Rabu, 27 Julai 2011

AKUI LAH...MEMANG NAK JUJUR...NAK BERCAKAP BENAR....MENGAKU SALAH....DLL SUSAH...ORANG YG TAKWA SERTA KUAT SAJA MAMPU MEMBUATNYA...

PAS akan bongkar penyelewengan SPR
Ahmad Danial

BUKIT KATIL, 27 Julai: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, PAS Pusat akan membongkar kecelaruan SPR khususnya berkaitan daftar pemilih secara besar-besaran dalam masa dua minggu ini.

"Mesyuarat khas PAS Pusat yang berlangsung semalam memutuskan untuk membongkar penyelewengan dan kecelaruan daftar pemilih dengan menugaskan beberapa orang pakar IT untuk menjalankan tugas tersebut.

"PAS telah mengesan kecelaruan dan penyelewengan daftar pemilih dari dahulu lagi tetapi SPR tidak pernah mengakuinya, akhir-akhir ini barulah SPR mula mengaku," katanya.

Beliau berkata sehingga kini sekurang-kurangnya 17,000 nama pemilih dikenal pasti berada dalam daftar pemilih di dua tempat mengundi berasingan di seluruh negara.

"Bayangkan tuan-tuan 17,000 pengundi ini ianya jumlah yang besar dan kita sedang mengenalpastikan nama-nama pemilih yang lain sekarang ini.

"Semua ini adalah kelemahan dan penyelewengan yang mesti dipertanggungjawabkan kepada SPR sebagai badan yang bertanggungjawab kepada pengurusan dan pengedalian pilihanraya di negara kita," katanya pada ceramah anjuran PAS Kawasan Bukit Katil di pejabat PAS kawasan di sini malam tadi.

Beliau juga, berkata PAS kemungkinan besar akan mengadakan seminar antarabangsa bagi membongkar segala penipuan dalam daftar pemilih ini setelah semua data-data berkenaan diperolehi dalam masa terdekat.

"Kita mempunyai ramai pakar-pakar IT dan kita mempunyai sistem yang canggih dan berkesan untuk mengenalpasti penipuan dan penyelewengan dalam daftar pemilih.

"SPR tidak boleh berdolak dalik lagi dalam hal ini, jika bukan mereka siapa yang lagi yang melakukan kemungkaran dan penipuan dalam daftar pemilih ini," tegasnya.

Menurutnya, PAS juga konsisten menolak sistem biometrik dalam pengendalian pilihan raya di negara kita.

"Kita tetap yakin bahawa sistem celupan dakwat kekal lebih praktikal dan terbukti berkesan untuk mengatasi seseorang pemilih mengundi lebih dari sekali.

"Kita minta teh dia bagi kopi, kita minta celupan jari dalam dakwat dia bagi sistem biometrik, memang mereka sengaja tidak mahu menggunakan dakwat kekal," katanya lagi.

Beliau berkata, sistem biometrik terbuka kepada penipuan kerana sesiapa sahaja yang mempunyai kad pengenalan yang menggunakan biometriknya sendiri sudah pasti boleh mengundi.

"Jadi kalau seseorang itu mempunyai 2 kad pengenalan dan ada nama dalam daftar pemilih di saluran yang berlainan di Dun sama atau berlainan, maka dia boleh mengundi," jelasnya.


Mualnya bila Najib kata mahu lindungi rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Julai: Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh (gambar) menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk melindungi kepentingan rakyat amat memualkan sekali.

Begitulah respons beliau ketika diminta mengulas laporan akhbar Utusan semalam yang bertajuk ‘Lindungi kepentingan rakyat’.

Najib yang juga Presiden Umno dipetik berkata: “Justeru, sebagai Perdana Menteri, adalah menjadi tanggungjawab saya melindungi secara serta-merta kepentingan rakyat berbanding sesetengah kelompok’’.

Sehubungan itu, Nik Zawawi menyeru supaya Najib tidak berbohong dan ikhlas dalam mengungkapkan ucapan tersebut.

Ini, katanya kerana seluruh rakyat Malaysia amat sedar bahawa apa yang diungkapkan oleh presiden Umno itu adalah tidak benar dan bertentangan sama sekali dengan realiti yang berlaku.

“Bagaimana dengan projek-projek membazir yang dilakukan oleh kerajaan. Bagaimana dengan perjanjian pembelian senjata yang mengorbankan harta rakyat?

“Mengapa royalti di tarik sewaktu PAS memerintah Terengganu suatu ketika dahulu? Mengapa royalti tidak diberi kepada kerajaan negeri Kelantan?

“Adakah ini juga termasuk dalam slogan ‘Lindungi kepentingan rakyat? ” tanya beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Terengganu.

Ini, ujarnya tidak termasuk lagi dengan indeks rasuah yang memalukan.

Soalnya, adakah itu yang melambangkan kerajaan melindungi kepentingan rakyat.

Begitu juga, katanya dengan perobohan rumah di Kampung Berembang, perobohan Masjid RTB Bujal di Terengganu.

“Kalau benar Najib ingin melindungi kepentingan rakyat, mengapa rakyat menjadi mangsa kezaliman pihak berkuasa sewaktu menyertai himpunan aman Bersih 2.0 baru-baru ini?” soalnya lagi.

Beliau turut menuntut kerajaan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kezaliman yang berlaku baru-baru ini dalam perhimpunan aman Bersih.

“Kita tak mahu peristiwa seperti Memali berulang kembali dalam sejarah Malaysia,” ujar beliau kesal dengan tindak tanduk kerajaan Umno BN.


Najib: Tugas k'jaan lindungi nyawa, harta benda rakyat
Jul 26, 11 9:05am

Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan bagi melindungi kepentingan dan harta benda masyarakat umum, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam blognya, www.1Malaysia.com.

najib tun razak may 2011Beliau berkata perhimpunan BERSIH 2.0 di ibu negara baru-baru ini telah menunjukkan rakyat menolak sebarang tindakan yang boleh menjejaskan keselamatan negara.

"Insiden terbaru di Kuala Lumpur baru-baru ini telah menyagikan kita dengan ujian penting.

"Keputusan kita sebagai kerajaan adalah untuk melindungi kepentingan dan harta benda masyarakat umum yang bergantung mata pencarian mereka di Kuala Lumpur," katanya.

Najib berkata dengan membenarkan satu kumpulan mengadakan demonstrasi, maka ia akan memberi peluang kepada pihak lain menggunakan kaedah sama untuk menimbulkan peristiwa menggemparkan atau isu kontroversi yang mendapat perhatian awam.

"Tanpa menghiraukan janji-janji untuk demonstrasi aman, ia hanya mengambil sebilangan kecil kumpulan yang terlampu ghairah untuk mencetuskan keadaan bertambah buruk dengan menyerang penonton tidak berdosa atau merosakkan harta benda.

bersih rally petaling street 090711"Adakah berbaloi untuk kita mengambil risiko? Oleh itu, sebagai Perdana Menteri, ia menjadi tanggungjawab saya untuk melindungi segera kepentingan masyarakat umum berbanding kepentingan sekumpulan kecil penentang," katanya.

Najib berkata baru-baru ini Malaysia menduduki ranking ke-19 negara paling selamat dalam dunia dan pertama di Asia Tenggara.

"Selama beberapa dekad kita telah membina sebuah negara berbagai budaya dan etnik atas dasar toleransi bersama dan saling menghormati," katanya.

NONEKatanya pengalaman peribadinya semasa insiden 13 Mei, 1969 telah membentuk pemahanannya mengenai kepimpinan apabila beliau melihat ayahnya, Allahyarham Tun Abdul Razak, ketika itu menjadi Perdana Menteri, menangani krisis tersebut.

"Sebagai pengarah Majlis Gerakan Negara (MAGERAN), Allahyarham mempunyai kuasa Kabinet dan Parlimen dalam tangannya.

"Ayah saya takut dengan kuasa mutlak dan tidak boleh menunggu untuk hari yang beliau boleh menyerahkan kuasa kepada rakyat menerusi Parlimen dan memulihkan demokrasi berparlimen," katanya.
declaration of indepenceKetika Malaysia melalui transformasi secara besar-besaran, Najib mengesa rakyat supaya tidak tunduk kepada gesaan bagi tindakan yang hanya memenuhi kepentingan segelintir untuk memecahbelahkan negara.

"Biar kita tidak tunduk kepada cita rasa mereka yang menuntut balasan yang hanya akan mengakibatkan semangat muhibah dan kerja keras yang dibina sejak sekian lama lenyap begitu sahaja.

"Biar kita semua bersama-sama menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara harmoni," katanya.

- Bernama

  • Yaakob Hj Harun · UiTM Shah Alam
    Kenapa setiap kali rakyat menyuarakan sesuatu, seluruh media akan siarkan iklan dan dokumentari patriotik, seolah-seolah hanya UMNO dan BN saja yang patriotik..orang lain tidak..sungguh tak faham falsafah BN.
  • Antimamak Mamak · Top Commenter · Kerala University
    statement yang paling tak boleh caya.
    Itu nyawa altantunya dijamin kah? kah kah kah.
    Wang rakyat di sapu , dirasuah.. hartanah negara dirampas puak umno.
    Salah seorang pm yang paling pandai cakap kosong dan cakap terbalik.
    Ini dia Najib tun Razak.
    • Giak Upai · Top Commenter · Smk sebauh bintulu sarawak
      Bapa Pembunuh Misteri,,,Najib..
    • Shah Rizal Ahmad · Top Commenter · ITTAR
      Akik: Ko Nie... Kalau Ye Pun Penah Main Oppsss... Tengok Jubo Chempezi Jangan Lah Citer Kat Dalam Nie... Malulah... Rozita: Berpendirian Teguh???? G Lah Teguh Dengan Ambi Yahudi Tu... Sekurang-Kurangnye... Ambi Tu Teguh Pasal $$$...
    • Mazlan Callmelann · Top Commenter · .NET Developer at CXC Global
      SRA, aku xkesa la sape Ambiga tu, xberminat pn, aku just sokong Bersih & nk tau kebenaran. "Ambi Tu Teguh Pasal $$$"? aku nk tau gak citer ni, mkn ada yg aku xbaca lg... Setau aku Ambiga tu xsuka Islam yg diwar2kn oleh UMNO. Yahudi ke dia? Habis tu APCO tu bkn yahudi ke? kapal Zim Genova yg dibenarkan berlabuh kat port klang tu bkn dr Israel ke?
  • Vijayan KrsnaZing · Top Commenter · Associate at Yogeshwara Krishna
    nyawa teoh, nyawa sarbaini, nyawa altantunya, maruah orang penan, tanah orang asli.....dan byk lagi...macam mana? hanya untuk 907 cakap macam ini...tapi yang lain lain semua takde kelibat pun? kerana 907 merugikan beeyend, yg lain lain menguntungkan beeyend.....

    dan satu lagi, maruah dan nama baik Malaysia di mata dunia sudah kabur disebabkan kerajaan yang berkarekter joker....tak bertanggungjawab ke?
    • Musa Zalamuddin · Top Commenter · SEK MEN ROYAL BATU GAJAH
      sbb mukris dpt jawatan tim menteri
    • Diri Ku · Friends with Umngok Apco
      salehudin hanafi dn harithnin hamshah...100% sokong...berjuta lagi rakyat msia yg lebih pandai lagi dari najib...baik yg dlm dn luar politik....
    • Jeo KaguraZaka
      Dr M ada propaganda tersendiri......Pak Lah walaupun x disukai ramai, a least dia berundur jika itu yg dia rasakan perlu, tak macam Dr M dan najib....(gila kosa rasanya)
  • Zurani Serikandi Ayah · Top Commenter · Nil
    KINI RAKYAT SUDAH MATANG WAHAI PM, DEMONSTRASI AMAN TAK AKAN MENGANGGU ORANG AWAM, HANYA PERSEPSI KAMU SAJA.
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Najib di ibaratkan serigala menjaga kambing..cakap tak serupa bikin..najiblah sokong membawa rebah pada rakyat mlysia...
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Orang mcm mohamad syukri itu penting diri sendiri saja asal diberi pangkat sudahlah.mulut dah di sumbat dgn makanan yang barhasiat, mata di tutup dgn wang ringgit, hati di tutup dgn pangkat...
    • Mohamad Syukri · Principal at Brothers group
      Bukalah minda sikit. Saya bercakap dari pengalaman. Wang ringgit dan pangkat bukan jadi ukuran. Besar sangatkah gaji saya? Tujuan saya menyertai pasukan saya bukan kerana pangkat dan wang ringgit, tapi ini adalah jaminan keselamatan untuk anak bangsa saya.

      ps-aku ada bisnes lagi besar la. Pendapatan 5 kali ganda dari gaji aku sekarang. Tak hairan pun kalau berenti askar dan takde pangkat. Tapi bukan itu yang aku cari
  • Pauzi Ibrahim · Top Commenter · AHLI MESYUARAT LEMBAGA PENGARAH - BUSINESS CONSULTANCE & MOTIVATOR at NOSGLOBAL SDN BHD
    BERSIH BUKAN PERHIMPUNAN HARAM.....BERSIH adalah satu KEMPEN....satu kempen untuk pastikan pilihanraya berlaku dgn ADIL, TELUS DAN BENAR2 WIBAWA.....jadi 8 pekara tersebut dituntut supaya pemerintah TUNAIKANNYA.....( SP YDP AGONG TITAH MINTA PEMERINTAH BENARKAN STADIUM UNTUK DIJADIKAN TEMPAT BERHIMPUN...tapi kenapa pemerintah berdolak-dalik...-POLIS TAK BENARKAN !!.....SP YDP AGONG TITAH AGAR PINTU RUNDINGAN DGN BERSIH DITERUSKAN ...tapi kenapa pemerintah TUTUP PINTU RUNDINGAN TERSEBUT.....!!....PERSOAL​AN SEKARANG....siapa yg menderhaka pada RAJA PADA SULTAN ??.....rakyat ke ? atau siapa ?....
    • Raja Rimba · Top Commenter · UC Berkeley
      IKUTI SAMB VIDEO MASON PART14 (DAJJAL). SILA SHARE VIDEO INI MELALUI LINK DIBAWAH VIDEO http://bit.ly/ocCiPd
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Shah rizallah orangnya pencacai angkat najis rosmah..ada pm. pm ikut nasihat apco ikut cakap bini.pm mangkuk..shah mangkuk..
    • Shah Rizal Ahmad · Top Commenter · ITTAR
      Akik: Kesian Kat Ko Nie... Dah Xde Idea Lagi Lah Tu... Pencacai Najis Ke... Ape Ke... Yang Penting X Jadi Pencacai Syabu & PenJubo... Kuar Lah Dari Desa Miri Tu... Lame Sangat Dah X Bergaul Ko Nie...
Dapur ialah ibu bagi seisi rumah
SM Mohamed Idris

Makanan memainkan peranan penting dalam kehidupan. Salah satu perkara yang menyenangkan hati suami apabila pulang ke rumah ialah menikmati hidangan yang dimasak sendiri oleh isterinya. Begitu juga dengan anak-anak. Tidak ada perkara yang lebih membahagiakan daripada menikmati hidangan hasil air tangan ibu mereka. Malah makan bersama merapatkan lagi hubungan antara seisi keluarga.

Tetapi kini keadaannya sudah jauh berubah. Memasak makanan di rumah dan kemudian makan bersama sudah tidak menjadi amalan keluarga zaman sekarang. Memandangkan semakin ramai wanita bekerja di luar rumah, memasak untuk keluarga sudah jarang dilakukan.

Malaysia mempunyai pelbagai jenis makanan yang murah dan mudah diperolehi. Terdapat makanan dijual di pasar malam, gerai penjaja dan restoran makanan segera, sementara tempat-tempat makan yang dibuka 24 jam yang menjual capati dan teh halia boleh dinikmati oleh sesiapa saja yang lapar selepas tengah malam.

Sebenarnya, hidangan yang dikomersialkan ini mendedahkan ancaman kesihatan yang serius kepada pengguna. Misalnya makanan seumpamanya mengandungi terlalu banyak lemak, gula dan garam, malah kadangkala disediakan dalam keadaan yang tidak bersih.

Penduduk Malaysia sepatutnya berusaha mengurangkan lemak dan gula dalam makanan tempatan kerana Malaysia mempunyai jumlah penghidap diabetes, strok dan penyakit jantung antara yang tertinggi di Asia Tenggara. Pada tahun 2000, 7.6% atau 1.82 juta penduduk Malaysia yang melebihi usia 20 tahun adalah penghidap diabetes dalam negara yang mempunyai sekitar 24 juta penduduk, demikian menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Pakar-pakar menyalahkan kemewahan, gaya hidup yang santai dan trend semasa di mana semakin ramai ibu bekerja menyumbang kepada masalah kesihatan yang semakin meningkat. Pada amnya penduduk Malaysia semakin banyak mengambil makanan yang tinggi kalorinya.

Menurut perangkaan kerajaan, lebih dua pertiga daripada penduduk yang berusia 18 tahun ke atas tidak bersenam. Kira-kira 54% penduduk dewasa pula sama ada obes atau mempunyai berat badan yang berlebihan, berbanding cuma 24.1% dalam tempoh 10 tahun lalu. Akibatnya, tujuh daripada 10 orang dewasa di Malaysia menghidap penyakit-penyakit yang kronik.

Diabetes dan kegagalan ginjal tahap akhir merupakan masalah kesihatan yang serius di Malaysia. Adalah dianggarkan terdapat 13,000 pesakit buah pinggang yang menjalani dialisis dan setiap tahun terdapat 2,500 pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang tahap akhir.

Satu lagi hal yang membimbangkan ialah 4 dari 5 penghidap diabetes akan mati akibat penyakit jantung (pembunuh utama di negara ini). Enam kes baru strok pula berlaku setiap sejam di Malaysia.

Tinjauan mendapati bagi setiap penghidap diabetes yang dikenal pasti, terdapat sekurang-kurangnya seorang lagi yang tidak mengetahui dirinya menghidap penyakit ini (oleh itu tidak mendapatkan rawatan yang sewajarnya) sehinggalah berlaku komplikasi yang sukar diubati. Lebih buruk lagi, diabetes Jenis 2 bukan sekadar membabitkan golongan usia pertengahan atau tua, malah kanak-kanak semuda 10 tahun yang menderitai diabetes (Jenis 1 dan Jenis 2) sudah menjadi satu kelaziman di sini.

Doktor mendapati kanak-kanak penghidap diabetes biasanya obes, yang berpunca daripada memakan terlalu banyak makanan yang tidak sihat dan menjalani gaya hidup santai. Menurut tinjauan tersebut, diabetes Jenis 2 lebih ketara di kalangan mereka yang berusia di antara 18-29 tahun, namun terdapat juga kanak-kanak yang menghidapnya.

Menurut seorang perunding kanan kanak kanak, “Amalan makan kanak-kanak yang buruk seperti suka memakan burger, naget, ayam goreng, kentang goreng dan minuman berkarbonat merupakan faktor-faktor yang menyumbang kepada obesiti. Melakukan kerja sekolah di rumah berjam-jam lamanya, menonton TV dan bermain permainan komputer memburukkan lagi keadaan.”

Pengambilan gula yang tinggi (yang juga menyebabkan obesiti) di kalangan penduduk turut menjadi salah satu penyebab diabetes. Kita mengambil 26 sudu teh gula sehari dan merupakan pengguna gula kelapan tertinggi di dunia.

Di sebalik kempen-kempen yang dijalankan oleh kerajaan untuk mendidik orang ramai supaya mengamalkan gaya hidup sihat, taraf kesihatan penduduk negara ini semakin merosot sejak kebelakangan ini. Bilangan penghidap bukan penyakit-penyakit berjangkit seperti diabetes terus meningkat di kalangan penduduk.

Sudah tiba masanya kita mencari pendekatan yang bersifat kerohanian untuk menyelesaikan masalah tersebut dan jawapannya terletak kepada dapur dalam setiap rumah. Tidak ada makanan yang boleh menyaingi makanan yang dimasak sendiri di rumah, kerana seseorang itu berpeluang memilih ramuan yang menyihatkan.

Sehubungan dengan tahap kesihatan yang semakin merosot di Malaysia, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Pendidikan supaya memperkenalkan kelas memasak di sekolah-sekolah tanpa mengira jantina. Pelajar perlu diajar cara memasak agar mereka mempunyai kebolehan memasak hidangan yang menyihatkan untuk keluarga mereka.

Mereka yang jarang memasak mungkin akan merasakan ia satu tugas yang berat. Bagaimanapun terdapat beberapa panduan untuk memudahkan kerja memasak dan lebih enak untuk dijamah.

Rancang Hidangan – adalah penting untuk merancang menu terlebih dahulu. Ia mungkin cuma mengambil masa beberapa hari atau seminggu dua lebih awal. Ketahuilah apa yang akan dimasak pada keesokan hari. Pastikan masakan anda mudah disediakan serta menggunakan bahan-bahan yang mudah diperolehi.

Sediakan Senarai Barang Belian – sesudah anda merancang hidangan mudah menggunakan bahan ramuan yang mudah diperolehi, anda boleh memenuhkan kabinet di dapur dengan bahan-bahan ini. Simpanlah senarai barangan ini dan periksalah berapa yang masih tinggal. Cuba beli barang keperluan ini ketika jualan murah tetapi perhatikan juga tarikh tamat tempoh penggunaannya.

Sediakan Senarai Belian Runcit – sungguhpun pada mulanya ia akan memakan masa namun ia menjimatkan masa pada masa depan. Buat senarai barangan yang biasa dibeli secara mingguan atau bulanan. Apabila tiba masa untuk berbelanja, catatkan senarai barangan yang hendak dibeli.

Simpan senarai harga – ketahui apa yang dibelanjakan ke atas barang makanan. Gunakan buku nota kecil untuk mencatatkan harga ketika membeli dan simpan senarai itu di dalam komputer. Ini penting untuk mengetahui bajet anda.

Gunakan petak penyejuk beku – Ketika memasak, cubalah agihkannya kepada dua bahagian. Simpanlah satu bahagian dalam petak penyejuk beku untuk dimakan apabila anda kesuntukan waktu untuk memasak. Ini boleh menghalang anda dari berkejar ke tempat makan atau restoran makanan segera.

Jaga Kebersihan Dapur – Memasak dalam dapur yang bersih dan tersusun rapi lebih menyeronokkan daripada memasak dalam keadaan dapur yang berselerak. Biasakan membersih dapur sambil anda memasak.

S. M. Mohamed Idris

Presiden

Persatuan Pengguna Pulau Pinang


Najib patut belajar semula ‘apa itu demokrasi’
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Julai: “Saya sarankan beliau (Najib) kembali ke bilik darjah untuk dalami semula apa itu demokrasi yang sebenarnya,” kata Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar).

Ini, katanya kerana demokrasi merupakan pelajaran pertama dalam silibus KBSM tingkatan satu.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menjelaskan perhimpunan Bersih di ibu kota baru-baru ini dengan alasan sekiranya dibenarkan, bagaimana rakyat yang lain yang bukan Bersih.

Baginua, itu adalah kenyataan yang keanak-anakan dan cuba memperbodohkan rakyat Malaysia yang punya hak untuk berhimpun.

“Saya ingin menjelaskan adalah tidak wajar dengan menafikan hak rakyat untuk berhimpun sesuai dengan peruntukan Perlembagaan Negara apabila Najib cuba mengelirukan rakyat dengan menggambarkan bahawa bukanlah demokrasi jika membenarkan hanya satu kumpulan sahaja berdemonstrasi, tetapi tidak memberikan kebenaran tersebut kepada orang lain,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Sepatutnya, kata beliau jika benar Najib memahami nilai demokrasi, peserta demonstrasi Bersih 9 Julai lalu perlu diberi laluan khas untuk berjalan secara aman supaya memorandum lapan tuntutan Bersih selamat sampai kepada wakil DYMM Tuanku Mizan Zainal Abidin.

“Tindakan melakukan sekatan dan menabur fitnah terhadap Himpunan Aman Bersih menggambarkan kepada kita dan juga mata dunia bahawa pemerintahan BN tidak mengamalkan demokrasi sebagaimana yang dilaungkannya,” katanya yang juga Adun Titi Serong.

Katanya, sebagai pemimpin tertinggi Malaysia, Najib perlu faham bahawa negara ini bukan seperti Zimbabwe dan lain-lain negara yang sangat rendah tahap amalan demokrasi.

“Rakyat Malaysia saya anggap telah maju dari aspek daya fikir, namun sayangnya pemikiran pemimpin Umno BN sahaja yang masih belum maju,” ujarnya.

Realitinya, kata beliau rakyat juga amat malu apabila indeks demokrasi di Malaysia berada di tangga yang tercorot iaitu di belakang Namibia dan Timor Leste.

“Apabila kita menyebut daya fikir yang maju, tidak dinafikan rakyat Malaysia memang berdaya saing, ini terbukti kerana sehingga kini rakyat Malaysia masih mampu bertahan dalam situasi inflasi dan terus bertahan walaupun menerima tekanan dari kerajaan BN yang tergamak menggunakan dana awam (rakyat) semata-mata untuk mengaut keuntungan dari khazanah negara yang juga hak milik rakyat,” ujarnya.

Tiada ulasan: