Ahad, 3 November 2013

ADAKAH TAK NGERI DIALAM KUBUR....JUGA DIPADANG MAHSYAR....BAGAIMANA PULA NERAKA

247 'pak guard' di Perak hilang kerja
  • 247 'pak guard' di Perak hilang kerja Sebahagian pengawal keselamatan berkumpul untuk menyatakan rasa terkilan dan sedih selepas notis pembekuan kerja dikeluarkan semalam.
1 / 1
IPOH – Ibarat nila setitik, rosak susu sebelanga. Seramai 247 pengawal keselamatan di negeri ini hilang punca pendapatan selepas menerima notis ‘tidak bekerja’ berikutan penggantungan lesen terhadap majikan mereka oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkuat kuasa, semalam.
Syarikat keselamatan yang berpejabat di sini dan mempunyai beberapa cawangan di negeri ini terpaksa menghentikan tugas semua kakitangannya yang sebelum ini berkhidmat di 75 bank seluruh negeri.
Pihak pengurusannya, ketika ditemui mengakui, tiada pilihan lain, selain terpaksa ‘membekukan’ semua tugas pengawal keselamatan bagi mengelak tindakan lebih berat dikenakan.
Menurutnya, sepertimana reaksi pekerja, syarikat juga agak terkejut dengan notis yang diterima kerana bakal menjejaskan sumber pendapatan kakitangannya yang rata-rata sudah berkhidmat antara satu hingga lima tahun.
“Berdasarkan notis berkenaan, mereka sudah tidak dibenarkan bekerja bermula hari ini (semalam), walaupun ia situasi mengejutkan, namun arahan dikeluarkan kementerian, kita terpaksa akur,” katanya, yang tidak mahu dikenali.
Beliau berkata, daripada 247 pengawal keselamatan kendalian syarikatnya, sebahagian besar berkhidmat di bank, sementara sebilangan kecil di premis perniagaan dan kewangan lain seperti syarikat insurans.
Katanya, rata-rata mereka menerima purata gaji antara RM900 dan RM1,100 tidak termasuk elaun kerja lebih masa.
Ismail Sulaiman, 49, berkata, dia sama sekali tidak menyangka, impak insiden pembunuhan, pada 22 Oktober lalu yang dilakukan seorang pengawal keselamatan akan menjejaskan kehidupan pengawal- pengawal lain.
Dia menjadi pengawal sejak empat tahun lalu dan menganggap keputusan pergantungan yang dikenakan agak drastik hingga tidak memberi ruang kepadanya mencari sumber pendapatan lain.
“Entahlah, sebaik tahu perkara ni, fikiran saya kosong. Tak tahu apa nak buat selepas ini. Dalam keadaan ekonomi sekarang, bukan senang nakcari kerja. “Tambah pula harga barang naik, sekurang-kurangnya kerajaan berilah kami masa, takkanlah kerana seorang pengawal, nasib pengawal lain dipertaruhkan,” katanya.
Ismail berkata, meskipun bekerja dalam skop yang sama, namun mereka juga mengutuk sebarang jenayah yang dilakukan pengawal keselamatan.
Katanya, sebagai pengawal, setiap hari mereka mempertaruhkan diri lebih dari nyawa sendiri.
“Kami cuma minta sedikit ruang dan keprihatinan, lagipun bukan tidak ada insiden pengawal mati ketika bertugas sebelum ini,” katanya.
Seorang lagi pengawal di syarikat itu, E Aquila, 50, buntu apabila memikirkan tanggungan keluarga yang perlu digalas sebaik sumber pendapatannya hilang.
Sepanjang dua tahun berkhidmat, wanita ini mengakui, selesa bekerja sebagai pengawal di sebuah bank di Jalan Yang Kalsom dan pendapatan yang diterima cukup untuk perbelanjaan tiga anaknya yang masih bersekolah.
“Saya sudah puas menangis tadi sebaik diberitahu perkara ini. Jika tiada perubahan (keputusan pergantungan lesen), terpaksa saya fikir alternatif kerja lain,” katanya.
Mohd Yunus Budin, 49, yang baru bekerja dengan syarikat itu sebagai pengawal selama sebulan pula terpaksa menempuhi alam pengangguran sekali lagi.
Katanya, keadaan itu sedikit sebanyak menggugat ekonomi keluarga, tambahan pula dia ada tiga anak yang masih bersekolah.
“Siapa yang tak sedih. Saya baru dapat kerja setelah menganggur beberapa bulan.
Sekarang terpaksa berehat lagi. Tak tahulah apa nak buat selepas ni,” katanya.
Patung kaki: Perbuatan tidak berakhlak
  • Datuk Mahfuz Omar Datuk Mahfuz Omar
1 / 1
YAN - Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan perbuatan menggantung patung kaki yang diletakkan berhampiran beberapa pusat gerak kerja BN Dun Sungai Limau sebagai perbuatan yang tidak wajar dan berakhlak.

Beliau menegaskan, perbuatan penuh provokasi itu bukan sahaja tidak wajar bahkan ia hanya akan mengguris lagi perasaan keluarga Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

"Saya tidak tahu pihak mana yang bertanggungjawab, tapi satu perbuatan tidak berakhlak, tidak beretika dan tidak beradab.

"Perbuatan itu merupakan akan terus mengguris hati keluarga seperti mana ucapan timbalan perdana menteri sebelum ini yang mengguris hati orang yang telah bersama Allahyarham Tan Sri Azizan selama lima penggal," katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui di Markas Induk Pas Sg. Limau, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut perbuatan menggantung patung kaki yang menyerupai bekas wakil rakyat kawasan itu berhampiran khemah BN di tiga kawasan tengah hari ini.

Perbuatan tidak bermoral itu juga mendapat perhatian serius daripada Ketua Umno Bahagian Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom apabila satu laporan polis telah dibuat pada siang tadi.

"Saya berasa amat kesal dengan perbuatan provokasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Ini satu perkara yang tidak wajar berlaku," katanya.

Menurut sumber BN, patung-patung kaki itu digantung berhampiran khemah BN di Bukit Besar, Titi Batu dan Simpang Tiga, Sungai Limau dekat sini.
Dalam pada itu, Mahfuz menambah, Pas menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dalang di sebalik perkara itu, bagi menjaga nama baik parti itu daripada perbuatan sabotaj dari pihak lawan.
Highland Tower buat anda 'meremang'...
  • Highland Tower
1 / 2
KISAH runtuhan Highland Tower barangkali adalah kisah baharu bagi golongan muda yang lahir sekitar awal 1990-an.
Namun, bagi mereka yang pernah mengikuti perkembangan kes runtuhan yang berlaku pada 11 Disember 1993 sehingga mengorbankan 43 nyawa, pasti tahu banyak kisah yang terdengar selepas kejadian yang meninggalkan sejarah buat negara itu.
Kini, lokasi runtuhan sering dijadikan subjek buat pemburu entiti paranormal, begitu juga dengan penggiat seni yang mahu mencari kelainan dalam fi lem terbitan mereka.
Oleh kerana itu barangkali ada penonton yang sudah boleh mengagak tahap keseraman yang akan dialami sebaik menonton filem itu.
Namun, berbeza dengan karya terbaru dari Pierre Andre ini, filem yang menggunakan judul sama dengan nama kondominium itu memberi satu momentum baharu buat penggemar filem seram kerana ia bukanlah filem hantu tipikal yang biasa kita lihat dalam filem seram.
Apatah lagi filem ini melalui penggambaran dalam konsep found footage (sebahagian rakaman filem yang dijumpai atau dalam bentuk rakaman video) membuatkan jalan cerita terasa lebih real meskipun melalui proses suntingan seperti filem biasa.
Meskipun masih menerapkan unsur jeritan dan larian, namun segala tindak tanduk itu kena dengan situasi dan lebih penting ke semua peranan iaitu Mikael Andre, Nizam Zaidi, Eddy Rauf, Shima Anuar, Atikah Suhaimi dan Adibah Yunus; yang membawa nama sama dalam
filem ini tidak nampak terlalu 'terbuat-buat'.
Secara ringkasnya filem ini mengisahkan Mika (Mikael) dan Nizam mempunyai idea untuk membuat dokumentari pendek di sebuah tempat seram, di mana mereka akan membuat liputan di sebuah bangunan yang bernama Highland Tower.
Dengan bantuan pihak produksi daripada MiG, Mika dan Nizam berjaya mendapat dana daripada pihak produksi tersebut kerana mereka berminat dengan idea yang dibentangkan oleh mereka dan turut menambah krew bagi membantu melancarkan penggambaran iaitu Shima Anuar, Atikah, Adibah, Eddy dan Kamal.
Namun, sebaik penggambaran bermula pada waktu tengah malam, pelbagai peristiwa pelik mula berlaku sehingga Atikah dan Shima di rasuk!
Kekuatan sinematografi

Bagi penulis perkara utama yang menjadi titik penting dalam sesebuah filem seram adalah kisah dan lokasinya.
Tanpa melibatkan makhluk dengan rupa yang menakutkan, filem yang berbentuk seakan dokumentari ini telah memberikan satu perasaan aneh pada penonton hanya dengan melihat sinematografi atau lokasi Highland Tower itu sendiri.
Dengan suasana sunyi, bangunan usang dan semak samun, ia sudah cukup memberi satu debaran yang tersendiri buat penonton.
Apatah lagi, Pierre bijak memancing perhatian penonton dengan meletakkan sedikit babak seram pada permulaan jalan cerita sebelum membawa penonton 'menjelajahi' Highland Tower.
Lakonan mantap!
Meskipun mempertaruhkan muka-muka baru dalam filem ini, bagi penulis lakonan mereka tidak wajar dipandang enteng terutamanya Eddy, Mikael dan Nizam.
Malahan kali ini, Eddy dan Mikael dilihat lebih berjaya mengemudi watak masing-masing dan Eddy kerap menimbulkan rasa lucu kerana sikapnya yang begitu takut sehingga beberapa kali mengajak rakannya untuk pulang.
Justeru, bagi pembaca yang masih belum menonton Highland Tower, penulis sarankan untuk menonton filem ini kerana ia lain dari lain dan anda akan saksikan sendiri keseramannya.
Misteri tapak kaki gergasi
  • Misteri tapak kaki gergasi Perbezaan saiz antara kesan tapak kaki yang ditemui dengan kaki manusia.
1 / 3
MARANG - Penemuan kesan tapak kaki bersaiz besar dengan bentuk luar biasa dalam kebun kelapa sawit di kawasan hutan Bukit Mak Ra di Pengkalan Berangan, di sini, menggemparkan penduduk setempat, selain menimbulkan pelbagai andaian.

Wakil penduduk, Mat Adam Mat Amin, 60, mendakwa, beberapa kesan tapak kaki ganjil itu ditemui anak sepupunya di sekitar kawasan kebun kelapa sawit milik keluarga mereka di kawasan hutan berkenaan sejak seminggu lalu.

Katanya, selepas diberitahu mengenainya, dia bersama beberapa penduduk kampung terus ke kebun berkenaan lalu menemui beberapa kesan tapak kaki ganjil.

“Kesan tapak itu seperti tapak kaki manusia gergasi dan mempunyai dua saiz. Tapak kaki bersaiz besar kira-kira 40 sentimeter panjang dan 20 sentimeter lebar manakala yang bersaiz kecil 30 sentimeter panjang dan 15 sentimeter lebar,” katanya kepada Sinar Harian.

Mat Adam yang lebih dikenali sebagai Pak Rani berkata, mereka percaya dua saiz tapak kaki berbeza itu adalah milik makhluk hidup berkaki dua yang mempunyai ketinggian dan berat luar biasa berbanding manusia normal. 

“Berdasarkan kedalaman tapak kaki berkenaan, makhluk hidup berkaki dua itu mungkin mempunyai berat melebihi 300 kilogram bagi tapak kaki besar, dan berat sekitar 200 kilogram bagi tapak kaki yang kecil,” katanya.

Tinjauan Sinar Harian bersama Pak Rani dan beberapa penduduk di kawasan kebun kelapa sawit itu mendapati beberapa kesan tapak kaki masih jelas kelihatan walaupun sedikit berubah kerana faktor hujan dan sebagainya.

Bagaimanapun kata Pak Rani yang diberi tanggungjawab menjaga kebun berkenaan, sehingga kini belum ada penduduk terserempak dengan makhluk ganjil termasuk spesies binatang buas di kawasan hutan tersebut.

Penemuan bukan kali pertama

Sementara itu, rakannya, Daud Ali, 50, mendakwa, kesan tapak kaki bersaiz besar dengan bentuk seperti kaki manusia sudah ditemui sejak 17 tahun lalu iaitu pada 1996 di kawasan hutan Bukit Temiang dan pada 1997 di Bukit Jejulung.

“Malah ada juga pihak pernah melihat kelibat ‘makhluk gergasi’ yang dipercayai ada hubung kait dengan penemuan kesan tapak kaki tersebut di jambatan Kampung Bukit Jetit apabila makhluk setinggi tiang api (elektrik) itu melintas jalan,” katanya.

Bagi Daud, penemuan kesan tapak kaki tersebut mungkin ada persamaan dengan misteri kewujudan ‘big foot’  iaitu makhluk yang dikatakan mempunyai bulu di seluruh badannya.

“Namun, sehingga kini masih tiada penemuan sebenar tentang makhluk itu menyebabkan andaian mengenai tapak kaki tersebut adalah tapak kaki ‘big foot’ terus menjadi misteri,” katanya.

Difahamkan, pemburuan untuk membongkar misteri kewujudan ‘big foot’ juga dilakukan penduduk di kawasan berkenaan diketuai Pak Rani.

Bagi seorang pemuda, Mohd Zullaidi Wahab, 33, penemuan kesan tapak kaki itu menjadi bualan penduduk khususnya golongan muda, namun bagi sesetengah golongan berusia, ia dianggap perkara biasa.

“Ini kerana mereka sering menemui kesan tapak kaki tersebut, namun tidak menghebohkan perkara itu kerana bimbang akan menimbulkan ketakutan kepada penduduk setempat,” katanya.
Wanita gelandangan dikoyak muka

KUALA LUMPUR - Seorang wanita gelandangan ditemui mati dengan kesan koyakan pada bahagian kanan mukanya, dipercayai dibunuh, di Jalan Tun H S Lee, semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata, mayat wanita berusia 60-an itu ditemui oleh orang awam di kaki lima berhampiran sebuah bank pada jam 7 pagi semalam.

“Wanita ini dikatakan sering meminta sedekah di kuil di Jalan Tun H S Lee dan juga di Batu Caves,” katanya.   

Sementara itu, menurut sumber polis, identiti mangsa belum dikenal pasti, namun dipercayai warga tempatan.

Siasatan awal polis di lokasi juga tidak menemukan sebarang senjata, namun mangsa dipercayai dipukul dengan senjata tajam sehingga mengoyakkan bahagian pipinya, kata sumber itu.

Tiada ulasan: