Jumaat, 15 Julai 2011

BODEK MEMODEK KERJA TAK ELOK...DILARANG DALAM ISLAM..KECUALI MENGHORMATI...KERJA MEMBODEK MENJATUHKAN MARUAH DIRI....

Forensik: 'Tiada tanda bunuh diri atau pembunuhan'
Kow Gah Chie
Jul 15, 11
4:06pm
Tidak ada unsur bunuh diri atau pembunuhan dalam kes kematian Ahmad Sarbaini Mohamed, dakwa seorang pegawai unit forensik polis Bukit Aman dalam inkues kematian penolong pengarah kastam itu.

NONETimbalan penguasa Sharul Othman memberitahu koroner Aizatul
Akmar Maharani bahawa Sarbaini cuba keluar dari bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melalui tingkap di bilik pantri di tingkat ketiga, dan secara tidak sengaja terjatuh menemui ajalnya.

Katanya, tidak ada sebarang tanda-tanda berlaku pergelutan di bilik pantri dan pada badan Sarbaini.

Pegawai itu berkata jika berlaku pergelutan, akan terdapat lebih banyak tanda kasut dan cap jari ditemui di bilik pantri, sambil menambah bahagian pakaian Allahyarham contohnya seperti butang, akan tertanggal.

Sharul sedang disoal oleh peguam SPRM, Datuk Mohamad Shafee Abdullah di Mahkamah Koroner hari ini.

NONEPegawai tersebut membuat kesimpulan bahawa Sarbaini cuba meninggalkan bangunan SPRM secara senyap dan perlahan,
berdasarkan kasut dan tanda calar di luar di bingkai tingkap dan dinding luar bangunan tersebut.

Sharul berkata beliau bersetuju dengan teori bahawa bila melihat ke luar bilik pantri, seseorang itu mungkin salah menilai jarak antara bilik itu dan bumbung yang berdekatan, disebabkan ilusi optik.

Sharul mengetuai pasukan lima orang anggota yang menyiasat kematian Sarbaini sehari selepas pegawai kastam itu ditemui mati.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan sebab Allahyarham cuba meninggalkan bangunan itu melalui tingkap bilik pantri, apabila Sarbaini dikatakan telah dilayan sebagai "tetamu" pada hari dia kembali ke pejabat SPRM, dikatakan untuk menarik balik dan menukar kenyataan beliau.

Sambutan 'kuning' untuk Najib di United Kingdom
Jul 15, 11 2:43pm

Kongsi 937
Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak ke United Kingdom hari ini diberi sambutan 'hangat' oleh penunjuk perasaan yang berpakain serba kuning.

NONEMereka membidas tindakan kerajaan yang menekan ribuan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 Sabtu lalu yang menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya negara.

Puluhan penunjuk perasaan yang terdiri daripada rakyat Malaysia dan juga asing berkumpul di Mansion House di London sejam sebelum ketibaan Najib yang dijadual mengakan pertemuan dengan tokoh perniagaan Britain.

Sambil membawa kain rentang dan sepanduk, penunjuk perasaan juga mendesak Najib supaya membebaskan segera enam tahanan Parti Sosialis (PSM).

NONEMereka yang dinamakan sebagai "EO6" yang ditahan mengikut Ordinan Darurat. Di bawah akta itu, seseorang boleh ditahan untuk tempoh 60 hari dan dinafikan hak untuk dibicarakan.

Diiringi Rosmah

Menurut portal Sarawak Report, konvoi Najib sempat melambai kepada penunjuk perasaan yang berlangsung dengan aman. Kehadiran polis adalah minimum dan mereka juga agak mesra.

najib visit united kingdom 150711 najib meet with queen elizabethNajib kini dalam lawatan rasmi lima hari ke London atas jemputan rasmi rakan sejawatannya.

Semalam, beliau dengan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor juga sempat menghadap Ratu Elizabeth II di Istana Buckingham sebelum mengadakan pertemuan dua hala dengan Perdana Menteri David Cameron di No 10, Downing Street.

Turut mengiringi mereka adalah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.


Bekas mufti selar budaya bodek dalam Umno
Regina Lee
Jul 15, 11
1:01pm

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyelar apa yang dikatakannya sebagai "unsur feudal" melalui tindakan membodek pemimpin dalam Umno.

Dalam sesi dialog di Kuala Lumpur malam tadi, Asri juga mengkritik kurangnya toleransi dalam menangani pelbagai pandangan dalam parti Melayu itu.

NONE"Dalam pemerintah sekarang semua orang nak tunjuk kononnya dia setia (kepada pemerintah) walaupun kenyataan yang dikeluarkan adalah bodoh tapi dia rasa tidak mengapa yang penting perdana menteri tahu.

"Dalam Umno bila ada pemimpin bagi kritikan dia ini dianggap musuh walaupun idea yang diberikan adalah baik namun ia dianggap bahaya kerana unsur feudal tidak ditinggalkan.

"Ramai yang nak masuk politik supaya dapat bodek pemimpin dan dapat hasil namun kesannya nanti ia akan merobohkan institusi yang ada, sebagai contoh khutbah Jumaat... institusi agama digunakan apa dalil agama yang mengharamkan perhimpunan, dalil agama digunakan untuk memburukkan orang lain.Program itu yang banyak menyentuh mengenai Himpunan BERSIH 2.0, menyaksikan Asri membidas pemikiran feudal yang diamalkan Umno-BN dalam sistem pentadbiran negara pada hari ini yang katanya perlu dikikis jika masih mahu mengekalkan kuasa.

bersih rally petaling street 090711Sabtu lalu, ribuan rakyat Malaysia menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 untuk menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Program yang dihadiri para intelek itu juga diberitahu oleh Asri bahawa pentadbiran Perdana Menteri pada hari ini umpama “seorang bapa yang menakutkan anak agar tidak ke tempat gelap kerana ada hantu.”

Kata beliau, strategi sedemikian sudah tidak berguna kerana rakyat yang sudah matang dan informasi boleh diperoleh melalui pelbagai cara.

“Saya menggambarkan kerajaan sebagai seorang bapa kepada seorang anak yang menakutkan anaknya agar jangan pergi ke tempat gelap kerana ada hantu, pada waktu kecil anak akan terima tapi bila anak sudah besar dan belajar di universiti ia sudah tidak berguna.

“Kerajaan dan pemimpin sudah terlupa bahawa sekarang bukan lagi zaman 70-an kerana kerajaan sudah tidak lagi boleh menghalang maklumat... dulu memang orang baca Utusan Malaysia tapi sekarang orang sudah tidak baca dan tidak percaya,” katanya.

NONEMalah beliau turut melahirkan kekecewaanya di atas tindakan Putrajaya yang dalam usaha menyuraikan himpunan pada 9 Julai lalu sehingga mengakibatkan puluhan mengalami kecederaan.

“Itu hak mereka untuk berkumpul, saya bukan menyokong mana-mana pihak tapi ia menyebabkan kita tidak boleh untuk melangkah ke hadapan.

“Saya percaya kalau perdana menteri benarkan, polis benarkan, malah turut membantu melancarkannya saya rasa kerajaan akan dapat kredit... dan saya sangat dukacita cara kerajaan menangani perkara ini,” katanya.

Lim: MP Sungai Siput Dr D Jeyakumar okay
Jul 15, 11 2:23pm
Ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar dalam keadaan baik meskipun telah ditahan lebih tiga minggu sekarang, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang setelah melawat aktivis Parti Sosialis Malaysia itu hari ini.

NONELim, bersama naib presiden PAS Salahuddin Ayub dan ahli parlimen Subang Jaya dari PKR, R Sivarasa berjumpa dengan Jeyakumar selama 20 minit di Bukit Aman pagi ini.

"Beliau okay, di sebalik tahanan itu. Tetapi yang penting adalah hilangnya kebebasan dan tahanan yang tidak adil ini dan saya bercakap sebagai bekas tahanan ISA,” kata Lim pada sidang media selepas lawatan itu.

Jeyakumar adalah antara enam ahli PSM yang ditahan mengikut Ordinan Darurat kerana didakwa sebagai ancaman kepada ketenteraman awam.

Selain dirinya, turut ditahan adalah timbalan pengerusi PSM M Saraswathy, ahli jawatankuasa pusat Choo Chon Kai, M Sukumaran, setiausaha cawangan Sungai Siput A Letchumanan, dan ketua pemuda Sarat Babu.

Lim berkata tahanan ke atas keenam-enam mereka itu sebagai ketidakadilan yang dahsyat kerana tiada justifikasi dalam penangkapan tersebut.

Beliau mengganggap penahanan itu sebagai cubaan untuk mecemarkan gerakan himpunan BERSIH 2.0.

NONE"Tuduhan sebagai penggerak BERSIH ialah satu ketidakadilan. 709 telah tunjukkan betapa bukan puluhan ribu penyokong BERSIH yang lakukan keganasan dan huru-hara tetapi pihak berkuasa polis," katanya.

Mereka ditahan mengikut seksyen 3(1) Ordinan Darurat selepas tuduhan awal keenam-enam mereka bersama 24 lagi aktivis PSM disiasat kerana menghasut orang ramai bagi melancarkan peperangan ke atas Yang di-Pertuan Agong digugurkan.

BERSIH 2.0: Saman pertama ke atas polis
Salhan K Ahmad
Jul 15, 11
4:00pm
Seorang individu mengemukakan saman hari ini ke atas polis dan menteri dalam negeri atas dakwaan penahanan salah ke atasnya, dua minggu sebelum perhimpunan BERSIH 2.0 diadakan.

Individu berkenaan, Musafri Abdullah Azmi, 27, adalah individu pertama yang ditahan polis sebelum perhimpunan itu berlangsung pada 9 Julai lalu.

Musafri menuntut supaya mahkamah mengeluarkan deklarasi bahawa penangkapan dan penahanan itu dibuat secara tidak sah.

Mahkamah juga dituntut supaya mengeluarkan deklarasi bahawa polis serta responden berkenaan menyalahgunakan kuasa mereka.

Penahanan itu didakwa tidak dibuat mengikut undang-undang kerana sebab penahanan itu tidak diberitahu kepadanya.

Selain itu, beliau turut meminta mahkamah supaya mengarahkan rampasan lapan helai baju-T berwarna kuning bertulisan 'BERSIH 2.0' itu diisytiharkan tidak sah.

Dua daripada responden yang dinamakan itu ialah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan juga ketua polis daerah Shah Alam, ACP Zahedi Ayob.

Dua lagi responden yang dinamakan ialah dua orang anggota polis yang dinamakan sebagai John Doe dan Insp Misbahun Hamdan.

John Doe merupakan antara empat orang anggota polis yang menahan beliau pada malam 26 Jun lalu.

Turut dituntut ialah gantirugi am, gantirugi teladan dan gantirugi teruk.

Menurut afidavit yang dikemukakan, Musafri ditahan pada kira-kira jam 11.20 malam berkenaan ketika dalam perjalanan pulang daripada satu mesyuarat di Padang Jawa, Klang.

"Penahanan pemohon telah menjatuhkan imej baik beliau di kaca mata masyarakat setempat memandangkan cara penahanan pemohon seperti seorang penjenayah.

BERSIH 2.0: Terima kasih PM, kata Khalid Samad
Jul 15, 11 1:57pm

Secara sinis, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mahu rakyat khususnya mangsa keganasan polis semasa perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu berterima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

orange book forum klscah 250111 khalid samadMenurut Harakahdaily, Khalid membuat gesaan itu kerana Najib mendakwa pihak polis menggunakan tindakan agak "ringan" terhadap peserta perhimpunan itu.

"Seharusnya rakyat berterima kasih dan sayang kepada Najib sebab dia tak bunuh peserta himpunan hari tu," katanya dipetik akhbar rasmi PAS itu sambil ketawa terbahak-bahak.

Najib ketika ditemubual beberapa wartawan di London semalam dilaporkan berkata, pihak polis menggunakan tindakan yang sewajarnya dalam usaha menyuraikan peserta perhimpunan BERSIH 2.0 di ibu negara Sabtu lalu.

Katanya tindakan polis agak ringan kerana tahanan dibebaskan selepas lapan jam dan mereka dilayan dengan baik.

Kelakar

Beliau juga mendakwa tiada penggunaan tindakan yang tidak wajar oleh polis dan penunjuk perasaan disuraikan dengan menggunakan kekerasan yang minumum.

azlanSambil mendakwa kenyataan Najib itu sebagai kelakar, Khalid yang turut menerima enam jahitan di kepala akibat terkena kanister gas pemedih mata pada hari itu berkata perdana menteri langsung tidak menunjukkan rasa bersalah.

"Itulah minda autokrat perdana menteri kita. Kita tidak boleh salahkan dia.

"Saya yakin dia tak rasa dia menipu, dan tak rasa bersalah pun (mengeluarkan kenyataan sedemikian), walaupun seluruh dunia sudah melihat rakaman video dan gambar keganasan polis dalam internet," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Pada perhimpunan yang dihadiri ribuan rakyat daripada pelbagai lapisan, sejumlah 1,667 orang ditahan oleh pihak polis. Mereka kemudiannya dibebaskan selepas diambil keterangan pada hari yang sama.

bersih rally petaling street 090711Bagaimanapun selepas itu, ramai yang tampil mendakwa pihak berkuasa bersikap ganas terhadap mereka yang datang secara aman.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) juga dihujani pelbagai aduan peserta mendakwa polis menendang dan memukul mereka sebelum ditangkap.

Suhakam yang juga menghantar pasukan pemantau pada hari itu juga mengakui, polis menggunakan kekerasan sewaktu menyuraikan peserta himpunan.

Beberapa bukti kekasan dan keganasan polis itu juga kini tersebar di internet khususnya di Youtube.


Bersih: Yayasan T'ganu jangan main politik kotor
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Yayasan Islam Terengganu (Yit) diminta menyiasat secara terperinci terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang tindakan ke atas pelajar tajaannya yang turut menyertai perhimpunan di Kaherah, Mesir untuk bersama-sama menyokong rakyat Malaysia menjayakan perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Setelah siasatan dijalankan, Yit perlu memaklumkan kesalahan pelajar terbabit kepada orang ramai dan bentuk tindakan yang akan dikenakan kepadanya sebelum tindakan dikenakan.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut menjelaskan, langkah tersebut perlu dilakukan oleh Yit, memandangkan pelajar tersebut hanya hendak dikenakan tindakan oleh Yit disebabkan menyertai perhimpunan di Kaherah bagi menyokong perhimpunan tersebut.

Menurut beliau, sedangkan tindakan yang dilakukan oleh pelajar terbabit bukanlah satu kesalahan, malah ia turut dilakukan oleh pelajar-pelajar lain di 24 buah negara di seluruh dunia pada 9 Julai lalu.

Katanya, mengadakan perhimpunan untuk menyuarakan sesuatu pandangan bukanlah satu kesalahan dan setiap pihak tidak wajar bertindak ke atas sesiapapun jika hanya disebabkan individu terbabit menyertai sesuatu perhimpunan.

"Jadi dalam hal ini, Yit perlu bertindak secara profesional. Janganlah terbawa-bawa sangat dengan permainan politik kotor sehingga boleh merugikan orang lain," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Yayasan Islam Terengganu (Yit) semalam yang mahu mengambil tindakan ke atas seorang pelajar dari Terengganu yang sedang menuntut di Universiti Al-Azhar kerana menyertai perhimpunan di Kaherah bersama pelajar-pelajar lain bagi menyokong perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Selain di Kaherah, Mesir, rakyat Malaysia di 24 buah negara lain di seluruh dunia turut mengadakan perhimpunan dengan kelompak mereka tersendiri pada hari yang sama bagi menyokong langkah Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan itu.

Di antara mereka yang menyertai perhimpunan aman di luar negara itu ada yang turut memakai baju kuning, manakala perhimpunan tersebut diadakan dengan aman serta turut mendapat kebenaran dan kerjasama kerajaan-kerajaan negara terbabit.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Mohd Abdul Wahid berkata, jika hendak bertindak ke atas seseorang, Yit perlu memastikan individu terbabit benar-benar melakukan kesalahan, bukannya hanya disebabkan seseorang itu menyertai perhimpunan bagi menyokong perhimpunan aman Bersih 2.0.

"Sekiranya tindakan yang hendak diambil ke atas pelajar itu disebabkan beliau memakai baju kuning pada hari itu, ia tentunya amat melucukan kerana memakai baju kuning bukanlah satu kesalahan dari sisi undang-undang sama ada di negara kita dan di mana-mana tempat sekalipun di dunia ini," katanya yang juga ahli parlimen Kuala Terengganu.

Tambahan pula setahu beliau, para pelajar dan rakyat Malaysia di luar negara tidak terikat terhadap sebarang undang-undang rimba Malaysia terutama Seksyen 27 Akta Polis seperti di Malaysia yang melarang lebih 5 orang berkumpul tanpa permit.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu berkata, perkara itu amat berbeza dengan tindakan yang dilakukan oleh seorang pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) baru-baru ini yang jelas menghina Yang di-Pertuan Agong dalam laman webnya.

"Kepada pelajar itu memang patutlah dikenakan tindakan kerana beliau ternyata melakukan satu kesalahan. Itu pun tidak boleh diambil tindakan dengan sewenang-wenengnya tetapi mestilah disiasat dengan terperinci terlebih dahulu. Jika sudah terbukti pelajar itu melakukan kesalahan barulah boleh dikenakan tindakan," tegasnya.

Manakala ke atas pelajar dari Terengganu yang sedang menuntut di Universiti Al-Azhar yang menyertai perhimpunan itu, beliau menasihatkan Yit agar melakukan siasatan terperinci sebelum mengenakan tindakan terhadapnya, dengan turut memahami undang-undang dan peraturan di negara kita dan di negara berkenaan.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, beliau menjelaskan, PAS Terengganu akan mengadakan majlis meraikan rakyat Terengganu yang ditangkap oleh pihak polis dalam perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Majlis tersebut akan diadakan di perkarangan Masjid Rusila, Marang selepas solat Isyak malam ini, manakala jumlah mereka yang akan diraikan itu pula seramai lebih 200 orang.

Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden, Mohamad Sabu dan dua orang Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub turut terlibat dalam majlis itu.

"Mereka yang diraikan itu akan dipersilakan naik ke pentas. Selepas itu, majlis akan dilangsung dengan ceramah yang akan disampaikan oleh Tuan Guru Abdul Hadi, Mohamad Sabu, Datuk Mahfuz dan Salahuddin Ayub," katanya.

Bagaimanapun, hari ini, Mohamad Sabu yang mengalami kecederaan lutut dan kaki akibat motorsikal yang ditumpanginya sengaja dilanggar oleh pihak polis dalam perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, sedang menjalani pembedahan di sebuah hospital di Petaling Jaya.

"Sekiranya Mohamad Sabu tidak dapat hadir, ceramah beliau itu akan diadakan juga dengan penayangan video yang membabitkan beliau untuk ditonton oleh orang ramai," jelas beliau.

Ramadhan: PUM sokong penuh usaha Kedah

Harakahdaily

SHAH ALAM, 15 Julai: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menyokong penuh usaha Kerajaan Negeri Kedah untuk menguatkuasakan larangan pusat hiburan beroperasi sepanjang bulan Ramadhan.

Setiausaha agungnya, Dr Mohd Roslan Mohd Nor berkata, pihaknya juga menyarankan semua negeri-negeri lain mencontohi usaha yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Kedah.

Katanya, kehadiran bulan Ramadhan yang bakal tiba hendaklah disambut dengan memperbanyakkan amalan ibadah dan bukannya dengan hiburan-hiburan semata-mata.

“Dalam bulan Ramadhan banyak ganjaran pahala yang dijanjikan oleh Allah kepada hambaNya. Sehubungan itu adalah disarankan agar kita mengambil peluang yang ada mendekatkan diri kepada Allah,” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

PUM juga, ujarnya turut kesal sekiranya ada usaha-usaha memperlekehkan larangan tersebut kerana larangan itu tidak bermaksud buruk dan ianya baik untuk semua kaum dan agama.

Sehubungan itu, tambahnya wajar usaha seperti itu disokong dan dilaksanakan.

Beliau berkata, PUM juga menyarankan agar media elektronik menghormati dan mengambil usaha sempena kedatangan bulan Ramadhan untuk menyajikan input-input berguna kepada masyarakat.

Menurutnya, walaupun mesej yang ingin disampaikan sedikit sahaja tetapi jika impaknya besar sudah memadai.

Sebagai contoh, katanya iklan-iklan yang memaparkan peri pentingnya puasa kepada kesihatan dan juga badan.

Jelasnya, di luar negara mesej-mesej seperti itu sudah lama diguna pakai dalam memberikan makluman kepada masyarakat.

Satu hari nanti budu berada di Tembok Besar China
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 15 Julai: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata Festival Makanan Antarabangsa Cheng Ho Kelantan 2011 (KELCHEFF) yang berlangsung di negeri ini akan menjadi platform sebagai merintis pasaran baru produk makanan di negara ini khususnya Kelantan di China.

Beliau berkata Kelantan yang mempunyai pelbagai produk makanan unik dan menarik yang memiliki potensi tersendiri untuk dipasarkan ke peringkat antarabangsa khususnya negara berkenaan.

Menurutnya, budu yang menjadi trade mark pada negeri ini tidak mustahil suatu hari nanti akan dipasarkan di luar negara.

"Kalau boleh kita mahu satu hari nanti budu berada di Tembok Besar China," ujarnya ketika berucap merasmikan Ekspo Cheng Ho di sini petang semalam.

Festival makanan itu berlangsung selama 10 hari bermula semalam bersebelahan Bazar Tok Guru dengan menempatkan 260 gerai termasuk dari Pulau Pinang, Kedah, China, Kemboja.

Beliau seterusnya berharap selain produk makanan negara China diperkenalkan di negeri Kelantan, produk masakan tempatan juga diberikan peluang untuk diperkenalkan ke negara itu.

Antara persembahan menarik ialah pertunjukan mi tarik yang dipersembahkan seorang chef dari Xinjiang, China, Abdullah Ma Yan Lu.

Sementara itu, Pengerusi Induk KelCheff, Datuk Husam Musa, berkata orang ramai berpeluang membeli belah disitu menggunakan dinar dan dirham.

Menurutnya, dirham mencapai pencapaian tertinggi kenaikannya sejak ianya dilancarkan tahun lalu dengan jumlah RM731 untuk satu dinar, walaupun minggu lalu terdapat sedikit penurunan.


Jabatan Penuntut jangan jadi keldai Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Julai: Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat menggesa Kerajaan Malaysia supaya bersikap profesional dalam menyantuni pelajar-pelajar yang bersama-sama menyokong rakyat Malaysia di Kuala Lumpur serta 25 bandar utama seluruh dunia yang berhimpun menuntut 8 tuntutan rakyat bagi pilihanraya yang bersih dan adil.

Pengerusinya, Dr Raja Ahmad al-Hiss berkata, pihaknya kesal dengan kenyataan Jabatan Penuntut Malaysia (JPM) di Kaherah yang mengancam dan mengugut mereka yang berhimpun di Dataran Hayyu Asyier, Kaherah Sabtu lalu untuk menarik balik pemberian zakat dan biasiswa mereka.

“Sedangkan pada hemat kami, para pelajar dan rakyat Malaysia di luar negara tidak terikat terhadap sebarang undang-undang rimba Malaysia terutamanya Seksyen 27 Akta Polis seperti mana di Malaysia yang melarang lebih 5 orang berkumpul tanpa permit,” katanya kepada Harakahdaily.

Katanya, kenyataan yang dikeluarkan oleh JPM jelas sekali berbau politik dan berbentuk ugutan yang sama sekali tidak berasas sedangkan pemberian zakat kepada para pelajar kita bukanlah berasaskan kepada politik dan baju yang dipakai oleh pelajar tetapi berdasarkan asnaf dan hukum.

Justeru, ujarnya Pemuda PAS mencabar JPM untuk menarik pemberian zakat kepada pelajar-pelajar Malaysia di Mesir yang menghadiri himpunan Bersih di Kaherah baru-baru ini sekiranya mereka benar-benar ingin menjadi keldai kepada Umno dan Barisan Nasional (BN).

Tambahnya, kenyataan dangkal oleh Pengarah Yayasan Terengganu (YT), Aziz Mamat kelmarin juga sangat dikesali yang jelas sekali pentadbiran YT sangat mentah dalam memahami undang-undang dan peraturan negara kita.

Beliau berkata, Pemuda PAS bersama-sama pasukan Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi DPPM tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan susulan jika JPM dan mana-mana pentadbiran kerajaan negeri seperti YT yang bertindak memberhentikan pemberian zakat dan pinjaman terhadap pelajar.

“Kami juga ingin tegaskan bahawa rakyat Malaysia di luar negara tidak terikat terhadap mana-mana peraturan dan undang-undang Malaysia yang bersifat subjektif,” ujarnya yang juga Naib Ketua Pemuda PAS Pusat.

Beliau menambah, rakyat Malaysia perlulah menghormati dan mematuhi undang-undang yang diguna pakai oleh kerajaan di mana mereka berada ketika di luar negara.

Pemuda PAS, katanya menyanjung tinggi rakyat Malaysia di luar negara yang bersama-sama Bersih 2.0 di Malaysia yang menzahirkan memberi sokongan dan tuntutan yang sama kepada Kerajaan Malaysia.

Tambahnya, tindakan profesional pihak berkuasa tempatan luar negara seperti di United Kingdom dan Australia juga patut dipuji yang mengeluarkan permit dan membantu menjaga keselamatan peserta yang menghadirinya.

Begitu juga, ujarnya pihak berkuasa di negara-negara lain seperti di Mesir, Taiwan, Jepun dan Indonesia serta 20 negara yang lain yang membenarkan rakyatnya berkumpul dan menzahirkan isi hati mereka.

Katanya lagi, tindakan profesional itu adalah manifestasi terhadap konsep demokrasi yang diamalkan dan yang didukungi oleh dunia dewasa ini.

Menurutnya, konsep Hak Asasi Manusia yang disepakati bersama perlulah didokongi bersama oleh terutamanya kerajaan Malaysia.

Tiada ulasan: