Ahad, 17 Julai 2011

KATA AHLI SUNNAH WAL JEMAAH...MAKA QURAN DAN HADIS WAJIB IKUT...JANGAN CAKAP JER...TAPI AMALAN TAK IKUT....MAIN BELASAH JE

Agong seru ambil panduan Quran Hadis
Ismail Hashim
KUALA LUMPUR, 17 Julai: Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong menyeru umat Islam kembali mengambil Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber penyelesai masalah yang timbul dalam masyarakat.

Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah jika ada perselisihan pendapat dan sukar untuk mencari keputusan, Allah menggariskan agar al-Quran dan al-Sunnah dijadikan tempat rujukan seperti Firman-Nya di dalam Surah An-Nisa.

Baginda menyarankan demikian ketika menyampaikan titah perasmian Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Antarabangsa ke-53 yang bermula malam tadi hingga 23 Julai.

Majlis berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini bertemakan Persefahaman Asas Perpaduan Ummah.

Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong Tuanku, Nur Zahirah turut berangkat.

Majlis itu disiarkan secara langsung melalui radio dan televisyen ke seluruh negara.

"Beta percaya keamanan negara berkait rapat dengan perpaduan ummah, perkara ini ditunjukkan dengan kehancuran empayar-empayar hebat pada masa lampau akibat perlakuan rakyatnya yang tidak bersatu padu malah mengenepikan persefahaman dalam menjaga kemakmuran negara.

"Sesungguhnya Islam melarang umatnya membiarkan perselisihan pendapat, pandangan atau apa-apa keadaan yang akhirnya melemahkan negara.

"Inilah yang ingin beta tekankan supaya kita kembali kepada ajaran Islam sebenar namun harus kita fahami ini bukanlah bermakna Islam menolak perbezaan pendapat kerana Islam mengharuskan kepelbagaian pendapat tentang sesuatu perkara untuk menghasilkan kebaikan," titah baginda.

Pada tahun ini, seramai 81 peserta terdiri daripada 50 qari dan 31 qariah dari 50 negara bakal memperdengarkan bacaan mereka dalam seminggu ini.

Malaysia diwakili oleh qari Amirrahman Abas dan qariah Suraya Abu Hassan yang muncul johan pada majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan ke-54 di Kuching, Sarawak.

Dalam titah itu, baginda juga mengingatkan umat Islam agar menggunakan pendekatan bijaksana dengan mengutamakan rundingan sesama mereka.

"Islam mengajar kita bahawa setiap perselisihan pasti ada penyelesaian manakala penyelesaian yang dicapai hasil daripada pendekatan dengan cara berhemah mengikut cara Rasulullah adalah yang lebih mulia dan terpuji di sisi Allah," tegas baginda lagi.

Tuanku Mizan bertitah untuk itu, umat Islam perlu menghayati perihal Rasulullah SAW yang telah menunjukkan kaedah dan cara menunaikan kewajipan terhadap agama, masyarakat dan negara.

"Hendaklah mengukuhkan persefahaman dan perpaduan warganegara Madinah yang terdiri daripada pelbagai kaum, bangsa, agama dan keturunan.

“Rasulullah SAW dalam Piagam Madinah mewajibkan semua penduduk Madinah agar menyayangi dan menghormati bumi Madinah," titah baginda.

Larangan hiburan hanya untuk orang Islam sahaja
Nazri Abdullah

AMPANG, 17 Julai: Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 sepanjang Ramadhan ini oleh kerajaan negeri Kedah tidak akan sesekali menyekat hak orang bukan Islam di negeri itu.

Sehubungan itu, Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata pusat hiburan di Kedah akan beroperasi seperti biasa pada bulan Ramadhan namun ia terhad kepada orang bukan Islam sahaja.

Perkara itu dijelaskan beliau pada sidang media selepas mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat di sebuah hotel di sini.

Turut serta pada sidang media itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Salahudin Ayub dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

"PAS ambil jalan terbaik yang tidak boleh diselesai oleh Umno iaitu tidak menghalang hak orang bukan Islam dalam masa yang sama orang Islam tidak boleh mengerjakan maksiat

"Orang Umno buat peraturan orang Islam boleh masuk tempat maksiat, tempat judi. Kita buat pembetulan supaya pengendali pusat hiburan dikalangan orang bukan Islam buat peraturan agar orang Islam tidak boleh masuk," katanya yang juga ahli parlimen Marang.

Keputusan itu juga katanya telah dipersetujui oleh pengusaha pusat-pusat hiburan di negeri itu dan bersedia diambil tindakan termasuk menarik lesen perniagaan jika gagal berbuat demikian.

Penjelasan itu dibuat selepas mesyuarat tersebut mendengar penerangan dari wakil kerajaan negeri Kedah iaitu Setiausaha Politik kepada menteri besar, Mohd Sanusi Md Noor.

Hasrat sebenar perlaksanaan undang-undang itu kata Abdul Hadi, bertujuan mencegah orang bukan islam melakukan maksiat sepanjang bulan Ramadhan.

Bagaimanapun kekeliruan telah berlaku berhubung perkara itu ekoran media arus perdana yang tidak menyiarkan laporan tepat sehingga membangkitkan rasa kurang senang di kalangan orang bukan Islam.

"Di sana banyak perkara-perkara tidak tepat di lapor media yang sengaja dimainkan Umno Barisan Nasional.

"Kita membetulkan peraturan yang salah yang dibuat Umno. Umno membenar pusat hiburan kepada bukan Islam, dan tidak ada peraturan tegas bagi menghalang orang Islam" tambahnya.

Sementara itu, Mohd Sanusi yang ditemui selepas itu berkata, penguatkuasaan enakmen itu adalah tanggungjawab pihak polis.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini mengumumkan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang wujud sejak zaman pemerintahan Umno dilaksanakan sepenuhnya tahun ini.

Tindakan itu bagaimanapun mendapat bantahan dari beberapa pihak termasuk MCA, Gerakan dan rakan Pakatan Rakyat, DAP.

Difahamkan, kontroversi tersebut bagaimanapun selesai selepas menteri besar bertemu wakil pusat hiburan semalam bersetuju membenarkan mereka beroperasi tetapi tidak boleh membenarkan umat Islam memasuki premis mereka.


Dr Lo' Lo' masih menerima rawatanText Color

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 17 Julai: Ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali masih menerima rawatan dan penyebaran berita bahawa beliau meninggal dunia adalah tidak benar.

Khabar angin tersebut turut dinafikan pimpinan tertinggi PAS yang hadir ke mesyuarat jawtankuasa kerja PAS hari ini.

"Itu hanya khabar angin, ia tidak benar," kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjawab soalan pemberita pada sidang media selepas mesyuarat tersebut di sebuah hotel di sini hari ini.

Sejak tengah hari tadi, khabar angin mengatakan Lo' lo' yang juga AJK PAS Pusat itu meninggal dunia disebarkan melalui khismat pesanan ringkas SMS dan laman sosial Facebook dan Twitter.

Bagaimanapun anaknya, Md Fawwaz Aminuddin ketika dihubungi menafikan perkara itu dan memaklumkan ibunya masih menerima rawatan.

Beliau juga meminta kepada orang ramai mendapatkan pengesahan dari ahli keluarga terlebih dahulu sebelum menyebarkan sebarang berita berhubung keadaan semasa ibunya.

Penafian sama turtu dibuat oleh pengendali laman Facebook dan Twitter ahli parlimen itu.

"Berita yang mengatakan bahawa DrLo'Lo' telah meninggal dunia adalah tidak benar. Doakan supaya beliau terus diberikan kekuatan dan rahmat Allah swt," tulisnya.

Lo’ Lo’, 54, kini di rawat di Hospital Selayang akibat kanser yang dihadapinya.


Agihkan Tanah Felda Plantation Kepada Rakyat
Mazlan Aliman

MUQADDIMAH

Apabila kerajaan mengumumkan tiada lagi penempatan baru untuk peneroka Felda pada tahun 1990, Felda telah mewujudkan estetnya sendiri menerusi tanah yang diberi oleh Kerajaan Negeri. Felda Plantation Sdn Bhd(FPSB) telah ditubuhkan pada 13 Januari 1992 sebagai anak syarikat Felda yang bertanggungjawab terhadap ladang seluas 367,710 hektar(data terkini tahun 2000- 340,890 hektar)

Ladang Felda yang pertama diperkenalkan di Selancar, dalam parlimen Rompin, Pahang. Ia membabitkan 150 peserta atas tanah berkeluasan lima ribu ekar. Kini terdapat 150 ladang yang seumpamanya dan Gugusan Sahabat di Sabah adalah yang paling luas iaitu sekitar 100,000 hektar.

MENGAPA FELDA PLANTATION MESTI DIMANSUHKAN

1. Bertentangan dengan matlamat asal Felda menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan. Dengan erti kata lain, tanah haruslah diberi kepada individu rakyat sebagai jaminan masadepan.

2. Bertentangan dengan Akta Penempatan Beramai-ramai 1960(GSA) yang dibentang pada 27 April 1960 oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu Tun Abd Razak bahawa hanya terdapat dua jenis pemilikan keatas tanah. Pertama menerusi seksyen 7(2) iaitu pemilikan individu dan seksyen 11(1) iaitu melalui koperasi.

3. Tugas Felda di bawah GSA, bagi sebahagian tanah yang mana Felda dilantik untuk menguruskannya; hanya sebagai agen pengurusan dan bukannya memiliki tanah. Ini boleh dirujuk melalui Surat Perjanjian Antara Peneroka dengan Felda.

4. Adalah jelas pemilikan tanah ladang oleh Felda Plantation adalah tidak sah, haram dan terbatal kerana bercanggah dengan akta GSA. Ia mengkhianati persetujuan yang di putus bersama antara kerajaan Pusat dengan Kerajaan Negeri.

5. Peserta Ladang Felda Plantation seramai 45,000 orang menjalani kehidupan yang sukar tanpa jaminan masa depan. Mereka bekerja sekurang-kurangnya 8 jam setiap hari(1 kong) hanya mendapat upah sekitar RM25 setiap tan yang dituai tanpa gaji pokok. Untuk beroleh pendapatan sekurang-kurangnya RM1,000 sebulan sesuatu yang hampir mustahil kerana ia bergantung kemampuan tulang empat kerat mereka. Sebab itu sebahagian besar
anak tempatan telah meninggalkan Felda Plantation; yang tinggal buruh-buruh asing sahaja.

TAWARAN 100 HARI DALAM BUKU JINGGA PAKATAN RAKYAT

Salah satu daripada 10 perkara utama yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat sepertimana dalam Buku Jingga ialah PEMANSUHAN FELDA PLANTATION DAN TANAH-TANAH TERSEBUT DIURUSKAN OLEH GENERASI KEDUA DAN KETIGA FELDA.

SIAPAKAH YANG DITAWARKAN TANAH FELDA PLANTATION

1. Peserta Felda Plantation kerana merekalah yang menjadi buruh di situ ketika ini,

2. Generasi Kedua dan Ketiga Felda yang berkelamin dan memenuhi kriteria seperti tiada tanah, tiada tempat tinggal yang tetap, berpendapatan rendah dan menanggung keluarga yang ramai,

3. Bekas anggota tentera yang dijanjikan tanah oleh Kerajaan(janji yang tidak dilunaskan) bagi menghargai perkhidmatan mereka menjaga keselamatan Negara. Mereka ini ada yang berpencen tapi jumlahnya begitu kecil, berhenti awal dan tidak berharta serta menjadi OKU(Orang Kurang Upaya) kerana kecederaan yang dialami semasa dalam perkhidmatan,

4. Kakitangan Am Rendah Felda yang bekerja sebagai mekanik, pemandu, kerani am, buruh dan lain-lain yang umumnya gaji bulanan mereka di bawah RM1,500 sebulan.

5. Anak tempatan yang mendiami kawasan berhampiran Felda Plantation
seperti Orang Asal, penduduk tempatan dan suku kaum Sabah.

Bersandarkan keluasan tanah Felda Plantation, seramai 80,000 kumpulan sasaran di atas akan beroleh manfaat atas tanah seluas 10 ekar seorang. Suatu tawaran yang paling istimewa dalam hidup seorang rakyat Malaysia!


SOAL JAWAB FELDA PLANTATION


Bagaimana mahu mengagihkan tanah sedangkan terdapat 1.6 juta anak peneroka?
Hanya mereka yang layak sahaja memperolehinya sepertimana penjelasan di atas..

Bagaimana nasib kakitangan Felda Plantation?
Mereka akan diserapkan ke penempatan baru Felda yang dianggarkan 200 buah bahkan jumlahnya mungkin ditambah mengikut keperluan.

Adakah Felda akan bankrap kerana tiada sumber pendapatan?
Felda mempunyai 43 anak syarikat(tidak termasuk Felda Global Venture). Justeru itu, pembukaan 200 Felda baru menjadikan ia lebih berdaya maju dan menjana pendapatan berbilion ringgit pada setiap tahun.

Benarkah tidak ramai anak peneroka yang miskin tegar dan mereka tidak wajar dibantu?
Kerajaan dan Felda harus turun padang untuk melihatnya sendiri

100 ribu hektar tanah tersebut terletak di Sabah, bagaimana mahu mengagihkannya kepada anak peneroka di semenanjung?
Sudah tentulah anak tempatan Sabah yang memilikinya.

Tawaran Tanah Felda Plantation hanya akan bernilai sekiranya Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam PRU 13 akan datang.


‘MENERAJUI PERUBAHAN’

MAZLAN BIN ALIMAN
Presiden ANAK

PAS lancar kempen teruskan memontum Bersih 2.0
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR,16 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat akan melancarkan kempen "Ramadhan Bulan Bersih" sebagai meneruskan momentum himpunan Bersih 2.0 yang telah berjaya diadakan 9 Julai lau.

Kempen itu sebagai usaha penerangan ke seluruh negara berhubung tuntutan ke arah sistem pilihan raya yang bersih dan adil, yang akan berlangsung sepanjang Ramadhan yang akan tiba bulan hadapan.

Menurut ketuanya, Nasrudin Hassan, pihaknya akan memulakan siri jelajah ke setiap negeri sejurus bermulanya Ramadhan bagi memberikan penerangan mengenai Bersih 2.0.

Siri jelajah itu akan diteruskan dengan kempen balik kampung sempena Aidilfitri yang turut menjurus kepada penerangan mengenai Bersih 2.0.

"Pemuda PAS terdiri daripada jawatankuasa harian akan menjalankan roadshow ke seluruh negara Ramadhan ini bermula di negeri Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan, Kedah, Pulau Pinang dan seterusnya Perak.

"Manakala untuk negeri Pantai Timur, kami akan turun sempena sambutan Aidilfitri nanti," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Katanya juga, Ramadhan dipilih untuk "Bulan Bersih" selaras dengan kemuliaan bulan itu yang menuntut manusia khususnya umat Islam membersihkan hati dan akhlak.

"Kempen kita merangkumi ceramah dan edaran pelbagai risalah mengenai Bersih agar semua maklumat sampai kepada rakyat," katanya.

Selain itu, DPP juga katanya tetap berpendirian bahawa segala rampasan barangan Bersih 2.0 adalah tidak sah dan menuntut segala barangan yang dirampas dikembalikan semula kepada pemiliknya.

Khidmat Guaman

Sementara itu, beliau mengecam tindakan membuang seorang pelajar sebuah universiti di Mesir, Firdaus Mazlan yang mengajurkan perhimpunan Bersih 2.0 di sana.

Tegasnya, ruang demokrasi yang bebas harus juga diberikan kepada mahasiswa.

"Tindakan buang universiti suatu yang keterlaluan kerana pelajar ini hanya tinggal dua minggu lagi untuk menamatkan pelajaran," katanya.

Sehubungan itu, pihaknya akan menyediakan khidmat guaman melalui Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham).

"Pihak keluarga boleh menghubungi pengarah Juham untuk tindakan undang-undang dan sesiapa sahaja yang mengalami masalah boleh berbuat demikian," katanya.




"Kalau jumpa Anwar, (Datuk Seri Anwar Ibrahim) saya nak tumbuk dia, " kata Kamariya Rejab, 59, yang kecewa majlis perkahwinan anak tunggalnya kurang menerima kehadiran jemputan kononnya kerana Himpunan Aman Bersih 2.0, Sabtu lepas.

Sambil menyalahkan Anwar kerana Himpunan itu, wanita itu membuat laporan polis pada hari kejadian untuk menyaman penganjur himpunan kerana kerugian RM45,000 ekoran kurang tetamu hadir.

Daripada 3,000 tetamu jemputan, hanya 1,000 orang hadir, maka rugi lah..., katanya yang mengadakan kenduri anaknya Rehan Jaharudin, 29, dengan Dzulfikar Mahtar, 29, di Desa Pandan, Kampung Pandan.

"Ramai tetamu tidak dapat hadir kerana takut terperangkap dalam kesesakan jalan," katanya.

"Saya dan suami, Jaharudin Khan, 63, sedih kerana hanya jiran di Desa Pandan yang datang menyebabkan lauk-pauk yang ditempah dari syarikat katerer terkenal dengan kos RM45,000 terpaksa disedekahkan kepada tetamu," katanya yang jelas tidak redha dengan apa yang berlaku.

BERSIH pada hakikatnya telah rencanakan lebih enam bulan lepas.



Tiada ulasan: