Khamis, 28 Julai 2011

LINDUNGI APA YANG PATUT DILINDUNGI DIDUNIA SELAGI BERKUASA...DIAKHIRAT KEJAHATAN AKAN TERBONGKAR...TUNGGULAH MATA TERBELIAK MELIHAT VIDEO ZALIM KITA..

PM: Pembangkang hanya tahu bantah...
Jul 28, 11 8:47pm

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pihak pembangkang akan sentiasa membantah apa sahaja keputusan yang dibuat kerajaan bagi menambahbaik sistem pilihan raya di negara ini.

Katanya apabila kerajaan mahu memperkenalkan penggunaan biometrik bagi mengesahkan pengundi pada pilihan raya, mereka akan mengatakan penggunaan dakwat kekal adalah lebih baik dan beliau percaya jika kerajaan mahu menggunakan dakwat kekal, pembangkang akan mengatakan biometrik lebih baik.

"Mereka sekadar mahu membantah apa juga yang kita lakukan. Mereka mahu jadikannya isu kontroversi dan mencari kesalahan. Tiada pendirian konstruktif di pihak mereka. Mereka bukannya mahu mencari sesuatu yang dapat menambahbaik sistem, mereka hanya mahu mencari kelemahan dalam sistem itu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Himpunan Belia 1Malaysia di Mini Stadium Pendang, Kedah hari ini.

Beliau berkata kerajaan memutuskan untuk menggunakan sistem biometrik kerana ia merupakan sistem yang saintifik dan tidak boleh dimanipulasi berbanding dengan dakwat kekal.

"Bagi dakwat kekal, anda boleh kenal pasti sumbernya...anda boleh dapat daripada sumber-sumber lain dan buat perkara yang sama. Ia satu kerugian kepada rakyat yang tidak dapat pergi (mengundi)," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Najib berkata tindakan pembangkang yang mempertikaikan penggunaan biometrik itu hanyalah bersifat politik.

Katanya beliau tidak sanggup untuk menjadi Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) jika memenangi pilihan raya dengan memanipulasi keputusan pilihan raya.

"Rakan-rakan saya juga tak rela jadi pemimpin pusat dan negeri kalau tidak dipilih dengan cara yang betul dan mengikut kehendak rakyat. Kita serah balik kepada rakyat pada masanya...kita serah nasib pada rakyat. Kami hanya rela jadi pemimpin sebab benar-benar dipilih oleh rakyat," katanya.

Katanya BN tidak pernah takut kepada pilihan raya yang adil dan jika BN boleh memanipulasi keputusan pilihan raya, BN tidak akan kalah sewaktu pilihan raya.

"Selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969, Allahyarham ayahanda saya (Perdana Menteri Kedua Tun Abdul Razak Hussein) ada kuasa mutlak. Ada kuasa Parlimen dan Kabinet. Hanya beliau seorang sahaja. Beliau ada kuasa eksekutif dan kuasa buat undang-undang tetapi pemimpin BN tidak mabuk kuasa.

"Bila keadaan pulih, Allahyarham serah balik kepada rakyat dan buat pilihan raya. Kita menang besar selepas itu tetapi ada masa kita kalah juga," katanya.

Najib berkata BN menerima keputusan pilihan raya yang memihak kepada pembangkang kerana menghormati perlembagaan negara dan kerana itu pembangkang juga perlu hormat perlembagaan.

Katanya kumpulan yang menganjurkan perhimpunan haram pada 9 Julai lalu hanya bertujuan mahu memburukkan imej Malaysia di luar negara yang telah menyebabkan satu dunia keliru dan terpesong.

"...sedangkan kredibiliti pilihan raya di negara ini tidak pernah dipertikaikan oleh sesiapa dan tidak ada bukti ada penyelewengan," katanya.

Lebih 15,000 orang hadir pada majlis hari ini. Turut hadir Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang juga timbalan
pengerusi badan perhubungan Umno Kedah.

- Bernama

PSM6 dijaga baik, kata IGP
Jul 28, 11 7:53pm

Polis memberi jaminan kesemua enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput Dr Michael Jeyakumar Devaraj yang ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO) bulan lalu, dijaga dengan baik mengikut prosedur undang-undang yang sedia ada.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, berkata sebarang tindakan yang diambil oleh pihaknya adalah berdasarkan undang-undang yang ada demi kepentingan dan keselamatan negara.

"Kita memberi jaminan semua tahanan adalah berdasarkan langkah prosedur yang ada dalam undang-undang, peguam mereka tahu, pihak-pihak tertentu telah dibenarkan berjumpa dengan (Dr D. Michael) Jeyakumar," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Pangkalan Latihan Unit Udara Polis di Ipoh hari ini.

Majlis perasmian iti disempurnakan oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Ismai berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan mogok lapar sejak pagi tadi oleh Dr Jeyakumar.

Katanya apa-apa hak yang patut diterima oleh tahanan terbabit telah diberikan oleh polis termasuk layanan yang baik mengikut prosedur tahanan.

Selain itu, ketika ditanya mengenai desakan supaya keenam-enam tahanan terbabit dibebaskan, Ismail berkata meminta semua pihak menunggu kerana kes mereka masih disiasat.

"Kita akan membuat keputusan sewajarnya. Apa yang kita buat adalah sebahagian daripada prosedur dan proses mengikut undang-undang kita," katanya.

Selain Dr Jeyakumar, lima yang lain yang ditahan ialah setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, A.P Letchumanan, 49, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, 33, M. Sukumaran 50, timbalan pengerusi PSM, M. Sarasvathy, 58, dan pemimpin pemuda, R. Sarat Babu, 25.

Keenam-enam aktivis PSM itu ditahan dua minggu sebelum perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) di ibu negara pada 9 Julai lepas.

Mengikut Seksyen 3 (1) Ordinan Darurat, polis boleh menahan suspek sehingga 60 hari tanpa perbicaraan.

- Bernama

MP dakwa polis guna kekerasan tanpa provokasi
Jul 28, 11 7:51pm

Naib presiden PKR, Tian Chua mendakwa polis bertindak dengan niat untuk menyebabkan bahaya ke atas sekumpulan peserta demonstrasi BERSIH 2.0 yang berhimpun di KL Sentral pada 9 Julai lalu.

Tian yang turut berada di situ pada waktu kejadian itu berkata, dakwaan bahawa pasukan itu menggunakan kekerasan yang minimum ketika menyuraikan kumpulan tersebut, juga tidak benar.

Oleh itu, beliau meminta polis bekerjasama dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dalam inkuiri awam yang akan diadakan berhubung tindakan pasukan itu dalam menangani peserta demonstrasi itu.

"Saya percaya fakta akan dikemukakan dari semua pihak berkepentingan dalam satu siasatan awam. Biarlah rakyat menghakimi berasaskan fakta," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menjelaskan rakaman video yang didedahkan oleh polis itu, Tian mendakwa anggota pasukan itu telah menembak gas pemedih mata ke arah kumpulan berkenaan tanpa henti walaupun dalam keadaan peserta demonstrasi sedia terkepung.

"Sesiapa saja dalam keadaan itu akan melihat bahaya jika berada di kawasan tertutup itu sekiranya polis melepaskan gas pemedih mata.

"Rakaman video itu hanya menunjukkan beberapa orang yang meluru keluar ke kawasan lapang, dan gas pemedih mata kemudiannya ditembak tepat ke arah orang ramai.

Beliau mendakwa tindakan polis ini berniat untuk menyebabkan bahaya teruk ke atas kumpulan yang aman tanpa sebarang amaran.

"Ianya tindakan tanpa provokasi dan tidak wajar. Ianya adalah kekejaman polis," kata ahli parlimen Batu itu lagi.

Tambahnya, video polis yang disunting itu juga menunjukkan bahawa kumpulan berkenaan berarak keluar dari KL Sentral dan disekat oleh sekumpulan polis.

Bagaimanapun, katanya, video yang disiarkan oleh stesyen TV itu tidak memberi gambaran sebenar terhadap apa yang berlaku di kawasan berkenaan dalam kejadian itu.

"Video berkenaan dikatakan menunjukkan saya mengetuai peserta demonstrasi ke hadapan. PRDM menekankan bahawa ia merupakan bukti provokasi," kata Tian lagi.

Tian yang pernah didakwa kerana tuduhan menggigit polis itu juga berkata, tindakannya itu digambarkan sebagai berniat untuk "menyerang" atau menyebabkan bahaya fizikal ke atas anggota polis.

"Kerajaan perlu menerima tanggungjawab bahawa kekerasan melampau telah digunakan ke atas demonstrasi BERSIH. Pemburuan ke atas saya atau peserta lain tidak boleh melepaskan (kerajaan) daripada keganasan yang dilakukan pada 9 Julai," katanya lagi.

Turut berada di kawasan tersebut ialah pengerusi BERSIH Datuk Ambiga Sreevenasan serta pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat – Datuk Seri Wan Azizah Ismail, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan juga Lim Kit Siang.


Hampir 300,000 pengundi baru daftar dalam tiga bulan
Jul 28, 11 7:59pm

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mewartakan 290,665 pengundi baru bagi tempoh April hingga Jun lalu, selain 77,708 pemilih yang bertukar alamat pusat mengundi.

SPR dalam satu kenyataan hari ini berkata, senarai itu yang dimasukkan dalam Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Kedua 2011 kini dipamerkan di 877 tempat di seluruh negara.

Lokasi terbabit meliputi pejabat pilihan raya negeri, pejabat pos berkomputer, kompleks atau pejabat kerajaan, pejabat daerah atau pejabat tanah, majlis daerah atau perbandaran, dewan serba guna atau rukun tetangga, balai raya, pejabat penghulu dan dewan orang ramai.

Mereka yang baru mendaftar sebagai pemilih atau memohon pertukaran alamat pusat mengundi diminta menyemak daftar tersebut, kata kenyataan itu.

Mereka yang namanya tidak tersenarai boleh membuat tuntutan menggunakan Borang B dan menyerahkannya kepada pengarah pilihan raya negeri masing-masing dalam tempoh tujuh hari dari tarikh daftar dipamerkan.

SPR juga akan mempamerkan nama pemilih yang dikeluarkan daripada daftar pemilih atas sebab telah meninggal dunia, lucut hak warganegara dan telah bersara daripada angkatan tentera atau polis.

Untuk maklumat lanjut orang ramai boleh hubungi talian 03-88856500 atau faks di 03-88889117 atau mana-mana pejabat pilihan raya negeri atau layari lamanweb SPR di www.spr.gov.my.

- Bernama


IGP: Polis tak akan terburu-buru...
Jul 28, 11 8:34pm

Polis tidak akan terburu-buru terhadap desakan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu supaya pasukan keselamatan itu memohon maaf berhubung insiden yang berlaku terhadapnya ketika menyertai perhimpunan BERSIH pada 9 Julai lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata pihaknya akan menunggu hasil siasatan berhubung insiden itu, yang didakwa Mohamad Sabu bahawa beliau dilanggar sebuah kereta Waja milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika menyertai perhimpunan tersebut.

"Saya tidak mahu dikatakan bercakap bohong. Kita kena ikut peraturan dan undang-undang kerana kita ada sistem keadilan kita dan bukan hanya tahu bercakap. Saya sebagai seorang polis yang ditugaskan untuk menguatkuasakan peraturan.

"Pada saya, kalau orang nak cakap, biasalah dan itu hak dia. Dia nak saman, itu hak dia. Pihak kita akan terus tunjukkan tahap profesionalisme kita," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis menandatangani nota persefahaman kerjasama strategik antara Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional dan PDRM di Putrajaya hari ini.

Ismail berkata demikian semasa mengulas dakwaan Mohamad Sabu, yang kekal dengan pendirian bahawa beliau dilanggar sebuah kereta Waja PDRM ketika menyertai perhimpunan haram Bersih, 9 Julai lepas dan mendesak pasukan keselamatan itu membuat permohonan maaf secara terbuka kepadanya.

Mengulas lanjut, Ismail berkata pihaknya akan menyiasat dakwaan Mohamad Sabu itu berdasarkan kepada fakta yang benar serta keterangan yang ada dan bukannya mereka-reka cerita.

"Insyallah, bila siap siasatannya, cukup dengan fakta dan keterangan, kita akan kemukakan kepada Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya. Orang ramai boleh menilai sendiri. Orang ramai dah dengar cerita dia (Mohamad Sabu) dan dengar cerita polis.

"Fakta yang polis kemukakan ialah (tayangan) video yang terdapat di tempat kejadian. Pada saya, itulah satu perkara yang boleh menunjukkan kebenaran siapa yang cakap betul dan siapa yang cakap tidak betul," katanya.

Sehubungan itu, Ismail menasihatkan orang ramai supaya menunggu hasil siasatan berhubung insiden tersebut.

- Bernama

Tiada ulasan: