Khamis, 8 Ogos 2013

BERAMALLAH DENGAN BERILMU....JANGAN IKUT2 DAN PAKAI AKAL SEMATA2...DAH MATI TAK BOLEH BERAMAL LAGI...MINTA DIHIDUPKAN SEMULA...UNTUK BERAMAL...TAPI KETIKA ITU DAH TERLAMBAT...KITA ADA MASA UNTUK DUNIA TAPI TAK DE MASA UNTUK AKHIRAT...ORANG MACAM NI...KURANG CERDIK...KEJAR AKHIRAT INSYAALLAH DUNIA AKAN KEJAR KITA

Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Malam Hari Raya
Posted on Wednesday, August 07 @ 23:00:04 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: kamal_hasan

"Assalamualaikum, rasanya bagai semalam 1 Ramadan, begitu cepat masa berlalu kini kita bakal meninggalkan Ramadan dan belum pasti tahun depan kita akan dapat bertemu dengan bulan penuh rahmat ini.

Semuga Ramadan tahun ini lebih baik daripada Ramadan tahun lepas dan kita azam untuk meneruskan semua amalan baik di bulan Ramadan di sebelas bulan yang lain.Di sini adalah amalan sunat di malam Hari Raya, kesinambungan kepada Ramadan yang kita lalui.

Di dalam Sunan Al-Baihaqi pada bab Ibadat pada malam 2 hari raya, dinukilkan;

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْفَضْلِ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ الأَصَمُّ أَخْبَرَنَاالرَّبِيعُ أَخْبَرَنَا الشَّافِعِىُّ أَخْبَرَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ قَالَ ثَوْرُ بْنُ يَزِيدَعَنْ خَالِدِ بْنِ مَعْدَانَ عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ قَالَ : مَنْ قَامَ لَيْلَتَىِ الْعِيدِ لِلَّهِمُحْتَسِبًا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ حِينَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. {ش} قَالَ الشَّافِعِىُّ :وَبَلَغَنَا أَنَّهُ كَانَ يُقَالُ : إِنَّ الدُّعَاءَ يُسْتَجَابُ فِى خَمْسِ لَيَالٍ فِى لَيْلَةِالْجُمُعَةِ وَلَيْلَةِ الأَضْحَى وَلَيْلَةِ الْفِطْرِ وَأَوَّلِ لَيْلَةِ مِنْ رَجَبٍ وَلَيْلَةِ النِّصْفِمِنْ شَعْبَانَ.
Maksudnya: Daripada Abu Darda’ beliau berkata: Sesiapa yang menbangunkan 2 malam raya, tidak mengharapkan apa-apa kecuali Allah, nescaya tidak akan mati hatinya ketika matinya kesemua hati.

Berkata Imam Syafie: Terdapat riwayat yang mengatakan Abu Darda’ berkata:Sesungguhnya doa mustajab pada 5 malam; malam jumaat, malam hari raya adha, malam raya fitri, malam pertama rejab dan malam nisfu syaaban.

2) Riwayat di dalam Kitab Syuabul Iman;

و مما أنبأني أبو عبد الله الحافظ إجازة و رواه عنه الإمام أبو عثمانإسماعيل بن عبد الرحمن الصابوني أنا أبو عبد الله محمد بن علي بنعبد الحميد نا إسحاق بن إبراهيم أنا عبد الرزاق أخبرني من سمع ابنالبيلماني يحدث عن أبيه عن ابن عمر قال : خمس ليال لا يرد فيهنالدعاء ليلة الجمعة و أول ليلة من رجب و ليلة النصف من شعبان وليلتا العيد
Maksudnya: Daripada Ibn Umar beliau berkata: Lima malam tidak akan ditolak doa permintaan. Malam Jumaat, malam pertama dari Rejab, malam Nisfu Syaaban dan dua malam raya (fitri dan adha).

Berkata Imam Manawi di dalam Faidul Qadir: Sunat menghidupkan kelima-lima malam tersebut. Para salaf sentiasa melakukan perbuatan tersebut.

CARA MENGHIDUPKAN MALAM TERSEBUT

Imam Nawawi menyebut di dalam Kitab Azkar;
يستحب إحياء ليلتي العيد بالذكر والصلاة وغيرهما فإنه وإن كانضعيفا لكن أحاديث الفضائل يتسامح فيها قال : والظاهر أنه لا يحصلالإحياء إلا بمعظم الليل
Maksudnya: Disunatkan untuk menghidupkan kedua-dua malam hari raya (Fitri dan Adha) dengan zikir, solat dan selain keduanya.

Walaupun hadis berkenaan menghidupkan malam tersebut kedudukannya lemah akan tetapi hadis-hadis berkenaan amalan yang mempunyai kelebihan tertentu diberi kelonggaran untuk berpegang dengannya.

Berkata Imam Nawawi: Secara zahir dapat difahami tidak dikatakan menghidupkan malam kecuali dengan dibangunkan sebahagian besar daripada malam tersebut.

2) Di dalam kitab Al-Imdad’;
وفي الامداد: ويحصل القيام بالصلاة نفلا فرادى من غير عددمخصوص، وبقراءة القرآن، والاحاديث وسماعها، وبالتسبيح والثناء،والصلاة والسلام على النبي (ص) الحاصل ذلك في معظم الليل
Maksudnya: Maksud mendirikan malam adalah dengan melaksanakan solat sunat secara sendirian tanpa bilangan rakaat tertentu, dengan membaca Al-Quran, membaca hadis dan memperdengarkannya, dengan bertasbih dan memuji Allah, dengan berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang kesemuanya dilakukan pada sebahagian besar daripada malam hari tersebut.

3) Daripada Ibn Abbas;
عن ابن عباس رضي الله عنهما بصلاة العشاء جماعة، والعزم علىصلاة الصبح جماعة، كما قالوه في إحياء ليلتي العيدينوفي صحيح مسلم قال رسول الله (ص) من صلى العشاء فيجماعة فكأنما قام نصف الليل، ومن صلى الصبح في جماعة فكأنماقام الليل كله
Maksudnya: Membangunkan malam dengan solat Isyak secara berjamaah dan berazam untuk melaksanakan solat subuh secara berjemaah.

Di dalam Sahih Muslim Baginda Nabi bersabda: Sesiapa yang melaksanakan solat Isyak secara berjemaah seolah-olah dia telah membangunkan separuh malam. Sesiapa yang solat subuh secara berjemaah, seolah-olah membangunkan keseluruhan malam.

http://silverheritage.blogspot.com
 Puerutusan Presdien PAS sempena Aidil Fitri
Posted on Thursday, August 08 @ 07:04:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh ABBAS




Paparan Besar


Sindiket pelacuran remaja amat membimbangkan
Posted on Wednesday, August 07 @ 22:52:30 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: amkns

"Memang amat membimbangkan apabila laporan akhbar di bawah menyebut jiran di kawasan perumahan tersebut bahawa anak gadis remaja 13 tahun tersebut adalah antara beberapa remaja belasan tahun yang terlibat dalam pelacuran di kawasan tersebut. Ini bermakna ramai sudah tahu masalah pelacuran remaja di kawasan tersebut, tetapi kenapa tiada tindakan pihak polis? Adakah tiada laporan polis di buat sebelum ini?

Adakah masalah ini hanya “Tip of the iceberg”, bermakna gejala pelacuran remaja ini adalah begitu serius di seluruh negara?

Exclusive: 'I rescued my daughter from sex trade'

Updated: Wednesday August 7, 2013 MYT 2:01:59 PM

MALACCA: A man had to storm into a house and put up a fight with two men to rescue his 13-year-old daughter from prostitution.

“I broke down when I saw my daughter and also felt embarrassed when I was told by one of the neighbours that she was among several teenagers involved in prostitution in the area.”

www.thestar.com.my"

3 Kategori Amalan Hari Raya Puasa di Malaysia
Posted on Wednesday, August 07 @ 22:45:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: ibnuabbas

"Assalamualaikum

Alhamdulillah, InsyaAllah esok umat Islam akan menyambut Aidilfitri setelah menyempurnakan ibadah puasa selama sebulan.Di sini saya huraikan 3 kategori amalan yang biasa dilakukan oleh masyakarat kita pada hari raya, sama ada hari raya Aidilfitri atau Aidil Adha.

1- Kategori SYARIAT
2- Kategori ADAT
3- Kategori MAKSIAT


Contoh-contoh amalan setiap kategori tersebut:

1- Kategori SYARIATSyariat bermaksud amalan itu dianjurkan, diperintah atau digalakkan oleh agama. Inilah kategori amalan yang sepatutnya dilakukan oleh kita pada hari raya. Amalan-amalan yang dikategorikan sebagai SYARIAT ialah:

1- Menjamah sedikit makanan sebelum ke masjid, sebaik2 makananyang dijamah ialah tamar mengikut bilangan ganjil, jika tidak dpt makandirumah boleh makan di masjid, sama ada di tengah perjalanan atau di tempatsolat hari raya didirikan. Ini untuk menunjukkan bahawa hari raya adalah hari yangdiharamkan berpuasa. Begitu juga disunatkan makan selepas menunaikan solat hariRaya. (bagi hari raya Aidil Fitri sahaja, tidak disunatkan bagi hari rayaAidil Adha, hari raya Aidil Adha disunatkan makan selepas solat sama adamakan daging korban atau makanan lain)

2- Menunaikan solat sunat Idulfitri di masjid atau di tanahlapang dengan dihadiri oleh semua lapisan masyarakat termasuk wanita dankanak-kanak, golongan muda atau tua, sehingga wanita haid jugadigalakkan hadir (duduk di luar masjid dan mendengar khutbah)

3- Memperbanyakkan takbir ketika berada di rumah dan dalam perjalanan ke masjid

4- Melakukan semua amalan yang sunat dilakukan pada hari Jumaat seperti mandi sunat hari raya, memakai bau-bauan, membersihkan diri seperti menggunting rambut dan bulu, memotong kuku, menghilangkan bau yang tidak menyenangkan pada badan dan pakaian (dengan memakai wangi-wangian), memakai pakaian baru dan yang terbaik, sebaik-baik warna pakaian ialah yang berwarna putih dan pakaian yang menzahirkan keindahan dan kecantikan, tidak kira sama ada bagi orang yang pergi ke masjid atau tidak

5- Menggalakkan semua golongan ke masjid termasuk kanak-kanak dan wanita sekalipun datang haid(duduk di luar atau anjung masjid sahaja),kecuali jika mendatangkan fitnah kpd golongan lelaki maka tidak digalakkan ke masjid

6-Datang awal ke masjid untuk menunaikan solat hari raya (bagi makmum)iaitu seawal selepas Subuh, bagi imam disunatkan melewatkannya hinggadidirikan solat hari raya.

7-Mengambil jalan berlainan untuk pergi dan pulang dari masjid dan berjalan kaki (jangan menunggang kenderaan) kecuali kerana sakit, lemah, uzur, tua atau masjid jauh (maka boleh menaiki kenderaan). Mengambil jalan berlainan bertujuan supaya jalan-jalan tersebut menjadi saksi di atas kehadirannya ke masjid. Disunatkan juga mengambil jalan yang lebih jauh.

8- Menghidupkan malam hari raya dengan memperbanyakkan ibadah (bukan tengok tv)

Semua amalan yang tersebut di atas adalah amalan yang dikategorikan sebagai SYARIAT dan digalakkan pada hari raya.

2- Kategori ADAT

Adat bermaksud amalan masyarakat sejak turun-temurun atau amalan yang diwarisi sejak dari nenek moyang lagi atau adat yang ditiru dari budaya agama lain (kerana elok dan baik jika diamalkan). Antara amalan yang termasuk dalam kategori ADAT pada hari raya ialah:

1-Pemberian duit raya/angpau raya

2-Bermaaf-maafan dan saling kunjung-mengunjungi

3-Menziarahi kubur

4-Ucapan ”selamat hari raya maaf zahir batin”. Ucapan yang sebenar menurut Islam ialah taqabbalallahu minna wa minkum

5- SMS raya dan kad ucapan selamat hari raya

6- Menjamu selera pada hari raya seperti makan kuih raya, lemang, rendang, satay dan sebagainya (jangan sampai ke tahap membazir dan berlebihan)

7- Mengadakan rumah terbuka (open house)

Amalan-amalanini jika dilihat seolah-olah ia adalah SYARIAT tetapi yang sebenarnyaia hanyalah sekadar ADAT. Walaubagaimana pun ia adalah ADAT YANG BAIK DANTIDAK BERTENTANGAN DENGAN SYARIAT.

Adat yang baik dan tidak bertentangan dengan syariat boleh diamalkan dan diteruskan, bahkanmendapat pahala jika diniatkan kerana Allah, kerana secara umumnya ia termasuk dalam perkara-perkara kebaikan dan kebajikan.

Yang tidak boleh diamalkanialah jika adat tersebut BERTENTANGAN DENGAN SYARIAT, mengandungiunsur-unsur MAKSIAT, SYIRIK atau KHURAFAT, maka ia tidak boleh diamalkandan patutlah ditinggalkan. Adat-adat yang diamalkan oleh masyarakatpada hari raya seperti yang disebutkan di atas,

jika dilihat, ianyatidak termasuk dalam perkara2 yg bertentangan dengan syariat, syirikatau khurafat, cuma ada sebahagiannya yang bercampur dengan perkara2maksiat. Adat-adat yang bercampur dengan perkara maksiat adalahsebagaimana di bawah.

3- Kategori MAKSIAT

Maksiat bermaksud perbuatan dan perkara yang dilarang oleh syarak dan mendapat dosa jika diamalkan. Antara amalan berbentuk MAKSIAT dalam acara dan sambutan hari raya ialah:

1- Mendedahkan aurat di hadapan bukan mahram (biasanya golongan wanita)

2- Menyediakan makanan secara berlebihan dan tidak habis dimakan sehingga membazir

3- Bersalam-salaman/bercium pipi antara lelaki dan perempuan bukan mahram

4- Berhibur secara berlebihan, mendendangkan lagu-lagu yang mempunyai unsur-unsur cinta dan maksiat, menonton cerita-cerita hari raya yang mendedahkan aurat...

5- Berlebih-lebihan dalam berpakaian sehingga menampakkan kemewahan dan melahirkan kesombongan dsb.

Ketiga-tiga kategoriamalan ini, kategori pertama dan kedua iaitu kategori SYARIAT dan ADAT(yang tidak bertentangan dgn syariat dan akidah Islam) patut dilakukandan diteruskan tetapi kategori MAKSIAT iaitu kategori yang ke-3 patutlah ditinggalkan.

Sekian.

Ustaz Zulkarnain Dollah

Selamat Menyambut Aidilfitri 1434H"
Belum selesai kes tembak, kini kes remaja hilang jadi pelacur
Posted on Wednesday, August 07 @ 19:18:19 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"

Adakah ramai remaja perempuan yang hilang di negara ini diperangkap, diculik, diperdaya dalam sindiket pelacuran yang terancang? Sesuatu yang perlu dirisaukan oleh kita semua terutama yang mempunyai anak perempuan termasuk yang di bangku sekolah rendah lagi.


'Saya Selamatkan Anak Perempuan Daripada Jadi Pelacur'
Rabu Ogos 7, 2013

MELAKA: Seorang lelaki merempuh masuk sebuah rumah dan berlawan dengan dua lelaki demi menyelamatkan anak perempuannya yang berusia 13 tahun daripada menjadi pelacur.

Dia menerima panggilan telefon daripada tuan rumah wanita, yang memaklumkan dia ternampak dua lelaki membawa seorang lagi lelaki ke dalam rumah di mana kanak-kanak itu berada.

Dia bergegas ke rumah tersebut dan merempuh masuk ke dalamnya.

Ketika itu dia melihat dua lelaki ada di dalam rumah. Kedua-dua lelaki itu cuba meghalang dia daripad menyelamatkan anak perempuannya.

Dia menjerit sekuat hati ketika dua lelaki berkenaan cuba menyerangnya.

Jiran yang terdengar jeritan tersebut segera bergegas ke tempat kejadian dan membantunya menyelamatkan anaknya daripada menjadi mangsa sindiket pelacuran.


Muzium Sarjan Hassan, barat lebih menghargai pejuang mereka
Posted on Wednesday, August 07 @ 19:17:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: rozmal

"

Mungkin kerajaan boleh mempertimbangkan Muzium Tentera Darat di Port Dickson diberi nama Muzium Sarjan Hassan. Di Iowa, Amerika Syarikat terdapat sebuah muzium di beri nama Sergeant Floyd Riverboat Musuem.
Sergeant Floyd bukanlah seorang tentera Amerika yang berjuang dalam pertempuran. Sergeant Floyd mati ketika dalam satu ekspedisi penting merentas sungai di Amerika Syarikat pada tahun 1804.

Disebabkan pengorbanan Sergeant Floyd, beberapa tempat diberi nama sempena namanya, nama muzium, nama sungai, nama monumen.

Itu Sergeant Floyd, bagaimana pula Sarjan Hassan yang begitu banyak telah berjasa kepada agama, bangsa dan negara kita?

Tiada ulasan: