Khamis, 21 Julai 2011

BUATLAH APA KITA SUKA...INGAT! KITA ADA AKHIRAT...ALLAH AKAN ADILI SEMULA....HUKUM ALLAH LAGI AZAB....

Karpal timbang cabar keputusan s'jaya di mahkamah
Jul 21, 11 9:43pm

Peguam Karpal Singh yang mewakili keluarga Teoh Beng Hock berkata beliau mempertimbangkan untuk mencabar keputusan suruhanjaya diraja di mahkamah.

"Memandangkan keluarga ini tidak menerima keputusan suruhanjaya diraja bahawa anak lelaki mereka membunuh diri, satu daripada pilihan yang mereka ada ialah untuk membawa perkara ini ke mahkamah," katanya ketika dihubungi, lapor Bernama.

Beliau mempertimbangkan untuk memfailkan permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi bagi mengetepikan keputusan berkenaan.

Petang tadi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz berkata Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh memutuskan setiausaha politik DAP itu bertindak membunuh diri itu akibat soalsiasat yang agresif dan berterusan oleh pegawai Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bercakap dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen, Nazri berkata tiga pegawai SPRM didapati telah menggunakan taktik soal siasat yang "agresif, tidak wajar, maka langgar peraturan".

Laporan suruhanjaya itu menyebut tindakan ketiga-tiga pegawai berkenaan iaitu Hishamuddin Hashim, Mohd Anuar Ismail dan Mohd Ashraf Mohd Yunus, berkemungkinan besar berbentuk soal siasat secara intensif sekali lagi ke atas Teoh untuk memaksanya membuat pernyataan bahawa Yong yang mengarahkannya untuk melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang dalam mengendalikan peruntukan tersebut.

Laporan itu menyebut sesi itu pastinya membebankan Teoh dari segi fizikal dan mental memandangkan dia telah dinafikan tidur sepanjang malam dan pagi dan perlu menanggung soal siasat yang berterusan, agresif dan tidak wajar.

Suruhanjaya itu dalam laporannya berpendapat soal siasat keempat telah menjadi faktor pencetus yang membawa kepada kejadian berkenaan.

Bagaimanapun, Nazri berkata, pegawai SPRM itu tidak mempunyai niat untuk membunuh Teoh.

Nazri juga berkata keluarga Teoh boleh mengambil sebarang tindakan yang dibenarkan oleh undang-undang negara sekiranya mereka masih tidak berpuas hati dengan laporan suruhanjaya itu.

"Ini adalah negara bebas, kalau ada apa-apa cadangan lagi yang dimahukan, kita akan pertimbangkan.

"Lagipun suruhanjaya diraja itu dilaksanakan mengikut permintaan orang ramai," katanya.


S'jaya diraja: Teoh Beng Hock bunuh diri
S Pathmawathy & Wong Teck Chi
Jul 21, 11
2:56pm

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz mengumumkan bahawa Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh Beng Hock mendapati setiausaha politik DAP itu membunuh diri.

NONEKatanya, suruhanjaya tersebut memutuskan tindakan bunuh diri itu akibat soalsiasat yang agresif dan berterusan oleh pegawai Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tiga pegawai SPRM didapati telah menggunakan taktik soal siasat yang "agresif, tidak wajar, maka langgar peraturan", kata Nazri dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen petang ini.

Laporan suruhanjaya itu menyebut bahawa tindakan yang dilakukan ketiga-tiga pegawai berkenaan iaitu Hishamuddin Hashim, Mohd Anuar Ismail dan Mohd Ashraf Mohd Yunus, berkemungkinan besar berbentuk soal siasat secara intensif sekali lagi ke atas Teoh untuk memaksanya membuat pernyataan bahawa Yong yang mengarahkannya untuk melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang dalam mengendalikan peruntukan tersebut. SEDUTAN LAPORAN

Laporan itu menyebut sesi itu pastinya membebankan Teoh dari segi fizikal dan mental memandangkan dia telah dinafikan tidur sepanjang malam dan pagi dan perlu menanggung soal siasat yang berterusan, agresif dan tidak wajar.

Suruhanjaya itu dalam laporannya berpendapat soal siasat keempat telah menjadi faktor pencetus yang membawa kepada kejadian berkenaan.

Pegawai SPRM telah memberitahu inkues dan siasatan suruhanjaya diraja bahawa soal siasat terhadap Teoh tamat pada jam 3.30 pagi dan setiausaha politik DAP itu dibebaskan. Bagaimanapun, mereka mendakwa Teoh tidak pulang tetapi sebaliknya memutuskan untuk tidur di atas sofa di pejabat SPRM.

Tetapi laporan RCI menyatakan Teoh tidak dibebaskan selepas sesi soal siasat SPRM.

Bagaimanapun, Nazri berkata, pegawai SPRM itu tidak mempunyai niat untuk membunuh Teoh.

"SPRM memulakan siasatan berikutan terdapatnya maklumat yang mengatakan bahawa ADUN Selangor dan Pakatan Rakyat terlibat dalam mengemukakan tuntutan palsu dan menggunakan peruntukan demi kepentingan parti politik mereka dan bukan bagi faedah orang ramai.

"Teoh sepatutnya menjadi saksi utama bagi SPRM yang menyiasat dakwaan penyelewengan tersebut yang melibatkan seorang ahli exco kerajaan Selangor dari DAP.

azlan"Siasatan SPRM telah memberi tekanan kepada Teoh untuk membuat pengakuan sebagai bukti," katanya.

Bagaimanapun, tambah Nazri, suruhanjaya diraja mendapati pegawai-pegawai SPRM tiada niat dan tiada sebab untuk membunuh Teoh.

Menurut Nazri, hasil siasatan suruhanjaya itu mendapati Teoh bukan dibunuh tetapi dia merasa terbeban dan tertekan dengan sesi soalsiasat yang agresif dan berlarutan, disokong dengan perwatakannya yang lemah, telah menyebabkan dia membunuh diri.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil ke atas para pegawai yang terbabit yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.

Laporan prosiding suruhanjaya diraja setebal 124 muka surat itu merupakan keputusan sebulat suara oleh kesemua anggota panelnya yang dipengerusikan oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong.

azlanTeoh, 30, setiausaha politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, plaza berkenaan.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Januari lepas, antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner Shah Alam yang mengendalikan inkues membuat keputusan terbuka berhubung kes berkenaan.

Prosiding suruhanjaya itu bersidang selama 50 hari dan membabitkan 70 saksi di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini sejak 14 Februari dan berakhir pada 10 Mei lalu.

Laporan hasil siasatan suruhanjaya itu telahpun diserah kepada Yang
di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada bulan lepas.

Berikut adalah kenyataan penuh Nazri

Jemaah Menteritelahbersetuju supaya Laporan Suruhanjaya Diraja Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock (TBH) diumumkan kepada orang ramai pada 21 Julai 2011 (Khamis).

Laporan itu boleh diperolehi daripada Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri dengan harga RM45 senashkah bermula jam 10.00 pagi 22 Julai 2011 (Jumaat).

Saya mewakili Kerajaan Malaysia ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua Ahli Suruhanjaya Diraja yang dipengerusikan oleh YA Tan Sri Datuk Seri James Fong Cheng Yuen yang telah dapat menjalankan siasatan secara telus, adil dan teliti.

Suruhanjaya Diraja ini telah ditauliahkan pelantikannya oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 26 Januari 2011 dan telah mempersembahkan Laporan Suruhanjaya kepada baginda pada 22 Jun 2011.

Siasatan dan penyediaan Laporan Siasatan ini telah berjalan selama hampir lima bulan. Dalam mempastikan siasatan dijalankan secara

menyeluruh, telus dan adil, Suruhanjaya telah memanggil seramai 70 orang saksi yang antaranya terdiri daripada para pegawai Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, pakar-pakar forensik dari dalam dan luar negara, ahli keluarga, majikan serta rakan-rakan mendiang TBH.

Suruhanjaya Diraja telah diamanahkan menjalankan siasatan ke atas dua terma rujukan. Terma rujukan yang pertama ialah untuk menyiasat sama ada berlakunya apa-apa perbualan yang tidak wajar semasa pemeriksaan dijalankan ke atas TBH dan membuat syor-syor apa-apa tinadkan sewajarnya di mana perlu.

Hasil siasatan Suruhanjaya mendapati bahawasanya tiga pegawai penyiasat yang terbabit dalam kes ini telah menggunakan taktik soal siasat yang berterusan, agresif dan tidak wajar ke atas TBH yang didapati melanggar prosedur sedia ada (para 197 laporan).

Suruhanjaya Diraja juga telah mengusulkan supaya SPRM meneliti dan mengambil tindakan penambahbaikan dalam aspek-aspek berikut:

i. kelayakan masuk ke perkhidmatan dan latihan pegawai.

ii. infrastruktur dan kemudahan asas pejabat; dan

iii. mengkaji semula prosedur-prosedur sedia ada supaya ianya lebih mantap dan berkesan.

Terma rujukan yang kedua ialah untuk menyiasat kematian TBH dan hal keadaan yang menyelubungi dan menyumbang kepada kematiannya.

Hasil siasatan Suruhanjaya mendapati bahawa TBH BUKAN DIBUNUH tetapi beliau yang merasa terbeban dan tertekan dengan sesi soal siasat yang agresif dan berlarutan, disokong dengan perwatakan beliau yang lemah telah menyebabkan beliau membunuh diri.

SPRM memulakan siasatan berikutan terdapatnya maklumat yang mengatakan bahawa ADUN Selangor ari Pakatan rakyat terlibat dalam mengemukakan tuntutan palsu dan menggunakan peruntukan demi kepentingan parti politik mereka dan bukan bagi faedah orang ramai.

TBH sepatutnya menjadi saksi utama bagi SPRM yang menyiasat dakwaan penyelewengan tersebut yang melibatkan seorang Ahli majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor (EXCO) dari parti DAP. Siasatan SPRM telah memberi tekanan kepada TBH untuk membuat pengakuan sebagai bukti.

Suruhanjaya Diraja mendapati bahawa pegawai-pegawai SPRM tiada niat dan tiada sebab untuk membunuh TBH, sebaliknya bertujuan agar mendiang membuat pengakuan sebagai bukti agar beliau boleh menjadi saksi bagi kes penyelewengan penggunaan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri di Selangor tersebut.

Fakta mengenai bunuh diri ini telah disokong oleh testimoni pakar psikitri forensik, Profesor Paul Edward Mullen yang telah diambil khidmat oleh Majlis Peguam Malaysia. Prof Mullen mengatakan TBH benar-benar membunuh diri berdasarkan perwatakan yang telah bertukar dari kumpulan berisiko ternedah bagi pembunuhan diri kepada kumpulan berisiko tinggi setelah melalui sesi soal siasat yang agresif dan berlarutan.

Oleh itu, TBH BUKAN DIBUNUH oleh orang lain.

KESIMPULAN


SPRM akan meneliti dan mengambil tindakan penambahbaikan sebagaimana disyorkan oleh Suruhanjaya Diraja.

Saya ingin meminta semua pihak untuk tidak mempolitikkan isu ini dan memutarbelitkan fakta yang dilaporkan dalam Laporan Suruhanjaya Diraja dan seterusnya meminta semua pihak menghormati dan menerima hasil Laporan Suruhanjaya Diraja demi menghormati keluarga TBH.

Bagi pihak Kerajaan, saya ingin melahirkan rasa yang amat kesal kepada keluarga mendiang TBH di atas kematian mendiang. Kerajaan turut bersedih dengan kejadian tersebut dan kehilangan beliau. Dengan selesainya siasatan oleh Suruhanjaya ini, saya amat berharap semua pihak, termasuk keluarga TBH dapat membawa episod ini kepada penutup dengan laporan ini.

Kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil ke atas para pegawai yang terbabit yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.

Suka saya memaklumkan bahawa keputusan siasatan Suruhanjaya Diraja adalah dicapai secara sebulat suara (unanimous).

Dalam laporannya, Suruhanjaya Diraja mengiktiraf kepentingan SPRM sebagai agensi yang berwibawa dalam menangani rasuah serta salah

guna kuasa dan mempunyai keyakinan bahawa SPRM akan menjadi sebuah agensi penguatkuasaan yang disegani dan diteladani oleh pihak lain.

Akhirnya, saya ingin menegaskan bahawa Kerajaan akan terus memastikan keutuhan perundangan negara terus dipelihara, usaha membanteras dan memerangi rasuah di semua peringkat dilaksanakan secara tegas dan telus, dan Kerajaan penuh yakin dan percaya dengan kewibawaan dan integriti SPRM dalam memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa di negara ini.


Kronologi siasatan kematian TBH
Jul 21, 11 3:46pm

Berikut ialah kronologi kematian Teoh Beng Hock, 30, pegawai khas Exco Kerajaan Selangor dan siasatan yang dijalankan.

2009:

16 Julai : Mayat Teoh Beng Hock ditemui pada 1.30 tengah hari di bahagian koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor.

22 Julai : Kabinet memutuskan satu inkues yang diketuai oleh seorang majistret akan dijalankan bagi menentukan punca kematian.

22 Julai : Sebuah suruhanjaya diraja juga diwujudkan dengan terma-terma khusus iaitu meneliti dan mengkaji peraturan berkaitan soal siasat yang diguna pakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

24 Julai : Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar berkata inkues kematian akan dijalankan selama 15 hari bermula 29 Julai.

29 Julai : Prosiding inkues bermula pada pukul 9.20 pagi di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas. Inkues yang ditetapkan selama 15 hari itu dijangka mengumpul keterangan daripada 77 saksi termasuk 28 pegawai SPRM, ahli kimia dan ahli patologi serta beberapa teman rapat Teoh.

29 Julai : Inkues ditangguhkan sehingga Rabu bagi memberi peluang kepada peguam Gobind Singh Deo, wakil keluarga Teoh, peguam Malik Imtiaz Sarwar bagi pihak kerajaan Selangor, dan wakil Majlis Peguam, meneliti dokumen yang baru diserahkan oleh pihak pendakwaan.

5 Ogos : Saksi pertama, pengawal keselamatan Siti Zabedah Yahya memberi keterangan.

19 Ogos : Mahkamah Koroner mengarahkan polis melakukan siasatan lanjut terhadap kandungan sepucuk surat misteri yang mengandungi butiran berkaitan kematian Teoh.

27 Oktober : Keluarga Teoh mengemukakan permohonan kepada Mahkamah Majistret bagi mendapatkan perintah membenarkan mayatnya dikeluarkan dari perkuburan untuk pemeriksaan bedah siasat kedua.

2010:


4 November : Prosiding inkues menyiasat kematian berakhir.

2011:

5 Januari : Mahkamah Koroner memutuskan bahawa kematian Teoh bukan disebabkan bunuh diri, homisid atau penglibatan pihak ketiga.

26 Januari: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan satu suruhanjaya diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen untuk menyiasat punca kematian, dan sama ada terdapat apa-apa ketidakwajaran dalam perjalanan siasatan SPRM terhadap Teoh.

14 Februari : Suruhanjaya memulakan prosiding.

10 Mei : Prosiding siasatan berakhir dengan seramai 70 saksi memberi keterangan termasuk majikan Teoh, Anggota Dewan Undangan Negeri Selangor kawasan Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, dan beberapa pegawai SPRM yang tidak dipanggil ketika inkues di Mahkamah Koroner.

22 Jun : Suruhanjaya menyerahkan laporan hasil siasatan itu kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

21 Julai : Laporan suruhanjaya setebal 124 muka surat dalam bahasa Inggeris diumumkan.

- Bernama

SPRM teliti laporan s'jaya dan ambil tindakan
Jul 21, 11 5:11pm

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan segera meneliti secara keseluruhan laporan suruhanjaya diraja menyiasat kematian Teoh Beng Hock dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap sebarang cadangan atau syor yang dibuat oleh suruhanjaya berkenaan.

NONEDalam kenyataan hari ini, SPRM berkata suruhanjaya itu akan terus menggalas tanggungjawab yang diamanahkan dalam membanteras jenayah rasuah dan memastikan teras Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dapat direalisasikan demi kepentingan rakyat dan negara.

"SPRM komited dan telah memberi kerjasama yang penuh kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja sepanjang perjalanan penyiasatan tersebut dan akan menerima keputusan yang dibuat secara terbuka," menurut kenyataan itu, lapor Bernama.

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz mengumumkan bahawa suruhanjaya diraja itu mendapati setiausaha politik DAP itu membunuh diri.

Nazri berkata, suruhanjaya tersebut memutuskan tindakan bunuh diri itu akibat soalsiasat yang agresif dan berterusan oleh pegawai Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tiga pegawai SPRM didapati telah menggunakan taktik soal siasat yang "agresif, tidak wajar, maka langgar peraturan", kata Nazri dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen petang ini.

Bagaimanapun, Nazri menambah, pegawai SPRM itu tidak mempunyai niat untuk membunuh Teoh.


S'jaya: Teoh alami perubahan minda
Jul 21, 11 9:37pm

Suruhanjaya diraja yang memutuskan Teoh Beng Hock membunuh diri mendapati setiausaha politik itu mengalami perubahan pada mindanya berikutan keraguan, konflik dan emosi keterlaluan yang disumbangkan oleh beberapa faktor.

Faktor penyumbang kepada tekanan yang dialaminya adalah kerana cubaan untuk mengkhianati ketuanya Ean Yong Hian Wah, dinafikan hak untuk tidur, persekitaran yang tidak selesa dan asing serta berada dalam tahanan bagi jangka masa yang panjang.

"Setelah diseksa dengan kesukaran ini, Teoh mengalami perubahan pada keadaan mindanya. Dalam beberapa jam, perubahan ini mengubahnya daripada berada dalam kumpulan berisiko rendah untuk membunuh diri kepada kumpulan berisiko tinggi.

"Keraguan, konflik emosi yang keterlaluan, rasa bersalah yang mendalam semuanya tidak dapat diubah yang ditanggungnya. Akhirnya faktor pencetus krisis tidak dapat diubah yang berlaku kepadanya antara 3.30 pagi dengan 7 pagi pada 16 Julai 2009 telah menyebabkan keadaannya bertambah parah.

"Apabila dia tidak menemui strategi yang berkesan untuk mengatasi tuduhan-tuduhan yang dilontarkan kepadanya, dia mendapati dirinya tidak dapat keluar lagi dari keadaan dahsyat yang membelenggunya.

"Apabila dia putus harapan, Teoh berasa terjebak dan tewas kepada kekecewaan. Disebabkan tingkap di tingkat 14 telah terbuka ataupun mudah dibuka, dan ia adalah jelas dan boleh diakses dari sofa di mana dia berada di luar bilik Nadzri (Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor, Mohd Nadzri Ibrahim), Teoh mendapati bahawa satu-satunya cara untuk melepaskan dirinya daripada kesengsaraan yang dilaluinya adalah dengan melompat keluar dari tingkap itu, biarpun ini bermakna mengambil nyawanya sendiri," kata lima anggota suruhanjaya sebulat suara di dalam laporan setebal 124 muka surat.

Teoh, 30, setiausaha politik Exco kerajaan negeri Selangor, Ean, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang terletak di tingkat 14 bangunan tersebut.

Suruhanjaya yang dipengerusikan Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen merumuskan pendapat tersebut dengan mengambil kira keterangan saksi-saksi dan tiga pendapat pakar psikiatri forensik iaitu Prof Paul Edward Mullen yang mewakili Majlis Peguam dan Dr Badi'ah Yahya dan Dr Nor Hayati Ali mewakili SPRM.

Dalam laporan suruhanjaya itu, Dr Badi'ah dan Dr Nor Hayati menjelaskan bahawa sepanjang beberapa minggu sebelum Teoh disoal oleh SPRM, Teoh perlu berhadapan dan berurusan dengan dua kejadian yang boleh meninggalkan kesan dalam kehidupan yang mungkin menambah tekanan kepada kehidupannya.

Perkara tersebut ialah tarikh pernikahannya yang dibawa ke hadapan dari tarikh asal yang ditetapkan dalam 2010 ke 13 Oktober 2009 setelah mengetahui tunangnya mengandung dan pengumpulan dokumen oleh SPRM Selangor daripada Pejabat Daerah dan Pejabat Tanah yang membayangkan bahawa ketuanya Ean tidak mengendalikan peruntukan dengan betul.

Menurut Dr Badi'ah dan Dr Nor Hayati, keadaan tersebut boleh mengubah tabiat dan tingkah laku Teoh serta berkemungkinan dianggap oleh Teoh sebagai situasi yang berpotensi menimbulkan ancaman.

Laporan suruhanjaya itu turut memetik pandangan Prof Mullen: "manusia tidak membunuh diri mereka kerana mereka mempunyai suatu kaedah untuk digunakan, mereka menggunakan kaedah yang jelas dan mudah diperoleh sekiranya mereka berhasrat untuk membunuh diri.

"Tingkap dari mana Teoh Beng Hock jatuh menunjukkan suatu kaedah yang jelas dan mudah diakses. Bahawa terdapat suatu tingkap yang besar yang mudah dibuka di tingkat 14 mana-mana pejabat, apatah lagi pusat soal siasat yang pada saya merupakan sesuatu yang luar biasa."

Suruhanjaya juga berpendapat dari segi psikologi Teoh, walaupun pernikahan dan persediaan baginya merupakan peristiwa hidup yang positif bagi Teoh, namun ia boleh juga membawa tekanan kepadanya dan berkemungkinan menjadi teruk apabila ditambah kepada peristiwa hidup negatif.

Suruhanjaya juga berpendapat walaupun SPRM Selangor memulakan penyiasatan pada Jun 2009 dan ketika itu Teoh dilihat mampu mengawal tekanan namun apabila SPRM menyerbu pejabat Ean dan memulakan pengeledahan di situ, Teoh didorong oleh perasaan takut di mana ia dijelaskan melalui pola panggilan telefon yang dibuat Teoh kepada peguamnya M Manoharan.

Ibu, isteri Teoh tolak keputusan s'jaya diraja
Jul 21, 11 5:56pm

Isteri Teoh Beng Hock - Soh Cher Wei - menganggap penantian berbulan-bulan hasil siasatan Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menentukan punca kematian suaminya sebagai 'mimpi' yang baru berakhir.

selayang hospital teoh beng hock family test 191009  wife su shu huiSambil mengucapkan 'terima kasih' kepada suruhanjaya yang diarah ditubuhkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana memberi harapan palsu itu, Soh Cher Wei berkata rumusan itu ibarat 'tamparan' yang mengejutkannya dari lena dibuai mimpi.

"Terimakasih RCI kerana membiarkan saya dibuai mimpi untuk selama beberapa bulan. Sekarang selepas ditampar (dikejutkan), sekarang masa untuk bangkit,” katanya dalam SMS kepada media.

[Baca berita penuh]Sementara itu, Bernama melaporkan ibu kepada mendiang Teoh Beng Hock, juga menolak hasil siasatan dan keputusan Suruhanjaya Diraja Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock, bahawa kematian anaknya berpunca daripada bunuh diri.

Suruhanjaya siasatan terdiri daripada lima anggota diketuai oleh seorang hakim Mahkamah Tinggi telah menjalankan prosiding siasatan selama 50 hari dan memanggil 70 saksi.

Teng Huw Hoi, 58, berkata beliau tetap yakin bahawa Teoh tidak membunuh diri atas alasan anaknya itu seorang yang baik.

"Saya seorang ibu, saya tidak boleh terima anak saya mati bunuh diri," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Alor Gajah hari ini.

NONETeng yang enggan mengulas lanjut, sebaliknya menyerahkan kepada pihak peguam untuk mengeluarkan kenyataan.

Kata Teng, beliau dan suaminya Teoh Leong Hwee serta anggota keluarga lain akan ke Kuala Lumpur pada petang ini untuk menemui peguam mereka.

Keputusan mengenai punca kematian Teoh itu terkandung dalam laporan setebal 124 muka surat prosiding suruhanjaya diraja menyiasat kematiannya yang didedahkan kepada umum hari ini.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, plaza berkenaan.
Satu lagi faktor yang mempunyai implikasi yang serius ke atas Teoh ialah penyerahan komputer peribadinya kepada pegawai SPRM dan lebih buruk lagi ialah pendedahan kata laluan akaun e-mel kepada pegawai SPRM.

"Memandangkan ini merupakan kunci kepada perkara yang menyentuh hal peribadinya, Teoh berkemungkinan merasakan yang privasinya dilanggar secara paksaan dan rahsia kehidupannya terdedah.

"Ini merupakan suatu perlanggaran hak diri Teoh yang serius yang menambahkan lagi kebimbangan dan kerisauannya," laporan itu menyebut.

Bagi melengkapkan laporan patologi, suruhanjaya telah memanggil Pegawai Perubatan Forensik Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Mohamed Noor, Pakar Perunding Perubatan Jabatan Forensik dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Dr Khairul Azman Ibrahim dan Pensyarah Kanan Unit Forensik Pusat Perubatan Universiti Malaya Dr Prashant Naresh Samberkar serta dua pakar patologi asing iaitu Dr Pornthip Rojanasunand (Thailand) dan Professor Dr Peter Vanezis (United Kingdom) memberi keterangan.

Suruhanjaya turut bersetuju dengan anggaran masa kematian Teoh antara 7.15 pagi dengan 11.15 pagi pada 16 Julai 2009 yang diberikan kesemua pakar patologi forensik kecuali Dr Pornthip dan berpendapat Teoh jatuh dari tingkap di tingkat 14 Plaza Masalam bertepatan di atas tempat di mana mayatnya dijumpai.

Anggota suruhanjaya turut menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan beberapa pendapat yang dikemukakan Pornthip dan mendapati beliau amat spekulatif.

"Pada pendapat kami kesan merah jambu cerah pada tengkuk sebenarnya disebabkan oleh kesan post mortem. Kesan itu tidak mungkin disebabkan oleh lebam sebagaimana yang didakwa oleh Dr Pornthip (Pornthip mendakwa ia kesan cekikan dengan tangan) kerana ini tidak ditemui oleh Dr Prashant dan Dr Khairul semasa pemeriksaan post mortem pertama.

"Kesan tersebut disebabkan oleh darah daripada keretakan tulang rahang yang menyerap ke dalam bahagian tengkuk, yang seakan-akan lebam selepas kematian Teoh," menurut laporan itu.

Mengenai keretakan linear pada tengkorak dan pendarahan pada permukaan otak, suruhanjaya memutuskan bahawa ia adalah impak sekunder akibat daripada jatuh dan menolak dakwaan Dr Pornthip bahawa Teoh telah dipukul oleh objek tumpul sebelum dia jatuh.

Suruhanjaya berkata sekiranya Teoh telah dipukul dengan objek tumpul dan mengalami kecederaan kepala yang teruk, beliau tidak mungkin dalam keadaan sedar berjalan ke tingkap untuk keluar darinya dan tidak mungkin mendarat dengan kakinya dahulu.

- Bernama


Polis: Mat Sabu akan didakwa buat tuduhan palsu
Hafiz Yatim
Jul 21, 11
5:30pm

Polis hari ini tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan ke atas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu kerana didakwa membuat tuduhan palsu bahawa kenderaan polis merempuh motosikal yang dinaikinya.

NONEPengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Salleh Mat Rashid, berkata tidak ada kebenaran bahawa Land Rover milik polis melanggar motosikal pemimpin PAS itu.

"Malah rakaman CCTV menunjukkan beliau terjatuh dari kenderaannya selepas terlanggar pembahagi jalan,” katanya.

Video berkenaan menunjuk sebuah Land Rover mengejar dua motosikal, satu yang dibonceng oleh Mat Sabu. Namun visual berkenaan tidak jelas menunjukkan apa yang berlaku kerana beberapa sudut pandangan tidak dapat dirakamkan.

"Menurut siasatan kami, Mat Sabu cedera ringan dan diberi rawatan unit pesakit luar. Kami tidak faham mengapa beliau perlu berkerusi roda. Kami tidak tolak kemungkinan mengambil tindakan ke atasnya,” katanya.

NONEMat Sabu semalam menafikan beliau berlakon dan berkata skru sepanjang 2.5 inci terpaksa dimasukkan ke belakang pelipat lutut kanannya yang mengalami kecederaan.


Isteri Sarbaini syak ada unsur jenayah
Jul 21, 11 4:00pm

Maziah Manap balu Allahyarham Sarbaini Mohamed yang dijumpai mati di bangunan Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Kuala Lumpur mengesyaki wujud unsur jenayah serta mahu polis menyiasat.

NONE“Kami sukacita menegaskan bahawa kami tidak menuduh bahawa arwah telah dibunuh, namun kemungkinan terdapat unsur-unsur jenayah atau foul play yang menyebabkan kematian arwah tidak boleh dibiarkan berlalu begitu sahaja,” katanya dalam satu kenyataan.

Maziah berkata rasa curiganya timbul selepas Raja Petra menerusi tulisannya mendedahkan bahawa allahyarham 'didera' sebelum menemui ajal.

Sehingga semalam, Raja Petra telah menulis tujuh entri dan yang terbaru dalam blognya mendakwa seorang penolong penguasa SPRM telah membawa Sarbaini ke pejabat Ketua Unit Siasatan SPRM yang terletak bersebelahan bilik pantri di aras tiga bangunan itu.

Tidak menuduh

"Di sana, Sarbaini telah 'didera' secara lisan (kerana mahu mengubah keterangan). Secara tiba-tiba mereka membawa Sarbaini ke bilik pantri dan telah menghukum Sarbaini dengan mengarahkan dia berdiri di atas kaki lima tingkap (bilik pantri)," tulis Raja Petra.

Beliau juga dalam blognya berkata pegawai SPRM itu dilaporkan berkata 'orang macam kau ni lebih baik mati dari hidup menyusahkan orang lain.'

NONEKata-kata itu mengejutkan Sarbaini yang bertindak memanjat tingkap apabila terus dihina.

Tulis Raja Petra lagi secara tiba-tiba tali pinggang Sarbaini tersangkut di kaki lima tingkap, dan dia hilang pertimbangan lalu jatuh.

Menurut Maziah, beliau tidak menuduh bahawa suaminya telah dibunuh tetapi mahu tulisan Raja Petra itu disiasat.

Ini kerana jelasnya, dalam pendedahan itu Raja Petra turut mengaitkan dua pegawai SPRM yang bertanggungjawab menyoal-siasat Sarbaini.

“Malangnya setelah membaca pendedahan oleh Raja Petra menerusi blognya, yang mengaku menerima maklumat daripada orang-orang dalam daripada kalangan pegawai SPRM dan pegawai dan anggota polis sendiri, kami percaya bahawa benar atau tidaknya pendedahan Raja Petra mestilah disiasat sehingga ke akar umbi, malah ke lubang cacing, terutama bila beliau menyatakan dengan jelas nama dua orang pegawai SPRM yang terlibat secara langsung dengan kematian arwah,” katanya.

Tempat kejadian

Berikutan pendedahan itu, peguam keluarga Sarbaini, Awtar Singh berkata pihaknya akan membuat satu laporan polis dalam masa terdekat.

Selain itu, jelas Awtar, pada inkues yang akan bersambung 2 Ogos ini, beliau akan meminta agar mahkamah koroner sekali lagi melawat tempat kejadian.

NONESarbaini, penolong pengarah Kastam yang disiasat dalam Operasi 3B, ditemui mati di pejabat SPRM Kuala Lumpur pada 6 April lalu ketika datang secara sukarela untuk menukar pengakuannya.

Sebanyak 27 saksi telah selesai memberi keterangan di hadapan Aizatul Akmal sehingga 15 Julai lalu.

Pada 15 Julai lalu, DSP Sharul Othman Mansur berkata, Sarbani tidak membunuh diri ataupun dibunuh.

Sharul Othman, yang merupakan pegawai forensik berkata penelitiannya di kawasan kejadian menunjukkan Sarbani cuba untuk melompat ke arah gelanggang badminton tetapi terjatuh menyebabkan kematiannya

Tiada ulasan: