Jumaat, 29 Julai 2011

KALAU BETUL DAN TELUS LAGI ADIL JUGA TAK MENIPU ...BUAT TAKUT NAK GUNA DAKWAT CELUP...LAGI MURAH...KALAU TAK MAU..TENTU DE APA2...NAK TIPU YE...

"Inilah kuasa rakyat" - Dr. Jeyakumar
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. D Jeyakumar menyifatkan pembebasan beliau bersama lima aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) dari tahanan Ordinan Darurat (EO) sebagai kuasa rakyat.

Beliau berkata demikian sewaktu disambut ahli-ahli PSM dan aktivis di perkarangan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) malam ini.

“Terima kasih semua. Jika tidak kerana anda semua, kami masih di dalam. Ini kuasa rakyat. Bukan kerana polis yang membebaskan kami,” katanya.

Beliau merupakan bekas tahanan pertama tiba di KLSCAH, kira-kira jam 8.15 malam selepas dibebaskan di balai polis Jinjang kira-kira jam 5.30 petang tadi.

Beliau yang tiba dengan kenderaan yang diapndu peguam, Edmund Bond disambut dengan laungan ‘Hidup-hidup, Hidup Rakyat.’

Lebih 50 orang aktivis PSM, parti politik dan NGO menunggu di KLSCAH sejak petang tadi bagi menyambut keenam-enam mereka yang ditahan sejak 28 hari yang lalu.

Kira-kira jam 8.45 malam, kesemua mereka iaitu setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, M. Sukumaran, timbalan pengerusi PSM, M Sarasvathy, dan pemimpin pemuda, R Sarat Babu tiba di sana dan disambut dengan penuh kegembiraan.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar turut menyambut pembebasan EO6 dan menyeru hadirin supaya meneruskan perjuangan untuk menghapuskan Ordinan Darurat.

“Kita perlu pastikan institusi dalam negara tidak blagi diperkotak-katikkan oleh kerajaaan yang mahu memerintah selama-lamanya,” kata Nurul Izzah.

Turut berada di KLSCAH adalah Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga.

Keadaan di dalam dewan penuh dan di luar dewan, vigil terus diadakan bagi memperingati Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbaini yang meninggal dunia sewaktu dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Setiap hari sejak penahanan mereka, acara nyalaan lilin dijalankan di pintu masuk di lokasi tertentu termasuk pintu depan Bukit Aman manakala Dr Jeyakumar melancarkan mogok lapar semalam sebagai protes terhadap penahanan tidak sah itu.


Kenapa Najib takut sangat guna dakwat celup
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: “Sebenarnya, kenapa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak takut hendak menggunakan celup dakwat?” tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, hanya orang salah sahaja yang takut menggunakan celup dakwat yang terbukti ekonomik dan telus untuk mengatasi penipuan.

“Perlu diingatkan kepada kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib dan SPR, zaman hendak menipu rakyat sudah berlalu,” katanya.

Baginya, Najib cuba hendak mengalih isu konon pembangkang akan tolak apa sahaja yang kerajaan buat.

Tambahnya, ini dengan andaian jika kerajaan perkenal celup jari maka pembangkang akan tuntut biometrik.

Ini, ujarnya satu tuduhan yang liar dan cuba mengalih isu yang sebenar kerana penipuan perjalanan pilihan raya semakin terserlah.

Beliau beberapa keraguan penggunaan biometrik, antaranya penggunaan biometrik bukan boleh menyelesaikan masalah pengundian dua kali, ia hanya hendak mengesahkan kad itu palsu atau tidak.

Ini, tegasnya bukan isu dan tuntutan Bersih.

“Apakah data di Jabatan Pendaftaran Negara dan SPR telah dibersihkan? Berapa ribu orang yang sudah mati masih ada di dalam daftar pemilih?” soalnya.

Apabila ditanya kepada SPR, katanya mereka menjawab kerana waris tidak memberi surat mati menyebabkan nama di dalam daftar masih ada.

Jika zaman kecanggihan IT, SPR gagal untuk online dengan Jabatan Pendaftaran Negara, tanya beliau apa yang hendak diharapkan senarai pemilih yang bersih.

Beliau juga mempersoalkan apa jaminan sistem biometrik yang boleh dionline serentak dengan Jabatan Pendaftaran Negara pada hari pilihan raya.

“Adakah kemampuan, pengkalan data dapat berfungsi dengan baik?” tanya beliau lagi.

Katanya, cuba bayangkan sekarang guru-guru Kementerian Pelajaran Malaysia yang sibuk untuk isi markah secara online mengalami masalah kerana kelembapan server kementerian sedangkan bilangan guru lebih 500 ribu sahaja.

Justeru, ujarnya cuba bayangkan bagaimana fungsi biometrik untuk hendak menampung keperluan pada hari pilihan raya yang hampir 10 juta pengundi.

Beliau menambah, ada setengah jari tidak boleh dikesan melalui alat tersebut.

Soalnya, apakah itu bukan satu penganiayaan kepada rakyat yang berhak untuk mengundi.

Menurutnya, mereka akan dinafikan hak kerana alat tersebut tidak boleh diakses di jari mereka.

“Apakah mampu biometrik digunakan di kawasan pedalaman terutama Sabah dan Sarawak yang masih tidak ada kelengkapan elektrik?” tanya beliau lagi.


Enam tahanan EO dibebas
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Kesemua enam anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan mengikut Seksyen 3(1) Ordinan Darurat sejak 28 hari lalu dibebaskan sebentar tadi.

Semua mereka termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar, setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, M. Sukumaran, timbalan pengerusi PSM, M Sarasvathy, dan pemimpin pemuda, R Sarat Babu, dibebaskan pada jam 5.30 petang di balai polis Jinjang.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dalam satu kenyataan media berkata berikutan pembebasan mereka ini, tindakan selanjutnya akan ditentukan oleh Jabatan Peguam Negara.

Mereka yang dikenali sebagai PSM6 itu - pada mulanya ditahan bersama 24 orang lain atas dakwaan mahu 'melancarkan perang terhadap Agong', tetapi pada jawapan balas permohonan afidavit habeas corpus berhubung pembebasan mereka, polis mendakwa mereka sebagai penggerak utama BERSIH 2.0.

Permohonan habeaus corpus itu bagaimanapun ditangguhkan kepada 5 Ogos, lima hari selepas tahanan 30 hari mereka berakhir tetapi polis berhak melanjutkannya selama 30 hari lagi.

Semalam, Dr D Jeyakumar turut melancarkan mogok lapar ketika dalam tahanan ekoran rasa sangat hampa dan kecewa dengan pendirian polis dan kerajaan.

Sepanjang tempoh itu itu, peguam dan aktivis masyarakat tidak putus-putus membuat desakan terhadap pihak polis agar membebaskan tahanan.

Ianya termasuklah mengadakan mengadakan perhimpunan dengan menyalakan lilin di beberapa tempat pada setiap malam.

Ekoran pembebasan itu, beberapa pemimpin pakatan rakyat mengucapkan tahniah kepada mereka dan menganggap ianya kemenangan kepada rakyat.


Polis diberi 24 jam mohon maaf kepada Mohamad Sabu
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 29 Julai: Peguam kepada Timbalan Presiden PAS, Mohamed Hanipa Maidin hari ini menyerahkan notis tuntutan kepada polis bagi meminta maaf kepada anak guamnya dalam tempoh 24 jam.

Notis itu telah dihantar dengan tangan ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman jam 4 petang tadi dan menuntut Ketua Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rashid memohon maaf kepada Mohamad Sabu kerana memfitnah timbalan presiden PAS itu.

"Kami menuntut ia dibuat dalam masa 24 jam melalui semua media termasuk tv dan akhbar.

"Saya telah diarahkan oleh anak guam saya untuk memfailkan saman fitnah terhadap Datuk .... Jika tidak dibuat dalam masa 24 jam," kata Hanipa kepada Harakahdaily.

Mohamad sebelum ini mendakwa Salleh berbohong berhubung kecederaan yang dialaminya dalam insiden 9 Julai lalu.

Menurut Mohamad, beliau sememangnya dilanggar oleh pihak polis dan mengalami kecederaan pada bahagian lututnya sehingga menyebabkan beliau terpaksa menjalani pembedahan di hospital pakar di Petaling Jaya pada 17 Julai lalu.

Doktor memasukkan skru 2 1/2 inci untuk menyambungkan ligamen dan bahagian tulang di bahagian lututnya.

Malah katanya, Salleh sendiri tahu tentang dirinya yang dilanggar oleh pihak polis sehingga mengalami kecederaan dan tidak dapat berjalan apabila beliau terpaksa dipapah oleh pihak polis untuk dimasukkan ke dalam kenderaan polis, dipapah ketika dibawa ke lokap polis, dipapah ketika dibawa ke Balai Polis Jinjang.

Laporan berhubung beliau dilanggar itu juga dinyatakan dalam laporan polis yang dibuat di Balai Polis Jalan Dang Wangi, Kuala Lumpur pada 14 Julai lalu.

Kejadian menyedihkan yang dialaminya itu berpunca dari keganasan polis dalam menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu.

Insiden-insiden keganasan polis itu termasuk terhadap dirinya dan para peserta lain telah diadukan kepada pihak Suhakam dan beliau bersetuju serta akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak Suhakam untuk mengadakan sisatan awam berhubung perkara itu.

Beliau amat kesal kerana Salleh yang dipengaruhi oleh para pemimpin Umno dan kerajaan BN sanggup mempermainkan soal keselamatan dan kesihatannya, pada hal kedua-dua perkara itu adalah perkara serius yang tidak sewajarnya dipermainkan.

Beliau turut kesal apabila PAS yang dahulunya hanya berlawan dengan Umno BN, tetapi kini dihadapkan pula dengan institusi awam untuk mempermainkan rekod keselamatan dan kesihatan seseorang.


Teliti semula pembuangan pelajar di Mesir
Hazayani Zakaria

PUTRAJAYA, 29 Julai: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) hari ini mendesak kerajaan Malaysia meneliti kes pembuangan pelajar Malaysia di Mesir kerana terlibat dengan perhimpunan Bersih 2.0 di sana.

Seorang pelajar Darul Ifta', Firdaus Mazlan dibuang universiti kerana disyaki menjadi penggerak kepada perhimpunan Bersih 2.0 di Mesir sedangkan beliau merupakan pelajar semester akhir.

Desakan tersebut dibuat dalam satu memorandum yang diserahkan kepada Wisma Putra Kementerian Luar Negeri, dekat sini hari ini.

Memorandum tersebut turut membantah tindakan Jabatan Penuntut Mahasiswa Kaherah (JPMK) yang mengambil tindakan menarik balik biasiswa terhadap mahasiswa yang terlibat dengan perhimpunan tersebut.

Selain itu, Gamis juga membantah tindakan kedutaan Malaysia yang ingin mengharamkan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) kerana didakwa menghasut mahasiswa menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

Naib Presiden Korporat dan Pengantarabangsaan Gamis, Abdul Razak Omar berkata, Gamis tidak mahu isu kebajikan pelajar Malaysia di luar negara dicemari dengan campur tangan politik.

"PMRAM hanyalah sebuah badan yang menguruskan kebajikan pelajar Malaysia di Mesir, tidak ada campur tangan politik. Kami tidak mahu isu kebajikan pelajar dilibatkan dalam mana-mana isu politik," kata beliau selepas penyerahan memorandum tersebut.

Sehubungan itu, Gamis menggesa Wisma Putra membuat kenyataan secara terbuka berhubung pendirian mereka dalam isu melibatkan mahasiswa ini.

"Kita minta Wisma membuat respons melalui media mengenai tuntutan kita dan nyatakan pendirian mereka," katanya.

Tiada laporan daripada kedutaan

Sementara itu, Razak berkata, pihak Wisma Putra memberitahu Gamis bahawa mereka tidak menerima laporan daripada Kedutaan Malaysia di Mesir berhubung perkara ini.

Mereka juga mendakwa kes buang universiti dan kebajikan mahasiswa terletak di bawah tanggungjawab KPT.

"Kami minta Wisma Putra berbincang dengan pihak KPT mengenai perkara ini," katanya.

Sementara itu, setiausahanya, Akram Ikrami Taib Azamuddin berkata, pihaknya juga akan menyerahkan memorandum yang sama kepada Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) agar memainkan peranan dalam kes melibatkan kebajikan mahasiswa Malaysia di luar negara.

"Selain menunggu maklum balas daripada pihak Wisma Putra berhubung tuntutan kami, Gamis juga akan menyerahkan memorandum ini ke KPT dan memohon KPT campur tangan," katanya.

Selain itu, pihaknya juga sedang merancang untuk mengadakan majlis solat hajat melibatkan mahasiswa Islam di seluruh kampus di negara ini sempena Ramadhan ini.

"Kami akan mengambil tindakan selanjutnya dengan mengadakan majlis solat hajat besar-besaran dan berdoa agar tekanan terhadap semua mahasiswa kita di Mesir dihentikan dan dapat meneruskan pengajian tanpa sebarang masalah," katanya.

Turut bersama dalam penyerahan itu ialah Naib Presiden Gamis, Azahal Bangsawan, Ketua Penerangan, Mohd Yusuf Hadhari, Pengerusi Majlis Dakwah dan Kebajikan, Mohd Ridhuan Che Hussein.


Fahaman Umno lebih bahaya daripada Wahabi?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Keghairahan Umno melalui agensi Majlis Keselamatan Negara (MKN) membuat tuduhan mengaitkan Wahabi dengan pengganas bukanlah sesuatu yang baik untuk negara.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) fahaman Wahabi yang diasaskan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab mempunyai perbezaan dalam perkara furu', tapi bukan soal penafian prinsip Islam.

“Kerana itu, ia diterima dan dianuti oleh kerajaan Arab Saudi dan beberapa negara lain. Arab Saudi, sekurang-kurangnya telah melaksanakan hukum hudud, Qisas dan Takzir, akan tetapi Malaysia masih terkial-kial mencari formula mengatasi masalah jenayah dalam negara,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Umno dalam sejarahnya, kata Tuan Ibrahim pernah mengeluarkan kenyataan yang menghina hukum syarak, memperlekehkan sunnah nabi, menganggap negara akan mundur kalau melaksanakan Islam, bahkan lebih teruk dari itu, ada sebilangan pemimpin Umno pernah menganggap politik suku agama suku.

“Fahaman sekular yang dianuti oleh sebahagian pimpinan tertinggi menyebabkan Islam hanya ditadbir sebagai satu jabatan, bukan sebagai satu sistem kehidupan manusia.

"Bukankah ini bukti fahaman Umno yang berdasar sistem pragmatisme sebenarnya jauh lebih bahaya dari Wahabi?” soal beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) baru-baru ini menimbulkan kebimbangannya terhadap beberapa tokoh agama di Malaysia, termasuk bekas Mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang dikaitkan dengan fahaman Wahabi dan aktiviti terorisme.

Menurut sumber, dalam taklimat tertutupnya yang antaranya disertai mufti dan wakil majlis agama Islam negeri di Putrajaya, seramai 40 ulama muda Umno turut dikaitkan sama.

"Kerajaan Arab Saudi didakwa menjadi dalang di sebalik apa yang berlaku. Saudi dikatakan di belakang tokoh-tokoh ini," dakwa sumber itu.

Sebagai reaksi kepada tindakan MKN, Tuan Ibrahim berkata tuduhan mengaitkan beberapa tokoh agama dengan pengganas bukanlah perkara baru, bahkan ianya selaras dengan anggapan Amerika Syarikat terhadap gerakan Islam.

“Cuma yang agak menghairankan bilamana ulamak Muda Umno juga tergolong senarai pengganas.

"Apakah Kementerian Dalam Negeri tidak bercadang mengenakan mereka di bawah Ordinan Darurat, sebagaimana nasib enam aktivitis PSM yang sehingga kini rakyat tidak tahu apa jenis ancaman yang mereka bawa kerana menyokong Bersih 2.0?” soal beliau sambil menyokong saranan Dr Asri Abidin agar 40 ulama muda Umno ini menyemak kembali penyertaan mereka dalam parti itu.

“Tidak terfikirkah bahawa apabila ulamak Umno pun dicop sebagai pengganas, bukankah ini bermaksud pemimpin mereka lebih hebat lagi?

"Tapi, apa yang hairannya, inilah Umno. Bagi mereka, kerja lanun merompak wang negara dengan membunuh karear politik musuh dalaman atau luaran mereka adalah satu kerja yang halal dan wajib dilaksanakan asalkan kuasa politik mereka terjaga,” bidas beliau secara sinis.


Ijtima' Tarbawi pemuda PAS di Kelantan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Selepas diadakan di Masjid Rusila pada tahun lalu, Ijtima' Tarbawi Dewan Pemuda PAS Pusat bagi tahun ini pula akan berlangsung di negeri Serambi Mekah, Kelantan Darul Naim.

Program tersebut yang bakal menghimpunkan seluruh pemuda PAS dari seluruh negara akan diadakan pada 7 hingga 9 Oktober ini.

Ketua penerangannya, Riduan Mohamad Nor berkata ianya bakal menampilkan tokoh-tokoh pendakwah, murabbi dan ulama' PAS untuk berkongsi ilmu dan pandangan mereka.

"Program himpunan tarbiah ini akan menghimpunkan tokoh-tokoh tarbiah PAS seperti Tuan Guru Mursyidul Am, Tuan Guru Presiden, Naib-Naib Presiden, Ketua Dewan Ulama, Murabbi tarbiah, termasuk tokoh undangan daripada gerakan fenomenal dunia iaitu Ikhwanul Muslimin," katanya kepada Harakahdaily.

Ijtima' Tarbawi merupakan kesinambungan program besar Dewan Pemuda PAS iaitu Ijtimak ‘Alami yang pernah diadakan pada tahun 1989 dan 1994 di tempat yang sama iaitu Masjid Rusila Terengganu.

Dewan Pemuda PAS semenjak dekad 60an telah ratusan kali mengadakan ijtimak tarbawi dalam kerangka mencetak kader-kader dakwah.

Dalam dekad kebangkitan Islam pula, selepas peralihan kepimpinan ulama, pelbagai ijtimak tarbawi diadakan dengan menggunakan pelbagai jenis tema seperti ijtimak mustad’afin, ijtimak penerangan dan sebagainya, namun yang paling berskala besar ialah ijtimak alami yang menghimpunkan tokoh-tokoh besar gerakan Islam antarabangsa, termasuk daripada gerakan Jamiat Islami, Ikhwanul Muslimin dan juga gerakan Islam yang lainnya.

"Dewan Pemuda PAS Pusat sangat berbesar hati mengundang seluruh amilin, pendokong-pendokong harakatul ummah ini untuk membanjiri bumi serambi Mekah yang telah lebih dua dekad diterajui oleh kepimpinan ulama.

"Ahli-ahli PAS seluruh negara dijemput hadir, tidak terhad kepada jaringan pemuda tetapi program ini mengundang juga muslimat, Nisa, warga kampus, veteran parti, pelajar-pelajar sekolah dan seluruh penyokong dan pendokong perjuangan Islam," kata Riduan yang juga anggota jawatankuasa panatia bagi program tersebut.

Penganjur ujarnya menjangkakan puluhan ribu peserta yang hadir lebih dari kehadiran program sama di Terengganu pada tahun lalu.

"Jika BERSIH dapat menghimpunkan seratus ribu rakyat prihatin, mengapa tidak Ijtimak yang penting ini kita himpunkan seramai mungkin ahli-ahli jemaah," katanya.


Terima kasih Dr Zulkifli dan Dr Naemah
Sukhdev Singh

Saya sebagai warga Malaysia bukan Melayu dan bukan Islam menulis ingin merakamkan penghargaan kepada Prof. Dr. Datuk Zulkifli Mohd. Yusoff, pensyarah di Jabatan al-Quran dan Hadis, Akademi Pengajian Islam , Universiti Malaya, dan Dr. Noor Naemah Abd. Rahman, pensyarah di Jabatan Usul Fiqh, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya kerana penulisan mereka yang bertajuk “Biografi Muhammad bin Abdullah” yang saya baru-baru ini mula membaca.

Naskah yang saya memperolehi merupakan Edisi Kedua, Cetakan Kedua, 2011 (hard-cover) penerbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.

Seperti yang dikongsi oleh kedua-dua penulis dalam bahagian “kata pengantar” pendekatan yang digunakan merupakan gaya penceritaan memang sesuai bagi kalangan bukan Islam.

Lagi pun buku ini memang sesuai sebagai buku teks kegunaan sekolah menengah rendah untuk mata pelajaran Agama Islam Untuk Yang Bukan Islam.

Lagi satu edisi yang lebih dalam tarafnya pengajian mata pelajaran Islam, seperti, undang undang ataupun keluarga dan sebagainya patut di sediakan bagi sekolah menengah tinggi. Saya juga berpendapat mata pelajaran sejarah, patutnya diasingkan daripada Pengkajian Agama Islam.

Pada pandangan saya pengkajian Agama Islam patut sangat digalakkan di antara yang bukan Islam dan cikgu-cikgu bukan Islam patut dilatih mengajar mata pelajaran ini. Ini supaya yang bukan Islam itu mengesyaki bahawa ini adalah satu taktik halus untuk menggalakan mereka meninggalkan agama keluarga mereka.

Cikgu-cikgu yang dipilh mesti ada sifat hormat kepada semua agama dan mesti tahu bahawa matlamat mereka adalah untuk menyesuaikan murid murid mereka dengan suatu agama yang menjadi agama rasmi negara kita.

Selama ini, apa apa yang kita dapat tahu tentang agama Islam adalah yang di dengar melalui beberapa jenis saluran media. Panduan untuk menafsirkan apa yang kita terdengar itu memang tidak ada. Ataupun, hal tentang agama Islam itu telah pun di “curi dengar”. Hasil pencurian memang ada keburukannya.

Pada zaman dahulu, bagi kita yang bukan Melayu bukan Islam kita sangat di pengaruhi oleh ajaran dari kitab suci Kristian, iaitu Injil. Selain Injil, saya sendiri pernah membaca banyak buku yang berasakan ajaran ataupun pandangan Agama Kristian.

Untuk saya, itu adalah zaman sosio-politik Kristian. Saya rasa sudah sampailah masa menghadapi penukaran zaman iaitu yang akan berasaskan agama Islam.

Lagi sekali saya ingin nak menucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua penulis yang prihatin kepada yang bukan Islam dan berharap dasar dasar yang sesuai akan dilaksanakan untuk memupukkan suasana berharmoni diantara warga pelbagai bangsa dan agama di negara Malaysia yang bertuah ini.


Badar kesal, pejabat MB Pahang kosong sambut mereka
Helmi Ibrahim

KUANTAN, 29 Julai: Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (Badar) menyatakan rasa kesal dan amat berdukacita di atas sikap yang di tunjukkan oleh Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dalam menangani isu Lynas yang sarat di rundung kontroversi yang tidak berkesudahan.

Ini dapat di lihat melalui keengganan MB untuk menerima delegasi Badar yang berkunjung bagi menghantar memorandum bantahan di pejabat Menteri Besar di Wisma Sri Pahang pada Rabu 27 Julai lepas.

“Kita sudah menghantar surat sebanyak dua kali bagi mendapatkan tarikh pertemuan dengan Menteri Besar iaitu pada 14 Julai dan hari ini 27 Julai 2011. Surat pertama kami dibalas secara rasmi dengan memaklumkan bahawa Menteri Besar mempunyai jadual yang telah di atur terlebih awal dan meminta agar kami mencadangkan satu tarikh cadangan yang baru.

"Namun apabila kami mencadangkan tarikh baru, kami di maklumkan melalui telefon bahawa tiada pertemuan khusus bagi isu Lynas dan MB akan bertemu dengan orang ramai pada sesi umum selepas hari raya nanti,” jelas Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Malaysia, Zulkefly Mohamad Omar yang juga Penasihat Badar.

Justeru, mereka mengambil keputusan untuk mengunjungi juga pejabat Menteri Besar pada tarikh yang di tetapkan di sebabkan oleh beberapa perkembangan terkini berhubung isu Lynas yang memerlukan tindakan segera di buat.

Namun mereka hampa apabila mendapati pejabat MB kosong, cuma yang ada hanya kerani sahaja dan tiada siapa yang sanggup menerima memorandum penduduk Balok.

“Ini jelas menunjukkan sikap tidak rasional Menteri Besar dalam menangani isu ini di mana beliau seharusnya mengarahkan wakilnya menerima kedatangan penduduk dan mendengar luahan hati mereka. Seolah-olah ada sesuatu yang ingin di sembunyikan oleh beliau dan justeru itu cara terbaik ialah mengelak dari berdepan dengan penduduk," kata beliau kesal.

Bagi beliau, sikap beliau juga jelas bertentangan dengan pendirian Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) yang menerima baik kedatangan Badar dan mengadakan sesi perbincangan dua hala.

Ini seolah-olah mengiayakan lagi pengakuan MITI bahawa kerajaan gagal untuk bersikap telus dengan rakyat berhubung isu Lynas ini namun MITI di katakan telah berusaha untuk memperbaiki keadaan tersebut.

"Tetapi sikap Menteri Besar Pahang ini jelas bertentangan dengan pendirian MITI. Adakah ini satu gambaran betapa bercelarunya perjalanan projek ini, tiada penyelarasan antara kerajaan pusat dan negeri?” soal Penasihat Badar itu.

Pihaknya mengharapkan Menteri Besar dapat menyatakan setakat mana kuasa beliau dalam isu ini kerana mereka tahu setiap pelaburan harus melalui Menteri Besar dan yang paling penting adalah yang berkaitan dengan kelulusan tanah.

Kenyataan yang mengatakan projek ini adalah bidang kuasa kerajaan pusat adalah kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab, tambahnya.

"Beliau tidak patut berlepas tangan dan memandang ringan isu ini kerana ianya bukan hanya melibatkan rakyat dan negeri Pahang tetapi melibatkan seluruh negara kerana pengecualian cukai terhadap Lynas selama 12 tahun menyebabkan kantung negara kehilangan hasil yang sepatutnya di nikmati oleh seluruh rakyat Malaysia,” tambahnya.

MPK diarah jangan terima

Dalam pada itu Badar turut mengunjungi pejabat Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) pada tengaharinya bagi maksud yang sama dan juga bagi mendapatkan penjelasan lanjut MPK berhubung beberapa kemusykilan yang timbul hasil dari perbincangan dengan MITI tempohari.

(Delegasi Badar yang diketuai penasihatnya semasa sidang Media di pejabat MPK)

Walau bagaimanapun delegasi Badar turut di halang untuk bertemu dengan Yang Di Pertua MPK.

Menurut pegawai Perhubungan Awamnya Puan Haslinda, mereka di arahkan untuk tidak memberikan apa-apa kenyataan berhubung isu Lynas dan ini merupakan arahan dari kerajaan negeri.

Mengulas isu berkenaan, Tuan Haji Zulkefly menyifatkan larangan untuk bertemu dan mendapat penjelasan dari kakitangan awam merupakan gambaran terhadap sikap tidak telus kerajaan negeri.

"Kenapa perlu takut untuk berdepan dengan rakyat seandainya kerajaan dan agensinya berada di pihak yang benar?" tanya beliau.

Badar tegasnya dengan sokongan padu dari Lajnah Alam Sekitar PAS Malaysia akan meneruskan usaha-usaha yang telah di atur dan tetap bertegas bahawa Lynas mesti di hentikan segera.

Perangi kos hidup, satu lagi janji manis Najib
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Setelah berdepan pelbagai keluhan dari rakyat berhubung bebanan kos hidup yang tinggi, terbaru Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pula mahu memerangi kos kehidupan rakyat.

Perangi Kos Kehidupan Yang Kian Meningkat merupakan satu lagi tambahan dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diumumkan Perdana Menteri kelmarin.

Bagaimanapun ianya dilihat todak banyak beza dengan apa yang dijanji kerajaan sebelum ini yang sehingga kini masih terus terbeban dengan kos hidup yang terus meningkat.

Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim ketika diminta mengulas perkara itu berkata, janji terbaru Najib itu seperti biasa hanya sebagai "gula-gula politik" untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Menurutnya, kenyataan itu sendiri membuktikan bahawa pentadbiran BN yang diterajui Najib masih gagal menjadikan rakyatnya hidup dengan selesa biarpun pelbagai program telah dijanjikan.

Ianya termasuk slogan 1Malaysia-rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, juga gagal dirasai rakyat.
.
"Najib mengambil langkah ini kerana angin pilihan raya umum 13 telah makin terasa dan makin hampir, maka janji politik yang bersifat gula-gula PRU ini muncul secara tiba-tiba walhal pada hakikatnya beliau (Najib) sebenarnya gagal unruk membela dan menyelesaikan masalah rakyat bawahan," katanya.

Tambahnya lagi, bebanan yang ditanggung rakyat pada hari ini adalah disebabkan kelemahan pengurusan kerajaan malah ditambah lagi dengan amalan rasuah dan salah guna kuasa sehingga merugikan wang rakyat berbilion ringgit.

"Sesuatu yang baru cuba dijanjikan kepada rakyat demi untuk terus berkuasa," ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Pulih imej selepas Bersih 2.0

Beliau juga tidak menolak kemungkinan pengumuman Najib itu sebagai "damage control" selepas berdepan dengan kebencian rakyat ekoran tindakan kerajaan dalam menangani peserta himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Sejak himpunan itu jelasnya, kebencian rakyat khususnya anak muda kian membuak sehingga wujudnya pelbagai laman peminat di Facebook yang mahukan perdana menteri itu meletak jawatan.

"Perdana Menteri sekali lagi mahu perbodohkan rakyat serta mahu mengambil semula hati rakyat yang telah membenci kerajaan Umno BN setelah terdedahnya kezaliman kerajaan terhadap rakyat yang berhimpun secara aman baru-baru ini," ujarnya lagi.

Sehubungan itu, beliau mahu rakyat menilai sejauh mana keberkesanan pentadbiran negara dalam menjaga kebajikan rakyatnya.


DAP ketepikan Cina utamakan Melayu, dakwa MCA
Harakahdaily

PULAU PINANG, 29 Julai: Rakan karib Umno, MCA hari ini membelasah DAP kerana memberikan semua kontrak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Pulau Pinang kepada orang Melayu, Bumiputera dan India Muslim tapi tidak kepada orang Cina dalam satu kenyataan hari ini.

Ketua Wanita MCA Pulau Pinang Tan Cheng Liang menempelak DAP yang didakwa mereka mengetepikan kaum Cina dalam penanugerahan kontrak JPS Negeri Pulau Pinang sejak mengambil alih tampuk pemerintahan negeri tersebut pada tahun 2008.

“Tiada seorang pun kontraktor Cina dalam lima kawasan yang dianugerahkan projek JPS Negeri. Ini bukti bahawa walaupun dengan sokongan orang Cina untuk Lim Guan Eng dan DAP, hak orang Cina semakin terhakis selepas DAP berkuasa.

"Ini kerana DAP berpandangan ke hadapan dan sedar bahawa mereka tidak boleh mengharapkan sokong orang Cina selama-lamanya untuk mengukuhkan kuasa politik mereka di pilihanraya umum akan datang, tapi saya harap cubaan mereka untuk memberikan imej yang baik kepada semua kaum tidak dilakukan dengan menggadaikan hak orang Cina,” tulis beliau dalam satu kenyataan yang dipaparkan di laman web MCA.

Merujuk kepada kenyataan Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang pada 27 Julai yang lalu, Tan mengatakan kekesalannya apabila semua projek JPS Negeri diberikan kepada orang Melayu, Bumiputera dan India Muslim, di mana antara penerimanya 20 peratus adalah wanita.

“Oleh itu, saya terkejut dan saya tidak dapat memahami mengapa tiada satupun kontrak diberikan kepada mana-mana kontraktor Cina.

"Saya percaya bahawa kontraktor Cina sedar akan tender projek itu dan telah mengemukakan permohonan. Oleh itu, adakah kerajaan negeri menganggap permohonan mereka tidak lengkap?” soal beliau.

Pada pendapat Tan, kerajaan pimpinan Guan Eng sepatutnya adil kepada semua kaum dan tidak sewenang-wenangnya memberikan kontrak kepada kaum Bumiputera untuk membuat parti tersebut kelihatan ‘adil’.

Tan juga memberikan amaran secara tidak langsung kepada kerajaan Pulau Pinang dengan memberikan peringatan bahawa kontraktor-kontraktor bukan Cina yang dilantik mungkin ada masalah kredibiliti dalam menyiapkan kerja mereka dan menyeru kerajaan negeri berhati-hati ketika memilih kontraktor.

“Mereka juga harus memastikan kontraktor yang dilantik boleh menyiapkan projek tersebut dan tiada masalah yang wujud kepada infrastruktur negeri untuk menjaga kebajikan dan keselamatan rakyat,” tambah beliau.

Kenyataan Tan hari ini sekaligus telah memberi tamparan dan menidakkan tindakan Kimma, Umno dan media tradisional khususnya yang seringkali menuduh kerajaan DAP Pulau Pinang telah menganiaya orang Melayu.


PAS minta mufti campur tangan kilang komponen arak
Helmi Ibrahim

PEKAN, 29 Julai: PAS Pahang memohon campur tangan Mufti Pahang, berhubung isu pengeluaran bahan silika yang akan di gunakan bagi tujuan penapisan arak oleh sebuah syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat yang beroperasi di kawasan perindustrian Gebeng, Kuantan.

(Ketua Penerangan [kanan] PAS Pahang Menyerahkan Memorandum Kepada Mufti Pahang)

Pandangan tersebut telah di suarakan oleh Ketua Penerangan Pas Pahang, Ustaz Suhaimi Md Saad pada sesi perjumpaan muhibbah PAS Pahang dengan Mufti Pahang, Datuk Haji Abdul Rahman bin Haji Osman yang di adakan pada 27 Julai 2011 di Pejabat Mufti Pahang, Pekan.

Beliau telah di iringi oleh Yang Di Pertua PAS Kawasan Pekan Ustaz Abu Kassim, Ketua enerangan Dewan Pemuda PAS Pahang Ustaz Fadhil Mohd Noor dan AJK kawasan dan pemuda.

Berhubung dengan isu berkaitan, Ustaz Suhaimi telah memaklumkan kegusaran pekerja dan juga rakyat berhubung hasrat kilang berkenaan untuk mengeluarkan sejenis produk yang di kenali sebagai ‘Daraclar’ ataupun nama santifiknya ‘Beer Stabilizer’.

Berdasarkan kepada fatwa yang di keluarkan pada 31 Julai 2004 di nyatakan hukum bekerja di kilang membuat silica adalah harus dan di bolehkan kerana ianya tidak termasuk mengeluarkan ain arak dan silika tersebut boleh di gunakan untuk tujuan lain seperti perusahaan cat, kaca dan sebagainya.

“Kita sedia maklum akan kepelbagaian kegunaan silika tersebut tetapi apa yang kami persoalkan ialah silika yang akan di hasilkan oleh satu binaan tambahan khusus di kilang tersebut yang kini dalam proses pembinaan adalah semata-mata untuk memenuhi keperluan industri arak. Daraclar atau Beer Stabilizer tiada kaitan langsung dengan perusahaan cat mahupun kaca,” jelas Ustaz Suhaimi.

“Kita mendapat maklumat dalaman bahawa Jabatan Mufti telah di berikan maklumat yang tidak menyeluruh sewaktu pertemuan oleh syarikat terbabit sebelum fatwa berkenaan di keluarkan. Hasilnya sekarang fatwa tersebut telah di jadikan ‘senjata’ oleh pihak tertentu bagi menghalalkan pengeluaran produk berkenaan," katanya.

Mufti juga di maklumkan bahawa berdasarkan maklumat yang boleh di dapati melalui laman web syarikat tersebut, jelas menunjukkan bahawa silika bagi kegunaan penapisan arak merupakan sebahagian dari aktiviti perniagaan syarikat berkenaan di seluruh dunia dan kini mereka memilih Malaysia sebagai platform bagi pengilangan dan pemasaran untuk rantau Asia Pasifik.

Ketua Penerangan PAS Pahang itu juga memaklumkan bahawa terdapat usaha dari pihak pekerja untuk bertemu dengan Mufti tetapi mereka telah di berikan amaran untuk tidak berbuat demikian.

“Justeru itu atas dasar kesedaran dan kepentingan kebajikan pekerja dan umat Islam, kami memohon pertimbangan pihak Mufti untuk menilai kembali isu ini dan dapat mengambill tindakan tegas dan segera,” ujarnya lagi.

Dalam kenyataan balasnya, Dato’ Haji Abdul Rahman memaklumkan bahawa pihaknya di maklumkan bahawa mereka di berikan penjelasan bahawa silika yang di hasilkan oleh syarikat tersebut boleh di gunakan secara umum dan tidak di khususkan untuk pengeluaran arak secara langsung.

Justeru itu beliau akan mengambil tindakan segera dengan memaklumkan semula kepada Majlis Fatwa berhubung perkara tersebut dan memohon penilaian semula berhubung status isu berkenaan.

Beliau juga memaklumkan akan memanggil semula pengurusan kilang terlibat bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung dakwaan tersebut.

Sebagai tambahan kepada hasrat Mufti Pahang tersebut, PAS Pahang berpendapat agar pekerja kilang tersebut turut di panggil bagi menyatakan pendapat dan maklum balas agar maklumat yang di terima pada kali ini lebih tepat dan telus.

Pada pertemuan tersebut, Ketua Penerangan Pas telah menyerahkan memorandum berkaitan isu tersebut yang memohon penjelasan dari pihak Jabatan Mufti dan amat berharap agar satu tindakan yang konkrit dapat di ambil dalam masa yang terdekat.

Beliau juga marakamkan rasa penghargaan terhadap layanan yang baik oleh Mufti Pahang dan juga kakitangan jabatan Mufti dan berharap agar jalinan kerjasama yang lebih baik pada masa akan datang demi kebaikan umat Islam.

Tiada ulasan: