Isnin, 18 Jun 2012

ORANG YANG INGAT MATI ADALAH ORANG YANG BIJAKSANA...TAKUT BUAT DOSA...BANYAKKAN AMAL

Sabotaj dalaman terus hantui Umno
Posted on Sunday, June 17 @ 10:55:24 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Siasahdaily
"Cah keting" menjadi istilah popular dalam kalangan Umno pada masa ini, ketika Pilihan Raya Umum ke-13 sedang dinanti-nanti.

Isu cah keting atau sabotaj menjadi salah satu isu utama yang disuarakan pemimpin-pemimpin parti, yang semakin kerap memberi amaran kepada ahli supaya tidak melakukan sabotaj sejak kebelakangan ini

Terbaharu, dalam Mingguan Malaysia semalam, pengerusi lembaga disiplin Umno Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail menggesa supaya amalan cah keting dihentikan dalam usaha menawan kembali negeri Kelantan dari PAS.

Walaupun isu cah keting dan istilah itu sendiri paling utama dikaitkan dengan Umno Kelantan, kebimbangan ini kini dirasai di seluruh negara, termasuk negeri kritikal seperti Selangor yang mempunyai ramai "warlord" dan bekas pemimpin yang kini kecewa seperti Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.

Ketika isu cah keting hangat diperkatakan, tercetus pula isu penggantungan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara, PTPTN kepada pelajar Universiti Selangor (Unisel), yang jelas kelihatan seperti satu tindakan politik dendam oleh pemimpin parti pemerintah.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin muncul menjuarai tindakan yang akhirnya memalukan Umno itu, malah sehingga kini terus mempertahakan tindakan itu.

Episod ini telah mendedahkan ketidakmatangan politik kedua-dua pihak pemerintah dan pembangkang yang menaburkan janji populis memberi pendidikan percuma, malah turut mencadangkan hutang PTPTN tidak dibayar balik.

Tetapi, pihak yang mempunyai kuasa dalam ini ialah pemerintah, dan akhirnya telah menunjukkan kuasanya dengan cara yang terburu-buru, tidak matang dan memalukan, yang didedahkan melalui tindakan membekukan pinjaman itu dan kenyataan mempertahankan tindakan itu yang bersifat kebudak-budakan.

Tindakan mengembalikan semula pinjaman selepas dikecam hebat menambahkan lagi kesan negatif kepada Umno dan Barisan Nasional, kerana menunjukkan bahawa tindakan menghentikan pinjaman itu tidak dapat dijustifikasi sewajarnya.

Tindakan menahan pinjaman itu mewakili elemen berhaluan kanan yang lebih ekstrem dalam Umno, yang menyaingi usaha pemimpin utama parti, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak mengemukakan pendekatan lebih liberal dan bergerak ke tengah dalam usaha menarik pengundi pertengahan.

Elemen ini,yang bergerak dengan gaya politik lama yang tidak memisahkan pentadbiran dengan politik kepartian dan berkecenderungan kuat untuk menghukum mereka yang tidak menunjukkan sokongan masih berleluasa dalam Umno.

Perkembangan ini menunjukkan satu masalah Umno menangani elemen berhaluan kanan dalam parti yang berpotensi bertindak sebagai satu bentuk sabotaj kepada usaha menunjukkan wajah dan pendekatan politik yang lebih matang, dalam keadaan parti pemerintah diperhatikan setiap tindakannya oleh rakyat dan parti lawan


Terbaru Tun Mahathir beri amaran dan kecam cara Najib!!!
Posted on Sunday, June 17 @ 10:48:06 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Clara Chooi

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengkritik tindakan reformasi Datuk Seri Najib Razak, memberi amaran kepada perdana menteri tindakannya itu bakal mencetuskan gejala ekstremis.

Bekas perdana menteri itu berkata kepada agensi berita, Agence France-Presse (AFP) dalam satu temu ramah di sini, formula Najib untuk penyatuan kaum tidak “dijelaskan dengan sempurna.”


“Apa berlaku, sudah tentu, adalah apabila anda membuka sesuatu isu — anda menjadi liberal — pelampau-pelampau yang agresif menunjukkan pendapat mereka,” kata beliau yang dipetik oleh agensi.

Dr Mahathir (gambar), yang dilihat menjadi pengkritik yang lantang bagi Najib di dalam Umno, bercakap dalam rujukan mengenai keputusan membuang kuasa-kuasa kerajaan pusat untuk kepercayaan politik masing-masing.

Najib, Perdana Menteri yang keenam, membuat janji yang bersejarah pada sambutan Hari Malaysia tahun lalu untuk membubarkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), atas permintaan masyarakat dan parti pembangkang.

Beliau mengotakan janjinya tahun ini dengan menggugurkanundang-undang 1960 British dengan membentangkan satu undang-undang keselamatan baru — Akta Kesalahan-kesalahan Keselamatan (Langkah Pencegahan) 2012 — menolak kuasa kerajaan menahan tanpa perbicaraan dan menahan seorang bagi kecenderungan politiknya.

Ini ada antara membunuh langkah pembaharuan penting diambil oleh pentadbiran Najib, yang telah kelihatan sebagai keputusan Barisan Nasional (BN) sebagai percubaan meluaskan sokongannya terhadap rakyat Malaysia.

Tetapi Dr Mahathir, yang menerajui negara selama 22 tahun sehingga 2003, percaya bahawa terlalu banyak kebebasan akan mengakibatkan ketegangan kaum, menurut AFP.

“Sekarang kami mahu untuk menjadi liberal, apa telah berlaku adalah sekarang kami lebih mementingkan perlumbaan daripada sebelum ini. Hari ini, orang menuduh satu sama lain dan bersifat perkauman.

“Terdapat lebih antagonisme antara kaum (sekarang) daripada sebelum terdapat liberalisasi ini,” katanya dipetik semasa temuramah itu.

“Di mana tidak ada masalah, sekarang terdapat satu masalah,” tambahnya lagi.

Dr Mahathir telah dengan meluas dikritik kerana mengambil bantahan keras, taktik-taktik yang hampir autoritarian mengetatkan kawalan penyebaran percanggahan menentang kepimpinannya semasa tempohnya dalam kerajaan.

Pentadbirannya telah mengambil tindakan seperti Operasi Lalang, apabila 106 individu-individu besar telah ditahan sewaktu serbuan ISA kedua terbesar dalam sejarah Malaysia.

Tetapi Dr Mahathir mendesak hari ini yang Malaysia perlu menjadi sebuah kerajaan “tegas” selain daripada menjadi adil.

“Kami memerlukan sebuah kerajaan yang kukuh. Ia sepatutnya bersih, tegas,” katanya kepada AFP.

Kerajaan Najib telah dikritik pihak tempatan dan asing kerana menggunakan kekerasan apabila menahan peserta demonstrasi menuntut pilihan raya adil dan bersih.

Bersih 2.0 pada 9 Julai tahun lepas telah menyebabkan berlakunya huru-hara dan satu rekod 1,000 penangkapan selepas polis anti rusuhan menembak gas gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang telah berkumpul secara aman.

Berikutan tentangan negatif menentang pentadbirannya, Najib memutuskan pada tahun lepas untuk menggubal satu undang-undang khas bagi tujuan itu untuk mengadakan kebebasan perhimpunan awam, selaras dengan hak perlembagaan rakyat Malaysia.

Kerajaan mengamalkan satu pendekatan apabila Bersih 2.0 mengumumkan rancangan mengadakan satu lagi perhimpunan menuntut sistem pilihan raya di pusat bandar, dengan pemimpin kerajaan mengatakan kumpulan berkenaan boleh meneruskan perhimpunan dalam lingkungan Akta Perhimpunan Aman 2011.

Tetapi huru-hara sekali lagi berlaku di ibu negara itu semasa 28 April selepas penunjuk perasaan merempuh sekatan polis sekitar Dataran Merdeka, yang telah mengepung kerana kerajaan telah menganggapnya satu lokasi tidak sesuai untuk perhimpunan. - Malaysian Insider 


Skandal kapal selam Scorpene: Orang kanan Razak Baginda disepina mahkamah Perancis
Posted on Sunday, June 17 @ 11:01:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Roketkini

KUALA LUMPUR, 17 JUN: Sepina pertama yang dikeluarkan mahkamah Perancis dalam siasatan skandal pembelian kapal selam Scorpene telah ditujukan kepada Jasbir Singh Chahl, orang kanan pakar penyelidik pertahanan Razak Baginda.
Sepina tersebut sudah pun dihantar kepada Jasbir yang sudah pun menyatakan persetujuan untuk memberi kerjasama sepenuhnya terhadap siasatan itu, kata penyelaras badan hak asasi manusia SUARAM, Cynthia Gabriel.


Berucap dalam majlis makan malam untuk meraih dana bagi membiaya litigasi SUARAM di Perancis, Cynthia berkata, semuanya sedang berlaku dengan cepat dan saksi-saksi sedang dipanggil.
Menurutnya, SUARAM telah menamakan tujuh saksi kepada Hakim Penyiasat Roger Le Loire; iaitu Razak Baginda, Datuk Seri Najib Razak, Datuk Seri Zahid Hamidi, Balasubramaniam, Jasbir Singh Chahl, Lodin Wok dan isteri kepada Razak Baginda, Mazlinda Makhzan.
“Dulu Zahid kata dia sedia beri keterangan di mahkamah, sekarang dia kata tak perlu jawab pertuduhan itu,” ulasnya, menegaskan bahawa sepina-sepina sedang dikeluarkan untuk memanggil saksi-saksi berkaitan kes korupsi pembelian kapal selam tersebut.
Kontroversi pembelian kapal selam Scorpene didakwa melibatkan RM6.7 billion wang rakyat, dan masih diselubungi misteri pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Sharibuu.
Setiausaha Publisiti DAP kebangsaan Tony Pua yang turut hadir dan berucap di dalam majlis tersebut menyebut bahawa sudah setelah bertahun-tahun kerajaan Malaysia menafikan dakwaan ini, kini sudah semakin banyak fakta baru hasil pendedahan dokumen-dokumen yang sedang disiasat.
“Dakwaan Razak Baginda yang mengatakan amaun tersebut adalah untuk perkhidmatan logistik adalah tidak benar sama sekali. Sekarang kita dapat tahu bahawa komisyen bukan hanya dibayar kepada Perimekar tetapi juga membayar tambahan RM142 juta kepada satu lagi syarikat iaitu Terasasi,” kata beliau kepada hadirin yang memenuhi Dewan Bankuet MBPJ itu.
Pada sidang Dewan Rakyat Jun 2010, Dewan telah diberitahu oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi bahawa sebanyak 1.34 billion Euro (RM6.7 billion) digunakan untuk membeli dua buah kapal selam Scorpene.
Kontroversi berkaitan kapal selam ini timbul apabila dana rakyat bernilai RM6.7 billion digunakan bagi membeli dua buah kapal selam, sedangkan kerajaan Thailand cuma perlu mengeluarkan RM770 juta sahaja bagi enam buah kapal selam. – Roketkini.com

Ini cerita tentang MALAIKAT MAUT....
Posted on Sunday, June 17 @ 04:19:58 PDT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: sangkancil

"MALAIKAT MAUT : TETAMU YANG KERAP BERKUNJUNG BETAPA kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang, iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali..

Andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya dia tidak akan lalai mengingati mati. Tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak melihat kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail.

Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu bersenang-lenang dan bergelak-ketawa, seolah-olah dia tiada masalah yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya.

Walaupun dia adalah seorang yang miskin amal kebajikan serta tidak memiliki sebarang bekalan untuk akhiratnya, dan sebaliknya banyak pula melakukan dosa. Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.

Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa. Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut. Meski pun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, tidak mungkin dapat melihat kehadiran malaikat maut itu.

Namun pandangan mata hati mampu melihat alam ghaib, iaitu memandang dengan keyakinan iman dan ilmu. Sebenarnya manusia itu sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggapkematian itu adalah suatu tabie biasa sebagai pendapat golongan athies, dan tidak kurang pula yang mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang zahir sahaja.

Dia mengambil logik, bahawa banyak kematian disebabkan oleh sesuatu tragedi, seperti diakibatkan oleh peperangan, bencana alam seperti banjir, gempa bumi, kebakaran dan juga kemalangan samada diudara, laut dan daratan termasuk kemalangan jalan raya. Selain itu, mereka juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS, demam denggi, taun dan sebagainya. Disebabkan manusia melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang tersebut di atas.

Jika berlaku kematian dikalangan mereka, lantas mereka bertanya, ? sebab apa si fulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah??. Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran malaikat maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan malaikat maut sentiasa berligar di sekeliling manusia, mengenal-pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya sudah tamat. Sesungguhnya malaikat maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka.

Jika Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit tenat, maka Izrail mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut. Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat maut datang tepat pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang atau mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak akan tertangguh walau sesaat.

Walau bagaimana pun, ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi satu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya. Misalnya sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan sabar, kerana Allah Taala memberi peluang dan menyedarkan manusia agar dia mengingati mati, untuk itu dia akan menggunakan masa atau usia yang ada untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat dari dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, jangan sampai menjadi orang muflis di akhirat kelak.

Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, ia akan menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang-orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa berwaspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan membawa sesalan yang tidak berguna.

Di kalangan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan meraka, jika Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, sebab itulah Allah SWT tidak memberi amaran terlebih dahulu kepadanya. Keadaan orang itu ibarat orang yang tidak menyedari adanya bahaya di hadapannya, jika ada amaran terlebih dahulu nescaya dia akan terjerumus ke lembah bahaya itu.

Selain itu, Allah Taala menjadikan sebab-sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam sebuah hadis Nabi yang panjang. Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah SWT iaitu para Rasul, nabi-nabi, wali-wali dan orang-orang solihin. Selain itu juga, malaikat maut mengadu kepada tuhan betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam a.s, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak-saudara dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.

Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai-bagai sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam a.s sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana mengidap sakit, ataupun kerana mendapat kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan malaikat maut dengan kematian yang berlaku itu.

Ketika itu, Izrail tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran malaikat maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah tiba. Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah, yang telah termaktub sejak azali lagi.

Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Izrail hanyalah tentera-tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang diamanahkan kepadanya. Walau bagaimana pun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu samada bersebab ataupun tidak, sebagai mana yang dinyatakan pada awal tulisan ini bahawa ada ketikanya malaikat maut hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi malaikat maut sedang dalam keadaan seronok bergelak-ketawa, hingga malaikat maut berasa hairan terhadap manusia itu.

Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mengenal samada seseorang yang sedang sakit atau pun ketika sihat dan segar-bugar. Firman Allah Taala yang bermaksud : Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya. ? ( Surah Al-A?raf ayat 34)

Tiada ulasan: