Rabu, 2 Februari 2011

BAGAIMANA IA NAK MENILAI...IA PUN TAK DAPAT MENILAI MORAL BAIK DGN TAK BAIK...JANGAN BANYAK CAKAPLAH....NILAI PERIBADI DAH JATUH...

K'tan hantar RM120 ribu bantu pelajarnya di Mesir
Feb 2, 11 7:09pm


Kelantan hari ini menghantar wang tunai RM120,000 menerusi misi kemanusiaan Mercy Malaysia ke Mesir bagi membantu 1,281 pelajar negeri itu yang terperangkap di sana.

Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata bantuan itu yang dibawa bekas pengerusi Kelab Pelajar Mesir selaku wakil kerajaan Zulkifli Yaakob bertujuan membantu pelajar Kelantan membeli bekalan makanan.

"Bantuan itu untuk pelajar Kelantan yang dikatakan tidak cukup bekalan makanan dan dijangka tiba di Kaherah esok," katanya kepada pemberita, di Kota Bharu hari ini.

"Saya juga harap rakyat Malaysia dapat dibawa pulang dengan selamat dan seberapa segera berikutan keadaan kian meruncing," kata Nik Abdul Aziz yang turut meminta Presiden Mesir Hosni Mobarak tunduk kepada tuntutan rakyat negaranya agar berundur bagi memulihkan keadaan.

- Bernama

Khalid: PAS tak akan kerjasama dengan Umno
Hazlan Zakaria
Feb 2, 11
4:57pm


Ahli parlimen PAS Shah Alam Khalid Samad berkata parti Islam itu lebih suka bekerjasama dengan kumpulan 'berakhlak mulia' dalam DAP dan PKR berbanding golongan Islam dalam Umno.

“Umno ajak PAS kerjasama kerana kedua-duanya parti Melayu macam orang Melayu Islam yang ajak kita pergi pub untuk minum bir.

orange book forum klscah 250111 khalid samad"Tapi ada pula orang bukan Melayu bukan Islam ajak kita pergi kedai mamak minum teh tarik," katanya dalam satu majlis ceramah anjuran PKR di Petaling Jaya malam tadi.

Khalid mendakwa, perbandingan itu dibuat berdasarkan realiti terhadap tindakan Umno sepanjang pentadbiran selama 53 tahun di Malaysa, termasuk rasuah dan salah guna kuasa.

"Jadi kita patut ikut Umno atau ikut orang yang ajak kita minum teh tarik?," soalnya yang disambut dengan jawapan "teh tarik" oleh kira-kira 1,000 yang hadir di ceramah berkenaan.

Tambahnya, tindakan yang ditunjukkan PKR dan DAP juga lebih selari dengan nilai-nilai Islam yang didukung PAS.

"PAS tidak akan bekerjasama dengan Umno sekalipun dijemput oleh (Yang Di-Pertuan) Agong," tegasnya.

Khalid mewakili PAS dalam siri pertama Jelajah Pimpinan Keadilan yang bermula malam tadi di Taman Sri Manja, Petaling Jaya.

Program itu dilihat sebagai usaha PKR untuk memulihkan imejnya yang tercalar, kesan daripada pemilihan langsung yang dijalankan parti itu November lalu,

Ceramah berkenaan dianjurkan PKR cabang Lembah Pantai.




Ibu bapa pelajar serbu Wisma Putra
Zaidatul Syireen Abdul Rashid
Feb 2, 11
7:03pm

Sekumpulan lebih 100 orang ibu bapa kepada pelajar yang terhimpit dalam pergolakan politik di Mesir hari ini 'menyerbu' Wisma Putra, Putrajaya bagi mendesak kerajaan supaya menyegerakan proses penghantaran pulang pelajar berkenaan.

Kumpulan berkenaan diketuai pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia Ahmad Syukri Abdul Razab.

Ahmad Syukri berkata beliau menerima beberapa panggilan telefon daripada pelajar yang terjejas akibat pergolakan di Mesir yang mendakwa tidak menerima sebarang bentuk bantuan daripada kedutaan Malaysia di sana.

Katanya lagi, beliau turut menerima beberapa panggilan telefon yang mendakwa, para pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam dan Majlis Amanah Rakyat akan dihantar pulang terlebih dahulu.

Katanya, sekiranya dakwaan itu benar, ia menunjukkan sikap berat sebelah dalam menyalurkan bantuan kepada pelajar berkenaan.

Ahmad Syukri juga berkata, beliau menyedari bahawa kerajaan sedang bertindak dalam memberikan bantuan, namun bertegas supaya pelajar berkenaan dibawa pulang secepat mungkin.

Seramai kira-kira 11,300 pelajar Malaysia kini didaftarkan dengan kedutaan Malaysia di Mesir.



Soi Lek silap menilai sokongan Cina
Ong Kian Ming
Feb 2, 11
11:13am


ANALISIS Apa pun keputusan pilihan raya kecil DUN Tenang, termasuk siapa yang undi siapa dan berapa banyak peratusannya, ianya tidaklah sepenting kerosakan hartabenda dan kesulitan yang dialami pengundi di situ dan tempat lain di Johor akibat dilanda banjir.

NONENamun, saya masih mempunyai tanggungjawab untuk menganalisa keputusan pilihan raya kecil itu. Sebelum ini, saya telah meramalkan
bahawa BN akan menang dengan majoriti 3,200 undi - meningkat 700 undi berbanding majoriti yang diperolehinya dalam pilihan raya umum 2008.

Manakala andaian jumlah pengundi Melayu, Cina dan India yang keluar mengundi ialah masing-masing 77 peratus, 71 peratus dan 58 peratus dan sokongan untuk BN mengikut kumpulan etnik ialah 85 peratus, 35 peratus dan 80 peratus.

Majoriti muktamadnya ialah 3,700 undi dengan BN memenangi 70 peratus undi popular daripada 67 peratus pemilih berdaftar yang keluar mengundi Ahad lalu.

Salah satu persoalan yang dibangkitkan berhubung keputusan pilihan raya ini ialah sama ada undi masyarakat Cina kepada BN meningkat atau sebaliknya.

DAP mengatakan undi Cina untuk Pakatan Rakyat meningkat kepada 70 peratus berdasarkan keputusan di pusat pengundian Bandar Labis Tengah yang 96 peratus pengundi adalah Cina. MCA pula mengatakan bahawa undi untuk BN meningkat kepada 45 peratus, berdasarkan kepada hakikat bahawa BN menang di tiga daripada empat pusat pengundian majoriti Cina.

Pada masa yang sama, terdapat kesepakatan umum bahawa undi Melayu dan India telah berbalik kepada BN, dan ini menjelaskan peningkatan 1,200 undi majoriti yang diperolehi BN.

Siapa yang betul - DAP atau MCA? Apakah ia penting sangat?


Banjir: Mangsa di Melaka, Pahang meningkat
Feb 2, 11 11:33am


Bencana banjir yang melanda Johor masih tidak banyak berubah dengan jumlah mereka yang berada di pusat pemindahan ialah
seramai 43,283 orang daripada 10,281 keluarga.

Laporan portal rasmi kerajaan negeri Johor www.johordt.gov.my menyebut sehingga pukul 8 pagi ini daerah Segamat mencatatkan mangsa teramai dengan 21,128 orang melibatkan 5,194 keluarga.

Ini diikuti Ledang dengan 5,822 orang (1,308 keluarga), Batu Pahat dengan 5,090 mangsa (1,109 keluarga), Muar (4,759 orang daripada 1,074 keluarga) dan Kluang dengan 4,135 mangsa melibatkan 1,029 keluarga.

Portal itu juga melaporkan di Kota Tinggi seramai 1,523 orang daripada 353 keluarga dipindahkan, Pontian (740 orang membabitkan 180 keluarga), Mersing (47 orang daripada 31 keluarga) dan Johor Baharu (39 orang daripada sembilan
keluarga).

Kesemua mangsa di Kulaijaya sudah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.

Portal itu berkata sehingga kini sebanyak 232 pusat pemindahan dibuka iaitu 84 di Segamat, Batu Pahat (34), Ledang (30), Kluang (29), Muar (23), Kota Tinggi (18), Pontian (12), Mersing dan Johor Baharu masing-masing satu.

Sehingga kini dua kematian dilaporkan membabitkan dua wanita dalam kejadian banjir di Segamat dan Kulaijaya pada Ahad lepas.

Di Melaka, jumlah mangsa banjir di 19 pusat pemindahan membabitkan tiga daerah di Melaka kini meningkat kepada 4,555 orang berbanding 4,110 orang malam tadi.

Jurucakap bilik gerakan banjir negeri Melaka berkata daerah Melaka Tengah mencatatkan mangsa teramai dengan 2,264 orang, iaitu meningkat berbanding 2,114 orang pada pukul 7 malam tadi.

Di Alor Gajah, jumlah mangsa yang dipindahkan juga meningkat kepada 1,748 orang berbanding 1,568 orang, katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Dalam pada itu katanya, keadaan banjir di Jasin kini bertambah baik dan jumlah mereka yang berada di pusat pemindahan ialah seramai 543 orang.

Beliau berkata keadaan paras air di sungai-sungai utama juga dilapor semakin menyusut berikutan cuaca baik tanpa hujan di seluruh negeri.

Sementara itu, di Kuantan, jumlah mereka yang terlibat dengan bencana banjir di dua daerah di Pahang kini meningkat kepada 1,941 orang berbanding 1,777 petang semalam.

Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata daerah Rompin merekodkan pemindahan tertinggi iaitu seramai 1,778 orang daripada 222 keluarga membabitkan lima buah kampung.

Kampung-kampung terbabit ialah di Bukit Serok (1,499 orang), Kampung Rekoh (162), Kampung Kurnia Tanjung Gemok (85), Kampung Mekang Ibam (26) dan Kampung Lubuk Batu (6 orang), katanya ketika dihubungi pagi ini.

Jurucakap itu berkata di Temerloh, mangsa yang dipindahkan adalah seramai 163 orang daripada 44 keluarga di empat buah kampung, iaitu Kampung Insaf (83 orang), Kampung Batu Kapor (70), Kampung Sempadan (7) dan Kampung Rantau Panjang Lanchang (3).

Katanya beberapa jalan turut ditutup kepada semua kenderaan melibatkan jalan Kampung Inoi, jalan Kampung Baru Bukit Ibam, jambatan Sungai Gayong Kedaik dan jambatan Kampung Lubuk Batu Kota Bahagia di Rompin.

Sementara itu, jalan di Km 5 Felda Selancar, Rompin, ditutup kepada kenderaan berat selepas berlaku runtuhan tebing manakala Jalan Hwa Li Cenderawasih dan Jalan Lam Trading Cenderawasih hanya boleh dilalui kenderaan pacuan empat roda, katanya.

Selain itu katanya, Km 22 Jalan Kemayan-Risda di Bera hanya boleh dilalui kenderaan berat selepas dinaiki air sedalam 1.5 meter.

- Bernama

Tiada ulasan: