Rabu, 13 Julai 2011

YANG MUDAH...TANDA KITA TELUS DAN BENAR...IKUT KEHENDAK BERSIH...JIKA TIDAK...ADA SESUATU YG TAK KENA..AKHIRAT JAWABLAH..TERIMA PULAK DOA ORG DIZALIMI

Bersih: 4 dibebas selepas ditahan 5 hari
Khairil Abdul Rahim

BENTONG, 13 Julai: Empat penyokong PAS yang ditahan polis di sini Jumaat lalu atas dakwaan membawa senjata untuk ke perhimpunan Bersih 2.0 dibebaskan tanpa syarat pagi tadi.

Hakim Mahkamah Sesyen Bentong membuat keputusan membebaskan Mohd Azri Shamsuddin, Ahmad Kamal Shamsuddin, Mohd Asli Abdullah dan Yusri Yusof setelah pihak pendakwa menarik balik pertuduhan.

Keputusan yang diumumkan jam 10 pagi oleh peguam tertuduh Ahmad Nizam Hamid dan Harris Abdullah itu telah disambut laungan takbir dan tahmid oleh kaum keluarga serta penyokong di luar nahkamah.

Turut berada di mahkamah ialah Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Cabang PKR Bentong Mohd Nor Hasan dan kira-kira 80 orang penyokong.

Kesemua mereka selepas itu mengadakan Solat Sunat Syukur di Masjid Ketari dan kenduri kesyukuran di Felda Mempaga.

Menurut peguam Harris, keempat mereka pada mulanya ditahan atas kesalahan Seksyen 47 dan 50 Akta Pertubuhan.

Bagaimanapun semasa dibawa ke mahkamah Isnin lalu, mereka didakwa atas Seksyen 6 Akta Bahan Kakisan dan Letupan Senjata Berbahaya 1958.

“Semalam pihak pendakwa memohon untuk reman selama tiga hari, namun setelah berhujah dengan peguam pembela hakim hanya membenarkan sehari. Pagi ini dibebaskan,” katanya.

Sementara itu Mohd Asli ketika menceritakan penangkapan mereka, Jumaat lalu beliau memandu kereta ‘Storm’ dari Jengka dan mengikut jalan Bentong lama untuk ke Kuala Lumpur.

Sampai di kawasan berhampiran kolam air panas Bentong, kenderaannya telah ditahan oleh polis yang membuat sekatan jalan raya.

“Semasa menggeledah kereta saya, polis mendapati antaranya parang dan pisau yang selama ini saya gunakan untuk ke kebun. Lalu kami dibawa ke balai dan bermalam di lokap selama lima malam,” terangnya.


Dr. Rajiee Hadi: Bersihkan Laman Ini
Harakahdaily

kita bersihkan laman rumah ini
peninggalan warisan nenek moyang
di desa yang kian sepi ditinggalkan
bendang gersang yang tidak dipedulikan
tetangga yang menyulam masa silam

kita bersihkan gubuk pusaka yang kian runtuh
agar kita sentiasa ingat asal-usul dahulu
buat anak cucu yang tidak betah lagi
menangkap keli memasang lukah di tambatan
kerana sungai jernih telah jauh dari pandangan

kita bersihkan jerebu kota dan desa
dari serombong muntahan sang haloba
penguasa dan hulubalang petualang
yang kini memberi sisa-sisa untuk esok
racun onak duri berbisa kalbu terluka

kita bersihkan sarang yang melakari lelangit
walau pintu senja kian menghampiri
kebendaan kota kian rakus menghimpit
kerana tiada jalan lain untuk dipilih
dan kita padamkan segala kotor terpalit!

DR. RAJIEE HADI, Kuala Lumpur.

Pemuda PAS sedia gerakkan Bersih 3.0
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat, sedia menggerakkan massa untuk mengadakan himpunan Bersih sekali lagi, seperti diumumkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu semalam jika kerajaan masih berdegil dan enggan mendengar tuntutan rakyat.

Menerusi perhimpunan itu, rakyat menuntut kerajaan melaksanakan 8 perkara iaitu membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasruddin Hassan berkata, tuntutan tersebut bukanlah sesuatu yang rumit untuk dilaksanakan jika kerajaan benar-benar jujur kepada rakyat.

Menurut beliau, tambahan pula, kesemua tuntutan itu bukanlah sesuatu yang pelik, malah ia amat wajar dilaksanakan oleh kerajaan bagi menjamin keadilan kepada rakyat dan membersihkan imej kerajaan serta negara.

Katanya, kerajaan perlu sedar, perhimpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan pada 9 Julai lalu adalah atas kehendak rakyat dan ia diadakan ekoran desakan rakyat agar kerajaan melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil.

"Ia bukan diadakan untuk suka-suka, tetapi kerana hasrat yang murni, sehingga para pesertanya sanggup datang dari jauh dari seluruh pelosok negara dan terpaksa menempuhi pelbagai halangan," katanya ketika ditemui di sini.

Perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, menurut beliau, sememangnya perhimpunan aman, tetapi ia telah mencatatkan rekod buruk sehingga menjadi sejarah hitam kepada negara.

"Semua itu terjadi kerana kerajaan BN menerusi Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menggunakan kekerasan terhadap para peserta sehingga lebih 1,400 orang ditangkap, ada yang tercedera, malah ada yang meninggal dunia.

"Peserta yang meninggal dunia itu, Allahyarham Baharudin Ahmad. Beliau adalah bekas tentera dan telah berumur 56 tahun. Walaupun telah berumur, Allahyarham tetap hadir menyertai perhimpunan itu bagi bersama-sama orang ramai mendesak kerajaan melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil.

"Allahyarham Baharudin meninggal dunia selepas pengsan di perkarangan KLCC dan disahkan meninggal di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Allahyarham mengalami kecederaan parah sehingga patah tulung rusuk dan patah gigi.

"Sesungguhnya, Allahyarham Baharudin itu adalah wira negara. Pengorbanannya amat besar kepada negara. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan takziah kepada keluarganya di atas pemergian Allahyarham dan kita mendoakan semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan para syuhada," katanya.

Walaupun perhimpunan Bersih 2.0 memberikan pengalaman pahit kepada rakyat ekoran penggunaan kekerasan melampau oleh kerajaan BN terhadap para pesertanya, tegas beliau, rakyat negara ini tidak takut untuk mengadakan perhimpunan seperti itu sekali lagi jika kerajaan terus enggan membersihkan sistem pilihanraya di tanah air.

"Kerajaan BN tidak mempunyai pilihan lain dalam hal ini, melainkan mesti memenuhi 8 tuntutan itu kerana ia adalah desakan rakyat," tegas beliau.

Kenyataan pengerusi jadikan SPR tambah buruk
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) mengingatkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof agar jangan terlalu angkuh.

Ketua Penerangan Gamis Pusat, Mohd Yusof Hadhari menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Abdul Aziz yang berkata pihak SPR tidak akan tunduk pada mana-mana pihak berhubung tuntutan 8 perkara yang di kemukakan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) pada 9 Julai lalu.

Katanya, kenyataan tersebut hanya akan menambah lagi pandangan buruk pelbagai pihak berhubung pengendalian SPR yang ada sekarang untuk memastikan pilihan raya umum akan datang dapat berlangsung dengan adil dan bersih.

Menurutnya, jawapan SPR bagi lapan tuntutan Bersih yang lalu, SPR hanya menyatakan masih ada ruang untuk parti pembangkang untuk menghebahkan manifesto melalui akhbar masing-masing tetapi tidak menyentuh soal media rasmi seperti RTM dan Berita Nasional Malaysia( Bernama) yang jelas terbukti tidak memberi liputan yang adil antara kedua-dua pihak yang bertanding.

“Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dalam tuntutan mereka menyebut semua media rasmi perlu memberi liputan yang seimbang kepada semua parti politik.

“Saya kira soal liputan yang seimbang akan terjawab dan selasai jika Radio Televisyen Malaysia (RTM) boleh memberi peluang kepada setiap Parti walaupun jangka masa yang singkat sekitar 15 minit untuk menerangkan manifesto masing-masing pada pilihan raya umum yang akan datang,” ujarnya.

Mohd Yusof juga menyanggah kenyataan Ahli Dewan Tertinggi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Abu Bakar Yahya yang berkata golongan muda yang menyertai himpunan Bersih yang lalu dipengaruhi dan dipergunakan kumpulan tertentu.

“Ini zaman anak muda, golongan muda tidak mungkin mudah di pergunakan. Zaman sekarang sudah ada arus media baru yang semua pihak boleh mendapat maklumat dengan pantas dan boleh menilai yang mana betul dan yang mana menipu,” katanya.

Tambahnya, tidak timbul soal golongan muda ramai menyertai himpunan Bersih 2.0 kerana dijanjikan bayaran wang ringgit seperti kenyataan Abu Bakar.


Nik Aziz sokong Bersih 3.0 jika tidak berubah
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 13 Julai: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, (gambar) menyokong sekiranya Himpunan Bersih 3.0 diadakan pada masa akan datang demi untuk keadilan dalam pilihanraya.

Menurutnya, pilihanraya adil dan bersih dituntut dalam Islam kerana ianya menyentuh soal kepimpinan negara.

“Sedangkan menjaga diri sendiri juga wajib ikut cara Islam, dengan menikmati semua perkara halal, apa lagi soal mentadbir negara,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung Himpunan Bersih 3.0 sekiranya ia diadakan lagi bagi menuntut pilihanraya adil selepas mempengerusikan mesyuarat exco pagi tadi.

Ketika diminta mengulas berhubung dakwaan yang mengatakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu berlakun sakit, tuan guru berkata hanya rakyat yang menjadi hakimnya.

”Orang Umno memang begitu, suka menafikan, dia tuduh kita (PAS), tetapi rakyat yang akan menjadi hakim, insyaallah," katanya.

Menurutnya, Bersih 2.0 akan berjalan dengan baik sekiranya Umno tidak memperalatkan polis supaya menyekat perhimpunan tersebut.

Perasaan manusia bila dia yakin, seperti air hujan dari langit akan turun dengan baik dan sekiranya disekat umpama air banjir mengganas menghanyutkan apa sahaja yang ada dihadapan.

Kiranya ada cadangan untuk buat lagi, setuju untuk rancangan bersih pilihanraya atas nama selagi sistem pilihanraya di negeri ini tidak berjalan lancar.

”Mentadbir negara yang diangkat secara bersih adalah kerja agama dan ianya perlu disokong oleh semua, selagi pilihanraya di negara ini berjalan tidak cara bersih, memang saya sokong atas nama apa sekalipun,”ujarnya.

”Mentadbir negeri adalah ajaran Islam seperti ianya menjaga diri sendiri, mata, bercakap, makan cara bersih, kerana itu ingin menjaga Kelantan cara bersih,”ujarnya.

Yang penting, katanya pilihanraya perlu diadakan secara bersih sekiranya tidak ingin balasan buruk di akhirat nanti.

Menurutnya, peniaga yang dikatakan kerugian besar akibat demontrasi itu akibat kerajaan sendiri memprovokasikan perkara itu.

”Cuba tidak menakutkan mereka atau memberi laluan demontrasi bersih cara baik, orang akan beli air sana, air sini dan hasil jualan akan laku,”ujarnya.

Beliau juga tidak faham sedangkan Puterajaya telah ditempatkan program Himpunan 1 juta pemuda, kenapa kawasan itu tidak disekat.


PAS Miri sokong gerakan isteri bimbang gejala pelacuran
Harakahdaily

MIRI, 13 Julai: PAS Kawasan Miri menyokong penuh tindakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang bertindak untuk mengumpul tanda tangan daripada isteri-isteri di Bandaraya Miri sebagai tanda bantahan kepada penularan gejala pelacuran di sini melalui pusat-pusat urut.

Perkara ini pernah diketengahkan oleh PAS Kawasan Miri sebelum ini berkenaan pembukaan pusat-pusat urut yang semakin banyak di Bandaraya Miri.

Namun, sehingga kini, masih belum ada satu tindakan konkrit daripada pihak yang berwajib bagi mengawal dan mengurangkan pusat-pusat seumpama ini, kata M Arifiriazul, Ketua Penerangan PAS Miri.

Borneo Post melaporkan, wanita khasnya golongan isteri di sini diajak melakukan protes bagi membantah penularan gejala pelacuran oleh tukang-tukang urut ‘China Dolls’ di pusat refleksologi.

Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) wanita telah bertindak menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) berantai kepada orang awam khasnya wanita untuk me-nyokong perjuangan mereka menentang kegiatan maksiat itu.

Mereka merancang untuk mengumpul tandatangan dari golongan wanita terutama isteri-isteri di sekitar bandar raya ini pada satu majlis di sebuah hotel di sini sebagai menyuarakan keluhan dan kebimbangan mereka.

Ia merupakan kempen bantahan kepada pihak berkuasa khasnya Majlis Bandaraya Miri (MBM) untuk tidak membenarkan tukang-tukang urut wanita dari negara China masuk bekerja ke sini dan menghentikan operasi pusat refleksologi.

Khidmat seks yang ditawarkan oleh pekerja wanita dari negara China di pusat refleksologi berjaya menggoda golongan lelaki khasnya suami mereka.

SMS memberitahu, gejala berkenaan memberi kesan negatif kepada golongan suami, anak, saudara dan rakan yang berpasangan, kewangan dan masalah kesihatan.

Bukan cara tarik pelancong

Bagi PAS Kawasan Miri, bagi menarik pelancong asing ke Bandaraya Miri bukan dengan cara pembukaan tempat-tempat hiburan seumpama ini.

Bandaraya Miri memiliki banyak sumber daya tarikan yang lain bagi menarik kehadiran pelancong-pelancong bagi melawat Bandaraya Miri.

"Pihak Majlis Bandaraya Miri perlu lebih kreatif dalam membangunkan sektor pelancongan di Bandaraya Miri dan dalam masa yang sama memastikan kemudahan-kemudahan awam berada pada tahap yang baik," katanya.

Tidak seperti keadaan sekarang, pusat hentian bas dalam bandar masih lagi tidak ada penambah-baikan dan tidak memberikan kemudahan yang sebaiknya kepada pengguna kemudahan awam ini.

Oleh yang demikian PAS Kawasan Miri ingin mencadangkan beberapa perkara bagi menangani perkara ini:

1. Lesen pembukaan pusat-pusat urut perlu diperketatkan dan dikurangkan
2. Penguatkuasaan bagi memeriksan pusat-pusat urut ini perlu dilakukan sekerap mugkin dengan penglibatan pihak PBT, Polis dan JAIS

PAS Kawasan Miri, katanya, bersedia untuk bersama-sama dalam gerak-kerja penguatkuasaan ini.

Parti Saadat sokong Bersih, bantah tindakan polis

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Naib Presiden Parti Saadat Turki, Prof. Dr. Arif Ersoy menyifatkan perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu sebagai munasabah kerana rakyat berhak menyatakan tuntutan mereka untuk pilihan raya yang bersih dan adil.

Beliau berkata, rakyat hanya mahukan tuntutan mereka didengari dan kerajaan Malaysia seharusnya melayani tuntutan tersebut kerana rakyat merupakan 'tuan' kepada negaranya.

"Rakyat hanya mahukan kebebasan dan pilihan raya yang adil. Kerajaan Malaysia seharusnya mendengar tuntutan mereka ini.

"Untuk sesebuah kerajaan itu memastikan mereka dapat memberikan perkhidmatan yang baik, mereka seharusnya tahu apa yang dimahukan rakyat.

"Sebab itu kadang-kadang rakyat perlu keluar beramai-ramai untuk menzahirkan suara hati secara terbuka," kata beliau ketika ditemui di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini semalam.

Beliau yang juga setiausaha agung Pusat Kajian Ekonomi dan Sosial – (Ekonomik ve Sosyal Arastirmalar Merkezi-Esam) hadir ke Ibu Pejabat PAS dan bertemu dengan Timbalan Presiden, Mohamad Sabu dan pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Beliau juga sempat berbual dengan Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang berada di Terengganu melalui telefon bagi bertanya khabar khususnya selepas dibebaskan setelah ditahan semasa perhimpunan Bersih 2.0.

Mengulas lanjut mengenai perhimpunan Bersih 2.0, beliau yang sempat menyaksikan beberapa insiden tangkapan peserta oleh polis sangat tidak bersetuju dengan tindakan tersebut.

Katanya, tindakan polis itu sangat tidak 'gentleman' dalam sebuah negara demokrasi.

"Saya minta maaf kerana terpaksa menyatakan begini. Sikap polis terhadap peserta itu sangat tidak 'gentleman' dan itu bukan undang-undang negara demokrasi dan rakyat Malaysia sangat baik dan peramah jadi tidak harus diperlakukan begitu," katanya yang ke Malaysia kerana menghadiri seminar antarabangsa di Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai pembentang kertas kerja.

Tambahnya, beliau yakin Malaysia mempunyai masa depan yang cerah dan semuanya akan berjalan secara lebih teratur jika rakyat tidak terlalu diberikan tekanan.

"Saya harap proses demokrasi di Malaysia akan dibaikpulih. Semakin baik proses demokrasi itu, semakin senang sesebuah negara diurus.

"Lebih mudah untuk menguruskan negara yang rakyatnya diberikan kebebasan dan negara akan menjadi susah apabila rakyat diberikan tekanan yang kuat," katanya lagi.

Dalam pada itu, beliau berkata pihaknya sangat berbesar hati untuk mendengar pelbagai pandangan daripada PAS dan mengakui mengenali secara rapat Ustaz Hadi melalui beberapa seminar antarabangsa yang dihadiri.

"Sebelum ini kita menjemput pimpinan PAS ke Turki untuk mendengar pandangan kami tapi sekarang saya datang untuk dengar pandangan PAS tapi masa tidak begitu tepat tapi akan datang kami nak dengar banyak pandangan dari PAS tentang pelbagai perkara," katanya.

Pada Mei 2009, Ustaz Hadi pernah menghadiri Kongres Antarabangsa Komuniti Muslim ke-18 (18th International Congress of Muslim Communities) yang dianjurkan oleh Esam di Istanbul, Turki.


PAS sifatkan pengerusi SPR angkuh
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bahawa suruhanjaya itu tidak akan tunduk kepada mana-mana desakan bagi menambahbaik sistem pilihan raya negara ini disifatkan angkuh dan tidak rasional.

Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata ia bukan sahaja menunjukkan bahawa SPR tidak bebas malah mengesahkan mereka bertindak demi kepentingan parti politik tertentu.

"Belum apa-apa dia kata tak nak tunduk desakan, ini satu kenyataan angkuh dan tidak rasional.

"Tuntutan yang dibuat bukan tak asas, malah kita kemukakan beberapa bukti manipulasi yang sudah berlaku," katanya.

Abdul Aziz dalam kenyataannya semalam berkata beliau tidak akan tunduk kepada mana-mana pihak termasuk 8 tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang berhimpun 9 Julai lalu.

Katanya, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu pun tidak boleh memaksanya untuk melakukan reformasi pilihan raya.

Mengulas lanjut, Suhaizan yang juga ketua dewan pemuda PAS Johor berkata, bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sendiri sebelum ini mengakui sistem pilihan raya yang sudah lama dipakai sekarang ini perlu kepada penambahbaikan.

"Kita pun bukan suruh dia terima bulat-bulat, kaji la dulu pandangan dari rakyat.

"Sekurang-kurangnya bagitahu la akan tubuh jawatankuasa untuk mengkaji tuntutan Bersih tu ke. Ini tidak, terus kata tak boleh paksa saya," tegasnya lagi.

Bersih dalam tuntutan mereka mahu SPR membersihkan senarai daftar pemilih, mereformasi undi pos, menggunakan dakwat kekal, dan memanjangkan tempoh berkempin kepada 21 hari.

Dalam tuntutan itu juga mereka mahu SPR memastikan akses media yang bebas dan adil kepada semua parti yang bertanding, memperkukuh institusi awam agar tidak diperguna untuk kepentingan mana-mana parti politik, memantau rasuah politik sewaktu berkempen dan menghentikan politik kotor dalam pilihyan raya.


Suara rakyat: Bersih 2.0 tewaskan 1Malaysia
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Isu dan perkara yang perlu diperhatikan dalam himpunan aman Bersih 2.0 ialah kepelbagaian rumpun bangsa yang menyertainya bagi menyampaikan suara rakyat.

“Terbukti sekali Bersih 2.0 mewakili suara rakyat berbilang kaum daripada Melayu, Cina dan India sebagai rakyat Malaysia,” kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar).

Justeru, beliau mencabar Najib Razak supaya membuktikan gagasan 1Malaysia benar-benar berlaku dan diperjuangkan dalam perjuangan politiknya berdasarkan apa yang telah berlaku dalam himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Katannya, sepanjang beberapa minggu sebelum 9 Julai, Himpunan Bersih 2.0 telah dimomokkan sebagai pertubuhan haram di kaca mata Najib dengan pemberitaan yang pincang dan berat sebelah.

Sedangkan, menurutnya hakikat sebenarnya Bersih adalah tuntutan dari gabungan puluhan NGO yang berdaftar secara sah dan mereka menuntut supaya wujud pilihan raya yang lebih adil di Malaysia.

“Kemuncaknya pada tarikh itu juga merupakan kayu ukur yang penting bagi mengetahui mana satukah yang benar-benar merupakan suara majoriti rakyat Malaysia atau 1Malaysia,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, gelombang rakyat yang berkumpul di Kuala Lumpur walaupun berdepan dengan ugutan, sekatan dan halangan dilakukan oleh polis menggambarkan satu ancaman yang baru kepada Najib.

Menurutnya, media pro BN yang cuba menutup perkara sebenar dengan cuma memaparkan berita bohong dengan mengatakan hanya bangsa Melayu sahaja yang menyertai perimpunan tersebut.

“Ia tidak lain dengan niat jahat dan bertujuan memburuk-burukkan penganjur Bersih 2.0,” katanya.

Sedangkan, ujarnya Umno BN sepatutnya mempelawa ahli MIC dan MCA untuk turut serta berdemo dalam kelompok pro BN yang berbaju merah, mereka juga mengaku bahawa kumpulan mereka adalah ejen pertahanan kedaulatan negara tetapi hakikatnya semua kenyataan tersebut layak dibakul sampahkan sahaja.

Menurutnya lagi, apa yang boleh dilihat melalui rakaman yang tersiar dalam media baru seperti Youtube, blog dan sebagainya jelas menunjukkan kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Patriot cuma berkumpul dalam jumlah yang berskala sangat kecil yang terdiri daripada bangsa Melayu sahaja.

“Mengapa jadi begini?” soalnya yang juga Adun Titi Serong.

Katanya, berdasarkan bukti rakaman jelas menggambarkan bahawa kumpulan itu menerima ‘layanan baik’ daripada pasukan FRU semasa mereka berhimpun.

Beliau menambah, kumpulan itu juga sempat melarikan diri setelah gas pemedih mata dilepaskan ke arah mereka berbanding kelompok Bersih 2.0 yang dikejar sehingga ditangkap kemudian dibelasah oleh polis walaupun mereka sedikitpun tidak melawan.

Justeru, tambahnya, Najib sepatutnya merasa malu dengan kumpulan Patriot, Perkasa dan Pemuda Umno kerana jelas ketiga-tiganya dianggotai oleh rakyat yang pengecut dan tidak menggambarkan 1Malaysia seperti yang diperjuangkan Najib sendiri dalam gagasan politiknya.

“Nampaknya Najib keseorangan melaungkan 1Malaysia dalam keadaan sekelompok Melayu sahaja yang masih pertahankan kuasa Umno dan BN,” ujarnya.

Menurutnya, majoriti banga Cina dan India sudah bersama Pakatan Rakyat untuk menghukum BN dalam PRU 13 yang bakal menjelang.

Beliau berkata, Bersih 2.0 terbukti merupakan suara rakyat yang benar-benar tulen apabila ia dianggotai oleh seluruh bangsa dan generasi di Malaysia.

“Suara keramat 9 Julai membuktikan rakyat berbilang kaum mahukan perubahan,” ujarnya.

Beliau menambah, 1Malaysia yang dilaungkan oleh Najib cuma retorik dan pembohongan bagi mengaburi mata rakyat demi meraih sokongan dalam keadaan mereka telah gagal dalam menunaikan amanah yang diserahkan oleh rakyat lebih 50 tahun lalu.


Pemuda P Pinang sedia sertai lagi himpunan Bersih
Fakhri Ali

PERMATANG PAUH, 13 Julai: Walaupun seramai 117 Pemuda PAS Pulau Pinang yang telah ditahan oleh pihak polis dalam himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai yang lalu, ia tidak sedikit pun menakutkan atau mematahkan semangat juang yang ada, kata ketuanya, Yusni Mat Piah.

Menurut beliau lagi, apa yang dikesalkan ialah sikap biadap pihak keselamatan dalam menangani peserta himpunan aman tersebut.

"Sepatutnya mereka sebagai penguasa mempamerkan contoh dan teladan yang baik sebagai pentadbir untuk menangani himpunan suara rakyat tersebut.

"Mereka tidak sepatutnya berlagak ala samseng, kerana kita adalah rakyat yang menyuarakan hasrat dalam sebuah negara yang menjadikan demokrasi sebagai sistem pemerintahan.

"Kita juga bukannya penjenayah maupun pengganas. Oleh itu, pihak polis sepatutnya tidak melampau dalam menjalankan tugasan mereka sejajar dengan tanggungjawab dan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka," ujarnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Exco Pemuda PAS Pusat, menyatakan Pemuda PAS negeri akan tetap meneruskan perjuangan bersama rakyat yang lain untuk meneruskan kesinambungan Bersih 2.0 sekiranya ada kesinambungan tersebut selepas ini.

Jelasnya lagi, kecederaan pada kaki kanan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, sehingga memaksa beliau membuat pembedahan pada Jumaat ini, tidak boleh dipandang remeh.

"Ia adalah provokasi pihak berkuasa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan mereka. Oleh itu keadilan mengikut lunas undang-undang mesti dilaksanakan segera supaya mereka yang bersalah dibawa ke muka pengadilan," tegasnya lagi.


Abim gesa kerajaan perhalusi tuntutan Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) beranggapan tuntutan-tuntutan yang dikemukakan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) wajar diperhalusi dan dipertimbangkan secara bersungguh-sungguh oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan kerajaan.

Presidennya, Dr Muhamad Razak Idris turut menggesa semua pihak kembali ke meja rundingan bagi meneliti dan menilai secara objektif tuntutan-tuntutan yang dikemukakan oleh Bersih berdasarkan kepada beberapa perkembangan yang hangat berkaitan isu tuntutan itu.

Bagi tujuan tersebut, pihaknya ingin menyeru pihak SPR dan Bersih meneruskan usaha rundingan bagi menyahut titah Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong yang meminta supaya isu ini diselesaikan menerusi dialog.

Beliau berkata, sekiranya terdapat sebahagian dari tuntutan-tuntutan tersebut di luar dari bidang kuasa SPR, kedua-dua pihak harus bersetuju tentang langkah-langkah yang seharusnya dilakukan untuk tempoh terdekat dan jangka panjang bagi merungkai isu-isu berbangkit berkaitan tuntutan tersebut.

Menurutnya, di dalam suasana masyarakat Malaysia yang terbuka hari ini dan kesedaran terhadap nilai-nilai demokrasi yang semakin tinggi, sebarang pengesyoran dan permintaan yang boleh membawa kepada pengukuhan amalan dan sistem demokrasi seharusnya diraikan secara positif dan konstruktif.

“Tambahan pula dalam konteks ini ialah berkaitan amalan pilihanraya yang merupakan nadi kepada sistem demokrasi itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Sebagaimana sedia diketahui, ujarnya amalan pilihanraya yang dihormati oleh semua pihak akan membawa kepada kewibawaan keputusan yang diperolehi.

Ini, tambahnya secara langsung akan menyumbang kepada kesatuan penerimaan terhadap mandat kepimpinan yang dibentuk dan diputuskan oleh rakyat terbanyak.

“Kepimpinan yang diperoleh menerusi mandat rakyat secara berwibawa akan mewujudkan sebuah kerajaan yang kuat dan diyakini oleh segenap pihak di dalam dan di luar negara,” ujarnya.

Bersih 2.0: K'jaan langgar Perkara 10 Perlembagaan
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 13 Julai: Lapan peguam PAS dari Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia telah membuat laporan polis di Balai Polis Dang Wangi, di sini, petang semalam berhubung tindakan kekerasan pihak polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Mereka yang diketuai Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi membuat laporan itu sekitar jam 5.30 petang sejurus selepas penyerahan memorandum berhubung perkara yang sama kepada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Menurut Ahmad Zamri, laporan yang dibuat oleh Juham itu antara lain menyentuh tentang kesalahan yang telah dilakukan oleh kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akibat melanggar undang-undang.

Perlanggaran yang dilakukan itu, pertamanya, berhubung Perkara 5 (3,) Kebebasan Diri, Perlembagaan Persekutuan yang ternyata tidak dipatuhi oleh KDN dan PDRM.

Katanya, pada hal dalam peruntukan itu telah dijelaskan, jika seseorang ditangkap maka dia hendaklah diberitahu dengan seberapa segera yang boleh alasan-alasan dia ditangkap dan dia hendaklah dibenarkan berunding dengan dan dibela oleh seorang pengamal undang-undang pilihannya.

"Selain itu, kerajaan menerusi KDN dan PDRM telah melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, Kebebasan Bercakap, Berhimpun dan Berpersatuan.

"Ini tertakluk kepada Fasal (2), (3) dan (4) bahawa tiap-tiap warganegara berhak kepada kebebasan bercakap dan bersuara; semua warganegara berhak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata; semua warganegara berhak untuk membentuk persatuan.

"Di samping itu, kerajaan melalui KDN dan PDRM juga telah bertindak menyalahi Seksyen 28(A) Kanun Acara Jenayah," katanya ketika ditemui di sini.

Namun, tegasnya, dalam Perhimpunan Aman Bersih 2.0, kerajaan melalui KDN dan PDRM telah bertindak menggunakan kekerasan yang tidak munasabah dalam menyuraikan perhimpunan.

"Beberapa lokasi Perhimpunan Aman Bersih 2.0 telah dikepung pihak berkuasa PDRM yang berkelengkapan penuh seperti perisai, trak meriam air (water cannon), senapang gas pemedih mata, belantan dan gari elastik plastik," katanya.

Pihak PDRM, menurutnya, telah mengepung para peserta di hadapan Menara Maybank dan melepaskan tembakan gas pemedih mata tanpa sebarang amaran bersurai.

Katanya, para peserta yang mulanya dalam keadaan aman telah bertempiaran menyelamatkan diri daripada gas pemedih mata.

"Mereka kemudian dikejar pihak PDRM dengan trak-trak meriam air (water canon) sehingga ke Jalan Pudu berhampiran Plaza Rakyat dan Hospital Tung Sin.

"Di sini pihak PDRM telah melepaskan gas-gas pemedih mata sehingga ke dalam Hospital Tung Sin dan juga menembak air asid ke arah para peserta," katanya.

Ada peserta yang telah ditahan, jelasnya, telah diperlakukan dengan ganas. Terdapat peserta yang ditendang dan dipukul.

"Mereka juga telah diikat menggunakan sejenis gari elastik sehingga menyebabkan kecederaan pada pergelangan tangan.

"Mereka telah disumbat berasak-asak ke dalam trak-trak PDRM yang telah tersedia untuk mengangkut mereka ke lokasi-lokasi tahanan di Pusat Latihan Polis (Pulapol).

"Terdapat mangsa-mangsa tangkapan yang pengsan di dalam trak polis. Ada juga mangsa tangkapan dibiarkan di dalam trak selama dua (2) jam di lokasi tahanan di lokap Jinjang," ujarnya.

Di KL Sentral, tegasnya, laporan yang diterima oleh Bilik Gerakan Juham pada hari itu mendapati pihak berkuasa PDRM melalui Unit Simpanan Persekutuan (FRU) telah mengepung Kompleks Terminal KL Sentral.

"Orang awam ditahan tanpa sebarang alasan dan budibicara. Mangsa-mangsa tangkapan telah disumbat ke dalam trak-trak yang sudah bersedia mengangkut mereka ke pusat tahanan.

"Ini jelas menunjukkan bahawa pihak berkuasa PDRM telah mempunyai niat dan persediaan untuk menangkap sesiapa sahaja yang berada di kawasan tersebut tanpa alasan yang munasabah dan wajar," katanya.

KL Sentral yang merupakan tempat tertutup dan hub pengangkutan awam juga, tegas beliau, telah dilemparkan, ditembak, dilepaskan gas pemedih mata.

"Keadaan kompleks yang tertutup jelas mengakibatkan ramai orang awam di dalam kompleks tersebut mengalami kesulitan dan kecederaan fizikal.

"Tembakan gas pemedih mata dihalakan terus ke arah orang-orang awam sehingga menyebabkan kecederaan. Ini jelas bertentangan dengan peraturan penyuraian perhimpunan dan peraturan penggunaan gas pemedih mata," tegasnya.

Di samping itu, jelas beliau, laporan itu juga turut menyentuh penafian akses peguam.

Tangkapan-tangkapan yang dibuat, katanya, telah ditahan di beberapa lokasi tahanan seperti di Pulapol Jalan Semarak, Lokap Berpusat Jinjang, Ibu Pejabat Gerakam Am (PGA) dan Lokap Polis Bukit Jalil.

"Mangsa-mangsa tangkapan tidak pernah pada bila-bila masa dimaklumkan ke mana mereka akan dibawa. Pasukan peguam PAS telah bersedia di lokasi-lokasi tersebut untuk mengakses kepada tangkapan-tangkapan yang memberikan maklumat tangkapan tetapi telah dinafikan hak tersebut oleh PDRM.

"Tindakan ini jelas bertentangan dengan Perkara 5 (3) Perlembagaan Persekutuan dan juga Seksyen 28A Kanun Acara Jenayah," tegas beliau.

2 Adun BN diperintah keluar dewan

Ismail Hashim

SHAH ALAM, 12 Julai: Akibat tidak tahu peraturan dan tidak mendengar arahan Speaker, Ketua Pembangkang, Satim Diman dan Adun Kuang, Abdul Shukor Idrus diperintah keluar dewan petang ini.

Dalam kes Shukor, hukuman berlaku selepas beliau gagal memahami peraturan dewan yang tidak membenarkan menggunakan nama Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dan Sultan Selangor untuk mempengaruhi dewan.

Ketika itu, Shukor bangun mengambil bahagian dalam perbahasan usul mengenai Bersih 2.0 yang dikemukakan Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Speaker, Datuk Teng Chang Khim menegur Shukor mengenai ucapan yang mengaitkan dua nama di atas dan enggan duduk bila Speaker menerangkan peraturan dewan.

Malah ketika Teng bercakap, Shukor seakan-akan menjerit mempersoalkan tindakan Speaker yang menghalang beliau.

Lebih parah, beliau mengeluarkan perkataan kurang sopan iaitu Speaker bodoh, semua Adun PR bodoh dan membaling kertas yang dipegangkan.

Melihat kepada keadaan Adun Umno itu yang sudah hilang kawalan minda, Speaker tiada jalan lain melainkan menjatuhkan hukuman terhadap Shukor.

Bermula dengan kesilapan beliau kaitkan nama Agong dan Sultan, kemudian tidak mahu mendengar teguran dan tidak duduk ketika Speaker bercakap, beliau tidak dibenarkan hadiri dewan selama tiga hari bermula hari ini.

Teng menggunakan Peraturan Tetap 44 hukuman tidak boleh hadir dewan selama tiga hari kerana kesalahan di bawah Peraturan Tetap 36 (7).

Dalam sesi pagi, Ketua Pembangkang, Satim Diman juga diperintahkan keluar selama sehari kerana kes sama iaitu degil tidak mendengar arahan Speaker.

Satim hanya sempat duduk tidak sampai dua jam kerana baharu sahaja tiba di dewan pada jam 11 pagi sedangkan dewan bermula jam 10 pagi.

Dalam isu Shukor, Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafiei bangun meminta Speaker menjatuhkan hukuman lebih berat terhadap Shukor atas sikapnya.

"Saya harap Speaker menjatuhkan hukuman lebih berat terhadap Adun yang bersikap kurang ajar tadi," tegasnya.

Namun Speaker menjawab, selain bertegas menjatuhkan hukuman tiga hari itu, sikap memaafkan orang yang jahil juga perlu dilakukan.

"Kita perlu bertegas mengenakan hukuman terhadapnya namun kita juga wajar mengamalkan sikap kebesaran memaafkan orang yang jahil," tegas Teng.






Cakna Rakyat dapat sokongan pelbagai kaum
Salmah Mat Husain

TANAH MERAH, 13 Julai: Penat lelah aktivis program Cakno Rakyat 2010 berbaloi apabila pemenang program itu dibawa melawat Kedah dan Pulau Pinang bermula hari ini.

Seramai 200 peserta dari lima kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) yang menang Anugerah Cakno Rakyat 2010 berlepas ke Pulau Pinang pagi tadi.

Dun terbabit iaitu Semerak, Limbongan, Kok Lanas, Bukit Panau dan Kadok. Mereka berlepas dari Taman Harmoni, Tanah Merah ke Pulau Pinang. Acara pelepasan dilakukan anggota Exco, Abdul Fattah Mahmood.

Pengarah Urusetia Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO, Abdul Aziz Yunus berkata, setiap Dun menghantar 40 peserta menyertai lawatan itu bermula hari ini hingga 17 Julai.

Katanya, program tersebut turut disertai setiap wakil rakyat kawasan terbabit.

”Peserta Cakna Rakyat dijangka diraikan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak,” katanya di sini.

Kata beliau pelbagai program diatur sepanjang lawatan itu bagi membolehkan setiap peserta menimba pengalaman baru dan bertukar pandangan dengan pemimpin kerajaan di Pulau Pinang dan Kedah.

Beliau juga berkata, program Cakno Rakyat yang mula diperkenal tahun lalu mendapat sambutan pelbagai lapisan masyarakat.

Menurutnya program diadakan bermula pagi sehingga malam. Di sebelah pagi diadakan majlis penyampaian sumbangan Adun kepada penduduk miskin, golongan armalah, anak yatim dan warga emas.

Manakala pada sebelah malam diadakan persembahan hiburan alternatif.


Tiada ulasan: