Isnin, 11 Julai 2011

HARI INI KITA TANGKAP ORANG...BAGAIMANA BILA MALAIKAT AZAB TANGKAP KITA...JANGAN BUAT ZALIM...ALLAH TETAP MENGHUKUM....

Shukur: A. Samad Said dan golongan muda
Abd Shukur Harun shukurharun@yahoo.com

Meneliti video dan gambar Himpunan Bersih 2.0 di Ibukota Sabtu lalu ada sesuatu yang menarik, iaitu kita dapat menyaksikan bahawa hampir lapan puluh peratus (80%) mereka yang menyertai Himpunan tersebut adalah golongan muda.

Ini semua phenomena yang menarik. Boleh jadi di antara mereka bukan dari kalangan pendukung parti politik tertentu, walaupun tidak dinafikan ada sebahagian mereka yang menjadi aktivis parti. Namun semua yang menyertai Himpunan Bersih 2.0 itu adalah rakyat yang sangat ingin kepada demokrasi dan mahukan pilihan raya negara ini dilaksanakan dengan bersih dan adil. Inilah yang mendorong mereka menyertai perhimpunan aman tersebut.

Phenomena menarik ini dirancakkan lagi dengan kemunculan Sasterawan Negara A. Samad Said di tengah-tengan Himpunan Bersih 2.0 tersebut di tengah-tengah suasana pergelutan dan semburan gas pemedih mata dari FRU. Sasterawan Negara itu dijangkakan akan menyerahkan memorandum Bersih 2.0 kepada Yang DiPertuan Agung tetapi dihalang.

Selama beberapa minggu sasterawan ternama itu menjadi perhatian umum kerana puisinya ‘Unggun Bersih’ yang diucapkannya di Majlis Pelancaran Himpunan Bersih 2.0 di Ibu Negara di mana berikutnya beliau dipanggil oleh pihak polis untuk disiasat.

A.Samad Said menjadi perhatian ramai sejak beliau mengambil bahagian dalam perhimpunan para pejuang bahasa di Ibu Negara beberapa tahun lalu kerana menentang dasar pengajian dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) Penglibatan Sasterawan Negara ini dalam Bersih 2.0 adalah manifestasi kekecewaan beliau dan beberapa sasterawan lain apabila menyaksikan suasana demokrasi di negara ini semakin tercabar dan menakutkan.

Yang menariknya empat lagi Sasterawan Negara memberikan sokongan kuat kepada A. Samad Said dalam memperjuangkan kebebasan berkarya. Di samping itu ada ramai lagi seniman – penyair, pelukis, kartunis, pemuzik – turut menyokong A. Samad Said.

Adalah sesuatu yang sangat menarik bahawa ramai para sasterawan dan seniman kini menyertai kebangkitan rakyat, terutamanya golongan muda dalam perjuangan menuntut demokrasi. Ini semua adalah perkembangan yang sangat menarik bahawa perjuangan ini ternyata disertai oleh pelbagai golongan dan dalam hal ini A. Samad Said tidak berseorangan.

Saya tertarik dengan pandangan Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian dalam Malaysian Insider yang berkata bahawa meskipun bukan seorang ahli politik aktif, kemunculan Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said dilihat telah membawa kewujudan paradigma baru dalam arena politik negara.

Menurutnya, seniman berusia 76 tahun ini menjadi perhatian selepas melahirkan puisi berjudul ‘Unggun Bersih’ pada majlis pelancaran perhimpunan Bersih 2.0 bulan lalu. Puisinya itu disusuli dengan ‘Peludah Warna’ dan dua lagi bakal menyusul.

Melihat pada perkembangan sejak sebulan lalu, Ibrahim melihat Samad sebagai menjadi ‘ikon’ kepada mereka yang mencintai dan mereka yang melihat tentang kesedaran baru tuntutan semasa’.

Ibrahim juga melihat kemunculan Samad akan membawa kelainan kepada penonjolan khususnya di kalangan orang Melayu.

Baginya, A. Samad Said telah membuktikan bahawa Bersih 2.0 tidak ada agenda politik, yang didakwa bertujuan memecahbelahkan orang Melayu. Bahkan, katanya, kemunculan Samad menggambarkan keperluan pengisian semangat kemerdekaan dan usaha membebaskan minda rakyat dihidupkan semula.

“Saya lihat ini gelombang baru. Pada akhir 1990-an, misalnya 1998, kita pernah menyaksikan Datuk Shahnon Ahmad, tetapi beliau terlibat dalam politik secara langsung dan mengkritik kepimpinan Dr Mahathir Mohamad (perdana menteri ketika itu).

Namun, katanya, Datuk Samad Said menggunakan pendekatan berbeza, yang telah diterima semua pihak dan kaum,” kata Ibrahim lagi.

Sesungguhnya kini ramai penganalisis politik dan sosial sedang memerhatikan dengan sungguh-sungguh phenomena baru ini. Ia sangat menarik bahawa kemunculan A. Samad Said dan sasterawan yang lain bertepatan dengan kebangkitan gelombang golongan muda yang mahukan demokrasi dan kebebasan, sebuah phenomena yang sewajarnya diberi perhatian oleh Pakatan Rakya, khususnya PAS sendiri yang berusaha untuk memenangi pilihan raya umum akan datang.

Gelombang kebangkitan golongan muda dan phenomena A. Samad Said ini adalah perkembangan baru yang sangat menarik untuk difikirkan dan seterusnya untuk dimanfaatkan.

Mereka ini mungkin tidak terikat dengan mana-mana parti politik, namun mereka menyebelahi rakyat yang menuntut demokrasi, hak-hak asasi mereka dan seterusnya keadilan sosial. Mereka akan menyokong mana-mana parti politik yang mendukung aspirasi mereka.


Bersih 2.0: Kekasaran polis punca utama kematian Baharuddin
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Bersih 2.0 hari mendakwa mereka menerima laporan bahawa punca utama kematian Allahyarham Baharuddin Ahmad adalah disebabkan kekasaran polis dan kegagalan mereka untuk memberikan bantuan perubatan yang sepatutnya dan pada masanya.

Dalam kenyataannya hari ini, Bersih 2.0 mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Baharuddin Ahmad sambil menuntut pihak berkuasa supaya tidak berdalih lagi dengan hakikat bahawa polis telah menggunakan kekerasan yang berat terhadap para peserta Bersih 2.0 dan melepaskan semua tahanan dengan kadar segera.

(Anak kedua Baharudin, Nazrul, memeluk Tuan Guru Nik Aziz ketika beliau mengunjungi rumah Baharudin semalam)

Cerita mengenai punca kematian Baharudin mula merebak sebaik sahaja jenazah Allahyarham dikeluarkan dari rumah mayat Hospital Kuala Lumpur jam 3 pagi semalam selepas menjalani postmortem.

"Empat tulang dadanya didapati patah manakala tiga batang giginya juga patah," kata Azhar Kassim, anak saudara Allahyarham Baharudin ketika ditemui Harakahdaily di rumah Allahyarham.

Sehingga kini, laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa. Ia menjadi tandatanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.

Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.

Menurut Azhar , pakciknya itu bekas askar dan kini menjadi polis simpanan.

"Dia tiada ada asma, jantung atau kencing manis...yang ada darah tinggi sahaja sedikit...pendek kata dia sihatlah," kata Azhar.

“Ini (kematian Baharuddin) hanyalah salah satu daripada pelbagai tindakan polis pada 9 Julai yang lalu yang mengakibatkan kecederaan teruk.

"Terdapat bukti video yang jelas menunjukkan polis menembak gas pemedih mata masuk ke perkarangan Hospital Tung Shin serta contoh-contoh lain yang menunjukkan polis membelasah orang-orang awam yang tidak bersenjata.

"Beberapa individu termasuk Ahli Parlimen YB Khalid Samad juga cedera parah apabila terkena kanister gas pemedih mata yang dilepaskan ke arah orang ramai. Terdapat banyak contoh yang lain. Kita menyeru para peserta untuk memberikan bukti gambar dan video insiden-insiden sedemikian kepada kita,” kata jawatankuasa Bersih 2.0.

Bersih 2.0 turut menyifatkan serangan bertubi-tubi terhadap para peserta demo aman Sabtu yang lalu sebagai mengejutkan.

“Kekejaman yang dilakukan dapat dilihat sendiri oleh warganegara Malaysia dan juga pemerhati antarabangsa. Ia telah menunjukkan tanpa raguan lagi bahawa pihak berkuasa telah gagal menjunjung dan memelihara perkara yang paling asas dalam hak asasi manusia seperti mana yang tercatat dalam Perlembagaan Negara,” tambahnya.

Jawatankuasa tersebut turut mengutuk penafian Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar tentang kekejaman dan kekerasan polis terhadap para peserta Bersih 2.0.

“Kenyataan daripada PM bahawa tiada ‘pertembungan fizikal’ antara polis dan para peserta yang berdemo secara aman sungguh bercanggah dengan bukti video yang berlambak, sama juga dengan kenyataan KPN yang menafikan tiada gas pemedih mata ditembak ke kawasan Hospital Tung Shin.

Kita mengharapkan integriti yang lebih tinggi daripada orang-orang yang diamanah untuk menerajui negara dan menjaga keselamatan kita,” selar jawatankuasa itu lagi.

Bersih 2.0 turut menuntut pihak berkuasa untuk melepas 6 tahanan dari Parti Sosialis Malaysia yang masih ditahan tanpa bicara, yang amat bercanggah dengan hak asasi manusia.

“Ahli Parlimen Dr Michael Jeyakumar baru-baru ini telah dimasukkan ke Institut Jantung Negara dan kami amat bimbang tentang kesihatan dan keadaan mereka. Mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan, dan kami menuntut mereka dibebaskan serta-merta tanpa syarat,” seru Bersih 2.0.

Selain itu, Bersih 2.0 turut mengutuk tindakan paranoid dalam menahan individu-individu semata-mata mereka memakai baju Bersih seperti yang dilaporkan di Sabah semalam.

“Ia sememangnya tidak perlu untuk tindakan paranoid sedemikian, dan pihak berkuasa mesti menghentikan semua ini,” tegasnya lagi, sambil menambah bahawa kekerasan sama sekali tidak akan melunturkan hasrat mereka untuk menuntut pilihanraya yang adil dan bersih.

“Ia jelas dengan kehadiran melimpah pada 9 Julai yang lalu bahawa sejumlah besar rakyat Malaysia bersetuju bahawa ada benda yang tidak kena dalam sistem pilihanraya kita,” kata jawatankuasa Bersih 2.0.

“Komitmen kita untuk mereformasikan sistem pilihan raya akan dan mesti mencerminkan keberanian dan perpaduan yang ditunjukkan pada 9 Julai dan semangat yang kita lihat akan terus menjadi inspirasi kita,” katanya lagi.

Bersih 2.0 dianggotai Ambiga Sreevenasan (presiden), Andrew Khoo, Arul Prakkash, Arumugam K., Dr Farouk Musa, Haris Ibrahim, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, Richard Y W Yeoh, Dr Subramaniam Pillay, Dato’ Dr Toh Kin Woon, Dr Wong Chin Huat, Dato’ Yeo Yang Poh dan Zaid Kamaruddin.

LAPORAN BERKAITAN

Tok Guru, doakan ayah saya mati syahid


Dari tingkat 14, hotel dekat Stadium Merdeka
Ahmad Lutfi Othman

Ketika menulis catatan ini, jam 11 malam Jumaat, 8 Julai, saya di tingkat 14, sebuah hotel berdekatan Stadium Merdeka. Saya terpaksa menyelinap masuk Kuala Lumpur lebih awal bagi mengelak sekatan pihak polis, apatah lagi dalam keadaan agak uzur dan masih bertongkat ini, kudrat amat terbatas untuk mengharung gangguan yang disengajakan pemerintah.

Selepas solat Maghrib tadi, bersama seorang teman, kami "bersiar-siar" sekitar bandaraya. Dari Kampung Baru, melalui Jalan Tunku Abdul Rahman, menuju Masjid Negara, seterusnya meninjau kawasan sekitar stadium yang menjadi tumpuan himpunan aman Bersih 2.0 esok petang. Tiada tanda-tanda ketegangan, cuaca pula menyenangkan, cuma orang ramai seperti menghindari jantung ibu kota.

"Memang dalam KL tak terasa gangguan polis. Sekatan dibuat di pintu-pintu masuk kotaraya," kawan saya di hujung talian menjawab bila saya beritahu Kuala Lumpur sunyi. "Orang yang terjejas kerana KL ditutup, khususnya peniaga, tak pasti akan mendendami siapa. Polis, Umno atau Bersih, ya ... Pakatan Rakyat?" tambahnya.

Polemik siapa bakal meraih keuntungan politik daripada "pengurusan" demonstrasi Bersih ini memang cukup menarik. Sejak Yang di-Pertuan Agong menyampaikan titah khas baginda, diikuti jaminan Perdana Menteri menyediakan stadium untuk perhimpunan, juga perisytiharan pengharaman Bersih, dan didahului oleh penangkapan dan rampasan gelombang kuning (termasuk penemuan senjata parang dan molotov cocktail yang meragukan), semuanya membuka ruang kepada pelbagai tafsiran.

Rupanya, cara dan gaya pengendalian himpunan ini tidak hanya tertumpu kepada aspek keselamatan dan ketenteraman awam tetapi sarat dengan percaturan politik. Umno yang nampak keseorangan (tanpa sokongan pemimpin sekutunya dalam BN) dan hanya didukung Perkasa, di samping barisan pimpinan mudanya dalam Patriot (dengan lagak bagaikan kumpulam samseng), ternyata gelisah.

Umno jelas tersepit dengan titah Agong. Selama ini, para pemimpinnya begitu ghairah mengeksploitasi titah Raja-Raja Melayu yang dilihat boleh membawa keuntungan politik kepada parti itu. Pemimpin dan aktivis Pakatan Rakyat sentiasa dimomokkan dengan pelbagai istilah yang boleh memberi gambaran bahawa mereka sanggup memperjudikan kepentingan dan masa depan Melayu, demi survival politik.

Sasaran akhirnya masih tidak berubah, iaitu usaha merebut sokongan dan simpati pengundi Melayu luar bandar, yang dilihat cukup kritikal dalam menentukan siapa bakal menerajui kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13 nanti. Saya kira himpunan Bersih 2.0 ini bakal menarik lebih sokongan masyarakat bukan Melayu berbanding perarakan pertama pada 2007 dahulu. Malah, pendekatan keras kerajaan menanganinya menjauhkan lagi pengundi Cina daripada BN.

Yang lebih diperhatikan, bagaimana akhirnya persepsi masyarakat Melayu, terutama di kampung-kampung, terhadap demonstrasi ini? Berkesankah propaganda Umno untuk memalit imej negatif kepada Pakatan Rakyat, khususnya para pemimpin Melayu di dalamnya? Justeru, dari awal, "sisi negatif" Pengerusi Bersih, Ambiga Sreenevasan, sengaja diperbesar-besarkan, termasuk oleh Najib Razak sendiri.

Khutbah Jumaat yang disediakan Jakim pada 8 Julai turut secara tidak langsung mengecam Ambiga dan menyifatkan "sesiapa sahaja yang terlibat dan bersekongkol dengan golongan ini telah mengkhianati agama Allah, terpesong dari ajaran Rasulullah dan melakukan dosa besar".

Najib juga, pada 6 Julai, siap dengan pakaian "pahlawan Melayu" dalam majlis silat lincah, mempertahankan kumpulan yang mana mahagurunya, Omardin pernah memberi amaran kepada Bersih supaya membatalkan hasratnya jika tidak mahu "berperang" dengan pengamal silat di negara ini.

Selain itu, paparan kain rentang dalam demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman 2/2011 di antara Angkatan Tentera Malaysia dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di Kem Sungai Besi di Kuala Lumpur, pada awal minggu lalu juga menimbulkan kontroversi. "Bersurailah kamu kalau tidak kami tembak" - tertera di kain rentang itu yang turut memuatkan maksud yang sama dalam tulisan Jawi, Cina dan Tamil.

Namun, yang lebih menimbulkan masalah kepada saya adalah deadline Harakah yang mesti dibereskan sebelum tengah malam ini, sedangkan esok petang baru berlangsung satu babak penting yang ditunggu-tunggu ramai. Harakah edisi Isnin akan berada di pasaran, seawalnya pada pagi Ahad, 10 Julai, tetapi kami tidak sempat untuk membuat liputan apa-apa perkembangan yang berlaku mulai jam 1 pagi Sabtu, 9 Julai.

Ketika akhbar-akhbar harian menghidangkan pelbagai perspektif tentang demonstrasi Bersih itu pada subuh Ahad dan media elektronik sudah melaporkannya petang Sabtu lagi, manakala dunia siber heboh sejak petang 9 Julai melalui laporan langsung, Harakah nampaknya begitu ketinggalan zaman.

Kami hanya mampu membentangkan analisis dan liputan Harakah untuk tatapan pembaca pada pagi Khamis, 14 Julai, iaitu selepas
lima hari perhimpunan penuh bersejarah itu. Demikianlah kedudukan Harakah, sebagai lidah rasmi PAS, yang dibenarkan terbit dua kali seminggu, dan terus terikat dengan pelbagai kongkongan dan peraturan "karut-marut".

Dalam keadaan itu, ia mengingatkan saya tentang lapan tuntutan Bersih bagi mereformasikan sistem pilihan raya negara; antara lain adalah akses kepada media. Pada hemat saya, berbanding dengan tuntutan yang lain, Bersih sepatutnya memberikan lebih tumpuan dan penekanan dalam aspek yang cukup penting dan harus disegerakan ini.

Lihat saja gelagat media mutakhir ini, mengulas isu perhimpunan Bersih. Terutama dalam media berbahasa Melayu, yang dikuasai pemerintah, hampir tiada ruang buat pemimpin Bersih dan Pakatan Rakyat mengemukakan pandangan, apatah lagi menjawab segala tohmahan, sebaliknya audien terpaksa menerima muntahan propaganda yang memualkan.

Dalam memorandum yang diserahkan Bersih kepada Agong pada 10 November 2007, dijelaskan tiga tuntutan mengenai media:
1. Merombak undang-undang yang sedia ada yang telah membolehkan media cetak dan penyiaran dimonopoli oleh para proksi Barisan Nasional;
2. Peruntukan undang-undang bagi membolehkan semua parti politik mendapat akses atau capaian percuma kepada TV dan radio awam serta akses secara adil (percuma atau berbayar) kepada media swasta;
3. Peruntukan undang-undang bagi menjamin hak semua parti politik dan calon untuk menjawab segala bentuk tuduhan dan kritikan ke atas mereka menerusi media.

Saya kira, selepas demonstrasi Bersih 2.0 ini, Harakah perlu untuk memperincikan, bukan sahaja 8 tuntutan Bersih tetapi juga membedah seluruh sistem demokrasi dan proses pilihan raya yang serba pincang dan tempang ini.


Guna kekerasan bukti BN tak tahu demokrasi
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Cara pihak polis menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur 9 Julai lalu jelas menunjukkan kerajaan BN tidak tahu makna demokrasi.

Tindakan BN itu disifatkan amat malang bagi sebuah negara yang mengaku sedang menuju negara maju tetapi para pemimpinnya tidak tahu menghargai suara rakyat.

Timbalan Pesuruhjaya (TPJ) 3 PAS Wilayah Persekutuan, Ahmad Sabki Yusuf berkata, sebaliknya, ratusan ribu rakyat yang berhimpun secara aman bagi menyampaikan suara hati mereka agar kerajaan melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil di negara kita dilayan dengan amat kasar.


(AJK PAS Pusat, Khalid Samad terpaksa menerima enam jahitan di kepala selepas ditembak dengan gas pemedih mata tepat ke kepalanya)

Pada hal, menurut beliau, apalah salahnya jika pihak polis mengendalikan perhimpunan itu dengan baik, menanganinya dengan tenang di setiap tempat perhimpunan diadakan?

"Ini tidak, atas arahan kerajaan BN, pihak polis memilih untuk bertempur dengan rakyat dengan melakukan pelbagai keganasan terhadap para pemimpin Bersih, Pakatan Rakyat dan para peserta perhimpunan itu," katanya ketika ditemui.

Tindakan kekerasan yang dilakukan oleh pihak polis itu, katanya, jelas membuktikan kerajaan BN sudah ketinggalan zaman, walaupun para pemimpinnya lantang bersuara untuk membawa Malaysia ke arah negara maju.

"Tetapi dengan tindakan yang dilakukan itu, sesiapapun boleh mempersoalkan, mampukah para pemimpin BN membawa negara Malaysia kepada negara maju?

"Sedangkan hendak menangani perhimpunan aman yang diadakan oleh ratusan ribu rakyat pun gagal, jadi bagaimana para pemimpin BN hendak menjadikan negara kita sebagai negara maju?" katanya.


Umno usah berbohong tentang Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Pemimpin dan media pro Umno perlu menghentikan pembohongan dan putar belit berhubung himpunan Bersih 9 Julai lalu kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad.

Menurutnya, kenyataan pemimpin Umno dan laporan medianya khususnya Utusan Malaysia sudah tidak keruan dan serba tidak kena seolah-olah kapal yang kehilangan kompas.

"Mereka berbicara dengan rakyat seolah-olah rakyat pekak dan buta. Mungkin pemikiran mereka masih berada di zaman primitif kerana diselaputi oleh mimpi ngeri jika kerajaan pusat tumbang di dalam PRU 13," katanya.

Media umno pula ujarnya cuba memburukkan himpunan Bersih seolah-olah berlaku keganasan.

(Bukti yang diberikan seorang blogger terhadap pembohongan polis kononnya tidak ada tembakan gas pemedih mata di perkarangan sebuah hospital bersalin di Jalan Pudu)

Pengamal media pro Umno itu dakwanya sudah melanggar etika laporan kerana melaporkan secara prajudis dan fitnah.

"Sehingga lupa laporan mereka sudah tidak layak hidup di zaman langit terbuka, Ia hanya layak berada di zaman Ashabul Kahfi," katanya lagi.

Beliau merujuk kepada beberapa kenyataan polis yang menafikan berlaku tembakan gas pemedih mata di Hospital Tung Shin Jalan Pudu dan di Stesen Sentral Kuala Lumpur.

"Bila polis memberi tahu dalam media mereka tidak ganas, tidak ada tembakan di kawasan hospital Tung Shin Jalan Pudu, maka secepat kilat media menjawab penipuan mereka melalui media baru yang diluar kawalan BN.

"Kita menasihat pemimpin dan media pro Umno hentikanlah penipuan kamu. Jangan menambahkan arkib pembohongan kamu di persada politik negara ini," katanya lagi.

Beliau juga turut menasihatkan pemimpin Umno agar tidak menambahkan lagi rekod-rekod kotor dan jijik kepada generasi akan datang.

"InsyaAllah segala keganasan polis dan penipuan media akan menjadi saksi kepada anak cucu rakyat Malaysia akan datang.

"Kesemua ini sudah direkod di dalam media baru yang menjadi mimpi ngeri Umno pada masa akan datang," tegasnya.


Bersih 2.0 bukti anak muda tidak takut amaran BN
Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 11 Julai: Kesanggupan anak-anak muda menyertai himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu di Kuala Lumpur walaupun terpaksa datang dari jauh, jelas membuktikan belia Malaysia hari ini mahukan perubahan.

Walaupun dihalang dengan pelbagai cara, anak-anak muda ternyata telah memecahkan tembok ketakutan terhadap BN untuk menyertai perhimpunan itu bagi menyampaikan mesej mereka ke arah membawa Malaysia hari ini kepada Malaysia baru.

(Anak muda yang memenuhi Kuala Lumpur untuk menyertai perhimpunan menuntut pilihanraya yang bersih dan adil Sabtu lepas)

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP), Nik Abduh Nik Abdul Aziz menegaskan, dengan kebangkitan anak-anak muda itu ke arah membawa Malaysia kepada Malaysia baru, anak-anak muda adalah Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Menurut beliau, kebangkitan anak-anak muda itu berpunca dari kegagalan para pemimpin Umno BN memahami kehendak anak-anak muda yang mahukan politik negara ini berubah ke arah kebaikan termasuk dalam sistem pilihanraya.

Katanya, keadaan itu amat berbeza dengan para pemimpin Pakatan Rakyat yang diterajui oleh golongan tua tetapi amat memahami jiwa anak-anak muda.

"Ini jelas menunjukkan BN sudah ketinggalan dan tidak memahami jiwa anak-anak muda. Sebab itulah mereka sanggup menyekat kebangkitan anak-anak muda dalam melakukan perubahan terhadap politik negara dengan pelbagai halangan.

"9 Julai lalu, pelbagai kezaliman telah dilakukan oleh kerajaan BN terhadap rakyat. Pada hal rakyat hanya mahu mengadakan himpunan aman untuk mendesak kerajaan melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil di negara kita.

"Namun dalam Islam, semua orang yang dizalimi doa mereka tidak terhijab di sisi Allah sama ada yang muslim dan bukan muslim," katanya ketika ditemui.

Semakin dizalimi, menurut beliau, rakyat menjadi lebih bersemangat untuk mengubah pemimpin negara bagi melahirkan Malaysia baru yang lebih baik kerana ia selaras dengan tuntutan Islam.

"9 Julai lalu terbukti rakyat sudah tidak takut lagi lagi dengan kerajaan BN. Rakyat terutama anak-anak muda telah memecahkan tembok ketakutan kepada BN. Mereka datang dari seluruh pelosok negara termasuk ratusan pemuda dari Sabah dan Sarawak.

"Perhimpunan pada 9 Julai lalu ternyata berjaya menyampaikan mesej rakyat bagi mendesak kerajaan BN melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil, malah suara mereka didengar di seluruh dunia.

"Selain boleh diikuti menerusi liputan yang dibuat oleh pihak media pada himpunan di Kuala Lumpur, seluruh dunia turut mengetahui desakan rakyat menerusi perhimpunan yang dibuat oleh anak-anak muda kita di 24 buah negara termasuk di Australia," katanya.

Bagi meraikan kejayaan himpunan aman Bersih 2.0 itu, beliau akan memakai baju kuning pada Hari Raya Aidilfitri nanti.

9 Julai detik bersejarah kebangkitan rakyat
M Faqih & M Yarisman

KOTA BHARU, 11 Julai: Perhimpunan anjuran Bersih 2.0 Sabtu lalu dianggap satu kejayaan besar memandangkan program itu dari awal lagi cuba dihalang secara kekerasan menggunakan pasukan polis.

Kehadiran puluhan ribu rakyat memenuhi ibu kota dibayar dengan tembakan gas pemedih mata dan water cannon berulang kali.

Kesan segera tindakan itu menyebabkan seorang peserta menjadi korban.

Mangsa, Allahyarham Baharudin Ahmad, 58 biar pun disifatkan polis mati akibat serangan jantung, namun diakui ramai beliau cuba menyelamatkan diri akibat tembakan gas pemedih mata.

Ini kerana ramai lagi yang cedera termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anggota Parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad. Polis juga menahan 1,667 orang.

Biar pun laporan akhbar Umno hanya sekitar 6,000 orang hadir pada perhimpunan tersebut, ia dianggap banyak pihak buat sekian kalinya kerajaan BN memperbodohkan rakyat.

Bagi bekas pensyarah kanan bidang undang-undang UIAM, Dr Muhammad Fadzli Hassan (gambar kiri), Himpunan Bersih 2.0 sebagai lambang kebangkitan rakyat bagi menegakkan keadilan dalam proses pilihan raya.

”Umno dan BN mahu mengekalkan sistem pilihan raya yang ada sekarang bagi memastikan kuasa mereka tetap utuh,” ujarnya yang juga anggota Exco kerajaan negeri di sini.

Seorang peguam, Wan Azimin Wan Adnan berkata, Perlembagaan Persekutuan Perkara 10 (1a) (1b) membenarkan rakyat berhimpun secara aman.

Manakala Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1948 menyatakan berhimpun secara aman bukan kesalahan.

Selain itu katanya, Persidangan Hak Asasi Manusia juga membenarkan perhimpunan secara aman diadakan.

”Anehnya mengapa pula kerajaan Barisan Nasional (BN) terus memperalatkan polis bagi mengekang perhimpunan tersebut.

“Mengapa pemimpin Umno dan BN takut kepada perhimpunan aman, sedangkan ia dibenarkan perlembagaan,” ujarnya.

Katanya, sindrom ketakutan amat sangat itu menggambarkan ada sesuatu yang cuba disembunyikan mereka.

“Kalau tidak mengapa takut. Sedangkan di negara lain perhimpunan aman dibenarkan dan anggota polis memberi kerjasama,” katanya.

Bekas majistret, Datuk Takiyuddin Hassan berkata perhimpunan Bersih 2.0 dianggap selaras dengan amalan demokrasi.

“Kebebasan berhimpun dan bersuara dibolehkan. Jadi saya tidak nampak kenapa kerajaan Persekutuan perlu takut.

“Ini kerana berdasarkan rekod perhimpunan yang dianjurkan Pakatan Rakyat termasuk Himpunan Bersih pertama 2007 berlangsung secara aman,” katanya.

BN sembunyi kemungkaran

Pendapat itu turut dikongsi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat apabila membayangkan kerajaan BN cuba menyembunyikan kemungkaran yang dilakukan dalam pilihan raya.

"Menjadi kewajipan kita umat Islam membuang perkara mungkar. Pilihan raya yang dijalankan secara kotor itu benda mungkar.

(Nik Aziz bersama isterinya yang baru tiba dari menunaikan umarah di Mekah)

“Maka menjadi kewajipan umat Islam apabila tengok, mesti buang, walau dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan mengadakan demonstrasi cara aman sekali pun, buatlah,” katanya di sini.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, sepatutnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjalankan pilihan raya dengan lebih telus dan adil.

“Jadi kalau nak buat pilihan raya, kita pilih dengan baik sebagaimana kita pergi ke market, nak beli sayur maka pilihlah sama ada sayur ‘A’ atau sayur ‘B’, kita pilih, dengan tidak boleh dipaksa-paksa.

”Jika dipaksa, maka itu tidak betul. Jadi kita keluar daripada rumah kita, mengundilah dengan bebas, tidak dengan cara kotor, tidak diberi rasuah, itu dan ini,” katanya.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, proses pilihan raya di negara ini berlangsung di atas padang permainan yang tidak sama rata.

“Memang itulah tradisi pemimpin Umno-BN, mereka tidak mahu bersaing secara sihat. Mereka tidak mahu diadakan satu pilihan raya yang semua parti memiliki padang permainan sama rata.

“Jadi itu saya tidak peliklah kerana itu merupakan sikap yang tidak berubah pada pemimpin-pemimpin Umno-BN,” katanya.

Pilihan raya antinasional

Persidangan Meja Bulat Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Berih) 2.0 di sebuah hotel di sini baru-baru ini pula menyifatkan pilihan raya dijalankan secara tidak bersih sebagai antiIslam, antinasional dan anti Melayu.

Pengerusi persidangan Bersih 2.0 itu, Dr Abdul Halim Yusoff berkata, penolakan kerajaan terhadap pendaftaran secara automatik merugikan orang Melayu kerana seramai 3.9 juta lagi tidak berdaftar sebagai pengundi.

Menurut Dr Halim, sistem pendaftaran pengundi yang dijalankan sekarang merugikan rakyat yang serba kekurangan dalam komunikasi dan pengangkutan.

“Sistem pendaftaran pengundi dijalankan kini merugikan dan kosnya tinggi, memerlukan tenaga kerja ramai di samping terdedah kepada penipuan dan pemalsuan,” dakwanya.

Katanya juga persempadanan pilihan raya turut merugikan penduduk bandar khususnya orang Melayu yang kini semakin ramai.


Kekalkan Momentum BERSIH 2.0
Nasrudin Hassan at-Tantawi
Tema Aidil Fitri tahun ini ialah : Kuning

1. Terlebih dahulu saya mengambil kesempatan mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia dan seluruh warganya mengucapkan sejuta tahniah dan syabas buat seluruh anak muda negara yang mempamerkan satu kebangkitan luarbiasa pada 9 Julai 2011 dalam memperjuangkan 8 tuntutan BERSIH 2.0 agar ia menjadi satu realiti kelak insyaallah. Sekaligus mempamerkan kualiti solidariti rakyat yang semakin baik dan erat dari pelbagai bangsa, bahasa dan warna kulit dalam memperjuangkan hak bersama.

2. Biarpun tanpa baju BERSIH 2.0 berwarna kuning yang tertera senarai 8 tuntutan, namun kandungan 8 tuntutan itu telah menjadi slogan dan laungan para peserta BERSIH 2.0 sepanjang himpunan berlangsung di bawah siraman water canon dan tembakan gas pemedih mata. Tidak hilang seri himpunan BERSIH 2.0 tanpa baju rasmi himpunan kerana fokus adalah kepada senarai 8 tuntutan yang dikemukakan, bukan pada warna bajunya semata - mata.

3. Peserta tidak memakai baju BERSIH 2.0 kerana mematuhi ketetapan penganjur yang memberi kebebasan kepada peserta himpunan untuk tidak memakai baju rasmi BERSIH 2.0 ekoran tekanan menggila dari pihak pemerintah. Bagai hilang aqal dan rasional, mereka rakus menangkap sesiapa sahaja yang memakai baju BERSIH 2.0 tanpa soal dan usul simpati.

4. Biarpun sekatan dikenakan dari segenap penjuru alam beserta ugutan, ancaman, tekanan, fitnah, tohmahan, tangkapan dan halangan, ternyata tidak mampu menghalang rakyat dari seluruh negara mewakili keseluruhan rakyat yang prihatin memasuki ibukota untuk menjayakan himpunan BERSIH 2.0 tersebut. Pastinya mereka kehairanan, setelah sedemikian rupa tindakan mereka ke atas BERSIH 2.0 termasuklah menggunakan televisyen, radio dan iklan sebagai propoganda membusuk dan mengotorkan imej BERSIH 2.0 namun BERSIH 2.0 tetap bersih dan himpunannya tetap mencapai matlamat serta objektif penganjurannya.

5. Bermula waktu malam pada 8 Julai dan pagi 9 Julai, ibukota bagai dilanggar garuda juga seperti bandar terbiar selepas perang. Sunyi dan sepi tanpa kelibat kenderaan seperti hari - hari biasa yang terkenal dengan lokasi yang paling padat kenderaan dalam negara kita. Namun pendek aqal dan panas baran sang pemerintah, mereka mengeluarkan arahan agar ibukota dikosongkan dan peniaga tutup kedai sebelum himpunan BERSIH 2.0 berlangsung pada jam 2.00 pm 9 Julai 2011. Kemudian mereka pamerkan kebodohan diri sendiri dengan memfitnah bahawa BERSIH 2.0 menjadi punca peniaga alami kerugian dan ibukota menjadi lumpuh sedang mana - mana peniaga yang degil dan tetap berniaga pada hari itu, telah alami keuntungan berlipat kali ganda berbanding hari - hari biasa.

6. Lebih jelas kebodohan tersebut apabila mereka mendakwa himpunan BERSIH 2.0 gagal dan hanya dihadiri sekitar 6 ribu orang sahaja sedang jumlah tangkapan sahaja hampir 2000 orang. Setelah mereka sekat semua jalan masuk ke ibukota, menahan puluhan ribu penyokong BERSIH 2.0 di jalan - jalan utama, tol dan highway serta menyediakan ribuan pasukan FRU yang lengkap dengan water canon dan gas pemedih mata, ditambah pula perintah mahkamah terhadap 91 orang yang terdiri dari pimpinan parti dan ngo tidak dibenarkan masuk Kuala Lumpur, pula janji hendak sediakan stadium, kemudiannya memungkiri janji sendiri, tiba - tiba hari ini mereka mendakwa himpunan BERSIH 2.0 gagal kerana tidak mencapai 100 ribu peserta.

7. Andai 8 tuntutan yang dikemukakan masih tidak dipedulikan oleh kerajaan UMNO dan BN, bak kata Datuk Seri Presiden PAS Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang bahawa, kebangkitan rakyat melalui himpunan BERSIH 2.0 adalah merupakan muqaddimah kebangkitan rakyat khasnya anak - anak muda yang mahukan keadilan dan ketelusan berlaku dalam sistem demokrasi dan pengendalian pilihanraya negara ini.

8. Saya juga memberi perhatian kepada cadangan sahabat saya Al Fadhil Dr Mohd Asri Zainal Abidin agar dianjurkan minggu BERSIH dengan menghidupkan elemen perjuangan BERSIH 2.0 sepanjang minggu dalam pelbagai aktiviti harian samada secara rasmi atau tidak. Cuma saya menambah lagi agar momentum BERSIH 2.0 ini dikekalkan sehinggalah 8 tuntutan tersebut menjadi kenyataan. Momentum ini boleh diterjemah atau direalisasikan oleh rakyat dalam apa jua aktiviti dan kreativiti mereka.

9. Saya mengusulkan kepada semua rakyat Malaysia khasnya anak - anak muda negara sebagai salah satu usaha untuk menghidupkan elemen perjuangan BERSIH 2.0 agar menjadikan tema pakaian dan perhiasan sempena sambutan Aidil Fitri tahun ini ialah warna kuning. [ tidak mengapalah tema kuning itu menampilkan warna kuning air, kuning emas, kuning bercorak, kuning bersulam, kuning berjalur, kuning berpetak, kuning sedondon, kuning berbatik dan sebagainya. Asalkan temanya kuning.] Pendek kata semuanya kuning termasuk perhiasan langsir, sampul kusyen, cat dinding dan sebagainya dengan segala apa yang boleh kita lakukan kecuali pada 4 perkara yang dilarang kuning sama sekali, iaitu :

a - gigi kuning

b - demam kuning

c - otak kuning

d - budaya kuning

10. Namun usaha ini tidaklah terhenti pada warnanya semata - mata, kreativiti boleh disempurnakan lagi dengan memahat, menulis, mencetak , mempamer, melekatkan di mana sahaja senarai 8 tuntutan BERSIH 2.0 seperti di dinding kereta, poster dinding, banner, badge, cetakkan bag sandang, bag galas, penanda buku dan seumpamanya sehingga 8 tuntutan ini insyaallah turut terpahat di dalam kepala YAB datuk Seri Najib Tun Abd Razak dan Pengerusi SPR lalu mereka melunaskannya insyaallah. Kita mulakan kempen mengekalkan momentum BERSIH 2.0 ini dengan kempen BERSIHkan jiwa dari dosa, noda, mazmumah [ sifat keji ] dan tentunya kehadhiran bulan Ramadhan al Mubarak menjadi kesempatan terbaik untuk memulakan kempen BERSIHkan jiwa. Hanya insan yang BERSIH jiwa raganya sahaja berhak menang untuk memikul amanah rakyat sebagai pemimpin dan pemegang amanah negara .

Selamat berjuang dari saya.

Nasrudin bin Hassan

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Bersih 2.0: Matthias sifatkan kegagalan Najib

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Sehari selepas berlangsungnya perhimpunan Bersih 2.0, para penyokong BN sendiri mulai menyerang pemimpin mereka dan menyalahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Najib disifatkan gagal melaksanakan cadangannya sendiri agar perhimpunan dijalankan di stadium dan disifatkan pemimpin 'flip-flop' atau 'kluk-klek'.

Bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamed), Matthias Chang (gambar) dalam tulisannya memberikan masa sekurang-kurangnya 10 bulan kepada BN untuk boleh membetulkan balik kesilapan cara BN mengendalikan perhimpunan Bersih 2.0 ini.

Sebelum Matthias, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifudin Abdullah turut mempertikaikan strategi BN dalam menghadapi Bersih 2.0.

"Selepas perhimpunan 9 Julai 2011, saya mencadangkan agar Perdana Menteri dan seluruh pemimpin BN, bahawa keutamaan mereka sekarang adalah membuang semua penasihat politik yang tidak ada pengalaman langsung dalam realiti politik," tulis Matthias mengulas peranan penasihat politik Najib yang dikatakan pakar dalam “Blue Ocean Strategy” (strategi lautan biru).

Kerajaan BN, kata Mathias, membelanjakan bilion ringgit untuk membayar para 'pakar strategi' ini namun sehingga kini tidak menunjukkan sebarang hasil yang jelas 'di alam realiti dan di peringkat akar umbi.'

Tulisan Mathias membayangkan cerita sebenar di sebalik kegelisahan dan tindakan berlebihan kerajaan pimpinan Najib dalam mengendalikan Bersih 2.0.

Sehari selepas perhimpunan Bersih 2.0, Najib menghimpunkan 6,000 para penyokongnya di PWTC dan memberikan ucapan berapi kononnya Bersih 2.0 tidak ada sebarang kesan.

Sebelum itu, beliau dan timbalannya Tan Sri Muhyidin Yasin telah membuat kenyataan bahawa semua urusan mengendalikan perhimpunan kali ini diserahkan kepada polis.

Hasilnya, seluruh bandaraya Kuala Lumpur dikepung dan tidak ada sebarang kenderaan yang dibenarkan masuk sejak tengahmalam sebelum 9 Julai.

Namun, pelbagai pihak menganggar lebih 100,000 penyokong Bersih berhimpun di ibunegara walaupun mendapat tentangan ganas dari pihak keselamatan.

Seorang peserta, Baharudin Ahmad, 58 tahun telah meninggal dunia. Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur dan Najib sendiri mendakwa ia berpunca dari sakit jantung tetapi keluarganya berkata, Allahyarham, seorang bekas tentera yang segar bugar mustahil terkena komplikasi jantung.

Keluarganya juga berkata, jenazah Allahyarham menunjukkan tanda empat tulang dadanya patah manakala tiga batang giginya turut patah.

Di samping Baharudin, 1697 peserta ditahan sepanjang operasi polis itu termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan pengerusi Bersih 2.0 Datuk S Ambiga.

Kesan dari itu, Mathhias yang menyebut dia adalah bekas setiausaha politik PM sebelum ini berkata, jika pilihan raya diadakan tahun ini, BN tidak akan berjaya mendapat dua pertiga majoriti dalam Parlimen mahupun mengambil balik empat negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat.

Yang lebih teruk lagi, beliau menjangkakan PM akan dihalau keluar enam bulan selepas itu.

(Polis menembak gas pemedih mata kepada peserta perhimpunan yang menuntut agar pilihan raya dijalankan dengan bersih dan adil)

Bagi menghadapinya, Matthias memberikan tiga cadangan untuk Najib:

1) Arahkan para penasihat politik beliau menonton siri TV “The Three Kingdoms” dan belajar asas-asas strategi politik.

2) Hantar sepupu beliau, Datuk Seri Hishamudin Husein iaitu Menteri Dalam Negeri untuk dianalisa jiwanya untuk “Enlarged Ego Syndrome” (EES) dan menyusun semula semua pegawai kanan Polis Diraja Malaysia.

3) Masukkan ke dalam peti sejuk semua pimpinan Pemuda Umno pimpinan Khairy Jamaludin. Ini kerana masalah sebenar Najib bukannya pembangkang tetapi dalaman BN sendiri.

Bagi Mathias, perhimpunan 9 Julai 2011 menimbulkan tujuh persoalan untuk dijawab oleh Najib:

1) Mengapa para pakar "Strategi lautan biru" gagal menjangkakan dengan tepat apa akan berlaku dalam Bersih 2.0 dan membuat langkah awal?

2) Kenapa pasukan keselamatan kebangsaan gagal menjangka apa berlaku dalam Bersih 2.0 dan bila PM dan menteri kabinet ditaklimatkan tentang demonstrasi itu?

3) Kenapa kerajaan BN membenarkan agen provokasi Perkasa mengambilalih tugasnya dalam mengendalikan Bersih dan diikuti oleh Pemuda Umno yang tidak matang?

4) Mengapa Najib flip-flop dalam keputusannya membenarkan perhimpunan di stadium dan memberikan kebenaran kepada polis untuk bertindak sepenuhnya?

5) Apa yang menyebabkan agen propaganda BN merasa dengan menyekat seluruh ibu negara akan menyebabkan rakyat marah kepada pembangkang bukannya kerajaan BN?

6) Adakah penilaian dibuat terhadap kesan dari tindakan keras terhadap demonstrasi Bersih 2.0. Adakah ia berjaya mengekalkan penyokongnya atau menghalau keseluruhan 40 peratus pengundi atas pagar dari BN?

7) Adakah dikenalpasti objektif yang hendak dicapai dengan pendekatan kasar menghadapi Bersih dan bagaimana ia boleh menambahkan lagi sokongan kepada BN dalam pilihan raya umum akan datang?


Polis tangkap luar kawasan perintah mahkamah
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahudin Ayub masing-masing membuat laporan polis hari ini berhubung penahanan tanpa sebab ke atas mereka di Setesen Sentral Kuala Lumpur pada tengahari 9 Julai lalu.

Mahfuz yang hadir berbaju kuning bercetak "Bersih 2.0" bersama Salahudin membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields, Sri Petaling kira-kira jam 10.40 pagi ini.

Kedua-duanya diiringi peguam masing-masing.

(Salahudin dan Mahfuz bersama peguam masing-masing menunjukkan salinan laporan polis yang dibuat)

Bercakap kepada pemberita selepas itu, kedua-duanya sekali lagi mempersoal berhubung penangkapan tanpa dinyatakan alasan kepada mereka pada hari tersebut.

"Saya tanya apa alasan saya ditahan. Seorang anggota polis bertanya pula kepada saya adakah saya tak tahu hari ini (9 Julai) saya tidak dibenarkan masuk KL," kata Mahfuz.

"Saya kata, KL sentral tidak tidak termasuk dalam kawasan yang disebut dalam perintah larangan itu," tambahnya yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

Tidak mengindahkan penjelasan itu, polis kemudiaan dakwanya terus menangkap mereka.

Dalam kejadian Sabtu lalu, Mahfuz dan Salahudin antara pemimpin terawal Pakatan Rakyat ditahan dalam usaha pihak polis menggagalkan himpunan Bersih 2.0.

Mereka ditahan kira-kira jam 11.45pg ketika berada di Stesen Sentral KL.

Kedua-duanya juga adalah antara 91 nama yang dilarang mahkamah berada di beberapa kawasan di Kuala Lumpur pada tarikh tersebut.

Bagaimanapun, dalam perintah larangan yang diperolehi polis dari mahkamah Majistret itu, KL Sentral adalah tidak termasuk.

"Saya tidak buat apa-apa kesalahan. Saya ditahan ketika berada di pintu masuk KL Sentral, bukan di mana-mana himpunan," katanya.

Selain tidak diberitahu alasan ditahan, mereka juga memberitahu, polis tidak membenarkan mereka menghubungi keluarga dan peguam.

Tindakan tersebut ujarnya bertentangan dengan seksyen 28 A (2) Kanun Prosedur Jenayah.

Sehubungan itu, beliau dan Salahudin akan memfailkan saman sivil untuk menuntut gantirugi berhubung tangkapan itu.

"Kami akan failkan saman malu menuntut ganti rugi terhadap penangkapan saya, keresahan isteri, anak dan keluarga saya, serta memalukan imej saya kepada pengundi kawasan saya dan masyarakat antarabangsa,"jelasnya.

Tubuh suruhanjaya pembaikan SPR

Sementara itu, Salahudin ayub berkata, perjuangan menuntut reformasi pilihan raya akan diteruskan biarpun berdepan halangan dari pihak berkuasa.

Tuntutan itu akan ditumpukan kepada reformasi dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu sendiri dahulu selaku penyelia proses pilihan raya di negara ini.

"Perjuangan ini akan diteruskan oleh parti-parti politik. Kita akan mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Pembaikan SPR secepat mungkin,"katanya yang juga ahli parlimen Kubang Kerian.

Tiada ulasan: