Jumaat, 29 Julai 2011

SELALU KALAU TAK BETUL..ITU FITNAH....BOLEH SAMAN....TAK SAMAN ....TAK TAU LAH KENAPA...RAKYAT BUAT ANGGAPAN MACAM2LAH....

Langkah BN kawal inflasi bebankan golongan muda
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Tindakan kerajaan menaikkan kadar faedah bagi mengawal inflasi, sebenarnya memberi tekanan dan bebanan khususnya ke atas golongan muda dan berkeluarga, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

"Tindakan Bank Negara Malaysia yang dijangkakan akan menaikkan kadar pinjaman asas/kadar faedah dalam masa terdekat untuk berdepan dengan masalah inflasi akan juga membawa kesan kepada golongan muda dan yang berkeluarga, sekiranya tindakan itu tidak disusuli dengan bantuan yang khusus kepada mereka," katanya.

Sebagai contoh, kata Rafizi kenaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas telah menyebabkan peningkatan kos tambahan sekurang-kurangnya RM50 bagi keluarga yang mempunyai pinjaman perumahan RM280,000. Nilai itu adalah harga purata sebuah rumah kos sederhana di kawasan bandar dan separa bandar.

"Rata-rata golongan muda masih lagi menanggung pelbagai hutang seperti hutang rumah dan hutang kereta ...

"Kesan berganda daripada peningkatan ini; apabila dicampur dengan kenaikan hampir sekali ganda bil elektrik bagi isi rumah yang bilnya melebihi RM77 sebulan, kenaikan harga minyak, kenaikan makanan, kos persekolahan anak-anak dan sebagainya sudah memuncak ke peringkat yang benar-benar membebankan golongan muda; apatah lagi bila mana gaji tidak meningkat selari dengan kenaikan harga barang," katanya dalam satu ke n, seperti dilaporkan Malaysiakini.

Menurutnya, tindakan Bank Negara untuk menaikkan kadar faedah adalah 'kaedah konvensional' dalam menangani isu inflasi. Justeru, katanya menjadi tanggungjawab kerajaan bagi mengambil tindakan drastik bagi mengurangkan impak kenaikkan kos ke atas rakyat.

Isnin lalu, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata Malaysia perlu menimbangkan langkah lain selain dasar monetari bagi mengekang inflasi.

Menurutnya, kadar inflasi semasa sebanyak 3.5 peratus adalah agak tinggi berikutan harga tenaga dan komoditi yang tinggi.

"Ia menyebabkan harga makanan dan bahan api yang tinggi. Memang betul, ia (inflasi) sangat dirasai kerana kedua-dua perkara itu adalah komponen penting di dalam bakul penggunaan kita," katanya.

Kadar inflasi tahunan Malaysia mencatatkan paras tertinggi dalam 27 bulan pada Jun lalu, iaitu pada 3.5 peratus. Sebelum ini Bank Negara meramalkan purata kadar itu akan berlegar sekitar 2.5 hingga 3.5 peratus tahun ini.

Menurut Rafizi, walaupun tindakan konvensional mana-mana bank pusat dalam keadaan ini adalah menaikkan kadar pinjaman, sewajarnya pimpinan kerajaan BN juga mengambil langkah drastik mengurangkan kesan kenaikan harga barang kepada rakyat.

"Ini termasuklah mengkaji semula pemotongan peruntukan kepada sekolah-sekolah sehingga menyebabkan kos persekolahan naik mendadak apabila ibu bapa terpaksa menyumbang kepada sekolah untuk menjalankan aktiviti dan mengambil langkah lebih proaktif menyelesaikan masalah harga rumah yang terlalu tinggi bagi golongan muda.

"Langkah yang diambil melalui Skim Rumah Pertama tidak lebih dari melepaskan batuk di tangga kerana ia tidak menyelesaikan masalah asas iaitu harga rumah yang terlampau tinggi, sebaliknya hanya menyediakan jaminan wang cengkeram yang hanya menambah hutang pembeli," katanya.

Menurut Rafizi, undi golongan muda adalah undi penentu dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang. Justeru, sewajarnya apa-apa tindakan yang merugikan golongan muda dikaji semula oleh BN.


Harakah, Muslimat alu-alukan sumbangan Ramadan
Saidah Hairan

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) dengan kerjasama Unit Editorial Harakah berganding bahu mengadakan program Jelajah Semarak Ramadan untuk menyampaikan bantuan kepada masyarakat yang memerlukan bantuan seperti ibu tunggal, anak yatim piatu, golongan miskin dan orang kurang upaya (OKU).

Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof melancarkan dana rayuan Ramadan itu pada 26 Julai lalu di pejabat Harakah, dekat sini.

(Siti Zailah melancarkan dana rayuan Ramadan di pejabat editorial Harakah, 26 Julai lalu bersama Ahmad Lutfi.)

Program Jelajah Semarak Ramadan dilaksanakan setiap tahun bermula Ramadan hingga Syawal dan sumbangan pada tahun lalu dijalankan di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Pada Ramadan tahun lalu, Harakah dan DMPP yang diamanahkan sebagai orang tengah kepada penderma telah menerima sumbangan lebih RM23,000 dan telah diagihkan kepada golongan yang tidak bernasib baik sepanjang bulan Ramadan.

Menurut Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman, jelajah semarak Ramadan itu telah bermula sebelum Ramadan dan akan berterusan sehingga bulan Syawal.

"Harakah sebagai akhbar yang prihatin dengan usaha-usaha kebajikan akan terus memberi sokongan kepada DMPP untuk mengagihkan bantuan di sepanjang bulan Ramadan dan Syawal, serta wakil Harakah di setiap negeri bersedia membuat laporan di sepanjang program itu dijalankan," katanya.

Beliau berharap golongan korporat, pihak swasta, badan bukan kerajaan dan masyarakat Malaysia yang dermawan turut berganding bahu menghulurkan bantuan bagi membolehkan misi agenda kebajikan rakyat tercapai.

Katanya, kerjasama antara Harakah dengan DMPP itu membuktikan kesungguhan Unit Editorial Harakah bagi menjayakan agenda kebajikan rakyat tanpa mengira fahaman politik dan perbezaan agama.

Sementara itu, Siti Zailah yang ditemui selepas majlis ringkas pelancaran yakin sempena bulan Ramadan yang penuh keberkatan itu Allah mengingatkan supaya memperbanyakkan ibadat sedekah dan amal salih.

Beliau berharap seluruh umat Islam menjadikan Nabi Muhamad s.a.w sebagai contoh terbaik kerana bersedekah ibarat puting beliung iaitu barang tidak lekat di tangan Rasulullah.

"Sumbangan ini saya akan agihkan terus kepada yang berhak di negeri-negeri, insya-Allah segala sumbangan yang dihulurkan ini akan mendapat ganjaran tinggi daripada Allah SWT," katanya.

Menurut beliau, DMPP amat mengalu-alukan sumbangan, sedekah, fidyah atau apa sahaja bagi membantu orang miskin, ibu tunggal dan anak yatim piatu di seluruh negara.

Katanya, Islam sememangnya daripada awal mementingkan kehidupan saling bantu membantu antara anggota masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Sesiapa sahaja boleh beramal jariah dengan memberi sumbangan terus kepada akaun Maybank Berhad, No Akaun: 564025400533

Sementara itu, Ahmad Lutfi ketika mengulas sumbangan Harakah sebanyak RM6,000 kepada enam keluarga tahanan Ordinan Darurat (EO) berkata, ia hasil derma pembaca Harakah yang disalurkan kepada tabung mansuhkan ISA.

"Selama ini tabung berkenaan dikhususkan kepada keluarga tahanan ISA atau bekas mangsa yang masih terlantar susah. Lebih RM700,000 berjaya diagihkan. Alhamdulillah, pembaca memberi sokongan yang luar biasa dengan derma yang berterusan.

"Kami juga beranggapan mangsa tahanan tanpa bicara di bawah EO harus diberi bantuan sepertimana tahanan ISA. Keluarga yang ditinggalkan amat memerlukannya. Mereka adalah mangsa kezaliman Kami mengharapkan agar rakyat Malaysia yang bencikan kezaliman akan terus menderma," kata Ahmad Lutfi.

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, Serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu. Yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenar)." (maksud As-Saf : 10-11)


Cincin RM24j: Rosmah kata tiada masa mahu layan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Romah Mansor enggan melayan dakwaan beliau membeli cincin berharga lebih RM24 juta sebagaimana yang didedahkan oleh beberapa blogger.

“Tak ada apa yang saya nak cakap (mengenai pembelian cincin lebih RM24 juta) sebab saya tidak ada masa hendak layan perkara seumpama ini. Ikut sedap dia (blogger) saja hendak cakap (tuduh),” kata beliau dipetik Berita Harian hari ini.

“Ini bukan perkara seronok-seronok, ini adalah fitnah . . . apa yang saya tidak rasa? Semua saya sudah rasa (difitnah).

“Justeru, daripada saya layan perkara seumpama ini lebih baik saya beri perhatian kepada hal rakyat kerana itu lebih penting,” katanya kepada pemberita di Pokok Sena, Kedah, semalam.

Dua minggu lalu, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ketua PKR Rembau itu turut mendesak supaya Rosmah memberi penjelasan sumber wang yang dibelanjakannya untuk membeli cincin tersebut.

Badrul berkata beliau juga akan menyerahkan salinan cetakan dokumen itu dari skrin komputer bagi membuktikan pembelian cincin berharga RM24.4 juta itu bebas daripada dikenakan cukai import.

Beliau yang popular dengan panggilan Chegubard berkata, berdasarkan maklumat yang diterima SAMM pada 16 April lalu, berlian yang dikenali sebagai “Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond” diterbangkan melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.


Kes pakai baju Bersih ditangguh 18 Ogos
Khairil Abdul Rahim

KUANTAN, 29 Julai: Perbicaraan kes yang mendapat perhatian ramai, dua termasuk seorang peguam ditangkap kerana memakai baju kuning Bersih 2.0 di Rompin, ditangguh ke 18 Ogos 2011 ini.

Hakim Mahkamah Sesyen, Fathiyah Idris, semalam menetapkan tarikh sebutan semula kes itu yang melibat dua ahli PAS itu, Mohd Fadzli Mohd Ramly dan Abdul Manaf Md Hassan, selepas mendengar hujah daripada peguam bela yang meminta tempoh masa berikutan terdapat isu terhadap kes seperti itu.

Kedua-dua tertuduh yang diwakili peguam, Hon Kai Ping dan Hisham Ramzan.

Hon berhujah, terdapat satu kes permohonan semakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur difailkan oleh Pengerusi Bersih 2.0 berhubung dengan perisytiharan Menteri Dalam Negeri bahawa Bersih merupakan pertubuhan tidak sah.

Oleh yang demikian Mahkamah Sesyen perlu mendengar terlebih dahulu keputusan tersebut kerana pendakwaan berkaitan Seksyen 47.

Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh didakwa memiliki pakaian yang tertera tulisan Bersih 2.0 dan menuntut pilihan raya bersih dan adil bagi kepentingan suatu pertubuhan yang menyalahi undang-undang, di markas PAS Kampung Mentara, Rompin, kira-kira jam 10.50 malam, 2 Julai lalu.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) yang memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali kerana menyiar dan memiliki perkataan yang tertera bagi kepentingan pertubuhan haram.

Sementara itu, di luar mahkamah Fadzli dan Abdul Manaf disambut oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS Pahang Fadhli Ibrahim, Ketua Penerangan Pemuda PAS Negeri Fadhil Noor, Pegawai khas Ahli parlimen Kuantan Kamarul Hatta dan beberapa orang penyokong.

Tiada ulasan: