Ahad, 3 November 2013

POLITIK KOTOR...HANYA DIMAIN OLEH AHLI2 POLITIK KOTOR SAJA

Bajet Najib hanya punya ‘matlamat’, tanpa ‘visi’

Dr Dzulkefly Ahmad, 03 Nov 2013
Setelah terlibat dalam Perbincangan Meja Bulat (RTD) dianjur oleh ASLI pada hari Isnin (28 Oktober) lalu dan satu Forum 30 Oktober dianjur oleh Fakulti Ekonomi, Univerisiti Malaya oleh Persatuan Mahsiswa, saya kini bersedia tegas dan terang  pendirian dan rumusan tentang Budget 2014 ini dengan cara bertulis.

Untuk pengetahuan umum, RTD anjuran ASLI berjodol “Kelestarian Fiskal dan Impak ke atas Sektor Korporat’ dan Forum UM atas tajuk Analisis Budget 2014. Panelis Forum MU pula terdiri dari Tan Sri Dr Kamal Saleh, Dr Nungsari dan Professor Rajah Rahsiah dan saya sendiri dan sebahagian besar yang hadir terdiri dari penuntut Fakulti Ekonomi dan ada dari UPM dan USIM.

RTD ASLI pula dikemudikan oleh Tan Sri Dr Navaratnam dan pendiskusi terdiri dari Dr Chen Chaw Min mewakili Kementerian Kewangan, Professor Dr Rajah Rahsia dari UM, Mr Khoo Chuan Keat dari Pricewaterhouse Coopers (PwC Malaysia)  dan Mr Stewart James Forbes, Pengarah Eksekutif dari Malaysia International Chamber of Commerce & Industry (MICCI).

Saya mulakan dengan menegas kesimpulan bahawa keseluruhan Bajet Najib ini saya sifatkan sebagai Budget yang tidak punya visi atau wawasan. Budget ini hanya punya Matlamat. Keyakinan awal saya lebih mendalam lagi ketika panelis Forum di UM mengongsi rumusan dan kecenderungan yang sama.

Terdahulu dari pengumuman Bajet oleh Najib pada  25hb Oktober lalu, saya telah menulis dua makalah tentang ‘langkah-langkah menyejukkan pasaran hartanah’ dan kedua ‘bagaimana GST bakal menyusahkan rakyat’. Terbukti sebahagian besar syor saya dalam makalah pertama kini menjadi polisi kerajaan dalam Bajet Najib. Saya masih mahu membuktikan kebenaran makalah kedua saya tentang GST,

Panelis semacam sepakat dalam Forum UM bahawa Belanjawan ini tidak punya satu kerangka pemikiran yang ‘jelas dan tegas’ dari sisi pandang strategik pembangunan bagi mencapai status Negara maju pada tahun 2020.

Sebaliknya ‘pendewaan’ terhadap angka pertumbuhan terus menjadi pegangan kerajaan Umno-BN untuk kesekian lamanya. Budget ini menyerlahkan penerusan anutan fahaman tersebut.

Selainnya Budget 2014  ini hanya ‘memperbanyak kerja yang sama’ atau lebih sinis ‘more of the same’.

Namun di segi metodologi untuk mencapai sesuatu Visi tidak menampakkan kejelasan, bahkan ketidaktentuan, samar dan terkadangkali penuh kontradiksi.

Ternyata, di sebaliknya segala pengenalan akronim barunya Model Ekonomi Baru (NEM), ETP dan EPP, pakar-pakar ekonomi seperti Tan Sri Dr Kamal Saleh, Professor Industri Ekonomi termasuk Professor Jomo Sundram dan ramai yang lain masih gusar memerhatikan bersimpang-siurnya trajektori pembangunan ke arah cita-cita negara maju pada 2020 nanti.

Lebih tepat lagi adalah seluruh Belanjawaan, sebagai alat fiskal jangka pendek, dicerakin bagi mengatasi kepincangan tadbir-urus kewangan Negara, 16 tahun berturut-turut.

Dengan lain perkataan, Belanjawaan ini dirangka, seperti dijelaskan PM Najib sendiri, adalah bagi mengurangkan defisit fiskal negara ke paras 3.5 Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sementara berusaha mengekalkan pertumbuhan yang munasabah di antara 4-4.5%.

Belanjawaan ini adalah untuk mempastikan bahawa kerajaan Pusat tidak akan terus menambah hutangnya dengan memperkenalkan sumber pendapatan baru yakni dari segi pengenalan ‘Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau GST’.

Bagi mencapai matlamat itu, Najib pertegaskan tentang komitmen mereka untuk mengurangkan seterusnya menamatkan pemberian subsidi dalam frasa ‘rasionalisasi subsidi’. Penarikan subsidi gula sebanyak 34 sen sekilo disiytiharkan terus dan berkuatkuasanya keesokan harinya 26hb Oktober.

Subsidi dicerca supaya dipandang jelek. Subsidi dihubungkaitkan dengan segala yang membawa keburukan termasuk ‘mengherot pasaran’, ketidakefisienan, penyeludupan, dan pembaziran. Namun Najib sepi apabila subsidi diberikan kepada krooni,contohnya,  pihak Penjana Tenaga Bebas (IPP). Tidak pula ditonjolkan tentang subsidi kepada kroni yang lain seperti yang disebut dengan istilah insentif, geran dan juga atas nama pelepasan cukai atau ‘tax-brake’ kepada entiti-entiti perniagaan.

Penulisan ini mengingatkan Najib dan kerajaan Umno-BN bahawa jangan memangsakan rakyat ketika hutang Negara sudah mencecah RM543.3 bilion bersamaan dengan 54.8% KDNK. Rakyat tidak ada campurtangan dalam membuat hutang sebesar ini. Umno dan mutakhir ini Najiblah yang mesti dipersalahkan.

Sejak 2009, ketika mengambil alih pimpinan Negara, Najib memohon Penambahan Perbelanjaan (Supplementaray Budget) sebayak RM20 bilion setahun! 75% dari itu adalah perbelanjaan mengurus (OPEX).

Terdahulu dari tahun 2000, hanya RM5 bilion sahaja sebagai perbelanjaan tambahan. Antara 1995-1999, kerajaan berbelanja kurang dari pendapatan yakni Budget Berlebihan (Surplus) atau Berimbang (Balanced).

Saya ingatkan PM Najib selagi habit atau tabiat buruk ‘ketagihan’ memohon Belanjawaan Tambahan ini tidak boleh dibenteras dan diatasi, lebih jelek lagi ‘berbelanja dahulu dan pohon kemudian’, maka Najib hanya boleh beretorika dengan slogan  ‘kemampanan fiskal’ atau ‘fiscal sustanaibility’.

Hakikatnya, kesemuanya adalah cakap kosong sahaja. Cita-cita untuk mendapatkan Belanjawan Berimbang pada tahun 2020 adalah impian semata-mata. Buktikan kami salah!

Bagi mengatasi kemelut hutang, Najib sangat berhajat kepada satu sistem cukai yang bersifat ‘broad-based’ dan membawa pulangan yang lebih lumayan. GST, pada sifatnya yang berteraskan ‘multi-peringkat’ dan melibatkan satu senarai barangan dan perkhidmatan yang jauh lebih panjang dan merangkumi, pasti akan mendatangkan hasil yang lebih lumayan dari system Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

Pada permulaan kadar 6% GST, kerajaan berharap akan dapat pungutan cukai antara RM10-12 bilion. Persoalan besar yang Najib perlu jawab dahulu ialah ‘Apakah wajar kerajaan mengenakan Cukai pada golongan berpendapatan rendah sama seperti golongan berpendapatan tinggi?

Meskipun hujjah balasnya ialah ‘Siapa guna dia bayar’ namun GST jelasnya meninggalkan kesan yang Tidak Adil atau Inequitable bahkan sebaliknya “Regresif’ atau Songsang.

Akhirnya kerajaan tidak menggunakan sistem Cukai untuk melakukan ‘Pengagihan semula kekayaan’ (Redistribution of Income-Wealth) akan tetapi sebaliknya menggunakan Cukai untuk ‘Memangsakan Rakyat Berpendapatan Rendah’. Mekipun boleh ditampung dengan BRIM dan sebagainya, saya minta PM Najib terangkan betapa impak dan dampak kewangan ke atas rakyta teramai. Buktikan kami salah sekali lagi!

Mengapakah Najib sunyi sepi tentang pengenalan ‘Cukai Keuntungan Kapital atau Capital Gain Tax’ khasnya keuntungan dalam pelaburun kewangan seperti Saham atau Ekuiti dan juga Bon.

Dari hanya memandang kepada rakyat teramai yang sudah pun terbeban dengan kos saraan hidup yang tinggi, gaji yang telah lama beku dan nilai ringgit yang terumbang- ambing, mengapa Najib bisu tentang mendapatkan pendapatan dari mereka yang membuat keuntungan jutaan ringgit dalam transkasi jual-beli saham dan pelaburan kewangan lain?

Apakah alasan beliau hanya kerana untuk menjadi Bursa kita berdaya-saing. Kita kehilangan billion RM setahun kerana tidak mengenakan cukai  keuntungan ‘Capital’ ini!

Belanjawaan Najib gagal menyerlahkan cara bagaimana Negara ini mahu memacu ‘ekonomi berpendapatan tinggi’ sekaligus melonjakkan rakyat supaya mencapai pendapatan per kapita RM46, 500 atau USD 15,000 setahun.

Najib wajar diigatkan bahawa sekadar mengulangi apa yang dicapai oleh Tun Mahathir di segi mencapai petumbuhan 9% untuk selama satu dekad dalam 90an tidak mendatangkan apa-apa kesan limpahan atau ‘trickling-down effect’ kepada rakyat teramai.

Bahkan akibat dari pacuan ‘menggila’ seperti itulah fenomena ‘ekonomi meruap’ atau ‘over-heating economy’ dan pelbagai ‘bubble’ termasuk belon-hartanah. Kesemua meletop dan terdedah semasa ‘Krisis Kewanagan Asean 1997’.

Bersekali dengan kesemua itu adalah pelebaran kesenjangan atau jurang kaya-miskin yang terus melebar samada di antara kaum dan dalam sesebuah kaum etnik. Paling parah adalah kaum Melayu. Kesemua adalah akibat Model Pembangunan yang Pincang dan Tempang.

Pembangunan yang jelasnya tidak melahirkan sebuah “Socially Just Development” atau “Pembangunan Sosial yang Adil”. Perhatikan ‘Pekali Gini’ yang semakin melebar adalah cukup untuk mengesahkan betapa target seperti ‘ “Pendapatan Per Kapita” adalah sangat tidak tepat sebagai kayu ukor berbanding dengan ‘Pendapatan Ahli Isi-Rumah’ atau “Member Household Income”.

Lebih kritikal dari itu adalah model pacuan Pembangunan bagi mencapai “Negara Maju dengan pendapatan yang disasarkan”.  Meskipun falsafah itu masih boleh penulis pertikaikan, namun berdasarkan model pembangunan yang dikehendakki sendiri oleh Najib-BN itu masih banyak yang boleh dibahaskan dan dihujjahkan kelestarian dan kemunasabahannya.

Bayangkan Korea Selatan yang dalam tahun 70an memiliki pendapatan per kapita setengah dari rakyat di negara ini, kini  mempunyai 4 kali ganda pendapatan per kapita dari rakyat Malaysia.

Apakah kehebatan mereka atau apakah kesilapan kita? Mengapakah model pembangunan mereka yang tidak bercakap memperaga MultiMedia Super-Corridor serta pelbagai Flagships dan K-economy serta K-pekerja seperti Malaysia tetapi melahirkan gergasi seperti Samsung dan Hyundai dan banyak lagi?

Kita sebaliknya hanya memilikki industry-industri dan IKS yang berteraskan Nilai-Tambah yang rendah. Mengapakah mereka mampu mencapai ‘Total Factor Productivity – TFP” pekerja yang sangat tinggi sementara kita jauh ketinggalan? Mengapa mereka mampu mencapai nilai “Keberkesanan Output Pelaburan Kapital “ atau nilai ICOR mereka yang berkesan, sementara kita tergendala dengan pelbagai kebejatan ketirisan dan budaya dan ‘delivery’ kerja yang sangat tidak efisen?

Kesemua ini dan banyak lagi perkara-perkara struktiral dan ‘asas’ sebenarnya menantikan jawapan oleh PM Najib! Nyata bahawa belanjawan ini digubal dengan ‘Matlamat’ mengelakkan kemelut Hutang terus membengkak dan mengurangkan Defisit Fiskal yang sangat menekan Najib dan kerajaan BN.

Sekali saya katakan inilah Belanjawan yang tidak punya Visi pembangunan, hanya punya Matlamat!

Dr Dzulkefly Ahmad,
Pengarah Ekeskutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

APS: Penganggur berdaftar masih gagal dapat kerja

Harakahdaily, 03 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Malaysia menghadapi masalah pengangguran yang serius tetapi kerajaan bersikap seolah-olah mencapai guna tenaga penuh.

Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar berkata, penganggur yang mencari kerja akan menggunakan pelbagai kaedah untuk memperolehi perkerjaan mengikut cita rasa dan kelayakan yang dimiliki.

Katanya, salah satu kaedah yang popular di negara kita ialah mencari pekerjaan melalui agensi pekerjaan.

“Agensi pekerjaan swasta sering menjadi pilihan kepada penganggur walaupun terdapat bayaran tertentu dan beberapa syarat yang perlu dipenuhi,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, mengikut statistik Jabatan Tenaga Kerja (JKT) sehingga 30 September 2013 terdapat 2502 buah agensi telah berdaftar sebagai Agensi Pekerjaan Swasta (APS) di bawah peruntukan Akta Agensi Pekerjaan Swasta 1981.

Katanya, daripada jumlah itu hanya 1,178 APS yang bergiat aktif pada masa ini.

Walaubagaimanapun, ujarnya pihak kerajaan telah menerima 81 permohonan baru dan 663 pembaharuan lesen APS dari bulan Januari hingga September 2013.

“Adakah APS yang sedia wujud memainkan peranan atau tanggungjawab dengan berkesan?” tanya beliau yang juga Timbalan Pengerusi DAP Perak.

Katanya, statistik yang dikemukakan oleh Kementerian Sumber Manusia tidak memberi satu gambaran yang baik berhubung dengan APS ini.

Beliau menambah, didapati 279,348 pendaftaran pekerjaan dibuat di keseluruhan APS negara kita dari bulan Januari hingga September tahun ini.

Daripada jumlah besar itu, kata beliau hanya 14,802 orang yang berjaya ditempatkan oleh APS.

Ini, ujarnya hanyalah 4.97% daripada jumlah yang didaftarkan oleh APS, sementara lebih 95% yang didaftarkan tidak dapat ditempatkan lagi.

“Kenapa perkara ini boleh berlaku? Adakah APS negara kita tidak cekap?

“Ataupun ada alasan-alasan lain berhubung dengan perkara ini?” ujarnya

Justeru, katanya lagi kerajaan harus mengkaji semula peranan APS dan mencari jalan untuk mempertingkatkan kemampuan APS supaya dapat menempatkan orang-orang yang berdaftar di bawahnya secara efektif.

Jika tidak, kata beliau APS tidak akan diberi kepercayaan  oleh orang yang berdaftar mahupun pihak majikan.

“Kerajaan harus mengkaji semula undang-undang yang sedia ada untuk mempergiatkan lagi industri ini.

“Kewibawaan APS ini adalah penting untuk menyelesaikan masalah pengangguran di negara kita,” ujarnya lagi.

Katanya, kategori kerja yang paling banyak ditempatkan oleh APS ialah profesional iaitu 3,189 daripada 56,997 yang didaftarkan, manakala yang kedua perkeranian iaitu 3,156 daripada 42,085 yang didaftarkan untuk tempoh Januari hingga September 2013.

“Statistik-statistik yang diberikan oleh Kementerian Sumber Manusia adalah amat menakjubkan kerana terdapat ramai dari kalangan rakyat negara kita mencari pekerjaan tetapi pada masa yang sama warga asing pula telah melanda di bumi ini,” katanya.

Berani Hijrah: Jamil Khir pun menipu juga?

http://greenboc.blogspot.com, 03 Nov 2013

Majlis Berani Hijrah: Ulamak Jamil Khir Pun Menipu Juga?


Seorang ahli PAS, Ismail Said mendedahkan bahawa beliau telah ditipu kononnya telah menyertai UMNO dengan "penyerahan borang" kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom sedangkan sebenarnya beliau ke majlis itu kerana telah dijemput untuk menerima sumbangan sebanyak RM100.

Warga emas diingat jangan serah MyKad

Saidah Hairan, 03 Nov 2013
JERAI: BN dilihat semakin terdesak apabila mengarahkan petugas-petugas mereka mengawal rumah setiap pengundi dalam kalangan warga emas supaya jentera PAS tidak dapat menemui mereka.

Perkara itu ditemui oleh Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusoff diiringi petugas jentera Jerai, Ummi dan jentera Muslimat PAS Negeri Sembilan, Zaleha Md Said yang menjalankan kempen di kubu tegar BN, UPU Dulang Besar.

Ketika mengadakan ziarah warga emas yang sedang sakit, jentera BN yang terdiri empat orang lelaki itu hanya dua orang sahaja berada dalam rumah manakala dua orang lagi berada di luar.

Bagaimanapun, dua orang jentera BN itu masuk ke dalam rumah apabila dua orang jentera Muslimat PAS masuk ke dalam rumah berkenaan.

Empat orang jentera BN yang mengawal rumah warga emas tersebut mengaku datang dari BN kawasan Baling dan bertugas di Tabung Haji.

Sehubungan itu, Zailah mengingatkan seluruh pengundi wanita khususnya warga emas supaya tidak menyerahkan Kad Pengenalan (MyKad) kepada mana-mana petugas BN yang datang ketika merayu undi.

Katanya, jika Kad Pengenalan diserahkan kepada petugas BN sudah pasti Kad Pengenalan tersebut tidak akan dipulangkan dan pengundi tidak boleh membuang undi.

Zailah berkata demikian ketika menemui pengundi warga emas yang lain di kampung tersebut.

BN dijangka tabur duit sehingga lewat malam

Saidah Hairan, 03 Nov 2013
JERAI: Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusoff mengingatkan semua pimpinan, jentera dan petugas pilihan raya kecil Dun Sungai Limau supaya membuat laporan polis terhadap petugas BN yang dijangka akan mengagihkan duit kepada pengundi di saat akhir kempen sehingga jam 12 malam ini.

Menurut beliau, petugas-petugas BN didakwa sedang bergerak dari rumah ke rumah pengundi PAS untuk mengagihkan duit dan meminta supaya pengundi PAS jangan keluar mengundi.

Katanya, tindakan jentera BN yang mengagihkan duit dari rumah ke rumah pengundi PAS membuktikan BN sebenarnya berada dalam keadaan amat tertekan.

"Saya minta semua petugas PAS memantau pergerakan petugas-petugas BN dan kawal simpang-simpang di setiap kampung, jangan biarkan mereka masuk ke rumah pengundi PAS," tegasnya.

Tambah beliau, petugas PAS mesti atur strategi untuk memastikan pengundi tidak terpengaruh dengan dakyah BN untuk menyekat mereka keluar daripada mengundi esok.

"Jika petugas PAS terserempak atau terjumpa dengan kumpulan petugas BN yang sedang mempengaruhi pengundi-pengundi, ambil gambar dan buat laporan polis," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang menegaskan tindakan BN itu membukitkan mereka masih mengamalkan taktik kotor yang tidak bermaruah dan menyalahi prinsip demokrasi berparlimen.

Kepada pengundi Dun Sungai Limau katanya, undi merupakan satu amanah yang akan menentukan siapa yang akan mewakili suara rakyat di dewan undangan negeri Kedah untuk Dun Sungai Limau.

Sehubungan itu beliau berharap pengundi mesti memilih pemimpin yang terbaik akhlak dan boleh dicontohi pegangan agamanya serta mantap budi pekerti dan boleh mencorakkan masa depan anak-anak muda Sungai Limau.

"Saya berharap semua pengundi Dun Sungai Limau memilih ustaz Mohd Azam Che Ahmad kerana beliau merupakan calon terbaik untuk mewakili penduduk Sungai Limau," katanya.

Pengundi Dun Sungai Limau tegas beliau jangan terpengaruh dengan tawaran dan habuan wang ringgit serta janji-janji palsu yang ditaburkan oleh pimpinan BN kerana ia hanya sandiwara semata-mata.

Beliau yakin dalam keadaan sekarang BN terlalu tertekan kerana perlawanan terlalu sengit sebab itu mereka sanggup melakukan apa sahaja walaupun melanggar undang-undang dan peraturan negara.

Anak muda Sungai Limau tolak politik umpan

Syahir Sulaiman, 03 Nov 2013
Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri – pepatah Melayu

Sungai Limau mempunyai keunikan demografi dan sosioekonomi yang tersendiri. Dari jauh, tersergam indah Gunung Jerai yang berketinggian 1,217 meter menjadi puncak tertinggi di utara Semenanjung.

Bongkahan tinggi yang menganjur ke Tanjung Jaga di Selat Melaka ini sejak berabad menjadi panduan pelayar silam yang singgah berdagang di negeri ini malah sering dikaitkan dengan mitos Raja Bersiong yang dikatakan membuka penempatan di kaki gunung ini.

Sebahagian besar lanskapnya dilatari jelapang padi yang menhijau seluas mata dan berjajaran dengan laut Selat Melaka yang membiru. Cuaca panas di sebelah pagi dan hujan di sebelah petang bukan sahaja sesuai dengan aktiviti pertanian, perikanan dan perusahaan kecil masyarakat di sini, malah dapat menyamankan suhu kempen bersempena Pilihanraya Kecil N20 Sungai Limau.

Pekan kecil ini berada di dalam daerah Yan dan terletak di pertengahan dua bandar yang menjadi nukleus pentadbiran dan perniagaan di negeri Kedah, iaitu Alor Star dan Kulim/Sg Petani.

Walaupun begitu, rentak aktiviti ekonomi dan kehidupan di ‘pekan singgahan’ ini dilihat seperti tidak terkesan dengan limpahan kerancakan aktiviti ekonomi di antara kedua-dua bandar tersebut.

Namun, pekan senyap ini berubah wajah dengan kehadiran menteri dan pengumuman projek yang menjangkau jutaan ringgit dalam sekelip mata.

Pesuruhjaya PAS Kedah yang juga Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dipetik dengan menyatakan lebih RM15 juta peruntukan segera telah diumumkan untuk pekan kecil ini sepanjang tempoh PRK kali ini.

Perbelanjaan tersebut antaranya ialah peruntukan RM5.5 juta kepada sekolah menengah agama, RM1.2 juta kepada 12 buah sekolah lain, program Bantuan Azam Tani Mara (RM802,700), bantuan zakat Agrobank (RM19,700), pinjaman Tekun (RM30,000), peruntukan Masjid Simpang Empat (RM300,000), sumbangan kepada guru KAFA dan 33 masjid lain (RM118,000), bantuan baiki rumah (RM1 juta), pemberian cermin mata (RM1.18 juta), peruntukan jeti perikanan (RM500,000), peruntukan tukun tiruan (RM2.5 juta), dan RM2 juta untuk peruntukan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.

Selain itu sumbangan dan pemberian percuma dalam bentuk anak pokok, baja, anak ayam, buku agama, set pembesar suara, gula, minyak masak dan sabun juga diberikan kepada pengundi-pengndi di Sungai Limau.

Malah pada hujung minggu ini, dilaporkan dua kontena topi keledar diberi percuma pada anak-muda kampung, manakala gula (yang dikatakan ‘ubat’ kencing manis), tepung dan susu dilelong dengan harga seringgit dalam program-program kempen, malah ada rumah-rumah yang telah diziarahi petugas kempen PAS akan dituruti dengan lawatan oleh petugas kempen UMNO untuk membalas dengan pemberian barangan dan tunai kepada tuan rumah. Jalan-jalan yang berlopak segera dibaiki dengan menabur batu dan pasir untuk diturap dengan kadar segera, tanpa menghirau cuaca hujan setiap hari.

Pastinya bukan ini yang dikehendaki oleh rakyat dan anak muda yang terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi dan kerisauan terhadap keselamatan anak-anak daripada peragut dan pencuri.

Anak muda sedar bahawa peruntukan segera one-off ini sebahagian besarnya hanya tinggal janji kosong yang tidak ditunai, dan jika ada projek yang dilaksanakan, semua itu akan diagih pada kontraktor-kontraktor kroni yang mengaut laba daripada peruntukan bajet dan kos pembinaan yang tidak munasabah. Integriti dan akauntabiliti menteri, apatah lagi.

Anak muda kini makin cakna dengan realiti apabila maklumat berada di hujung jari. Janji boleh datang dan pergi, sebagaimana menteri juga boleh datang dan pergi. Anak muda semestinya bijak mengundi, demi kesejahteraan hidup setiap hari.

Apa yang pasti, anak muda Sungai Limau akan mengajar pak menteri, bukan umpan yang ditagih kami, tetapi kesungguhan kepimpinan membangun generasi. Mereka anak sungai, kenal siakap senohong gelama ikan duri. Selamat mengundi anak Sungai Limau!

Penulis adalah Pengarah Kajian Polisi Pemuda PAS.

Drama ahli PAS masuk Umno dibongkar

Muhammad Faizal, 03 Nov 2013
JERAI: Pengumuman yang mengatakan terdapat beberapa kumpulan ahli PAS yang menyertai Umno pada satu program dihadiri Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Jamil Khir Baharom semalam merupakan penipuan yang memalukan.

Ismail Said, 53 tahun berkata, beliau dari Kampung Sungai Dedap diminta hadir pada majlis di Sungai Limau yang dihadiri Jamil Khir dengan janji akan diberi wang RM100.

Malah beliau yang tidak mengetahui apa-apa turut diarahkan menyerah borang kepada menteri berkenaan sebelum boleh diberi wang tersebut.

"Saya telah diperalatkan oleh kenalan, malah tidak mengetahui apa-apa dan yang diberitahu isi borang serta hadir pada satu majlis untuk mendapat wang RM100.

"Saya tetap ahli PAS dan akan terus mengundi PAS, RM100 adalah terlalu murah untuk membeli ahli-ahli PAS bagi menyertai Umno," katanya ketika hadir pada sidang media di Markaz Induk PAS hari ini.

Mengulas perkara itu, Pengarah Jawatankuasa Induk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau, Datuk Mahfuz Omar menjelaskan Umno terpaksa menggunakan skrip lama yang selalu digunakan setiap kali PRK.

"Skrip terakhir digunakan Umno, kalau sebelum ini bila ada PRK setiap hari akan dilaporkan ahli PAS menyertai Umno tapi kali ini agak lewat saat-saat akhir kempen baru ada. Depa baru ingat kot.

"Tapi yang paling memalukan adalah penipuan mereka tu tak betul, terdesak sampai begitu sekali Jamil Khir hendak meraih pengundi kata ada ahli PAS masuk Umno," jelasnya.

Tambahnya, Umno perlu berasa malu apabila terpaksa menipu rakyat apabila berada dalam keadaan yang terdesak.

Jelas beliau lagi, Jamil Khir mungkin terpaksa menggunakan cara sedemikian untuk memulihkan imej beliau bila ditekan Umno yang mengetahui kebanyakkan keluarga beliau merupakan ahli PAS.

Replika potong kaki permainan politik keji

Harakahdaily, 03 Nov 2013
JERAI: PAS menyifatkan tindakan pihak tertentu mengantung replika patung dipotong kaki sekitar kawasan Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau sebagai tindakan tidak beradab.



Pengarah Jawatankuasa Induk PRK Sungai Limau, Datuk Mahfuz Omar berkata tindakan tidak bertanggungjawab itu bukan sahaja menyedihkan seluruh penduduk di sini, malah paling terasa adalah ahli keluarga Allahyarham Ustaz Azizan Abdul Razak sendiri.


"Saya sangat sedih, ini tidak bertanggungjawab, pokitik keji, tidak bermoral serta memburukkan orang yang telah meninggal dunia. Kita mahu kekalkan politik damai ini.


"Tan Sri Muhyiddin sebelum ini juga sudah mintak maaf. Keluarga Allahyarham pun sudah maafkan. Kedua-dua pihak berjiwa besar," katanya pada sidang media hari ini.


Beliau berkata demikian ketika ditanya berhubung pendirian PAS terhadap isu replika patung kaki yang dipotong yang mencemar kepen hari-hari terakhir di Sngai Limau ini.


Mengulas lanjut, Mahuz berkata PAS bersetuju untuk membuat laporan polis, namun akan berbincang dengan peguam terlebih dahulu.


Ditanya berhubung kenyataan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa tindakan  tersebut strategi "reverse psychology" pihak lawan untuk memburukkan Umno, Mahfuz berkata hanya orang yang biasa dan berpengalaman berbuat demikian tahu perkara itu.


"Saya tak tahu siapa yang buat, tapi saya hairan dia kata reverse psychology. Hanya orang pernah buat dan berpengalaman sahaja tahu," katanya.


Mukhriz jangan bermuka-muka



Dalam pada itu, Mahfuz turut membidas Datuk Mukhriz Mahathir sebagai menteri besar yang bermuka-muka.


Beliau merujuk kepada kenyataan Mukhriz yang menggambarkan Allahyarham Ustaz Azizan tidak berbuat apa-apa pembangunan sepajang sepenggal memerintah Kedah.


"Saya gembira semua orang ucap simpati pada Allahyarham.


"Tapi Mukhriz kononnya simpati, tapi di belakang, menghina Ustaz Azizan," katanya.


Beliau berkata, rekod menunjukkan bagaimana Allahyarham Ustaz Azizan sebelun ini berjaya menarik pelaburan ke Kedah dengan rekodnya yang baik.


"Dia (Mukhriz) sebelum ini timbalan menteri waktu dia jadi Ahli Parlimen Jerlun, apa yang dia bawa (pembangunan) di Jerlun.


"Mulut dia jangan celupar sangat," tegas Mahfuz.

Tiada ulasan: