Ahad, 24 Julai 2011

APA YANG KITA BUAT...SEMUA ADA KESAN DIAKHIRAT...SEMUA DIHITUNG DAN DIHISAB...PERBUATAN BURUK SERTA ZALIM NERAKA BALASAN JIKA SABIT KESALAHANNYA..

Kelantan pertahan hiburan berkonsep Islam
Aslani

KOTA BHARU, 24 Julai: Sebelum ini orang ramai tidak pernah disajikan dengan program hiburan berkonsep Islam, sehingga generasi muda lebih terdedah kepada hiburan diimport dari barat.

Kesannya budaya hiburan dimanifestasikan dalam kehidupan rakyat Malaysia lebih terarah kepada unsur-unsur negetif.

Menyedari kepincangan itu kerajaan Kelantan sejak 20 tahun lalu berusaha merintis hiburan berkonsep Islam untuk dihidangkan kepada rakyat.

Pelbagai usaha dilakukan bagi melahirkan hiburan berkonsep baru yang lebih mementingkan nilai timur dan agama.

Kini program itu mulai subur dan berupaya menarik minat generasi muda.

Persembahan diadakan mematuhi Enakmen Kawalan Hiburan 1998, di antara kriterianya mengasingkan penonton lain jantina dan artis perempuan tidak dibenarkan.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi, Ahmad Baihaki Atiqullah berkata, kerajaan Kelantan berusaha membawa perubahan dengan memperkenalkan hiburan berkonsep Islam.

”Ini untuk memastikan rakyat sentiasa mengamalkan Islam sebagai Ad-Deen. Program-program hiburan berbentuk Islam sudah acap kali diadakan di sini.

”Dan menjelang Ramadan ini program tayangan filem Dalam Mihrab Cinta dan Bicara Selebriti pula akan diadakan di Balai Islam Lundang,” katanya di sini.

Tayangan filem Dalam Mihrab Cinta akan diadakan pada jam 9 pada 29 Julai ini.

Manakala malam keesokannya pula program Bicara Selebriti bertajuk ”Indahnya HidayahMU” akan menampilkan pensyarah USM, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin selebriti tanah air, Wardina Safiyyah, pemuzik, Sham Kamikaze dan pendakwah, Ustaz Hasrizal Jamil.

Amin Idris iaitu selebriti TV Al-Hijrah akan bertindak sebagai moderator.

Program berkenaan dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama Ash Har Travel & Tours Sdn Bhd dan Al-Quds Travel Sdn Bhd.

Ahmad Baihaki yang Adun Pasir Tumbuh berkata, program berkenaan dilihat berupaya memberi ketenangan, mendidik jiwa dan merapatkan tautan hati generasi muda dengan Allah SWT.

RM800,000 dinar dan dirham di kelcheff 2011
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 24 Julai: Sebanyak RM800,000 nilai dinar dan dirham diurusniaga sepanjang Festival Makanan Antarabangsa Cheng Ho Kelantan (KelCheff) 2011 di pekarangan Bazar Tok Guru di Jalan Sultan Ibrahim di sini.

(Peserta dari China menerima cenderahati di majlis penutup dari Haji Zulkifli Mamat)

Lebih 50,000 pengunjung pula datang menjayakan festival tersebut sejak dimulakan 14 Julai yang lalu dan memperkenalkan Bazar Tok Guru yang cuba diburuk-burukkan oleh Umno.

“Ini satu jumlah yang cukup besar dan ianya merupakan satu kejayaan kepada Kerajaan Negeri untuk mengingatkan semula serta mengembalikan amalan tersebut bagi kegunaan rakyat setempat dan juga penduduk Malaysia secara amnya,’ kata Zulkifli Mamat, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Perdagangan dan Perpaduan Masyarakat Negeri Kelantan.

Turut menjayakan festival makanan antarabangsa itu adalah peserta-peserta dari luar khususnya daripada negara China, Thailand, Kemboja, Palestin dan Iran.

Selain itu kejayaan turut dikongsi peserta-peserta daripada kerajaan negeri khususnya negeri Pulau Pinang.

Menurut Zulkifli yang juga Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan, Kerajaan Negeri tidak menghadapi masalah dalam memenuhi tuntutan dan kehendak rakyat sejak mengambil alih pemerintahan negeri 21 tahun yang lalu.

Beliau berkata sepanjang tempoh 21 tahun kerajaan negeri dengan dasarnya Membangun Bersama Islam di bawah kepimpinan Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyediakan ‘alternatif’ kepada permasalahan yang timbul.

“Khususnya berkaitan dengan hukum hakam agar ianya sesuai dengan kehendak agama,” katanya.

Beliau berkata, pada sepanjang festival makanan antarabgnsa ini, Kerajaan Negeri memperkenalkan dinar dan dirham yang merupakan mata wang yang telah lama digunakan dalam Islam dan hampir pupus.


“Alhamdulillah, hasil daripada kejayaan Kerajaan Negeri memperkenalkan mata wang syariah tersebut sekaligus boleh mengajak rakyat untuk melabur," katanya.


Perbetulkan cara kendali Bersih 2.0
Harakahdaily

KOTA BHARU, 24 Julai: Kerajaan BN diperingatkan, cara mereka mengendalikan isu Bersih 2.0 dengan terus mengejar para pimpinan Pakatan dan aktivis tidak betul.

"Bahkan mereka mesti berlapang dada dengan mengkaji segala tuntutan dan perjuangan Bersih," kata Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman dalam satu kenyataannya.

Beliau mengulas tindakan kerajaan BN melalui polis yang terus menerus mengejar pemimpin Pakatan dengan cara mengeluarkan waran tangkap dan sebagainya.

Tindakan begini akan menyebabkan momentum rakyat akan terus meningkat untuk mendapatkan pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini.

Dalam kenyataannya, Pemuda PAWS Negeri Kelantan merasakan belum terlambat untuk mengambil kesempatan merakamkan setinggi-tinggi tahniah atas sokongan anak muda terhadap tuntutan Bersih.

Semua lapisan anak muda tanpa mengira bangsa dan agama nampaknya terlalu prihatin dengan transformasi yang diperlukan bagi memastikan pilihanraya berlangsung dengan adil, telus dan bersih.

Tiada rusuhan, tiada harta awam yang dirosakkan dan tidak ada unsur-unsur yang mengancam keselamatan negera kerana mereka hanya berhimpun untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil.

Bagi mereka, peniaga yang mendakwa mengalami kerugian adalah kerana mereka akur dengan arahan pihak keselamatan dengan menutup premis perniagaan mereka walhal kalau mereka terus berniaga keuntungan berlipat ganda yang akan mereka perolehi kerana akan menerima pelanggan tambahan selain pelanggan biasa.

Bermula dengan Himpunan Bersih 2.0 yang menyaksikan hampir 90 peratus anak muda yang menyertai himpunan tersebut dan diteruskan dengan gerakan pasca Bersih, kata Abdul Latif dalam kenyataannya.

Ia telah dijalankan melalui blog dan facebook yang menyaksikan terbinanya pages tuntutan-tuntutan supaya kerajaan khususnya SPR bertanggungjawab serta menunaikan tuntutan Bersih.

Bahkan, katanya, ada tuntutan supaya Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri meletakkan jawatan kerana melayani peserta Bersih dengan layanan yang "cukup istimewa" sehingga ada yang cedera bahkan ada yang meninggal dunia.

"Tuntutan Bersih yang telah mendapat liputan percuma melalui media yang dikuasai UMNO walaupun dengan pelbagai momokan dan penyertaan NGO nyamuk yang membuat laporan polis di seluruh negara sebenarnya lebih mudah difahami oleh rakyat marhaen," katanya.

"Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan yakin rakyat dan pengundi tertanya-tanya apakah tindakan pihak berkuasa selanjutnya khususnya dalam melayani tuntutan Bersih atau terus mendapat momokan kononnya mengancam keselamatan negara," tambah kenyataan itu.

Sehubungan itu, katanya, Pemuda PAS Kelantan akan terus memastikan anak-anak muda memainkan peranan sewajarnya dalam terus menggerakkan momentum ini samada dengan memberi penjelasan dan penerangan ke seluruh negeri bahawa tuntutan ini adalah murni dan suci bersih bagi menyelamatkan negara yang tercinta.

Dalam pada itu, mereka juga sekali lagi mendesak agar semua tahanan dibebaskan bahkan segala pendakwaan juga mestilah digugurkan dalam masa yang sama memberi kebebasan kepada semua media untuk mengetengahkan isu-isu yang menjadi hak rakyat bukan seperti apa yang menimpa majalah Economist.

"Bagi Pemuda PAS Kelantan momentum kebangkitan anak muda ini akan berterusan khususnya jika tiada apa-apa perkembangan positif pihak berkuasa terhadap tuntutan transformasi perjalanan pilihanraya.
"Dewan Pemuda PAS Kelantan yakin Bersih 3.0 akan terlaksana kerana ianya sudah mendapat lampu hijau Al-Mursyidul Am Pas Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat atau PRU13 adalah Bersih 3.0 kerana anak muda @ pengundi muda akan membersihkan kerajaan yang kotor dan membersihkan kepincangan SPR," katanya.


Wartawan Utusan akui tulis berita tanpa semak
M Faqih
KOTA BHARU, 24 Julai: Seorang wartawan Utusan Malaysia mengakui tidak menemui plaintif sebelum menyiarkan berita disifatkan berunsur fitnah terhadap pemimpin PAS Perak, Mohd Misbahul Munir Masduki.

Yuspisman Asli, 39 kini Ketua Biro Utusan Cawangan Kelantan mengakui perkara itu ketika ditanya peguam plaintif, Mohamad Hanipa Maidin (gambar) pada perbicaraan kes saman Misbahul terhadap Datuk Khalid Mohd dan Utusan Melayu Bhd di Mahkamah Tinggi Kota Bharu hari ini.

Hanipa sebelum itu mahu kepastian sama ada wartawan berkenaan menghubungi Misbahul atau menemui sekretariat muktamar atau pengerusi tetap bagi mendapat kesahihan sebelum berita itu ditulis.

Mingguan Malaysia pada 3 Jun 2007 dalam laporan di muka hadapan menggunakan tajuk “Dewan Ulama PAS ibarat tin kosong – Perwakilan”.

Berita mengenai muktamar terbabit disiarkan dengan dakwaan wakil Perak, Misbahul Munir berkata, Dewan Ulama hanya hidup dalam kepompong mereka sendiri dan tidak berperanan dalam usaha mencelikkan rakyat terutamanya ketika berdepan dengan pelbagai isu melibatkan kepentingan umat Islam.

“Kepimpinan ulama yang dicanang oleh parti PAS tidak harus hanya menjadikan tin kosong melalui kewujudan Dewan Ulama, apabila aktiviti mereka lebih tertumpu di surau dan markas,” katanya dalam laporan berita tersebut.

Dalam writ samannya plaintif menyebut berita disiarkan di muka hadapan akhbar Mingguan Malaysia itu dibuat dengan niat jahat dan bertujuan mensensasikan berita fitnah.

Perbicaraan kes itu diadakan di hadapan Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim. Khalid dan Utusan diwakili peguam Azhar Arman Ali.

Sebelum kes itu difailkan di mahkamah peguam plaintif telah menghantar notis supaya Utusan meminta maaf bercara bertulis dalam tempoh tujuh hari.

Defendan juga dituntut membayar ganti rugi sebanyak RM250,000 dalam masa tujuh hari sebagai ganti rugi, namun pihak defendan gagal berbuat demikian.

Oleh itu plaintif menuntut ganti rugi am, ganti rugi teladan, ganti rugi melampau dan perintah menarik balik tuduhan fitnah dan ucapan minta maaf daripada kedua-dua defendan.

Ketika prosiding pada 5 Julai lalu Misbahul memberi keterangan di mahkamah terhadap tuntutan saman tersebut.

Dalam keterangannya Misbahul memberitahu beliau tidak berucap langsung atau menjadi pembahas pada muktamar kali ke-53 yang diadakan di Putik, Pengkalan Chepa.

Penerbitan berita fitnah tersebut menyebabkan maruahnya tercemar sehingga meletak dirinya di kancah kebencian dan kehinaan pada pandangan masyarakat.

Hanipa berkata, biar pun Yulpisman menganggap berita itu sebagai kritikan membina dalam keterangan hari ini, namun dalam berita yang disiarkan tidak menggambarkan situasi tersebut.

Menurutnya berita berkenaan tambah hangat apabila diulas pula Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak sehari selepas itu, yang digambarkan Utusan terus mempertahankan berita tidak betul.

“Dalam kes ini plaintif telah dilihat memburukkan PAS apabila berkata, Dewan Ulama PAS ibarat ting kosong.

“Berita itu kemudian disebarkan melalui Utusan dengan edaran sehingga 400,000 naskah bertujuan bagi menarik perhatian ramai,” katanya.

Prosiding kes tersebut masing-masing menampil seorang saksi iaitu Misbahul bagi pihak plaintif dan Yuspisman (defendan).

Penghujahan kes berkenaan akan disambung pada 26 September hadapan

Tiada ulasan: