Sabtu, 23 Jun 2012

BUATLAH APA YANG KITA NAK BUAT...SUKA HATI...INGAT HATI2 NI MILIK ALLAH...NYAWA MILIK ALLAH...AKHIRAT DAN DUNIA MILIK ALLAH....SYURGA NERAKA MILIK...SEMUA MILIK ALLAH...INGATLAH KITA NI....MAKHLUK KUAT MANA NAK LAWAN KUASA ALLAH...ALLAH CABUT NYAWA KITA TAK MAMPU BANTAH...ATAU LAWAN....

Najib pertahan p'raya di musim haji
  • Zulaikha Zulkifli
  • 6:46PM Jun 22 2012
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempertahankan langkah mengadakan pilihan raya ketika musim haji dengan alasan, perkara seperti itu pernah dijalankan sebelum ini.

Katanya pilihan raya ketika musim haji itu pernah diadakan sebelum ini.
"Saya takkan terikat pada apa-apa desakan pada PAS dan pemimpinnya. Dalam sejarah kita, kita pernah buat pilihan raya masa musim haji.
"Musim haji pernah diadakan masa (seorang bekas perdana menteri) pada tahun 86 atau 82," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno petang ini.

Pada ketika itu, seorang anggota jawatakuasanya dicalonkan dalam pilihan raya tersebut.
Namun calon berkenaan tidak dapat dihubungi kerana berada di Mekah pada waktu itu.
"Jadi bila dia balik, dia terimalah hakikat bahawa dia tidak dapat jadi wakil rakyat," katanya.

Dalam pada itu beliau turut mengambil peluang untuk menyindir timbalan presiden PAS Mohamad Sabu yang memintanya bertanggungjawab sekiranya pilihan raya umum diadakan pada waktu itu.

"Dia lebih daripada Tuhan tentukan soal dosa dan pahala. Sebab kita tak sekat sesiapa nak pergi haji. Dia (orang nak pergi haji) pergi haji, pergilah.

"Dan itu mesti diutamakan bukan soal apa-apa urusan lain termasuk pilihan raya. Kalau dah buat ketetapan nak tunai haji, kita mesti teruskan," kata Najib.

Pinda perlembagaan
Sementara itu, Bernama melaporkan Najib sebagai berkata bahawa Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda jika pilihan raya umum hendak diadakan selepas tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun dan bukannya lebih awal.
Katanya, tiada apa-apa yang menyekat kerajaan untuk mengadakan pilihan raya umum lebih awal atau menunggu sehingga cukup tempoh lima tahun mentadbir negara.

"Perlembagaan negara membenarkan Perdana Menteri pada masa berkenaan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen, tapi tidak lewat dari tempoh lima tahun. Itu peruntukan Perlembagaan.

"Selagi tak ubah peruntukan Perlembagaan, kita tak boleh kata kita perlu buat lebih awal sebagai satu ketetapan atau sampai penghujung lima tahun sebagai satu ketetapan. Maknanya kuasa budi bicara itu dibenarkan oleh Perlembagaan," katanya.
Beliau mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Parlimen semalam bahawa kerajaan sedang melakukan gerakan kecil-kecilan untuk mempertimbang bahawa pilihan raya umum diadakan apabila tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun dan bukannya lebih awal.
Najib: Debat bukan budaya kita
  • Zulaikha Zulkifli
  • 7:19PM Jun 22 2012
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak terus mengelak apabila ditanya mengenai cabaran yang dikemukakan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengadakan debat.
Katanya debat tidak semestinya dilihat sebagai satu budaya tetapi mesti dilihat mengikut kepada keadaan.

"Kita tengok keadaan. Kalau perlu debat antara pemimpin, perlulah ada debat. Tapi ia bukan budaya politik secara menyeluruh dalam sistem kita.

"Yang penting sekali rakyat ada maklumat secukupnya (dalam) membuat pilihan.
"Dan kita beri peluang parti-parti politik untuk menyiarkan manisfesto masing-masing bila sampai pada masanya," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno di ibu negara petang ini.
Ditanya sekiranya lanjut sekiranya beliau menolak untuk berdebat dengan Anwar, Najib sekadar berkata rakyat ada maklumat secukupnya untuk membuat keputusan.

"Saya tak kata apa. Saya kata itu bukan... Yang penting sekarang ini rakyat ada maklumat secukupnya untuk membuat keputusan sama ada agenda kita lebih baik atau pembangkang,"  katanya.

Najib turut berkata, bukan soal debat yang menjadi keutamaan, sebaliknya, maklumat kepada rakyat mesti dikhabarkan.

"Sama ada kemampuan kita laksanakan, tunaikan ataupun pembangkang (yang) lebih meyakinkan rakyat," kata Najib lagi.
PKR S'gor makin serius
Sementara itu, mengulas mengenai perkembangan yang berlaku dalam PKR Selangor, Najib berkata kemelut dalaman yang melanda parti pembangkang itu menunjukkan perbalahan di antara pemimpin parti itu semakin serius.
Bernama melaporkan Najib sebagai berkata rakyat sudah bijak membuat penilaian mengenai perpecahan serius yang melanda kepimpinan PKR Selangor sehingga ada pemimpinnya meletak jawatan secara tiba-tiba.

Menjawab satu soalan, Najib berkata andaian bahawa kemelut PKR itu berpunca daripada masalah individu tertentu dalam parti tersebut kini terzahir secara terbuka.

"Punca itu masing-masing kena buat kesimpulan apa punca perbalahan itu, tetapi nampaknya perbalahan semakin serius," katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.
'Surat sokongan' Faekah pula timbul
  • Aidila Razak
  • 3:44PM Jun 22 2012
 
Kiriman surat di antara setiausaha politik menteri besar Selangor Faekah Husin, sebuah firma guaman dan satu syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC) menjadi buah mulut di kalangan kumpulan anti-Faekah dalam PKR negeri.

Dua pucuk surat yang diterbitkan di satu blog yang kuat mengkritik PKR dan kerajaan Selangor, sel13.com, mungkin memberi publisiti buruk kepada Faekah.

NONETulisan di sel13.com itu turut dikaitkan dengan akaun Twitter @pecatfaekah – tunjang utama dalam kempen dalam talian untuk memburuk-burukkan Faekah – serta blog Umno, parpukari.blogspot.com.

Tulisan berkenaan menunjukkan Faekah pada 10 Ogos 2011 menulis kepada seorang pengarah GLC Selangor untuk mengesyorkan supaya satu firma guaman dilantik ke panel guaman GLC terbabit.

Surat berkenaan dikeluarkan dengan menggunakan kepala surat pejabat MB Selangor.

"Pentadbiran ini juga berpandangan peluang harus diberikan selagi ia tidak menyalahi mana-mana peraturan syarikat," kata Faekah dalam surat yang turut disalin kepada firma berkenaan.

Malaysiakini akan mendedahkan nama firma dan GLC berkenaan apabila mendapat reaksi daripada pihak terbabit.
NONESurat didakwa ditulis oleh Faekah itu kelihatan seperti satu susulan kepada suratnya dengan firma berkenaan, bertarikh 27 Jun 2011.
Surat daripada firma berkenaan memohon pertimbangan Faekah supaya dilantik ke lembaga panel GLC Selangor.

"Kami amat berharap agar pihak puan dapatlah mempertimbangkan permohonan kami ini dan nescaya sekiranya kami diberi peluang, perkhidmatan yang kami berikan adalah yang terbaik dari phak kami dan tidak akan mengecewakan pihak puan," tulis rakan kongsi dalam firma guaman tersebut.

Surat berkenaan, yang ditanda sebagai dokumen sulit, diserahkan dengan tangan kepada pejabat MB Selangor dan diterima pada keesokan harinya.

Faekah: Tanya firma dan GLC

Malaysiakini  menghubungi firma guaman terbabit melalui emel dan telefon, namun rakan kongsi yang menulis kepada Faekah itu namun masih belum mendapatkan komennya.

Individu yang bertanggungjawa ke atas jabatan guaman GLC juga sedang bercuti dan hanya akan kembali bekerja pada Isnin.

ngo pro selangor government rally 230111 faekahSetakat ini masih belum dapat dipastikan sama ada firma guaman berkenaan sememangnya dilantik ke panel guaman tersebut, hasil daripada surat yang didakwa.

Dalam reaksinya kepada Malaysiakini, Faekah (kiri) dalam satu kiriman SMS berkata "Saya fikir anda patut mendapatkan maklumat – terperinci daripada (GLC terbabit) dan firma berkenaan."

“Berapa banyak projek (diberikan) kepada firma tersebut hasil daripada surat yang dikatakan itu," soalnya kembali.

Beliau bagaimanapun mengakui bahawa firma guaman tersebut adalah milik anak saudaranya dan beliau telah menghantar surat berkenaan.

"Selain surat tersebut, saya turut menandatangani beberapa surat lain... daripada pelbagai firma guaman lain yang meminta perkara sama," katanya yang menegaskan bahawa GLC terbabit akan dapat menjelaskannya.

"Surat berkenaan menunjukkan ketelusan yang diamalkan oleh pentadbiran kami."
Veteran tentera dakwa terima amaran dari isteri menteri
  • Ahmad Fadli KC
  • 5:45PM Jun 22 2012
 
Persatuan Veteran Tentera Melayu menangguhkan rancangannya untuk berdemonstrasi di hadapan Kementerian Pertahanan pada 29 Jun ini, kata presidennya Mohd Ali Baharom.

NONEMenurut Ali, penangguhan itu dilakukan kerana Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi tidak berada di pejabat Kementerian Pertahanan (Mindef) pada tarikh tersebut.

"Kami dapat risikan Datuk Seri Zahid Hamidi tiada di Mindef pada tarikh itu. Dia ingin lari ke kem komando Mersing untuk rehat selama dua hari," katanya.

Pada masa yang sama juga, Ali mendakwa isteri Zahid Hamidi juga menghantar SMS memberikan amaran kepadanya berhubung perhimpunan tersebut.

Ali kemudian menunjukkan satu kiriman SMS di telefon bimbitnya yang berbunyi: "Perlu diingat Datuk Seri Zahid Hamidi bukan sendirian dan (dia) bermaruah. Saya tak fikir orang-orang akan berdiam diri dan senang-senang nak buat kacau bilau depan Mindef".

Sementara itu, ketika dihubungi, isteri Zahid Hamidi, Datin Seri Hamidah Khamis enggan memberikan sebarang komen berkenaan dakwaan Ali itu.

NONEBeliau sebaliknya mencadangkan Malaysiakini menghubungi Zahid sendiri berhubung perkara tersebut.
Pada masa sama, Ali berkata SMS itu tidak sedikit pun menggentarkan semangat PVTM untuk terus berdemo dan menuntut pembelaan buat veteran tentera.

"Kalau saya tiup wisel, beribu-ribu (ahli PVTM) akan turun ke Mindef. Saya tak ambil 'pot' pun dengan SMS itu," katanya dengan nada tegas dan yakin pada sidang media petang tadi. 

Beliau bagaimana pun tetap menggesa Zahid mengambil berat akan kebajikan veteran tentera terutamanya mereka yang bersara tanpa pencen.

Beliau menggariskan 11 tuntutan veteran tentera dan di antaranya adalah pemberian saguhati tahunan kepada mereka yang tidak berpencen.

Ali menggesa Jabatan Hal Ehwal Veteran Tentera (JHEV) supaya mengagihkan dana rayuan Hari Pahlawan kepada presiden-presiden kelab tentera secara adil dalam program khas.

Selepas membacakan tuntutan-tuntutan itu, beliau memberikan Zahid tempoh 136 jam untuk berdialog dengan PVTM.

Jika gagal berbuat demikian, PVTM akan menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk memecat Zahid.

"Kita ramai-ramai akan turun Mindef (minta Najib) pecat Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan," katanya.
Warga Iraq dedah dakwaan penyeksaan di Kamunting
  • S Pathmawathy
  • 4:26PM Jun 22 2012
 
Seorang warga Iraq yang ditahan bawah ISA di kem Kamunting hari ini mendedahkan penyeksaan yang didakwa dialaminya kepada peguam.

Sami Hammad yang ditangkap dan ditahan ejak Mac tahun lalu cuba membunuh diri lebih dua kali kerana tidak dapat menahan "penyeksaan" ala Guantanamo, kata jurucakap Lawyers for Liberty Fahdiah Nadwa Fikri.

Hammad ditangkap dan ditahan di ibu pejabat polis Bukit Aman selama 60 hari, di mana beliau mendakwa diseksa, sebelum dihantar ke pusat tahanan ISA di Kamunting, Perak.

Polis yang menyoal siasat lelaki tersebut pada satu masa didakwa membuatkan individu tersebut tidak tidur selama 72 jam, apabila gagal mendapatkan pengakuan bahawa lelaki tersebut cuba menyeludup pemohon suaka Iraq ke Australia.

Muhammad ditangkap atas dakwaan menyeludup manusia, beberapa hari selepas tiba di Kuala Lumpur untuk satu kunjungan "berkaitan perniagaan."
Pemuda MIC tuntut Salahuddin minta maaf
  • Bernama
  • 8:10PM Jun 22 2012
 
Pergerakan Pemuda MIC Kebangsaan meminta Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub memohon maaf kepada masyarakat India di negara ini kerana mengeluarkan kenyataan yang menyamakan perarakan sempena Thaipusam dengan demonstrasi jalanan.

Ketua Pemuda MIC T Mohan, yang meminta Salahuddin berbuat demikian dalam tempoh 24 jam, berkata Naib Presiden PAS itu harus bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kenyataan tersebut, yang dibuatnya pada debat bertajuk Demonstrasi Jalanan: Mengukuh atau Meruntuh Demokrasi pada Selasa lepas.

Beliau berkata Pemuda MIC juga telah membuat laporan polis terhadap Salahuddin, yang didakwa mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman dan berbaur hasutan.

Mohan berkata Thaipusam adalah upacara keagamaan yang menyaksikan masyarakat Hindu melaksanakan nazar serta menyembah tuhan, dan bukan berbentuk demonstrasi jalanan.

"Kenyataan ini mengundang rasa tidak puas hati di kalangan masyarakat India. Saya hairan bagaimana seorang Anggota Parlimen yang matang boleh mengeluarkan kenyataan sedemikian, lebih-lebih lagi dengan mengaitkan dan mengutuk upacara keagamaan dan kepercayaan sebuah kaum," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau turut mempersoal tindakan dan pendirian pemimpin India dalam Pakatan Rakyat yang sehingga kini gagal mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung perkara itu.

- Bernama
 

Tiada ulasan: