Isnin, 11 Julai 2011

BERSIH DE YANG MENGHINA SERTA MENGUTUK...ADA YANG MEMUJI SERTA BERKORBAN...CUMA NILAI ALLAH TEPAT....SAPE PENIPU DAN TAK BOLEH HARAP....

A Samad Said ajak golongan muda ubah negara
Khaulah Azwar

KUALA LUMPUR, 11 Julai: Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said mengajak rakyat jelata terutamanya golongan muda mengubah pemimpin negara melalui demokrasi untuk membentuk kerajaan baru yang adil, tulus dan berkebajikan.

“Kita berada disini adalah hak kita, kita berada di sini adalah sebab kita mencintai negara kita, yang tidak cintakan negara kita adalah Najib dan Umno," kata Samad ketika memberikan ucapan ringkas kepada peserta perhimpunan Bersih Sabtu lepas.

Beliau melahirkan rasa bangga dengan semua rakyat yang hadir dalam himpunan Bersih 2.0 untuk menuntut hak pilihanraya yang bersih dan tulus untuk mengadap sultan bagi menyerahkan memorandum.

"Tetapi perjalanan kita disekat di semua penjuru oleh Polis dan FRU,” kata Pak Samad di hadapan rakyat yang berkumpul di hadapan Kuil Budha untuk menuju ke Stadium Negara petang Sabtu lepas.

“ Apakah salahnya rakyat berkumpul untuk menuntut hak. Negara ini bukan milik Najib dan Umno, negara ini bukan milik Rosmah tetapi negara ini milik rakyat. Ini rumah kita,” katanya.

Bagi beliau, rakyat ke stadium Merdeka dengan bertekad untuk menyatakan hak tetapi disekat, di layan buruk oleh pihak polis dan FRU.

Menurut Pak Samad, dia datang daripada KL Central. Namun belum pun sempat sampai KL Central mata beliau sudah pedih ditembak dengan gas pemedih mata yang sangat dasyat.

"Mata kanan saya terlalu pedih dan merah yang amat sangat. Beberapa wartawan yang jalankan tugasnya juga dilayan dengan kasar oleh polis. Beg wartawan juga di selongkar…mengapa teruk sangat mereka menjalankan tugas?" soal tokoh yang dinobatkan sebagai Sastrawan Negara itu.

Menurut Pak Samad, mereka datang memang ingin serahkan memorandum kepada sultan untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil tetapi tidak kesampaian kerana polis telah sekat dan tidak bertolak ansur langsung dalam perbincangan dengan beberapa orang pimpinan NGO.

Berbagai alasan yang diberikan oleh polis. “saya benar-benar rasa kesal dengan tindakan Perdana Menteri Malaysia , Najib yang telah memungkiri janji kepada rakyat.

"Najib berjanji kepada kita akan beri pilihan untuk adakan himpunan sampai jam berapa pun kita tidak kisah, nak pekik telolong sampai ke pagi pun mereka tak peduli, tetapi bila kita pilih Stadium Merdeka, mengapa mereka berdolak dalih dan tidak membenarkan penganjur untuk adakan bersih di stadium.

"Bahkan semua urusan permit tidak diluluskan walaupun sudah beberapa kali diminta.

“Mengapa mereka tidak luluskan, adakah mereka takut dengan kebangkitan rakyat?” soal beliau.

Sehubungan itu, beliau memberikan peringatan:

“saya ingin ingatkan kepada semua rakyat. Negara kita mengamalkan sistem demokrasi oleh itu, kita harus bijak gunakan demokrasi ini. Kalau kita tidak bijak orang akan peralatkan sistem demokrfasi negara kita untuk kekalkan kuasanya seperti apa yang berlaku sekarang," tegasnya.

(Antara ribuan yang mendengar ucapan A Samad Said)

Menurut beliau, dalam demokrasi ada lunasnya yang perlu dihormati, antaranya mendengar suara rakyat bukan terus menolaknya. "Kita ini adalah insan."

Justeru itu, beliau berharap semua rakyat harus fikirkan masa depan negara ini.

"Masa depan negara kita terletak pada orang muda. Orang muda sahaja yang layak mengubah. Setiap orang muda harus fikir bagaimana untuk membantu membentukkan kerajaan yang baru," kata Samad yang diikuti dengan laungan takbir daripada rakyat yang berhimpun disitu.

Gandakan kejayaan Bersih 2007


Sementara itu pula Saudara Mazlan Aliman pejuang rakyat pula berkata, “walaupun kita hadapi ugutan dengan ancaman sekatan daripada pihak berkuasa polis yang dikuasai oleh Umno tetapi kita berjaya hadapi dengan tenang dan dapat berkumpul dengan aman melebihi 300, 000 rakyat yang datang dari seluruh negeri”.

Demokrasi petang ini mencatat sejarah apabila ratusan ribuan manusia berkumpul di merata tempat.

"Message ini jelas kita berikan kepada PM bahawa rakyat ingin menuntut pilihanraya yang telus dan bersih. Dengan itu saya harap kepada semua peserta himpunan Bersih 2.0 jadikan himpunan ini sebagai pusingan ke dua.

"Kalau 2007 ribuan penduduk berkumpul dalam himpunan bersih sehingga Pakatan Rakyat (PR) berjaya merampas lima negeri dan akan datang saya harap kita akan rampas semua negeri di Malaysia ini," katanya dengan disambut laungan takbir.

Beberapa badan NGO, aktivis anti ISA juga turut beri ucapan menuntut keadilan dalam pilihanraya ke 13 nanti.


Zunar: Kenapa cubit kalau kita boleh tumbuk
Zunar

Di Malaysia, akhbar, TV dan radio dikuasai oleh kerajaan melalui Akta Mesin Cetak dan Penerbitan. Undang-undang ini mensyaratkan setiap pemilik media untuk memohon lesen pernerbitan setiap tahun. Pihak kerajaan berhak melulus atau menolak permohonan ini tanpa perlu memberi sebarang alasan.

Dan keputusan kerajaan tidak boleh dicabar di mahkamah.

Ini menutup jalan kepada penyiaran sebarang bahan-bahan alternatif atau pandangan berbeza terhadap kerajaan, termasuk kartun editorial. Kartunis independen terpaksa bergantung kepada media alternatif seperti internet untuk terus berkarya.

Saya melukis untuk portal berita Malaysiakini dan juga untuk akhbar Harakah. Di samping itu saya juga menerbitkan buku. Setakat ini saya telah menerbitkan Cartoons on Tun, 1 Funny Malaysia, Cartoon-O-Phobia, Even My Pen Has a Stand, Gedung Kartun, Perak Darul Kartun and tiga volume Isu Dalam Kartun.

(Zunar dengan anugerah yang diterimanya di majlis "2011 Award in Editorial Cartooning"
oleh Cartoonist Rights Network International (CRNI) St Petersburg, Florida, 7 Julai 2011)


Matlamat saya ialah untuk menggunakan kartun sebagai senjata melawan korupsi dan salahguna kuasa oleh kerajaan Malaysia. Melalui kartun, saya mengenengahkan isu-isu yang tidak disiarkan oleh media arus perdana.

Ini termasuk rasuah oleh Perdana Menteri dan kabinetnya, isu Altantuya, konspirasi terhadap Anwar Ibrahim, kekuasaan isteri Perdana Menteri, skandal Scorpene, pembaziran, antara lain.

Falsafah saya adalah jelas: Supaya sesuatu karya mendapat impak, kita mesti melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Cara saya ialah mengkritik mereka yang paling berkuasa dengan cara yang paling keras. Why pinch when you can punch! (kenapa cubit kalau kita boleh tumbuk).

Sepanjang bekarya, saya sentiasa hadapi tekanan, gangguan dan ugutan dari kerajaan. Pejabat saya selalu diserbu. Kerajaan mengharamkan semua buku-buku saya. Kilang-kilang pencetak juga diserbu dan diberi amaran agar tidak mencetak buku-buku saya di masa akan datang.

Pekedai-pekedai di seluruh negara juga diugut agar tidak menjual buku-buku saya.
September tahun lepas, sepuluh anggota polis menyerbu pejabat saya beberapa jam sebelum pelancaran buku terbaru saya, Cartoon-O-Phobia. Mereka turut merampas 66 buah buku tersebut juga sebuah sebuah lukisan kartun asli.

Saya ditangkap dan di bawa ke tujuh balai polis sebelum dilokap di bawah Akta Hasutan, yang membawa hukuman tiga tahun penjara jika didapati salah.

Saya diletakkan dalam lokap yang sama bersama dengan penjayah-penjenayah lain seperti perompak dan penagih dadah. Kerajaan mahu mereman saya lebih lama, tapi mahkamah membebaskan saya pada keesokan hari.

Period ini merupakan saat yang sukar bagi saya. Pengharaman buku mengakibatkan kerugian RM80,000 (lebih kurang USD35,000). Akta Hasutan masih lagi tergantung ibarat 'pedang Damocles' di atas kepala saya.

Melukis kartun politik merupakan satu kesalahan jenayah di Malaysia. Melawan korupsi adalah kesalahan jenayah di Malaysia. Ini bertentangan sama sekali dengan prinsip Islam. Kata Saidina Ali: "Patriotisma paling tinggi ialah berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim."

Sebagai kartunis editorial, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menentang ketidakadilan. Di Malaysia, dan juga di negara-negara dunia ketiga serta Timur Tengah, kartunis menghadapai cabaran lebih berat.

Kita mesti bersedia menghadapi pelbagai risiko. Kita mesti terus bangun. Kita mesti terus melukis sehingga ke titisan dakwat terakhir. Jika kita berundur, bererti kita mengorbankan prinsip kita menentang kezaliman. Apabila melukis kartun merupakan kesalahan jenayah, petanda penguasa mula goyah.

Saya memfailkan saman terhadap kerajaan untuk mencabar pengharaman buku-buku saya. Untuk kes ini, hakim akan memberi keputusan pada 14 Julai depan.

Saya juga memfailkan satu lagi saman untuk mencabar kerajaan kerana menangkap saya secara tidak sah tahun lepas. Untuk kes ini, mahkamah belum lagi memberi keputusan.

Cabaran yang berat bukan sahaja di hadapi kartunis-kartunis di Asia dan Timur Tengah, tetapi juga di bahagian lain di dunia. Kartunis-kartunis Amerika memberitahu saya bahawa mereka menghadapi risiko kehilangan pekerjaan akibat ekonomi merudum dan kebangkitan internet. Saya bersimpati dengan mereka.

Saya rasa, sudah sampai masanya untuk kita, kartunis-kartunis di seluruh dunia bersatu, merapatkan hubungan dan mengadakan lebih banyak dialog supaya lebih memahami isu bersama.

Sekali lagi, terima kasih CRNI atas anugerah ini. Ia memberi kekuatan baru kepada saya, "seperti Popeye mendapat spinach."

Terima kasih.

********************************************************

1. Ucapan Zunar ketika menerima anugerah "2011 Award in Editorial Cartooning"
oleh Cartoonist Rights Network International (CRNI) St Petersburg, Florida, 7 Julai 2011


2. Zunar dipilih untuk menerima anugerah ini selepas melalui proses pencalonan dan pemilihan oleh Ahli-ahli Lembaga Pengarah CRNI. Menurut mereka, ketabahan dan ketahanan beliau menghadapi tekanan, menggunakan strategi kreatif melalui kartun dan keberanian yang beliau tunjukkan dalam melawan kekuasan pemerintah melayakkan beliau menerima anugerah ini.

Anugerah ini disampaikan oleh Presiden Cartoonists Rights Network International (CRNI) Joel Pett. Zunar turut diberi penghormatan berdiri oleh 75 kartunis yang hadir pada malam itu.

Antara mereka ialah termasuk pemenang Anugerah Pulitzer dalam kartun editorial seperti Daryl Cagle, Dick Locher, Clay Bannet, Ben Sergeant, Mark Fiore, Mike Keefe, Ed Stein, Rob Rogers dan juga kartunis dari Timur Tengah dan Asia.

Antara pemenang anugerah ini pada tahun lepas ialah Nikahank Kowsar, Iran (2001), Paul Nyemb Popoli, Cameroon (2002), Tony Namate (Zimbabwe 2004), Musa Kart, Turkey (2005), Ali Dilem, Algeria (2006), Jonathan Shapiro, South Afrika (2007), Baha Boukhari, Palestin (2008), Mario Robles, Mexico (2009), Mana Neyestani, Iran (2010).

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan memberi keputusan pada 14 Julai ini mengenai saman Zunar dan Malaysiakini terhadap kerajaan mencabar pengharaman buku kartun, 1 Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun.


Harapan Pejuang Keadilan
Abu Anas Luqman Al-Kelantani

Hati berdetik.. adakah aku mampu sampai kesana?

Atau tergantung tersungkup disua gas dan air



Takutkah aku?

Kepada siapa aku perlu takut sebenarnya

Pencipta atau yang dicipta?



Akhirnya hari itu aku lalui

Penuh sarat kepedihan terasa pada diri

Ingin diluahkan sahaja yang terbuku dihati

Kepada kawan-kawan dikongsi



Gambar-gambar kepahitan berlegar-legar dengan sendiri

Tanpa perlu aku catatkan notanya

Ianya mudah difahami bagi yang mengerti, yang memahami



Seluruh dunia membuka mata penuh mengerti

Bahawa kami mencari keadilan

Bukan ingin meruntuh seperti yang diwarkan



Tawarnya hati mereka menyambut kami

Rakyat marhaen yang merindui keadilan



Tidak apalah jika tidak mahu mendengar kami

Kami yakin pada Yang Maha Mendengar, Peguasa Arasy

Mendengar rintihan hamba-hambaNya yang dikasihi



Ucapan terima kasih kami akhiri

Pada penguasa yang begitu keras layanannya pada kami

Sanggup kami dilayan seperti kambing biri-biri

Membelasah kami hingga lupa diri

Walhal diri seorang hamba abdi seperti juga kami



Pesan kami pejuang keadilan

Tunggulah hari dimana anda pula akan dilayan seperti itu

Bahkan lebih teruk dari itu

Hari dimana penyesalan tiada lagi berguna

Itulah hari kemenangan kepada pejuang yang mencari keadilan



Abu Anas Luqman Al-Kelantani
11 Julai 2011


Ketua Pemuda PAS Sabah ditahan pakai baju Bersih
Harakahdaily

KOTA KINABALU, 11 Julai: Ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu dan seorang lagi aktivis Pemuda PAS ditahan oleh pihak polis sekitar jam 4.30 petang semalam ketika sedang minum di sebuah restoran di Alam Mesra.

Penangkapan Lahirul atas alasan beliau memakai baju Bersih2.0 manakala seorang lagi aktivis yang dikenali sebagai Mustaman hanya memakai baju-T biasa ketika ditahan.

Lahirul dan Mustaman terus dibawa ke Balai Polis Alam Mesra untuk siasatan lanjut.

Beberapa orang pemuda daripada PAS dan AMK turut hadir ke Balai Polis Alam Mesra untuk mengikuti perkembangan penangkapan tersebut.

Mereka agak hairan mengapa kedua-dua aktivis pemuda tersebut dalam keadaan bergari ketika dibawa keluar dari Balai Polis Alam Mesra untuk dipindahkan ke IPD Karamunsing.

Menurut maklumat seorang peguam daripada Barisan Peguam Pakatan Rakyat Sabah, mereka berdua akan ditahan sehingga keesokan pagi dan dilanjutkan ke mahkamah untuk prosedur seterusnya pada hari yang sama.



Tahniah kepada peserta Bersih 2.0
Muhammad Adam Lee

Assalamu'alaikum, saudara pengarang, para sahabat setugas dan sahabat pembaca sekalian.

Memulakan bicara, saya ingin mengkalungkan ucapan tahniah kepada Perhimpunan Bersih 2.0 dari semua peringkat, termasuk kepada media massa seperti kalian yang sentiasa memaparkan kisah benar lagi sahih akan peristiwa bersejarah ini.

Semoga kita sekalian yang dahagakan kebenaran dan keadilan serta bencikan kemungkaran dan kezaliman akan beroleh bantuan dan rahmat-Nya, insya Allah.

Juga, takziah kepada saudara kita yang syahid dalam perhimpunan itu. Semoga Allah mengira saudara kita tersebut dalam golongan para hamba-Nya yang mukhlasin dan beroleh redha-Nya selama-lamanya, insya Allah.

Jelas terang tanpa bersuluh, ibarat kata pepatah, "Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedasnya." Begitulah yang dapat kita saksikan sepanjang hari itu. Mana tidak? Jika benar kita ini benar lagi bagus, mengapa bila ada orang mahu bertemu kita menceritakan masalahnya kepada kita, kita perlakukan sesuka hati pula? Umpamanya, jika saudara datang bertemu saya untuk menuntut hutang, wajarkah saya menghalau saudara hanya kerana isu hutang itu? Sebab itulah, rasanya tidaklah keterlaluan kalau saya katakan, sebenarnya kerajaan yang ada hari ini telah berhutang kepada rakyat jelata sejak merdeka lagi.

Ya, tidak dinafikan, negaa turut membangun pesat dengan taraf hidup yang juga meningkat maju dari masa ke masa. Namun begitu, jika kita lihat dari aspek yang lain, adakah kemajuan material itu seiring dengan kemajuan akhlaq dan kerohanian? Malah, boleh saya katakan, kita kini sebenarnya sedang hanyut dilanda arus kebaratan hatta soal pembangunan moral insani seolah-olah kelihatan remeh -- ala, suka hatilah ... Contohnya, peningkatan kes pelajar sekolah merokok sahaja, sepatutnya diberi perhatian serius oleh Kementerian Pelajaran.

Ini tidak, asyik menuding jar kepada pihak bawahan, khasnya ibu bapa. Soalnya, adakah yang menyalahkan ibu bapa itu juga, bukan ibu bapa kepada anak-anak mereka sendiri? Rasanya, punca kepada segala kesulitan yang semakin meruncing ini ialah pelaksanaan dasar yang tiada atau rapuh prinsip; hanya ikut trend semasa aja.

Oleh sebab itulah, saya boleh katakan, jika dengan sebab kecil sebegitu pun mereka tak ambil peduli, atau pelaksanaan dasar yang tidak "consistant", maka akibatnya begitu membarah hatta merosakan sistem politik dan pemerintahan. Walaupun tidak mampu membaca akhbar, setidak-tidaknya dengan era keterbukaan maklumat pada zaman IT sebegini, saya serta rakan-rakan senasib, alhamdulillah, mampu memperoleh sumber maklumat alternatif yang lebih benar lagi sahih.

Sejarah sebenarnya telah membuktikan berkali-kali, pentadbiran yang ada sekarang ini acap kali merampas hak rakyat untuk bersuara menerusi pelbagai bentuk pilihanraya. Namun begitu, persoalan utama mereka sering menang mudah, antara lain, ketidaktelusan penyampaian maklumat itu sendiri.

Bayangkan, hanya para menteri sahaja yang dibenarkan mempelopori media arus perdana negara, sedangkan mereka yang dipanggil "pembangkang" itu, nak berucap untuk 10 ke 15 minit menyatakan hasrat dan manifesto pun, terhalang lagi dihalang ... Nah, inikah kemajuan
namanya?

Sedangkan, kita lihat sahaja negara-negara maju yang mana kerajaan kita berkiblatkan (AS, Britain, Jepun, Korea ...), rakyat bebas memilih parti atau kepimpinan lain apabila kerajaan yang ada didapati khianat, kan? Malah, di Jepun, misalnya, apabila seseorang menteri itu rasuah, umpamanya, kemudian heboh diperkatakan dalam masyarakat, dia dengan segera meletak jawatan. Tapi, bagaimana pula di Malaysia, negara yang sering diwar-warkan sebagai negara Islam misali ini?

Oleh itu, saya berpendapat, tibalah masanya kerajaan kita ditukar sama sekali; biar mereka yang ada sekarang ini pula yang jadi "pembangkang". Jutaan terima kasih kepada HarakahDaily yang turut menyediakan "real video" menggunakan laman YouTube yang memaparkan temuramah dan video kejadian sebenar. Tahniah dan teruskanlah memanfaatkan sumber terbuka ini demi faedah semua.

Akhirnya, bersamalah kita berdoa serta berazam sepenuh tekad untuk melakukan perubahan seiring tuntutan agama dan keharmonian negara kita, Malaysia yang tercinta ini. Tidak usahlah kita terpengaruh dengan segala janji manis mereka sekian lama, termasuk 1 Malaysia ini, yang terang jelas hanya sebagai dana kewangan haram mereka sekian lama. Semoga setelah ini, kita benar-benar mampu mensuci lagi membersihkan agama, diri, keluarga, bangsa, masyarakat dan negara.

Terima kasih.


Tiada ulasan: