sekalipun orang itu adalah Mahathir.

Betul, Mahathir pun tidak akan mampu untuk menyelamatkan Najib. UMNO sudah muak dengan Mahathir dan bagi kebanyakkan puak-puak dalam UMNO, mereka telah sampai kepada tahap ia sama ada kami atau mereka- dengan mereka merujuk kepada Najib dan Mahathir. Parti sudah berpecah- mereka yang menyokong Mahathir dan dengan tidak langsung Najib dan mereka yang menyalahkan mereka berdua kerana menenggelamkan UMNO.

Jadi, apabila pemimpin parti pembangkang, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat masih menjadi ancaman bagi mereka, Najib dan Mahathir mungkin akan dapat hidangan ‘pemanis mulut’ yang tidak dijangka dari ahli dalam parti dan bukan dari musuh di luar.

Situasi UMNO tidak boleh diselamatkan lagi

Walaupun begitu, Najib masih berdegil dan terus berpegang kepada agendanya dengan sokongan Mahathir.

Najib terus mengabaikan apa yang sedang berlaku dalam UMNO dan cuba memberi tumpuan pada PRU ke-13. Walaupun menerima amaran yang tegas dari perhimpunan Bersih 3.0, dia tetap berdegil dengan mempergunakan lebih banyak jentera kerajaan untuk memenangi undi walaupunb mendapat kritikan hebat, dia juga mengedarkan gula-gula pilihan raya seperti pemberian wang tunai kepada rakyat untuk membeli undi secara terang-terangan serta memanipulasi undi.

Namun rakyat Malaysia telah berubah dengan peredaran masa dan Najib mungkin tidak akan berjaya walaupun semua cubaan

untuk menjamin kemenangan dengan apa jua cara untuk PRU ke-13 nanti. Dia boleh memperolehi keputusan yang dimahukannya tetapi adakah rakyat akan menerima kesudahannya jika ia jelas bertentangan

dengan kehendak mereka dan yang diperolehi itu adalah dengan cara menipu.

Melihat ribuan rakyat Malaysia yang datang untuk menyokong Bersih untuk membersihkan daftar undi, Najib dan

Mahathir lebih baik sahaja lupakan idea mereka untuk merampas mandat rakyat dengan cara yang licik.

Mahathir juga nampaknya telah kehabisan idea-idea baru tentang bagaimana untuk memperbaiki keadaan di dalam UMNO kecuali menyalahkan Badawi untuk semua masalah parti. Mahathir tidak mampu untuk menjadikan UMNO kuat dan bersatu. Di dalam hatinya, Dr Mahathir tahu bahawa dialah yang telah merosakkan kedua-dua UMNO dan Malaysia. Dia juga mengakui ini sudah beberapa kali. Dukacita untuk dikatakan, ia sudah terlambat dan keadaan di dalam UMNO tidak boleh diperbetulkan lagi.

Mod kemusnahan

Senarai ‘calon boleh menang’ Najib untuk PRU ke-13 masih belum dimuktamadkan. Khabar-khabar angin dari BN menyatakan bagi satu kerusi akan ada sekurang-kurangnya dua calon boleh menang dan Najib - yang seperti biasanya, sentiasa berada dalam keraguan - tidak berani untuk membuat keputusan muktamad lagi kerana takut kehilangan sokongan dari pihak sendiri.

Tetapi tiada satu pun dalam senarai sanggup berkorban untuk UMNO atau BN. Suka atau tidak, Najib akan menjadi ‘orang jahat' dalam membuat keputusan. Sebagai contoh, siapakah yang boleh menjadi Menteri Besar Selangor jika UMNO benar-benar berjaya mendapatkan kembali trofi berharga ini?

Tidak juga terdapat kepastian bahawa UMNO-BN boleh memenangi semula lima negeri walaupun sudah banyak fitnah dan serangan terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat disebarkan. Sebaliknya, Pakatan Rakyat nampaknya sangat berpeluang untuk memenangi Terengganu, Perlis, Negeri Sembilan dan Perak.



MuhyiddinYassin timbalan Najib juga mula bimbang kerana bencana yang bakal berlaku kepada UMNO BN-begitu jelas untuk dilihat oleh semua kecuali Najib dan kumpulan penasihat teras, yang sebenarnya telah gagal menangani setiap isu utama negara. Beberapa bekas kakitangan awam dan personaliti terkemuka juga telah menyertai Pakatan Rakyat. Kita boleh yakin bahawa Pakatan Rakyat tidak lama lagi akan mendedahkan 'rahsia gelap' pemimpin-pemimpin UMNO-BN sebagaimana mereka memerangi mereka dengan habis-habisan untuk memerintah kerajaan persekutuan.

Anak Mahathir, Mukhriz telah secara terbuka ditolak oleh UMNO Kedah sebagai Menteri Besar yang seterusnya. Ini merupakan tamparan hebat dan amaran sebenar untuk si ayah, yang berkelakuan seperti Perdana menteri de-facto, dan untuk Najib yang mengharapkan Mahathir untuk memihak kepadanya apabila memberikan Mukhriz negeri Kedah. Sudah tentu, ini akan berlaku jika UMNO boleh merampas kembali Kedah dari Pakatan Rakyat terlebih dahulu.

Tanda-tanda besar bagi masalah ini termasuk beberapa pemimpin tertinggi UMNO yang mengumumkan akan bertanding di kerusi selain daripada di kawasan kubu kuat tradisi mereka. Apakah mesej yang mahu mereka sampaikan untuk Najib?

UMNO juga dibelenggu masalah dalam bentuk skandal yang melibatkan pemimpin teratas mereka. Diisytiharkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sebagai 'tidak bersalah', ini tidak akan mengembalikan kredibiliti Ketua Wanita UMNO Shahrizat Jalil yang telah hilang. Skandal rasuah RM250 juta NFC masih melekat dalam sanubari dan sudah pasti, sayap wanita akan menunjukkan kemarahan mereka ke atas sikap "double standard" Najib dalam perkara ini. Atas sebab-sebab yang diketahui hanya Najib sendiri, dia telah bertegas untuk menyebelahi Shahrizat apabila skandal itu melanda keluarganya.

Ia kelihatan seperti UMNO adalah akan menjadi sejarah sahaja dengan parti komponen BN lain juga dalam keadaan kucar-kacir, penganalisis politik berkata rakyat Malaysia harus bijak sekarang. Mungkin ada kestabilan yang lebih baik jika perubahan rejim berlaku daripada terus dengan keadaan seperti sedia ada yang sudah bertukar kepada mod kemusnahan!

Sumber: Malaysia Chronicle"


 Karnival Jelajah Najib : LFoundry Kulim HiTech-Janji Ditepati atau Janji Capati?
Posted on Saturday, June 09 @ 12:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: usinwafer

"Gambar; Najib ketika berucap di Karnival Jelajah Janji Ditepati Kulim Hi-Tech 8 Jun 2012

usinkata;.." Kerbau dipegang TALINYA.. manakala Manusia dipegang JANJINYA"...

kalau janji tak boleh pegang... kita pegang tali sajalah.. huhuhu

Tahniah Najib kerana berjaya menghimpunkan ribuan hadirin yang membanjiri Kranival Jelajah Janji Ditepati yg bertempat di Kulim Hi-Tech Park Kulim Kedah pada 8 Jun yang lalu...

Untuk tidak membuang masa disini akan diperkatakan tentang "JANJI DITEPATI" berdasarkan kebetulan lokasi siri jelajah Najib ini bertepatan di satu daerah yang pernah dilaungkan oleh Jawatankuasa PEMANDU (nit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan) pada tahun 2010 akan dibina sebuah kilang Wafer Fab di Kulim Hi-Tech yang bernama LFOUNDRY selaras dengan projek EPP (Projek Permulaan) dibawah projek besar ETP (Program Transformasi Ekonomi) dan dibawah kawal selia NKEA (Aktiviti Utama Ekonomi Nasional) untuk mencapai apa yang dihajati oleh NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara ) termasuk menjayakan GTP (Program Transformasi Kerajaan) seterusnya memperkasakan MEB (Model Ekonomi Baru) yang menggantikan DEB (Dasar Ekonomi Baru)...

Terlalu banyak askara-askara yang memeningkan..MEB, DEB, EPP,ETP,NKRA, NKEA... mak aii.!!!... makcik Felda... pakcik Felcra... abg teksi... abg lori..minah kilang... mamat rempit... ada mereka kesah askara-askara ini...

Sebagai warga kilang... seorang technician pekak... wajar sekali dibicarakan disini... ada sesiapa yang telah bertanya kepada Najib ketika Karnival Jelajah Janji Ditepati... adakah sudah ditepati janji pada tahun 2010... LFOUNDRY... akan terbina dan beroperasi ...???

Mengikut apa yang tertulis-terkata-terberita... projek LFoundry ini dijangka bermula pada Disember 2010 dan siap sepenuhnya dalam jangkamasa 18 bulan dari tarikh tersebut..

Kini 18 bulan sudah berlalu... dah masuk tahun 2012... setahun sudah berlalu... Febuari muncul kembali... dimana terpacaknya tiang kilang LFoundry yang gah dengan pelaburan RM1.9 Billion... dan dijangka akan dibina 5 Wafer Fab dalam tempoh 10 tahun...

Sila rujuk link yang diberi utk melihat dengan lebih lanjut...

http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/dissecting-the-etp-annual-report-part-1-grade-a-for-obfuscation-ong-kian-ming-and-teh-chi-chang/

http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/dissecting-the-etp-annual-report-part-2-the-mystery-of-the-disappearing-entry-point-projects-ong-kian-ming-and-teh-chi-chang/

"The shifting sands of LFoundry PEMANDU gave itself full marks for the completion of construction of this 200mm wafer fab However very strangely elsewhere in the Annual Report a much less significant RM100 million equipment refurbishment project was showcased instead of this RM1 9 billion fab The uncharacteristic modesty by PEMANDU led us to do some digging which suggests that this lab might never have been constructed at all contrary to PEMANDU’s claim."

Adakah Janji Ditepati... atau... Janji Roti Capati di Kedai Kopi Mamak Capati...???

Rujukan Utama;

1) http://www.themalaysianinsider.com/sideviews/article/dissecting-the-etp-annual-report-part-2-the-mystery-of-the-disappearing-entry-point-projects-ong-kian-ming-and-teh-chi-chang/

2 )http://etp.pemandu.gov.my/25_October_2010-@-LFoundry_Malaysia.aspx

3) http://www.electronics-eetimes.com/en/lfoundry-to-help-build-malaysian-wafer-fab.html?cmp_id=7&news_id=222904160

4) http://pmr.penerangan.gov.my

5) http://etp.pemandu.gov.my/annualreport/12_National_Key_Economic_Areas-@-Electronics_-%E2%97%98-_Electrical.aspx

6) http://etp.pemandu.gov.my/annualreport/

7) http://www.nst.com.my/mobile/top-news/pm-transformation-needs-strong-mandate-from-rakyat-1.92437"


 Jangan Jadi Blogger Cap Ayam!
Posted on Saturday, June 09 @ 10:30:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: Inimajalah

"Saya suka memetik entri terbaru dari parpukari. blogspot.com, iaitu:

“Kalau ikut hati aku la, aku dah geli dan jijik nak cerita pasal si Nizar Laknatullah ni, namun aku gagahkan jugak la sebab ada banyak benda bodoh si bahalol ni buat. Tapi demi nak tunjuk kat korang siapa sebenarnya Nizar Lahanat ni, so bacalah apa yang ditulis oleh Perak Today…”

Sebelum meneruskan penulisan entri ini, saya mahu membuat sedikit pengenalan diri. Saya ialah Tok Awang. Saya kolumnis tetap ruangan pojok di inimajalah.com.my. Ini kali pertama saya menyebut siapa saya walaupun sudah banyak kali menulis untuk majalah online ini.

Tugas saya di inimajalah.com.my, sebagaimana dikehendaki editornya, ialah membaca dan memantau sebanyak mungkin blog dan web serta menulis entri berkaitan bagi ruangan pojok.

Daripada kerja itu, saya menemui beberapa trend penulisan oleh ramai blogger tempatan. Cara penulisan yang saya mahu sentuh kali ini ialah kaedah penulisan hodoh oleh sesetengah blogger.

Saya cuba untuk tidak membuat penilain yang bias kepada mana-mana pihak, tetapi saya mahu nyatakan bahawa sepanjang penelitian terhadap beratus, mungkin beribu blog tempatan di internet, ada sesetengah blogger pro Umno-Barisan Nasional (BN) menulis dengan bahasa kesat, sarat emosi dan dendam kebencian sehingga tidak ada langsung etika dan profesionalisme dalam penulisan mereka.

Saya tidak bermaksud blogger pro Pakatan Rakyat (PR) tidak ada yang mengamalkan corak penulisan sebegini. Ada, tetapi jumlah mereka tidak seramai blogger pro Umno-BN.

Saya tidak membuat catatan angka, tetapi sejak sekian lama, saya lebih kerap dan banyak menemui entri menggunakan bahasa kesat, mencarut dan penuh emosi kebencian di dalam blog pro Umno-BN berbanding pro PR.

Bukan sahaja kepada blogger parpukari.blogspot.com, malah semua blogger lain sama ada pro Umno-BN atau pro PR, apa yang perlu diingat ialah penulisan kita menggambarkan siapa kita.

Sebagai blogger, anda boleh memihak dan menyokong mana-mana pihak yang anda mahu sokong, tetapi perkataan, frasa dan ayat yang sarat luapan emosi di dalam penulisan akan menyerlahkan sikap hodoh anda sebagai blogger!

Kalau mahu membalas hujah atau menghentam pihak yang anda tidak sokong sekadar dengan luapan emosi kebencian, caci-maki dan dendam kesumat, anda hanya mampu menjadi blogger yang layak berada ‘di bawah lapik punggung’.

Kalau mahu jadi blogger, jangan jadi ‘blogger cap ayam’. Jadilah blogger berwibawa dengan membalas hujah lawan menggunakan fakta dan bahasan intelektual, bukan menulis seperti ‘budak tak sekolah’!

Lihat contoh penulisan blogger A Kadir Jasin di kadirjasin.blogspot.com. Sebagai bekas wartawan kanan dan Editor Kumpulan di New Straits Times Sdn Bhd dan Berita Harian Sdn Bhd, beliau menulis secara beretika dan profesional. Semua orang tahu kiblat politik beliau ialah Umno dan Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi penulisannya tidak sarat dengan sumpah seranah, sebaliknya setiap hujah dan fakta dilontar secara profesional dan dibahas menggunakan kaedah intelektual.

Malah A Kadir kadang-kadang turut menegur, mengkritik dan memperli pemimpin dan parti Umno-BN, tetapi juga secara beretika dan profesional.

Baca sekali lagi antara beberapa frasa yang digunakan di dalam parpukari.blogspot.com yang saya petik di atas tadi. Antaranya ialah ‘si Nizar Laknatullah’ ‘benda bodoh si bahalol ni (Nizar) buat’ dan ‘siapa sebenarnya Nizar Lahanat’.

Ini sekadar contoh. Banyak lagi contoh frasa oleh ramai blogger cap ayam boleh ditemui di internet.

Selain penulisan yang sarat dengan emosi kebencian, caci maki dan sumpah seranah, satu lagi yang kerap ditemui di dalam blog pro Umno-BN ialah membuat tuduhan tanpa asas perundangan yang sah serta sahih.

Contohnya, masih banyak blog pro Umno-BN melabelkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ‘peliwat’ sedangkan beliau tidak pernah pun disabitkan oleh mana-mana mahkamah berhubung kesalahan itu. Kita boleh untuk tidak bersetuju, malah menentang habis-habisan perjuangan politik Anwar, tetapi kita tidak patut mengaitkannya dengan apa juga perlakuan jenayah yang tidak pernah disabitkan ke atasnya.

Contoh perlakuan blogger cap ayam seperti ini boleh ditemui di dalam blog papagomo.com. Ya, memang benar, sesetengah blog seumpama ini dikunjungi ramai, tetapi kita perlu ingat bahawa secara analoginya, selain ‘rumah pak imam’, ‘rumah pelacur’ turut dikunjungi ramai orang (dan syaitan juga)!

Saya teringat pesan mahaguru saya dan mahaguru kepada ramai lagi individu lain yang pernah bergelar wartawan, iaitu Tokoh Wartawan Negara Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail (Pak Samad).

Pesan beliau kepada saya ialah, “jika sebelum menulis mengenai seseorang, kamu berasa tidak suka atau benci kepada orang berkenaan, jangan tulis (mengenai orang itu) kerana kamu mungkin tidak dapat menulis secara objektif”.

Kata-kata itu diucapkan oleh Pak Samad kepada saya dan seorang lagi teman wartawan di suatu sudut berdekatan bahagian dapur di rumahnya di Petaling Jaya, Selangor pada 1990. Bahagian berhampiran dapur rumahnya itu menempatkan perpustakaan peribadi beliau yang sarat dengan pelbagai jenis buku.

Sebagai wartawan yang bertugas dengan akhbar harian arus perdana waktu itu, saya sekali sekala ke rumah Pak Samad selain mengikuti kursus kewartawanan kelolaannya di pejabat akhbar tempat saya bekerja.

Berbalik kepada blogger cap ayam, saya juga suka mengaitkannya dengan ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di banyak tempat sebelum ini, terutama selepas Bersih 3.0 dan yang terbaru ketika berucap sempena sambutan Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong semalam, iaitu beliau meminta semua pihak agar mengamalkan budaya dan adab murni.

Namun, nampaknya masih ramai blogger yang menyokong beliau dan Umno-BN tidak mengamalkan budaya serta adab murni dalam penulisan blog masing-masing, sebaliknya memilih untuk menjadi blogger cap ayam yang layak diletakkan ‘di bawah lapik punggung’ sahaja. (Tok Awang). – inimajalah.com.my"


 Pemimpin UMNO Terkencing dalam Seluar
Posted on Saturday, June 09 @ 03:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: ruhan

"Isu pembekuan pinjaman PTPTN untuk pelajar baru UNISEL dan KUIS di Selangor mati dalam tempoh tiga hari sahaja. Para pemimpin UMNO yang memperlihatkan keangkuhan tahap tertinggi semuanya terkencing dalam seluar setelah diperlihatkan kebodohan tindakan yang memakan diri mereka sendiri. Perhatikanlah penyerlahan pernyataan kurang cerdik pemimpin UMNO dan tindak balas tegas yang spontan daripada pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

MUHYIDDIN

Pembekuan itu ‘adil’ untuk PTPTN uji dasar PKR.

KHALED NORDIN

“Kita percaya kesungguhan kerajaan Selangor yang dikuasai PKR untuk melaksanakan pendidikan percuma, maka ia dilihat pinjaman PTPTN tidak diperlukan. Sehubungan itu, PTPTN menangguhkan buat sementara waktu kepada para pelajar baru UNISEL…”

NOH OMAR

“Mahasiswa baru UNISEL mungkin akan diberikan pinjaman PTPTN sekiranya PKR mengisytiharkan tidak mampu memberikan pendidikan percuma dan tidak membuat janji kosong.”

ABDUL KHALID IBRAHIM

“Kerajaan Selangor memandang berat kesusahan yang dihadapi pelajar baru UNISEL yang teraniaya ekoran kerajaan persekutuan membekukan PTPTN. Sebagai tindakan jangka pendek, UNISEL akan menggunakan asetnya untuk membantu pelajar meneruskan pengajian. Aset ini merupakan hartanah seluas 500 ekar yang diperoleh hasil penyusunan semula hutang TALAM (hutang ini adalah tinggalan kerajaan BN yang lalu). Dianggarkan sejumlah RM30 juta boleh diperoleh hasil usaha ini.”

Pemimpin UMNO yang tidak cerdik terkedu dengan tindakan spontan Abdul Khalid Ibrahim itu. Jika RM30 juta itu dibahagi-bahagikan kepada 2000 pelajar, mereka akan mendapat RM15000 setiap seorang (sama jumlahnya dengan perolehan peneroka FELDA yang dilibatkan dengan penyenaraian penuh kontroversi FGVH). Jumlah itu lebih daripada cukup untuk menampung kos pengajian selama 2 semester. Jika hal ini dibiarkan berlaku, PKR/PR Berjaya membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa pendidikan percuma bukan satu ilusi. Maka PTPTN pun membatalkanlah niat buruk mereka.

Pemimpin UMNO yang tadinya berlagak seperti pembuli perkasa segera terkencing dalam seluar dan mentransformkan diri mereka menjadi cicak kubin yang tidak mampu mencicit lagi. Transformasi ini akan terus diingati oleh sekalian rakyat Malaysia sehingga mereka memangkah kertas undi dalam PRU Ke-13 nanti. Mereka pasti tidak memilih UMNO/BN!!!

Demikianlah nasib yang menimpa sebuah parti sekular bercorak kebangsaan dan bercirikan perkauman, bernama UMNO itu. Mantan Presidennya, Dr. M mengatakan bahawa UMNO enggan membuka pintunya kepada golongan cerdik pandai hingga menyebabkan ramai doktor masuk PAS. Katanya lagi, UMNO sudah busuk hingga ke usus. Oleh hal demikian, tidak hairanlah jika para pemimpinnya sentiasa mempamerkan kebodohan dan semakin mereput. Kesian dia!!!


 Arwah Koperal Mustaghni Tabri Cedera Kerana Lontaran Anggota Pasukan ??
Posted on Saturday, June 09 @ 02:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: karmic

"Gambar Hiasan

Alfatihah buat Koperal Mustaghni Tabri, anggota polis yang menemui ajal setelah cedera parah ketika bertugas di satu operasi lumbaharam baru baru ini.

First of all, wa memang tak suka nak memperkatakan tentang mat rempit, langsung tak berminat kerana walaupun apa kategori diowang, asalkan merempit, wa memang tetap pandang tahap biawak je la.

Kedua, takziah buat keluarga allahyarham dan wa taknak komen lelebih tentang apa saja komen yang timbul dari keluarga allahyarham tentang kejadian dan suspek pelaku yang membawa kepada tragedi atas mangsa lantaran mafhum tentang kesedihan yang sedang ditanggung oleh mereka.

Apa yang wa nak perkatakan kat sini, adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah :

"Siasatan mendapati Koperal Mustaghni dicederakan bukan akibat langsung terkena pukulan helmet tetapi terkena lontaran satu objek yang dipercayai dilakukan seorang koperal lain dalam pasukan polis yang menjalankan operasi pada malam tersebut."

"Kita telah menjumpai beberapa objek dan sedang menunggu keputusan laporan forensik untuk menentukan mana satu objek yang menjadi suspek," kata Tun Hisan pada satu sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Klang Selatan di sini, hari ini. Baca lebih lanjut dari sumber
Isu ini pada awalnya telah disebarluaskan dengan meletakkan kesalahan keatas mat rempit yang terbabit yang dikatakan telah memukul mangsa dengan menggunakan helmet ketika cubaan mengelak dari ditahan, namun akhirnya didapati mangsa telah terkena balingan objek dari rakan setugasnya sendiri.

Apakah SOP yang digunapakai oleh polis yang melakukan operasi sehingga perlu membaling objek yang boleh mendatangkan kecederaan malahan boleh membawa maut. Ianya adalah sesuatu perkara yang langsung tidak boleh diterima walaupun keatas nyawa mat mat rempit. Nyawa bukan sesuatu yang murah dan boleh diperlakukan sedemikian rupa.

Dalam kebanyakan kes, mangsa bukanlah penjenayah berbahaya dan cuma mengelak dari ditahan kerana beberapa sebab kesalahan jalanraya termasuk lumba haram.

Rujuk 2 kes :
Patah Paha Elak Sekatan Polis
Remaja koma ditendang polis

Mungkin ada yang akan mempertikaikan sebaliknya kerana ia juga terkadang ada melibatkan nyawa anggota polis yang nyaris dilanggar ketika melakukan sekatan, namun adakah langkah langkah keselamatan ketika membuat operasi telah mengikut prosedur yang telah ditetapkan? Wa percaya, jika sekatan yang dibuat mengikut tatacara panduan yang sah, banyak kejadian yang tidak diingini dapat dielakkan.

Walau apa pun wa setuju polis hanya menjalankan tugas sebagaimana yang diperuntukkan undang undang demi keselamatan pengguna jalanraya yang lain, namun wa masih dengan harapan agar polis lebih banyak mempertimbangkan budi bicara berbanding dengan tindakan secara melulu.

Nota:

  • Sekali lagi takziah buat keluarga mangsa dan alfatihah untuk Allahyarham

  • Wa tetap tak setuju dengan usaha sesetengah pihak untuk memutihkan kegiatan rempit dengan menubuhkan rempit united - Rujuk Entri

  • Usahlah dipolitikkan tragedi ni wahai chai ameno weyh
Debik Karmic"

 Juruhebah Radio ini ditikam 15 kali selepas hina Nabi
Posted on Saturday, June 09 @ 01:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: halimislam

"Seorang juru hebah radio dikejarkan ke hospital setelah ditikam dengan pisau sebanyak 15 kali oleh lelaki yang tidak dikenali. Juru hebah itu bernama Sergey Aslanyan 46 itu dibawa ke hospital Moscow, Rusia, dengan luka tikaman di dada, leher, dan lengan. Menurut saksi, Aslanyan dipukul setelah sebelumnya menghina Nabi Mumammad SAW.

Menurut laporan polis, pada Isnin 28/05 yang lalu, pada waktu petang seorang lelaki tak dikenali memanggil Aslanyan keluar dari apartmennya. Ketika juru hebah radio itu keluar dari rumahnya,dia terus dipukul dengan benda keras di bahagian kepala dan ditikam di leher, dada, dan lengan.

Asnyalan menjelaskan, lelaki yang menyerangnya berteriak "kamu adalah musuh Allah" sambil melancarkan serangan.

Polis mengatakan, lelaki yang menyerangnya berusia sekitar 30 tahun dan berbadan kurus, sementara beberapa saksi lain mengatakan penyerangnya ada beberapa orang.

Menghina Nabi

Dua minggu sebelum kejadian ini, dalam sebuah siaran radio Sergey Aslanyan telah menghina Nabi Muhammad SAW.

Selanjutnya baca SINI"

Tiada ulasan: