Rabu, 20 Jun 2012

DEMO NI...SAPE PERNAH JADI PELAJAR...MUNGKIN PERNAH DEMO....DAN ADA DIKALANGAN PEMIMPIN SEKARANG PERNAH DEMO SEMASA JADI PELAJAR...TAK CAYA TANYA IBRAHIM ALI....

PR beri BN ruang demo jika menang PRU13
Jamilah Hamzah
20 Jun 2012
PR akan beri BN ruang demo jika menang PRU13
Debat Sinar yang dijayakan oleh Saifuddin Abdullah (kiri) dan Salahuddin Ayub. Ia berlangsung di Auditorium Kompleks Media Karangkraf malam tadi.
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan memberi ruang kepada pemimpin-pemimpin Barisan Nasioanal (BN) untuk mengadakan demonstrasi, dengan menyediakan garis panduan yang tidak menganiaya peserta demonstrasi, jika diberi peluang mentadbir Kerajaan Pusat.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi yang diadakan PR bukan langkah untuk gulingkan kerajaan tapi untuk memberi ruang kepada rakyat serta pembangkang dalam menuntut hak mereka daripada pemerintah.

"Kami akan bagi ruang pada BN nanti sekiranya kami kuasai Putrajaya.

"BN yang ketika itu sebagai parti pembangkang akan dibenarkan berhimpun atau melakukan demonstrasi secara aman tanpa ada sebarang kekecohan atau provokasi yang terjadi kepada perhimpunan yang disertai PR lalu," katanya dalam Debat Sinar malam tadi.

Beliau juga berkata, PR akan menghapuskan doktrin undang-undang yang menyekat kebebasan bersuara sepenuhnya jika mereka diberi peluang untuk menerajui negara.

"Kalau PR ambil alaih Putrjaya malam ini, kami akan hapuskan terus doktrin undang-undang dan kebebasan suara dapat diberikan kepada rakyat spenuhnya," katanya lagi.

Dalam pada itu, Salahuddin berkata, demonstrasi yang diadakan PR telah dicemari provokasi oleh pihak tertentu dengan pelbagai insiden yang berlaku terutamanya Bersih 3.0 April lalu.

"Perhimpunan Bersih 3.0 lalu telah dicemari provokasi pihak tertentu yang nyata pesertanya hanya membawa botol dan garam dalam perhimpunan tersebut.

"Penguat kuasa telah melepaskan gas pemedih dan gunakan cota menyebabkan perhimpunan tersebut bertukar buruk," katanya.

Sementara itu, Salahuddin turut menyatakan PR akan memberi arahan prosedur operasi standard (SOP) yang betul kepada pasukan polis untuk menjaga demonstrasi yang di ketuai BN kelak katanya.
Saifuddin: Demo bukan cara kukuh demokrasi
Nurul Aini Mohamed Ali
19 Jun 2012
Saifuddin: Demonstrasi bukan cara kukuh demokrasi
Saifuddin Abdullah menyampaikan hujahnya pada Debat Sinar yang diadakan di Auditorium Kompleks Media Karangkraf, Shah Alam, malam ini.
SHAH ALAM - Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah menolak keras demonstrasi jalanan adalah cara yang terbaik untuk mengukuhkan demokrasi kerana pendekatan sedemikian hanya boleh mengganggu ketenteraman awam dan hak rakyat.
 
“Demonstrasi jalanan jelas memberi impak negatif kepada orang ramai dan komuniti sekitar kawasan yang terlibat seterusnya menjadi punca kepada kekacauan berlaku apabila demonstrasi jalanan (diadakan),” kata beliau ketika berhujah pada Debat Sinar bertajuk “Demonstrasi Jalanan: Meruntuh Atau Mengukuh Demokrasi" di sini, malam ini.
 
Beliau memberi contoh insiden yang terjadi ketika perhimpunan Bersih 3.0 April lalu, pelbagai jenis risiko seperti kecederaan boleh berlaku khususnya ke atas mereka yang menyertai demonstrasi jalanan. 

Justeru, beliau menyeru kepada orang ramai untuk mengukuhkan demokrasi di kalangan rakyat negara ini melalui pelbagai cara.

“Kita seharusnya menjadi lebih liberal dengan meggunakan medium media baru seperti Twitter, Facebook dan mengadakan perundingan untuk mencapai dan mengukuhkan demokrasi dalam negara kita,” katanya. 

Beliau turut bertegas agar rakyat perlu  mengukuhkan demokrasi dengan cara menguasai ilmu pengetahuan dan beliau turut mengimpikan agar dapat memajukan anak bangsa Malaysia.
“Walau bagaimanapun demokrasi perlu dikukuhkan dengan cara yang lebih matang dan progresif agar negara kekal aman dan untuk mencapai misi ini, kita mesti mempunyai cara tersendiri,” kata beliau ketika membalas hujah Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub.
Jelas beliau, demonstrasi jalanan tidak sepatutnya diadakan kerana rakyat sendiri perlu tahu menggunakan ruang dan medium lain bagi menyuarakan sebarang perasaan tidak puas hati terhadap kerajaan yang memerintah.
“Jika ada sebarang perbezaan pendapat dalam politik, kita perlu menggunakan cara debat atau berbincang secara baik, jika ada sebarang kesilapan, kita boleh betulkan bersama-sama secara sopan, bukan menggunakan emosi,” tegas beliau.
“Kita menolak sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan ini kerana kerajaan sedia maklum dan bertanggungjawab kepada kebajikan rakyat. Kita tidak mahu gadaikan keselamatan orang awam dengan mengadakan sebarang demonstrasi jalanan,” kata Ahli Parlimen Temerloh ini.
Beliau yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi berkata, beliau sendiri tidak nampak sebarang bentuk penyelesaian masalah dengan mengadakan demonstrasi jalanan ini kerana ia jelas tidak dapat mengukuhkan demokrasi.
Katanya lagi, pilihan raya yang diadakan di negara ini juga merupakan hak dan pilihan rakyat dan oleh itu, kemenangan rakyat menjadi isu pokok, bukan isu kemenangan kepada mana-mana parti politik yang bertanding.
Debat Sinar berlangsung di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf, Shah Alam itu dikendalikan oleh Pensyarah Jabatan Strategik dan Antarabangsa, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, Profesor Datuk Mohamad Abu Bakar.
Debat Sinar ini, yang kedua dianjurkan oleh Sinar Harian, bertajuk "Demonstrasi Jalanan: Meruntuh Atau Mengukuh Demokrasi".
Debat Sinar pertama diadakan bulan lalu.
Salahuddin: 'Tiada demo jika kerajaan beri cukup ruang'
ANITA ABU HASAN DAN NOOR AZURA SAHRIL
19 Jun 2012
Salahuddin Ayub
Salahuddin Ayub berhujah pada Debat Sinar malam ini.
SHAH ALAM - Salahuddin Ayub menegaskan bahawa demonstrasi jalanan tidak akan berlaku sekiranya parti atau pembangkang diberi ruang yang secukupnya untuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden Pas berkata pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan kerajaan yang memerintah terpaksa mengambil tindakan seumpama itu apabila ruang untuk bersuara secara aman dan teratur disekat dan dihalang.

"Ruang bersuara ketika pilihan raya kecil dan pilihan raya umum umum terlalu kecil, maka rakyat yang ada hanya lidah dan gigi ini turun ke jalan raya untuk menuntut hak mereka," kata beliau ketika mengambil bahagian dalam Debat Sinar di Auditorium Kompleks Media Karangkraf di sini, malam ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian berkatal, pemimpin negara tidak sewajarnya berfikiran sempit, sebaliknya perlu melihat demonstrasi jalanan sebagai hak peluang rakyat untuk bersuara.

"Ini setiap kali ada perhimpunan, mesti ada gas, tu yang jadi huru hara," katanya lagi.
Salahuddin berkata, hak asasi manusia tidak boleh dibunuh dalam demokrasi.
Justeru, katanya pemimpin harus urus dan pimpin tangan anak muda tidak secara sempit tetapi secara adil dan seimbang seperti di negara Korea.
Katanya, sekiranya cukup ruang,tidak perlu demonstrasi jalanan dan tidak perlu menyatakan secara jalanan.

Dalam perbahasan ilmiahnya katanya, bagi negara yang berpura-pura dengan keadilan demokrasi, demonstrasi jalanan itulah yang melahirkan demokrasi.
Salahuddin berkata, demonstrasi  secara aman boleh dijadikan sebagai alat untuk menghentikan kemelut kepada negara yang impikan demokrasi.
“Jika ada pengasingan kuasa, kerajaan tidak akan jatuh sebaliknya kerajaan penakut sahaja yang takut kepada demonstrasi jalanan.
“ Masalahnya, kami tidak dapat secara lembut (kebebasan bersuara) jadi demontrasi jalanan adalah cara terbaik untuk kukuhkan demokrasi,”
katanya.
Salahuddin berkata, perlu diingat ketika zaman Nabi Muhammad SAW, sewaktu perang Badar dan Qubra juga bermula daripada protes.
Maka dalam konteks Bersih 3 katanya, ia perlu dilihat dengan niat yang betul dan diterjemahkan secara jelas.
Sehubungan itu katanya, perlunya ditubuhkan suruhanjaya diraja yang benar-benar bebas untuk menyiasat secara jelas pihak yang mencetuskan provokasi.
"Polis kata ada video, tetapi sampai sekarang tidak juga ditayang. Jika begitu, kami juga ada video dakwaan polis mengasari peserta perhimpunan,” katanya.
Tujuan demo bukan mahu guling kerajaan, kata Salahuddin
Jamilah Hamzah
19 Jun 2012
Tujuan demo bukan mahu guling kerajaan, kata Salahuddin
Suasana di Auditorium Kompleks Media Karangkraf, Shah Alam - tempat berlangsungnya Debat Sinar malam ini.
SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pembangkang bukan bertujuan mahu menggulingkan kerajaan, sebaliknya bertujuan memperkukuhkan institusi yang mengamalkan prinsip demokrasi.

Sehubungan itu beliau berkata, Pakatan Rakyat (PR) akan terus menyuburkan demonstrasi sebagai salah satu cara untuk membentuk negara yang mangetengahkan suara-suara rakyat dalam memacu kerajaan.

"Demonstrasi yang diadakan kami (PR) melalui Bersih 3.0 terutamanya bukan untuk meruntuhkan (kerajaan semasa) tapi mengukuhkan kerajaan dan menuntut hak demokrasi yang diamalkan oleh negara.

"Jika negara menerima demonstrasi ia adalah pengukuhan untuk negara, tapi sekiranya tidak ia adalah keruntuhan bagi sesebuah negara," katanya pada Debat Sinar di sini, malam ini.

Salahuddin juga berkata, demonstrasi yang diadakan dengan niat yang betul adalah cara untuk membantu rakyat dan menjadi salah satu "tarikan pelancong" jika keadaan itu tidak dicemari oleh provokasi pihak tertentu.

"Kita masih belum sampai satu sistem yang sempurana tapi sedang menuju ke arah kesempurnaan dan sekiranya kita (PR) cukup ruang tidak akan ada demonstrasi jalanan ini lagi.

"Demonstrasi jadi salah satu cara untuk membantu rakyat dan tarikan pelancong jika tiada gas pemedih seperti perarakan perayaan Thaipusam oleh masyarakat India ke Batu Caves," katannya lagi.

Dalam pada itu, Salahuddin juga berkata, demonstrasi yang mengukuhkan kerajaan membuka ruang baru kepada demokrasi yang dibawa negara dan akan memberi peluang kepada semua untuk menyuarakan hak secara aman jika Putrajaya dikuasai PR nanti.

"Demonstrasi adalah ruang untuk rakyat suarakan pendapat dan pembangkang menutut hak. Jika PR dapat kuasai Putrajaya nanti, Barisan Nasional juga akan diberi hak yang sama tanpa sebarang provokasi yang berlaku terhadap kami," katanya.
Blogger Azidi: Saya tak takut saman Husam
ROSMIZA KASIM dan ROSALWANI CHE SOH
19 Jun 2012
Blogger Azidi: Saya tak takut saman Husam
SYED AZIDI
KOTA BHARU - Pihak yang bertanggungjawab mendedahkan skandal mata wang dinar dan dirham dikeluarkan oleh Kelantan Golden Trade Sdn Bhd (KGT) tidak takut disaman berhubung dakwaan itu kerana mereka mempunyai bukti kukuh.

Blogger, Syed Azidi Syed Abdul Aziz menegaskan, semua pendedahan yang dilakukan termasuk laporan polis terhadap individu tertentu sudah disahkan kebenarannya dan ia bukan sekadar tuduhan karut.

Syed Azidi berkata, pihaknya menunggu masa yang sesuai untuk mendedahkan satu persatu fakta berkaitan dengan skandal mata wang syariah terbabit berdasarkan maklumat serta bukti dimilikinya.

Sehubungan itu, Syed Azidi meminta supaya Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa menjelaskan kepada rakyat perkara sebenar lagipun beliau sudah mendedahkan nama individu berkaitan dan meminta exco negeri itu menjawab 10 soalan dimuatkan menerusi blognya.

“Kita mahu Husam bertanggungjawab dan bersikap telus dalam perkara terbabit kerana syarikat itu dikendalikan Kerajaan Negeri jadi, rakyat juga mempunyai hak untuk mengetahui keadaan sebenar.

“Lagipun perkara ini tidak ada kaitan dengan serangan bersifat peribadi, pendedahan ini adalah untuk kebaikan rakyat dan bukannya disebabkan pilihan raya yang semakin dekat. Saya tidak takut kerana kami ada bukti,” katanya ketika sidang media di sini, semalam.

Hadir sama pada sidang media itu, Presiden Angkatan Generasi Melayu Muda (Agenda), Mohd Zaidan Abdul Rahim, Pengerusi Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Tukar) Kamaruddin Mohd Kassim, Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak), Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad dan Setiausaha Pertubuhan Pribumi Perkasa Kelantan, Syarif Mahmood.

Dalam pada itu, Syed Azidi bersama beberapa NGO menggesa Kerajaan Kelantan supaya menggantungkan urus niaga dinar dan dirham sehingga siasatan polis selesai serta mencadangkan pengurusannya mengenainya perlu diserahkan kepada pihak Baitulmal untuk menyelianya berlandaskan syariah Islam sebenar.

Sementara itu, Wan Khairul Ihsan juga memberitahu Husam perlu menjawab persoalan yang ditimbulkan disebabkan pihak berkuasa juga sudah mengesahkan berhubung ketiga-tiga laporan polis berhubung salah laku tersebut.

Wan Khairul Ihsan berkata, pihaknya tidak akan mendedahkan semua salah laku tersebut sekarang kerana bimbang akan menyebabkan masyarakat panik.

Kelmarin, media melaporkan Polis Kelantan mengesahkan sedang menyiasat tiga laporan polis yang dibuat ke atas seorang pegawai kanan KGT iaitu syarikat pengeluar mata wang dinar dan dirham.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersialnya, Superintendan Mohamed Zulmazi Che Daud berkata, pihaknya menunggu laporan daripada Polis Kuala Lumpur sebelum tindakan lanjut.
MP Pas: Radiasi Lynas rendah, tapi saya tak berani komen sama ada selamat

19 Jun 2012
Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Projek Lynas
Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Projek Lynas
KUALA LUMPUR - Anggota Parlimen Hulu Langat daripada PAS, Dr Che Rosli Che Mat yang juga seorang pakar nuklear sekali lagi menjelaskan bahawa tahap radiasi projek kilang memproses nadir bumi di Gebeng, Pahang adalah di tahap yang rendah.
  
Che Rosli berkata beliau berpuas hati dengan pembentangan Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) Mengenai Projek Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Dewan Rakyat hari ini.
    
"Saya berpuas hati dengan pembentangan ini sebab jawatankuasa ini mengutip pandangan dan masalah masyarakat. Sebagai contoh kalau kita baca laporan di muka surat 17 dan 18 di dalam laporan itu memang betul.
  
"Itu bagus dan saya setuju. Tahap daripada segi radiasi memang rendah, itu saya tahu sebab saya sendiri yang mengukur (tahap radiasi). Perkara lain saya tidak berani komen... saya tidak berani sebut sama ada Lynas selamat atau tidak," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.
  
Pada Ogos tahun lepas, Dr Che Rosli mengakui bahawa projek Lynas adalah selamat dan tidak seperti dakwaan Anggota  Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh yang juga naib presiden Parti Keadilan Rakyat.

Sebelum ini, dalam satu sesi temu bual dengan sebuah televisyen swasta (TV3) Dr Che Rosli berkata tindakan segelintir pemimpin pakatan pembangkang yang mendakwa projek berkenaan sebagai satu ancaman kepada rakyat adalah tidak lebih daripada sekadar meraih kepentingan politik.
  
Beliau turut ditanya mengenai pemberian lesen sementara kepada Lynas untuk beroperasi dan menyifatkan tindakan sedemikian adalah betul. - Bernama

Tiada ulasan: