Khamis, 7 November 2013

SYAIDINA UMAR R.A....MENCADANGKAN AGAR PEMIMPIN DILANTIK DARIPADA KALANGAN YANG ARIF@MAHIR BIDANG FEQAH(ULAMAK)....PERGINYA ORANG NO 1 MAKA AKAN NAIK ORANG NO 2....KENA FIKIR2KAN...TIADA DIDAKWA ATAU DIHUKUM DIDUNIA...AKHIRAT MEREKA INI TAK KAN LEPAS


Ulama mampu rebut semula naib presiden PAS

Selepas dua tahun, kumpulan pro-ulama dilihat mampu merebut semula sekurang-kurangnya satu daripada tiga kerusi naib presiden PAS yang sebelum ini dikuasai sepenuhnya oleh golongan profesional.

pas muktamar 130610 idris ahmadKebangkitan mereka kali ini antaranya didorong oleh kegagalan mendapat tempat dalam pemilihan 2011 apabila dua 'heavyweight' agamawan PAS - Nik Mohd Amar Nik Abdullah dan Idris Ahmad (kiri) - kecundang kepada penyandang sedia ada.

Kecuali pemilihan lalu, dalam tempoh sepuluh tahun terakhir, ulama sentiasa menjadi pilihan perwakilan sebagai salah seorang naib presiden bagi bergandingan dengan calon-calon profesional PAS.

Tokoh-tokoh pilihan naib presiden sebelum ini, Tan Sri Azizan Razak (2003), Datuk Dr Hasan Ali (2005), Ahmad Awang (2007) dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (2009).

Dalam pemilihan kali ini, lima daripada 10 pemimpin yang dicalonkan PAS kawasan terdiri daripada golongan ulama, iaitu Tuan Ibrahim, Mohd Amar, Idris, Datuk Abu Bakar Chik dan Nasrudin Hassan.

pas youth protest against egypt coup mohamad mat sabuNasrudin bagaimanapun mengumumkan tidak akan berentap sebaliknya hanya mahu mencuba nasib sebagai ahli jawatankuasa pusat sahaja. Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu juga tidak berminat turun pangkat dan rela berjuang bermati-matian di gelanggang sedia ada.

Perkembangan semasa menunjukkan Tuan Ibrahim paling berpeluang kembali ke jawatan yang pernah disandangnya empat tahun lalu.

Jumlah pencalonan naib presiden masih belum diketahui. Bagaimanapun, berdasarkan maklumat yang bocor kepada media, beliau mendapat pencalonan terbanyak sebagai timbalan presiden – jawatan yang berisiko untuk direbutinya berbanding naib presiden.
Berdasarkan populariti
Berdasarkan popularitinya, tidak mustahil pencalonan itu diterjemah kepada sokongan padu jika bekas penceramah popular Forum Perdana Ehwal Islam itu bertanding jawatan naib presiden.

NONEDengan perkataan lain, bekas pensyarah itu kini menjadi calon terbaik pro-ulama ke jawatan nombor tiga parti berbanding Mohd Amar, Idris dan Abu Bakar.

Sementara Idris pula masih perlu diperhatikan kerana masih mampu memberi tentangan sengit dalam percubaan kali keduanya selepas kalah tipis di tempat keempat pada pemilihan lalu, hanya kurang 125 undi untuk mendapat tempat.

Beliau mendapat 491 undi berbanding Salahuddin (753), Husam (660 undi) dan Mahfuz (616).

Bergelar ahli parlimen Bukit Gantang selepas pilihan raya umum Mei lalu memberi sedikit kelebihan kepada Idris kali ini. Anak kelahiran Perak itu juga mempunyai pengaruh tersendiri khususnya daripada negeri Darul Ridzuan itu.

Perak antara negeri yang mempunyai perwakilan teramai dalam muktamar PAS.

Manakala Abu Bakar sebagai pemimpin veteran PAS walaupun amat popular dan pernah memimpin sayap Pemuda suatu masa dahulu, kini dikatakan berdepan krisis hakisan sokongan dalam parti itu.

Mohd Amar pula mungkin tidak menyertai persaingan ini selepas dilihat cenderung bertanding di peringkat timbalan presiden.
 Peluang Salahuddin, Mahfuz cerah
BNONEagaimanapun, pengaruh penyandang sekarang tidak boleh diketepikan kerana kedudukan itu memberi kelebihan kepada mereka untuk lebih menyerlah. Soalnya, siapa yang mungkin terkorban ekoran asakan dua tokoh ulama tadi ke jawatan itu?

Pemerhati politik berpendapat Salahuddin dan Mahfuz mempunyai peluang cerah untuk mempertahankan jawatan sedia ada.

Mahfuz yang juga pesuruhjaya PAS Kedah pula dilihat mengukuhkan populariti ekoran kejayaan memimpin jentera PAS mempertahankan Sungai Limau dalam pilihan raya kecil baru-baru ini walaupun digasak hebat BN.

Walaupun Salahuddin dan Husam masing-masing dilihat berjiwa besar kerana sanggup meneroka kawasan baru dalam pilihan raya umum lalu, kelebihan masih memihak kepada Salahuddin yang mempunyai perwatakan diplomasi dan disenangi kumpulan profesional dan ulama sekali gus.

NONEManakala Husam pula sering dimomok-momokkan sebagai tergolong dalam kumpulan 'Anwarinas' dalam PAS, seperti sentiasa diuar-uarkan oleh akhbar arus perdana.

Setakat ini, hanya Abu Bakar sahaja yang menyatakan pendirian bertanding jawatan itu.
Manakala seorang lagi calon naib presiden Dr Mujahid Yusof belum membuat keputusan untuk bertanding jawatan itu.
Bagaimanapun, 'diam' itu dilihat bukan 'diam kosong' tetapi masing-masing masih mencongak peluang di saat-saat akhir sebelum penerimaan pencalonan ditutup pada Jumaat ini.

Menteri: Kerajaan belum sedia iktiraf undi popular

Kerajaan masih belum bersedia untuk menggantikan sistem pilihan raya 'first past the post' (FPTP), yang sedia ada, dengan sistem perwakilan setara untuk mengiktiraf undi populariti – kerana ia disifatkan tidak sesuai untuk Malaysia.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim berkata sistem FPTP malah membolehkan kumpulan minoriti diwakili di negara ini.

“Jika sesuatu kaum tidak ada wakil di Dewan Rakyat, kita boleh lantik mereka di Dewan Negara, jadi ia (sistem) terbaik di dunia.

“Malah minoriti paling kecil, seperti Siam, juga ada wakil. Minoriti yang lebih kecil, seperti Sikh, boleh masuk DAP dan ada wakil di Dewan Rakyat,” katanya.

Bagaimanapun, Suruhanjaya Pilihan Raya sedang mengkaji perkara itu, katanya.

Shahidan menjawab soalan yang diajukan oleh Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) yang meminta penjelasan sekiranya kerajaan bersedia untuk menerima saranan jawatankuasa terpilih khas parlimen untuk menambahbaik pilihan raya untuk meneliti sistem perwakilan setara bagi menggantikan FPTP.

Isu berkenaan timbul susulan kejayaan Pakatan Rakyat meraih undi popular yang lebih besar dari BN dalam pilihan raya umum ke-13.

Mengikut FPTP, satu parti atau gabungannya boleh membentuk kerajaan jika memenangi jumlah kerusi paling banyak dengan majoriti mudah, tanpa mengira jumlah undi yang diraih.

Penduduk Lembah Bertam bercadang saman TNB
10:46AM Nov 7 2013
Kumpulan penduduk Kampung Lembah Bertam yang terjejas akibat kejadian banjir lumpur susulan pelepasan air dari alur limpah empangan hidroelektrik di Ringlet akhir bulan lalu bercadang untuk mengemukakan saman ke atas Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Peguam M Manogaran berkata, penduduk terbabit bercadang berbuat demikian kerana tidak berpuas hati dengan jumlah pampasan sebanyak RM200,000 yang diperuntukkan TNB kepada seluruh keluarga yang terjejas.

Manogaran dalam satu laporan akhbar theSun berkata, sekurang-kurangnya 100 laporan polis dibuat oleh kumpulan penduduk terbabit.

Katanya, beliau akan bekerjasama dengan satu jawatankuasa yang ditubuhkan oleh kumpulan penduduk terbabit untuk mengkaji kemungkinan untuk mengemukakan saman terbabit.

“TNB tidak serius dalam hal ini kerana ia hanya memperuntukkan RM200,000 sebagai gantirugi untuk dikongsi oleh kesemua mangsa.

“Mereka sepatutnya menjalankan siasatan untuk mengenalpasti apa yang silap,” kata bekas MP Teluk Intan, yang turut bertanding untuk merebut kerusi parlimen Cameron Highlands dalam pilihan raya umum ke-13.

Laporan itu turut memetik kenyataan pengerusi jawatankuasa hak asasi Badan Peguam Andrew Khoo yang berpendapat bahawa penduduk kampung mempunyai locus standi untuk mengemukakan saman berkenaan.
SPRM kemuka syor elak skandal NFC berulang

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyarankan agar projek kerajaan yang dianugerahkan melalui rundingan terus dan melibatkan pinjaman mudah perlu diteliti oleh kabinet, terutamanya jika ia melibatkan “keluarga dan sekutu”.
Ia merupakan salah satu syor SPRM dalam laporannya untuk tahun 2012, yang didedahkan semalam. Laporan itu turut mengesyorkan untuk mewajibkan pengisytiharan konflik kepentingan.

Menurut suruhanjaya tersebut, langkah seperti itu akan dapat menghindari masalah seperti yang berlaku dalam skandal National Feedlot Centre (NFC) daripada terus berulang.

Selain itu, SPRM juga mengesyorkan agar satu “agensi penyelaras” dibentuk untuk menyelia dan menghubungkan kesemua agensi terlibat dalam projek berimpak tinggi seperti NFC.

SPRM juga mengemuakakan syor berikut:

- Mengisytiharkan konflik kepentingan anggota keluarga yang mendapat pinjaman kerajaan

- Garis panduan untuk pinjaman mudah bagi kementerian kewangan serta peranan dan tanggungjawab bagi pihak yang mewakili kerajaan dalam lembaga pengarah syarikat.

Laporan itu turut menggariskan beberapa masalah dalam penganugerahan projek NFC kepada syarikat yang dimiliki dan diuruskan oleh keluarga bekas menteri Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Menurut SPRM, National Feedlot Corporation turut diberikan pinjaman mudah RM250 juta walau tidak mempunyai kemahiran teknikal mahupun kewangan.
Penyamun jatuh longkang bergelut dengan penduduk
8:35AM Nov 7 2013
Seorang penyamun cedera di muka dan kepala akibat tersungkur ke dalam longkang semasa bergelut dengan sekumpulan penduduk kampung dalam kejadian samun di sebuah rumah dekat Padang Tengku, di Kuala Lipis awal pagi semalam.
  
Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, penyamun warga Indonesia itu dikatakan terjatuh ke dalam longkang sebelum diberkas manakala dua lagi rakannya sempat memboloskan diri bersama hasil samun iaitu seutas rantai bernilai RM1,800. 
  
Menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Lipis DSP Zakaria Kassim, sebelum kejadian, ketiga-tiga suspek yang memakai topeng dikatakan memotong besi tingkap dapur rumah mangsa sebelum masuk secara bergilir-gilir.   
  
Menurutnya, ketika berada di dalam rumah itu, mangsa seorang penoreh getah berusia 41 tahun dikatakan tersedar daripada tidur selepas mukanya ditekup oleh tangan seorang daripada suspek.    
  
Katanya, mangsa kemudian menjerit dan melaungkan 'Allahuakbar!' sebanyak tiga kali menyebabkan suspek terkejut lalu berlaku pergelutan dengan mangsa.
  
"Akibat pergelutan itu, mangsa mengalami kecederaan di dahi akibat dipercayai terkena libasan parang yang dipegang salah seorang daripada suspek.

"Siasatan awal mendapati, ketika suspek hendak melarikan diri, abang ipar mangsa berusia 45 tahun yang tinggal berhampiran terdengar jeritan sebelum bergegas keluar untuk membuat pemeriksaan," katanya kepada pemberita di Kuala Lipis semalam.
  
Menurutnya, ketika berdepan dengan ketiga-tiga suspek, abang ipar mangsa cuba diserang oleh seorang daripada suspek yang bersenjatakan sebilah parang namun berjaya mengelak mengakibatkan suspek terbabit tersungkur ke dalam longkang.
  
Katanya, selepas berjaya mengelak serangan itu, suspek kemudian tidak sedarkan diri akibat terhantuk pada batu longkang sebelum diberkas oleh abang ipar mangsa bersama penduduk kampung kira-kira pukul 4 pagi.
  
Zakaria berkata, pada masa sama, dua lagi rakannya yang panik melihat suspek pengsan bertindak melarikan diri.
  
Mangsa segara membuat laporan polis kira-kira pukul 4.30 pagi.
  
Katanya, suspek yang pengsan itu kemudiannya dihantar ke sebuah hospital di Temerloh untuk rawatan.
  
Polis akan mengambil keterangan daripada suspek.
- Bernama
Imigresen NS tahan 24 pengawal warga Nepal
8:41AM Nov 7 2013
Seramai 24 pengawal keselamatan warga Nepal ditahan Jabatan Imigresen Negeri Sembilan atas pelbagai kesalahan dalam operasi di sekitar Seremban dan Nilai, lewat semalam.
  
Ketua Bahagian Penguatkuasa Jabatan Imigresen negeri Abdul Kadir Hussin berkata, kesemua pengawal keselamatan itu ditahan di tempat kerja masing-masing iaitu premis perniagaan, kolej, kilang dan kelab sukan.
  
Beliau berkata lapan orang ditangkap di sebuah kolej swasta, masing-masing dua di kelab sukan dan riadah, kedai emas dan kawasan kediaman manakala 10 ditahan di sebuah kilang.
  
"Mereka ini didapati melakukan kesalahan seperti tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah atau menyalahgunakan pas lawatan masing-masing," katanya dalam sidang media di Seremban semalam.
  
Katanya, kesemua pengawal keselamatan tersebut dibawa ke Depoh Tahanan Imigresen, Lenggeng, untuk tindakan lanjut.
  
Kes disiasat mengikut Akta Imigresen 1959/63 dan Peraturan-peraturan Imigresen 1963.
  
Abdul Kadir berkata, pihaknya akan terus menjalankan operasi sama dari semasa ke semasa bagi menjejaki pengawal keselamatan warga asing yang tidak mempunyai dokumen sah.
  
- semalam
'Kak Tunda' MCA: RM200,000 apa dari bos?

Pemilihan Pemuda MCA Selangor dihangatkan lagi dengan dakwaan Jessie Ooi - yang mencuba nasib di peringkat tertinggi - menerima bantuan kewangan daripada presiden parti Datuk Seri Chua Soi Lek.

Ooi yang popular dengan gelaran "Kak Tunda" (Miss Tow Truck) bagaimanapun menafikannya.

NONEKatanya, dakwaan itu menyebabkan orang ramai terus bertanya sama ada beliau benar-benar menerima RM200,000 daripada Chua dan ada juga yang mahukan bahagian daripada wang itu.

Dalam sidang media hari ini, Ooi (kanan) menyifatkan dakwaan itu sebagai taktik kotor dan tidak adil terhadapnya.

Pertandingan untuk ketua Pemuda Selangor pada Sabtu ini akan menyaksikan pertarungan satu lawan satu antara Ooi dan Chong Sin Woon, yang kini ketua biro pendidikan MCA.

Dalam MCA, jawatan ketua Pemuda boleh ditandingi calon lelaki atau perempuan.

Chong sebelum ini dilaporkan berkata, terdapat pemimpin negeri campur tangan dalam proses pemilihan. Beliau bagaimanapun tidak menamakan sesiapa.

Chong: Kamu hina ibu pejabat
Oii hari ini berkata, tiada campur tangan dengan pasukannya.

NONEPerkara itu dipersetujui regunya, Tan Bok Koon yang mengintai jawatan setiausaha Pemuda MCA Selangor, turut bersetuju dengan Ooi.

Tan malah mempersoalkan bagaimana Chong mendapat nombor telefon kebanyakan perwakilan bagi membolehkannya menghantar pesanan yang merayu sokongan.

Tan mencadangkan bahawa ia diperoleh daripada pejabat Pemuda MCA.

Ketika dihubungi, Chong (atas) menafikan perkara itu. Beliau juga menjelaskan akses terhadap nombor telefon itu telah disimpannya sejak beberapa tahun lalu.

"Kamu menghina ibu pejabat dengan berkata saya dapat nombor telefon dari sana. Mereka sangat tegas. Saya tidak akan dapat daripada mereka," katanya.

"Kamu harus tahu bagaimana hendak dapatkan nombor telefon (semasa musim) pilihan raya. Kamu harus tanya pakar kalau tidak tahu."

Tiada ulasan: