Jumaat, 15 Jun 2012

BENAR KITA KENA SOKONG KERANA ISLAM...MALAH GERAKAN DAKWAH YANG MULA DITUBUHKAN...DAN BERJUANGLAH SEMATA2 KERANA ALLAH SWT....

Tiada alasan kukuh tubuh Akademi Undang-undang

Salmiyah Harun, 14 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Kerajaan dilihat tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk membentuk Akademi Undang-undang selepas tidak berpuas hati dengan Majlis Peguam ekoran laporan terhadap Bersih 3.0.

Ahli Parlimen Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) mempertikaikan alasan kerajaan menubuhkan akademi undang-undang dengan alasan akademi itu untuk mahasiwalepasan universiti yang baru mendalami undang-undang.

"Jika itu alasan kerajaan, mahasiswa lepasan bidang undang-undang ini hanya perlu ada persatuan sebagai pertubuhan sosial bagi mendalami bidang mereka.

"Kalau dari segi akademik, kita sudah ada fakulti undang-undang, kalau soal kehakiman pula kita sudah ada ILKAP yang sudah mencapai standard," katanya dalam sidang media.

Bagaimanapun katanya, tindakan kerajaan yang terburu-buru mahu membentuk akademi undang-undang memperlihatkan keterbukaan sikap kerajaan yang terlalu rendah.

"Kita, kalau hendak menujuk negara maju kita perlu bersikap terbuka," katanya.

Malah katanya, tindakan itu seolah-olah memperlihatkan keangkuhan kerajaan apabila ada pihak yang bertentangan pendapat dengan mereka.

"Bagi saya kerajaan tidak boleh ada badan yang berlawanan dengan dasar dan polisi mereka," katanya.

Misalnya, kata beliau dalam isu Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang dianggap lantang mengkritik, ekoran itu kerajaan menubuhkan Organisasi Buruh Malaysia (MLO) bagi menyangi MTUC waktu itu.

Terdahulu, Mahfuz meminta Perdana Menteri menyatakan apakah kerajaan bercadang untuk meminda Akta Profesyen Guaman 1976 atau menggubal suatu undang-undang baru bagi nmenubuhkan sebuah badan yang turut menjalankan peranan yang sama seperti Bar Council Malaysia.

Undang-undang sedia ada cukup hukum Mahathir

Abdul Aziz Mustafa, 14 Jun 2012
KUALA LUMPUR, 14 Jun: Jika benar ada salah laku dilakukannya, tidak perlu menyalah guna kuasa untuk menghukum Tun Dr Mahathir Mohamad, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Ketika menolak kebimbangan bekas Perdana Menteri itu, beliau berkata, undang-undang yang sedia ada sudah mencukupi untuk menghukum sesiapa sahaja yang melakukan kesalahan.

"Kalau benar Dr Mahathir bersalah, tak perlu salah guna kuasa. Undang-undang yang ada sudah cukup untuk hukum beliau," kata Mahfuz.

Semalam, Dr Mahathir dilaporkan berkata, beliau tidak takut Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih kuasa tetapi beliau takut pemimpin kerajaan PR menyalahgunaan kuasa untuk mendakwa beliau atas pertuduhan palsu.

Ketika berucap dalam satu ceramah di Ampang malam tadi, Mahfuz mempersoalkan adakah Dr Mahathir pernah melakukan apa yang beliau bimbang akan dilakukan oleh orang lain.

"Biasanya, orang yang salah guna kuasa akan tuduh orang lain akan salah guna kuasa juga.

"Orang yang upah orang lain untuk datang dengar dia berucap akan tuduh orang lain melakukan perkara yang sama," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz juga menyifatkan kebimbangan Dr Mahathir itu hanya satu taktik untuk mengundang simpati dan undi rakyat kepada Barisan Nasional (BN).

"Dia tahu kuasa BN semakin tergugat. Dia harap dengan menuduh PR akan menyalahgunakan kuasa untuk menghukumnya, rakyat akan bersimpati dan memberikan undi kepada BN," katanya.

Mahfuz juga memetik pandangan sesetengah pihak yang menyatakan tidak perlu diapa-apakan Dr Mahathir kerana beliau "akan mati merana" bila BN kalah.

"Saya tidak kata begitu tapi ada orang kata Dr Mahathir akan mati beragan atau mati merana kalau BN kalah.

"Perkara sedemikian memang selalu berlaku kepada pemimpin-pemimpin negara yang digulingkan.

"Mereka mati beragan dalam pelarian," katanya.

Dr Mahathir menyatakan kebimbangannya itu ketika mengulas kenyataan Penasihat DAP Lim Kit Siang yang menyatakan bekas Presiden Umno itu bekerja keras memastikan PR tidak berjaya kerana takut salah laku didedahkan.

"Dia betul. Saya takut," kata Dr Mahathir sambil menyatakan beliau takut pada bentuk salah guna kuasa.

Saya sokong PAS kerana Islam - Aishah

Salmah Mat Husain Foto: Rizal Tahir, 14 Jun 2012
TUMPAT: Selagi perjuangan Islam yang didokongi PAS tetap berlandaskan syariat dan hadis, beliau tetap akan memberikan sokongan terhadap parti yang memperjuangkan Islam itu.

Wan Aishah Wan Ariffin atau nama glamournya Aishah (gambar), artis kesayangan ramai yang baru menyertai PAS baru-baru ini berkata demikian ketika ditanya oleh salah seorang peserta yang ingin mengetahui tindakannya menyertai parti itu baru-baru ini ingin bergiat politik pula.

Menurut Aishah, beliau berhasrat untuk menyertai parti itu secara senyap, bagaimanapun tidak menjadi mungkin kerana beliau seorang artis.

“Tapi apa yang saya lakukan ini adalah untuk kebaikan diri saya sendiri serta dua orang anak-anak saya.

“Prinsip saya mudah, saya akan menolak mana-mana yang tak betul, perjuangan sekular, banyak kemungkaran yang berlaku di hadapan kita yang wajib kita tentang,”ujarnya.

Menurutnya, pengalaman hidupnya membuatkan beliau tercari-cari hala tuju kehidupan sebenar.

Beliau juga turut menolak akan aktif dalam politik, Cuma mengambil kesempatan untuk memberi pandangan sebagai seorang artis berhubung pandangannya sebagai seorang artis terhadap perjuangan Islam.

“Pengalaman yang berlaku selama ini boleh kita membawanya ke pentas untuk dikongsi bersama masyarakat, tidak ada salahnya asalkan ianya baik untuk Islam,”ujarnya.

Terdahulu beliau menyeru golongan pendakwah tidak terus membiarkan golongan dibelakang tabir seperti komposer, penulis lirik, pemuzik dan sebagainya agar mereka tidak lari dari landasan Islam sebenar.

Noh akui masalah sebenar air di Selangor

Harakahdaily, 14 Jun 2012

KUALA LUMPUR: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar akhirnya mengaku bahawa masalah sebenar air di Selangor  kerana keengganan syarikat-syarikat konsesi menerima tawaran kerajaan negeri untuk menstruktur semula perkhidmatan air.

"Noh secara tidak langsung mengakui bahawa isu air di Selangor hanya akan selesai jika kerajaan negeri dibenarkan untuk menstruktur semula bekalan air yang akan memberi perkhidmatan lebih berkualiti, cekap dan pada harga munasabah kepada pengguna di Lembah Klang," kata Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin (gambar).

Katanya, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani itu telah sedar bahawa kekurangan rezab air terawat yang kini dikatakan sekitar 2.,4 peratus adalah kerana ketidakupayaan SYABAS dan Puncak Niaga menguruskan rawatan air bersih seperti yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi.

"Kita amat menghargai keprihatinan Noh yang mengakui penstrukturan semula ini  menjadi jalan buntu kerana syarikat konsesi enggan menerima tawaran Kerajaan Selangor. Namun begitu, kita mempunyai beberapa persoalan yang perlu dijawab oleh Noh.

"Adakah Noh tahu perjanjian konsesi ini melibatkan tiga pihak di mana Kerajaan Pusat turut terlibat?

"Sebagai Menteri Kabinet dari Selangor, apakah yang telah beliau lakukan untuk memujuk kerajaan Pusat membenarkan penstrukturan semula ini diselesaikan seperti yang dikehendaki Akta Industri Pembekalan Air 2006 (WSIA)," ujarnya

Tanya beliau lagi, adakah Noh tahu Kerajaan Selangor menawarkan keuntungan 12 peratus kepada syarikat-syarikat konsesi bagi mengambialihan ini yang menepati piawaian antarabangsa.

"Jika Noh tahu tentang perkara ini, adakah ini bermakna beliau setuju dengan permintaan SYABAS  dan Puncak Niaga yang meminta keuntungan sehingga 75 % (untuk pengambilalihan) dan akhirnya rakyat terbeban dengan kenaikan tarif air.

"Adakah Noh berani untuk mengakui beliau lebih mengutamakan kepentingan SYABAS dan Puncak Niaga berbanding kebajikan rakyat? Adakah beliau mempunyai sebarang kepentingan atau bersekongkol dengan dua syarikat konsesi ini?" soalnya lagi.

Menurutnya, Kerajaan Pusat pada Januari 2008 telah setuju untuk membenarkan Kerajaan Selangor ambil alih perkhidmatan air tetapi  membuat ‘u-turn’ selepas UMNO/BN kalah pilihan raya umum 2008.

"Adakah Noh berani mengakui UMNO/BN adalah parti U-turn?" katanya.

Katanya, dalam isu PTPTN juga UMNO telah membuat u-turn tidak sampai 24 jam dengan menjadikan pelajar-pelajar baharu Universiti Selangor (UNISEL) sebagai tebusan politik.

Noh juga, ujar beliau membuat kenyataan ‘merepek’ apabila mendakwa pembekuan pinjaman PTPTN dirancang lebih awal oleh Kerajaan Selangor.

Faekah menjelaskan, Kerajaan Selangor tidak akan sesekali memperjudikan masa depan generasi muda demi menjamin kelangsungan politik.

Malah, kata beliau Kerajaan Selangor tidak perlu pun membuat begitu lantaran sokongan padu rakyat terhadap Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat yang mempunyai pemimpin yang bersih dari skandal lembu atau Scorpene.

"Kita mengaku kewangan UNISEL tidak membanggakan kerana menanggung beban hutang yang diwarisi dari kerajaan UMNO/BN yang lebih tidak cekap menguruskan pembinaan sebuah universiti kerana mengutamakan kroni," jelasnya.

Beliau berkata, KUIS adalah contoh terbaik bagaimana pemimpin UMNO/BN mempergunakan pendidikan untuk anak-anak muda sebagai jalan mudah untuk menambah kekayaan kronik dan suku sakat.

"Begitupun, kita amat yakin dengan kebijaksanaan serta pengalaman Menteri Besar dalam pengurusan kewangan akan menjadikan UNISEL lebih mantap dan sebaris dengan universiti  swasta lain.

"Seperti yang dijelaskan Menteri Besar, Kerajaan Selangor tetap akan mengapungkan aset UNISEL untuk mendapatkan dana bagi menguruskan UNISEL dan KUIS," ujarnya.

Putrajaya: Lumpuhkan BN di 3 negeri dulu

Nazri Abdullah, 14 Jun 2012


(Salahudin semasa berceramah malam tadi)

BANGI: Jika rakyat mahu pemerintahan negara bertukar kepada Pakatan Rakyat, mereka perlulah melumpuhkan BN sekurang-kurangnya di tiga negeri, kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.

Bercakap dalam ceramah di Kompleks Sukan Seksyen 15, Bandar Baru Bangi malam tadi beliau berkata, tiga negeri itu adalah Johor, Sabah dan Sarawak.

"Jika kita bercakap hari ini nak ke Putrajaya, saya nak bagitahu ada tiga tempat kita kena lumpuhkan Umno BN.


(Sebahagian orang ramai yang mendengar ceramah PAS di Bangi malam tadi)

"Lumpuhkan separuh mereka di Sarawak, ambil separuh di Sabah dan separuh lagi di Johor.

"Kalau tiga negeri ni boleh menyumbang dalam kemenangan Pakatan pada pilihan raya akan datang, kita boleh ambil Putrajaya," katanya.

Menurutnya lagi, pada pilihan raya umum akan datang, Pakatan yakin mampu mengekalkan kesemua negeri yang sedang diperintah iaitu Kelantan, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor.

Pada masa sama juga, Pakatan Rakyat juga yakin mampu mengambil semula Terengganu dan Perak.

Jika sasaran tersebut berjaya dicapai, maka katanya, hasrat rakyat untuk menukar kerajaan dari BN kepada Pakatan Rakyat akan menjadi realiti.

Sementara itu hampir 1000 orang hadir pada ceramah anjuran PAS Putrajaya itu malam tadi.

Turut berceramah malam tadi adalah Yang Dipertua PAS Putrajaya Mohd Nazir Zakaria, Ahli Parlimen Jerai Mohd Firdaus Jaafar dan bekas Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Koperasi yang menyertai PAS, Prof Datuk Dr Nik Mohd Zain Nik Yusof.

Turut hadir malam tadi Adun Bangi Dr Shafie Abu Bakar dan bekas penyanyi dangdut Iwan yang turut menyampaikan empat buah lagu dakwahnya.

Kenyataan Ismail Sabri baik tetapi tidak berlaku lagi

Harakahdaily, 14 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Kenyataan  Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang memperingatkan pemimpin UMNO supaya tidak memperjuangkan kelompok tertentu atau krooni sahaja sebaliknya berjuang untuk semua rakyat sudah tidak berlaku lagi.

Bahkan, ia berlaku sebaliknya, kata bekas Menteri Penerangan yang kini menjadi Presiden Protem Parti Ikatan Bangsa Malaysia, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzil (gambar).

"Walaupun terdapat kenyataan-kenyataan yang dibuat dari semasa ke semasa untuk memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa tetapi apa yang sedang berlaku adalah sebaliknya.

"Semua dapat melihat dan faham keadaan ini dan ini menjadi perbualan rata-rata. Keadaan ini jelas semakin hari semakin buruk.

"Oleh itu rakyat sememangnya berhak untuk merasa kecewa dan terdesak untuk bertindak," kata Kadir dalam satu kenyataannya hari ini.

Dalam kenyataannya, Kadir berkata,
dia  tertarik dengan kenyataan terbuka yang dibuat oleh Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang memperingatkan pemimpin UMNO disemua peringkat supaya tidak memperjuangkan kelompok tertentu atau krooni sahaja sebaliknya berjuang untuk semua rakyat.

"Saya mengalu-alukan kenyataan berani ini yang dibuat bukan sahaja oleh seorang Ahli Majlis Tertinggi tetapi juga seorang Menteri penuh.

"Percayalah, perasaan yang sama juga ada kepada ratusan ribu ahli-ahli UMNO, pemimpin-pemimpin UMNO disemua peringkat termasuk juga ramai orang kenamaan lain dan ramai bekas Menteri," kata Kadir.

Menurut beliau, di antara cara-cara yang dipilih ini adalah menerusi kontrak-kontrak perundingan terus dan juga projek penswastaan.

Namun, katanya, dalam sistem kontrak tawaran terbuka pun ada cara-caranya untuk memenangi tawaran dari syarikat-syarikat nominee atau kroni pihak-pihak yang berkuasa.

"Akibatnya rakyat telah kerugian berpuluh-puluh billion ringgit disebabkan penipuan, ketirisan dan pembaziran," tambah beliau.

Menurutnya juga, projek-projek tertentu dan projek penswastaan sengaja diada-adakan dan mendapat kelulusan sedangkan projek-projek ini dari segi keutamaan tidaklah begitu penting atau diperlukan.

Tiada ulasan: