Selasa, 12 Julai 2011

KITA BERDOA...KITA BERUSAHA....KITA BERTAWAKAL....DOA DAN USAHA DITERUSKAN....KITA TUNGGU HUKUMAN SERTA KETENTUAN ALLAH...KITA HANYA MAKHLUK ALLAH...

Nasib Flotilla II sama dengan Bersih 2.0
Subky Latif

SAYA terharu membaca laporan rombongan misi kemanusiaan ke Gaza dan rintihan Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin yang terkandas di perairan Greece.

Bukan saja rombongan pelayaran Freedom Flottila 11 dihalang untuk datang ke Gaza, maka kapal-kapal konvoi yang berlabuh di perairan Greece tidak benarkan oleh kerajaannya meninggalkan pelabuhan mereka.

Ada kapal yang cuba meninggalkan perairan itu tanpa izin kerajan Athen tetapi ia telah dipaksa pulang ke pelabuhan transitnya.

Rombongan itu mendesak sokongan antarabangsa supaya menekan Greece membenarkan mereka meninggalkan perairannya bagi menuju Gaza, tetapi Greece bertindak tegas tidak membenarkannya.

Reaksi Greece itu adalah atas larangan regim Israil dan apa lagi Amerika adalah menyebalahi Israil. Walau pun Setiausaha Agung Bangsa-Bangsa Bersatu menyokong rombongan kemanusiaan itu, tetapi apabila Amerika mmihak kepada Israil adalah sukar bagi Greece yang berdepan dengan krisis hutang sekarang menimbangkan pemergian rombongan Freedom Flottila itu.

Apa yang dihadapi oleh Ketua Pemuda UMNO dan rombongan Flottila di Greece itu sama dengan apa yang dihadapi oleh Bersih 2.0 untuk menyampaikan memorendum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Khiry Jamaluddin dihalang untuk mencabar Bersih 2.0 dan Bersih pula dihalang untuk memasuki Kuala Lumpur, maka samalah masalah yang dihadapi Bersih di Kuala Lumpur dengan apa yang dihadapi oleh rombongan Flottila di Greece.

Kerajaan Malaysia, UMNO dan sekalian yang bersimpati dengan nasib rakyat Palestin di Gaza tidak senang dengan sekatan kerajaan Greece. Tun Dr. Mahathir adalah seorang yang penting menggalakkan rombongan kemansuiaan itu sudah tentu amat keciwa dengan sekatan ke atas kapal yang tidak bergerak ke Gaza itu.

Semua orang menyokong tunjuk perasaan di kedutaan Greece di Kuala Lumpur membantah tindakan kerajaan Greece. Dr. Mahathir dan Perdana Menteri Najib dipercayai bersama semagat tujuk perasaan itu.

Tetapi Dr. Maahathir dan kerajaan Malaysia mengira haram rancangan Bersih untuk mengadakan perarakan menuntut pilihan raya bersih dan adil. Mereka disekat untuk masuk ke Kuala Lumpur.

Kedua-dua Bersih dan rombongan ke Gaza itu adalah sama-sama menuntut keadilan. Rombongan ke Gaza pergi untuk membawa barang keperluan rakyat Gaza seperti makanan, perubatan dan keperluan binaan. Tujuannya adalah untuk mengurangkan beban dan penderitaan rakyat Gaza.

Perarakan Bersih ialah bagi mendapatkan pililhan raya yang bersih dan adil bagi memastikan demokrasi diamalkan sebaik-baiknya dan kezaliman tidak bermaharajalela.

Sikap Israel dan Greece menghalang rombongan kemanusiaan itu dikecam oleh masyarakat antarabangsa kecuali Amerika. Kerajaan Malaysia menghalang kemasukan penyokong Bersih ke Kuala Lumpur yang dunia mengira unjuk rasa itu satu tindakan biasa dan sah.

Dalam hal ini sama saja kerajaan Malaysia dengan Israel dan Greece.

Rombongan kemanuiaan itu dicemburui oleh Israel kerana ia dikatakan mungkin menyeludupkan senjata dan bahan bahaya yang boleh mengancam keselamatan Israel. Pada hal rombongan tidak bercadang untuk berperang dengan Israel. Apa yang mereka mahu ialah memberi bantuan kemanusiaan kepada mangsa kezaliman Israel.

Bersih disyaki untuk menumbangkan kerajaan Malaysia walau pun sasaran Bersih hanya mahukan SPR yang adil dan telus. Tidak terlintas niat Bersih untuk menggulingkan kerajaan melaluigerakan jalanan.

Malaysia tidak setuju dengan prasangka Israel konon rombongan itu mengancam keselamatan Israil, tetapi kerajaan Malaysia pula bersikap seperti Israel bila ia mengira Bersih bertujuan untuk menumbangkan kerajaan di luar pilihan raya.

Malaysia pula menggunakan taktik Israel kononnya menjumpai barang-barang dari kalangan Bersih yang selalu digunakan dalam perkelahian dan rusuhan. Dari mana polis Malaysia dapat barang-barang itu? Yang nyata ia adalah taktik biasa Israil.

Sampai akhir rombongan kemanusiaan itu tidak dapat membawa muatannya ke Gaza. Mereka yang dari Malaysia sudah pun balik termasuk Khairy.

Sampai akhir polis tidak membenarkan Bersih mengadakan perarakan dan orang-orang dari luar Kuala Lumpur dihalang masuk Kuala Lumpur.

Kedegilan penyokong Bersih sama saja dengan kedegilan rombongan kemanusiaan ke Gaza. Semua sekatan itu cuba ditembusi. Semangat kedua-duanya adalah sama dan sikap Malaysia pula sama dengan Israel dan Greece.


Berapa kos kerajaan halang himpunan Bersih 2.0
Harakahdaily

PARIT BUNTAR, 12 Julai: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) mempersoalkan kewajaran polis mendedahkan kononnya kerajaan memperuntukkan RM25 setiap hidangan kepada penyokong Bersih 2.0 yang ditahan dalam perhimpunan aman di ibu negara, Sabtu lepas.

Beliau berkata, dikatakan sebanyak RM42,425 diperuntukkan untuk juadah bufet yang disediakan bagi menampung 1,697 individu ditahan.

Katanya, kenyataan tersebut dikatakan untuk menafikan dakwaan bahawa tahanan dilayan tanpa belas kasihan.

Dalam kenyataan itu juga Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, bukan hanya makanan umpama kenduri kahwin, polis turut menyediakan tempat solat untuk tahanan beragama Islam di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Jalan Semarak.

Dalam kenyataan itu dikatakan ruang solat, bilik rawatan perubatan juga disediakan bagi memberi keselesaan kepada peserta.

Tempat tahanan itu melibat Pulapol, balai polis di Jinjang dan Cheras.

“Bagi saya tujuan kenyataan yang dikeluarkan di atas adalah untuk menunjukkan baiknya pihak kerajaan melayan orang kena tahan (OKT) sedangkan realiti yang dapat disaksikan dengan ratusan jumlah rakaman yang tersebar dalam media baru dengan jelas menunjukkan para peserta himpunan aman Bersih dikasari dan ada yang diperlakukan seperti binatang,” ujarnya.

Persoalanya, kata beliau wajarkah seramai itu mereka ditahan sedangkan himpunan itu adalah himpunan aman dan sudahpun mendapat perkenan oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong.

Beliau yang juga Adun Titi Serong berkata, cuma pihak Hishammuddin sahaja yang berdegil untuk tidak memberi permit sesuai dengan pemohonan Jawatankuasa Bersih yang memohon untuk berhimpun di Stadium Merdeka.

Selain itu, soalnya kenapa pula pihak polis tidak sedikitpun mengeluarkan kenyataan walaupun didakwa anggota polis yang bertugas sebelum, semasa dan selepas perhimpunan hanya diberi makanan bungkus, namun berapakah jumlah biaya yang dikeluarkan untuk itu.

“Setahu saya jumlah pasukan keselamatan yang dikerah untuk bertugas melebihi 10,000 orang.

“Kalaulah seorang memerlukan peruntukan makan sebanyak RM10 sahaja tentunya biayanya lebih besar dari biaya untuk OKT iaitu RM100,000,” ujarnya.

Itupun, katanya tidak dikira lagi elaun perjalanan, dan lain-lain tuntutan bagi semua anggota yang terlibat.

“Jangkaan saya akan mencecah tujuh angka,” katanya.

Malah, ujarnya menurut OKT sejadah untuk sembahyang yang disediakan nampak baru semuanya dan berapa pula biaya untuk itu semua.

“Juga kenapa pula mereka tidak mengeluarkan kenyataan mengenai biaya menyediakan peluru gas pemedih mata dan air asid yang saya kira mungkin paling banyak digunakan pada himpunan aman itu,” katanya lagi.

beliau menambah, sesungguhnya membesarkan jumlah biaya makan untuk OKT dangan merahsiakan jumlah biaya keseluruhan operasi menghalang hak dan kuasa rakyat berhimpun secara aman adalah sesuatu tindakan yang lucu dan tidak bertanggungjawab.

Justeru, beliau mengharapkan ada ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat yang akan menjadikan topik itu sebagai soalan dalam sidang Parlimen akan datang.

Apapun, katanya tindakan menghalang himpunan aman adalah jelas satu tindakan yang sangat tidak bijak dan menggambarkan ketakutan yang amat sangat kepada demokrasi yang lebih bersih dalam negara kita.

Tambahnya, pemimpin Umno dan BN sangat takut dengan kuasanya yang akan hilang tanpa bantuan tongkat sakti selama ini yang semakin tidak sakti.

Baginya, apa saja alasan yang dikeluarkan oleh mereka sebelum dan selepas himpunan aman Bersih adalah usaha untuk menggambarkan himpunan itu gagal mencapai matlamatnya.

“Biarkan mereka cuba menipu rakyat dan dirinya sendiri. Marilah kita sama-sama bertekad untuk menyelamatkan Malaysia yang mesti diselamatkan dalam PRU akan datang.

“Tidak ada lain hanyalah dengan berkerja dengan gigih dan tekun tanpa mengitra penat dan lelah. Apa lagi untuk takut kepada ancaman dari BN yang sudah tinggal nyawa-nyawa ikan itu,” katanya.


Najib pertahan demokrasi dengan water cannon?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Demokrasi sebenar memberi hak kepada rakyat untuk memilih parti yang dikehendaki dengan bebas tanpa menggunakan water cannon atau tangkapan.

Demikian kata Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) sebagai mengulas kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak bertekad untuk mempertahankan demokrasi di Malaysia dan tidak akan menggunakan penipuan untuk berkuasa.

Baginya, kenyataan itu satu perkara yang melucukan seperti mana yang dilaporkan oleh media perdana semalam.

“Pedih mata rakyat Malaysia pada hari Sabtu yang lepas masih lagi tidak hilang kepedihannya, tiba-tiba ikita disajikan dengan lakonan komedi yang telah diketahui jalan ceritanya,” ujarnya.

Katanya, Perdana Menteri sewajibnya sedar bahawa demokrasi adalah milik semua.

Jelasnya lagi, demokrasi yang sebenar ialah memberi hak kepada semua rakyat untuk memilih parti yang mereka kehendaki dengan bebas tanpa dipaksa atau disekat apatah lagi menggunakan water cannon atau gertakan dengan tangkapan.

Beliau menambah, Presiden Umno hendaklah sedar bahawa demokrasi yang sebenar ialah rakyat tidak boleh disogok dengan kempen palsu atau penyalahgunaan kuasa tanpa batasan.

Katanya lagi, itulah demokrasi yang harus dipertahankan dan bukannya mempertahankan pembohongan dan tipu daya untuk meraih sokongan rakyat.

“Demokrasi juga bermaksud semua parti politik berhak menggunakan semua bentuk media massa untuk menzahirkan pandangan dan hujah mereka dalam membangunkan negara, bukannya dimonopoli oleh pihak pemerintah sahaja,” ujarnya

Tegasnya, kemenangan mestilah dibina di atas ketelusan, hujah dan keyakinan dan bukan sebaliknya.


Keputusan Undian Bersih 2.0 di stadium

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Keputusan undian tajuk Harakah ‘Bersih 2.0 di stadium’ berada pada tahap 91.75 peratus atau 745 daripada 812 undian bersetuju dengan tajuk tersebut.

Terdapat 55 undian (6.77%) yang tidak bersetuju dan juga 12 undian (1.48 %) yang berkecuali.

Didapati jumlah populariti yang mengundi jtidak banyak berbeza berbanding dengan tajuk sebelum ini, Tidak Berganjak pada tahap 93.95 peratus tetapi jumlah yang mengundi meningkat hampir 2 kali ganda.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian semasa dan yang telah dilakukan sebelum ini, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php

Mulai hari ini, undian dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah wajarkah perkataan ‘Bersih Akur UMNO Derhaka’ ekoran Titah yang Dipertuan Agong tidak dihiraukan kerajaan BN digunakan sebagai tajuk berita utama.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sekali sahaja sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.


Kewangan Selangor RM200 juta dalam 6 bulan
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 11 Julai: Dewan Negeri Selangor hari ini mendapat penjelasan mengenai prestasi kewangan negeri dan cara pengurusannya yang memuaskan.

Paling memberangsangkan adalah peningkatan sumber kewangan negeri bertambah sebanyak RM200 juta dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) ketika menjawab soalan Adun Sekinchan, Ng Swee Lim berkata, beliau baharu sahaja menduduki Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan Negeri pada 5 Julai 2011 lalu.

Menurutnya, mesyuarat diberitahu tentang lembaran perimbangan kewangan negeri mengenai jumlah wang tunai dan pelaburan negeri berakhir pada 30 Jun 2011.

"Selangor mempunyai jumlah wang tunai sebanyak RM1100 juta berbanding 918 juta dalam tempoh itu tahun 2010 manakala pelaburan pula sebanyak RM557 juta pada 30 Jun 2011 berbanding RM668 juta 31 Disember 2010.

"Jumlah dua sumber disatukan itu menjadi RM1.76 ribu juta berbanding RM1.58 ribu juta dalam tempoh sama pada tahun 2010.

"Dalam masa enam bulan, Kerajaan Negeri telah berjaya meningkatkan jumlah kewangan negeri sebanyak 200 juta dan ini adalah keadaan kewangan antara terbaik sejak 28 tahun lalu," jelasnya.

Abdul Khalid juga berkata, bukan setakat jumlah meningkat namun kerajaan negeri berjaya menunjukkan bagaimana bentuk pengurusan kewangan terbaik yang Pakatan Rakyat laksanakan.

Menurutnya, program Mikro Kredit sebanyak RM50 juta yang diberikan kepada rakyat adalah hasil dari kutipan hutang dan jumlah itu dapat dikumpulkan di akaun Menteri Besar Yang Disatukan (MBI).

Beliau berkata, secara terperinci keadaan kewangan negeri adalah memuaskan.

Sementara itu, Abdul Khalid mengambil kesempatan itu mengucapkan terima kasih kepada pegawai-pegawai kerajaan kerana berjaya mengurus dan mengutip hasil negeri dengan baik.

Paling utama, tegasnya, adalah bagaimana cara kerajaan negeri mengutip hasil dan direkodkan semuanya termasuk mereka yang tidak membayarnya juga dikenakan tindakan sewajarnya.

"Kerajaan negeri tidak memberikan 'hadiah penyapu' kepada yang gagal menjalankan tugas mereka sebaliknya Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan hadiah dalam bentuk teknologi kepada pegawainya.

"Maklumlah banyak fail yang perlu dijaga, dan sudah tentulah kita tidak begitu baik berbuat demikian kerana itu Kerajaan Pakatan Rakyat sekar ang menyimpan dalam bentuk digital.

"Sebanyak 2 juta rekod didigitalkan dan kos mendigitalkan ini juga adalah hasil kutipan hutang," tambahnya dengan penuh yakin.

Malah, beliau mempunyai data lengkap yang ditulis sendiri tentang punca, jumlah dan pengurusan kewangan yang dilakukan oleh setiap Exco.

Warga emas dapat kupon RM100

Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor akan melancarkan Program Jom Shopping Bersama Warga Emas pada 15 Julai ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, setiap warga emas akan mendapat sekeping kupon bernilai RM100 seorang.

"Warga emas akan bersama-sama dengan Adun Pakatan Rakyat bagi merasai sama hasil negeri kita," tegasnya.

Abdul Khalid berkata demikian ketika menjawab soalan mengenai perkembangan terkini pentadbiran pasir di Selangor.

Minda pembangkang sudah bersih

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan minda Adun pembangkang terutamanya Kuala Kubu Bharu telah bersih mutakhir ini.

Abdul Khalid yang bertali leher kuning berkata, beliau menyambut baik persoalan mengenai tebing sungai rosak dan semua kerosakan hasil lombong pasir.

Namun, jelasnya, perkara itu telah lama berlaku, kenapa tidak dibangkitkan ketika BN memerintah Negeri Selangor.

Tetapi, ujar Abdul Khalid, jika Adun itu sudah berani membangkitkan persoalan itu bermakna mindanya sudah pun mula menjadi bersih.

Setiap kali Menteri Besar menyebutkan perkataan 'bersih', beliau mendapat tepukan meja dari kelab penyokongnya.

Bersih adalah merujuk kepada Himpunan Bersih 2.0 yang berlaku di ibu negara dengan jumlah kehadiran lebih 50 ribu peserta dengan ratusan ribu disekat dari masuk ke KL.

Turut serta mengikuti persidangan kali ini adalah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang berkerusi roda dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang berbalut kepala akibat cedera dalam Himpunan Bersih, baru-baru ini.


Undur Najib Undur
http://dragsuperstar.blogspot.com

Ketika tulisan ini sedang ditulis, lebih 100,000 rakyat sudah menyatakan bahawa Perdana Menteri Umno iaitu Najib Tun Razak harus berundur dengan segera. Hanya dalam 48 jam lebih 100,000 rakyat berbilang kaum dan agama mendesak Najib segera letak jawatan.

Sekali lagi laungan Undur bakal kedengaran. Pertama kali ketika tahun 1998. Nah sekali lagi, laungan itu akan dilaungkan oleh para pahlawan rakyat. Percayalah, laungan Undur Najib Undur akan menjadi laungan tetap untuk setiap himpunan rakyat. Undur Najib Undur akan terus sampai ke telinga Najib dan sekaligus menjadi laungan berhantu buat Najib.

Kenapa laungan itu akan dikemundangkan? Kerana Najib dilihat terlalu jahat dan tidak cerdik dalam menangani isu Bersih. Rakyat sudah muak dengan sifat Najib yang terlalu lembik dalam menangani Perkasa yang terlalu bersifat perkauman. Sering sahaja mengugut rakyat (walaupun penakut sebenarnya). Najib terlalu lemah dan dilihat tidak mampu mentadbir Negara. Najib juga kerap mengikut keadaan semasa walaupun keadaan itu merugikan Negara. Lihat sahaja isu Tanjong Pagar, Najib dengan tenang menyerahkan Tanjong Pagar kepada Singapura. Walaupun pelbagai hujah diberi, namun Tanjong Pagar tanah kita. Tanah Malaysia! Telah dijual kepada Singapura.

Najib semakin lama semakin hilang cengkaman. Rakyat dipaksa membayar harga barang yang tinggi hanya semata – mata untuk menjana ekonomi Negara. Sedangkan Najib berbelanja dan mempunyai gaji mencecah jutaan ringgi setahun. Kenapa tidak dipotong gajinya dahulu. Kenapa tidak dipotongnya gaji pak menteri yang lain. Kenapa rakyat yang menjadi mangsa walhal pak menteri yang dilantik oleh rakyat dan bekerja untuk rakyat tidak dikenakan apa – apa tindakan. Semuanya percuma dari barang kemas hinggalah barangan makanan.

Rakyat sudah muak dengan Najib. Terima kasih Najib kerana terus membuli rakyat dan kemuncaknya apabila terkorbannya Allahyarham Baharudin ketika menyuarakan pendapat mengenai sistem pilihanraya di Malaysia. Najib bersiap – sedia dengan amarah rakyat yang semakin lama semakin menyampah dengan dia. Kalau 2007 2/3 telah musnah, jangan terkejut pada PRU-13 BN bakal hilang satu Semenanjung dan beberapa kerusi parlimen di Sarawak dan Sabah.

Ingatlah Najib, laungan Undur Najib Undur bakal menjadi laungan ngeri buat kamu dan isteri kamu. Amarah rakyat sudah semakin memuncak.

HIDUP RAKYAT!!

Tiada ulasan: