Rabu, 27 Jun 2012

DAKWALAH..BANYAK KES PERLU DIDAKWA...TAK DAKWA...ALLAH DAKWA DIAKHIRAT...SAPE SUBAHAT MELINDUNGI...SABIT ...MAKA SEMUA MASUK NERAKA ALLAH SWT...NAK LARI MANA...DIAKHIRAT ADA SATU KERAJAAN...IAITU KERAJAAN ALLAH SWT....TAK TAHU LAH KALAU TAK BERIMAN HARI PEMBALASAN@HARI AKHIRAT....

Kenaikan tarif elektrik tanpa disedari

Mohd Fazli Hasan,
Tidak lama dulu DS Najib mengumumkan kenaikan tarif elektrik baru. Seingat saya, beliau menyatakan bacaan bil bulanan di bawah 400 unit atau kurang dari RM90 tidak menerima kesan (tolong betulkan jika salah).

Oleh itu pengguna yang bil bulanan di bawah bacaan 400 unit atau kurang dari RM90 (jika tidak silap) tidak akan dikenakan kadar tarif elektrik baru. Mendengar pengumuman tersebut saya antara orang yang merasa lega kerana bil elektrik saya setiap bulan adalah kurang daripada RM90.


Perasaan lega itu hanya untuk sementara waktu sahaja atau beberapa bulan sahaja.  Ada perancangan lain yang telah dilakukan bagi merealisasikan kadar tarif baru elektrik ini.

Beberapa bulan ini, pihak TNB (pembaca meter TNB) hanya melakukan bacaan meter dua bulan sekali sahaja ke rumah saya dan rumah-rumah jiran. Oleh itu bacaan meter elektrik yang dibuat dua bulan sekali, diselangi dengan bil anggaran yang dihantar melalui pos. Melalui cara ini, secara tidak langsung kadar tarif baru dapat dilaksanakan kepada pengguna, tanpa disedari.


Sebagai contoh bagi mereka yang menggunakan tarif elektrik sebanyak 350 unit sebulan, bayaran bil adalah sebanyak RM76.30. Melalui sistem bacaan meter DUA BULAN berserta BIL ANGGARAN (secara POS), penggunaan elektrik naik sekali ganda menjadi 700 unit (dua bulan).

Oleh itu, bayaran bil menjadi RM194.20, kiraan seperti berikut:

Penggunaan dua bulan 700 unit.

1.    400 unit X RM0.218 = RM87.20

2.    200 unit X RM0.334 = RM66.80

3.    100 unit X RM0.400 = RM40.00

JUMLAH                        = RM194.20


Bil bagi dua bulan menghampiri RM200. Berbanding jika bil dikenakan tiap-tiap bulan hanya antara RM70 ke RM80 sahaja. Jika dua bulan pun hanya RM140 ke RM160 sahaja jika pengguna membuat tunggakan bayaran.

Bagi bil anggaran yang dihantar melalui pos pula, jumlah yang dinyatakan hanya pada nilai RINGGIT MALAYSIA tetapi bukan pada jumlah UNIT elektrik yang digunakan. Maka bil dua bulan dalam jumlah ringgit ditolak dengan jumlah bil anggaran dalam nilai ringgit.

Kesimpulannya, TNB telah berjaya melaksanakan kadar tarif baru elektrik kepada pengguna yang pada asalnya bacaan tarif elektrik kurang dari 400 unit.

Sehubungan itu, saya meminta pembaca atau pengguna elektrik, renungkanlah....


Taman Meru Damai, Kapar Klang.

Apa pendirian kerajaan bersih daftar pemilih

Harakahdaily, 27 Jun 2012
KUALA LUMPUR: PAS meminta Perdana Menteri menyatakan apakah pendirian Kerajaan dan SPR terhadap tuntutan membersihkan daftar pemilih.
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mengemukakan pertanyaan bagi jawab lisan itu pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Berikut adalah pertanyaan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli parlimen PAS.

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [ Kuala Krai ] minta MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH menyatakan jumlah jalan dan nama-nama jalan kampung dalam kawasan Parlimen Kuala Krai yang perlu dibaik pulih tahun ini.

Siti Zailah Mohd. Yusoff [ Rantau Panjang ] minta MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT menyatakan statistik kelahiran anak tidak sah taraf yang berdaftar sejak tahun 2000 hingga 2011 dan apa penyelesaian Kerajaan untuk mengatasi masalah ini secara holistik.

Nasharudin Mat Isa [ Bachok ] minta MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT menyatakan apakah peruntukan perundangan yang sedia ada dapat mengekang perkembangan budaya LGBT yang semakin menular dalam masyarakat dan apakah tindakan yang bakal diambil bagi mengatasinya.

Khalid Abdul Samad [ Shah Alam ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah pendirian Kerajaan dan SPR terhadap tuntutan membersihkan daftar pemilih.

Dr. Siti Mariah Mahmud [ Kota Raja ] minta PERDANA MENTERI menyatakan status kajian skim gaji baru perkhidmatan awam yang akan menggantikan SBPA yang telah dibatalkan.

Datuk Mahfuz Omar [ Pokok Sena ] minta PERDANA MENTERI menyatakan sejauh mana maklumat geografi Malaysia yang ada dalam peta Google menjamin keselamatan negara dan rakyat.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang [ Marang ] minta PERDANA MENTERI menyatakan adakah dilaksanakan audit prestasi terhadap sistem-sistem perisian komputer yang dibeli oleh Kerajaan untuk kegunaan sektor awam, jika ada mengapa laporan audit prestasi itu tidak dibentangkan di Parlimen.

Muhammad Husain [ Pasir Puteh ] minta MENTERI LUAR NEGERI menyatakan apakah Kerajaan bercadang untuk menyatakan bantahan rasmi terhadap kenyataan presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama berkaitan sokongan beliau terhadap perkahwinan sejenis.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [ Kota Bharu ] minta MENTERI PELANCONGAN menyatakan usaha-usaha Kerajaan Persekutuan dalam membantu Program Tahun Melawat Kelantan 2012.

Dr. Dzulkefly Ahmad [ Kuala Selangor ] minta MENTERI KEWANGAN menyatakan berapakah jumlah dari jaminan hutang 'Contingent Liabilities' oleh Badan-badan berkanun dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLCs) yang akhirnya terpaksa dibayar oleh Kerajaan Pusat kerana tidak dibayar oleh peminjam-peminjam GLCs yang menghadapi masalah kewangan.

Dr. Mujahid Yusof Rawa [ Parit Buntar ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah program yang dilakukan untuk mengelak julat perbezaan dalam pendapatan (inequalities) dalam usaha meningkatkan pendapatan perkapita negara.

Dr. Che Rosli Che Mat [ Hulu Langat ] minta MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN menyatakan langkah-langkah bagi memastikan harga barang makanan utama tidak dinaikkan dengan sewenangnya oleh pembekal dan peruncit.

Datuk Dr. Mohd Hayati Othman [ Pendang ] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan peranan Kementerian dalam membantu menaikkan taraf hidup petani mengatasi masalah kenaikan input pertanian kebelakangan ini.

Mohd. Nasir Zakaria [ Padang Terap ] minta PERDANA MENTERI menyatakan:-
(a) status terkini Pengarah Besar Felda Dato' Zulkifli Abdul Wahab yang dicutikan oleh Perdana Menteri; dan
(b) mengapakah beliau tidak dilibatkan secara langsung dalam usaha penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad dengan menganggotai mana-mana jawatankuasa atau lembaga pengarah FGVHB.

PAS sampaikan masalah rakyat, bukan berbohong

Harakahdaily, 27 Jun 2012
MIRI: Isu permohonan Mykad dibangkit semata-mata untuk kebaikan penduduk Sengkabang bukan tujuan untuk meraih undi seperti tuduhan kaunselor Engkamat.
Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee menyatakan demikian merujuk kepada kenyataan Kaunselor Engkamat Juna dalam Utusan Borneo berkata, bahawa PAS membuat tuduhan liar dan pembohongan dalam isu memohon MyKad penghuni rumah Sengkabang.

“Untuk pengetahuan Kaunselor Engkamat, kami mendapat maklumat dan bertanya sendiri dengan penduduk terbabit dan ini bukan tuduhan liar tetapi kenyataan kerana mereka sudah lama menanti Mykad dan ada di antara mereka tiada memiliki surat beranak sejak lahir sehingga dewasa,” katanya yang juga Yang Dipertua PAS Miri dalam satu kenyataan.

Katanya, kalau pihak PAS tidak menyuarakan masalah itu sudah pasti perkara itu tidak diambil perhatian oleh pihak berkuasa.

Sepatutnya, ujar beliau wakil rakyat atau pihak yang diamanah untuk menjaga kebajikan masyarakat pergi turun padang dan menyelesaikan masalah ini bukan menuduh dan menyalahkan PAS kerana menyuarakan masalah rakyat.


Jelasnya, kalau selama ini penduduk terbabit tidak dapat pembelaan dari pihak berwajib sepatutnya mereka sendiri turun padang dan jangan menuduh pihak PAS datang semata-mata untuk meraih undi.

“Kita datang untuk membantu menyuarakan masalah rakyat supaya pihak kerajaan dapat bertindak dan mengatasinya,” ujarnya.


Beliau menjelaskan, kalau sebelum ini tiada pihak datang menyuarakan masalah rakyat maka sebagai sebuah parti untuk semua, PAS bersedia datang untuk membantu menyuarakan masalah rakyat agar pihak berkenaan dapat bertindak dengan sewajarnya.

Justeru, beliau berharap mereka yang menuduh PAS berbohong agar menarik balik kenyataan tersebut kerana PAS melaporkan isu-isu semasa berpandukan maklumat dari pihak yang terbabit dan bukannya rekaan semata-mata untuk meraih undi.


“Kita tidak pernah memaksa rakyat untuk mengundi kita, bukannya macam sesetengah pihak yang mengugut dan mengancam mereka yang tidak mahu mengundi mereka,” katanya lagi.

Beliau berkata, hak rakyat untuk memilih kerajaan terserah dengan kebijaksanaan pengundi masing-masing bukannya dengan rasuah seperti membeli undi dengan wang dan janji-janji kosong.

“PAS berjuang untuk kepentingan dan keadilan rakyat bukan untuk kepentingan peribadi. PAS untuk semua,” tegasnya.

Label ‘demokrat palsu’: Anggaplah sebagai cabaran

Nik Nasri Nik Malek, 27 Jun 2012
Tulisan bertajuk A 21st-century checklist of the new autocrats disiarkan pada 8 Jun oleh The Globe and Mail oleh ketua biro Beijing Mark Mackinnon, pemenang anugerah kewartawanan yang sudah mewawancara sebahagian pemimpin paling kontroversi dan terkemuka di seluruh dunia mengkategorikan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai “demokrat palsu”, meletakkannya sebaris dengan autokrat lain dunia. Ia kemudian dipetik oleh portal Malaysiakini.
Antara yang menarik Mackinnon menulis, pemimpin ini “mengadakan pilihan raya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa” dan “penentang politik seriusnya dipenjara dan parti mereka diharamkan atas alasan teknikal”.

Saya tertarik dengan kata-kata di atas ‘mengadakan pilihanraya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa’. Adakah ia bola tanggung buat kerajaan BN yang Umno sebagai teras dan Najib Razak sebagai pengerusi BNnya?

Malaysia sedang menuju Pilihan raya Umum ke 13. Tuntutan 8 perkara Bersih 3.0 dibakulsampahkan. Persempadanan kawasan pilihanraya semenjak lama dibuat sedemikian rupa supaya sentiasa berpihak kepada BN. Senarai daftar pemilih yang kotor, undi pos dan undi awal dan pelbagai peraturan dan perkara yang berkait dengan urusan pilihan raya hanyalah menidakkan lawan politik BN, bukannya berhasrat menyuburkan demokrasi.

Mungkin disebut kalau tidak beri kuasa, bagaimana dengan Kelantan, Kedah, Selangor, Pulau Pinang. Kita jawab barang kali kalau demokrasi berjalan secara telus, sudah lama BN bungkus.

Justeru, label ‘demokrat palsu’ ada kebenarannya. Elok juga Najib ambil label ini sebagai cabaran dan buktikan bahawa ianya salah. Caranya? Bersihkan semua perkara yang berkaitan dengan urusan pilihanraya dan kepincangan sistem demokrasi yang berjalan sekarang.

Kalau BN kalah di semua tempat akibat kejujuran dan ketelusannya mengadakan pilihanraya, Najib dan pemimpin BN boleh mengurut dada sambil berkata: ‘Lihat! Apa yang kamu labelkan itu sebenarnya salah.’
PKR: Murad diugut, mohon maaf pada Anwar

  • Abdul Rahim Sabri
  • 1:41PM Jun 27 2012
PKR mendakwa bahawa bekas Penolong Gabenor Bank Negara Datuk Murad Khalid secara peribadi menemui Datuk Seri Anwar Ibrahim di Munich, Jerman untuk memohon maaf berhubung isu akuan bersumpahnya terhadap ketua umum parti itu.

"Apabila beliau tahu Datuk Seri Anwar Ibrahim ada di Alpha Clinic, pada hujung 2004, beliau terbang dari Kuala Lumpur ke Munich, Jerman untuk memohon maaf bahawa keluarganya diugut untuk menandatangani akuan bersumpah," dakwa Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution.

Dalam akuan bersumpah itu, Murad mendakwa Anwar mempunyai banyak akaun saham dan hartanah sehingga bernilai RM3 bilion.
Bercakap dalam sidang media hari ini, Saifuddin berkata sebenarnya Murad "bukan sasaran" memandangkan perkara tersebut telah lama berlaku.

Sebaliknya, beliau mendakwa Umno lebih berminat kepada skandal dan ancaman terhadap kedudukan parti itu.

"Jangan memandang rendah kedudukan PKR... Kita tidak akan berpeluk tubuh bahawa kita memiliki seluruh dokumen, cukup untuk mendedahkan setakat mana (penglibatan) individu tertentu.

"Kita tampil baru sekelumit," tegasnya yang juga ahli parlimen Machang.
 
PKR dedah dokumen kontrak RM1 bilion LRT

  • Abdul Rahim Sabri
  • 1:26PM Jun 27 2012
PKR hari ini mendedahkan salinan dokumen rasmi kerajaan berhubung penganugerahan kontrak mengenai projek kerja-kerja sambungan LRT Ampang yang bernilai lebih RM1 bilion.

Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli mendakwa, pada mulanya Kementerian Kewangan menganugerahkan kontrak tersebut kepada Konsortium Balfour Beatty-Invensys, berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK).

Sedangkan, dakwa Rafizi, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak minggu lepas melahirkan hasrat untuk menganugerahkan kontrak tersebut kepada Konsortium George Kent seperti yang dilaporkan media.

NONE"Ini bertentangan dengan keputusan Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK) yang bersidang pada 25 Januari 2012. JPMK adalah jawatankuasa tertinggi Kementerian Kewangan dan dipengerusikan sendiri oleh Datuk Seri Najib sebagai menteri kewangan.

"Keputusan mesyuarat JPMK dengan rujukan T/1/M/1/2012 dengan secara jelas menolak cadangan Prasarana Negara untuk melantik PDA Consortium sebagai kontraktor projek ini.

"Sebaliknya JPMK mengarahkan supaya pakej kontrak itu dianugerahkan kepada Korsortium Balfour Beatty-Invesys pada harga RM1,012,910,000," kata Rafizi.

Rafizi berkata keputusan tersebut ditandatangani oleh Najib, Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dan Ketua Setiausaha Perbandaharaan Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Rafizi juga turut mengedarkan minit mesyuarat tersebut kepada media.

Sehubungan itu, Rafizi mempersoalkan Najib, faktor apa yang menyebabkan menteri kewangan itu mengubah fikiran sehingga didakwanya campurtangan untuk "menolak keputusan" awal penganugerahan projek berkenaan yang beliau sendiri bersetuju.

"Kenapa Konsortium George Kent begitu yakin akan memenangi kontrak ini seperti yang dilaporkan oleh media kebelakangan ini, walaupun keputusan anugerah kontrak telah dibuat seawal 25 Januari 2012?" soal Rafizi.
Pengesan elektronik pada bekas tahanan dibantah

  • Zulaikha Zulkiflli
  • 12:14PM Jun 27 2012
Memasang alat elektronik pada tahanan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (Sosma) - akta penggganti ISA - yang dibebaskan untuk tujuan siasatan merupakan tindakan tidak wajar, kata peguam Edmund Bon.

NONE"Alat itu membolehkan pihak polis dapat tahu anda berada di mana.

"Tetapi mengikut hak asasi manusia, ia tidak sepatutnya dikenakan kepada seseorang yang belum lagi disabit kesalahan," kata pengerusi jawatankuasa hak asasi manusia Majlis Peguam itu.

Katanya, tindakan itu diperkenalkan kali pertama melalui Sosma dan akan dipakaikan kepada tahanan selepas mendapat kebenaran mahkamah.

"Jika anda disyaki, dengan perintah mahkamah, alat elektronik boleh dipasang sama ada di tangan atau di kaki.

"Saya sendiri tidak pasti bagaimana ia berfungsi," katanya dalam forum "Ancaman Senyap Sosma" di Kuala Lumpur malam tadi.

Sementara itu, Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Syed Ibrahim Syed Noh dalam majlis sama berkata, tindakan itu menunjukkan tahanan tidak benar-benar bebas walaupun sudah keluar daripada kem tahanan.

"Mereka yang dibebaskan itu, bebas. Cuma tambah alat elektronik. Perkara macam ini nampak baik, tapi di bawah itu sebenarnya satu perkara yang jahat," kata Syed Ibrahim.
KDN arah Jakim semak haram buku Kassim

  • Ahmad Fadli KC
  • 6:42AM Jun 27 2012
Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengarahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengkaji semula pengharaman buku Hadis: Satu Penilaian Semula tulisan sarjana kontroversi Dr Kassim Ahmad.

Menurut Dr Kassim, arahan itu terkandung dalam surat KDN kepada Jakim bertarikh 20 Jun, yang salinannya dilampirkan turut diposkan ke rumahnya di Kulim.

NONEMenurut intelektual yang terlibat dalam politik, agama dan budaya itu, surat daripada pejabat ketua setiausaha KDN kepada ketua pengarah Jakim itu diterimanya pada 24 Jun lepas.

Malaysiakini semalam melaporkan, Dr Kassim tiga bulan lalu menghantar surat kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein supaya pengharaman bukunya 26 tahun lalu ditarik balik.

Hadis: Satu Penilaian Semula diharamkan pada tahun 1986 selepas beberapa bulan diterbitkan kerana Majlis Fatwa Kebangsaan berpendapat ia mengandungi fahaman yang bertentangan dengan akidah.

Harap cabar pemikiran generasi baru

Ketika dihubungi Malaysiakini petang semalam, Dr Kassim positif nasib buku itu akan berubah seiring pendekatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memperkenalkan banyak program transformasi dalam pentadbirannya.

"Jadi kita nak tengok balik apa yang kerajaan pimpinan Najib akan buat dengan inovasi dan transformasi yang beliau lakukan ini," kata bekas tokoh pemimpin gerakan kiri yang pernah sekejap menyertai Umno itu.

Dr Kassim juga menyifatkan langkah KDN merujuk Jakim sebelum memutuskan status buku itu sebagai betul dan "menurut prosedur".

Seandainya penarikan pengharaman itu benar-benar berlaku, Dr Kassim berharap ia akan mencabar generasi baru yang belum pernah membacanya agar mengkaji semula kedudukan "ulama" dalam struktur masyarakat.

"Umat Islam hari ini bukan sahaja di Malaysia malah seluruh dunia, kita terlalu mendewa-dewakan sarjana," katanya merujuk kepada imam empat mazhab fikah dalam Islam.

Sementara itu, KDN ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan ada menghantar surat berkenaan kepada Bahagian Penyelidikan dan Perancangan Jakim.

Seorang pegawai kanannya memberitahu, keputusan penarikan balik larangan itu bergantung kepada maklum balas dari Jakim.

"Perkara ini bergantung kepada kesegeraan," kata sumber dalaman itu.

Buku itu memperlihatkan cubaan Dr Kassim membedah hadis secara kritikal, antaranya menolak pemahaman tradisi ahli hadis, mengkritik 'kelemahan' umum, kelemahan kritikan sanad serta mengetengahkan 'kontradiksinya' dengan Quran, sains dan sejarah.

Buku mengumpulkan lima siri ceramah berkaitan di Jabatan antropologi dan Sosiologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hampir tiga dekad lalu itu mencetuskan pelbagai reaksi serta dijawab oleh enam buah buku lain.

Dalam perkembangan berkaitan, pemorhonan penerbitan semula dan penterjemahan buku baru Dr Kassim Islamic Renaissance oleh Terjemahan Buku Malaysia (ITBM) setakat ini masih belum pasti.

Semakan Malaysiakini dengan semalam ITBM mendapati syarikat penerbitan kerajaan itu masih belum menerima buku yang diposkannya sebelum ini.

JK khas Parlimen cadang lagi beri SPRM kuasa mendakwa
2:54PM Jun 27 2012
Jawatankuasa Khas Parlimen Mengenai Rasuah akan terus mengemukan cadangan supaya kuasa pendakwaan kes rasuah diberi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
  
Pengerusi jawatankuasa, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad berkata tujuannya ialah bagi membolehkan SPRM dapat menjalankan tugas membanteras rasuah di negara ini dengan lebih berkesan.
  
Bercakap kepada pemberita di Parlimen hari ini, beliau berkata, cadangan itu akan dimasukkan dalam laporan jawatankuasa mengenai Laporan Tahunan SPRM 2011 yang akan dikemukakan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak lama lagi.
  
"Kita telah mencadangkan perkara ini sebanyak dua kali tetapi ditolak. Kali ini kita akan kemukakan sekali lagi," katanya yang sebelum itu menerima buku Laporan Tahunan SPRM 2011 yang diserahkan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Abu Kassim Mohamed.
  
SPRM yang ditubuhkan sejak 2009 dikatakan mempunyai kuasa terhad apabila Ketua Pesuruhjaya dan pegawai-pegawai suruhanjaya itu hanya diberi kuasa untuk menyiasat di bawah Seksyen 7 Akta SPRM 2009.
  
Berdasarkan Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan, kuasa untuk memulakan pendakwaan kekal di tangan Peguam Negara.
  
Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dilaporkan berkata kerajaan tidak berhasrat menyerahkan kuasa mendakwa kepada SPRM kerana terdapat keperluan untuk memeriksa dan mengimbangi "pemikiran bebas" di antara penyiasatan dengan pendakwaan.
  
Mengenai laporan tahunan itu, Mohd Radzi berkata, jawatankuasa akan meneliti  laporan berkenaan bersekali dengan Ulasan Lembaga Penasihat SPRM sebelum membuat satu laporan jawatankuasa yang kemudian akan diserahkan kepada Perdana Menteri.
  
"Susulan kepada laporan tahunan ini, jawatankuasa akan bermesyuarat, di mana kita boleh memanggil mana-mana pihak, sama ada SPRM ataupun anggota Lembaga Penasihat sekiranya memerlukan penjelasan lanjut berhubung sesuatu perkara.
  
"Jawatankuasa kemudian akan menyediakan satu laporan yang akan diserahkan kepada Perdana Menteri yang akan membentangkannya di Dewan Rakyat pada sesi persidangan akan datang dan akan dibahaskan," katanya.
    
Mohd Radzi mengulangi gesaan jawatankuasa itu supaya jenayah rasuah tidak dipolitikkan kerana ia hanya akan merencatkan usaha menangani gejala rasuah di negara ini.


- Bernama
 Gua sokong Najib, 76 kebaikan BN 1Malaysia tidak dapat disangkal pembangkang
Posted on Saturday, May 19 @ 07:00:15 PDT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Analisis Isu Oleh: imamsurau

"Gua Sokong Najib Razak!! 76 Kebaikan Barisan Nasional Pada Rakyat 1malaysia yang tidak dapat di sangkal oleh PEMBANGKANG!!

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan BN. gua sebagai anak muda malaysia sangat gembira dgn keupayaan kerajaan barisan nasional dalam meng'ekonomi'kan negara...

lu org semua boleh baca sampai muntah.. jgn malas membaca.. kah kah kah


1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilionitu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.
Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.
3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.
Pautan: Sime Darby kerugian RM1.6 bilion, CEO diarah bercuti

4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.
5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


Pautan: Pos Malaysia Rugi RM546 Juta : Menteri Perlu Tanggungjawab

7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta(Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)
Pautan: Isu pembelian Eurocopter

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyakRM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian PelanconganRM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.

20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP)yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion(antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama)RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.


Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk ‘mengendali secara atas-angin’ pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.


34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih ‘Customs, Immigration and Quarantine’ (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.

38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyakRM4.486 billion.

46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilaiRM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Bagi menampung penggunaan bahan petroleum dalam negara, Petronas terpaksa membeli daripada pembekal luar dengan kadar semasa dan mengakibatkan Rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga mengikut pergerakan harga minyak dunia. Sepatutnya, tanpa perjanjian dagangan hadapan, Petronas memperoleh keuntungan yang besar mengikut harga pasaran semasa. Dengan keuntungan ini, Petronas dapat berkongsi harga bahan petroleum yang murah untuk kegunaan Rakyat.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000(*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan hargaRM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan hargaRM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.


61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyakRM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)

63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanjaRM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion

68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadarRM65,100untuk sehari semalam.

70. “Lawatan Sambil Belajar” ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlahRM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi ‘Permata Negara’nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 jutauntuk tempoh TIGA hari.


73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyakRM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi ‘fluidized bed gasification’ yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

76 .gua dgn ini isytihar akan terus menyokong kepimpinan Najib Razak dan barisan nasional yang di pimpinnya, tanpa jasa mereka, negara tidak akanberhutang sebanyak rm 565 biliion ringgit, gua ucapkan tahniah.. kah kah kah
by @tiewnama on twitter

harakahdaily"

Nik Aziz dispekulasikan ke Parlimen
12:00PM Jun 27 2012
Utusan Malaysia hari ini membuat spekulasi bahawa Menteri Besar Kelantan, Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat akan bertanding kerusi Parlimen Pengkalan Chepa dalam pilihan raya umum akan datang.

"Saya diberitahu oleh orang-orang dalaman PAS, Nik Aziz kali ini mahu bertanding di Parlimen pula," tulis pengarang kanan Utusan Zaini Hassan dalam kolumnya Cuit (bawah).

NONEZaini mendakwa mursyidul am PAS itu mengambil keputusan ke Parlimen kerana "rakyat Kelantan akan membuat perubahan" jika beliau masih kekal di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Zaini seterusnya meramalkan tempat Nik Aziz selaku menteri besar akan diganti ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar.

Menurutnya, Kamaruddin akan bertukar kerusi dengan timbalan menteri besar merangkap ahli DUN Pasir Pekan, Datuk Ahmad Yaakob.

Zaini mendakwa Kamaruddin akan bertanding di DUN Pasir Pekan manakala Yaakob pula akan bertanding di kerusi Parlimen Tumpat.

Dakwanya lagi, percaturan itu merupakan usaha Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengukuhkan pengaruh PKR yang semakin goyah di Selangor dan Pulau Pinang.

"Adakah jika KJ (Kamaruddin) menjadi MB Kelantan kelak, maka akan mudah PKR dapat bertapak di bumi Kelantan selepas ada tanda-tanda jelas akan kehancuran pertahanan PKR di bumi Selangor dan Pulau Pinang," tulisnya.

Tiada ulasan: