Ahad, 3 Julai 2011

ELOK ADA SIFAT KEMARUK TAPI BIARLAH KEMARUK TAAT PADA ALLAH SERTA KEMARUK MENINGGALKAN MUNGKAR...JANGAN KEMARUK BUAT KEZALIMAN...

Lim: Tangkapan Ezam bukti Umno di sebalik protes
Jul 3, 11 6:24pm

Penangkapan Senator Umno Mohamad Nor semasa protes di Pulau Pinang terhadap BERSIH, membuktikan bahawa Umno di sebalik "demonstrasi ganas" itu, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

NONE"Kerajaan Pulau Pinang dikejutkan dengan pembohongan terang-terangan pengerusi badan perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman bahawa Umno tidak terlibat dalam demonstrasi ganas pada 1 Julai di Komtar dan Jambatan Pulau Pinang, yang teruk menganggu lalulintas sepanjang 10km (di mana pesertanya) menyerang dua wartawan dari akhbar Cina," kata Lim (kiri) dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata Zainal seharusnya tampil memohon maaf atas tindakan
ganas dan bukannya menafikan dan cuba untuk "menutup penglibatan Umno".

"Rakaman Video perhimpunan haram dan tangkapan Senator Umno Ezam Mohd Nor oleh pihak polis kerana perhimpunan haram membuktikan bahawa Umno adalah pengecut kerana cuba menafikan penglibatannya dan merupakan satu peringatan klasik pepatah Melayu, baling batu sembunyi tangan," katanya.

NONE"Adakah Zainal akan menafikan bahawa Ezam merupakan ahli Umno dan dilantik oleh Umno menjadi Senator?

"Ezam mengancam bahawa tiada perlu menunggu pilihan raya umum
dan mahu melakukan lebih banyak protes untuk memaksa saya meletakkan jawatan sebagai ketua menteri lebih awal.

"Di mana rasa hormat Umno kepada demokrasi dan mandat saya yang dipilih secara sah sebagai ketua menteri Pulau Pinang?" Kata Lim.


17 ditangkap di pejabat PAS Jasin
Ahmad Danial

JASIN, 3 Julai: Seramai 17 orang pemimpin dan ahli PAS Jasin ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah di sini untuk disoal siasat.

Mereka ditahan di Pejabat PAS Kawasan Jasin kira-kira jam 2.15 petang tadi.

Sehingga jam 5.00 petang tadi kesemua mereka masih disoal siasat berkaitan rampasan baju Bersih 2.0.

Antara yang ditahan ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri, Yuhaizad Abdullah, Ketua Penerangan PAS Kawasan Jasin, Fauzi Maelah, Adnan Abu, Ali Mahadi dan beberapa ahli PAS Jasin.

Polis bertindak masuk ke perkarangan Pejabat PAS Jasin di Simpang Kemendor dekat sini kira-kira jam 1.00 petang sebaik sahaja selesai Seminar PAS Ganti Umno yang dianjurkan oleh PAS Kawasan Jasin yang bermula pada jam 9.00 pagi.

Selain itu, pihak polis yang berjumlah 30 orang yang kesemua tidak beruniform merampas kira-kira 200 helai baju Bersih 2.0.

Beberapa orang lagi polis yang beruniform menunggu di luar.

Selain itu kesemua ahli PAS yang ada di perkarangan pejabat tersebut dihalang dari meninggalkan pejabat tersebut sehingga tangkapan dibuat.

Semua kenderaan diperiksa, nama tuan punya kenderaan dan nombor telefon masing-masing diambil.


Setiap tangkapan satu paku untuk keranda BN
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 3 Julai: Setiap tangkapan polis terhadap aktivis Bersih menambahkan kebencian rakyat dan tangkapan itu adalah sebutir paku untuk keranda BN yang akan dikuburkan bersama.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Kerajaan Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata demikian sebagai mengulas Exco Kerajaan negeri, Ronnie Liew, telah ditahan polis malam semalam selepas satu majlis penerangan kerajaan negeri di Hulu Selangor bersama Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Beliau diberitahu oleh seorang lagi rakan Exconya, Teresa Kok, Ronnie ditahan kerana mengajak orang ramai menyertai Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini dalam ceramah itu.

"Tangkapan-tangkapan yang berkaitan dengan Bersih 2.0 seperti ini semakin bertambah.

"Dari Exco kepada peniaga kecil yang menjual baju kuning. Dari ahli Parlimen kepada mereka yang datang untuk mendengar ceramah dengan berbaju kuning. Semuanya telah menjadi mangsa," kata Iskandar dalam kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Menurut beliau, ada rakan-rakan yang marah kepada pihak polis, tetapi pada beliau, tidak perlu marah kepada pihak polis kerana mereka hanya menurut perintah pemimpin-pemimpin BN sahaja.

"Ada pula yang marah kepada BN dan mahu tangkapan-tangkapan ini diberhentikan. Namun pada saya pula, pihak berkuasa elok meneruskan tangkapan.

"Tangkaplah lebih ramai. Tangkaplah sesiapa sahaja yang memakai baju kuning, seluar kuning, topi kuning, jubah kuning malah apa-apa yang kuning.

"Tangkapan-tangkapan ini tidak akan sama sekali menjejaskan Bersih 2.0. Tetapi mendedahkan sikap sebenar BN. Setiap tangkapan menambah kebencian rakyat. Setiap tangkapan adalah sebutir paku untuk keranda BN yang akan kita kuburkan bersama," katanya.

Beliau yang juga Adun Chempaka menegaskan, tangkapan-tangkapan itu tidak akan menakutkan rakyat tetapi menambah maki hamun rakyat dan sumpah seranah rakyat terhadap BN.

"Bukan sahaja ahli-ahli parti sahaja yang sedemikian tetapi orang awam, orang tidak berparti dan orang atas pagar telah mengakui bahawa BN sudah hilang akal di saat-saat kematiannya," katanya.


PKINK tuntut Bernama, Sinar mohon maaf
Harakahdaily

KOTA BHARU, 3 Julai: Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) menuntut Bernama.com, Sinar Harian dan radio Kelantan FM memohon maaf ekoran penyiaran laporan berita tidak benar.

Ketua Eksekutif Kumpulan, Mohd Sabri Abdullah berkata, tidak timbul sama sekali kerajaan negeri merampas tapak stesen kereta sewa di Pasir Puteh untuk dijual kepada syarikat swasta.

“Tanah tersebut masih menjadi hak milik PKINK. Kami menegaskan tidak berlaku sebarang penjualan ke atas tanah tersebut pada masa ini kepada mana-mana pihak sebagaimana dilapor media terbabit,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Bernama semalam dipetik melaporkan “PM Janji Beri Pejabat Baru Untuk Persatuan Kereta Sewa Pasir Puteh” manakala Sinar Harian pula melaporkan “PM Janji Hentian Teksi Baru” disiarkan hari ini.

Radio Kelantan FM juga menghebahkan berita serupa semalam dengan memetik kenyataan Perdana Menteri, meluahkan rasa kesal terhadap tindakan kerajaan negeri melalui PKINK memutus menjual tapak perhentian teksi di Pasar Lama Pasir Puteh.

Ekoran itu Datuk Seri Najib Razak berjanji menyedia pejabat baru kepada Persatuan Pemandu Teksi Pasir Puteh berikutan kerajaan PAS Kelantan merampas tapak perhentian teksi.

Mohd Sabri berkata, penyiaran berita terbabit dianggap berniat buruk serta menjatuhkan maruah pengerusi, ahli Lembaga Pengarah dan pengurusan PKINK.

“Kami menuntut media terbabit minta maaf secara bertulis dan terbuka kepada PKINK dengan menyiarkan di muka hadapan.

”Keduanya menarik balik berita sebagaimana yang disiarkan berkaitan perkara tersebut dan membuat pembetulan semula,” katanya.

Menurutnya PKINK masih terus membenarkan Persatuan Pemandu Teksi menggunakan tapak tersebut sebagai perhentian teksi sehingga sekarang.


Najib kemaruk tawan Kelantan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Julai: AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, Datuk Seri Najib Tun Razak nampaknya kemaruk untuk menawan Kelantan yang diperintah oleh PAS sejak 21 tahun yang lalu.

Ketika berucap di Machang, Najib yang juga Presiden Umno dengan penuh semangat meminta rakyat Kelantan perlu berubah untuk memilih BN dalam pilihan raya akan datang.

Beliau juga berjanji untuk mendirikan stadium baru jika BN berjaya menawan Kelantan dengan memperlekehkan scoreboard stadium yang masih menggunakan manual, kerana tidak kemampuan pemimpin PAS.

“Sebelum beliau hendak menawan Kelantan, tolong perhati dulu negeri-negeri yang Umno perintah termasuk negeri Pahang,” kata Idris kepada Harakahdaily.

Katanya, Kelantan walaupun diperintah oleh PAS tidaklah sampai mengemis untuk membayar gaji kakitangan dan melaksanakan negeri berkebajikan seperti skim kifalah, bantuan makanan kepada orang miskin dan terbaru bantuan perkahwinan.

Belau berkata, jika Umno menawan Kelantan semua skim itu akan dikuburkan, seperti di Terengganu.

“PAS menghapuskan cukai pintu kediaman, selepas Umno menang cukai pintu dikenakan kembali,” ujarnya.

Menurutnya, dalam keadaan Kelantan dinafikan hak mendapat royalti minyak dan hak pendaratan minyak Kelantan terus membangun dengan pesat dari segi spiritual dan material.

“Maklumlah negeri Kelantan seolah-olah berada di planet lain, sehingga hak mendarat minyak dinaikkan ke Songkla Siam yang jauh 270 kilometer, berbanding dengan Kelantan hanya 150 kilometer sahaja.

“Inilah demokrasi ala 1Malaysia,” katanya lagi.

Baginya, walaupun scoreboard di stadium Kelantan menggunakan manual, stadium tidak runtuh.

“Kita bimbang jika stadium yang Datuk Seri Najib hendak bina, runtuh pula seperti stadium Terengganu yang berharga RM291 juta.

“Ia hanya sempat ‘bernyawa’ setahun sahaja, seolah-olah binaan stadium diikat dengan tali pisang,” ujarnya.

Tiada ulasan: