Rabu, 13 Jun 2012

ZALIMNYA KITA TETAP MENDAPAT BALASAN DARI ALLAH...LAMBAT CEPATNYA SAJA

Tunda haji kerana pilihan raya

Subky Latif, 13 Jun 2012
PRU 13 diduga tidak diadakan sebelum puasa bermula 21 Julai ini. Mungkin sebelum haji atau selepas haji.
Kiranya ia diadakan selepas haji maka penyokong Pakatan Rakyat terutama dari PAS dan PKR terutama yang terlibat secara langsung dalam jentera pilihan raya wajar memikirkan menunda keputusan naik haji.

Utamakan menghadapi pilihan raya dari menunaikan kewajipan Rukun Islam kelima itu. Haji boleh ditangguh ke musim yang kemudiannya yang tidak ada pilihan raya padanya. Pilihan raya lima tahun sekali itu menentukan kerajaan yang  elok atau tidak elok. Maka menghadapi persiapan pilihan raya itu adalah lebih penting.

Tahun 1986 saya pernah membuat kenyataan yang disiarkan oleh akhbar betapa penyokong PAS wajar menunda pemergian haji jika ia jatuh dalam musim pilihan raya. Peluang haji ke Mekah ada setiap tahun tetapi peluang membentuk kerajaan yang adil tanpa rasuah hanya ada lima tahun sekali, apa lagi kalau kerajaan yang hendak ditegakkan itu bagi memartabatkan  Islam.

Pada mula penyokong PAS pun ada yang tidak gemar dengan pandangan saya kerana menunda haji bagi orang yang memenuhi syarat adalah satu kesilapan besar. Tetapi pandangan saya telah disambut oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang ketika itu hanya Ketua Dewan Ulama PAS Pusat; belum menjadi Mursyidul Am dan belum menjadi Menteri Besar Kelantan.

Ustaz UMNO yang mempertikai pandangan saya itu pun menyambung kritikannya berikut sokongan Ustaz Nik Aziz itu.

Jika UMNO tidak setuju dengan pandangan  saya, biarkan pengundi UMNO saja ke Mekah, tetapi pengundi  PAS tinggal dalam negeri bagi menghadapi persiapan  dan mengundi.

Saya membuat kenyataan itu kerana sebelumnya pernah pilihan raya umum diadakan dalam musim haji. Beribu jamaah haji dari Malaysia antaranya adalah pengundi PAS hilang peluang mengundi dalam pilihan raya itu.

PRU 1986 itu sendiri diadakan menjelang ibadat haji. Calon PAS bagi satu DUN Parlimen Padang Rengas berangkat ke Mekah sebaik membuang undi. Dia mendengar berita kekalahannya sebaik tiba di Mekah. Paling malang dan menggegarkan ialah Ketua Wanita Pulau Pinang yang sudah berada di Mekah dipanggil balik untuk menjadi calon. Dilarang jamaah haji yang sudah berada di Mekah meninggalkan  tanah suci sebelum menunaikan haji.

Seruan saya itu dibuat atas kepentingan umat Islam dalam negeri. Tidak pula saya teringat rupanya betapa Ayatullah Khomeini sebelumnya memerintahkan umat Islam Iran tidak menunaikan haji kerana perbalahan  antara kerajaan Saudi dan Iran.

Tindakan Imam Khomeini itu adalah mengikut ijtihadnya dan ia adalah berlandaskan syiasah syariyah. Saudi kemudian berunding dengan Iran.  Mereka menyambung ibadat haji tahun berikutnya.

Pandangan saya dulu bukan semata-mata bagi menyatakan betapa pilihan raya adalah satu ibadat yang penting bagi Islam, menegakkan pemerintahan Islam atau pro Islam itu adalah serius, tetapi ia adalah juga satu kritikan buat pimpinan BN yang mengganggu tumpuan jamaah kita melakukan ibadat haji.

Lepas itu tiada lagi gangguan pilihan raya bagi mereka yang hendak menunaikan haji. Tetapi di bawah pentadbiran Najib ini orang yang hendak menunaikan haji diganggu lagi dengan teka teki pilihan  raya.

Gangguan itu sudah bermula sebelum musim haji tahun lalu dan haji akan datang ini diganggu lagi. Besar cabaran bagi jamaah kita untuk mendapatkan haji mabrur.

Maka pada saya, pada musim PRU 13 yang paling penting dalam sejarah pilihan raya  di  Malaysia, harapan terbaik bagi kerajaan menunggu membentuk kerajaan yang  adil, berkebajikan, baik dan tanpa  rasuah, adalah  wajar penyokongnya menangguh rancangan naik haji itu ke  tahun kemudiannya.

Menumpukan usaha menguasai Putrajaya khususnya bagi jentera pilihan raya adalah penting, tetapi ia tidak pula kurang pentingnya bagi pengundi  dan penyokong biasa. Sekalipun ia diadakan selepas sekalian jamaah pulang, pilihan raya itu bukanlah acara hari pilihan raya itu  saja, persiapan pilihan raya itu ada masanya lebih penting dari hari pilihan  raya itu sendiri.

Daftar: Pakatan Rakyat tunggu penjelasan ROS

Muhammad Faizal, 13 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail memberitahu Jawatankuasa Penaja Pakatan Rakyat yang dipengerusikan oleh Datuk Kamarudin Jaffar masih menunggu jawapan dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) berhubung dengan permohonan terbaru.

Tambah beliau ketika ditemui di lobi Parlimen sebelum ini ROS menolak permohonan pendaftaran kerana Datuk Zaid Ibrahim yang bertindak sebagai pengerusi jawatankuasa tersebut telah keluar dari Pakatan Rakyat.

"Penjelasan kita apabila ROS menolak pendaftaran tersebut dengan alasan bahawa Zaid tidak lagi bersama Pakatan, kita telah mengadakan mesyuarat agung luar biasa dan telah melantik Kamarudin sebagai pengerusi.

"Setelah itu senarai baru secara rasmi telah kita kemukakan kepada ROS, selepas itu mereka kata tidak boleh proses kerana nama permohonan terdahulu yang dipengerusikan oleh Zaid masih ada," katanya.

Jelasnya lagi, setelah jawapan tersebut sehingga sekarang ROS tidak membuat sebarang keputusan apa tindakan selanjutnya.

"Sekarang segala-galanya ada pada ROS mereka perlu jelaskan dan perkara ini perlu disegerakan.

"Kita telah penuhi segala kriteria yang telah ditetapkan yang melayakkan untuk diberi kelulusan tetapi ini tidak berlaku," sambungnya lagi.

Saifuddin menyatakan perkara itu telah dibincangkan pada Majlis Presiden dan telah membuat ketetapan jika penolakan berlaku ke atas permohonan yang dibuat oleh Jawatankuasa Penaja yang baru yang diketuai Kamarudin yang turut diwakili oleh wakil-wakil parti maka permohonan baru akan dikemukakan.

"Permohonan baru ini akan memasukkan nama-nama besar dalam Pakatan Rakyat iaitu pemimpin-pemimpin utama seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahupun Lim Kit Siang.

"Inilah tindakan seterusnya yang kita akan lakukan, tetapi sekarang kita menunggu jawapan dari ROS terhadap permohonan sebelum ini," kata Ahli Parlimen Machang itu lagi.

Zalim dan kejam pembunuhan Muslim Rohingya

Noor Afifah Jamaludin, 13 Jun 2012
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh Allah benar-benar Maha Pengampun, Maha Penyayang.”   (Surah An Nahl  [16] : ayat 18)

Surah An-Nahl ayat 18 sebuah pendahuluan bagi menyatakan tentang kebesaran dan maha pemurah Allah swt pada hambanya. Alhamdulillah, segala puji- pujian hanya bagi Allah swt. Sungguh besar nikmat Iman dan Islam yang telah Allah berikan kepada kita. Nikmat yang tidak mungkin kita perolehi walau dengan sejumlah mana wang sekalipun. Nikmat yang pastinya bukan bertujuan untuk disia-siakan dan nikmat ini Allah kurniakan pasti mempunyai matlamatnya yang tersendiri.

Begitu juga dengan nikmat keaman yang kita peroleh di negara Malaysia ini. Negara Malaysia yang rakyatnya hidup aman damai pada zahirnya, jauh dari peperangan dan persengketaan. Namun sebagai seorang insan yang bergelar mahasiswa Islam, kita wajib cakna dan sedar sebenarnya tentang saudara seislam kita yang masih belum sempat merasai nikmat keamanan lagi sehingga kini. Adakah kita pernah peduli tentang apa yang berlaku terhadap mereka? Tepuk dada tanya iman!

Sebelum ini, kita telah menyingkap sejarah nakbah Palestin yang merujuk kepada malapetaka atau bencana besar yang terjadi di Palestin, kemudian penyembelihan beramai-ramai umat Islam di Haulah, Syria, Dan terkini seluruh dunia telah digemparkan pula mengenai isu yang berlaku ke atas umat Islam Rohingya di Myanmar.

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, baru-baru ini 10 orang Muslim di Taunggote, daerah Tongu telah dibunuh dalam sebuah bas yang sedang dalam perjalanan pulang dari majlis Tabligh untuk kembali ke Rangoon oleh sekumpulan pengganas dan kumpulan rasis etnik Rakhine. Mereka telah diserang setelah seorang wanita Rakhine yang dikatakan telah dirogol dan dibunuh oleh orang Rohingya. Lanjutan dari itu dimaklumkan puak pengganas Rakhine Buddha telah menyerang semua penduduk Islam di Akyap , ibu negeri Arakan. Manakala kampung Sara Prang dan Tarang Shong di daerah Rathidong telah di bakar semuanya sehingga tidak ada seorang pun lagi yang tinggal. Akibatnya, ketegangan telah tercetus apabila orang Islam Rohingya terus dijadikan sasaran oleh Buddhis Rakhine termasuk di kawasan kampung lain diseluruh wilayah Arakan.

Tambahan dari maklumat tersebut, didapati bahawa sebenarnya ramai lagi umat Islam yang telah dibunuh dalam tempoh beberapa hari dan mayat mereka tidak diserahkan kepada keluarga mereka yang berkenaan. Terkini, dari berita Kaladan Press Network, dilaporkan 100 orang Rohingya telah ditembak mati dan lebih 500 orang lagi cedera di Maungdaw. Nasib umat Islam di Rohingya yang berada di Myanmar berada dalam keadaan meruncing dan tenat. Selain itu,mereka juga turut menderita dengan perampasan rumah, tanah, ternakan, pemusnahan masjid ,dan arahan tidak dibenarkan memperbaiki mana-mana Masjid serta ratusan Masjid telah musnah dan diganti dengan Pagoda Buddha. Perkahwinan dan pergerakkan mereka juga dihadkan hanya dengan keizinan tentera. Penangkapan, penyiksaan tanpa bicara, perkosaan wanita dan pemaksaan keluar dari Islam dan memasuki agama Budha juga turut berlaku.

Hal ini tidak seharusnya berlaku pada mana-mana agama di dunia. Seperti mana contoh yang diamalkan dalam Islam yang tidak memaksa mana-mana agama untuk memasukinya. Firman Allah swt dalam kitabnya yang mulia,

“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam)” [Al-Baqarah (2):256].

Begitu juga dengan hak kebebasan dalam beragama sepertimana yang diamalkan oleh Malaysia yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia Perkara 11 iaitu tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan Agamanya di Malaysia. Tertulis juga dalam Perkara 18 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat 1948  yang berkait dengan hak seseorang itu untuk menukar agamanya tanpa paksaan.

Maka berbalik kepada isu utama yang terjadi terhadap umat Islam Rohingya, tindakan yang amat zalim telah berlaku ke atas mereka. Di manakah keadilan dan hak yang perlu dibela terhadap mereka? Agama, nyawa, keturunan, harta dan akal mereka harus dijaga dan dipelihara sepertimana yang disebut dalam “maqasid syariah (objektif syariah)” yang wajib dijaga.

Maka dengan ini, kami di peringkat PMIUM berpendirian, semua umat Islam di seluruh dunia  kembali bersatu dan menyatakan pendirian yang jelas bagi membela nasib sahabat kita di Arakan Myanmar ini. Perkara ini harus diselesaikan dengan bijak dan segera tanpa menyebabkan mana-mana pertelingkahan atau pergaduhan antara agama sebelum kesan yang lebih buruk berlaku.

Sebagai anak muda khususnya golongan mahasiswa, peranan yang perlu dimainkan oleh kita pada saat ini bukan sekadar tertumpu kepada segulung ijazah semata-mata., tetapi kita perlu merasai dan menyedari kepentingan sikap pedulisme dan prihatin terhadap nasib saudara-saudara jiran kita di serantau Asia dan dunia amnya. Moga nikmat aman dapat kita kecapi bersama akhirnya. Allahu Akbar!

Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya.

Dewan Rakyat tolak usul bincang kekejaman Syria

Salmiyah Harun, 13 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat menolak usul yang dikemukakan Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) bagi membincangkan kekejaman pembunuhan yang kini sedang berlaku dengan rakusnya di negara Syria.


Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Panglima Pandikar Amin Mulia menolak usul tersebut kerana tidak mahu campur tangan dalam kemelut yang berlaku di negara itu.

Menurut Salahuddin, usul tersebut sebagai menyatakan keprihatinan dalam soal kemanusiaan terhadap nasib rakyat Syria yang kini berdepan dengan pembunuhan.

Kini katanya, Presiden Bashar Al-Assad sedang memerangi rakyatnya dengan cara yang amat kejam dan tidak berperikemanusiaan apabila menggunakan senjata berat seperti meriam dan bedilan kereta kebal bagi menghalang bantahan yang sudah sekian lama berlaku.

"Malaysia salah satu anggota OIC perlu memainkan peranan pro-aktif terhadap bantahan kepada pemerintah Syria yang menggunakan kekejaman dan pembunuhan tidak terkawal. Mana mungkin kita negara OIC tidak berbuat apa-apa dalam isu ini," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Beliau juga menafikan perbincangan isu ini sebagai tindakan campur tangan sebaliknya mahu melahirkan pandangan bagi mengelakkan rakyat tidak berdosa terus menjadi mangsa.

Malah katanya, Dewan Rakyat pernah meluluskan dan  membahaskan usul pembunuhan beramai-ramai di Tak Bai Thailand, di Lubnan dan Jordan antara tahun 2004 hingga 2008.

"Atas isu kemanusiaan usul tersebut diluluskan untuk dibahas, malangnya kali ini kita usulkan isu di Syria yang hampir sama sebelum ini, ditolak," katanya.

Apa yang berlaku di Syria, bagi Salahuddin ianya bertambah meruncing berikutan serangan senjata berat tidak mengenal siapa sasarannya menyebabkan orang tua, wanita dan kanak-kanak turut terbunuh.

Kekejaman ini, katanya perlu dihentikan segera dan Malaysia perlu menghantar signal jelas kepada pemerintah Syria atas kekejaman yang dilakukan.

Jelasnya, Malaysia perlu mengambil pendirian tegas memulakan protes bantahan dengan mengarahkan penutupan Kedutaan Syria di Kuala Lumpur sebagai bantahan awal.

Sementara itu, Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) akan mengusulkan agar Dewan Rakyat turut membincangkan masalah pembunuhan warga Rohingya di Mynamar.

"Kita desak Malaysia sebagai anggota Asean bertanggungjawab membantu menyelesaikan isu tumpahan darah yang berlaku di Myanmar, dalam masa terdekat ini," katanya dalam sidang media bersama.

Sukuk kekal: PAS mohon penjelasan pelaburan KWAP

Nazri Abdullah, 13 Jun 2012

KUALA LUMPUR: PAS memohon penjelasan kerajaan terhadap tindakan membenarkan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) melanggan sepenuhnya bahagian pertama RM1.0 bilion Sukuk Juniro Kekal terbitan Malaysian Airline System Bhd (MAS).

AJK PAS Pusat Dr. Dzulkefly Ahmad mempersoal bagaimana pelaburan itu boleh dibuat sedangkan ianya sangat berisiko apatah lagi melibatkan wang pencen rakyat.

"Bon ini tidak ada penarafan, tidak ada jaminan, tiada tempoh masa dan sangat berisiko tinggi.

"Sebab itu kita mintak penjelasan kerajaan kenapa KWAP melanggan," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

MAS sebelum ini menerbitkan Program Sukuk Juniro Kekal RM2.5 bilion, dengan bahagian pertama sebanyak RM1.0 bilion dilanggan sepenuhnya oleh KWAP.

Sukuk itu yang merupakan tunggak pelan pembiayaan syarikat penerbangan itu bagi meningkatkan modal asas, diurus oleh Maybank Investment Bank Bhd.

Sukuk kekal ini membolehkan syarikat itu memperbaiki lembaran imbangan dan nisbah hutang memandangkan ia diperakui sebagai modal ekuiti dalam standard perakaunan Malaysia, dan menyediakan kadar pembiayaan jangka panjang yang munasabah sebanyak 6.9 peratus setahun, katanya.

Mengulas lanjut, Dzulkefly berkata ini adalah kali pertama sukuk kekal diterbitkan di negara ini.

Menurutnya lagi, biarpun dibayar dengan kadar 6.9 peratus, namun ianya sangat berisiko apatah lagi ianya tiada tempoh matang dan tiada had masa.

Beliau juga mengingatkan bahawa MAS telah tiga kali diselamatkan atau ‘bailout’ oleh kerajaan.

Meskipun sukuk kekal tidak datang dengan jaminan oleh kerajaan, beliau amat khuatir bahawa ia akan berakhir dengan dana KWAP berdepan dengan risiko kerugian dan bakal sekali lagi diselamatkan oleh kerajaan atas nama menjaga kepentingan dana rakyat.

Justeru beliau mahukan semua terma dan syarat-syarat perjanjian pelaburan sukuk itu didedah kepada umum atas tuntutan ‘disclosure’ atau ‘keterbukaan’.

Beliau juga membangkitkan sejauhmana pematuhan Syariah produk 'perpetual bond' ini dan bertanyakan akan 'struktur kontrak' apa dalam syariah.

Tambah beliau lagi kedudukan Sukuk Juniro produk ini mendedahkan lagi KWAP kepada risiko tidak mendapat balik pinjamanya andainya MAS berdepan dengan masalah 'liquidation'.

Tiada ulasan: