Selasa, 26 Julai 2011

JANGAN APA CARA DAN SISTEM NIAT NAK MENIPU...TAK ELOK..MALAH HARAM JIKA MENIPU..SENANG GUNA DAKWAT TU..MURAH..

Air Asia beri tamparan kepada Najib?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, menerima tamparan hebat sekali lagi apabila syarikat tempatan paling terkemuka dan dikenali seluruh negara, Air Asia dilaporkan akan memindahkan pusat pengurusannya keluar daripada negara ke Indonesia.

Selepas memalukan negara di persada antarabangsa dengan cara tidak cerdik pengendalian Bersih 2.0 sehinggalah penahanan peguam hak asasi Perancis William Bourdon, Asia Sentinel melaporkan bahawa Najib dan negara kini kena terpaksa berdepan pula dengan keputusan Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia, Tony Fernandes yang mengesahkan keputusan untuk memindahkan pusatnya ke Jakarta Khamis lalu, di Tokyo.

Laporan itu memetik Tony sebagai berkata langkah itu adalah untuk menaikkan taraf imej Air Asia sebagai syarikat penerbangan Asia Tenggara dan bukan sekadar syarikat penerbangan Malaysia.

Air Asia berkembang pesat ketika negara di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri (kini Tun) Abdullah Ahmad Badawi dan dikaitkan juga dengan menantu beliau yang kini ketua pemuda Umno, Khairy Jamaludin Abu Bakar.

“Saya tak tahu sama ada Najib diberitahu atau tidak. Tapi buat apa Tony harus peduli? Ada asas perniagaan yang cukup untuk berpindah ke Jakarta,” kata seorang rakan perniagaan yang rapat dengan Tony.

Asia Sentinel turut menceritakan bahawa lawatan Najib ke tiga negara baru-baru ini hanya untuk memperbaiki imej negara selepas terjejas teruk akibat cara kerajaan pimpinannya mengendalikan perhimpunan awam Bersih 2.0 yang menuntut pilihanraya adil dan bersih.

“Seperti yang berlaku 1980-an, Malaysia turut meng’hitam’kan laporan mengenai perhimpunan tersebut dalam majalah The Economist,” tulis laporan itu lagi.

Selepas itu, laporan itu berkata pada tanggal 23 Julai yang lalu, negara terpaksa berdepan dengan keputusan Suruhanjaya Diraja yang merumuskan bahawa ‘seorang pembantu politik kepada seorang ahli politik pembangkang telah didesak sebegitu teruk dalam satu marathon soal-siasat kerana pembelanjaan pejabat sehingga beliau buang sendiri keluar daripada tingkap dan bunuh diri.’

Ini pula diikuti dengan penahanan Bourdon di KLIA yang akhirnya dihantar pulang ke Paris Jumaat lalu.

“Keputusan Air Asia untuk memindahkan ibu pejabatnya ialah satu propaganda negatif yang serius kepada pelan 1Malaysia Najib, yang merupakan satu usaha intensif untuk menarik pelaburan asing ke dalam negara.

Pada September 2010, kerajaan Malaysia telah mengumumkan satu pelan agresif untuk menggerakan beratus billion dalam pelaburan swasta untuk membawa negara keluar daripada perangkap golongan pendapatan sederhana, dan melipat gandakan pendapatkan untuk membawa Malaysia ke tahap negara membangun pada 2020,” kata laporan tersebut.

Air Asia, kata Asia Sentinel mungkin merupakan syarikat kedua selepas Petronas yang mempunyai impak antarabangsa.

“Petronas telah melakukannya dengan mengiklankan dirinya semasa Formula 1 dan menaja sebuah kereta, di mana Tony juga melakukannya juga,” tambah laporan itu lagi.

Air Asia yang dilancarkan pada tahun 2002 dengan hanya dua kapal terbang, kini memiliki 93 kapal terbang yang menakluki seluruh Asia. Selain itu, adanya juga Air AsiaX yang terbang ke Eropah, Jepun dan Korea. Sebelum ini, syarikat tersebut baru sahaja menempah 300 Airbus A30neos untuk mengembangkan penerbangannya ke luar Asia.

“Ini bukan sahaja merosakkan imej awam. Untuk 10 tahun yang lepas, berdasarkan report Reuters, syarikat swasta telah melabur sebanyak RM535 billion, berdasarkan data rasmi. Pelaburan swasta untuk Malaysia hanya 10 peratus daripada GDP, yang terendah di Asia dan satu pertiga daripada apa yang sebelum krisis kewangan Asean 1998. Kerajaan, menurut Reuters, menyumbangkan separuh daripada pelaburan di Malaysia,” kata laporan tersebut.

Tambahnya lagi, Malaysia sudah lama dibelenggu pengeluaran modal dari negara, yang sering dilihat sebagai satu indikasi ketidakpercayaan para peniaga terhadap negara, walaupun dalam kes Malaysia mungkin sebahagian besar itu berpunca daripada kecurian balak yang keluar daripada negara melalui Sarawak dan Sabah.

“Walaupun begitu, laporan Global Financial yang berpusat di Amerika Syarikat telah menjangkau dalam satu laporan 2010 bahawa sebanyak RM888 billion telah keluar daripada negara antara tahun 2000 sehingga 2008.

Pengeluaran wang haram secara amnya melibatkan pemindahan wang yang diperolehi melalui aktiviti-aktiviti haram seperti rasuah, urus niaga yang melibatkan barang-barang seludup, kegiatan jenayah dan usaha untuk kekayaan tempat perlindungan daripada pihak berkuasa cukai.

Ketika ditanya mengapa beliau membuat keputusan untuk memindahkan ibu pejabat Air Asia ke Jakarta, ini jawapan Tony.

“Asean berpusat di Jakarta, dan Indonesia bakal menjadi ekonomi terbesar di Asean dalam masa yang akan datang… dan saya suka di sini,” kata Tony dipetik Asia Sentinel.

Jawapan Tony, kata laporan itu sudah menunjukkan bahawa beliau telahpun membeli sebuah rumah yang baru di Jakarta. Namun yang lebih penting, adakah ini turut menunjukkan bahawa ekonomi negara semakin malap di bawah kepimpinan Najib?


Biometrik: Bukan langkah selamat malah sia-sia

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Penggunaan sistem biometrik dalam pilihanraya, terutama bagi proses pengesahan pegundi, bukanlah satu langkah yang baik, tepat dan selamat, malah merupakan usaha yang sia-sia dan membazir.

Untuk membolehkankan pilihanraya di negara ini dilaksanakan dengan bersih dan adil, Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) tidak sepatutnya memperkenalkan sistem itu, tetapi menimbang 8 cadangan jawatankuasa Bersih 2.0 yang dikemukakan kepada pihak SPR dan kerajaan baru-baru ini.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata, hanya dengan menerima cadangan itu, semoga imej dan integriti pemerintah dan SPR di mata dan hati rakyat Malaysia dapat dipulihkan.

Menurut beliau, setiap sistem teknologi maklumat yang memerlukan pengesahan aplikasi sistem akan merujuk kepada pengkalan data.

Katanya, SPR telah diketahui umum telah lama menggunakan aplikasi teknologi maklumat untuk menyimpan maklumat pengundi di dalam pengkalan data.

"Malah maklumat daftar pengundi boleh dicapai oleh setiap pengundi secara ‘online’ dengan menggunakan kekunci unik seperti nombor kad pengenalan untuk aplikasi sistem SPR itu mengarahkan capaian maklumat pengundi daripada pengkalan data SPR.

"Rakyat tahu masalah utama aplikasi sistem teknologi maklumat SPR bukanlah pada aplikasi itu, tetapi data atau maklumat yang berada di dalam pengkalan data SPR," katanya ketika dihubungi hari ini bagi mengulas cadangan SPR untuk memperkenalkan sistem biometrik dalam pilihanraya.

Menurut beliau, dalam konteks SPR, hanya SPR sahaja yang tahu siapa yang bertanggungjawab untuk memasukkan dan mengemaskinikan data atau maklumat tersebut di dalam pengkalan data.

Data atau maklumat di dalam pengkalan data, katanya, tidak boleh berubah dengan sendirinya. Sebaliknya, ia hanya boleh berubah dengan tindakan manusia yang menggunakannya.

"Siapa yang menggunakannya? Anda tahu siapa? Kalau SPR tahu bahawa masalah utama adalah integriti data atau maklumat bukanlah kerana aplikasi capaian teknologi maklumat atau sistem maklumat itu, kenapa sistem biometrik dicadangkan?

"Sistem biometrik juga adalah sebuah aplikasi teknologi maklumat atau sistem maklumat seperti aplikasi yang digunakan sekarang, cuma perbezaannya adalah cadangan baru itu menggunakan ‘hardware’ atau perkakasan serta perisian dan bukan ‘software’ atau perisian semata-mata untuk capaian data atau maklumat pengundi dari pengkalan data seperti yang digunakan hari ini," ujarnya.

Sebagai contoh, katanya, sistem biometrik yang menggunakan cap jari akan bertindak sebagai kunci unik seperti nombor kad pengenalan untuk capaian data atau maklumat daripada pengkalan data.

"Setiap rakyat Malaysia mempunyai nombor kad pengenalan unik dan boleh dipadankan dengan cap jari yang juga unik. Sepertimana maklumat nombor kad pengenalan yang perlu dimasukkan ke dalam pengkalan data untuk membolehkan maklumat pengundi dicapai (nama penuh, alamat, tempat mengundi dan sebagainya), cap jari juga perlu dimasukkan ke dalam pengkalan data untuk membolehkan capaian itu dilakukan.

"Sepertimana didapati terdapat nombor kad pengenalan yang sama tetapi mempunyai tempat mengundi yang berbeza (pelbagai lokasi), cap jari juga boleh dipadankan dengan tempat mengundi yang berbeza selagimana nombor kad pengenalan dan cap jari yang sama dimasukkan oleh SPR ke dalam beberapa rekod (tempat mengundi dan alamat) yang berbeza, keputusan daripada sistem biometrik juga akan menghasilkan senarai pengundi yang boleh mengundi di beberapa lokasi mengundi," kata Nasrudin (gambar).

Oleh itu, menurutnya, isu ketelusan dan pengundi hantu bukanlah kerana aplikasi capaian (perkakasan atau/dan perisian). Jadi, apa perlu ia ditukarkan jika prosesnya sama? Pertukaran lebih dilihat hanya dari aspek kosmetik luar.

"Jawapannya adalah tidak perlu. Siapakah lagi yang akan mendapat habuan dari kegawatan ini melalui cadangan sistem biometrik itu?

"Secanggih manapun aplikasi capaian teknologi maklumat atau sistem maklumat itu (perkakasan atau perisian, biometrik (cip/kad Id, suara, pengesahan ibu jari atau mata), jika data atau maklumat yang sedia ada di dalam pengkalan data tidak dibersihkan, tidak dikawal dan diurus selia secara bebas oleh badan yang bebas serta dipercayai rakyat akan ketelusan mereka, saya tidak melihat sumbangan sistem biometrik itu kepada ‘ketelusan' itu khususnya penyelesaian kepada solusi isu pengundi hantu.

"Malah manipulasi sistem biometrik boleh dilakukan kepada pengkalan data. Biometrik boleh mencegah penipuan pilihanraya, Biometrik juga boleh digunakan untuk menipu pilihanraya,” tegas beliau.


Bourdon: Majlis Peguam pertikai langkah kerajaan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Majlis Peguam Malaysia mempertikaikan tindakan Jabatan Imigrasen menangkap dan menghantar pulang peguam hak asasi manusia Perancis, William Bourdon baru-baru ini.

Presidennya, Lim Chee Wee dalam satu kenyataan medianya berkata, alasan jabatan itu kononnya peguam itu melanggar peraturan lawatannya ke Malaysia tidak boleh diterima dan tidak mencukupi.

Beliau mengulas tindakan pegawai Jabatan Imigrasen yang menaiki pesawat yang membawa Bourdon dari Pulau Pinang di KLIA Jumaat lepas dan mengiringinya ke pajabat jabatan itu.

Ketika itu, Bourdon bersama pengiringnya iaitu seorang pegawai Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cythia Gibrel, dan isterinya dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur selepas memberikan ucapannya dalam satu majlis di sana.

Bourdon dijadualkan memberikan ucapan di majlis kutipan dana untuk membiayai tindakan Suaram yang membuka satu kes penyiasatan ekoran dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene di Mahkamah Perancis.

Bourdon adalah salah seorang peguam yang mewakili Suaram. Beliau dijadual berucap di Dewan Sivik MPPJ dan Ipoh keesokan harinya.

Tindakan kerajaan ini, kata Lim Chee Wee, menyebabkan rakyat membuat kesimpulan bahawa ia dilakukan ekoran ucapannya di Pulau Pinang sebelum itu, berkaitan dengan dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam dari syarikat Perancis.

"Majlis Peguam Malaysia menuntut kerajaan Malaysia memberikan alasan yang munasabah secara terbuka ekoran tindakan menghantar pulang peguam Perancis itu untuk menghilangkan keraguan terhadap kes penangkapan dan penghantaran pulang ini.

"Kejadian ini memberikan satu lagi kesan negatif kepada nama Malaysia dalam hak asasi manusia yang melibatkan rakyat asing," kata Lim Chee Wee lagi.


Kerajaan silap anggap biometrik selesaikan masalah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Julai: Kerajaan silap apabila menyifatkan langkahnya memperkenalkan sistem biometrik boleh meredakan kebimbangan terhahap ketelusan pilihan raya kerana sistem ini menambahkan lagi kebimbangan rakyat.

Dr. Dzulkefly Ahmad ketika diminta mengulas perkara itu berkata, sistem biometrik hanya mampu mengenal pasti mereka yang mempunyai MyKad dan berdaftar sebagai pemilih dalam senarai pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di kawasan tertentu.

Bagaimanapun, sistem itu masih tidak mampu menyelesaikan masalah pokok yang dibimbangi rakyat iaitu pengundian berganda.

"Apakah jaminan seseorang yang telah mengundi tidak boleh mengundi lagi di tempat-tempat lain.

"Apatah lagi sistem biometrik hanya diketahui oleh pegawai dan tidak diketahui oleh rakyat dan petugas.

"Berbeza dengan dakwat kekal, apabila sesorang itu dicalit dakwat, semua orang tahu bahawa beliau telah mengundi dan tidak boleh mengundi lagi," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Dzulkefli mengulas pengumuman SPR persetujuan kerajaan agar biometrik digunakan untuk pengesahan pengundi di hari pilihan raya nanti.

Sistem ini akan disambungkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara untuk mengesahkan status sesaorang pengundi.

Persoalan sistem ini menjadi hangat kerana hilangnya keyakinan rakyat terhadap ketelusan dan kewibawaan SPR.

Ini kerana, pelbagai maklumat tersebar kononnya beberapa pemimpin kanan SPR dilantik khas oleh pemimpin kerajaan untuk mempastikan kemenangan BN.

Usaha pimpinan kampus pendidikan tinggi di Malaysia untuk menggunakan sistem yang serupa dalam pilihan raya kampus juga ditentang hebat oleh pelajar kerana isu ketidakyakinan kepada pengendali pilihan raya.

Dr Dzulkefli yang baru dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS (PPP) berkata, sebaliknya, sistem menggunakan dakwat kekal adalah yang terbaik setakat ini kerana ia boleh dilihat oleh semua orang yang terlibat.

Sehubungan itu, beliau yakin, sistem biometrik yang cuba hendak diperkenalkan SPR dan mendapat sokongan Kabinet ini tidak akan mengembalikan keyakinan rakyat terhadap sistem pilihan raya di negara ini.

Tahniah kepada rakyat

Namun begitu, beliau mengucapkan tahniah kerpada rakyat negara ini, khasnya Bersih 2.0, kerana akhirnya kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) mengakui bahawa sistem pilihan raya di negara ini tempang dengan adanya pengundian berganda untuk seorang pengundi.

"Setelah mengakui hakikat inilah, kerajaan mahu memperkenalkan sistem biometrik ini," kata Dr Dzulkefli.

Namun, kata Dr Dzulkefli (gambar kanan) , penyelesaian yang diberikan kerajaan BN ini seumpama mahu menggunakan senjata besar yang canggih, misile misalnya, bagi membunuh seorang 'bandit' .

"Ia tentu berbelanja besar dalam masa yang suntuk kerana timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyidin telah mengumumkan pilihan raya sudah tidak beberapa bulan saja lagi," katanya.

Beliau yakin, sebagaimana pembelian dakwat sebelum ini, projek 'biometrik' akan tinggal cadangan sahaja.

"Jika ia hendak dilaksanakan juga, kerajaan akan hadapi masalah belanja yang besar, latihan, keyakinan rakyat dan sebagainya," kata beliau.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan kepada kerajaan agar isu ini diselesaikan dengan cara yang semudah mungkin.

"Mengapa takut sangat dengan penggunaan dakwat kekal sedangkan ia terbukti berjaya di negara yang paling lama demokrasinya di dunia sebelah sini iaitu India.

"Cara ini mudah dan telus kepada rakyat kerana isu sebenar adalah ketelusan. Guna biometrik hanya akan dapat ditentusahkan oleh pegawai bertugas sahaja berbanding dakwat kekal yang boleh disaksi oleh semua yang berada dalam tempat mengundi," kata beliau lagi.

Beliau tidak dapat membayangkan kerumitan yang bakal berlaku di hari mengundi nanti jika sistem biometrik diperkenalkan dalam keadaan tanpa latihan yang cukup kepada pegawai dan kefahaman yang jelas dari rakyat.

PENDAPAT BERKAITAN

Sistem biometrik tidak selamat


DBKL batal saman penduduk diputus 11 Ogos
Jul 25, 11 7:05pm

Mahkamah Tinggi menetapkan 11 Ogos ini untuk memutuskan permohonan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk membatalkan saman penduduk Ladang Bukit Jalil berhubung notis pengusiran dan merobohkan rumah mereka.

Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof menetapkan tarikh itu dalam kamar selepas mengadakan perjumpaan dengan peguam Muhammad Afiq Mohamad Noor, yang mewakili 41 penduduk yang merupakan bekas pekerja ladang dan Ashmadi Othman yang mewakili Datuk Bandar Kuala Lumpur.

Ashmadi memberitahu media bahawa beliau telah mengemukakan hujahan bertulis kepada hakim hari ini manakala Muhammad Afiq akan berbuat demikian sebelum 10 Ogos ini.

Pada 14 Mac lepas, penduduk ladang berkenaan memfailkan saman terhadap Datuk Bandar Kuala Lumpur bagi mendapatkan pengisytiharan bahawa mereka mempunyai hak eksklusif dan ekuiti terhadap tanah itu, mereka juga memfailkan permohonan injunksi sementara untuk menghalang DBKL daripada merobohkan rumah mereka.

Pada 10 Mei lepas, Hakim Zabariah menolak permohonan mereka untuk injunksi sementara bagi menghalang DBKL daripada merobohkan rumah mereka.

Bagaimanapun, mereka berjaya memperoleh injunksi sementara daripada Mahkamah Rayuan sementara menunggu rayuan mereka didengar berhubung keputusan Mahkamah Tinggi itu.

Mahkamah Rayuan akan mendengar kes itu pada 10 Ogos ini.

Ladang Bukit Jalil, sebelum ini berkeluasan 7,200 hektar berkurangan kepada 10.4 hektar selepas pembangunan pesat di kawasan itu.

Pada perbicaraan untuk mendengar permohonan injunksi 27 April lepas, mahkamah diberitahu DBKL menyerahkan tanah (10.4 hektar) itu kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk dijadikan kawasan perkuburan Islam.

Peguam Ragunanth Kesavan yang mewakili penduduk berhujah penduduk berkenaan bukan setinggan kerana mereka tidak menceroboh kawasan berkenaan dan tinggal di situ selepas tanah itu dijual kepada pemaju swasta.

Ashmadi berhujah bahawa Datuk Bandar hanya menjalankan tugasnya dengan mengeluarkan notis pengusiran itu dan saman terhadap Datuk Bandar adalah tidak wajar.

--Bernama

Mesyuarat sulung majlis media 'gagal'
Salhan K Ahmad
Jul 25, 11
8:06pm

Wakil media arus perdana menyuarakan bantahan keras ke atas cadangan kerajaan untuk menubuhkan Majlis Perundingan Media (MPM) dalam mesyuarat rundingan pertama yang diadakan hari ini.

Seorang daripadanya, Datuk Nuraina Samad berkata beliau serta beberapa orang pengarang lain membantah cadangan berkenaan kerana ia dilihat sebagai satu lagi bentuk kawalan ke atas akhbar.

"Mereka kata ianya majlis perundingan tapi sebenarnya majlis ini hanyalah satu lagi bentuk kawalan," kata editor pengurusan dan penulis blog itu.

azlanSedangkan media hari ini sudah bergelut dengan dengan soal kredibiliti dan undang-undang sedia ada seperti Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, katanya ketika ditemui Malaysiakini selepas mesyuarat tersebut.

Beliau turut mempertikaikan mengapa pegawai kanan perdana menteri perlu hadir di majlis berkenaan sedangkan wakil media dalam talian tidak hadir.

Turut disuarakan dalam mesyuarat berkenaan ialah kegelisahan pengarang akhbar yang bimbang sekiranya cadangan penubuhan majlis berkenaan akan terus menjejaskan persepsi pembaca, katanya.

"Bagaimana majlis ini akan dapat membantu jualan akhbar?" soalnya.

Mesyuarat sulung itu dihadiri antara lainnya pengerusi Bernama Datuk Abdul Rahman Sulaiman, pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Meor Kamarul Shahid serta wakil pengarang dari akhbar berbahasa Cina - Kumpulan Sin Chew.

Lapor balik pada kerajaan

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh ketua setiausaha kementerian berkenaan, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf itu sepatutnya membariskan sekurang-kurangnya 80 orang pengarang kanan daripada organisasi media cetak dan elektronik, mengikut kertas cadangan yang dikemukakan kepada wakil media sebelum ini.

Kamaruddin juga mengakui, pertemuan yang diadakan hari ini merupakan satu "kegagalan" namun beliau gembira kerana pengarang berkenaan tetap menyuarakan pendapat mereka.

azlanJelasnya, kerajaan bercadang untuk menjalankan perbincangan secara berperingkat-peringkat dan mesyuarat hari ini melibatkan sebahagian besar pengamal media cetak.

"Selepas ini baru kita panggil media baru, tapi dengan media cetak pun sudah gagal... Saya lapor balik kepada kerajaanlah.

"Ini hanya untuk dapatkan maklum balas tapi saya mahu yakinkan bahawa majlis ini bukan untuk mengawal tapi hanya majlis rundingan. Ia tiada kuasa eksekutif," katanya lagi ketika ditemui Malaysiakini di majlis sama.

Jelasnya, idea untuk menubuhkan majlis media telah dibincangkan sejak tahun 1970-an namun sehingga kini tidak berhasil.

"Sebab itulah kita berharap dengan adanya mesyuarat ini, ia akan membuka jalan kepada penubuhan satu majlis media. Kita cuma mahu menolong, lain tak ada.

"Apa yang kita mahu, supaya (media) ada badan pengawal sendiri... Tapi buat masa ini ianya agak sukar. Tiada orang yang mengambil langkah pemula, jadi kita mahu ada perbincangan dahulu," katanya lagi.

Nazrin: Raja perlu penasihat berani nyata kebenaran
Jul 25, 11 8:22pm

Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah bertitah adalah amat penting Raja-Raja disembah maklumkan secara berterus terang mengenai cerita sebenar dan sama sekali tidak dipagari oleh mereka yang berkepentingan diri sehingga Raja tergamak diperalatkan.

"Raja wajib memiliki kumpulan penasihat yang jujur lagi ikhlas, kumpulan penasihat yang peka kepada denyut jantung dan denyut nadi warga, kumpulan penasihat yang tegas lagi berani menyatakan yang benar," titah baginda dalam Wacana Ilmu Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang bertema "Peranan Institusi Raja Melayu Dalam Memupuk Perpaduan Warga" di Shah Alam hari ini.

judges conference 090408 raja nazrinMenurut baginda, Raja sendiri hendaklah bersedia menerima hakikat dan kenyataan, betapa pahit dan berat sekalipun, kerana keadilan tidak mungkin dapat ditegakkan tanpa kebenaran.

Raja Nazrin Shah (kiri) bertitah bahawa Raja tidak dapat berperanan secara bermakna sekiranya Raja sentiasa dilukiskan dengan sebaik-baik gambaran.

"Ia bukan sahaja melukiskan gambaran palsu tetapi telah tidak bersifat adil kepada Raja, menidakkan hak Raja menyempurnakan tanggungjawab secara saksama untuk membolehkan peranan Raja diterima baik oleh warga," titah baginda.

Baginda bertitah adalah benar persaingan politik semakin sengit dan juga benar isu agama dan isu kaum amat sensitif tetapi persaingan politik hanyalah mengambil kesempatan memperjudikan isu agama dan isu kaum serta mengeksploitasi sentimen ketidakpuasan hati rakyat yang lebih rencam.

"Dalam setiap perselisihan dan dalam segala perbalahan tidak mungkin satu pihak betul semua dan tidak mungkin satu pihak salah semua tetapi kaedah mencarikemenangan mutlak dan kaedah mahu menjatuhkan lawan telah mengetepikan elemen adab, elemen adat, elemen moral dan elemen agama," titah Raja Nazrin.

Baginda bimbang jika suhu politik semakin panas, impian untuk membina perpaduan akan menemui mimpi ngeri yang sangat menakutkan.

Oleh itu baginda bertitah perlu ada institusi yang berwibawa untuk menurunkan suhu politik yang semakin panas, institusi yang kekal berkecuali dan institusi yang dapat diterima untuk membantu menenangkan suasana.

Raja Nazrin bertitah untuk itu amatlah penting dipastikan Raja kekal dalam disiplin yang berada di atas polemik politik tetapi Raja juga ada amanah, ada tanggungjawab untuk memastikan negara aman dan warga hidup secara rukun secara damai.

"Tetapi Raja tidak memiliki lampu ajaib yang boleh memupuk perpaduan dalam sekelip mata apatah lagi jika suasana sudah terlalu berkecamuk," titah baginda.

Menurut Raja Nazrin, sebaik peranan kepada Raja adalah untuk memberi nasihat secara tertutup kepada pelbagai instrumen negara mengenai tanggungjawab masing-masing supaya Raja tidak disalahtafsir mencampuri secara langsung urus tadbir negara.

Baginda bertitah bahawa perpaduan tidak akan berjaya dipupuk dalam situasi politik yang tidak stabil dan tidak matang selepas pilihan raya umum ke-12 di mana perlu ada penerimaan kepada realiti dan pemahaman bahawa tuntutan melakukan perubahan kepada yang lebih baik adalah lumrah alam.

"Perpaduan memerlukan kesediaan melakukan pengorbanan, menerima kekalahan dengan reda dan merayakan kemenangan dengan keinsafan," titah baginda.

Raja Nazrin Shah juga bertitah bahawa dalam dinamik politik yang sedang berlaku, adalah bertambah penting Raja selaku tonggak kestabilan dan payung penyatuan rakyat, bersifat berkecuali supaya semasa berlakunya krisis, Raja berupaya memberikan nasihat, teguran dan pandangan yang mencerminkan keadilan tanpa memihak.

"Payung kedaulatan negara ini (Raja) jangan sama sekali dirosakkan, jangan sama sekali ditiriskan, jangan hanya dicari bila panas terlalu terik atau hujan sudah turun.

"Payung negara ini adalah lambang kedaulatan warga, lambang kedaulatan negara, memberi teduh di hari panas, menangkis air di hari hujan," titah baginda.

- Bernama

  • Mohd Ismail Qamaludeen · Pengulas Tertinggi · Inti College Sarawak
    MAAF TUANKU..HAMBA MOHON JUTAAN KEMAAFAN....ADAKAH ADIL PERANAAN TUANKU SULTAN PERAK DI WAKTU UMNO MEMPERALATKAN SULTAN DAN MERAMPAS KERAJAAN PERAK DR DATO SERI NIZAR...ALLAH MAHA KUASA....HUKUM DUNIA LEPAS TETAPI AKHIRAT SETIAP UMAT HARUS JAWAB, SEMOGA ALLAH AMPUNI DOSA2 HAMBANYA.SEMOGA TUANKU NAZRIN AKAN BERSIKAP ADIL DEMI KESEJAHTERAAN RAKYAT PERAK DAN MALAYSIA AMNYA...DAULAT TUANKU....SEMOGA ALLAH LANJUTKAN USIA DAN KESEJAHTERAAN TUANKU......demi tuanku kami sokong parti berteraskan keadilan dan merakyatkan ekonomi kami.maaf seribu kali , amoun hamba pohonkan.
    • Aly Best · Pengulas Tertinggi
      handallah ilyas.ciri ciri khalifah islam , bukan hang dok hang wal kapuci....kah kah kah.mengada ngada macam bapo tua
    • ويلون جاكه · Pengulas Tertinggi
      MR:apabila kita diam dlm sesuatu perkara itu..orang ingat kita bodoh...tapi apabila kita bercakap...aik rupanya betul2 bodoh....
    • Aly Best · Pengulas Tertinggi
      ambik sebiji//ah kah kah kah
  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · umur 17 tahun
    Elok Sangat la tu raja Nazrin.. Negeri Pertama kena tukar Penasihat Raja adelah negeri Perak.. Kerajaan haram Mamak tertubuh hasil Nasihat salah.. Langgar Undang Tubuh negeri.. pertama nasihat Ayah sendiri dulu, Kedua Negeri Selangor.. mana datang nasihat pi bubuh SUK UMNO tu.. bangang punya Penasihat! Raja sebuah negeri harus mendapat nasihat MB.. bukan UMNO..
    • Sufian Zabidi · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
      rukun negara, kesopanan & ketatasusilaan juga kena jaga, bercakap ngan ibu bapa pun beradab selagi menurut segala perinta ALLAH SWT, begitu juga dengan semua pimpinan, tak kira raja atau sesiapa selagi tidak mengingkari agama ALLAH, bukan jatuh syirik pun kalau sekadar melafazkan "ampun tuanku", apatah lagi nak mengampu
    • Aly Best · Pengulas Tertinggi
      bro bkan masalah syrik ini masaalah mengada ngada.beza tu..tak pernh gua dengar Tok Guru tuls surat mintak ampun dengan raja bila ucap terima kasih..ampun tuanku beribu ribu ampun.ini ayat kaki ampu zaman hang dok hang...lebi baik salam sejatera keatas kamu..itukan budaya islam melayu yang brmaruah..apala syirik..ini zaman apa ni..leceh
    • Aly Best · Pengulas Tertinggi
      saudariku Faiza tahu PATIK tu apa maknanya..? maknanya jangan mara tau saja nak bagi tahu Patik Pacal yang hina tu maksudnya anak An..g yang hina....sopan biar kena tmpat
  • Md Zulaimi Kazin · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
    "Dalam setiap perselisihan dan dalam segala perbalahan tidak mungkin satu pihak betul semua dan tidak mungkin satu pihak salah semua tetapi kaedah mencarikemenangan mutlak dan kaedah mahu menjatuhkan lawan telah mengetepikan elemen adab, elemen adat, elemen moral dan elemen agama," titah Raja Nazrin.

    AMPUN TUANKU, TUANKU PERLI UMNO KE? UMNO segalanya halal Tuanku, UMNO boleh bertindak di luar Tabie (Sanggup memfitnah sesama sendiri dengan fitnah yang Maha Dahsyat dipelopori oleh Mahathir...Tuanku.
  • Aidan Generous · Pengulas Tertinggi · Top Commentator di Online Commentator
    Titah yg penuh bijaksana. Sy suka terutamanya:
    "Payung kedaulatan negara ini (Raja) jangan sama sekali dirosakkan, jangan sama sekali ditiriskan, jangan hanya dicari bila panas terlalu terik atau hujan sudah turun."
    • Zaminhuri Alias · Kajang, Malaysia
      Payung raja tak kan tiris atau bocor, sbb payung kain sutera..payung rakayt payung kertas jer, kena water canon abih hanccur
    • John Jongoss · Pengulas Tertinggi
      ampun tuanku,dalam maksudnya 2 tuanku....kepada pemimpin umnok renung2 kn lah
    • Masnita Hashim · Pengulas Tertinggi · Sekolah Menengah Kebangsaan Pusat Bandar Puchong (1)
      ampun tuanku..patik rakyat bolih dituduh menghina raja..tapi diharap tuanku tdk dituduh menghina UMNO..kerana UMNO lebih berkuasa hingga bolih menurunkan kuasa raja2..apapun rakyat tetap dibelakang tuanku asalkan tuanku bersama rakyat tapi tdk bersama UMNO..AMPUN TUANKU!!!
  • Jidgo Loo
    "Payung negara ini adalah lambang kedaulatan warga, lambang kedaulatan negara, memberi teduh di hari panas, menangkis air dari FRU yang ganas.

Tiada ulasan: