Ahad, 10 Julai 2011

ADA YANG NAK MASUK GAUNG...KITA PIMPIN AGAR JANGAN MASUK GAUNG...MEREKA ENGGAN...DIAKHIRAT JANGAN SALAHKAN KAMI LAGI...HINGGA YG MUNGKAR TAK NAMPAK...

Warkah terakhir: Selamat tinggal semua
Jul 10, 11 1:12pm

Yong Vui Kong, rakyat Malaysia kelahiran Sabah, sedang merengkuk di penjara Singapura. Beliau menunggu hukuman gantung ke atasnya dilaksanakan kerana kesalahan mengedar dadah.

Malaysiakini akan menyiarkan surat-surat terakhir Yong kepada Yetian - seorang anggota kempen "Selamatkan Vui Kong" - sepanjang 12 minggu terakhirnya menghitung kematian. Dan ini adalah warkah terakhirnya.


Sebelum saya mulakan, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua yang sedang menatap surat yang ke-12 ini. Masa berlalu begitu cepat dan ini merupakan surat saya yang terakhir.

Saya harap apabila anda selesai membaca surat ini, walaupun apa-apa
yang akan terjadi ke atas diri saya, anda akan terus menyokong kempen 'Kami Percaya pada Peluang Kedua'.

azlanUntuk surat terakhir ini, saya ingin menulis tentang bagaimana
perasaan saya dalam menunggu saat-saat kematian.

Pertama, saya merasakan bahawa kewujudan hukuman mati ini bukan hanya demi hukuman, tetapi sebaliknya, untuk membolehkan

pesalah memahami, dan berdepan sepenuhnya, dengan kesilapan yang telah dilakukan.

Ambil diri saya sebagai contohnya, saya sebenarnya bersyukur saya telah ditangkap kerana ia membolehkan saya memahami makna dan

tujuan sebenarnya kehidupan ini, dan telah membolehkan saya mencari kekuatan dalam diri ini. Saya ingat pernah menyebut tentang "diri ini" sebelum saya ditangkap - seorang yang tidak pernah benar-benar hidup sebelum.

Beberapa hari yang lalu, peguam saya, M Ravi, datang melawat saya. Beliau memberitahu saya bahawa beliau akan menghantar rayuan terakhir saya kepada presiden Singapura dalam beberapa hari. Itu adalah peluang terakhir saya.

Pada malam sebelum hukuman dilaksanakan, ramai penghuni menjalani hukuman mati, akan diber peluang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga mereka. Bagi kebanyakan mereka tidak mahu lagi memikirkan perkara lain, selain rasa kesengseraan sebelum menjalani hukuman mati.

Bagi kebanyakan pesalah hukuman mati, pada saat mereka diiring keluar dari sel, mereka sudah hilang kawalan emosi mereka dan dapat dapat lagi mengawal diri. Sebanyak mana pun kaunseling tidak akan dapat menenangkan mereka kerana sebaik sahaja melangkah keluar dari sel, mereka tahu mereka tidak akan kembali lagi untuk selama-lamanya.

Tetapi orang yang paling merasakan kesakitan itu adalah keluarga mereka. Saya tidak berani membayangkan bagaimana perasaan mereka ketika menunggu di luar untuk mengambil mayat orang yang amat mereka sayangi.

Jika esok malam terakhir saya

Bagi saya, jika esok adalah malam terakhir saya, maka saya juga tiada ada pilihan. Tetapi saya bersedia untuk menghadapi hakikat itu. Lagipun, saya yang membuat kesilapan, dan saya telah bertaubat.

Apakah saya takut? Saya benar-benar tidak tahu. Tetapi saya rasa mungkin tidak kerana saya mulai biasa dengan perasaan menghadapi kematian - jangan lupa, dalam tempoh empat tahun yang singkat ini, saya sudah banyak kali berdepan dengan kematian.

Sesungguhnya, saya telah beberapa kali "mati" sebelum ini. Pada tahun 2007, bila saya ditangkap, dan penemuan ajaran Buddha, telah membolehkan saya "dilahirkan semula". Pada 2009, apabila saya telah dijatuhi hukuman mati, dan peguam saya membantu saya untuk merayu terhadap hukuman saya itu.

Saya tidak akan meminta makan malam terakhir saya yang mahal-mahal. Saya rasa saya akan teruskan rutin tetap saya bangun pada waktu pagi untuk skrip Buddha saya dan bermeditasi, diikuti dengan sarapan pagi vegetarian saya sehingga tiba waktu malam, mengenakan pakaian terbaik yang dibeli saudara perempuan saya, mengucapkan selamat tinggal kepada tahanan lain, dan akhirnya tunduk kepada Tuhan sebagai tanda penghargaan dan terima kasih saya.

Tetapi saya tidak benar-benar meluahkan perasaan saya kerana saya benar-benar tidak tahu bagaimana perasaan saya ketika melangkah ke arah tali gantung. Saya rasa tiada siapa pun yang benar-benar tahu.

Saya telah melalui tahap di mana saya rasa kehilangan, jahil dan penderitaan tetapi kerana amalan saya dalam ajaran Buddha, telah membolehkan saya membebaskan diri saya.

Saya juga berterima kasih kerana ramai yang bersedia untuk memaafkan saya. Mampu untuk hidup sehingga hari ini adalah merupakan satu anugerah terbesar pada diri saya.

NONESaya rasa keluarga saya telah dapat menerima diri saya bagi apa yang telah saya lakukan, dan apa jua yang akan berlaku selepas ini. Mereka bersyukur kerana saya berubah dan saya terus membaca dan mengamalkan ajaran Buddha.

Pengalaman pahit saya juga telah dapat memperbaiki hubungan di kalangan mereka dalam keluarga saya, terutama adik-beradik saya.

Tetapi saya kadangkalanya masih bimbang saat apabila ibu saya akhirnya mendapat tahu yang saya tiada lagi di dunia ini.

Saya ingin sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua. Saya tidak akan dapat berkongsi cerita mengenai diri saya tanpa bantuan anda. Saya akan berdoa untuk anda, dan semoga semua dalam keadaan sihat dan bahagia.

Selamat tinggal.


YONG VUI KONG, dijatuhkan hukuman mati pada November 2009 kerana mengedar dadah. Beliau hanya berusia 19 tahun. Pada 4 April lalu, beliau gagal dalam rayuan terakhirnya bagi mengelakkan hukuman mati mandatori, kecuali diberikan pengampunan oleh presiden Singapura.

  • Ahmad Sidli Yusoff
    Oleh kerana saya terbaca surat anda maka menjadi tanggungjawab saya yang diamanahkan Oleh Allah untuk menyeru anda "Ya Yong Vui Kong masuklah kamu kedalam Agama Islam Ucapkanlah kalimah Lahillahillah Muhammada rusullulah"Allah masih sayang pada kamu nanti kamu tidak akan menyesal diakirat kelak dan tidak mendakwaku tidak menyampaikan kalimah tahuid diatas kepada kamu, Ucupkanlah wahi Yang Vui kong.
  • Ce Ces S · University of Malaya
    1 hari hati yang insaf lebih baik daripada hidup 100 tahun berkelumun dengan dosa2.
  • Mohd Suhaimi · Pengulas Tertinggi
    Sebagai seorang insan saya amat terharu dengan detik-detik yang dihadapai oleh Yong Vui Kong, sekali lagi saya ingin nyatakan kepada Yetian, rakan kepada Yong, alangkah baiknya di saat-saat akhir ini jika Yong kembali dengan mendapat pengampunan daripada yang Maha Esa, iaitu dengan bertaubat hanya semata-mata mencari keredaan Allah, kembalilah kepada Islam wahai sahabatku............
  • Chanarong Khemkaeng · Pengulas Tertinggi
    Terasa diriku begitu berharga...Semoga Nathan memberi pengampunan dan peluang kedua...Jika pengampunan anda gagal, selamat jalan sahabat senegeriku...
  • Ida Raida
    Pertaubatan total di saat akhir..Tuhan Penuh dgn Kasih~Tiada dosa besar yg Tuhan TIDAK ampuni..
    • Diya Rosie
      sedih sa baca surat terakhir dia..bg pndpt sa la hukuman mati bknla hak manusia utk mnentukn sbg balasan utk setiap kjahatan yg dlakukan..itu adlh kerja Tuhan,manusia tdk berhak utk mnentukn kmatian ssorg..sa percaya pada setiap peluang harus dberikan kpd org utk berubah sbrapa jahat dan beratpn kesalahan yg tlh dlakukan..kerana Tuhan mengajar utk sentiasa mengasihi musuh dan sesama manusia.memaafkn dan memberi peluang kpd org lain utk mperbaiki hidup adlh hukuman yg paling adil sbnrnya...:(( smga Tuhan memberkatinya dan mberikan phiburan utk keluarga dia...

Polis siasat ibupejabat SAPP kerana perkataan 'Bersih'
Ang Ngan Toh
Jul 10, 11
1:53pm

Ibupejabat Parti Maju Sabah (SAPP) di Kota Kinabalu menerima kunjungan mengejut pihak polis semalam - semuanya kerana terdapat perkataan tabu "Bersih" pada papan tandanya.

Perkataan tersebut adalah sebahagian daripada slogan "Bersih, Berani dan Benar".

Polis memberitahu kakitangan parti itu yang mereka tidak suka dengan perkataan "Bersih" pada papan tanda tersebut dan ingin tahu mengapa ia digunakan.

Mereka bagaimanapun tidak mempunyai bantahan terhadap dua lagi perkataan.

"Polis juga ingin tahu mengapa latar belakangnya warna kuning dan mengapa kita memilih 9 Julai untuk memulakan saluran radio dan TV online," kata ketua Pemuda SAPP, Chester Pang dalam satu kenyataan petang semalam.

melanie chia sapp sabah wanita 180509Ketua Wanita SAPP, Melanie Chia (kanan) - yang bergegas ke
ibupejabat parti selepas dimaklumkan bahawa kira-kira 20 anggota polis sedang menyoal ahli pemuda sejurus selepas tengah malam - berkata ia adalah satu gangguan.

Beliau dimaklumkan oleh Pang bahawa seorang pegawai polis telah menyoalnya berhubung rekabentuk dan slogan pada papan tanda yang dipasang di luar ibupejabat sebagai menandakan majlis pelancaran pada jam 1 tengahari semalam.

Kumpulan anggota polis itu beredar kira-kira sejam kemudian apabila Chia dan suaminya tiba.

"Mengapa BN begitu paranoid dengan perkataan Bersih dan warna kuning?" soalnya.

  • Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
    Bayangkan cara mana umno membazir wang rakyat, bila BERSIh dapat menghimpun seramai 50 K maka Najib pun nak tunjuk bahawa umno ada sokongan melayu lagi , jemputlah 6000 melayu menghadri peratuan silat lincah.
    - Najib: umno masih kuat, anytime boleh panggil 3 juta pendemo.
    Ambiga : ok.. kami BERSIH kalah. tak payah lawan umno, tapi berapa pembelanjaan untuk 6000 hadirin sekarang?
    - Najib: satu kepala 80rm. campur makan minum. tambang bas, duit poket. sekarang belanja tengah juta.
    Ambiga : Kami tak perlu ini semua, ditanggung pendemo sendiri, cuma kos percetakan saja. itu pun jual T-Shirt sudah cover semua kos.
    - Najib: Lihat lah kekuatan melayu - lambang 1Melayu.
    AMbiga; Kami 1BERSIH=! Malaysia, Lambang perpaduan kaum, tanpa mengira bangsa, agama dan bahasa.
    Najib : Kalau kami suruh Melayu keluar , maka akan menakutkan kaum lain.
    Ambiga: Ok Najib, suruh umno buat demo, tapi kuasa PDRM menyekat jalan, dan kuasa polis bagi kita incharge? Apa macam , setujukah?
    • Thierry Amri · Pengulas Tertinggi
      Najib: xdehal, jgn marah kalo kami 'suap' kan PRDM tu skali...ape macam?
    • Man Laksa
      memang itulah resam hidup diorang, dah lumrah....aku suap enkau kau suap aku...
    • Salehudin Hanafi · Pengulas Tertinggi · SMKSS
      lambat laun, kezaliman pasti hancur...!!!
  • Che Mang Che Yong · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Sendiri kerja sendiri bos
    mereka hidup bergelumang dengan rasuah, komesen projek, budaya bodek, perempuan,.. macamana mereka mahu BERSIH..

PAS: 9 Julai mukadimah kebangkitan rakyat
Jul 10, 11 10:51am

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dibebaskan lewat petang semalam setelah ditangkap pada perhimpunan BERSIH 2.0 berkata tunjuk perasaan itu hanya mukadimah kepada kebangkitan rakyat dan mereka sedang menunggu dan melihat respon kerajaan.

NONE“Bahawa ini mukadimah kepada kebangkitan rakyat dan jika sekiranya mereka tidak sedia membuat perubahan kepada pilihan raya dan demokrasi, bantahan dan kebangkitan lebih besar boleh berlaku bila-bila masa sahaja dan tidak semestinya sebelum pilihan raya, tetapi juga selepas pilihan raya. Kita tunggu dan lihat respon kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Presiden PAS itu bersama timbalannya, Mohamad Sabu dan dua naib presiden - Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub adalah antara ribuan yang ditangkap semalam.

Harakahdaily pula melaporkan penahanan Mohamad Sabu dibuat dengan kasar apabila motorsikal yang ditumpanginya didakwa dilanggar oleh sebuah kereta polis sehingga beliau terjatuh sebelum ditangkap.

Akibat rempuhan itu, lutut timbalan presiden PAS itu luka berdarah dan sukar untuk berjalan tanpa bantuan.

NONEAbdul Hadi kemudiannya dibebaskan dengan cara polis menghantarnya ke rumahnya lewat petang semalam.

Abdul Hadi berkata perarakan semalam bertujuan memaklumkan tuntutan rakyat yang mahu pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara ini dilakukan secara aman dan damai dan bukannya ganas dan melampau seperti yang cuba digambarkan oleh Umno dan BN.

Ucapan tahniah

“Ini kerana tujuan kita adalah untuk menyampaikan mesej demokrasi dan pilihan raya yang adil dan bersih, melibatkan pengundi yang benar-benar bertanggungjawab, media yang bebas dan pembentukan semula SPR yang benar-benar adil dan sebagainya,” katanya.

NONEPresiden PAS itu juga memuji keberanian ribuan rakyat yang sanggup menyertai perhimpunan itu walaupun kerajaan mengenakan pelbagai sekatan jalan raya dan menghambat penyokong BERSIH 2.0 sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

“Penyokong BERSIH dan Pakatan Rakyat telah menunjukkan budaya demonstrasi yang baik. Walaupun diprovokasi pihak polis, mereka tetap bersabar. Saya ucapkan tahniah kepada yang ditangkap polis. Ini merupakan satu sumbangan awal yang positif,” katanya.

Menurut Addul Hadi, beliau bersyukur kerana rakyat yang berhimpun semalam mengikut arahan pimpinan dengan tidak melakukan keganasan terhadap pihak polis dan sesiapa sahaja termasuk harta benda awam, walaupun sebahagian daripada mereka diganasi.

NONE“Saya mengucapkan terima kasih kepada semua penyokong yang datang dari seluruh negara menyertai himpunan BERSIH ini...

"Penangkapan saya bukanlah suatu yang besar, kerana masih ramai penyokong kita yang merengkok dalam penjara bertahun-tahun sejak zaman berzaman.

“Apapun kita sedia bertarung di mahkamah dengan barisan peguam yang lengkap dan mahkamah mesti bebas daripada cengkaman pentadbiran BN,” katanya.


Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
Sewaktu demo BERSIH , saya sempat menemuramah Ambiga di Hilton Hotel,
- Antimamak: Ambiga, Kau seorang wira rakyat yang membangkitkan semangat perpaduan rakyat.
Ambiga: Melalui kempen BERSIH, rakyat berbilang kaum mempunyai niat dan cita cita yang serupa, satu hati satu jiwa.
- Antimamak; Tapi dilaman Web, umno suka personal attackdan burukkan nama Ambiga.
Ambiga: Biarlah apa cara mereka burukkan nama saya, tapi jiwa saya tetap bersama rakyat.
- Antimamak: Water canon. pemedih mata adalah alat mendera manusia, menleraikan himpunan.
Ambiga: Gunakan apa senjata pun , tidak upaya meleraikan semangat rakyat , jiwa rakyat mula membara.
- Antimamak : Lain kali ada BERSIH lagi?
Ambiga: Obor BERSIH telah menyalah, menerangi hati dan jiwa rakyat, tertanam di mana mana tempat sahaja. umno tak upaya padamkan obor BERSIH.
- Antimamak: Adakah rakyat akan berjuang lagi?
Ambiga: Bersih itu adalah Kerja pembersihan, biji benih BERSIH disemai, dan dicucuk tanam di tapak hati rakyat, biarlah rakyat usahakan.
Masnita Hashim · Pengulas Tertinggi · Sekolah Menengah Kebangsaan Pusat Bandar Puchong (1)
sewaktu di putrajaya aku sempat temuramah PM..AKU;apa pandangan PM ttng himpunan bersih hari ini..PM;saya rasa himpunan ini bermotifkan politik dan golongan pengacau yg nak merosakkan negara serta nak ambil alih kerajaan secara kekerasan..AKU;;saya tak nampak kekacauan di timbulkan bersih..mereka berhimpun cara aman..PM;;(dgn muka merah)..awak mana tahu..kalau saya kata begitu maknanya begitulah..tv3.utusan meloya semua ikut kata saya cuma you all press je yg memutarkan ulasan saya...AKU;;mengikut IGP kehadiran cuma 6000 ribu orang saja..PM;;itu saya yg suruh cakap..AKU;;kenapa mesti menipu..sedangkan puluhan ribu yg dtg??..PM;;itu perkara biasa..sbb nak jaga penyokong BN supaya senang nakpangkah BN..lg pun orang2 kg mana tahu..mudah lah sikit kerja saya..AKU;;saya rasa lebih baik PM letak jawatan sbb saya tak suka pada PM yg ''menipu rakyat''...lalu aku terus beredar dan menyebabkan PM tersipu sipu pada wartawan lain..sekian t.kasih..bersambung pada wawancara ekslusif selepas ini dgn TPM...TUNGGUUUUUU
Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
Rakyat tidak akan benci umno , tapi rakyat akan hapuskan umno.
Kini rakyat bilangan kaum, tak main benci benci.
Tapi main cara transformer, sekali keluar runtuhkan umno.
Benci bukan lah asas untuk manusia hidup di dunia.
Benci tidak menyelesaikan masalah.
Cuma kasih sayang , kuatkan perikatan dan perpaduan kaum meruntuhkan umno dengan cara demokrasi adalah kaedah yang tinggi minda.
Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
Niz Aziz: Kali ini demo BERSIH sangat jaya
LKS : Oooh..wonderful demo
Anwar: polis main kotor , amat kasar terhadap pendemo
------- ----- ------ ------ -----
Rakyat: Lagi kasar, lagi zalim. rakyat lagi suka .
Kuasa rakyat adalah kuasa azimat, kuasa sakti
Hnya Allah saja dapat runtuhkan kuasa rakyat.

Tiada ulasan: