Khamis, 28 Julai 2011

BIOMETRIK LEBIH MENGUNTUNG DALAM BANYAK SEGI...DARI DAKWAT KEKAL...WALAUPUN PERNAH DIBELI...DAN DISAAT2 AKHIR..DIBATALKAN...

Biometrik bukan tuntutan Pakatan Rakyat
Fakhri Ali

SEBERANG JAYA, 28 Julai: Sistem biometrik yang cuba diperkenalkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukannya menjadi salah satu tuntutan yang dibuat oleh PAS maupun Pakatan Rakyat.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar), berkata demikian ketika ditemui selepas membentangkan kertas kerja beliau dalam program 'Lunch Talk Zakat' anjuran Pusat Urus Zakat, yang telah diadakan di Hotel Sunway, di sini pagi tadi.

Menurut beliau lagi, biometrik banyak berdasarkan kepada data.

Oleh kerana itu, katanya semasa proses mengumpulkan data untuk diaplikasikan dalam sistem biometrik, dengan situasi yang ada keyakinan terhadap SPR adalah menyongsong dan menurun.

"Adalah tidak dinafikan dengan sistem biometrik ini juga kemungkinan besar, pendatang-pendatang asing yang didaftarkan baru-baru ini, kemungkinan data mereka juga akan didaftar serta dimasukkan dalam pangkalan data biometrik ini.

"Penggunaan sistem ini sebenarnya lebih merbahaya. Selain itu ia juga melibatkan kos dan biaya yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan dakwat celup jari yang lebih menjimatkan sepertimana yang telah disarankan sebelum ini.

"Dalam situasi kini, apabila kerajaan pula menarik subsidi dengan pelbagai alasan, tiba-tiba pembaziran dilakukan dengan cadangan untuk memperkenalkan sistem biometrik yang dilihat satu usaha kearah pembaziran dan pemborosan," tegasnya yang juga AJK PAS Pusat.

Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Parit Buntar, turut berkata, dakwat kekal bukan saja digunakan oleh kebanyakan negara di dunia seperti India dan Indonesia, termasuk juga negara-negara yang mengamalkan demokrasi yang lebih terbuka dalam dunia ini.

Jelas beliau lagi, penggunaan sistem biometrik ini juga, tidak akan menyelesaikan masalah pokok yang dibangkitkan seperti masalah daftar pengundi yang bertindih, pengundian berganda dan seumpamanya.

Hadir bersama dalam majlis tersebut ialah Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Datuk Mohd Salleh Man dan Ahli MAIPP, Rosidi Hussain.


Perantau anjur makan nasi dagang Ahad ini
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Julai: Persatuan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) akan menganjurkan program makan nasi dagang di Sekolah Rendah Islam dan Tahfiz Ilmuwan, Bandar Baru Bangi pada 31 Julai, Ahad ini sempena sambutan kedatangan Ramadhan Al-Mubarak tahun ini.

Menurut Setiausaha Perantau, Suhaimi Embong, tujuan majlis tersebut diadakan bagi merapatkan tali silaturahim di kalangan anak-anak Terengganu yang berada di perantauan.

Sebelum ini, program makan nasi dagang telah diadakan di Shah Alam pada 7 Mei lalu yang turut dihadiri oleh beberapa orang pemimpin politik dari Terengganu termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib serta AJK PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik.

“Saya bagi pihak penganjur menjemput anak-anak Terengganu di perantauan untuk menghadiri majlis ini yang dijangka bermula jam 11.00 pagi hingga 1.00 tengah hari bagi mengeratkan tali silaturahim dan ukhuwah di kalangan Perantau,” katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berharap, mana-mana pihak yang berminat untuk hadir dapat menghubungi pihak sekretariat Perantau supaya pengajur dapat membuat persiapan untuk menempah nasi dagang yang secukupnya.

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut berhubung majlis itu boleh menghubungi atau sms kepada Zulhilmi Abdul Rahman di talian 012-9283560.


Tumpu skuad Seladang, jangan banyak berpolitik
Harakahdaily

IPOH, 28 Julai: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak tiada halangan dengan keputusan persatuan bolasepak negeri (Pafa) yang masih ingin mengekalkan Khairul Azwan Harun sebagai pengurus pasukan skuad Seladang bagi persaingan Piala Malaysia bermula pada 9 September ini .

Setiausahanya, Salman Saleh berkata, ini walaupun Khairul Azwan sendiri yang berjanji untuk meletakkan jawatan sebagai pengurus pasukan jika skuad Seladang gagal menduduki lima teratas dalam saingan Liga Super yang berakhir baru-baru ini.

“Oleh kerana banyak pihak daripada pengurusan Pafa hinggalah kepada peminat dan penyokong skuad Seladang masih mahukan Khairul Azwan sebagai pengurus pasukan, kami dengan berjiwa besar berpandangan untuk bersetuju memberikan satu lagi peluang terakhir kepadanya sebagai peneraju saingan Piala Malaysia kali ini,” ujarnya.

Menurutnya, walaupun menyedari banyak pihak yang lebih berkemampuan dan berpengalaman di luar sana bagi mengisi jawatan tersebut, Pemuda PAS negeri menghormati pandangan seluruh peminat skuad Seladang di dalam perkara itu.

Demi sukan bolasepak negeri, kata beliau pihaknya akur dengan peminat yang ingin memastikan pencapaian Piala Malaysia kali ini perlu dilihat secara positif dan bukan dengan slogan-slogan kosong yang akhirnya gagal ditunaikan.

“Oleh yang demikian, bagi kami Khairul Azwan perlu memastikan bahawa skuad Seladang mesti menjuarai Piala Malaysia tahun ini untuk menebus kekecewaan peminat dan penyokong di atas pretasi tidak menentu yang hanya menduduki tempat ke-6 Liga Super sahaja walaupun dengan taburan janji pencapaian cemerlang yang sepatutnya diraih sebelum ini,” katanya.

Beliau berkata, menjuarai Piala Malaysia merupakan key performance indicator (KPI) kepada Khairul Azwan sebagai penanda aras kemampuannya sebagai pengurus pasukan.

“Kami juga ingin menasihati Khairul Azwan supaya menumpukan sepenuhnya kepada prestasi skuad Seladang kali ini dan jangan terlalu banyak berpolitik di dalam industri sukan bolasepak ini,” ujarnya lagi.


Mesej dari penjara: EO-6 bersemangat walau ditekan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Julai: Walaupun masih berada di dalam tahanan namun enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditangkap di bawah Ordinan Darurat (EO), tetap bersemangat untuk meneruskan perjuangan mereka.

Keadilan Daily melaporkan, mesej diberikan kepada keluarga masing-masing dengan menyatakan mereka berada dalam keadaan baik dan tidak gentar dengan tekanan yang dikenakan kerajaan ke atas mereka.

Mesej itu disampaikan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada keluarga enam aktivis itu, iaitu Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr D Michael Jeyakumar, Timbalan Pengerusi PSM, M Saraswathy, Ahli Jawatankuasa Pusat Choo Chon Kai dan M Sukumaran, Setiausaha PSM Bahagian Sungai Siput, A. Letchumanan dan Ketua Pemudanya, Sarat Babu.

Antara mesej yang dikirim Jeyakumar ialah “Saya telah berbincang kerana tiada keperluan untuk menahan kami lagi di sini. Polis ternyata tidak bersandarkan fakta. Jelas lagi nyata PSM telah terbukti bergerak secara aman dalam 13 tahun.

M Saraswathy juga berkata “Perjuangan perlu diteruskan, Tindakan Polis adalah pengecut kerana menahan kami tanpa bukti.

“Kenapa hukum kami tanpa ada bukti? Undang-undang zalim perlu mansuh dan undang-undang ini tidak akan memberhentikan perjuangan kami.Kami lebih kuat dari sebelumnya.”

Ahli Jawatankuasa (AJK) pusat Choo Chon Kai juga berkata beliau bersedia menghadapi apa jua keadaan dan berterima kasih dengan sokongan orang ramai.

Ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Michael Jeyakumar bersama lima anggota sebelum ini ditangkap mengikut EO sebaik mereka dibebaskan bersama lima lagi individu lain pada 2 Julai lalu.

Sebelum itu, mereka bersama 24 yang lain ditahan di Tangkak Johor semasa program ‘Udah lah..bersaralah’, menjelang himpunan Bersih pada 9 Julai lalu.


Pulau Pinang lulus nama tiga jalan baru
Harakahdaily

GEORGETOWN, 28 Julai: Mesyuarat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang semalam telah meluluskan cadangan nama baru bagi tiga jalan dalam negeri iaitu Jalan Tun Hamdan Sheikh Tahir, Jalan Father Julien dan Jalan P Patto.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, bahagian Kerajaan Tempatan telah menerima 3 permohonan untuk menukar nama jalan sedia ada, iaitu 2 jalan di Daerah Seberang Perai Utara dan 1 jalan di Daerah Timur Laut.

Permohonan itu, katanya bagi nenamakan jalan dari Sekolah Hashim Awang hingga ke Sekolah Bakti yang merangkumi Jalan Bertam dan Jalan Kubang Menerong sebagai Jalan Tun Hamdan Sheikh Tahir, Jalan Mak Mandin menuju ke Jalan Bunga Tanjung 7, Butterworth kepada Jalan P Patto dan menamakan jalan di tepi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Heng Ee di Jalan Hamilton sebagai Jalan Father Julien

“Allahyarham Tun Hamdan Sheikh Tahir adalah bekas Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang yang terkenal sebagai seorang tokoh pendidikan. Beliau juga adalah bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Jelasnya, cadangan itu adalah daripada Setiausaha Kerajaan Negeri dan adalah dari Sekolah Rendah Kebangsaan Hashim Awang hingga ke Sekolah Menengah Bakti dan merangkumi Jalan Bertam serta Jalan Kubang Menerong.

Katanya, alasan JNNG (Jawatankuasa Negeri Nama Geografi) adalah kawasan itu terdiri daripada kawasan perumahan yang baru dan kebanyakan alamat rumah tidak terikat dengan nama Jalan Bertam.

Oleh itu, ujarnya dijangka cadangan nama baru Jalan Tun Hamdan Sheikh Tahir menggantikan Jalan Bertam tidak mengalami masalah dan akan diterima oleh penduduk tempatan.

Tambahnya, cadangan menamakan Jalan P Patto adalah daripada beliau dan jalan yang dimaksudkan adalah jalan yang sedia ada iaitu Jalan Mak Mandin sehingga bersimpang dengan Jalan Mawar.

Katanya, satu jalan baru yang selari dengan Jalan Raja Uda sedang dibina untuk menyambung simpang ini dengan Jalan Bunga Tanjung 7.

“Adalah dicadangkan Jalan Mak Mandin sedia ada dan jalan yang sedang dibina ini dicantumkan dan dinamakan Jalan P Patto.

“Isteri mendiang P Patto telah dihubungi mengenai cadangan ini dan beliau telah bersetuju secara lisan,” jelasnya.

Menurutnya, mendiang P Patto adalah ahli politik pembangkang yang telah banyak berjasa kepada rakyat dan pada satu ketika adalah Ahli Parlimen Bagan.

Beliau berkata, cadangan nama Jalan Father Julien dipohon oleh Teh Yee Chew, Adun Tanjung Bungah.

Jalan yang dimaksudkan, ujarnya adalah sebuah jalan tepi Sekolah Menengah Kebangsaan Heng Ee di Jalan Hamilton yang belum ada nama, jaraknya agak pendek iaitu kira-kira 50 meter.


Turun cukai jika kerajaan ikhlas bantu rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Julai: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib berkata, kerajaan perlu menurunkan cukai sekiranya benar-benar ikhlas ingin membantu meringankan beban rakyat.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak seperti yang disiarkan media hari ini yang mengumumkan pertambahan satu lagi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu Perangi Kos Kehidupan Yang Kian Meningkat sebagai usaha membantu meringankan beban rakyat ekoran kenaikan kos harga barang makanan.

“Cara untuk kurangi beban rakyat adalah mudah, kerajaan jangan ambil cukai yang berlebihan, itu sahaja,” kata beliau ketika dihubungi.

Menurutnya, cukai import hendaklah berpandukan kepada panduan sistem pengambilan zakat iaitu 2.5 peratus.

“Tak perlu cukai yang berlebihan yang membebankan rakyat, rakyat terpaksa bayar harga yang tinggi untuk barang yang sepatutnya boleh dibeli dengan harga yang murah,” ujar beliau yang juga adalah Adun Manir.


Biometrik: Kenyataan Muhyiddin tidak berasas
Huzir Sulaiman
Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dipetik dari Malaysiakini hari ini bahawa PAS terlalu ORTODOK kerana menolak Biometrik adalah suatu kenyataan yang cukup cetek, sempit dan tiada asasnya seolah-olah PAS menolak segala bentuk kemajuan yang berasaskan Teknologi Maklumat.

Kenyataan Pengerusi Multimedia Development Corporation (MDEC), Tan Sri Abdul Halim Ali baru-baru ini bahawa portal rasmi Kerajaan Negeri Kelantan yang dipimpin oleh PAS menduduki tangga ke-6 daripada 1,145 laman web yang dinilai diperingkat kebangsaan jelas membuktikan bahawa PAS menjuarai penggunaan Teknologi Maklumat di dalam segala bentuk urusan khususnya yang berkaitan dengan urusan pentadbiran Kerajaan Negeri.

Keputusan PAS menolak Biometrik adalah daripada kajian yang teliti. PAS tidak menolak kemajuan. PAS tidak pernah menolak Teknologi Maklumat lebih-lebih lagi jika ia menyumbang kepada kesejahteraan hidup rakyat khususnya kepada sektor ekonomi.


PAS menolak Biometrik kerana jelas, masalah pengundi hantu dan pengundi berganda tidak akan dapat diselesaikan melalui Biometrik serta dilihat sebagai satu lagi helah’ projek baru’ yang cuba ‘dihalalkan’ oleh sebuah pemerintah yang diketahui rakyat menjuarai ketirisan di dalam menguruskan kewangan Negara.

Cukuplah dengan isu komisen pembelian kapal selam Scorpene yang meragukan, kerugian Sime Darby sebanyak RM1.5 Billion, penyelewengan PKFZ dan sebagainya, rakyat sudah cukup muak dengan parti pemerintah yang sentiasa cuba menangguk di air yang keruh.

Satu lagi projek Barisan Nasional (BN) yang akan memenuhkan perut kroni-kroni mereka tanpa ada sekelumit pun hasilnya kepada rakyat.

Malah, cadangan itu dilihat cuba membunuh 2 ekor burung dengan seketul batu, satu permainan kotor SPR untuk memastikan Barisan Nasional (BN) terus berkuasa dengan berselindung disebalik ketelusan dan integriti.

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri itu bahawa Sistem Biometrik yang dicadangkan SPR adalah untuk memperbaiki pendaftaran dan pengesahan pengundi serta mengatasi masalah pengundi hantu dan pengundi berganda jelas membuktikan bahawa kenyataan PAS sebelum ini bahawa masalah pengundi hantu dan pegundi berganda sememangnya wujud. Malah kenyataan itu juga membuktikan bahawa Timbalan Perdana Menteri itu tidak tahu dimanakah punca masalah pengundi berganda dan pengundi hantu itu serta solusi yang tepat dan relevan untuk diketengahkan. Hakikat satu kenyataan yang tidak bebas dan berbaur politik.

Biometrik hanyalah kaedah pengesahan kali ke-2 selepas MYKAD. Dengan menggunakan kaedah cap jari yang unik, MYKAD juga mempunyai No.Kad Pengenalan yang unik di mana tidak mungkin lebih daripada seorang akan mempunyai Cap Jari dan No.Kad Pengenalan yang sama.

Selepas pengesahan MYKAD, pengesahan kali ke-2 akan digunakan dengan menggunakan Cap Jari untuk memadankan Cap Jari itu dengan No.Kad Pengenalan di mana kedua-duanya perlulah dimasukkan terlebih dahulu oleh SPR atau oleh JPN ke dalam PENGKALAN DATA masing-masing.

Malah Cap Jari itu juga boleh dimasukkan oleh JPN ke dalam PENGKALAN DATA mereka dan kemudiannya disalinkan ke PENGKALAN DATA SPR. Begitu juga sebaliknya.

Kaedah yang dicadangkan untuk digunapakai oleh SPR milik kaedah yang sedia ada seperti di JPN dan di KWSP di mana No.Kad Pengenalan telah dipadankan dengan Cap Jari pemegang MYKAD dan pencarum KWSP di dalam PENGKALAN DATA mereka.

Rakyat harus tahu, sebelum mana-mana pengesahan dilakukan, No.Kad Pengenalan dan Cap Jari haruslah dimasukkan terlebih dahulu ke dalam PENGKALAN DATA.

Terbukti, paparan daftar pengundi SPR yang berganda, dengan No.Kad Pengenalan yang sama di beberapa tempat mengundi yang berbeza serta memiliki lebih dari satu No.Kad Pengenalan Baru walaupun merujuk kepada No.Kad Pengenalan Lama yang sama jelas membuktikan bahawa maklumat berganda yang dimasukkan terlebih dahulu oleh SPR dan JPN ke dalam PENGKALAN DATA adalah puncanya. Mungkin secara tidak sengaja dan mungkin juga dengan sengaja. Yang mana satukah harus rakyat percaya dengan tahap krisis keyakinan yang sedia ada?

Krisis keyakinan itulah yang harus diselesaikan terlebih dahulu oleh parti yang memerintah dan bukannya SISTEM BIOMETRIK. Cadangan SPR dan Kerajaan Barisan Nasional(BN) terlalu jauh dihadapan sehingga lupa kepada perkara pokok yang harus ditangani terlebih dahulu. Adakah kegopohan itu kerana mereka tertekan? Adakah kerana KUASA dilihat sebagai HARTA persendirian, sehingga matlamat menghalalkan cara? Tan Sri Muhyiddin sudah lupa dengan KRISIS KEYAKINAN itu sehingga beliau sendiri berfikiran ORTODOK.

SISTEM BIOMETRIK hanyalah aplikasi capaian yang digunakan sebagai pengesahan peringkat Ke-2 selepas pengesahan MYKAD. Manipulasi kepada PENGKALAN DATA khususnya kepada No.Kad Pengenalan dan Cap Jari yang dimasukkan terdedah luas untuk dikhianati lebih-lebih lagi oleh mereka-mereka yang dilihat tidak bebas dan tidak bersih di dalam mengendalikannya.

Selagi perkara pokok tidak diatasi, selagi itu penggunaan dakwat kekal serta 7 cadangan BERSIH 2.0 RELEVAN buat masa ini.
-------------------------------------------------------------
(Penulis mempunyai kelulusan dan berpengalaman luas di dalam pengurusan Teknologi Maklumat dan Komunikasi khususnya pembangunan aplikasi di dalam pelbagai sektor industri khususnya Perkilangan, Perladangan, Minyak dan Gas.)

Tiada ulasan: