Selasa, 5 November 2013

MUHARRAM BULAN MEMBAYAR ZAKAT

Kemenangan hari pertama tahun Hijrah – TG Nik Aziz

Harakahdaily, 05 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan kemenangan calon PAS pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai  Limau semalam sebagai “kemenangan di hari pertama tahun hijrah 1435H”.

Dalam entri terbaru di laman facebook beliau, Tuan Guru Nik Aziz memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT dengan kemenangan itu dan merakamkan tahniah kepada semua petugas, penyokong dan pengundi.

“Syukur Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian ke hadrat Allah SWT yang telah mengurniakan kemenangan kepada calon PAS di Dun Sungai Limau Kedah kelmarin (semalam).

“Tahniah saya rakamkan kepada semua petugas, penyokong dan pengundi PAS yang ternyata telah menolak tawaran wang ringgit semata-mata untuk kekal istiqamah bersama-sama dengan PAS.


“Kemenangan di hari pertama tahun hijrah 1435H diharapkan menjadi langkah kanan kita untuk terus melakar sejarah gemilang di pentas politik negara, Insya Allah,” ujarnya.

PAS mengekalkan kerusi Dun Sungai Limau dengan majoriti 1,084 undi.

Calon PAS Ustaz Mohd Azam Abd Samat, 37, memperoleh 12,069 undi mengalahkan calon BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim, 52, yang mendapat 10,985 undi.


Pada PRU ke-13  Mei lalu, Tan Sri Ustaz Azizan Razak (PAS) memenangi kerusi Dun Sungai Limau dalam pertandingan empat penjuru dengan majoriti 2,774 undi.


Keputusan rasmi PRK Dun Sungai Limau diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Abdul Rashid Othman di pusat penjumlahan undi di Dewan Lukman Al-Hakim, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Yan kira-kira jam 9.00 malam.


Daripada 23,249 pemilih berdaftar yang keluar mengundi,  145 kertas undi diisytiharkan rosak.


Dengan keputusan ini, PAS mengekalkan kerusi Dun itu sejak pilihan raya umum 1995.

1435H: Jangan biarkan kerajaan terus tipu rakyat

Ahmad Marzuk Shaary, 05 Nov 2013
Alhamdulillah setinggi-tinggi pujian dan kesyukuran kepada Allah yang maha tinggi. Sesudah memuji tuhan pencipta, tentunya membuat kita sedar, dari mana kita memperolehi peluang menguak jendela baru tahun hijrah 1435.

1435H disambut selepas hampir seminggu Perdana Menteri Malaysia membentangkan ‘Bajet Menghukum Rakyat’. 1435H disambut dalam keadaan sebahagian daripada kita masih belum hilang kejutan keputusan penipuan raya PRU13. 1435H disambut dengan dilatari kenaikan harga minyak, harga gula, harga makanan dan ketidaktentuan GST dan TPPA.

Manakala Hijraturrasul adalah merupakan permulaan sebuah negara Islam Madinah. Nabi Muhammad s.a.w. disambut dan diangkat oleh penduduk Madinah sebagai pemerintah mereka. Hijraturrasul menampilkan kepada dunia, bagaimana penerimaan sebuah masyarakat terhadap kepimpinan seorang rasul, tanpa apa-apa penipuan, pemaksaan mahupun apa-apa yang boleh dikaitkan dengan kejahatan.

Tapi tahun 1435H, di Malaysia, kita terpaksa menghadapi pemerintah yang lahir daripada penipuan pilihan raya dan kita tidak keseorangan dalam hal ini.  Saudara kita di Mesir juga mengalami nasib yang sama, menyambut 1435H  di bawah pemerintah zalim, yang bukan pilihan rakyat.

Hijraturrasul, menampilkan bagaimana Rasulullah tiba di Madinah, bukan dituju rumah mana-mana pembesar Madinah, sebaliknya rumah penduduk termiskin di Madinah menjadi pilihan, Abu Ayub Al Ansari. Di situ keberkatan seorang nabi memancar. Seluruh penduduk Madinah berhijrah daripada mengagungkan rumah yang penuh kemewahan, kepada berlumba-lumba melakukan kebaikan, melalui pencarian mereka yang memerlukan pertolongan, iaitu orang-orang miskin.

Tapi tahun 1435 hijrah, di Malaysia, di saat ibu bapa menghadapi cengkaman ekonomi bagi membeli kasut-kasut persekolahan anak-anak mereka, laporan Ketua Audit Negara 2012, mendedahkan 7,659 pasang kasut Jabatan Kastam Diraja Malaysia  bernilai RM602,089 terpaksa dilupuskan. Lebih daripada setengah juta duit rakyat dibazirkan.

Apa ada pada sambutan Hijraturrasul 1435H, jika kita tidak terus melawan kutipan cukai GST, dalam keadaan masih ramai rakyat termasuk golongan penerima BRIM dan zakat, sebagaimana dibentang dalam Bajet 2014.

Apa ada pada sambutan Hijraturrasul 1435H, jika kita tidak terus melawan penipuan pilihan raya, padahal perkara 114 Perlembagaan negara menyatakan, anggota SPR hendaklah dilantik di kalangan mereka yang mendapat kepercayaan awam, sudah jutaan rakyat turun ke jalan raya melawan penipuan pilihan raya, namun Bajet 2014 terus menyerahkan duit rakyat kepada SPR yang tidak mendapat kepercayaan rakyat.

Apa ada pada sambutan Hijraturrasul 1435H, jika kita tidak terus melawan kerajaan BN yang lahir daripada penipuan. Jangan biarkan bajet negara 2014 yang berjumlah RM264.2 billion diserahkan begitu sahaja kepada kerajaan BN. Setiap daripada kita perlu memainkan peranan masing-masing dalam menjaga harta negara sebagaimana sabda masyhur baginda Rasulullah ’Demi Allah, sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku potong tangannya.’

Salam Hijraturrasul dan Selamat Berhijrah. Tahniah juga kepada pengundi PRK Sungai Limau kerana memulakan sunnah yang baik.

Penulis ialah Ahli Parlimen Bachok merangkap Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Bachok.

Kelantan komited angkat martabat Islam - Sultan

Aslani M, 05 Nov 2013
KOTA BHARU: Sultan Muhammad V bertitah Kelantan komited mengangkat martabat agama Islam untuk menjadi amalan di negeri ini.

Oleh itu titah baginda umat Islam hendaklah kembali kepada ajaran Islam kerana agama tersebut menekan perpaduan antara sesama manusia dan pencipta-Nya.

“Contohilah tauladan yang pernah dilakukan baginda Rasulullah SAW. Ini kerana Islam adalah agama rahmatullialamin,” titah baginda ketika merasmikan sambutan Hijratul Rasul 1435 peringkat negeri di Balai Islam malam tadi.

Turut berangkat Tengku Mahkota Kelantan. Hadir sama Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, Speaker Dun, Abdullah Ya’kub, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mohd Faudzi Che Mamat, anggota-anggota Exco, wakil-wakil rakyat dan pegawai kanan kerajaan.

Sultan Muhammad V juga bertitah umat Islam hendaklah berhijrah daripada kejahilan kepada keimanan dan keburukan kepada kebaikan.

“Beta doakan supaya negeri Kelantan terus aman, maju dan tambah diberkati lagi,” titah baginda.

Sempena sambutan itu penulis dan editor buku terkenal, Ustaz Muhammad Mahmood, 66, dinobatkan sebagai Tokoh Hijratul Rasul Kelantan 1435. Beliau menerima Dinar Emas Kelantan bernilai RM5,000 dan sijil penghargaan.

Manakala seorang guru, Muhamad Rizal Kal Abdullah, 49 dianugerah Tokoh Saudara Kita 1435. Beliau menerima Dinar Kelantan bernilai RM3,000.

Sementara itu anugerah masjid terbaik dimenangi Masjid Bandar Bachok dan pondok terbaik pula dimenangi Pondok Beta Hilir.

Kategori masjid bandar paling bersih tempat pertama dimenangi Masjid Ibrahimi, Pasir Puteh; kedua, Masjid Sultan Yahya Petra, Machang dan ketiga, Masjid Sultan Ismail Petra, Tanah Merah.

Kategori masjid mukim terbersih pula tempat pertama Masjid Wakaf Bharu, Tumpat; kedua, Masjid Jedok, Tanah Merah dan ketiga, Masjid Laok, Bachok.

Imam terbaik dianugerah kepada Imam Muda Masjid Kampung Kolam Abu, Machang, Abdul Ghani Mohd Amin.

Bagi anugerah maahad kawalan terbaik dimenangi Maahad Muhammadi Perempuan, maahad terbaik – Maahad Muhammadi Pasir Pekan dan kategori sekolah bantuan - Sekolah Menengah Ugama (Arab) Bustanol Ariffin, Tumpat.

Pelajar terbaik sekolah agama Yayasan Islam Kelantan kategori lelaki, Al Farouk Nazmi, pencapaian SPM tahun lepas 11A+.

Kategori perempuan dimenangi Nordina Zawawi, SPM (11A). Mereka menerima Dinar Emas Kelantan bernilai RM1,000.

Sg. Limau bukti legasi cemerlang Ustaz Azizan

Harakahdaily, 05 Nov 2013


KUALA LUMPUR: Kejayaan PAS mengekalkan kemenangan di Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Limau pada pilihan raya kecil (PRK) semalam membuktikan masyarakat di Sungai Limau mengiktiraf  sumbangan PAS dan amat menghargai legasi tinggalan mantan Menteri Besar Kedah , Almarhum Tan Sri Ustaz Azizan Razak.

Dalam satu kenyataan media, Ketua Pemuda PAS Selangor , Ustaz Syarhan Humaizi Abdul Halim (gambar) berkata, Almarhum Ustaz Azizan telah banyak menabur bakti kepada seluruh rakyat Kedah umumnya dan Sungai Limau khususnya.

“Begitu juga dalam PRK kali ini, PAS tidak ketandusan pemimpin apabila menampilkan calon muda yang berwibawa, memiliki ilmu, akhlak serta tokoh kepimpinan masa hadapan.

“Semoga sahabat saya Yang Berhormat Ustaz Mohd Azam Abdul Samat terus komited dalam melaksanakan tugas serta tanggung jawab sebagai pemimpin baru masyarakat Sungai Limau dan seterusnya meneruskan kecemerlangan Almarhum Tan Sri Ustaz Azizan Abd Razak,” ujarnya.

Syarhan turut mengucapkan tahniah kepada semua petugas dan pejuang khususnya kepada pemuda-pemuda  Selangor yang telah berkampung di Dun Sungai Limau sepanjang kempen berlangsung.

“Alfatihah untuk Almarhum Ustaz Azizan,” ujarnya.

Sg Limau: Mengapa majoriti PAS merosot?

Analisis|Nazri Abdullah, 05 Nov 2013
Penantian terhadap keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau telahpun berakhir dengan PAS mengekalkan kemenangan kali keenam  berturut-turut.

Seperti yang dijangkakan, calon PAS Ustaz Mohd Azam Abd Samat menang mengatasi calon BN Dr Ahmad Sohaimi Lazin dengan majoriti 1,084.

Ustaz Azam mendapat 12,069 undi manakala Ahmad Sohaimi Lazim mendapat 10,985 undi.

Apa yang menarik dengan keputusan ini, BN turut mengaku mereka sebenarnya tidak kalah, atau dengan kata lain, "kalah dalam menang".

Ini disandar kepada kejayaan mereka mengurangkan jumlah undi majoriti yang diperolehi Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Allahyarham pada PRU13 lalu menang dengan majoriti 2,774 undi.

Apapun justifikasi yang dibuat, ia sekadar alasan klise bagi menampakkan kejayaan yang diperoleh parti masing-masing dan sikap itu adalah biasa bagi parti-parti politik bertanding yang tidak mahu dilihat kalah dan lemah.

Tapi ada menariknya juga bila Umno BN mengaku mereka tidak kalah, dengan kata lain mereka juga menganggap mereka menang.

Apa kesannya? Kesannya adalah terhadap janji Datuk Mukhriz Mahathir yang mahu mengambil Sungai Limau Sebagai Dun angkat Menteri Besar.

Jadi dengan mendakwa mereka juga menang, maka ia telah mengikat janji Mukhriz itu. Lalu rakyat Sungai Limau berhak menuntut janji itu dari BN dan Mukhriz perlu segera mengisytiharkannya.

Saya tidak mahu mengulas panjang soal Dun angkat itu kerana ia soal tanggungjawab pemimpin untuk "menepati janji", tetapi saya mahu memberi sedikit pandangan atas isu jumlah majoriti yang diperdebatkan.

Bagi saya, post-mortem PAS yang akan dibuat sedikit masa lagi tentu sekali akan merungkai faktor penurunan jumlah majoriti itu.

Sebelum mereka melakukan bedah siasat itu, izinkan saya memberi sisi pandang saya berdasar 10 hari saya berkampung dalam membuat liputan di sana.

Ia sekadar analisis ringkas, tetapi dirasakan boleh menjadi asas dalam perdebatan penurunan jumlah majoriti yang diperolehi PAS kali ini.

Bagi saya, asas kepada penurunan jumlah majoriti ini adalah faktor calon itu sendiri.

Jika diimbau kembali, PRU13 lalu adalah penyertaan kali kelima Allahyarham Ustaz Azizan bertanding mempertahan Dun Sungai Limau (dahulu dikenali Dun Sala) yang dimenanginya sejak PRU ke-9 pada tahun 1995.

Hakikatnya ketika mula bertanding pada 1995, Allahyarham Ustaz Azizan hanya menang dengan majoriti 196 undi sahaja.

Pada waktu itu beliau mendapat 8,367 undi menewaskan calon BN yang mendapat 8,171 undi.

Majoriti itu meningkat sehingga yang tertinggi pada PRU2008 iaitu dengan 3,212 undi sebelum menurun pada PRU ke-13 lalu dengan 2,774 undi.

Jika itu faktanya, maka apakah adil untuk menjustifikasi penurunan majoriti PRK Sungai Limau dengan penampilan kali partama Ustaz Azam? Itu persoalan awal yang harus dijawab.

Fakta kedua, pada PRU13 lalu, pengundi Sungai Limau tentunya mengambil kira faktor jawatan Ustaz Azizan ketika itu yang sudah sepenggal menjadi Menteri Besar Kedah untuk terus memilih beliau.

Dengan Ustaz Azizan sebagai menteri besar, dan kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS, sudah tentu dua faktor berkembar ini mempengaruhi pengundinya yang yakin kemenangan Ustaz Azizan akan memberi kebaikan kepada mereka di Sungai Limau.

Cuma nasib tidak menyebelahi PAS Kedah pada PRU13, terpaksa akur bahawa rakyat mahukan perubahan kerajaan, walaupun di Sungai Limau Ustaz Azizan mengekalkan kemenangan.

Lalu sekali lagi persoalan sama timbul, maka apakah adil untuk menjustifikasi penurunan majoriti PRK Sungai Limau kali ini dengan penampilan kali partama Usta Azam?

Secara jujurnya saya melihat bahawa faktor besar kemenangan Ustaz Azam adalah faktor dirinya sendiri, tanpa tidak menafikan bayangan Ustaz Azizan juga membantu kemenangannya.

Dengan mendapat majoriti 1084 undi (biarpun menurun dari yang diperoleh Ustaz Azizan pada PRU13 lalu), sudah cukup besar menampakkan penerimaan rakyat terhadap beliau untuk mewakili mereka.

Selaku seorang anak muda, kali pertama pula bertanding, dan kemudiannya menang, menggambarkan betapa pemilihan beliau sebagai calon oleh PAS adalah tepat.

Kepada Ustaz Azam, persetankan jumlah majoriti yang dipolemikkan, rakyat telah menunaikan hak mereka dengan memberi mandat kepada anda, maka tunaikanlah pula hak rakyat Sungai Limau selepas ini.

Pada saya, dengan majoriti 1,084 undi untuk penampilan pertama, dan naik melalui pilihan raya kecil (di mana seluruh jentera BN turun bertumpu untuk berkempen) anda sudah boleh dianggap wira.

Penulis adalah Pengarang Berita Harakahdaily.

LZS LANCAR BZNS UNTUK TINGKAT KESEDARAN BERZAKAT


DYMM Sultan Selangor ketika merasmikan BZNS
Ampang –Lembaga Zakat Selangor (LZS) MAIS dengan rasminya melancarkan Bulan Zakat Negeri Selangor (BZNS) sempena kempen membayar zakat secara besar-besaran dengan tema ‘Semestinya Berkat’ bersempena bulan Muharram 1428 Hijrah yang disempurnakan oleh DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj Ibni Al Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj di Masjid Al-Azim, Pandan Indah, di sini pada 20 Januari.
Kempen selama sebulan ini diadakan khusus bagi menggalakkan umat Islam di negeri Selangor membayar zakat pada bulan Muharram, iaitu bulan pertama dalam kalendar Islam. Kebiasaannya bulan Ramadan dan Disember menjadi pilihan pembayar kerana keberkatan dan cukup tempoh setahun kalendar masihi.
Pelbagai program telah diatur selama sebulan melibatkan aktiviti dakwah secara terus kepada orang ramai serta pembelaan asnaf melalui program-program amal dan kebajikan. Antaranya majlis mesra bersama majikan swasta dan kerajaan, acara riadah bersama media, hari bersama pelanggan serta malam sayembara zakat.
Manakala program amal seperti misi bantuan mangsa banjir negeri Johor, ziarah asnaf bersama warga korporat, ziarah muallaf di Pulau Ketam, gotong-royong rumah asnaf serta pembukaan pusat dialisis untuk fakir miskin turut diadakan. Skuad Dakwah Zakat LZS (MAIS) akan bergerak ke seluruh Selangor bagi mewar-warkan BZNS serta mengedarkan risalah zakat. Maklumat lanjut tentang BZNS boleh didapati melalui talian 03-5522 7777.
Turut hadir sempena majlis sambutan Maal Hijrah dan pelancaran BZNS ini ialah, Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Dr.Mohamad Khir Toyo, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ramli Mahmud, Exco Kerajaan Negeri, Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor, Dato’ Setia Mohamad Adzib Mohd Isa serta Pengarah JAIS, Dato’ Mohammed Khusrin Munawi.

Arti Nama Bulan dalam Kalender Qomariah

salam duaribuan…

Menyambut ramadhan yang tak akan lama lagi, mari kita refreshing dulu dari penatnya hidup. Kali ini mengenai Kalender Qomariah yang dianut masyarakat muslim. berikut ini adalah arti atau sejarah penamaan bulan tersebut.

1. Muharram
Bulan Muharram artinya adalah yang diharamkan, oleh karena itu, sewajibnya pada bulan itu kita tidak melakukan sesuatu yang tidak baik, seperti berperang apalagi sampai menumpahkan darah.
2. Shafar
Bulan Shafar artinya kosong. Dinamakan seperti itu karena pada bulan itu semua pemuda Arab dahulu pergi meninggalkan rumah sehingga pemukiman kosong dari orang laki-laki.
3. Rabi’ul Awal
Berasal dari kata rabi’ (menetap) dan awal (pertama), maksudnya masa kembalinya kaum laki-laki yang telah meninggalkan rumah atau merantau. Jadi harusnya Malin Kundang pergi bulan Shafar, kembali Bulan Rabiul Awal, hehehe…
4. Rabi’ul Akhir
Rabi’ul Akhir maksudnya masa menetapnya kaum laki-laki untuk kali terakhir.
5. Jumadil Awal
berasal dari kata Jumadi (kering) dan awal (pertama), dinamakan seperti itu karena bulan ini merupakan awal musim kemarau dimana mulai terjadi musibah kekeringan.
6. Jumadil Akhir
Artinya msim kemarau yang penghabisan.
7. Rajab
Rajab sendiri artinya mulia, jadi dinamakan Bulan Rajab karena bangsa Arab tempo dulu sangat memuliakan bulan ini, antara lain dengan melarang berperang.
8. Sya’ban
Artinya itu berkelompok, dinamakan Bulan Sya’ban karena orang Arab bulan ini lazimnya berkelompok mencari nafkah.
9. Ramadhan
Artinya sangat panas, mungkin Ramadhan berarti bulan dengan berbagai cobaan, sehingga kita harus sabar. Untuk diketahui, Ramadhan adalah satu-satunya Bulan yang disebut dalam Al Qur’an. Ramadhan juga dinamakan Bulan Suci karena pada bulan ini umat Islam melaksanakan ibadah puasa yang berkahnya sangat besar bagi umat yang melaksanakannya.
10. Syawal
Syawal artinya kebahagiaan, sehingga Bulan Syaban artinya bulan dimana manusia kembali ke dalam fitrah (kesucian) karena usia menunaikan ibadah puasa dan membayar zakat serta bermaaf-maafan, sehingga itu membuat kebahagiaan dimana-mana.
11. Dzulqa’dah
Berasal dari kata Dzul (pemilik) dan qa’dah (duduk). Dulu, Bulan Dzulqa’dah di Arab adalah waktu istirahat bagi kaum laki-laki Arab.
12. Dzulhijjah
Artinya adalah menunaikan haji. Dinamakan seperti itu karena pada bulan ini, umat Islam melaksanakan ibadah Haji.

Itulah arti dari nama bulan tersebut…

Tiada ulasan: