Selasa, 27 Ogos 2013

LAKSANAKAN HUDUD BOLEH MENYELESAIKAN JENAYAH...ALLAH TAK BERSIFAT MAIN2 ATAU TERSILAP

Naib Presiden Umno: Hishammuddin, Mukhriz paling selamat?

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Dengan sentimen Umno yang mahu mewujudkan pelapis dan memberi peluang kepada orang muda dalam pemilihan tahun ini, Hishammuddin dan Mukhriz dijangka paling selamat untuk memenangi dua jawatan Naib Presiden Umno kali ini.

Manakala Zahid, Shafie Apdal, Ali Rustam, Isa Samad dan Musa Aman akan bersaing sesama sendiri untuk merebut satu lagi kekosongan yang tinggal, tulis Shahbudin Husin di dalam blognya.

Baginya, jika diukur dari segi populariti dan publisiti, Zahid ternampak menonjol tetapi jika undi simpati menguasai jiwa perwakilan Umno, mungkin Ali Rustam berupaya menonjolkan diri dan mengenepikan calon-calon yang lain.

Menurutnya lagi, jawatan Menteri Dalam Negeri benar-benar membawa untung lumayan buat Zahid Hamidi.

Berbanding jawatan Menteri Pertahanan yang membuatnya hampir tenggelam dan kurang menonjol, Zahid sebaliknya menuai publisiti hampir setiap hari melalui jawatan yang disandangnya sekarang.

Baca lagi

Erdogan kecewa dengan Syeikhul Azhar

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan mengatakan bahawa pihak-pihak yang mendukung apa yang disebutnya sebagai kudeta di Mesir sedang mencuba untuk membenarkan tindakannya tersebut dengan mengatakan ini adalah prosedur demokrasi yang dilakukan oleh tentera Mesir.

Menurut blogger Kerabu Bersuara, selain itu Erdogan juga mengkritik Syeikh Al-Azhar dengan mengatakan dia merasa kecewa ketika melihat syeikh tampil bersama pemimpin kudeta.

Erdogan mengatakan dalam sebuah pernyataan,”tidak mungkin ada kudeta terhadap demokrasi, kudeta tetaplah kudeta”.

Erdogan menyebut negara-negara dan organisasi yang menolak menyebut apa yang terjadi di Mesir sebagai Kudeta adalah “pengkhianat terhadap masa lalu dan masa depan”, dan ia menambah,”kami sangat mengutuk Kudeta di Mesir atas dasar kemanusiaan, nurani dan prinsip-prinsip kami,”dia menekankan bahawa tidak ada sama sekali dasar hukum atau alasan untuk membenarkan apa yang telah terjadi di Mesir.

Erdogan juga menyinggung sikap Syeikh Al-Azhar yang muncul bersama dengan pegawai-pegawai kudeta lainya, termasuk pemimpin angkatan bersenjata saat pengumuman penggulingan Presiden Muhammad Mursi, Erdogan mengatakan,”ketika saya melihat Syeikh Al-azhar bersama pihak kudeta, saya merasa sangat kecewa”.

3 babak Tanda Putera boleh cetus kecurigaan – DAP

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang berkata, berdasarkan ulasan, jelas filem Tanda Putera dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa rekaan dan yang tidak disahkan sebagai benar-benar terjadi ketika rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Katanya, babak-babak yang dipaparkan itu boleh menimbulkan salah faham dan mencetuskan kecurigaan, kebencian dan malah ketegangan antara kaum.

“Saya sebutkan di sini tiga babak yang disebutkan dalam ulasan filem tersebut,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Shuhaimi Baba seharusnya mempertimbangkan dengan serius nasihat saya agar beliau tidak menganggap filem berkenaan 13 Mei 1969, ‘Tanda Putera’, tergolong dalam genre ‘filem hantu’ seperti filem Pontianak yang beliau hasilkan sebelum ini.

Beliau seharusnya lebih prihatin tentang keadaan negara ini, khususnya keadaan generasi kini dan masa depan, demi mempertahankan dan meningkatkan hubungan baik antara kaum, serta keamanan dan keharmonian dalam negara.

Dengan itu, Shuhaimi perlu menyenaraikan babak-babak rekaan serta peristiwa-peristiwa 13 Mei 1969 yang dipaparkan dalam ‘Tanda Putera’ tetapi tidak disahkan sebagai peristiwa sebenar agar rakyat Malaysia tidak salah faham dan terhasut sehingga memburukkan hubungan antara kaum di negara ini.

Tindakan ini mesti diambil memandangkan Shuhaimi sendiri telah mengakui bahawa filem beliau menampilkan cerita-cerita rekaan di sekitar peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Pada 21 Februari tahun ini, Malaysiakini menerbitkan ulasan filem berjudul Tanda Putera a double-edged sword oleh seorang “penggila filem” yang telah berpeluang menonton filem berkenaan dalam salah satu sesi pra-tayangan yang diadakan untuk beberapa kelompok sejak beberapa bulan lalu.

Berdasarkan ulasan filem tersebut, jelas bahawa filem Tanda Putera dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa rekaan dan yang tidak disahkan sebagai benar-benar terjadi ketika rusuhan kaum 13 Mei 1969. Babak-babak yang dipaparkan itu boleh menimbulkan salah faham dan mencetuskan kecurigaan, kebencian dan malah ketegangan antara kaum.

Saya sebutkan di sini tiga babak yang disebutkan dalam ulasan filem tersebut:

1.     Babak yang menunjukkan sekumpulan pemuda Cina telah kencing pada tiang bendera yang mengibarkan bendera Selangor, di luar rumah menteri besar ketika itu, Harun Idris.


2.     Babak di pawagam yang menunjukkan layar panggung tiba-tiba digelapkan, digantikan dengan tulisan dalam bahasa Cina di layar yang meminta para penonton Cina meninggalkan pawagam. Seorang penonton berteriak menanyakan mengapa ada tulisan Cina di layar dan menuntut supaya tayangan filem diteruskan. Setelah itu, tiba-tiba, semua penonton yang masih tinggal dalam pawagam itu dibunuh.

3.     Dalam babak-babak yang membawa kepada kemuncak ketegangan dan menimbulkan rusuhan kaum, ada seorang lelaki Cina misteri yang memerhati segala yang terjadi. Dia kemudiannya didedahkan sebagai seorang pemimpin komunis–mengisyaratkan bahawa komunis mungkin terlibat sebagai dalang kekacuan.

Saya telah mempersoalkan kesahihan peristiwa kencing berkenaan sebelum ini.

Apakah “peristiwa” kedua dan ketiga di atas benar-benar terjadi atau ia juga merupakan khayalan dan rekaan pembikin filem?

Dalam ucapan pertama saya di Parlimen 42 tahun lalu, pada 23 Februari 1971, saya menyeru agar ditubuhkan sebuah suruhanjaya untuk menyiasat kejadian 13 Mei 1969 bagi menyelidik puncanya dan menilai sejauh mana buruknya hubungan antara kaum di negara ini, selain untuk mengemukakan saranan-saranan bagi mencegah kejadian 13 Mei 1969 daripada berulang dan juga memastikan jurang antara kaum tidak melebar.

Saya menyeru agar wang rakyat tidak digunakan untuk membolehkan seorang pengarah filem menggunakan “lesen kreatif” beliau untuk mereka-reka cerita tentang peristiwa-peristiwa yang kononnya membawa kepada rusuhan 13 Mei 1969. Sebaliknya, saya menyeru Kabinet untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja esok bagi menyiasat kejadian rusuhan kaum 13 Mei 1969.

RCI berkenaan 13 Mei 1969 perlu diberi tugas untuk mengenalpasti peristiwa sebenar dan punca-punca rusuhan kaum 13 Mei serta pihak yang bertanggungjawab menimbulkan rusuhan tersebut, tetapi bukan untuk menyalahkan atau menghukum para pelakunya, memandangkan 44 tahun telah berlalu sejak tragedi itu, sebaliknya untuk mendedahkan sejarah sebenar supaya diketahui oleh generasi kini dan masa depan, selain untuk merawat luka lama perkauman yang parah dan mencegah 13 Mei daripada terus dijadikan momokan untuk menakut-nakutkan pengundi daripada menggunakan hak mereka yang sah dalam pilihanraya, seperti yang sering dilakukan dalam setiap pilihanraya selepas tahun 1969, atau untuk menghalalkan dasar-dasar yang memecah-belahkan dan tidak adil.

Kudeta terus buru pimpinan Ikhwan Muslimin

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
MESIR: Kerajaan Kudeta Mesir meneruskan tindakan memburu pemimpin Ikhwan Muslimin dan terbaru bekas Menteri Belia Dr Osama Yasin ditangkap semalam.

Osama ditangkap bersama dengan dua ahli Ikhwan Muslimin yang lain di sebuah vila di Penempatan Kelima, timur Kaherah.

Difahamkan salah seorang daripada dua ahli Ikhwan tersebut adalah pembantu kepada Timbalan Mursyidul Am Ikhwan Khairat al-Shater.

Osama bakal berdepan tuduhan "menghasut keganasan dan pembunuhan" yang berkaitan dengan pertempuran di luar ibu pejabat Ikhwan di Kaherah pada awal tahun ini.

Penahanan beliau turut disahkan anaknya, Ahmed melalui Twitter.

"Saya kini menunggu gambar ayah saya kerana dia telah ditangkap oleh tentera rampasan kuasa, bukan untuk memastikan berita tersebut, tetapi untuk memberi jaminan tentang dia kerana saya tidak pernah melihat beliau untuk masa yang lama," katanya.

"Selepas mendapat kepastian tentang berita penangkapan ayah saya, sekarang ini saya menunggu gambar yang memaparkan wajahnya tersenyum. Ya Allah teguhkanlah dirinya " tulis beliau lagi.

Dikatakan semua pemimpin Ikhwan Muslimin yang ditangkap oleh penguasa zalim kudeta membawa gambar mereka bersama bagi meneguhkan hati para revolusi di setiap tempat.

Ahad lalu, Mahkamah Jenayah Kaherah menangguhkan perbicaraan ke atas tiga pemimpin Ikhwan hingga 29 Oktober memandangkan ketiadaan defendan.

Mereka adalah Mursyidul Am Ikhwan Mohamed Badie dan dua timbalannya, Rashad al-Bayoumi dan Al-Shater, menghadapi tuduhan yang sama seperti Osama.

Masalah jenayah masalah hati

Majdan Dagang, 27 Ogs 2013

Kita biasa mendengar dalam kuliah agama di masjid, surau, atau televisyen – hadis Rasulallah SAW yang maksudnya, "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."

Daging atau hati yang saya faham dari hadis ini merujuk kepada jiwa manusia. Jika sekadar daging atau hati organ manusia yang sakit, eloklah berjumpa doktor dan makan ubat. Tetapi jika jiwa yang sakit, memang banyak masalah yang bakal timbul.

Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ini sering diulas oleh para agamawan mahupun pakar motivasi dalam pelbagai majlis dan program. Namun, sejauh manakah kita sebagai pendengar memahami intipati hadis ini khususnya yang terkait isu jenayah yang makin berleluasa pada hari ini?

Ya, semua orang akur bahawa penjenayah yang melakukan jenayah itu hatinya “rosak dan kotor”. Jika berdasarkan statistik dan laporan kejadian jenayah yang disiarkan di media massa, kita dengan mudah membuat kesimpulan bahawa kadar jenayah semakin meningkat.

Perlu diingat jenayah bukan sekadar merompak dan mencuri – bahkan membuli, buang bayi, memukul isteri, menipu dan pelbagai macam.

Apakah penyelesaiannya?

Kosong! Tiada jawapan! Kerajaan pusat bercadang menambah bilangan anggota polis demi menyeimbangkan nisabah antara polis dan penduduk. Kerajaan negeri Selangor pula memohon mewujudkan pasukan polis tambahan.

Kerajaan juga melalui pelbagai agensinya bersiapkan untuk menambahkan lagi Closed-circuit television (CCTV). Selain itu, pelbagai kempen diadakan sama ada kerajaan mahupun swasta demi mencegah berlakunya jenayah.

Semua tindakan dan cadangan itu bagus dan saya sokong. Namun, pada masa yang sama, sehingga kini tiada tanda-tanda kejadian jenayah akan menurun. Di manakah kelemahan tindakan tersebut?

Jawapannya ialah kembali kepada agama dan fahami dengan jelas hadis di atas tadi. Barangkali ada sesuatu yang kita terlepas faham.

Yang pertamanya, sebagai orang Islam kita mesti yakin bahawa hanya melalui Islam sahajalah segala permasalahan ini dapat diselesaikan. Tetapi bagaimana? Orang boleh berhujah bahawa di Kelantan yang dipimpin oleh seorang ulama pun masih kerap berlaku kejadian jenayah berat, sama seperti negeri-negeri lain.

Ya, betul hujah itu. Namun, kita perlu melihat bahawa kuasa yang ada pada Menteri Besar Kelantan begitu terhad. Pihak keselamatan tidak berada di bawah bidang kuasanya. Sejauh mana yang beliau mampu buat?

Jika kita melihat kembali sejarah silam, Umar Abdul Aziz pernah menjadi gabenor (sekarang kira-kira setara Menter Besar), banyak manakah yang beliau mampu buat untuk membetulkan kerajaan Bani Umaiyah. Hakikatnya, Umar Abdul Aziz bukan calang-calang tokoh dalam kerajaan. Beliau merupakan menantu Perdana Menteri/Khalifah. Selepas bapa mertuanya meninggal dunia, iparnya pula menjadi Perdana Menteri/Khalifah. Sebagai gabenor, kuasanya terhad seperti Menteri Besar Kelantan juga.

Hanya setelah beliau dilantik menjadi Perdana Menteri/Khalifah barulah keadilan Islam dapat dikembalikan danditegakkan dalam pemerintahan.

Jadi, permasalahan ini hanya dapat diselesaikan hanya apabila Islam memerintah bukan diperintah! Islam bukan sekadar memberi nasihat tetapi mengeluarkan arahan! Mari betulkan minda kita bahawa para ulama tugasnya bukan hanya memberi nasihat kepada umara tetapi ulama mesti menjadi umara. Ulama mesti memimpin, bukan hanya sekadar makan gaji! Dan Umar Abdul Aziz adalah contoh seorang individu berstatus ulama dan umara sekali gus.

Tetapi jangan salah faham, Perdana Menteri tidak semestinya ulama! Ramai kalangan umara yang berjaya seperti Harun al-Rasyid, Sultan Saifudin Qutuz, Salahudin al-Ayubi, dan Muhamad al-Fateh. Mereka berjaya menegakan keadilan Islam apabila tunduk dan hormat kepada ulama (ulama tersebut tidak makan gaji dengan mereka) – segala teguran dan nasihat ulama tersebut dipatuhi!

Yang kedua, hadis tersebut menyatakan hati yang “rosak dan kotor” – biasanya kita lebih nampak kaitannya dengan orang yang melakukan jenayah seperti merompak bank, meragut beg tangan dan sebagainya sahaja.

Namun, hadis tersebut menyentuh manusia secara umum, yakni hati yang rosak dan kotor tidak mengira darjat dan kedudukan. Kita jangan hanya berfikir hati penjenayah kecil-kecilan sahaja yang rosak.

Kita juga sewajarnya jangan lupa bahawa hati yang rosak dan kotor itu boleh terpalit kepada para penguasa, perdana menteri, wakil rakyat, ketua jabatan, ketua kampung dan yang seumpamanya. Jika golongan ini rosak dan kotor hatinya kesannya lebih buruk berbanding penjenayah biasa. Pemimpin yang hatinya yang rosak dan kotor juga akan melakukan jenayah atau merompak. Cuma mereka tidak bawa pistol dan serbu kedai emas atau sebagainya.

Mereka mungkin merompak hak rakyat atas nama projek pembangunan, rasuah, salah guna kuasa dan bermacam lagi. Ya, sudah tentu kesannya lebih besar daripada perompak biasa. Jika pemimpin sudah rosak dan kotor hatinya, tidak mustahil  rakyat akan turut rosak dan kotor hatinya. Maka, terhidanglah pelbagai kisah jenayah setiap hari di media massa.

Jadi, pada pandangan saya, untuk mengatasi masalah jenayah yang berlaku wajarlah hati pemimpin yang rosak dan kotor itu dibersihkan dahulu. Jika ini berjaya dilakukan, maka secara beransur-ansur jenayah “orang kecil” menurun ke paras minimun, jika tidak dapat dihapuskan terus.

Tiada ulasan: