Ahad, 3 Julai 2011

MEMANG SUKAR JADI BAIK DAN BERAMAL...KADANG CAKAP PANDAI...BERILMU ...MACAM MAHIR SESUATU....TAPI AMAL TAK DE PUN....

Misteri dakwat kekal: Siapa bohong... SPR atau kabinet?
Ahmad Tajdid

SALAH satu daripada lapan tuntutan Bersih 2.0 adalah penggunaan dakwat kekal kepada mereka yang telah membuang undi. Tuntutan penggunaan dakwat kekal ini telah disuarakan oleh Bersih bagi tujuan menghalang pengundian dua kali. Amalan ini telah dipraktikkan oleh beberapa negara termasuk India, negara pengamal demokrasi terbesar dunia.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada awalnya bersetuju dengan penggunaan dakwat kekal ini. Malah kerajaan BN yang menang selesa pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2004 turut mempersetujuinya. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Abdul Raman Suliman dalam jawapannya di Dewan Rakyat pada 5 September 2007 berkata, keputusan untuk menggunakan tanda dakwat di kuku atau jari tangan pada PRU ke-12 (8 Mac 2008) bertujuan meningkatkan keyakinan rakyat terhadap ketelusan SPR dalam mengendalikan pilihan raya.

"Kita mahu rakyat percaya 100 peratus bahawa proses demokrasi sememangnya dilaksanakan di negara ini. Atas sebab itu, SPR menggunakan dakwat supaya tidak ada tuduhan di buat ke atas suruhanjaya itu walaupun memang tiada sebarang (asas) pun," katanya menjawab soalan tambahan Datuk Ronald Kiandee (BN-Beluran) pada sesi soal jawab Dewan Rakyat.

Menjawab soalan asal Dato' Dr. Tan Kee Kwong (BN-Segambut), beliau berkata, SPR akan melaksanakan penggunaan dakwat kekal pada PRU ke-12.

"Ini bermakna setiap pemilih akan dicalitkan dengan dakwat kekal di atas jari telunjuk tangan sebelah kiri sebelum diberikan kertas undi setelah namanya disahkan terdapat dalam daftar pemilih SPR yang digunakan untuk pilihan raya umum akan datang," katanya.

Bagaimanapun janji SPR dan kerajaan BN itu tidak kesampaian kerana hanya 4 hari sebelum PRU ke-12 yang berlangsung pada 8 Mac 2008, negara dikejutkan dengan sidang akhbar bersama Pengerusi SPR, Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail.

Pada sidang media itu, Abdul Rashid mengumumkan keputusan SPR membatalkan cadangan penggunaan dakwat kekal itu kerana kononnya terdapat pihak tertentu dari Malaysia telah membeli dakwat itu dari luar negara dan merancang untuk mencalitkannya pada kuku pengundi di luar bandar bagi menimbulkan syak wasangka mengenai status mereka.

Malah menurutnya lagi, beberapa individu telah ditahan kerana disyaki membawa masuk dakwat kekal tersebut bagi mensabotaj perjalanan pilihan raya.

Bagaimanapun tindakan SPR itu tidak disenangi anggota komponen BN khususnya Gerakan. Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon pada 5 Mac 2008 berkata, tindakan SPR membatalkan penggunaan dakwat kekal sedikit sebanyak menjejaskan tanggapan baik pengundi terhadap kerajaan.

Menurutnya, walaupun SPR sebuah badan bebas, namun segala yang diputuskan oleh suruhanjaya itu sering disalah anggap sebagai keputusan kerajaan BN.

"Justeru tindakan (terbaru) ini juga akan dilihat sebagai kelemahan kerajaan sedangkan keputusan itu dilakukan oleh SPR," katanya kepada pemberita.

MCA turut menyatakan rasa kesal dan mempersoalkan keputusan SPR membatalkan cadangan penggunaan dakwat kekal pada saat-saat akhir sebelum hari pengundian.

Pengerusi Bilik Gerakan Pilihan Raya MCA Pusat, Wong See Wah berkata, SPR seharusnya mengkaji penggunaan dakwat berkenaan sebelum melaksanakannya dan bukan membatalkan cadangan pada saat-saat akhir.

"Kami juga marah dengan tindakan sesetengah pihak yang terlibat dalam penyeludupan dakwat kekal dengan niat untuk menimbulkan kekeliruan dan syak wasangka mengenai status pengundi,” katanya kepada pemberita.

Bagaimanapun sehari kemudiannya, komen-komen menyokong tindakan SPR itu mula dilaporkan media pro-BN guna mempengaruhi pendapat umum.

Rencana Pengarang Utusan Malaysia pada 6 Mac walaupun menyifatkan tindakan itu sebagai 'satu kejutan' tetap memberikan sokongan kepada SPR yang disifatkan "telah mengambil keputusan yang betul" dan "berani mengambil tindakan tidak popular demi menegakkan keadilan".

Akhbar milik Umno itu yakin dengan penjelasan SPR dan polis kononnya ada rancangan pihak terbabit hendak mencalit dakwat kekal pada kuku pengundi di kawasan luar bandar.

"Bayangkan jika SPR memandang ringan perkara ini. Bagaimana jika pihak tertentu itu berjaya memperdaya dan mencalit dakwat pada kuku pengundi berdaftar di kawasan luar bandar itu adalah pengundi yang berhasrat mengundi BN.

"Bagaimana dia hendak dibenarkan masuk ke pusat mengundi jika kukunya sudah dicalit dakwat. Sudah tentu dia tidak dibenarkan mengundi.

"Kekecohan tentu berlaku dan keselamatan pengundi dan penyokong parti-parti politik tidak terjamin. Perkara yang sama juga tentu tidak digemari oleh parti pembangkang jika perbuatan sabotaj ini terkena kepada pengundi yang mahu menyokong mereka," akhbar itu berhujah.

Sentimen sama dikongsi Najib Razak yang ketika itu menjawat Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno.

Sambil menyifatkan tindakan SPR itu sebagai tepat, Najib menegaskan dakwaan kononnya mungkin berlaku unsur sabotaj untuk menimbulkan kekecohan pada hari mengundi.

Menurutnya, ada pihak boleh mempengaruhi sesetengah pengundi untuk menggunakan dakwat yang sama pada kuku jari sehingga menyebabkan mereka tidak layak mengundi.

"Kalau tidak layak mengundi, kita telah menafikan hak mereka di bawah Perlembagaan Persekutuan dan akan timbul banyak kekecohan dan ketegangan pada hari mengundi.

"Jadi tindakan SPR ini merupakan satu langkah yang amat tepat,” kata Najib selepas menghadiri majlis peneroka bersama pemimpin dan pelancaran Hotel Felda Residence di Kuala Terengganu pada 5 Mac 2008.

Setiausaha Agung Umno, Radzi Sheikh Ahmad pula menyifatkan penggunaan dakwat kekal akan mewujudkan banyak masalah apabila para pengundi menolak peraturan baru tersebut pada hari pembuangan undi.

"Mengikut peraturan yang dicadangkan oleh SPR, seseorang pengundi diberi pilihan sama ada mencalit dakwat di kuku dan jika tidak mahu, mereka perlu menandatangani borang yang ditetapkan.

"Bagaimanapun, pengundi juga berhak menolak untuk tidak menandatangani borang itu dan akhirnya kertas undi diberi juga. Inilah yang mengelirukan orang," katanya.

Ketua Pemuda Umno, Hishammuddin Hussein turut melihat keputusan SPR itu sebagai munasabah.

"SPR merupakan satu badan bebas. Sekiranya tindakan ini dapat menghalang kemunculan dakwat yang mencurigakan dan boleh menggugat ketelusan pilihan raya, maka kami Pemuda tidak ada masalah dengan keputusan itu," katanya dipetik Utusan Malaysia.

Ketua Penerangan Umno, Muhammad Muhd. Taib pula percaya SPR bertindak demikian selepas menyedari terdapat cubaan untuk menggagalkan pelaksanaannya semasa proses pengundian.

"Apa yang membimbangkan, sekiranya dilaksanakan juga sedangkan semua dakwat yang telah dibeli dari luar negara itu sudah diedarkan serta digunakan, ia boleh mencetuskan kekacauan pada hari pengundian kelak," ujarnya.

Manakala Ketua Puteri Umno, Noraini Ahmad turut menyambut baik keputusan SPR itu kerana bimbang berlaku penipuan sekiranya cadangan itu diteruskan.

Setiausaha Kerja Umno, Husainay Hashim pula dilaporkan berkata, pembatalan cadangan penggunaan dakwat kuku tidak perlu dipertikaikan kerana dibuat demi menjamin kelancaran proses pengundian.

Ketua Biro Undang-Undang Wanita Umno, Kamelia Ibrahim berkata, dakwat itu digunakan sebagai ‘senjata’ oleh pihak tertentu untuk menghalang pengundi berdaftar menunaikan tanggungjawab mereka.

Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo berpendapat, proses pembuangan undi sebelum ini lebih sesuai digunakan daripada menggunakan tanda dakwat kekal di kuku.

"Lebih baik kita mengadakan pilihan raya seperti biasa jika penggunaan dakwat ini bakal menimbulkan masalah dan 'mengancam keselamatan negara'," katanya mengulangi kata-kata hikmat pemimpin Umno dan BN.

Akhirnya Perdana Menteri ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi meminta semua pihak akur dengan keputusan SPR yang membatalkan penggunaan dakwat kekal kerana ia dibuat bagi melancarkan proses pilihan raya umum.

Menurutnya, langkah SPR itu bukanlah satu penipuan seperti yang didakwa oleh pembangkang.

"Ini bukan kali kedua atau ketiga kita terlibat dalam pilihan raya tetapi dah masuk 12 kali. Kemenangan kita dalam pilihan raya adalah berdasarkan kepada kerja kuat, kepercayaan rakyat dan bukan kerana kita menipu," katanya penuh yakin.

Begitulah bersemangatnya para pemimpin Umno mempertahankan langkah SPR dan sekali lagi faktor 'keselamatan negara' dijadikan hujah untuk menyokong sikap 'flip-flop' SPR itu.

Bagaimanapun cerita sebenar pembatalan penggunaan dakwat kekal itu didedahkan sendiri Ab. Rashid ketika merasmikan "Seminar Kebangsaan Pilihan Raya 2008: Demokrasi Berjalan" anjuran Unit Kajian Penyelidikan Pilihan Raya, Kuliah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) pada 17 Mei 2008, kira-kira dua bulan selepas PRU12 berlangsung.

Ketika menjawab soalan Ketua Editor Malaysiakini, Steven Gan, Pengerusi SPR itu mengakui bahawa keputusan membatalkan penggunaan dakwat kekal di kuku jari pengundi itu dibuat atas ARAHAN KABINET.

"Kabinet menolak cadangan (penggunaan dakwat kekal) itu. Cadangan peraturan itu ditolak kabinet," kata Ab Rashid selamba.

Bagaimanapun Ab. Rashid mendakwa kononnya anggota PAS membeli dakwat tersebut daripada Thailand dan merancang mencalitkannya pada kuku jari pengundi-pengundi tua di kampung-kampung.

"Umno juga beli dakwat tersebut," dakwanya.

Beliau turut menyatakan pandangan bahawa penggunaan dakwat kekal itu bertentangan dengan artikel 119 Perlembagaan.

Pengakuan Ab. Rashid ini tentunya mengejutkan. Jelas SPR yang sepatutnya bertindak sebagai badan bebas telah tidak bersikap bebas kerana menerima bantahan kabinet. 'Keberanian' beliau untuk mendedahkan perkara sebenar bukan suatu yang mengejutkan kerana Ab. Rashid sebenarnya bersara daripada jawatannya pada hujung tahun 2008.

Pengakuan terbuka Ab. Rashid yang disiarkan Malaysiakini dan Harakahdaily tentunya menarik minat para pemimpin Pakatan Rakyat. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam sesi soal jawab di Parlimen pada 24 Jun 2008 mendakwa Ab. Rashid bersama-sama Peguam Negara dan Ketua Polis Negara telah menipu rakyat dengan menyatakan keselamatan sebagai sebab penggunaan dakwat kekal dibatalkan sedangkan ia adalah arahan kabinet.

Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Nazri Aziz yang memang terkenal dengan tabiat 'bersilat lidah'nya menafikan dakwaan Ab. Rashid itu dengan berkata Jemaah Menteri tidak pernah mengarahkan Ab. Rashid untuk membatalkan penggunaan dakwat kekal dalam PRU ke-12.

Kata Nazri, walaupun Jemaah Menteri tidak menyokong cadangan penggunaan dakwat kekal itu namun mereka hanya meminta Ab. Rashid menimbangkan perkara tersebut dengan mengambil kira pelaksanaannya mungkin bercanggah dengan Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan.

"Perkara ini berbangkit di mesyuarat Jemaah Menteri dua minggu sebelum pembubaran Parlimen," katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Guan Eng (DAP-Bagan).

Namun Nazri mendakwa keputusan sama ada untuk meneruskan penggunaan dakwat kekal atau tidak masih terletak pada SPR sebagai autoriti yang kompeten dan bebas, kononnya.

Tambah Nazri, kerajaan juga belum bercadang untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap Pengerusi SPR atas kenyataannya bahawa beliau telah diarah oleh Jemaah Menteri untuk membatalkan penggunaan dakwat kekal.

Nampaknya masing-masing pihak mengelak untuk bertanggungjawab dalam isu ini. Ab Rashid menyalahkan kabinet dan kabinet pula melalui parlimen mendakwa Pengerusi SPR berbohong.

Berbohong sudah menjadi lumrah pemimpin BN dan sedikit demi sedikit sudah mula ditiru golongan birokrat. "Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong LAMA-LAMA JADI MENTERI," bait puisi Sasterawan Negara, Allahyarham Dato' Usman Awang mengukuhkan lagi tanggapan ini.

Oleh kerana tidak sanggup untuk dibohongilah Bersih 2.0 muncul dengan lapan tuntutan baru termasuk penggunaan dakwat kekal ini.

Pengerusi SPR yang baru, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dalam satu kenyataan bertarikh 17 Januari 2009 mendakwa SPR tidak menolak kemungkinan menggunakan dakwat kekal dalam PRU akan datang selepas penggunaannya dibatalkan semasa PRU ke-12.

SPR sedang mengkaji kelemahan penggunaan dakwat kekal itu untuk proses penambahbaikan supaya rancangan penggunaannya dapat diteruskan, katanya.

Katanya, jika penggunaan dakwat kekal pada kuku itu didapati mampu menawarkan proses pengundian lebih telus dan adil kepada pengundi, ia mungkin digunakan pada masa depan, katanya ketika meninjau proses pengundian Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu di Sekolah Kebangsaan (SK) Tengku Bariah, Pasir Panjang.

Kata Abdul Aziz, kajian tersebut boleh siap dalam tempoh empat tahun sebelum pilihan raya umum akan datang berlangsung.

Bagaimanapun jelasnya, jika hasil kajian diperoleh lebih awal, SPR akan menggunakannya dalam mana-mana pilihan raya kecil jika ada.

"Lagi cepat lagi baik. Jika cepat, kita akan mulakan dengan pilihan raya kecil jika ada sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13," ujarnya.

Itulah janji Abdul Aziz. Tapi hingga kini tiada tanda-tanda dakwat kekal akan digunakan. Beliaupun sebenarnya mempunyai kecenderungan untuk berbohong seperti Pengerusi SPR terdahulu.

Ini menjadi alasan paling kukuh mengapa kita perlukan Bersih 2.0.

Ia bukan sahaja untuk menuntut pilihan raya yang telus dan adil. Ia juga perlu untuk membersihkan negara daripada para pembohong dan pendusta.


MP Kapar ditahan miliki baju-T BERSIH
Jul 3, 11 6:15pm

Dalam satu lagi tindakan polis terhadap BERSIH, ahli parlimen Kapar, S Manikavasagam dan setiausahanya, Jayachandran ditahan ketika menemui peniaga di pasar borong Meru, dekat Klang.

NONE"Saya dan Jayachandran ditahan polis dan saya kini berada di balai polis Sungai Kapar.

"Kereta saya juga ditahan kerana terdapat sembilan baju-T BERSIH di
dalamnya," kata Manikavasagam (kanan) dalam Twitter sejurus selepas jam 2 petang.

Akhbar PKR - Keadilan Daily - melaporkan beliau berkata polis telah menahannya di pasar itu ketika beliau meninjau kawasan tersebut dan bertemu dengan para peniaga.

Beliau juga menafikan mengedarkan risalah atau baju-T BERSIH.

Katanya, baju-T BERSIH itu hanya berada di dalam keretanya dan beliau ke sana untuk menemui persatuan peniaga kecil Melayu apabila sekumpulan anggota menahannya.

"Kereta saya dipandu setiausaha saya. Beliau juga ditahan. Polis sedang mengambil kenyataan kami," katanya kepada Keadilan Daily.

IGP: Tiada ruang pada penganjur perhimpunan 9 Julai
Jul 3, 11 8:53pm

Polis akan bertindak mengikut lunas undang-undang dan tidak akan memberi ruang kepada mana-mana pihak yang bercadang menganjurkan perhimpunan haram di ibu negara pada 9 Julai ini.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menegaskan tindakan akan diambil tanpa mengambil kira sebarang kenyataan atau andaian pihak lain terhadap tindakan polis.

Beliau berkata jika diadakan, perhimpunan itu akan mengundang kepada gangguan ketenteraman negara dan menyebabkan huru-hara.

"Janganlah mencabar kedaulatan undang-undang yang termaktub di dalam perlembagaan negara. Pihak polis akan mengambil tindakan sewajarnya dengan menggunakan peruntukan undang-undang yang ada kepada sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang yang ditetapkan," katanya kepada pemberita hari ini.

Sebelum itu beliau melancarkan program "Jom Cegah Jenayah" di Pantai Bersih berhampiran dengan tempat rehat di Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth.

Ismail menasihatkan orang ramai yang berniat menyertai perhimpunan haram itu supaya membatalkan hasrat mereka atau berhadapan tindakan polis.

"Saya lihat perhimpunan ini mengundang kepada ketegangan ketenteraman awam. Jadi sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab, janganlah kita membuat pilihan yang boleh menyebabkan ketegangan dalam negara kita berlaku," katanya.

Ismail berkata polis mempunyai strategi tertentu yang boleh digunapakai untuk menjaga keselamatan dan memastikan keamanan negara berkekalan.

"Adalah menjadi keprihatinan saya bagi memastikan kehidupan masyarakat dilindungi, kami akan memainkan peranan kami sebagai pelindung masyarakat. Kita kena jaga undang-undang," tegasnya.

- Bernama


40 nasihat Tok Ayah

Difailkan jalanakhirat



Lagi 40 nasihat Tok Ayah

Kata‐kata ini dipetik daripada syarahan dan nasihat beliau kepada murid‐muridnya. Kata‐kata sufi yang diungkap oleh Syeikh Mahmud mempunyai mutiara kata makna yang mendalam, dimana ada sebahagian daripada kata‐kata beliau tidak boleh difahami atau dibuat bandingan secara langsung mengikut fahaman orang awam.

Mutiara kata yang indah dan bermakna ini juga diharap dengan rahmat dan kasih sayang
Allah dapat menangkis tuduhan‐tuduhan liar selama ini terhadap ilmu Tasawwuf. Semoga petikan
dari buku ini menjadi santapan rohani yang dapat membersihkan jiwa dan mendorong hati untuk
menjadi hamba Allah yang sehamba‐hambaNya di dunia ini, Insya Allah.

1. Perkara kerohanian tidak boleh difahami dengan akal, nafsu dan ilmu. Jika boleh dengan ilmu,
sudah tentulah Imam Ghazali tidak mengaji dengan Yusuf Nasaji dan Syeikh Abdul Wahab
Sya’rani tidak mengaji dengan Ali Khawas. Cukuplah mereka ini menjadi contoh.

2. Belajar kereta perlu ada guru, nak kenal Allah tak perlu guru. Ini awal‐awal lagi syaitan tipu.

3. Duka dan suka di dalamnya makrifah lebih manis daripada madu, lebih putih daripada susu.
Duka dan suka di dalamnya kekufuran dan kesyirikan lebih pahit daripada hempedu dan lebih
busuk daripada budu.

4. Kalau nak berjalan (di dalam perjalanan Ahlullah). Mengaku kita tak terpakai (tak berguna dan
banyak dosa), lebih senang, mudah‐mudahan Allah s.w.t. ampun dosa kita.

5. Bila ibadat kita palsu, kita ikut hawa nafsu. Seperti kapal terbang palsu yang banyak jual di
kedai.

6. Selagi mana kita boleh ikut hawa nafsu menunjukkan kita masih palsu.

7. Cari jalan mengendalikan ummah asalkan mempraktikkan Sunnah.

8. Orang yang diberi mudah (untuk menjalani jalan kesufian) apabila ada darah (keturunan)
kesufian. Tiada dosa besar. Tiada amalan kejinan (khadam). Banyakkan selawat, istighfar, zikir
dan baik adab dengan Allah s.w.t., zuhud, tinggalkan makhluk, bersungguh‐sungguh dengan
Allah s.w.t., istiqomah, tegas, tiada tujuan dunia dan akhirat.

9. Selagi mana terasa kita banyak ibadat, itu tanda kurang ikhlas tidak menuju “Rodhiah” tetapi
terhenti kepada Abid tidak (fana’ ‘ul‐fana’).

10. Perkara kerohanian tidak boleh difahami melainkan rahmat Allah s.w.t semata‐mata, melalui
Rasulullah s.a.w, melalui ahli zaman dan dengan bermunajat kepada Allah s.w.t. Kalau kenal
(tahu tentang perkara kerohanian) dengan cerita‐cerita orang (perasaan kita itu tidak sah).

11. Kalau tak senang dengan sesuatu, DIAM! Cakap salah tak cakap salah, cakaplah kerana Allah
s.w.t. Semoga jadi hamba Allah s.w.t.

12. Kerja dunia boleh tangguh‐tangguh, kerja akhirat tak boleh tangguh‐tangguh.

13. Watak Auliya’: Kena maki tak mudarat, kena puji tak manfaat.

14. Kenal Allah s.w.t. lebih mudah daripada kenal para wali, kerana mereka Allah s.w.t. pakaikan
dengan sifat kekurangan. Sebagai mana kafir musyrikin tidak mengenal Rasulullah s.a.w.
(walhal Rasulullah, Allah s.w.t. pakaikan baginda dengan penuh sifat‐sifat kesempurnaan).

15. Hendak kenal wali tanyalah Allah s.w.t., jangan tanya orang.

16. Para wali tidak boleh dikenal dengan hawa nafsu.

17. Saya berdoa kepada Allah s.w.t. nak jadi hamba Allah s.w.t., bukan nak jadi wali.

18. Buat ibadat nak jadi wali, SYIRIK!

19. Allah s.w.t. tak pilih orang malas jadi wali.

20. Kalau kita kasih orang yang Tuhan benci, itu satu penyelewengan.

21. Orang yang sebenar cinta Allah s.w.t. tidak takut menghadapi cabaran hidup dunia.

22. Saya nak bawa kamu jadi hamba Allah s.w.t.

23. Saya tak ajar kamu melampau (berani dan semangat yang tak ketahuan). Saya tak ajar kamu
menjadi pengecut. Saya ajar kamu jadi hamba Allah s.w.t. yang bertaqwa.

24. Saya hamba Allah s.w.t. macam kamu juga. Saya tidak tahu melainkan apa yang ALLAH s.w.t
bagi tahu. Kalau Dia tak bagi tahu, saya pun tak tahu.

25. Dia Tuhan! kita hamba. Jangan campur urusan Tuhan. Manusia jenis apa ini? Dia nak atur
Tuhan. Dia suruh Tuhan ikut dia.

26. Taslim (penyerahan). Nak pun tidak, tak nak pun tidak. Cepat pun tidak, lambat pun tidak.

27. Hidup atas dunia tak mahu ikut nabi, auliya’ atau orang soleh. Bila mati nak duduk sekali
dengan orang soleh, ini cerita kartun.

28. Waktu hidup ikut Firaun, Qarun dan Haman. Bila mati nak masuk syurga, dengan nabi Musa
a.s. dan Harun a.s. Logik tak?

29. Tak guna hidup kalau mementingkan diri sendiri sahaja.

30. Uwais Al‐Qarni, jasadnya mengembala unta, rohnya mengembala manusia beriman kepada
Allah s.w.t.

31. Manusia, banyak tak dapat taufik hidayah sebab ikut nafsu ammarah kemudian (dalam masa
yang sama mereka) berdoa dengan Tuhan (agar dianugerah sama seperti orang yang berjaya
di sisi Allah). Sepatutnya kena tinggalkan nafsu dulu. Allah s.w.t. jadikan nafsu ammarah
supaya kita tinggalkan bukan untuk ikut.

32. Cara cuci hati, banyakkan baca Al‐Quran, ingat mati dan hadir majlis zikir. Bila hati suci,
barulah ada tauhid.

33. Ilmu (kesufian) ini bukan boleh diwarisi. Kalau boleh tentulah saya bagi anak isteri saya dulu,tetapi ia adalah anugerah Tuhan.

34. Saya mengaji (ilmu perjalanan Ahlullah) dengan air mata (banyak menangis).

35. Penyatuan orang mukmin dengan air mata (menangis kerana mengenangkan keagungan
Tuhan). Penyatuan orang yang tak mukmin dengan gelak ketawa. Macam kera maka jadilah
kera.

36. Tuhan tidak bagi taufik hidayah pada orang yang zalim. Sebesar‐besar kezaliman ialah
mengikut hawa nafsu.

37. Berjayanya seseorang itu sebanyak mana tumpuan yang dibuat. Banyak tumpuannya,
banyaklah kejayaannya, kurang tumpuannya, maka kuranglah kejayaannya.

38. Matlamat saya bukannya batu, kayu ( bangunan ) dan ramai orang, tetapi saya nak orang yang
bersungguh mengikuti garisan syariat dan toriq.

39. Saya mengajar ilmu para wali bukannya ilmu tok sami!

40. Saya hanya boleh nasihat, saya tak boleh memberi manfaat dan mudharat. Buat ibadat nak
fadhilat, nanti berkulat. Buat nak berkat nanti melekat.

Sambungan nasihat Tok Ayah

41. Saya kagum dengan ketahanan yang ada pada Hallaj, orang korek mata, kerat tangan dia, dia
tidak rasa sakit.

42. Nasihat hanya boleh diberi sebelum nyawa di halqum (garghorah). Selepas garghorah tidak ada gunanya lagi.

43. Kesufian bukan boleh didapati dengan seminar dan pena. Kesufian boleh didapati dengan
zuhud dan yakin.

44. Kekufuran tidak boleh menghilangkan kekufuran. Hanya kerasulan, kenabian dan kewalian
sahaja yang boleh menghilangkan kekufuran.

45. Hanya ketaqwaan yang tinggi sahaja yang boleh menundukkan kesombongan, kekufuran dan
kesyirikkan sebagai mana Ibrahim Khalilullah menghancurkan kerajaan Namrud.

46. Jangan buat ibadat pura‐pura, nanti jadi kura‐kura.

47. Kamu jangan biadab dengan Allah s.w.t.!

48. Kamu jangan jadi seperti kerengga, dia duduk di pokok buah‐buahan tetapi tak makan buah,
bila ada manusia nak ambil buah dia pun kacau (marah).

49. Saya berjalan tidak kisahkan orang. Jangan kacau orang. Orang kacau kita, tidak mengapa.

50. Firman Allah Ta’ala:
Maksudnya “Hendaklah kamu berzikir banyak, mudah‐mudahan kamu semua mendapat kejayaan” (Surah Al‐Jumaah Ayat 10).
Dalam ayat ini Allah s.w.t. tidak bagi tahu banyak mana (bilangan nak kena zikir), sekurangkurang
banyak ialah sampai (darjah nafsu) mutmainnah.”

51. Selagi belum mutmainnah, selama itu punah ranah.

52. “Ada yang lain lagikah? Tak ada lagi dah. Mari kita pakat duduk di atas (La ilaha
illAllah”). Kata‐kata Tok Ayah Said r.a.

53. Nabi Yunus a.s., duduk dalam perut ikan tapi, tak jadi tahi, sebab baginda membaca
(“La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin”). Oleh itu supaya kita, tidak menjadi
tahi dunia, maka banyakkanlah membaca “La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu
minazzolimin”.

54. Ulama’ terhijab dengan ilmunya, ‘abid terhijab dengan ibadahnya, zahid terhijab dengan
zuhudnya dan soleh terhijab dengan kesolehannya. Ini semuanya dinamakan hijab nurani.

55. Bila mata kita muafakat dengan syariat, telinga kita muafakat dengan syariat, fikiran kita
muafakat dengan syariat, tangan kita muafakat dengan syariat, namanya bersungguhsungguh.

56. Sekiranya apa yang saya anjurkan, sampaikan atau yang saya lakukan ini tidak muafakat
dengan garisan Al‐Quran dan Sunnah tolong jangan pakai. Saya menerima setiap kritikan yang
membina.

57. Matlamat kita ialah keimanan dan ketaqwaan dan menentang kekufuran dan kesyirikan di
dalam segenap aspek

58. Kita tidak menentang sains dan teknologi kerana ia adalah rahmat Allah s.w.t. tetapi kita
menentang kekufuran dan kesyirikan di dalam sains dan teknologi.

59. Saya berdoa kepada Allah s.w.t. “Ya Allah, hamba mu ini tak pandai nak memanggil (menyeru)
berdakwah macam orang lain. Jadi Engkau hantarlah mereka‐mereka yang Engkau kehendaki
dan rahmati ke sini, sebagaimana Nabi Ibrahim a.s. di perintah oleh Allah s.w.t. menyeru
manusia datang ke rumahNya Baitullah).

60. “Buat kerana Allah, Mahmud!” Nasihat Tuan Guru Haji Husin Dol r.a. kepada saya.

61. Perjalanan saya muafakat dengan perjalanan Maulana Ilyas r.a. ( Pengasas Jemaah Tabligh,
Ahli Zaman Abad 14 Hijrah ) dari segi menghancur hati kepada Allah s.w.t. cuma caranya
berbeza tetapi matlamatnya sama. Seperti nelayan nak menjadi jutawan, tauke kilang nak jadi
jutawan, peladang nak jadi jutawan. Walaupun caranya berbeza tetapi matlamat mereka
sama, nak jadi jutawan!

62. Kamu boleh paksa anak kamu untuk dunia, tak cukup dengan sekolah pergi tuisyen lagi. Tapi
kenapa dengan halqah zikir kamu tak boleh buat?

63. Sebenarnya kita kena asuh perkara ini (jalan orang‐orang muqarrabin) daripada awal lagi
kerana semua wali Allah s.w.t. yang besar‐besar, mula diasuh sejak daripada kecil.

64. Punca‐punca kehancuran umat Islam hari ini tidak ada lain iaitu ananiah ikut nafsu.

65. Bukan orang lain dan unsur‐unsur lain merosakkan kamu tetapi nafsu kamulah yang
merosakkkan kamu sendiri.

66. Air mata takut Allah s.w.t. tak sama dengan air mata lembu. Macamana air mata lembu? Bila
dia lapar dia menangis, bila dia sakit dia menangis, bila anak dia mati dia menangis. Macam
itulah air mata orang tidak takut Allah s.w.t.

67. Menurut hadis, setitik air mata orang yang takut Allah s.w.t. boleh memadamkan api neraka.
Apatah lagi api dunia dan bom atom, bom nuklear ‐ kalau dibandingkan dengan api neraka!
Sebab itulah Ibllis dan konco‐konconya mencari jalan untuk memupuskan jalan‐jalan orang
yang takut Allah.

68. Allah s.w.t. menceritakan di dalam Al‐Quran:
Mafhumnya “Sesungguhnya zikrullah itu Maha Besar, Maha Agung” (Surah Al‐Ankabut Ayat

45).Maknanya zikrullah itu lebih hebat daripada bom atom. Pasal inilah Yahudi dan koncokonconya
menghalang orang berzikir dan halqah zikir.

69. Kalau beramal nak dunia, nak hebat, nak kebal dan bermacam‐macam lagi samalah dengan
Iblis. Iblis berdoa (meminta kebolehan atau kehebatan) kepada Allah nak menyesatkan
manusia.

70. Serban putih dan jubah putih senang dibeli, yang tiada dijual perut (jiwa) yang bersih
walaupun hendak dibeli dari wali Allah bahkan dari Rasulullah (pun tidak boleh) kerana taufiq
dan hidayah di tangan Allah.

71. Hari ini ramai orang membicarakan karomah para aulia, karomah Sultan Auliya’ Syeikh Abdul
Qadir Al‐Jilani tetapi kenapa tidak mengkaji cara‐cara dan punca‐punca hendak mendapat
karomah.

72. Saya menceritakan perjalanan muqarrabin. Oleh itu janganlah kamu menghukum (membuat
andaian) di atas pandangan orang‐orang hasanah. Kerana kebaikan orang‐orang hasanah
adalah kekejian bagi orang muqarrabin.

73. Manusia di hari ini hanya menceritakan para aulia yang dah mati seperti Ibnu Arabi, Al Ghazali, Hallaj dan ramai lagi. Tetapi kenapa mereka tak mahu mencari para aulia yang hidup di zaman kita ini ? Seolah‐olahnya mereka mahu auliya’ yang dah mati itu hidup semula, lebih baik
minta Rasullah s.a.w. hidup balik untuk membimbing kita, kerana baginda Sayyidul Mursalin,
ini lebih afdal!

74. Kamu, kereta boleh beli tetapi jam loceng untuk mengejut waktu tahajjud tak boleh beli!

75. Berpegang teguhlah dengan kitab Allah dan Sunnah Rasullullah s.a.w.

76. Orang kafir yang makan ular, bisa ular tidak menjejaskan mereka kerana dalam badan mereka
ada sel‐sel darah ular. Kita orang Islam tak makan ular, kemudian kita tak buat pula perkara
yang lebih bisa dari bisa ular (istighfar, selawat dan zikir).

77. Bila (iman) kita lemah, maka orang‐orang yang lebih lemah daripada kita akan mengambil
kesempatan daripada kelemahan kita. Jalan penyelesaiannya, dengan kita memperbaiki diri
kita.

78. Allah s.w.t. tak terima doa orang yang mengikut nafsu ammarah.

79. Maafkan segala kesalahan orang‐orang yang membuat kesalahan dengan kita walaupun
mereka tidak memohon maaf.

80. Orang yang tak berani menghadapi ujian, itu orang bodoh. Kalau tak ada ombak yang besar
macam mana orang yang main luncur ombak hendak rasa keseronokan bermain ombak.

81. Kalaulah binatang buas boleh dilatih sebagaimana harimau, gajah dan beruk sarkas dilatih
untuk membuat pertunjukkan (boleh dijinakkan), apatah lagi manusia walhal mereka seindahindah
makhluk Allah, kerana Allah berfirman:
“Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia di dalam seindah‐indah bentuk” (Surah At‐Tin Ayat 4).

82. Jadilah hamba Allah, buatlah kerana Allah, MasyaAllah!

83. Jikalau kulit saya kamu salin ke tubuh kamu, darah saya kamu tukar ke dalam jasad kamu,
daging dan tulang saya kamu pakai sekalipun! Kamu tak akan dapat sebagaimana saya dapat
sekiranya kamu tak bersungguh sebagaimana saya bersungguh‐sungguh dengan Allah.

84. Bukan nak ( zikir dengan suara ) kuat, bukan perlahan. Matlamat kita hancur hati dengan Allah
tetapi kebiasaannya nak hancurkan batu gunung untuk buat jalan kena gunakan bahan letupan. Kemudian batu tadi di masukkan di dalam mesin penghancur, tentulah proses ini mengeluarkan bunyi yang kuat. Apatah hati manusia lebih keras dari batu.

85. Saya tak bimbang anak‐anak saya tak makan kerana rezeki, (sebab) Allah sudah jamin. Yang
saya bimbang anak‐anak saya tak ada iman.

86. Saya tak setuju dengan orang‐orang yang hanya bercerita tentang datuk nenek mereka orang
hebat, orang soleh dan tok wali. Dia tu macam mana? Sepatutnya dia boleh (dapat) lebih lagi,
atau pun sekurang‐kurangnya dapat sama macam datuk nenek mereka. Kalau guru buat
matan, murid buat syarah. Ini tidak, masuk hutan! (tak terpakai).

87. Fahaman Wahabi ialah fahaman yang berpegang kuat dengan zahir syariat. Mereka tidak
terbuka rahsia syariat. Jika kita berpegang kuat dengan syariat dan hakikat, mereka tak boleh
makan kita.

88. Kalaulah anjing yang mengikut pemuda Ashabul Kahfi, Allah masukkan ke dalam syurga.
Apatah manusia yang bersungguh‐sungguh mengikuti perjalanan Ahlullah. Ada orang yang
menulis nama‐nama mereka ( Ashabul Kahfi ) untuk dibuat azimat sahaja. Ini saya tak setuju,
sepatutnya kita kena ikut jejak langkah mereka untuk menyelamatkan iman. Kita pun akan
sama dapat kekuatan macam mana yang Allah anugerahkan kepada mereka.

89. Kamu tentang makan, kamu pandai. Untuk menyedapkan sesuatu makanan berbagai ramuan
digunakan, tetapi kenapa untuk mendapat kemanisan di dalam ibadah kamu tak pandai?

90. Duduklah ”tang” manapun, di parit longkang, di dalam istana, di atas, di bawah, di tepi, di
tengah, di laut atau di darat. Matlamat kita ialah kehambaan.

91. Pohonlah kepada Allah untuk berjumpa dengan guru yang boleh membimbing kamu ke jalan
Allah.

92. Di dalam perjalanan Ahlullah, baka keturunan adalah salah satu perkara yang sangat penting.
Sebab itulah Rasullullah s.a.w. suruh memilih perempuan yang beragama untuk dijadikan
isteri.

93. Untuk menyucikan darah‐darah keturunan yang tak terpakai, darah kejinan, darah kekufuran
dan kesyirikan. Hendaklah menghabiskan selawat sebanyak 5.6 juta.

94. Kalau kita tak larat nak berjalan, jadilah tangga untuk orang‐orang yang nak berjalan.

95. Setengah orang seronok membaca dan mendengar karomah Syeikh Abdul Qadir Al‐Jilani. Nasihat Syeikh Abdul Qadir Al‐Jilani dia tak baca! Bacalah nasihat Syeikh Abdul Qadir al ‐Jilani, di dalam kitab Fathul Ghaib dan Fathur Rabbani.

96. Ada dua jalan manusia menuju Allah s.w.t:
• Jalan Nubuwwah
Jalan Nubuwwah bermula sejak Nabi Adam a.s hingga Nabi Muhammad s.a.w. Jangka
masa ini tidak diketahui oleh sebarang manusia, kecuali Allah s.w.t sahaja. Inilah jangka
masa manusia mencapai Allah s.w.t melalui bimbingan nubuwwah, di mana wahyu
sentiasa di turunkan. Zaman Nubuwwah ini telah berakhir dengan Nabi Muhammad
s.a.w dan tidak akan bermula lagi.
• Zaman Wilayat (kewalian)
Zaman Wilayat di mana para aulia menunjukkan manusia jalan kepada Allah s.w.t
sehingga akhir zaman. Bila zaman Nubuwwah berakhir, maka dari situ zaman Wilayat
bermula. Wilayat bermula dengan para‐para sahabat, diikuti oleh para tabien yang
berlandaskan hadis Akbaru Tabik, Uwais Al Qarni. Jalan ini berterusan hingga Syeikh
Abdul Qadir al ‐ Jilani pada abad ke 5 Hijrah di mana mahkota Wilayat telah di
anugerahkan kepada beliau. Zaman Wilayat ini bermula dari zaman sahabat hingga ke
zaman Sayyidina Muhammad Al‐Mahdi. Semua auliya’ di dalam dunia ini mencapai Allah
melalui warasatul auliya’ (bimbingan para Auliya’). Allah s.w.t membimbing mereka
melalui syariat, toriqat, hakikat dan makrifat. Pancaran nur kalimah
(La ila ha illAllah) yang di bawa oleh Nabi Muhammad s.a.w sentiasa dikawal dan
dipelihara oleh para auliya’ supaya memancar dan bersinar.

97. Saya kalungkan mutiara di leher anjing, mudah‐mudahan ia menjadi kambing.

98. Sembahyang 5 waktu di wajibkan pada tahun ke 10 daripada kenabian dan kerasulan.
Sebelum itu Rasulullah menyuruh para sahabat menguatkan iman dengan banyak menyebut
(La ila ha illAllah).

99. Bilal bin Rabbah r.a seorang hamba abdi. Orang yang dipandang hina oleh masyarakat tetapi
berhubung dengan keimanan dan tauhid, dia seorang yang mulia dan cerdik. Beliau tidak
tunduk kepada kekufuran dan kesyirikan walaupun jasadnya disiksa. Di hari ini, kita ada ramai
golongan cerdik pandai, ada pensyarah, ada jurutera, ada doktor, ada ulama’, tetapi
berhubung dengan keimanan dan tauhid, kita jauh ke belakang dan lebih bodoh daripada Bilal
r.a.

100. Kamu jangan sangka, kamu ikut saya, duduk majlis saya, sembahyang belakang saya, kamu
dah dapat masuk syurga. Saya pun belum tentu lagi Allah nak letak di mana, di syurga atau
neraka!

Assalamualaikum wbt…

Sambungan nasihat Tok Ayah….

101. (zero, zero, one) ini nombor kod Ahlullah. Kosong dunia, kosong akhirat, hanya Allah yang
Esa.

102. Bergaul dengan jutawan berasa nak manfaat dari mereka. Syirik! Tengok benda seronok,
berasa seronok. Syirik dengan ‘seronok’. Duduk dengan orang jahat dan ganas, berasa takut
dia kacau kita. Syirik dengan ‘takut’ pula. Bila tengok perkara yang tak elok dan tak berkenan,
tak nak dan tak mahu pula. ‘Syirik dengan tak nak’. Tengok perkara yang berkenan dan
menawan berasa nak. Syirik dengan ‘nak’ pula

103. Kalau kereta rosak ada tukang yang akan baikinya. Kalau orang rosak siapa yang nak baiki?

104. Jadilah hamba Allah sehamba‐hambanya. Kalau orang bertanya siapa yang paling banyak
dosa? Angkatlah tangan!

105. Berdoalah kepada Allah supaya buta mata daripada melihat perkara yang dilarang. Pekak
telinga daripada mendengar perkara yang dilarang. Bisu mulut daripada bercakap perkara
yang ditegah. Batukan anggota daripada melakukan perkara yang Allah larang.

106. Orang munafiq di zaman ini tak senang dengan pakaian sunnah.

107. (La hau la wala quwwata illa billah) cakap senang, nak duduk di atas
garisannya payah.

108. Kemerdekaan yang sebenar ialah apabila bebas daripada belenggu hawa nafsu.

109. Orang Melayu terhijab dengan bahasa Melayunya, orang India terhijab dengan bahasa
Tamilnya. Orang Cina terhijab dengan bahasa Cinanya. Orang Jawa terhijab dengan bahasa
Jawanya. Orang “ARAB” pun terhijab dengan bahasa Arabnya.

110. Perkara yang kita tak tahu tidak semestinya perkara tersebut tak betul.

111. Orang yang loyar buruk dengan Allah s.w.t ialah orang yang loyar buruk dengan auliya’ Allah.

112. Bala yang Allah kenakan kepada kita adalah setimpal dengan amal perbuatan kita. Bila kita
buat kebajikan. Pandanglah, bahawa itu semuanya anugerah dan rahmat Allah. Kalau buat
perkara yang tak berbetulan dengan jalan keredhaanNya janganlah disandarkan kepada Allah.
Salahkan nafsu kita sendiri. Ini tidak! Bila buat kebajikan kita rasa ada “share” (berkongsi)
dengan Tuhan. Bila buat maksiat dikatakan pula ini qodho Tuhan. Inilah puncanya manusia tak
sampai Tuhan dan semakin jauh daripada “rahmatNya”. Tidak lain kerana biadabnya kita!

113. Guru saya pesan. “Mahmud! Janganlah ajar adab nanti mereka biadab. Ajarlah mereka
beribadat sehingga mereka beradab!”

114. Apabila tidak senang dengan aturcara “perjalanan Ahlullah” itu tandanya ada darah kejinan
mengalir di dalam jasad. Untuk menghilangkannya hanyalah
dengan (“Fana’‐fi‐syaikh” yakni mematuhi segala aturan guru). Guru yang
ikhlas tidak akan membawa muridnya masuk “neraka”.

115. Para auliya’ (wali‐wali Allah) tidak menyembunyikan “Ilmu”. Orang dunialah yang
menyembunyikan ilmu. Kerana ada kepentingan dan tak ikhlas. Mereka takut anak murid
mereka lebih bijak! Bersalahan dengan auliya’, mereka mahu murid‐murid mereka lebih
cemerlang dan berjaya.

116. Bila buat sesuatu ikut hawa nafsu maka akan timbullah penyesalan yang berpanjangan.

117. Benda dan perkara yang dah berlaku, jangan kata “Silap!” Tuhan buat “Tak silap”. Yang
silapnya pasal kita “Ikut hawa nafsu!”

118. “Buat apa nak zikir ( suara ) kuat‐kuat? Allah s.w.t. bukan pekak! Zikir perlahan pun Allah s.w.t.
dengar”. Ini cakap orang yang tidak kenal Tuhan, cakap orang kafir. Habis itu Allah s.w.t.
jadikan petir yang berbunyi kuat itu, dia tidak dengar ke? Memang Allah s.w.t. tidak pekak
tetapi yang pekak itu “nafsu”, dia tidak mahu dengar dan ikut perkara yang Allah s.w.t. redha.
Itulah sebabnya disuruh berzikir dengan suara yang kuat. Memang berzikir dengan sirr lebih
afdhol daripada zikir (suara) kuat. Tapi ini untuk orang yang dah sampai.

119. Selaku umat Rasulullah s.a.w. di abad 15 Hijrah ini. Saya akan bersungguh‐sungguh
memperjuangkan dan mempertahankan perjalanan Ahlullah.

120. Bacalah diri sendiri (tengok keburukan sendiri). Jangan baca (tengok) keburukan orang lain.

121. Bereskan kekufuran dan kesyirikan di dalam diri kita dulu. Janganlah bersibuk dengan
kekufuran dan kesyirikan di luar kita.

122. Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyatakan “bahawa para sahabat umpama bintang‐bintang di
langit”. Walaupun mereka berlainan bidang seperti bertani, berniaga, kaya, miskin, panglima,
hamba abdi dan lain‐lain tetapi mereka mempunyai satu rahsia dengan Tuhan iaitu memiliki
sifat “kehambaan”. Inilah perjalanan Ahlullah.

123. Gagahnya satu‐satu zaman itu di sebabkan gagahnya para auliya’ (wali‐wali Allah) di zaman
itu.

124. Air hujan yang turun dari langit “jernih”. Tapi bila sampai di bumi jadi keruh, kotor dan
berwarna merah disebabkan tanah. Begitulah rahmat Allah yang turun dari langit, “suci”. Tapi
perut (hati) kamu yang mengotorkan rahmat Allah itu. Kenapa air hujan yang turun di laut
jernih? Sebab air laut jernih.

125. Sembahyang ada waktu. Zikrullah tidak ada waktu tertentu. Zikrullah kena dilakukan
sepanjang waktu. Semua para nabi dan rasul berzikir.

126. Selagi mana kita terasa reti. Selama itulah kita tak reti!

127. Terasa adanya “kita”. Itulah kesalahan yang besar.

128. Selagi terasa adanya kita. Selama itulah kita menderita.

129. Kita tak soal UMNO ka, PAS ka, ADIL ka. Kita akan berganding bahu dengan orang‐orang yang
sanggup berdiri, mengikuti aturcara kebangkitan (Islam).

130. Abad 15 Hijrah ialah abad kebangkitan Islam.

131. Semua para auliya’ di dalam dunia sepakat mengharamkan rokok.

132. Satu batang rokok yang dihisap menjadi hijab dengan Allah selama 40 hari.

133. Serban, jubah dan janggut lambang orang soleh.

134. Pakai baju, dulukan tangan kanan, buka baju dulukan tangan kiri. Pakai kain dulukan kaki
kanan, tanggalkan kain, dulukan kaki kiri, pakai seluar duduk dulu dan mulakan dengan kaki
kanan kemudian barulah berdiri, buka seluar dulukan kaki kiri. Nak pakai kasut/selipar dulukan
kaki kanan nak buka, dulukan kaki kiri. Pakai kain tindihkan kanan di atas pihak kiri. Ni kamu
tidak! pakai ikut “DAN!”. Tak ikut sunnah, ikut syaitan, tak ada zikrullah. Zikrullah tak masuk
dalam badan lagi. Kamu ingat perkara ni kecik! Kalau perkara kecik tidak boleh nak jaga,
macam mana nak jaga perkara yang lebih BESAR?

135. Buang atau cukur janggut, simpan misai, macam Hindu! Ikut Hindu! Rasulullah s.a.w. suruh
panjangkan janggut, andamkan misai.

136. Semua nabi‐nabi dan rasul‐rasul a`laihimussalatu wassalam dibangkitkan oleh Allah s.w.t.
untuk menguatkan iman dan taqwa dahulu. Bila iman dan taqwa dah kuat, barulah perkaraperkara
lain akan ikut kuat. Ini tidak, nak kuat ekonomilah, kuatkan itulah, inilah. Nabi Adam
a.s. mula‐mula di turunkan ke bumi ini apa yang dibuat dulu? Baginda menangis takutkan
Allah s.w.t. selama 40 tahun. Adakah baginda buat benda lain dulu?

137. Kenapa orang Islam yang dulu‐dulu hebat dan kuat. Sebab mereka kuat berpegang dengan
Allah s.w.t. dan Sunnah. Kita sekarang tidak, sebab itulah orang Islam sekarang lemah.

138. Kita jangan di perbudak‐budakkan oleh budak‐budak dunia.

139. Orang yang baik merasa
dirinya jahat! Orang yang jahat merasa dirinya baik! Dalam bala ada
nikmat. Dalam nikmat ada bala. Sebab itulah semua kekasih Allah di dalam penderitaan.

140. Bala ada 4 jenis:
سراج للعارفين• (Sirajun‐lil‐ariffin) penerang bagi para arifbillah.
يقظة للمريدين• (Yaqozatun‐lil‐muridin) penyedar bagi orang yang hendak mengenal Allah.
إصلاح للمؤمنين• (Islahun‐lil‐mukminin) membaikkan orang yang beriman.
هلك للغافلين• (Halakun‐lil‐ghafilin) membinasakan orang yang lalai pada Allah s.w.t.

141. Punca bohsia dihari ini (keruntuhan moral) ialah disebabkan suntikan yang diberi kepada bayi
yang mengandungi hormon lembu atau kuda. Apa kerja lembu dan kuda? Jadi budak‐budak ini
ikut perangai lembu dengan kudalah! Yang ada hormon manusia sahaja pun, payah nak asuh
apatah lagi yang ada hormon lembu dengan kuda. Inilah cara Yahudi dan Nasrani untuk
melemahkan orang Islam. Mereka tahu sekarang ini adalah masa kebangkitan Islam. Mereka
bunuh sel‐sel kesolehan yang terdapat dalam anak‐anak orang Islam. Sebagaimana Firaun
membunuh anak‐anak Bani Israel kerana takutkan Musa a.s.

142. Wajib taat kepada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. dan orang‐orang yang “mengajak” kita
taat kepada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w.

143. Cara perubatan yang tak menggunakan dadah seperti akar kayu dan homeopati ini adalah
lebih baik. Perubatan yang menggunakan dadah boleh merosakkan saraf kita. Itu yang
menyebabkan payah masuk zikir jika saraf sudah rosak!

144. Saya buat kerja saya. Saya tak kisah orang nak marah ke atau suka!

145. Di jalan Allah s.w.t. tidak ada mujadalah, mubahasah, munaza’ah dan munakasyah
(bertengkar, berdebat, berbahas). Yang ada di jalan Allah s.w.t. hanya
(beriman dan beramal soleh).

146. Penyelewangan hadis. Betullah! Rasulullah s.a.w suruh tuntut ilmu sampai ke negeri China,
tetapi masalahnya bila kita hantar penuntut kita ke China, mereka jadi China!, hantar ke
Amerika jadi Amerika!, hantar ke England jadi England!. Pasal kita tidak beri mereka kekuatan
(iman dan taqwa) terlebih dahulu. Hadis ini Rasulullah s.a.w. menceritakan di mana dan pada
bila? Pada masa iman para sahabat dah cukup kuat. Inilah penyelewengan hadis namanya.

147. Kalau perut dah kenyang macam mana nak meratib?

148. Satu orang Tuan Guru (Sg. Pau Kedah) komen apa yang saya anjurkan. Saya bagi tahu dia, “Pak
Cik! Kalau Mahmud buat ikut hati ‐ mati. Ikut nafsu, lesu. Kalau Mahmud buat kerana Allah
masyaAllah. Tengoklah nanti bagaimana Mahmud gila (majzub) ini memimpin manusia ke
jalan Allah”.

149. Di dalam tubuh badan manusia ada 56 ribu titik darah. Untuk menyuci satu titik darah tidak
terpakai, perlu berselawat sebanyak 100 kali. Bermakna untuk memproses setiap titik darah
tersebut perlu berselawat sebanyak 5.6 juta.

150. Dalam perjalanan Ahlullah, selagi belum mutmainnah dikira orang baru.Walau dah 30 tahun
ikut tapi belum mutmainnah di kira masih orang baru.

151. Cara‐cara memohon guru mursyid.
a. Selalu buat sembahyang hajat.
b. Banyakkan membaca (Laila hailla anta
subhanaka inni kuntu minaz zolimin), istighfar dan selawat.
c. Berdoa ‐ “Ya Allah dengan berkat Rasulullah s.a.w. dan berkat para waliMu yang besarbesar.
Pertemukan aku dengan orang yang Kau kasih untuk membimbing hambaMu
yang dhaif, zalim dan jahil lagi banyak dosa ini semata‐mata dengan rahmatMu sahaja.
Ya Allah!”.

151. Dari mana hendak kemana,
Singgah di dunia jangan buat bencana;
Di akhirat nanti jadi merana,
Kekal di dalam selama‐lamanya.

152. Fahaman agama ini luas. Ada fahaman syariat, ada fahaman toriqat, ada fahaman hakikat dan
ada fahaman makrifat. Untuk berjalan pertama‐tama sekali kena kasih dengan syariat, kena
kasih pada Rasulullah s.a.w

153. Segala amalan khurafat yang menghalang kita didalam perjalanan dihapuskan dengan
berselawat.

154. Hanyalah dengan memperbanyakkan mengingati Allah sahaja akan membuka laluan kepada
kita untuk memahami tauhid.

155. Yang dikatakan memperbaiki diri ialah kita perlulah bersifat zuhud dan yaqin kepada Allah
Taala.

156. Apabila tidak zuhud akan timbullah penyakit tamak. Dari penyakit tamak akan timbul pula syak
wasangka terhadap Allah.

157. Tidak ada jalan lain untuk keluar daripada penyakit tamak dan syak wasangka terhadap Allah
melainkan dengan zuhud.

158. Punca kita jauh dari Allah tidak dapat merasai kemanisan iman kerana kita tamak. Kalau tamak
hendakkan syurga pun Allah s.w.t keluarkan dari syurga (kisah Nabi Adam a.s), apatah kalau
kita tamak hendakkan dunia.

159. Pupuklah dangan zuhud dan yakin kepda Allah supaya timbul dalam perasaan kita: ”Dia
Tuhan”.

160. Setiap amalan yang tidak sampai makrifah akan jadi sampah.

161. Untuk mendapat yakin kenalah tinggalkan nafsu amarah terlebih dahulu. Dengan nafsu
ammarah tidak akan wujud keyakinan kerana dia musuh Allah dan sentiasa bercanggah
dengan Allah.


Lagi nasihat Tok Ayah……….

1. Jangan tinggal dengan nafsu. Jangan duduk dengan nafsu. Taslim (berserah)
kepada Allah s.w.t.. Jangan redho dengan maksiat. Redholah dengan Qadho &
Qadar Allah s.w.t.

2. Tutuplah pintu pancaindera yang di bangsakan (ikut) nafsu. Tutuplah pintu hati
yang di bangsakan mazmumah (sifat-sifat kebinatangan). Terbukalah pintu
rahmat. Terbukalah anugerah Allah s.w.t. melalui taslim (penyerahan).

3. Tolak hajat (kemahuan) sehingga Allah s.w.t. beri faham.

4. Perkara yang kita kurang puas hati jangan kritik Allah s.w.t.

5. Kedatangan sombong jadi nafsu. Perasaan sudah lama mengikuti (perjalanan)
jadi nafsu.

6. Buatlah istighfar, selawat, dan zikir. Lambat atau cepat (diri terbentuk) mengikut
tekanan masing-masing.

7. Terasa penat! Susah! Itu disebabkan nafsu tidak berupaya. Ibarat (seolah-olah)
mendahului Allah s.w.t. apabila di datangi tekanan.Sebab itu kalau hendak
berjalan (ikut perjalanan sufi), jangan ikut nafsu! Ikutlah Al-Quran & As- Sunnah.

8. Ikhlas adalah rahsia. Selagi ada rungutan. Selagi terasa sudah lama dan sebagainya.
Tanda belum dapat lagi (Tawakkul Mutlaq & Tauhid Mujarrad). Itu tandanya kurang
ikhlas.

9. Rahsia anak kunci kejayaan guru adalah ikhlas dengan Allah s.w.t.

10. Cara pembersihan (jiwa) dengan cara bersedikit-sedikit (ikut kemampuan) iaitu
dengan selawat, istighfar dan zikir. Membaca surah Alam Nasyroh jikalau datang
perasaan jemu dan membaca surah Qulhuallah hu Ahad jikalau berasa celaru dan
serabut.

11. Orang buta kena gila penuh (yakin sepenuhnya) dengan orang celik. Barulah boleh
berjalan. Jangan soal mati atau hidup.

12. Wali Allah bukan maksum, jadi jangan tertipu kerana melihat syariatnya.

13. Melihat kesalahan dan kelemahan guru adalah hijab bagi murid.

14. Pelajaran ilmu tauhid (mengenai sifat dua puluh – usuluddin) hanya untuk
mengawal akal. Bagi menumpukan kepada kalimah “La ila haillallah”.

15. Macam mana Allah hendak beri rahmat kepada kamu? Kerana kamu “BIADAP
DENGAN ALLAH!”

16. Kerohanian, tidak dicari dengan akal tetapi dengan bertaqwa. Bila datang alamat
kerohanian kena tolak dulu, sehingga ia datang bertubi-tubi, buatlah sembahyang istikhorah
supaya pasti.

17. Apa yang kita dakwa dari kerohanian kita, mesti ada bukti selepas itu. Tujuan
(latihan) kerohanian ialah (untuk mendapat) sembahyang khusyuk. Sebagai anugerah dari
Allah.

18. Rahmat Allah datang dengan menendang atau meninggalkan nafsu.

19. Bila timbul krisis (persilihan pendapat), perkara ini kena rujuk kepada Allah. Kalau
ada rahmat melalui saya. Saya akan selesaikan dengan Rahmat Allah.

20. Krisis mesti berlaku dikalangan Sahabat Radiallahu anhum kerana tidak sama darjah
permikiran.

21. Roh adalah urusan tuhan (maksud Alquran –Al-Isra’ ayat 85) ikut suka Tuhanlah
hendak buat macam mana. Perkara inilah yang tidak difahami oleh ulamak zahiriah. Kenapa
hendak campur urusan Tuhan?

22. Kamu pun boleh dapat! (kekuatan iman dan taqwa yang tinggi)! Dengan syarat
membuang kezaliman yang ada pada diri kamu sendiri.

23. Taksub pada diri sendiri adalah hijab yang paling besar sekali.

24. Kalau ada taksub atau mengambil kesempatan. Maka terhijablah kepada abid dan
zuhud.

25. Kadang-kadang manusia itu, kena dibiarkan dahulu sampai mereka terhantuk.

26. Jatuh bangun dalam perjalanan (sufiyah-ahlullah) adalah perkara biasa.

27. Berlaku pergeseran sesama jemaah adalah perkara biasa. Tetapi janganlah jadi
bodoh.

28. Rahsia perjalanan ialah tawaduk. Merendah diri dengan kebenaran.

29. Orang yang kaya ilmu hendaklah tawaduk dengan kekayaan ilmunya atau
keteguhannya.

30. Sekarang ramai orang seperti kacang yang lupakan kulit. Hanya memandang
jasad (zahiriah sahaja) tidak memandang Rahmat Allah, itulah punca menjadi tidak
tawadduk (takabbur) – inilah permainan syaitan.

31. Orang yang buta mata hati. Hal-hal dunia dia boleh buat bermacam-macam.
Kereta yang beranika bentuk, pakaian yang berfesyen-fesyen dan bangunan yang
pelbagai bentuk. Tetapi jalan ke akhirat mereka tidak boleh buat pula.

32. Taslim (penyerahan). Menunggu lakonan-susunan Allah. Tidak kempen, tidak
halau, tidak cepat, tidak lambat, tidak hendak sikit, tidak hendak banyak, tidak kira lama
dan tidak kira baru. Tidak mahu jadi, tidak mahu tidak jadi, tidak kalau boleh dan tidak
kalau tidak boleh!

33. Nafsu sentiasa menarik kepada ammarah untuk duduk setakat lawwamah pun tidak
di beri.

34. Buatlah sesuatu bukan berasa kerana hendak untung dan bukan takut mengalami
kerugian.

35. Mutmainnah itu ialah nafsu yang duduk atas garisan syariat. Sentiasa memikirkan
jalan, bagi mendorongkan manusia ke jalan Allah s.w.t.

36. Apabila mendapat mutmainnah. Penyakit penat akan hilang.

37. Kalau raja (pemerintah) lupa Allah dan rakyat lupa Allah maka kedua-duanya
masuk neraka.
38. Budak-budak gila dengan cara budaknya. Remaja gila dengan cara remajanya.
Orang muda, gila dengan cara mudanya. Orang tua gila dengan cara tuanya, yang ini
lagi teruk! Janggut dah putih tidak sedar-sedar lagi. Tidak ingat mati. Alamat hendak
masuk neraka!

39. Iblis pun berzikir. Dalilnya dalam surah Sod (ayat 82) iblis menyebut fabi izzatika
(hingga akhir ayat) (Demi KebesaranMu aku akan menyesatkan mereka semua). Dia
minta dengan kebesaran Tuhan.Tetapi iblis tidak istighfar dan selawat.

40. Pada tiap-tiap lapisan langit ada penjaganya.

41. Dalam merebut takwa, hendaklah kita pentingkan diri kita dahulu.

42. Saya tidak boleh tarik sesiapa. Kalau boleh, saya tarik anak dan isteri saya
dahulu. Saya hanya sekadar memberi galakan dan dorongan sahaja.

43. Saya hendak bersahabat dengan orang yang ikhlas dan orang yang berani.

44. Saya yang diberi amanah oleh Allah di muka bumi ini pun saya berasa masih
banyak melakukan silap. Saya juga tidak tahu, di mana Allah hendak letakkan saya di
akhirat nanti. Di syurga atau neraka.

45. Tidak ada sebab kamu tidak mati, pasal malaikat maut pun akan mati.

46. Ada orang mengadu kepada Hadrat Tok ayah. “Ayah! saya kadang-kadang berasa
sayu, sedih, hancur hati dengan Allah semasa dalam halqah zikir. Kadang-kadang berasa
tawar, berat dan malas hendak zikir. Saya berasa risau”. Tok ayah menjawab. “Tidak
mengapa, yang pentingnya kita istiqomah. Allah hendak tengok kita bersunguh-sungguh
sahaja”.

47. Di dalam perjalanan Ahlullah, orang yang masih terbelengu dengan hawa nafsu di
kira budak-budak lagi, walaupun janggutnya sudah putih!

48. Budak-budak hendak buat baik, takkan saya hendak halang. Tetapi fahamilah
bahasa saya, budak-budak hendak buat baik!

49. Kita jangan di perbudak-budakkan oleh budak-budak penjajah. Budak-budak
penjajah lebih ganas daripada penjajah. Dia melayu tetapi perangai seperti
orang England. Dia melayu tetapi perangai seperti orang Amerika. Dia melayu tapi
perangai seperti orang Jepun.

50. Kalau berzikir sahaja tetapi tidak selawat, tidak akan meningkat. Beristighfarlah
paling kurang 100 kali sehari. Selawat pula kena lebihkan.


Tiada ulasan: