Isnin, 25 Jun 2012

TERIMALAH HAKIKAT APABILA ALLAH BALAS SIFAT MELAMPAU KITA...HINGGA KEPADA AYAM TAK PATUK...ITIK TAK SUDU...SEDARLAH DUNIA IBARAT RODA....SEDARLAH MANUSIA BERTAMBAH CERDIK....SEDARLAH ISLAM AKAN BANGUN...SEDARLAH KINI AKHIR ZAMAN...INGATLAH KEWUJUDAN IMAM MAHDI...TURUNNYA NABI ISA AS.....

Morsi diisytihar menang Presiden Mesir

Harakahdaily, 24 Jun 2012

(Morsi selepas disytiharkan memenangi pemilihan Presiden Mesir kira-kira jam 10.40 malam waktu Malaysia)

KAHERAH: Calon Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi telah diisytiharkan secara rasmi memenangi pilihan raya Presiden negara itu.

Pengisytiharan itu disambut jutaan rakyat Mesir yang membanjiri Dataran Tahrir dan bergemalah sahutan Allahu Akhbar.

Morsi mendapat 13.2 juta undi dari 26 juta rakyat Mesir yang keluar mengundi iaitu 51.7 peratus dari jumlah undi.


Lawannya, Ahmed Shafiq, bekas Perdana Menteri di era Hosni Mubarak mendapat 12.3 million undi.

Lebih 800,000 undi diisytiharkan tidak sah.

Keputusan diumumkan oleh Farouq Sultan, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Mesir dalam satu ucapannya yang panjang sebelum memberikan keputusan.

Beliau mempertahankan intergriti suruhanjaya yang dipengerusikannya.

Ketidaktentuan

Pengumuman kemenangan Morsi dibuat seminggu selepas pilihan raya umum pusingan akhir pemilihan Presiden Mesir antara Mohamed Morsi dari FJP dengan Ahmad Shafiq selesai.

Sejak seminggu lalu, jutaan rakyat Mesir khasnya penyokong Ikhwanul Muslimin berhimpun di Dataran Tahrir pada setiap hari. Bilangan mereka bertambah hari ke hari sehinggalah pengumuman rasmi dibuat hari ini.

Ikhwan telah mengumumkan kemenangan Morsi sejak Ahad lalu selepas semua kertas undi selesai dikira.

Ia dibuat berdasarkan keputusan yang mereka kumpulkan dari pusat-pusat pengundian kerana semua undi telah selesai dikira di pusat-pusat pengundian itu.

Dalam pilihan raya kali ini, semua kiraan undi dibuat dipusat pengundian yang diketuai oleh seprang hakim dan keputusannya diumumkan sebaik sahaja undi selesai dikira.

Namun, hanya hari ini iaitu kira jam 10.40 malam waktu Malaysia ia diumumkan secara rasmi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Mesir.

Sehingga kini tidak diketahui setakat mana Morsi akan berkuasa selaku Presiden Mesir kerana SCAF telah mengumumkan beberapa perkara sebelum pilihan raya pusingan terakhir baru-baru ini.

Antaranya, Presiden tidak mempunyai kuasa penuh dalam soal pertahanan dan keselamatan dalam negeri.

Antaranya mereka didakwa cuba mempertahankan Perjanjian Camp David yang dibuat antara kerajaan Mesir sebelum ini dengan Israel yang diusahakan oleh Amerika Syarikat.

Penolong Setiausaha Agung PAS, DR Syed Azman Syed Ahmad yang kini berada di Kaherah akan membuat laporan lanjut perkembangan yang berlaku di Mesir.

'Umno nak 'mengurat' PAS, kita jawab tak nak'

Nazri Abdullah, 25 Jun 2012
MELAKA: Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata PAS tidak akan sesekali termakan pujuk rayu Umno yang dilihat cuba 'mengurat' PAS apabila mereka kini dalam keadaan sangat lemah.

Sebaliknya, PAS akan tetap bersama PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat bagi berjuang menentang ketidakadilan yang dilakukan pemerintah negara ini.

Menurut beliau, walaupun Umno itu parti Melayu, tetapi PAS tetap menentangnya kerana kezaliman dan kemungkaran yang dilakukan mereka sejak 54 tahun memerintah.

"Walaupun Umno kata Melayu tak boleh tentang Melayu, tapi Islam ajar kita supaya menentang kezaliman walaupun datang dari kaum kita sendiri.

"Ajaran Melayu Umno, perangai hodoh tak apa, rasuah tak apa, atas nama orang Melayu, tetapi ajaran Islam tidak begitu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berceramah di Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat negeri Melaka malam tadi.

Lebih 3,000 hadir pada ceramah di perkarangan Surau Ustaz Ali, Permatang Pasir, Alai yang turut dihadiri Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Mengulas lanjut Mustafa yang mengambil pentas sebelum Mohamad berkata, Islam juga mengajar umatnya boleh bersama siapa sahaja demi menentang kemungkaran dan menegakkan keadilan.

"Sebab itu kita bersama PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

"Kita menentang Umno sebab mereka tidak menegakkan keadilan sebagaimana di perintah Allah," katanya.

Umno kini katanya dalam keadaan sangat lemah dan terpaksa 'mengorat' PAS untuk mengembalikan sokongan kepada mereka atas nama parti orang Melayu.

Bagaimanapun tegasnya, PAS sudah matang dengan taktik dan perangai Umno itu dan sesekali tidak akan menjalin kerjasama politik dengan parti itu.

"Abg Mat (Mohamad Sabu) berapa kali dia kena ISA siapa buat, Umno yang buat.

"Kenapa Umno buat kepada orang Melayu, sebaba waktu nak ISA dia tak kira dah Melayu, tapi sekarang bila lemah sibuk cari PAS atas nama Melayu.

"Sebab itu walaupun ada usaha Umno nak mengorat kita, kita kata no!," tegasnya.

Dalam pada itu, mengulas kehadiran malam tadi, Mustafa menyifatkan ianya suatu kebangkitan rakyat Melaka yang sangat berbeza dari sebelumnya.

Sambutan luar biasa sejak kebelakangan ini katanya bukan sahaja memeningkan Pengerusi Umno negeri Datuk Seri Ali Rustam malah juga membimbangkan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

Confirm, aku akan saman Utusan – Mohamad Sabu

Ahmad Danial, 25 Jun 2012
MELAKA: Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu menegaskan akan menyaman Utusan Malaysia kerana memfitnahnya dalam isu fitnah Polis Bukit Kepong tidak lama dulu.

"Mereka tuduh saya memfitnah Polis Bukit Kepong di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan, tapi yang peliknya pengadu kes tersebut seorang pesara polis bernama Visvanathan mengaku bahawa laporan yang polis yang beliau buat tidak benar dan ada unsur fitnah.

"Akhirnya Visvanathan yang memohon maaf kepada saya dan merayu supaya dia tidak disaman di mahkamah kerana memfitnah aku," ujar Mohamad.

Beliau berkata Visvanathan beberapa kali memohon maaf kepada beliau dan mengharapkan Mohamad tidak mengambil apa-apa tindakan kepadanya.

"Visvanathan beberapa kali berkata 'we are brother', saya mohon maaf.

"Saya sudah maafkan dia, Visvanathan pun dah tua, saya tidak akan menyaman beliau kerana yang jahat dan bongkak ialah Utusan, 'confirm; saya akan saman Utusan," tegasnya disambut laungan takbir oleh para penyokong PAS yang hadir pada Himpunan Hijau Menuju Putrajaya peringkat negeri Melaka di Alai malam tadi.

Sementara Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali pada majlis yang sama berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak berani membubarkan Parlimen kerana sehingga kini semua laporan prestasi terkini BN tidak memihak kepada Barisan Nasional kecuali laporan Kemas.

"Najib mengambil banyak pandangan dari pelbagai pihak, dia tanya 'Military Intelligent', 'Special Branch' polis, Kemas, Jasa dan lain-lain semuanya memberikan maklumat bahawa BN akan kalah kecuali Kemas yang menyatakan BN menang, sebab Kemas kaki bodek.

"Kita pun buat kajian dan dapatkan maklumat dari badan-badan tertentu, saya boleh katakan di sini bahawa graf kita sekarang sedang naik manakala graf BN semakin menurun," ujarnya.

Bila persempadanan semula pilihan raya akan dimula

Harakahdaily, 25 Jun 2012
KUALA LUMPUR: PAS meminta Perdana Menteri menyatakan bilakah urusan persempadanan semula bahagian pilihan raya akan dimulakan.
Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah mengemukakan soalan berkenaan bagi jawab lisan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Berikut ialah pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli parlimen PAS hari ini.

Dr. Mujahid Yusof Rawa [ Parit Buntar ] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan apakah jenis-jenis permit import (AP) yang dikeluarkan serta berapakah hasil pendapatan negara dalam pengeluaran permit-permit import ini.

Dr. Siti Mariah Mahmud [ Kota Raja ] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan jenis-jenis makanan asas tani utama yang diimport dan jumlah nilai import makanan asas tani 10 tahun kebelakangan ini. Apakah strategi dan langkah-langkah Kerajaan untuk memastikan negara akan mencapai tahap self sufficient dan memastikan food security terjamin di masa depan.

Datuk Kamarudin Jaffar [ Tumpat ] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan jumlah perdagangan antara Malaysia dengan Iran pada tahun 2011 dan apakah kesan pemberhentian dagangan minyak dan gas terhadap jumlah nilai perdagangan sekarang.

Dr. Dzulkefly Ahmad [ Kuala Selangor ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah rasional untuk menubuhkan satu 'Academy of Law' dan apakah tugas-tugas serta bidang kuasanya memandangkan telah wujud Majlis Peguam di negara ini.

Mohd. Abdul Wahid Endut [ Kuala Terengganu ] minta MENTERI PELAJARAN menyatakan apakah usaha yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran, apabila kajian secara rawak mendapati terdapat sebilangan besar pelajar di Sekolah Menengah dan juga Sekolah Rendah di Terengganu tidak tahu dan tidak menunaikan solat lima waktu.

Datuk Dr. Mohd Hayati Othman [ Pendang ] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan apakah hasil eksport utama negara sepanjang 5 tahun lepas serta berapakah hasil jumlah eksport tersebut dan sumber bahan eksport mengikut negeri-negeri di dalam Malaysia.

Dr. Che Rosli Che Mat [ Hulu Langat ] minta MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI menyatakan usaha-usaha yang dibuat dalam mendedahkan kehebatan Sains & Teknologi Islam dan Asia Tenggara sempena Tahun Sains & Gerakan Inovasi.

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin [ Bukit Gantang ] minta MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN menyatakan kenapa ASTRO mengedit (censor) pemberitaan dan liputan langsung semasa himpunan Bersih 3.0 yang dibuat oleh BBC, CNBC, CNN dan Al-Jazeera.

Datuk Mahfuz Omar [ Pokok Sena ] minta MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN menyatakan pihak mana atau siapakah yang telah membuat permintaan kepada Menteri di bawah Seksyen 87 Akta Koperasi 1993 supaya Koperasi Permodalan FELDA (KPF) dikecualikan daripada pemakaian Seksyen 42 dan Seksyen 43(4) Akta Koperasi 1993.

Puan Siti Zailah Mohd. Yusoff [ Rantau Panjang ] minta MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN menyatakan usaha Kerajaan untuk menangani masalah kesesakan penduduk di perumahan flat agar setiap satu keluarga memiliki satu rumah serta berapakah jumlah keluarga yang masih tidak memiliki rumah sendiri di seluruh negara.

Mohd Firdaus Jaafar [ Jerai ] minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI menyatakan jumlah pelajar institusi pengajian tinggi awam (mengikut universiti) yang ditangkap kerana terlibat dengan aktiviti pelacuran dan nyatakan langkah-langkah kementerian untuk mencegahnya.

Che Uda Che Nik [ Sik ] minta MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH menyatakan status pembinaan jalan raya dari Teloi Timur ke Merbau Kudung Batu Lima Sik. Sejauh manakah ia telah berjalan kerana ikut jadual ia akan bermula pada awal 2012.

Datuk Taib Azamudden Md Taib [ Baling ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah kaedah fiqh yang digunakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dalam mengeluarkan fatwa mengenai larangan menyertai perhimpunan Bersih pada 28 April yang lepas.

Muhammad Husain [ Pasir Puteh ] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan persiapan yang dibuat oleh pihak Kerajaan bagi menjadikan Tok Bali sebagai pusat pendaratan ikan antarabangsa pada masa depan.

Mohd. Nasir Zakaria [ Padang Terap ] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan jumlah pinjaman TEKUN yang diluluskan di Padang Terap daripada tahun 2008 hingga 2011. Sila nyatakan jumlah mengikut tahun dan jumlah yang pinjaman yang gagal dibayar balik.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [ Kota Bharu ] minta PERDANA MENTERI menyatakan bilakah urusan persempadanan semula bahagian pilihan raya akan dimulakan.

Salahuddin Ayub [ Kubang Kerian ] minta MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR menyatakan berapa jumlah bayaran dari TNB kepada penjana-penjana tenaga bebas (IPP) di dalam tahun 2000 hingga 2011 dan berapa banyakkah jumlah subsidi gas yang diberikan oleh Kerajaan dan Petronas kepada IPP dari tahun 2000 hingga 2011.

Bila PAS rai, macam-macam timbul – Abby Abadi

Harakahdaily, 24 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Pelakon yang popular dengan siri drama kepolisan Gerak Khas Abby Abadi melahirkan rasa kecewa beliau terhadap pihak tertentu yang menghina penghijrahan beliau.

Abby melahirkan kekecewaan itu melalui twitter beliau hari ini terhadap pihak yang 'mengata' dirinya yang kini kerap tampil di pentas ceramah PAS.

"Kenapa bila saya ikut BN tak ada siapapun mengata saya, tapi bila saya berhijrah, PAS raikan saya, macam-macam cerita timbul.

"Sampai kata saya dapat 'hidayah sesat'? Apa tu?," katanya.

Sejak berhijrah dan tampil dengan imej bertudung, Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abdul Manan sering diundang pelbagai pihak termasuk parti politik khususnya PAS untuk tampil di pentas mereka.

Kehadiran beliau dalam program talk show Malam Keinsafan Bersama Selebriti di Dataran Kerdau baru-baru ini turut menarik perhatian banyak apabila dengan nada berseloroh mengharapkan bertemu jodoh dengan ustaz untuk memberikan bimbingan dalam kehidupannya setelah ‘berhijrah’.

Bagaimanapun, penghijrahannya dan sikapnya yang sering memenuhi undangan di majlis PAS tidak disenangi sesetengah pihak.

Rakaman manifesto akan jadi macam video Bersih

Harakahdaily, 24 Jun 2012
KUANTAN: Saranan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof untuk semua parti politik memberi kerjasama dan mencuba dulu sebelum mempertikai dan sangsi dalam cadangan untuk menyiarkan manifesto menerusi RTM secara rakaman telah ditempelak PAS.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata bahawa kredibiliti BN yang teruk adalah sebab utama mengapa pembangkang menolak cadangan SPR untuk menyiarkan manifesto secara rakaman.

“Rekod BN yang tidak jujur dan beramanah adalah penyumbang terbesar mengapa bermungkinan besar manifesto yang diusulkan secara rakaman akan diputar belit dan dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab sebagaimana video versi polis insiden Bersih 2.0,” kata beliau.

Tuan Ibrahim berkata soalan yang berlegar di minda rakyat kini ialah apakah jaminan rakaman tersebut tidak diedit dan dipotong mengikut kehendak BN seperti video Bersih 2.0.

“Bahkan perkara ini dijangka berulang di video Bersih 3.0 versi BN,” tambah beliau.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata tindakan membentang manifesto secara rakaman membuktikan kegagalan SPR bertindak dengan tepat dan adil dan memberi tekanan kepada kerajaan BN untuk memberi ruang yang adil kepada pembangkang.

Perkara double standard inilah katanya yang menimbulkan kemarahan rakyat. Bahkan, tuntutan Himpunan Bersih 3,0 salah satunya ialah media yang adil.

“Tindakan menyiarkan rakaman menifesto parti politik tidak lebih sekadar “gincu mulut” untuk mengaburi mata rakyat bahawa kerajaan BN sudah memberi ruang keadilan yang saksama pada pembangkang.

Kenyataan itu bakal menaikkan semula kemarahan rakyat yang hanya menunggu perisytiharan para pimpinan untuk himpunan selanjutnya menuntut pilihanraya bersih dan adil, kerana jelas kerajaan BN ini pekak,” tegas Tuan Ibrahim.

PAS, kata belilau menyokong kenyataan Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dua hari lepas bahawa kenyataan yang dibuat oleh Pengerusi SPR  tidak menepati tuntutan Bersih 3.0.

Mustafa berkata perkara tersebut tidak menepati tuntutan Bersih 3.0 dan sekiranya perkara tersebut dilakukan, manifesto yang diusulkan secara rakaman akan diputar belit dan dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sebelum itu, Abdul Aziz Yusof berkata ketetapan itu dibuat bagi mengelakkan penyiaran bahan yang mungkin menyentuh peribadi seseorang, mengancam keselamatan dan ketenteraman awam atau menyentuh sensitiviti kaum serta agama.

“Jadi, soalan yang ingin ditanya pada beliau ialah bagaimana pula SPR nak bertindak terhadap BN yang berkempen setiap hari dalam media perdana termasuk melancarkan serangan peribadi?

Sudah menjadi tradisi BN yang secara terangan melanggar akta pilihanraya yang hanya membenarkan kempen sehingga jam 12 malam hari terakhir. BN terus berkempen menggunakan alat media kerajaan sampai hari menggundi,” selar Tuan Ibrahim.

PAS, katanya tetap membantah siaran rakaman manifesto dan  menuntut agar semua parti politik diberi ruang berkempen dalam media selama satu jam sehari dan membentang menifesto secara siaran langsung dan membanyakkan ruang debat dan dialog antara parti politik untuk dinilai oleh rakyat.

Umno buat ceramah sebelah Himpunan Hijau

Nazri Abdullah, 24 Jun 2012
ALAI: Himpunan Hijau Ke Putrajaya peringkat negeri Melaka malam ini bakal menyaksikan ceramah sebelah menyebelah antara PAS dan Umno.

Bertempat di perkarangan Surau Ustaz Ali di Permatang Pasir, Alai, Himpunan Hijau PAS bakal menampilkan 'ayam sabungnya' Mohamad Sabu yang juga Timbalan Presiden PAS sebagai penceramah utama.

Tempat ceramah Umno pula hanya berjarak kira-kira 200 meter dari tempat Himpunan Hijau itu.

(Gambar: Khairul Faizi turut mempamerkan kebolehan bermain gitar.)

Biarpun ceramah Umno hanya dijangka bermula malam ini, namun pembesar suaranya sudah mula diuji dari petang ini sebaik sahaja program Himpunan Hijau bermula kira-kira 4.30 petang.

Ketika program pemuda mengambil pentas di himpunan hijau dengan ucapan dan persembahan, corong pembesar suara di tempat BN yang dihadap betul-betul menghala ke himpunan hijau dipasang lagu-lagu dan nasyid dengat kuatnya.

Beberapa pemimpin pemuda Pakatan ketika berucap mendakwa, gangguan sedemikian merupakan biasa berlaku di sekitar negeri ini.

Selain 'perang' pembesar suara, suasana di sepanjang jalan tempat ceramah juga penuh dengan bendera kedua-dua parti yang digantung di tiang-tiang dan pokok.

Permulaan memberangsangkan

Sementara itu, sambutan terhadap program himpunan hijau pada sebelah petang tadi sangat memberangsangkan.

Hampir 1,000 orang sudah membanjiri perkarangan Surau Ustaz Ali bagi mengikuti program yang akan berlangsung sehingga kemuncaknya malam ini.

Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat negeri Melaka mengambil tema 'Teknologi Hijau, Politik Hijau, Melaka Hijau'.

Antara program yang berlangsung petang tadi termasuklah konvoi motorsikal Alternative Riding Club (ARC), persembahan dari Iwan Syahman, Hafiz Bandboyz dan ucapan pimpinan tempatan.

Turut hadir petang tadi Pesuruhjaya PAS Negeri Adly Zahari serta Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Tiada ulasan: