Posted on Saturday, August 31 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu
Kenyataan Akhbar Yb Iskandar A. Samad
Tragedi yang menimpa eksekutif sebuah syarikat penerbangan, Shahrinawati Abu Bakar, yang meninggal dunia setelah disamun di Taman Cempaka, Ampang amat menyayatkan hati.
Sebagai Ahli Dewan Negeri Kawasan Chempaka, saya ingin menyampaikan ucapan takziah saya kepada keluarga Allahyarhamah.
Saya mendoakan agar roh Allahyarhamah dicucuri rahmat.
Juga sebagai Ahli Dewan Negeri, saya merasakan sesuatu yang drastik perlu dilakukan di kawasan tersebut untuk memastikan kejadian seperti itu tidak berulang kembali.
Pejabat saya telah menerima terlalu banyak aduan tentang kejadian jenayah seperti ragut, samun dan pecah rumah di kawasan-kawasan di sekitar Taman Chempaka.
Pada 22 Julai lepas, lebih kurang 500 meter dari tempat Allahyarham disamun, pegawai dan penguatkuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya ( MPAJ ) yang cuba menampal notis pada sebuah gerai haram di Kg Pandan telah diserang dengan parang oleh 7 orang lelaki.
Hingga ke hari ini, tidak ada siapa yang didakwa di mahkamah berhubung kes tersebut tetapi gerai haram yang hendak disampaikan notis itu masih bebas beroperasi.
Sebagai langkah awal, Pejabat saya akan mula membina 5 pondok Polis sepertimana yang dijanjikan semasa kempen Pilihan Raya Umum 2013.
Dalam tahun 2008, saya pernah bertanya kepada Tan Sri Abdul Khalid Abu Bakar ketika beliau merupakan Ketua Polis Negeri Selangor tentang hasrat saya untuk membina pondok-pondok Polis. Walau bagaimanapun, beliau berkata tiada jaminan pihak Polis boleh menempatkan anggota di setiap pondok yang dibina.
Tetapi suasana hari ini telah menjadi tidak terkawal. Saya tidak akan menunggu jaminan pihak Polis. Pembinaan akan dimulakan secara berperingkat-peringkat pada bulan Oktober ini.
Sekiranya pihak Polis tidak dapat menempatkan anggota mereka, terdapat penduduk yang sanggup melakukan rondaan secara sukarela. Pejabat saya juga akan memberi sokongan dan bantuan kepada penduduk yang mahu memastikan keselamatan kawasan dan hartabenda mereka terjamin.
YB Iskandar Abdul Samad
Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Peneroka Bandar
Negeri Selangor / Ahli Dewan Negeri Chempaka
30 Ogos 2013
Facebook YB Iskandar
Mak nyah sertai perbarisan
Posted on Saturday, August 31 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu
KUANTAN – Sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 mempunyai keunikan tersendiri pada perbarisan yang diadakan turut disertai 12 mak nyah bagi mewakili Drug Intervention Community (DIC) Malaysia Pahang.
Timbalan Presiden DIC Pahang, Abd Rahim Abd Hamid berkata, penyertaan itu sebagai satu usaha mengubah persepsi orang ramai kepada golongan tersebut sering dipandang serong dan dihina.
Lebih malang katanya, ada yang menganggap golongan ini tidak patut ada dalam masyarakat dan bertindak memukul mereka sehingga cedera parah.
"Sudah sampai masa kita mengubah persepsi terhadap golongan ini yang dianggap sampah masyarakat.
“Kita yang dilahirkan normal perlu tampil membentuk mereka menjadi insan yang sempurna," katanya.
Oleh itu kata Abd Rahim, pembabitan dalam perbarisan sempena kemerdekaan itu nanti sebagai platform untuk golongan mak nyah bergaul dengan masyarakat dan bukan berhubung antara mereka sahaja.
Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika majlis raptai penuh perbarisan sempena Hari Kebangsaan ke-56 di Padang Majlis Perbandaran Kuantan 2, dekat sini, semalam.
Katanya, dengan kerjasama yang diberikan terbukti mereka masih boleh dibimbing.
“DIC yakin mereka masih lagi boleh diselamatkan dan diajak untuk kembali ke pangkal jalan," katanya.
Dalam pada itu, katanya, sempena sambutan ini dapatlah mereka mengenal erti kemerdekaan dan rata-rata kelihatan bersemangat dan inginkan perubahan dalam kehidupan mereka.
“Sebelum ini mereka dikenali dengan orang yang hanya keluar pada waktu malam dan berpelesiran di sana sini, tetapi ternyata setelah menyertai aktiviti ini mereka ada perasaan cintakan tanah air, ingin mendekati masyarakat dan hidup seperti orang lain," katanya.
Sementara itu, bagi Paula, 29, dia begitu teruja dapat bercampur dengan masyarakat pada majlis raptai tersebut memandangkan ada sebahagiannya boleh menerima secara terbuka kehadiran insan sepertinya.
“Ini kali pertama saya diberi peluang dan saya gembira kerana berjaya membuktikan golongan mak nyah bukanlah hanya memiliki cerita negatif sahaja.
“Malah kami juga ada hati dan perasaan seperti orang lain untuk hidup bermasyarakat menyambut hari bersejarah sekali gus berpeluang menjadi contoh untuk diikuti golongan kami yang seangkatan tapi masih belum sedar,” katanya.
Shima, 26, pula mengakui kini dia lebih yakin setelah melihat sendiri bahawa tidak semua anggota masyarakat yang memandang hina padanya.
“Sekiranya berpeluang, saya ingin terus terbabit dalam aktiviti kemasyarakatan dan membantu kerajaan menjalankan program yang bermanfaat," katanya.-SH
Tandas Putera Kah! Kah! Kah!
Posted on Saturday, August 31 @ 14:25:14 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu
Oleh Wak Labu
Wak tak heran kalau benar bagai di katekan yang nonton filem Tanda Putera di hari Tayangan Pembukaan tu hanye 12 orang. Sebenarnye filem ni hanye untuk tayangan kepade orang2 UMNO sahaje, sebab nye ianye dibikin oleh orang UMNO.
Wak yakin bahawe orang dari Pakatan Rakyat sudah pasti tidak akan menjejak kan kaki nye kepanggung untuk nonton filem yang di bikin oleh UMNO ni. Kalau ade pun mungkin ade seorang due yang nonton untuk mencari bahan kritikan di dalam blog atau akhbar2 pro Pakatan Rakyat.
Sebenar nye kalu mengikut penyokong parti, PR menguasai 51% jumlah rakyat yang menyokong nye, sedangkan UBN pule menguasai 49%. Dalam seramai 49% penyokong UBN ni agak2 nye berape ramaikah yang datang nonton filem tu? Kalau bagi penyokong PR yang berjumlah 51% tu sudah pasti tidak sudi nontok filem buatan UMNO ni.
Sebenar nye rakyat hari ni tidak same macam orang2 di tahun2 lime puluhan atau enam puluhan dulu. Orang di zaman tu memang boleh di terpengaruhi oleh cerite dari filem2. Kalau filem tu cerite sedih2 make berlinangan lah air mate dan berlelehan lah hingus menangis ter esak2. Dan kalau ade adingan hero pukul lawan nye, make riuh rendah penonton nye bertepuk tangan dan bersorak2, itu hanye berlaku pade penonton2 filem di zaman bahari kale.
Tapi Wak tak heran kalu dengar kunun nye ramai juge orang UMNO termasuk pemimpin nye yang nangis nonton filem Tanda Putera tu, sebab nye yang bikin filem tu orang UMNO make adelah lebih baik orang UMNO juge yang nangis kalu tidak siape lagi yang nak nangis.
biaqpila.blogspot.com
Kencingnya sebuah karya seni
Posted on Saturday, August 31 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Kencingnya
“Tanda Putera” sebagai karya seni dan “Pengkhianatan Gerakan 30
September/PKI (1984)” sebagai bukti sejarah versi politik.
1.0
Dalam buku John Rossa, “ dalih pembunuhan massal – GERAKAN 30 SEPTEMBER
DAN KUDETA SUHARTO”, Institut Sejarah Sosial Indonesia. Jakarta:
2008:10-112, kita temui sesuatu tentang filem sebagai alat
propogandanya Sang Penguasa:
“Semalam sebelumnya semua stasiun televisi diwajibkan menyiarkan film buatan pemerintah, Pengkhianatan Gerakan 30 September/PKI (1984). Film
sepanjang empat jam yang melelahkan ini bercerita mengenai penculikan
dan pembunuhan tujuh perwira Angkatan Darat di Jakarta, dan menjadi
tontonan wajib setiap tahun bagi anak-anak sekolah. Film ini dimulai
dengan sorotan berpanjangan terhadap monumen itu, diiringi pukulan
ratapan genderang yang murung. Lubang Buaya ditanamkan dalam kesadaran
publik sebagai tempat PKI melakukan kejahatan bera.”
Lihatlah bagaimana sebuah regime menceritakan versinya kerana “bagi
rezim Suharto, kejadian 1 Oktober 1965 menyingkap kebenaran tentang PKI
yang khianat dan antinasional. Ia mendiskreditkan prinsip yang
digalakkan Sukarno, yaitu Nasakom – akronim yang menyatakan azas
tritunggal nasionalisme, agama dan komunisme - yang memberikan
keabsahan bagi PKI sebagai komponen dasariah dalam perpolitikan
Indonesia.”
2.0
Sementara itu dalam artikel bertajuk “45 Years of 30th September Movement : Watching That Film Again” (sila rujuk http://montasemagz.com/article/article-magz/45-years-of-30th-september-movement-watching-that-film-again.html), kita temui rekod seperti berikut:
“Pengkhianatan G30S
was an official version which the most popular in society. Certainly,
it was because when it was released at 1983, every students were
obligated to watch this film. 699,282 people watched this film at 1984.
From 1984 to 1998 every 30th September this film had been rolled in
television. It stopped when the ministry of Information was Yunus
Yosfiah”.
Pada bahagian artikel ini juga, kita temui petikan tentang isi perut Sang Penguasa ketika itu:
“Tempo Magazine on 7th April 1984 edition said, Soeharto already
watched it on January 1984. His comment that time was “…. there are
still many untold stories…. therefore, there will be a sequel of it..” (fortunately, there was not). In the same magazine, the persecution at Lubang Buaya was considered “less sadistic”.
3.0
Zohor tadi (Jumaat, 30 Ogos 2013), dari mimbar surau Jumaatku
dilaung-laungnya lagi sebuah khutbah Jumaat. Kali ini ― hari ini
khutbahnya memperkatakan tentang kemerdekaan dan segala basa basi betapa
pentingnya sebuah kemerdekaan itu dihargai (agaknya sang penulis skrip
terlupa tentang pengisiannya atau ― apakah mungkin tidak ada lagi yang
dapat ditulis tentang pengisian sebuah kemerdekaan itu?!). Dan di
celah-celah dengkuran sebahagian besar makmun, aku tertunggu-tunggu ―
kalau-kalau ada sepatah ayat tempik, “Celakalah! Ya, celakalah kalian
segala perasuah yang telah merompak kemerdekaan buat rakyat!” Ayat itu
tak juga muncul.
Apa pun ada juga yang positif tentang khutbah nikmat kemerdekaan yang
ditojoh ke kerongkong para Jumaatan, nama-nama Tok Janggut dan Dr
Burhanudin Al-Helmi juga disebut khatib. Meminjam kata teman-temankuku
di Jogja dulu, “Mendingan masih kebagian!”
BARAJIWA
http://barabarajiwa.blogspot.com
BARAJIWA
http://barabarajiwa.blogspot.com
Merdeka Kah Dengan Tarian Macam Ni?
Posted on Saturday, August 31 @ 14:16:10 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu
Apa erti merdeka wahai sahabat? Muda mudi terloncat macam beruk dengan bercampur gaul laki perempuan.
Bukan nak menongkah arus kemodenan tetapi amat sedih melihat keadaan macam ni.
Adakah mereka ini akan berjuang mempertahankan tanah air?
Tepuk dada tanya iman kita.
kerabubersuara.blogspot.com
Persuratan Kitab - Zaman Pasai
Posted on Saturday, August 31 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Perlu
disebut di sini berkenaan penggunaan istilah `Sastera` dan
`Persuratan`. Dalam penggunaan umum, istilah sastera merangkumi apa
yang bersifat sastera termasuk juga karya Ilmu. Bagi penulis ada
perbezaan dan melihat segala penulisan semuanya termasuk di bawah
persuratan.
Ada di bawahnya persuratan ilmiah dan sastera termasuk kreatif. Istilah `Surat` diambil dari al-Qur`an `Surah` bagi awal setiap surah di dalam al-Qur`an. Surat juga bermakna menyurat = menulis. Di bawah Persuratan ada yang bersifat Ilmu seperti kitab Fiqh, usuluddin dan sebagainya dan di bawah persuratan juga terdapat tulisan yang bersifat sastera sebagaimana yang telah dibicarakan. Penggunaan peristilahan ini akan dibicarakan lebih detail apabila membicarakan tentang Gagasan Pesurat & Teori Takmilah.
Ada di bawahnya persuratan ilmiah dan sastera termasuk kreatif. Istilah `Surat` diambil dari al-Qur`an `Surah` bagi awal setiap surah di dalam al-Qur`an. Surat juga bermakna menyurat = menulis. Di bawah Persuratan ada yang bersifat Ilmu seperti kitab Fiqh, usuluddin dan sebagainya dan di bawah persuratan juga terdapat tulisan yang bersifat sastera sebagaimana yang telah dibicarakan. Penggunaan peristilahan ini akan dibicarakan lebih detail apabila membicarakan tentang Gagasan Pesurat & Teori Takmilah.
Sebagaimana
diperkatakan bahawa tradisi persuratan dan penulisan dalam bahasa
Melayu dicetus dan dimulakan oleh Islam dengan pengenalan huruf
al-Qur`an menjadi abjad Jawi. Dari segi logiknya tumpuan utama dari segi
persuratan sejak menerima Islam di Alam Melayu ialah usaha-usaha
menghasilkan karya-karya ilmu bagi menyibarkan Islam itu sendiri.
Sememangnya sejak menerima Islam muncul pusat-pusat pengajian dan
penyebaran agama Islam. Antara pusat-pusat pendidikan dan penyebaran
Islam ialah:
Pasai
Diakui
antara tempat terawal menerima Islam dan menjadi antara tempat terawal
bagi kebudayaan Melayu Islam (1280-1400) ialah Pasai bergelar Darul
Salam. Pemerintah terkenal ialah Merah Silu yang sesudah Islam (1292M.)
bergelar Sultan Malikul Sallih. Pada zaman pemerintahannya dan anaknya
Malikul Mansur Pasai berkembang sebagai pusat perdagangan penting.
Pasai dikunjungi tokoh-tokoh Islam penting. Antaranya Ibn Battutah
pernah berkunjung ke Pasai pada 1336 M. Dia melaporkan semasa di Pasai
beliau menemui Amir Dawlasa dari Delhi, Kadi Amir Said dari Shiraz dan
Tajuddin seorang ahli hukum dari Isfahan. Menurut Ibn Battutah Sultan
Pasai adalah seorang yang amat berminat soal-soal agama dan istananya
menjadi tempat perbahasan mengenai soal-soal agama.
(Mohd.
Nor Ngah (UM) dan Ismail Hamid (UKM), dlm. Hamdan Hassan (Penyunting),
Islam & Kebudayaan Melayu, Utusan Publications And Distributors,
Kuala Lumpur, 1979: 126).
Pasai
lebih awal muncul sebagai pusat dagangan dari Melaka dan kemajuan
pelabuhan dan tamadun dan peradaban keilmuan juga mendahuli Melaka. Di
dalam Sejarah Melayu ada menyebutkan bahawa seorang guru di Makkah,
iaitu Maulana Abu Ishak telah mengarang kitab berjudul al-Durrul
Manzum. Beliau meminta muridnya yang mempelajari kitab tersebut turun
ke Melaka. Dalam Sejarah Melayu ada mencatat:
``Telah
berapa lamanya di laut sampailah ke Melaka. Maka sangat dipermulia
oleh Sultan Mansur Shah; dan Kitab Durrul Manzum disuruh baginda arak
lalu ke balairong. Maka Sultan Mansur Shah pun berguru pada Maulana Abu
Bakar. Maka Sultan Mansur Shah sangat dipuji oleh Maulana Abu Bakar,
terlalu amat terang hati baginda, maka banyaklah ilmu diperoleh
baginda. Maka oleh Sultan masalah itu disuruh ertikan ke Pasai pada
Makhdum Patakan. Maka oleh Makhdum Patakan Durrul Manzum itu
diertikannya. Telah sudah maka dihantarkannya kembali ke Melaka. Maka
terlalu sukacita Sultan Mansur Shah melihat Durrul Manzum itu sudah
bermakna, maka makna Durrul Manzum itu ditunjukkan baginda pada maulana
Abu Bakar, serta dipujinya Tuan Patakan itu. Maka segala orang
besar-besar Melaka sekaliannya berguru pada Maulana Abu Bakar.``
(Shellabear, W.G., Sejarah Melayu, Oxford University Press, Kuala Lumpur, 1967: 149).
Apa
yang hendak ditekankan di sini, bahawa Pasai pada zaman Sultan Mansur
Shah dianggap lebih menguasai keilmuan, sebab itu kitab berbahasa Arab
berjudul al-Durr al-Manzum (Bukan al-Dar al-Mazlum – Penulis telah
menulis mengenai tajuk ini. Al-Dar al-Mazlum bererti `Negeri Kena
Zalim, tetapi kandungan kitab yang dikatakan al-Dar al-Mazlum
membicarakan soal zat, sifat dan af`al – Ianya merupakan Untaian
Mutiara yang dimaksudkan dengan al-Durr al-Manzum. Judul Kitab ini
(al-Durr al-Manzum) terdapat di dalam kepustakaan kitab-kitab Islam).
Makhdum Patakan adalah salah seorang guru terkenal di Pasai, di samping
guru-guru yang lain.
Kealiman
Pasai dapat dibuktikan lagi, bahawa pergantungan Melaka dengan Pasai
bukan setakat permintaan menterjemahkan Kitab al-Durr al-Manzum, tetapi
banyak lagi persoalan-persoalan yang rumit terpaksa dibawa ke Pasai
untuk mendapat jawapan. Sejarah Melayu mencatat:
``Arakian,
maka Sultan Mansur Shah menitahkan Tun Bija Wangsa ke Pasai
bertanyakan suatu masalah; Segala isi syurga itu kekalkah ia di dalam
syurga dan segala isi neraka itu kekalkah ia di dalam neraka ?` dengan
membawa emas urai tujuh tahil dan membawa perempuan dua orang peranakan
Mengkasar, Dang Bunga namanya seorang, anak biduanda Muar, Dang Bibah
namanya seorang. Adapun bingkis Sultan Mansur Shah akan Raja Pasai
kamkha kuning berbunga sepucuk, kamkha ungu sepucuk, nuri merah seekor,
kakatua ungu seekor. Maka titah Sultan Mansur Shah pada Tun Bija
Wangsa, ``Tanyakanlah oleh Tun Bija Wangsa pada segala pendeta di
Pasai, segala isi syurga itu kekalkah ia dalam syurga dan segala isi
neraka itu pun kekalkah ia di dalam neraka ? Tanyakan , barang siapa
dapat mengatakan dia, berikan oleh Tun Bija Wangsa emas tujuh tahil
dengan perempuan dua orang ini padanya. Dan kata itu hendaklah tabalkan
oleh Tun Bija Wangsa bawa ke mari.``
(Sejarah Melayu, 1967:150).
Daripada
petikan di atas menunjukkan ada beberapa orang lagi ulama terkenal di
Pasai selain dari Makhdum Patakan iaitu Makhdum Muda dan Tun Hassan
murid Makhdum Patakan.
Apa
yang hendak ditarik perhatian juga bahawa pengajian di Pasai bukan
setakat tahap biasa, sebaliknya dari persoalan yang dibangkitkan ke
Pasai, bahawa terdapat mereka yang belajar dan membicarakan
persoalan-persoalan yang bersifat falsafah. Ternyata apa yang ditanya
dan dibahaskan ialah apa yang menjadi perbincangan oleh tokoh falsafah
Islam seperti oleh Ibn `Arabi di dalam kitabnya yang berjudul Futuhat
Makkiyyah dan juga dibicarakan oleh Abdul Karim al-Jili di dalam
kitabnya yang berjudul al-Insan al-Kamil. Sebenarnya pengajian yang
bersifat falsafah seperti itu akan berlanjutan dan menjadi perbahasan di
Aceh, terutama pada satu pihak oleh Hamzah Fansuri dan Shamsuddin
al-Sumatrani, manakala pihak yang lain ialah oleh Nuruddin al-Raniri
dan Abdul Rauf Singkel. Dengan ini menunjukkan persoalan-persoalan
keagamaan telah dibahaskan di Pasai pada tingkat tinggi.
Dengan
kedudukan pengajian sedemikian dijangka sudah ada kitab-kitab
penulisan dihasilkan yang bukan setakat terjemahan. Walau bagaimana
setakat yang diwarisi ialah Hikayat Raja-Raja Pasai. Kata Mohd. Nor Ngah
dan Ismail Hamid;
``Dengan
berkumpulnya para cerdik pandai di Pasai tidak syak lagi bidang
pengajian dan penulisan telah dilakukan maupun tulisan-tulisan yang
bercorak keagamaan atau kesusasteraan. Sebuah karya kesusasteraan
sejarah yang mengesahkan tentang Pasai yang berjudul `Hikayat Raja-Raja
Pasai` telah dituliskan. Walaupun nama pengarang dan tarikh penulisan
hikayat ini sukar ditentukan, tetapi dipercayai penulisnya adalah
terdiri dari seorang yang melalui disiplin keislaman kerana hikayat ini
memperlihat ciri-ciri keislaman dalam gaya tulisannya.``
(Hamdan Hassan, 1979: 126).
Hikayat
Raja Pasai Bertolak dari cerita dua beradik, iaitu raja Ahmad dan
Muhammad di negeri Pasai hendak membuka negeri Semerlanga. Raja Ahmad
mendapat anak lelaki dan Raja Muhammad mendapat anak perempuan yang
dikahwinkan yang akhirnya melahirkan turunan Merah Silu. Raja Merah Silu
ini adalah Raja Pertama menerima Islam di Samudera Pasai bergelar
Malikul Salleh (1292).
Dua
watak utama dari kalangan ulama yang mengislamkan Malikul Salleh ialah
Faqir Muhammad dan Syeikh Ismail: Catatan tentang pengislamannya:
``Apabila
datang ke hadapan Merah Silu atau Sultan Malikus Salleh itu, maka
Syeikh Ismail pun lalu berkata pada Merah Silu, katanya, ``Hai Merah
Silu, ucap dan sebutlah olehmu akan kalimah shahadah.`` Maka Sultan
Malikus Salleh pun mengucap kalimah suci itu dengan sebutan yang petah,
tiada sedikit pun yang bersalahan.`` Seterusnya,
Dicatatkan yang Sultan Malikus Salleh berguru dengan Syeikh Ismail dan Faqir Muhammad:
``Telah
keesokan harinya, lalu Syeikh Ismail dengan Faqir Muhammad pun naik
pula ke darat dengan membawa Kitab Suci al-Qur`an ke hadapan Sultan
Malikus Salleh. Maka baginda pun menyambut Kitab Suci itu dengan hormat,
seraya dijunjung dan dikucupnya. Selepas itu Merah Silu pun membuka
dan membaca akan kitab yang tersebut itu di hadapan Syeikh Ismail dan
Faqir Muhammad. Maka tiadalah payah diajar lagi akan Merah Silu membaca
Qur`an yang tersebut itu.``
Berikut dari itu rakyat jelata dihimpun dan semuanya memeluk agama Islam menurut Raja mereka Sultan Malikus Salleh.
(Abdullah Haji Musa Lubis, Kesah Raja-Raja Pasai, Penerbitan Pustaka Antara, Kuala Lumpur, 1963: 29-30).
Cerita
tentang Pasai, tidak terlepas dari unsur metos dan legenda yang
menjadi elemen di dalam karya-karya sastera tradisional, tetapi dari
cerita, terutama dari Sejarah Melayu dan Hikayat Raja-Raja Pasai
membuktikan tentang keislaman negeri Pasai lebih awal dari Melaka. Hasil
dari keislaman ini mencetuskan tradisi pengajian keilmuan Islam. Pasai
lebih terkehadapan dari Melaka di dalam soal-soal keilmuan Islam.
Banyak persoalan keislaman yang tidak dapat diselesaikan di Melaka
diangkat ke Pasai. Sebuah karya yang penting dihasilkan di Pasai
dicetuskan oleh Islam ialah Hikayat Raja-Raja Pasai.
Catatan 009:Kisah Nafsu Yang Degil Pada Perintah Allah
Posted on Saturday, August 31 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahwa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.
Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."
Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."
Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud : "Wahai nafsu, mengadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."
Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."
Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, " Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."
Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahwa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa.
Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan menjadi musnah.
Sumber link
Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami
Posted on Saturday, August 31 @ 08:57:03 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Oleh: matuse68
" BONGKAR!!! Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami | Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami [SAKSIKAN...]
Dari bancian ke atas 10 ribu pasangan yang berkahwin (sumber kajian MOHEMA) hanya kira-kira 45% sahaja isteri yang tidur berbantalkan lengan suami selepas 3 tahun berkahwin.
Dan hanya tinggal 21.7% sahaja isteri yang masih tidur berbantalkan lengan suami selepas 10 tahun usia perkahwinan.
Tahukah kaum isteri, bahawa hormon bau phero yang di rembes dari ketiak lelaki/suami boleh mengaktifkan hormon wanita/isteri hingga mereka merasa damai dan tenang?
Sebenarnya hampir 65% bau badan lelaki/suami datang dari celahan ketiak dimana kelenjar phero paling aktif.
Jadi para isteri semua, ketepikanlah bantal-bantal anda, tidurlah di atas lengan suami hingga ke pagi, hampirkan hidung di celahan ketiaknya.
Tidak di nafikan anda akan peroleh pengalaman yang cukup rilex dan tenang.
Ianya tanda bahawa bau phero suami anda sedang bertindak balas dengan kelenjar hormon anda (pengalaman ini hanya perempuan sahaja yang tahu bertapa asyik dan rilexnya)…
FAKTA…. Serius….
Dan dari kajian itu juga menyatakan isteri yang tidur di atas lengan suami akan tidur lebih lena dan mencapai tahap 7 hingga 8 dalam tahap lena tidur.
Dan peringatan untuk lelaki/suami, jangalah cukur ketiak anda togel, biarkan sedikit atau trim sikit aje bulu-bulu itu yang merupakan ejen penyebar bau phero yang di senangi wanita.
Jadi...pada isteri-isteri semua, anda semua praktikan ke tidur atas lengan suami?
Suami-suami semua, adakah anda cukur licin ketiak atau biarkan berbulu?
Sumber [Link..]
Posted on Saturday, August 31 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahwa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.
Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."
Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."
Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud : "Wahai nafsu, mengadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."
Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."
Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, " Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."
Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahwa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa.
Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan menjadi musnah.
Sumber link
Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami
Posted on Saturday, August 31 @ 08:57:03 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
Oleh: matuse68
" BONGKAR!!! Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami | Rahsia Tidur Berbantalkan Celah Ketiak Suami [SAKSIKAN...]
Dari bancian ke atas 10 ribu pasangan yang berkahwin (sumber kajian MOHEMA) hanya kira-kira 45% sahaja isteri yang tidur berbantalkan lengan suami selepas 3 tahun berkahwin.
Dan hanya tinggal 21.7% sahaja isteri yang masih tidur berbantalkan lengan suami selepas 10 tahun usia perkahwinan.
Tahukah kaum isteri, bahawa hormon bau phero yang di rembes dari ketiak lelaki/suami boleh mengaktifkan hormon wanita/isteri hingga mereka merasa damai dan tenang?
Sebenarnya hampir 65% bau badan lelaki/suami datang dari celahan ketiak dimana kelenjar phero paling aktif.
Jadi para isteri semua, ketepikanlah bantal-bantal anda, tidurlah di atas lengan suami hingga ke pagi, hampirkan hidung di celahan ketiaknya.
Tidak di nafikan anda akan peroleh pengalaman yang cukup rilex dan tenang.
Ianya tanda bahawa bau phero suami anda sedang bertindak balas dengan kelenjar hormon anda (pengalaman ini hanya perempuan sahaja yang tahu bertapa asyik dan rilexnya)…
FAKTA…. Serius….
Dan dari kajian itu juga menyatakan isteri yang tidur di atas lengan suami akan tidur lebih lena dan mencapai tahap 7 hingga 8 dalam tahap lena tidur.
Dan peringatan untuk lelaki/suami, jangalah cukur ketiak anda togel, biarkan sedikit atau trim sikit aje bulu-bulu itu yang merupakan ejen penyebar bau phero yang di senangi wanita.
Jadi...pada isteri-isteri semua, anda semua praktikan ke tidur atas lengan suami?
Suami-suami semua, adakah anda cukur licin ketiak atau biarkan berbulu?
Sumber [Link..]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan