Selasa, 27 Ogos 2013

SEKULAR MEMANG BUKAN AJARAN ISLAM

PAS anjur Seminar Perlaksanaan Syariah Islam

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Pusat dengan kerjasama Dewan Ulamak PAS Pusat akan menganjurkan satu program bertajuk 'Seminar Perlaksanaan Syariah Islam Di Malaysia: 56 Tahun Merdeka-Halangan dan Penyelesaian’.

Ketua  Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, seminar itu diadakan ialah untuk memberi kefahaman mengenai Syariah Islam yang luas sebagai satu sistem dalam perundangan negara.

Tambahnya, ia juga untuk memberi kefahaman dan penekanan hikmah perlaksanaan Syariah Islam bagi memelihara agama, keturunan, akal, maruah dan harta.

Di samping itu, ujarnya seminar itu ingin memberi penjelasan terhadap persoalan-persoalan yang mengelirukan mengenai syariah Islam, mencari jalan persefahaman dan penyelesaian ke arah perlaksanaan Syariah Islam dalam konteks demokrasi di negara ini, dan mendedahkan kepincangan dan kegagalan undang-undang manusia dalam menyelesaikan permasalahan jenayah.

Katanya lagi, seminar penting itu akan diadakan pada 12 Oktober depan di Shah Alam.

Menurutnya, seminar itu mensasarkan penyertaan ahli-ahli jawatankuasa PAS, PKR dan DAP di peringkat pusat dan negeri, wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat peringkat Parlimen dan Dun, pegawai-pegawai kerajaan, ahli-ahli akademik, NGO-NGO Islam dan bukan Islam serta pelajar-pelajar.

“Program ini akan dimulakan dengan ucaptama perasmian oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,” jelasnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, pembentang dan pengulas dalam seminar itu nanti terdiri daripada pelbagai bidang yang berkaitan dengan tajuk seminar meliputi ahli akademik, ahli undang-undang dan sebagainya.

“Semoga program ini mampu  menghasilkan sesuatu yang terbaik, sebagai jawapan kepada segala kemelut jenayah yang berlaku dalam negara kita pada hari ini,” ujarnya.

Dr Muhammad Al-Beltagy mencabar kepungan polis

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Dr Muhammad Al-Beltagy pimpinan Ikhwan dan parti FJP yang sedang diburu oleh tentera dan polis Mesir seolah-olah mencabar kehebatan tentera apabila ke udara di tv Al Jazeera Mubashir mengulas isu-isu terkini Mesir.

Demikian petikan daripada facebook Prihatin Mesir bertajuk Dr Muhammad Al-Beltagy Mencabar Kepungan Polis, Keluar Dalam Rakaman Video Di Al-Jazeera.

Pihak tentera siang dan malam memburu Dr Beltagy untuk disumbat ke penjara bersama-sama pimpinan yang lain, tetapi sehingga saat ini mereka belum berjaya menangkapnya.

Dr Beltaji telah kehilangan anaknya semasa serangan polis ke atas Dataran Rabaah.

Semoga Allah memeliharanya.

Sumber: Al Jazeera Mubashir

Altantuya dibawa pergi 'mereka berdua' - isteri Bala

Harakahdaily, 27 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: A Santamil Selvi, isteri kepada penyiasat persendirian mendiang Balasubramaniam mendakwa suaminya pernah bercerita kepadanya berhubung kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Sharibuu.

Dipetik Keadilandaily, Selvi dilapor berkata, suaminya ada menceritakan sendiri kepadanya bagaimana Altantuya dibawa oleh dua orang tertuduh sebelum mayat wanita berkenaan ditemui telah diletupkan.

“Saya tahu Altantuya dibunuh. Mendiang suami saya menceritakan sendiri kepada saya.

“Dia melihat Altantuya dibawa pergi oleh mereka berdua, sebelum mayat Altantuya dijumpai telah diletupkan,” kata Selvi seperti dilapor Keadilandaily.

Balasubramaniam, satu-satunya individu yang membuat akuan bersumpah (SD) menceritakan peristiwa berkaitan dengan pembunuhan Altantuya Shariibu kembali Malaysia 22 Februari tahu ini.

Sebaik saja pulang, Bala berjanji akan membuat roadshow di seluruh negara bagi menceritakan apa yang berlaku.

Beliau hanya sempat berbuat demikian di Dewan Himpunan China Selangor dan di Bachok, Kelantan sahaja kerana mengadu tidak sihat.

PI BalaNamun, beliau meninggal dunia 15 Mac lalu di Klinik Rawang selepas mengalami sesak nafas.

Kelmarin, Azilah Hadri, bekas Cif Inspektor Unit Tindakan Khas (UTK) dan Koperal Sirul Azhar dibebaskan daripada tuduhan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu 23 Ogos lalu oleh Mahkamah Rayuan.

Mengulas lanjut, Selvi berkata beliau kecewa dengan keputusan mahkamah semalam.

“Dimanakah keadilan untuk mangsa? “Ini menyedihkan saya.

“Saya berharap perbicaraan semula dilakukan. Panggil semua yang terlibat, bicarakan betul-betul,” tegas Selvi.

Sekular, nasionalis cemburu perjuangan Ikhwan

Ahmad Danial, 27 Ogs 2013

MELAKA: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata amat bahaya jika tentera dan polis cenderung menyokong kepada sesuatu pihak dalam sesebuah negara.

“Tentera dan polis mesti menjaga keselamatan rakyat dan menjunjung Perlembagaan dan mereka tidak boleh berpihak kepada mana-mana parti atau kumpulan.

"Amat bahaya jika keadaan ini berlaku. Inilah yang terjadi di Mesir di mana tentera dan polis telah menyokong pihak tamarud dan menggalakkan mereka keluar membuat bantahan mengecam pentadbiran Presiden Morsi," ujarnya pada majlis ceramah membantah kekejaman kerajaan haram Mesir anjuran PAS Melaka di Dataran Kebangkitan Rakyat, Bukit Katil malam tadi.

(Gambar: Wakil Muslimat PAS Melaka, Kintan Man menyerahkan sumbangan untuk rakyat Mesir kepada Mohamad.)

Beliau berkata tentera sepatutnya tidak terlibat dengan rampasan kuasa dan membunuh rakyat sebaliknya mesti menjaga keamanan negara dan berusaha memastikan pertukaran kerajaan secara demokrasi.

"Presiden Morsi baru memerintah kira-kira setahun sudah tentu ada kelemahan dan kekurangan tetapi itu tidak bermakna tentera boleh merampas kuasa secara sewenang-wenangnya," tambahnya.

Sebelum itu Mohamad menerangkan dengan panjang lebar sejarah penubuhan dan perjuangan Ikhwanul Muslimin yang menurutnya amat dicemburui oleh puak sekular dan nasionalis.

"Semua pimpinan kanan Ikhwanul Muslimin ditangkap dan dipenjarakan, namun perjuangan mereka terus mendapat sokongan padu dari rakyat terutama mereka yang tinggal di bandar-bandar besar dan akses kepada maklumat," ujar beliau.

Turut berceramah pada program itu ialah Pesuruhjaya dan Ketua Dewan Ulama PAS Melaka, Adly Zahari dan Ustaz Zulkifli Ismail; Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong; Adun Bukit Baru, Dr Khalid Kassim dan Ketua Pemuda Ikram Melaka, Zairi Suboh.

Altantuya: Buka kertas siasatan semula

Mohammad Faizal Che Yusof, 27 Ogs 2013
CADANGAN perbicaraan semula adalah antara riaksi sepontan yang banyak diberikan bila Mahkamah Rayuan melepaskan dan membebaskan Chief Inspector Azilah Hadri dan Corporal Sirul Azhar Umar. Saya sedikit berbeza dengan pandangan popular yang dilontarkan. Sekadar mengarahkan kes pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu dibicarakan semula, ia hanya menjadikan kita terus tertanya-tanya pelbagai persoalan yang tidak mungkin terjawab.

Datuk Seri Nazri Aziz dan Tan Sri Musa Hassan dalam riaksi segera kepada soalan wartawan sebaik Mahkamah Rayuan melepaskan dan  membebaskan Azilah dan Sirul, cukup menggambarkan situasi pasca keputusan Mahkamah Rayuan tersebut tidak mudah untuk dicatur.

Pasca keputusan Mahkamah Rayuan tersebut boleh mengundang pelbagai macam persepsi yang jika tidak ditangani akan meletakkan institusi keadilan dalam Negara terus dipertikaikan kewibawaannya.

Seorang hakim ternama England, Lord Deninning pernah menyebut antara peranan institusi kehakiman termasuklah menjelaskan sebarang persoalan undang-undang selain dari apa yang tertera di dalam akta atau enakmen. Ia bukan suatu yang mudah. Selain wibawa mahkamah itu sendiri, setiap pihak termasuklah pendakwaan yang diletakkan di bawah Jabatan Peguam Negara turut memikul tanggungjawab yang sama.

Di sinilah seluruh rakyat perlu sedar, mahkamah hanyalah institusi yang memutuskan sebarang pertikaian yang dikemukakan. Baik yang dihadapkan, baiklah keputusan yang dihasilkan. Lemahnya keterangan dan bukti yang diberikan, tidak mungkin suatu yang memuaskan akan diputuskan.

Dari apa yang diputuskan sebulat suara oleh tiga anggota panel hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali, Datuk Linton Albert dan Datuk Tengku Maimun Tuan Mat, ia cukup menampilkan kealpaan dan kelemahan sepanjang perbicaraan di peringkat Mahkamah Tinggi. Tuntutan tahap pembuktian dalam kes jenayah iaitu sabitan tanpa keraguan munasabah cukup menggambarkan betapa pihak pendakwaan mesti menyediakan kertas pendakwaan yang cukup menyeluruh dengan bukti dan keterangan yang cukup berwibawa.

Keperluan tersebut telah gagal diberi penilaian yang sempurna sepanjang perbicaraan peringkat Mahkamah Tinggi. Antaranya termasuklah isu alibi Azilah Hadri, isu mengenai eksibit dan data-data keterangan, isu penemuan tempat jenayah dan barangan kemas si mati, serta isu kaitan antara selipar dengan kesan darah Altantuya yang ditemui dalam jip Sirul Azhar. Selain itu, tiadanya keterangan DSP Musa Safri yang ketika itu pengawal Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terus mendedahkan kelemahan pendakwaan yang dilihat tidak mampu membantu mahkamah perbicaraan mencapai keputusan yang memuaskan.

Satu hal yang perlu kita sedar ialah perbicaraan semula adalah kuasa umum yang diberikan kepada mahkamah peringkat rayuan. Ia boleh berlaku bilamana dalam Kes tersebut termasuklah semasa peringkat perbicaraan, terdapatnya suatu kepincangan yang ketara yang boleh disifatkan sebagai suatu keadaan yang cukup terkecuali. Saya berpandangan situasi tersebut tidak nyata dalam kes pembunuhan warga Mongolia ini. Sekadar dikaitkan dengan pimpinan politik tertentu, ia tidaklah memadai.

Apatah lagi dalam kes Azilah, Sirul dan Razak Baginda, perbicaraan semula hanya akan berakhir dengan pembebasan ketiga-tiga mereka. Saya berpandangan sedemikian kerana apa yang mampu dilakukan oleh pendakwaan hanyalah menyusun semula keterangan dan bukti yang ada dan akhirnya mendedahkan bahawa Azilah, Sirul dan Razak Baginda tidak boleh disabitkan sebagai pembunuh sebenar Altantuya.

Justeru apakah tindakan wajar selanjutnya? Dalam kes pembunuhan Altantuya ini, berdasarkan apa yang diputuskan oleh Mahkamah Rayuan jumaat lalu, kertas siasatan mesti dibuka dan siasatan yang lebih meluas perlu dilakukan.

Di samping menilai setiap kelemahan, apa yang disebut sebagai (private fiat) boleh dijadikan amalan pada masa hadapan. Peruntukan seksyen 376 Kanun Prosedur Jenayah iaitu melantik seorang peguam berpengalaman dan berwibawa untuk terlibat langsung dalam pendakwaan boleh dilakukan.

Persepsi rakyat bahawa institusi keadilan termasuklah Jabatan Peguam Negara dan mahkamah yang dikatakan tunduk kepada pimpinan politik tidak wajar dibiarkan berterusan dan ianya mesti dikikis. Tentunya ia perlu dilakukan bukan sekadar dengan pengumuman itu dan ini, melainkan diiringi dengan suatu tindakan yang mampu mengembalikan kepercayaan umum kepada system pentadbiran keadilan Negara.

Q&A: Solat taubat berjamaah

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 26 Ogs 2013
Soalan;

Bolehkah solat taubat di lakukan berjemaah?

Jawapan;


Terdapat khilaf dalam kalangan ulama dalam masalah melakukan solat tahajjud, dhuha, taubah, hajat, istikharah dan sebagainya secara berjamaah, iaitu solat-solat yang disyariatkan secara bersendirian. Menurut Imam an-Nawawi; asalkan suatu ibadat itu ada disyariatkan walaupun secara bersendirian, harus jika ingin dilakukan secara berjamaah. Antara dalilnya ialah;

1. Hadis Ibnu Abbas RA yang menceritakan; Dia pernah mengikut Nabi SAW mengerjakan solat malam (qiyamullail) di rumah baginda, iaitu berjamaah dengannya (Lihat; Soheh al-Bukhari; 183. Muslim; 763/181).

2. Hadis Anas bin Malik RA yang menceritakan; Aku, seorang budak yatim dan ibuku (Ummu Sulaim) telah mengerjakan solat berjamaah di belakang Nabi SAW di rumah kami. Aku  dan budak yatim berdiri di belakang Nabi SAW dan ibuku berdiri di belakang kami) (Soheh al-Bukhari; 727, 871. Muslim; 658/266).

3. Hadis Itban bin Malik RA yang menceritakan; Nabi SAW datang kerumahnya dan berkata; “Di mana tempat di rumahmu yang kamu suka aku solat di situ?". Aku menunjukkan satu tempat. Lalu baginda bertakbir (melakukan solat) dan kami membuat saf di belakangnya (yakni turut berjamaah dengannya). Baginda solat sebanyak dua rakaat. (Soheh al-Bukhari; 424. Muslim; 263/33).

Solat-solat yang dilakukan Nabi SAW dalam hadis di atas ialah solat-solat sunat kerana baginda tidak pernah melakukan solat fardhu melainkan di masjid. Imam an-Nawawi menjelaskan; “Solat-solat selain solat hari raya, solat gerhana, solat istisqa’, solat terawih dan witir selepasnya –seperti solat-solat sunat rawatib, dhuha dan sunat-sunat mutlak- tidak disyariatkan berjamaah, yakni tidak disunatkan berjamaah, namun jika dilakukan secara berjamaah dibolehkan dan tidak dianggap makruh” (al-Majmu’, 4/55).

Sebahagian ulama hanya mengharuskannya jika dilakukan sekali sekali (bukan berterusan), iaitu untuk tujuan belajar atau membiasakan diri sahaja, bukan dengan menjadikannya sebagai kebiasaan, kerana Nabi SAW dan para sahabat tidak pernah menjadikannya sebagai kebiasaan mereka (Tamam al-Minnah, Syeikh ‘Adil bin Yusuf al-‘Azzazi (1/356).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/

Ibu Jeneral As-Sisi keturunan Yahudi

Abd Shukur Harun, 26 Ogs 2013
Pelbagai rahsia terdedah yang menunjukkan bahwa Israel terlibat lansung dengan rampasan kuasa tentera Mesir yang menggulingkan Presiden Dr. Muhd Mursi lebih sebulan yang lalu.

Rancangan untuk menggulingkan Dr. Mursi ini telah lama dilakukan oleh tentera, walaupun ketuanya – Jeneral Abdel-Fattah As-Sisi – adalah orang yang dilantik oleh Dr. Mursi sendiri sebagai Menteri Pertahanan. As-Sisi berpura-pura menyokong presiden baru itu yang datang dari Ikhwan Muslimin, pada hal sudah ada rancangannya untuk meletakkan tentera sebagai pemegang kuasa mutlak Mesir sama seperti di zaman Hosni Mubarak dulu.

As-Sisi sendiri diberitakan adalah keturunan Yahudi. Ini telah disahkan oleh sebuah laporan oleh Al-Jazeera baru-baru ini. Laporan itu menyebut kenyataan bekas Setiausaha Media Murshidul Am Ikhwan Muslimin, Gamal Nassar, bahawa As-Sisi adalah keturunan Yahudi.

Menurutnya, sangat mengejutkan apabila membaca laporan akhbar Algeria, Al-Watan yang menyebutkan bahawa As-Sisi keturunan Bani Israil di Mesir. Ibunya seorang Yahudi bernama Mulaika Titani dan abang Mulaika adalah anggota Haganah, sebuah pertubuhan militan Yahudi di Israel yang turut bersama memerangi umat Islam di Palestin.

Menurut Al-Watan, dalam perhitungan apapun, nyatalah As-Sisi sedang melaksanakan tugas zionis yang hendak memecahbelahkan Mesir. Selanjutnya, menurut Gamal Nassar, dengan pembunuhan beramai-ramai rakyat Mesir yang dilakukan oleh As-Sisi, nyatalah ia penjenayah paling kejam yang akan menghancurkan Mesir.

Gamal Nassar menambah, As-Sisi berpura-pura konon hendak menyelamatkan Mesir sebagai wira negara itu, tetapi dia sebenarnya hendak memecahbelahkan Mesir supaya negara itu lemah dan tidak akan mengancam Israel.

Sebab itu dilaporkan, seorang diplomat kanan Israel di Mesir,  Yaakov Amitai memberitahu tentera Mesir bahwa “Rakyat Israel menganggap Abdel-Fattah As-Sisi adalah pahlawan nasional Israel kerana tindakannya terhadap Ikhwan Muslimi.”  Selepas ini, kata diplomat kanan itu, Israel dan Mesir akan bekerjasama lebih erat di bidang pertahanan, ekonomi, pertanian dan lain-lain. Ini yang dikehendaki Israel di mana Amerika mengetahui hal ini.

Ada laporan di media dunia Arab mengatakan bahawa beberapa hari sebelum rampasan kuasa oleh tentera itu, As-Sisi telah berkunjung ke Tel Aviv dan mengadakan rundingan dengan pemimpin kanan Israel di mana Israel mendesak As-Sisi segera melumpuhkan kerajaan Ikhwan Muslimin pimpinan Dr. Muhd Mursi. Jika ini tidak dilakukan oleh tentera Mesir, pemimpin Israel menyatakan kebimbangan kerana Ikhwan menjadi ancaman besar kepada Israel.

Rampasan kuasa itu disokong oleh golongan secular, Kristian Koktip, golongan sisialis yang masih memuja bekas presiden Mesir, Gemal Abd Nasser sebagai idola mereka. Rampasan kuasa itu juga disokong oleh golongan Salafi dan kumpulan An-Nur. Tetapi dua kumpulan ini menarik balik sokongan terhadap tentera apabila tentera melakukan pembunuhan beramai-ramai dan membakar masjid baru-baru ini.

Menurut Ummah News, tentera As-Sisi bukan saja akan memerangi Ikhwan, tetapi juga kumpulan Mujahidin yang bergerak di Sinai yang telah menyerang dan membunuh beberapa orang tentera di wilayah itu.

Laporan media di dunia Arab menyebutkan bahawa senjata Israel telah digunakan oleh tentera Mesir untuk menyerang para penyokong Dr. Mursi.

Menurut laporan itu lagi, kapal terbang kargo Israel dilihat mendarat di lapangan terbang Mesir ketika tentera Mesir menggempur himpunan penyokong Dr. Mursi.

Wartawan Mi’raj News Agency di Kaherah Dany Novery,   mengesahkan hal ini.
Senjata itu seperti gas beracun pemedih mata, kelonsong gas dan peluru bertulis dalam bahawa Ibrani, kata Dany Novery lagi yang dipetik oleh MINA.

Seorang lagi wartwan Mi’raj News di Kaherah, Amran Hamdani, juga menyebut, ada kenderaan yang datang ke medan Rab’ah Adawiyah membawa peluru bertulis bahasa Ibrani untuk tentera Mesir. Hal itu dilihatnya setelah pemandu kenderaan itu menolak untuk membawa keluar korban yang bergelimpangan.

Ketika Dataran Rabaa Al-Adawiyah, Nadha, Ramsis dan Roxi bermandi darah, Ketua Tentera General Abdel Fattah Al Sisi, memuji tanda sokongan sekutu kuatnya dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE) - Arab Saudi, Kuwait, Jordan dan Bahrain.

Demikianlah yang terjadi di Mesir yang selama ini dianggap sebagai hub intelektual dunia Islam yang telah melahirkan sekian ramai ulama. Namun dalam keadaan begini, masih ada ulama di sana yang keliru seperti yang terjadi kepada Sheikh Al-AlAzhar  yang kuat menyokong rampasan kuasa tentera yang didalangi oleh Israel.

Seperti kata Tuan Guru Nik Abd Aziz, barangkali, Sheikh Al-Azhar sudah berpuas hati dengan pembebasan Hosni Mubarak. Padahal kezaliman Hosni Mubarak selama 30 tahun menduduki takhta presiden, katanya, satu fakta yang tidak boleh dinafikan sama sekali.

Ingatan Tuan Guru kepada para hakim yang membebaskan Mubarak sebagaimana pesan ahli sihir yang beriman kepada Firaun yang bermaksud: “Berhukumlah kamu selagi mana kamu boleh berhukum, sesungguhnya kamu hanya mampu berhukum di dalam kehidupan dunia ini saja,”  – Surah Toha, ayat 72.

Kini selepas lebih sebulan rampasan kuasa tentera Mesir itu berlaku semakin banyak rahsia terdedah yang menunjukkan Israel terlibatsecara  lansung dengan rampasan kuasa itu. Namun masih ada pemimpin sekular negara umat Islam, malah segelintir umat Islam sendiri, yang juga berfikiran sekekular dan keliru melihat episode di Mesir ini dengan penuh keliru, malah ada yang memfitnah Ikhwan Muslimin konon sebagai gerakan Islam yang mendorong kekerasan. Inilah fitnah besar kepada pendukung gerakan Islam dan Islam sendiri diakhir zaman.

Erti Sekular Atau Sekularisme

Foto: Oleh evissa

Saya tidak perlu membahas dan memperkatakan tentang erti
perkataan sekular ini dari sudut sejarah, siapakah tokoh yang
menuturkannya lebih dahulu, di zaman bila dan mengapa timbul
perkataan ini kerana itu semua tidak penting bagi kita.

Apa yang penting bagi kita, sebagai pegangan dan panduan
agar kita tidak terjebak oleh faham sekular atau sekularisme ini
ialah pengertian sekular itu sendiri mengikut pandangan Islam.
Oleh itu perbahasan secara falsafah serta merujuk kepada sejarah
dan tokoh-tokoh yang memperkatakan perkataan itu, tidak perlu
kita bawa di sini. Ditakuti artikel ini terlalu panjang. Jadi kita
hanya ambil yang perlunya sahaja untuk menjadi pegangan kita
bersama. Agar di dalam kehidupan kita, walaupun di dalam
bidang apa pun, kita tidak terjebak atau menempuh jalan sekular
ini.

Sekarang marilah kita menghurai faham sekular ini mengikut
pandangan Islam.
Faham sekular ialah mengendalikan urusan kehidupan di
dunia secara terpisah daripada agama, ia tidak ada hubungan
dengan Tuhan atau tidak ada hubungkait dengan Akhirat. Terpisah
ini tidak kira sama ada di bidang ekonomi, politik, pendidikan,
pentadbiran, kebudayaan, perhubungan dan lain-lain
lagi. Dengan kata-kata yang lain, faham sekular itu ialah faham
keduniaan semata-mata. Ia tidak ada sangkut paut dengan
Akhirat.

Ertinya, bagi orang yang berfaham sekular, hidup di dunia
ini hanya habis di dunia. Kalau untung pun hanya berlaku di
dunia. Kalau rugi pun hanya berlaku di dunia. Sama ada susah
atau senang, hanya di dunia. Ia tidak akan dipersoalkan lagi di
Akhirat. Dosa dan pahala tidak masuk kira di sini kerana
kehidupan itu hanya di dunia semata-mata.

Di dalam faham sekular, syariat tidak diambil kira. Syariat
tidak ada tempat dalam kehidupan. Tuhan tidak campur tangan
di dalam kehidupan manusia. Oleh yang demikian manusia
boleh buat apa sahaja. Yang penting mendapat untung. Yang
diperlukan adalah pembangunan dan kemajuan. Yang mustahak
mendapat kemenangan dan kejayaan walau apa cara sekalipun.
Walau terpaksa menghalalkan cara. Halal dan haram jangan
difikirkan. Pantang larang jangan diambil kira.

Mengikut fahaman sekular, dunia bukan jambatan untuk
Akhirat atau bukan tanaman untuk Akhirat. Segala apa yang
berlaku di dunia ini hanya habis di dunia semata-mata. Tidak
timbul soal dosa dan pahala dalam faham sekular. Tidak ada
kehidupan di Akhirat atau tidak ambil pusing kehidupan di
Akhirat. Kalaupun percaya dengan hari Akhirat, tetapi acuh
tidak acuh. Seolah-olah Akhirat itu hendak dilupakan atau tiada.
Bahkan sesetengah orang tidak senang dengan kehidupan
Akhirat. Sebut sahaja Akhirat, hati benci, mulut mencemik.
Orang yang menyebut Akhirat dirasakan kolot dan sudah
ketinggalan zaman.


GOLONGAN-GOLONGAN SEKULAR
Setelah kita menghurai dan membahaskan erti faham sekular
atau sekularisme maka di sini kita faham bahawa mereka yang
berfaham sekular itu boleh dibahagi kepada beberapa kategori.
Di antaranya seperti berikut:

1. Golongan yang berfaham sekular sejati (pure)Golongan yang tidak percaya langsung adanya Tuhan dan
adanya kehidupan Hari Akhirat. Agama dianggap candu
kepada manusia. Ia adalah bikinan manusia. Wujudnya
alam ini adalah secara nature atau semula jadi. Orang atau
golongan yang berpegang dengan faham ini adalah orang
yang berfaham komunis, atheis atau free thinker. Golongan
ini adalah orang yang berfahaman sekular yang sejati atau
yang pure.

2. Golongan orang-orang yang berfaham sekular yang tersesatGolongan orang-orang kafir yang percaya dengan Tuhan,
dengan hari Akhirat dan percaya dengan agama tetapi tidak
kenal Tuhan. Keyakinannya dengan hari Akhirat tidak
tepat. Agamanya tersesat. Kehidupan dunianya terpisah
dari agama. Dalam urusan kehidupan di dunianya, seolaholah
Tuhan tidak campur tangan. Inilah golongan faham
sekular yang tersesat.

3. Golongan orang-orang Islam yang yakin dengan wujudnya
Tuhan
Golongan orang-orang Islam yang yakin dengan wujudnya
Tuhan dan pengenalannya tentang Tuhan tepat. Percaya
dengan hari Akhirat secara tepat. Namun Islamnya hanya
di sudut ibadah. Persoalan kehidupan seperti ekonomi,
politik, pendidikan, perjuangan dan lain-lain tidak boleh
dicampur aduk dengan Islam kerana kejahilan. Syariat Islam
tidak ada tempat di dalam kehidupan kecuali di sudut
ibadah sahaja. Selain ibadah, mereka boleh menerima apa
sahaja pandangan ideologi atau akal fikiran. Itulah golongan
sekular disebabkan fasik.

4. Golongan sekular disebabkan zalim
Orang Islam seperti golongan ketiga tadi tetapi yakin
bahawa Islam itu adalah agama yang syumul. Ia adalah agama
seluruh kehidupan. Islam adalah agama ibadah, agama
politik, agama pentadbiran, agama ekonomi, agama pendidikan
tetapi mungkin kerana takut dengan golongangolongan
tertentu, atau tidak sanggup menerima risiko yang
berat, kerana kepentingan peribadi atau kerana malu dan
takut dituduh kolot maka berlakulah syariat Islam ditinggalkan
melainkan di sudut ibadah. Di aspek-aspek kehidupan
yang lain, syariat Islam tidak menjadi disiplin dan
peraturan. Inilah golongan sekular disebabkan zalim.

5. Golongan sekular yang tertukar nawaituOrang Islam yang mengerjakan ibadah, berjuang, ber
ekonomi, berpendidikan, berdakwah, berpolitik, berhubung
dan lain-lain lagi walaupun mengikut syariat tetapi bukan
kerana Allah Taala. Semua itu dibuat kerana riyak, ujub,
nama, glamour, pangkat, wang ringgit, sama ada disedari
atau tidak. Oleh kerana itu pahalanya tidak sampai di Akhirat.
Itulah golongan sekular disebabkan tertukar nawaitu
atau niatnya.

6. Golongan sekular yang disebabkan adanya unsur-unsur
sekular atau mementingkan dunia
Golongan yang lebih halus lagi daripada itu ialah apabila
seseorang Islam itu, segala usaha-usahanya mengikut syariat
tetapi oleh kerana terlalu membesarkan kehidupan dunia
daripada kehidupan Akhirat, dia tidak sanggup mengeluarkan
zakat lalu menjadi bakhil. Dia tidak suka membuat
kebaikan, tidak suka menolong orang, tidak suka bersedekah,
suka mengumpul harta sahaja dan menjadi tamak.
Itulah golongan sekular disebabkan adanya unsur-unsur
sekular atau mementingkan dunia.

Begitulah erti faham sekular atau sekularisme mengikut
pandangan Islam yang saya faham secara ringkas. Jadi faham
sekular ini hanya mementingkan dunia semata-mata. Percaya
dengan hari Akhirat tetapi tidak mengambil berat terhadap
Akhirat. Sengaja melupa-lupakan atau acuh tidak acuh dengan
Akhirat kerana hati telah terpaut dengan kehidupan dunia.
Apatah lagi kalau seseorang itu tidak percaya langsung dengan
hari Akhirat. Kehidupan itu hanya di dunia semata-mata. Lebih lebih
lagilah orang itu berfaham sekular yang sejati atau orang
yang berfaham keduniaan yang benar-benar pure.
Oleh yang demikian di akhir zaman ini, majoriti penduduk
dunia ini berfaham sekular. Sama ada mereka berkeyakinan
bahawa kehidupan ini hanya habis di dunia atau yang masih
yakin dengan kehidupan di Akhirat tetapi dari segi hati dan
sikapnya, dia lebih mementingkan kehidupan di dunia dari
kehidupan Akhirat.


Di sini jugalah bahawa umat Islam pun telah ramai yang
menganut faham ini. Kalau tidak berfaham sekular yang tulen
pun setidak-tidaknya tempias-tempiasnya telah menyerang
umat Islam. Di sinilah rahsianya mengapa umat Islam tidak
boleh bersatu. Hati umat Islam telah dirosakkan oleh faham
sekular atau faham sekularisme.

Sekianlah pandangan saya ini. Kalau ada kebenarannya,
maka ia adalah daripada Allah Taala yang Maha Mengetahui.
Kalau ada salah dan silapnya maka ia adalah daripada kelemahan
saya sendiri
Minda Guruku

APA ITU SEKULAR.. MAHUKAH KITA LAWAN?

April 14, 2011 at 8:58pm
Apa Itu Sekulerisme ?
Oleh Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin

Pertanyaan:
Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin dita : Apa itu sekulerisme? Dan bagaimana hukum Islam terhadap para penganutnya?

Jawaban
Sekulerisme mrpk aliran baru dan gerakan yg rusak, bertujuan untuk memisahkan urusan dien dari negara, berjibaku di atas keduniawian dan sibuk dgn kenikmatan dan kelezatan serta menjadikan sebagai satu-satu tujuan di dalam kehidupan ini, melupakan dan melalaikan rumah akhirat dan tdk melirik kpd amalan-amalan ukhrawi ataupun memperhatikannya. Sabda Rasulullah berikut ini sangat tepat dilabelkan kpd seorang sekuler,
“Arti : Celakalah budak dinar, budak dirham dan budak khamishah (sejenis pakaian teruntuk dari sutera atau wol, berwarna hitam dan bertanda); jika diberi, dia rela dan jika tdk diberi, dia mendongkol. Celaka dan merugilah (sia-sialah) dia dan bila duri mengenainya, maka dia tdk mengeluarkannya” [Al-Bukhari, al-Jihad (2883)]
Setiap orang yg mencela sesuatu dari ajaran Islam baik melalui ucapan ataupun peruntukan maka sifat tersebut dpt dilekatkan padanya. Barangsiapa menjadikan undang-undang untukan manusia sebagai pemutus dan membatalkan hukum-hukum syari’at, maka dia ialah seorang sekuler. Siapa yg membolehkan semua hal yg diharamkan seperti perzinaan, minuman keras, musik dan transaksi ribawi dan meyakini bahwa melarang hal itu berbahaya bagi manusia dan mrpk sikap apatis terhadap sesuatu yg memiliki mashalahat terhadap diri, maka dia ialah seorang Sekuler. Siapa yg mencegah atau mengingkari penegakan hukum hudud seperti hukum bunuh terhadap si pembunuh, rajam, cambuk terhadap pezina atau peminum khamar, potong tangan pencuri atau perampok dan mengklaim bahwa penegakan menyalahi sikap lemah lembut dan mengandung unsur kesadisan dan kebengisan, maka dia masuk ke dalam sekulerisme.
Sedangkan hukum Islam terhadap mereka, maka sebagaimana firman Allah Swt tatkala memberikan sifat kpd orang-orang Yahudi,
“Arti : Apakah kamu beriman kpd sebagian dari Al-Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebagian yg lain? Tiialah balasan bagi orang yg beruntuk demikian daripadamu melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia. ” [Al-Baqarah :85].
Barangsiapa menerima sesuatu yg setara dari ajaran agama seperti Ahwal Syakhshiyyah (Undang-Undang Perdata), sebagian ibadah dan menolak apa yg tdk sejalan dgn hawa nafsunya, maka dia masuk ke dalam makna ayat ini.
Demikian juga firmanNya.
“Arti : Barangsiapa menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya kami berikan kpd mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dgn sempurna dan mereka di dunia itu tdk akan dirugikan. Itulah orang-orang yg tdk memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yg telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yg telah mereka kerjakan.” [Hud:15-16]
Maka, tujuan utama kaum sekuler ialah menggabungkan dunia dan kenikmatan pelampiasan hawa nafsu sekalipun diha-ramkan dan mencegah dari melakukan kewajiban, maka mereka masuk ke dalam makna ayat di atas dan juga ayat berikut,
“Arti : Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan bagi di dunia itu apa yg Kami kehendaki bagi orang yg Kami kehendaki dan Kami tentukan bagi neraka Jahannam; ia akan memasuki dalam keadaan tercela dan terusir.” [Al-Isra :18]
Dan banyak lagi ayat-ayat dan hadits-hadits semisalnya, wallohu a’ lam.
[Fatawa Fi at-Tauhid, dari fatwa Fadhilatusy Syaikh Ibn Jibrin, h.39-40]
[Disalin dari buku Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini-2, Darul Haq]
Sumber Apa Itu Sekulerisme ? : http://alsofwah.or.id

Fahami definisi sekularisme

Cetusan Pemikiran Oleh Dr. Ismail Ibrahim
Hari Sabtu yang lalu saya berada di Pulau Pinang kerana mengambil bahagian di dalam satu majlis forum tentang sekularisme dari sudut pandangan Islam. Di dalam majlis tersebut banyak perkara yang telah dibangkitkan, antaranya ialah persoalan yang berbunyi apakah Islam menolak sekularisme? Dan apakah orang Melayu telah menganut fahaman sekularisme sehingga menolak ``parti agama'' di dalam pilihan raya umum yang lalu?

Sebelum persoalan itu dijawab, saya telah mengambil kesempatan bagi menjelaskan sedikit tentang kekeliruan yang timbul daripada persoalan tersebut. Saya cuba memberikan pandangan saya secara umum, bahawa masalah yang sering kita hadapi di dalam masyarakat umat Islam di negara kita, malah mungkin juga di negara-negara yang lain, ialah kita sering berdebat dan mempertikaikan sesuatu isu. Atau kita tidak fahami asal usul perkara itu secara yang lebih mendalam, atau yang tidak kita fahami sesuatu isu itu berdasarkan ilmu pengetahuan yang cukup.

Soal sekularisme, atau masyarakat sekular, umpamanya sering diperdebatkan, malah terdapat orang Islam yang terus menjatuhkan hukuman bahawa orang Islam di negara kita adalah sekular, dan negara kita adalah negara sekular, tanpa mengetahui apakah sebenarnya definisi sekularisme dan negara sekular itu.

Al-Quran sebenarnya telah memberi amaran tentang pertelagahan atau perdebatan yang tidak berdasarkan ilmu pengetahuan ini, iaitu di dalam firman Allah yang berbunyi:

Ingatlah, kamu adalah golongan yang pernah berdebat tentang urusan yang kamu mempunyai pengetahuan padanya. Tetapi mengapakah kamu berbantahan tentang urusan yang tidak kamu mempunyai pengetahuan padanya? - (Ali Imran, ayat 66).

Maka nampaknya kita lebih cenderung untuk berdebat atau berhujah tentang urusan dan isu yang tidak kita fahami dengan sebaik-baiknya seperti isu sekular dan sekularisme itu, sehingga kita terus menjatuhkan hukuman yang agak mengelirukan orang ramai.

Pentafsiran tentang fahaman sekularisme itu sebenarnya boleh dibuat berdasarkan dua pandangan. Pentafsiran golongan rasionalis dan ateis (tidak percayakan Tuhan) sering meletakkan fahaman sekularisme itu bertentangan sama sekali dengan agama. Masyarakat dan negara sekular adalah masyarakat atau negara yang ilhad, tidak beragama, dan tidak mempercayai kewujudan Tuhan.

Negara yang menjalankan pemerintahan berdasarkan fahaman sekularisme dalam pentafsiran ini adalah negara yang tidak mempunyai sebarang hubungan dengan agama, malah dalam sesetengah negara yang agak ekstrem dalam mengamalkan dasar ini, pemerintahnya tidak akan membenarkan rakyatnya mengamalkan sebarang ajaran agama secara terbuka, kerana agama adalah menjadi tabu di dalam politik pemerintahan yang tersebut. Bekas pemerintahan Kesatuan Soviet merupakan model kuasa pemerintahan politik yang pada umumnya melaksanakan dasar ini.

Namun begitu dasar pemerintahan politik kebanyakan negara Eropah tidak menjadikan agama sebagai tabu, tetapi, bagaimanapun tetap menganggap bahawa agama itu tidaklah mempunyai sebarang kaitan dengan urusan pemerintahan dan politik negara. Urusan negara dan pemerintahan adalah ditadbirkan bebas sama sekali daripada sebarang pengaruh agama.

Di United Kingdom umpamanya, Anglican Christianity masih dianggap sebagai agama negara, dan Raja atau Ratu England pula adalah menjadi ketua gereja Anglican, tetapi agama itu sebenarnya tidak mempunyai sebarang peranan di dalam urusan negara. Segala dasar dan perundangan yang dilaksanakan adalah bebas daripada elemen agama tersebut, malah gereja tidak mempunyai kuasa sama sekali untuk menentang sebarang keputusan yang dibuat oleh dewan rakyat dan senat negara tersebut.

Kedua-dua kategori dasar dan falsafah sekularisme ini adalah bertentangan dengan ajaran agama kita, dan rakyat atau negara kita tidak pernah mengambil dasar dan falsafah sekularisme di dalam kedua-dua kategori ini sebagai dasar hidup individu atau dasar pemerintahan negara kita.

Kita mempunyai dasar yang terbuka untuk semua orang mengisytiharkan kepercayaan agama masing-masing, malah mengamalkannya secara terbuka. Kemudahan untuk melaksanakan amalan agama tersedia di mana-mana sahaja tanpa dapat diganggu-gugat kerana undang-undang sendiri mempunyai kuasa untuk melindunginya.

Pendeknya negara kita tidak pernah mengambil falsafah kefahaman sekularisme ini sebagai dasar pemerintahannya iaitu dengan memisahkan agama dari urusan negara, atau lebih ekstrem lagi menjadi negara yang ateis, atau tidak mempunyai kepercayaan kepada Tuhan. Perlembagaan negara, Rukun Negara dan amalan negara kita jelas sekali menggambarkan gabungan agama di dalam dasar pemerintahan negara.

Kita mentafsirkan agama secara yang luas dan terbuka, iaitu yang merangkumi berbagai-bagai sifat, dari sifat toleransi dan hak sama rata untuk semua penganut agama, sehingga kepada pengiktirafan semua kepercayaan rakyatnya. Malah undang-undang negara kita melindungi amalan agama rakyatnya, walaupun rakyat minoriti, seperti undang-undang yang membenarkan pengikut agama Sikh untuk tidak memakai topi keledar ketika menunggang motosikal kerana serban atau ikat rambut pada mereka adalah merupakan simbol agama. Maka hal ini harus dihormati dan dilindungi dengan kuat kuasa undang-undang.

Negara Perancis baru-baru ini telah menguatkuasakan undang-undang untuk menghapuskan sebarang simbol agama terhadap rakyatnya di tempat awam seperti di institusi pengajian mereka. Para pelajar sekolah tidak dibenarkan memakai tudung, atau salib, atau kopiah Yahudi dan sebagainya yang melambangkan anutan agama yang tertentu.

Perkara ini dikuatkuasakan kerana negara tersebut mempunyai perlembagaan berdasarkan fahaman sekularisme, dan perlembagaan dalam bentuk ini tidak memberi sebarang hak, apalagi melindungi sebarang simbol agama rakyatnya, kerana dasar sekularisme adalah bertentangan dengan agama, dan dasar itu tidak mempunyai sebarang kaitan dengan agama secara rasminya.

Negara kita tidak mengambil falsafah sekularisme itu sebagai dasar pemerintahannya. Dasar negara kita berlandaskan agama yang mempercayai kewujudan Tuhan, hari akhirat, kebebasan beragama dan sebagainya. Ciri-ciri sekularisme yang berbentuk keduniaan, seperti mempelajari ilmu dunia, mencari harta dan memiliki kebendaan dunia, kerjasama antara semua rakyat pelbagai etnik dan keturunan, dan perwatakan negara yang lain tidaklah sebenarnya menjejaskan kedudukan pemerintahan negara kita sebagai negara yang melindungi agama, yang mengakui kewujudan Tuhan dan mengamalkan nilai-nilai agama, kerana ciri-ciri ini adalah sejajar dengan ajaran agama kita sendiri seperti menuntut ilmu, mencari harta yang dibenarkan oleh agama dan sebagainya.

Kita sebenarnya bukanlah mengambil falsafah sekularisme yang bertentangan dengan agama itu untuk dijadikan dasar pemerintahan negara kita sehingga negara kita menjadi negara sekular.

Oleh itu kehadiran ciri-ciri kehidupan dunia di dalam masyarakat negara Islam tidaklah seharusnya dilabelkan sebagai satu simbol transformasi sesebuah negara itu menjadi negara sekular. Malah berlakunya maksiat dan dosa yang dilakukan oleh rakyat di dalam sesebuah negara itu tidaklah seharusnya dianggap bahawa masyarakat atau negara itu telah menjadi negara sekular, kerana sekularisme adalah satu falsafah atau dasar yang menjadi anutan negara yang menolak agama, atau yang memisahkan sama sekali urusan agama dengan urusan kehidupan dan pemerintahan negara, malah perlembagaannya tidak akan melindungi sebarang agama.

Rasulullah semasa menubuhkan kerajaan Madinah, telah menggubal piagam Madinah yang memberi tempat kepada pelbagai kaum, Islam dan bukan Islam, kewajipan berzakat untuk orang Islam dan cukai bagi orang bukan Islam, pertahanan negara yang menjadi tanggungjawab semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama dan urusan keduniaan lain yang mempunyai kaitan dengan kehidupan pada zaman itu.

Baginda sebagai ketua negara telah bertugas menggubal undang-undang, melaksanakannya dan menjadi hakim di dalam negara yang baginda asaskan itu. Inilah sebenarnya model negara Islam yang pertama di dalam sejarah, malah model sebuah negara yang mempunyai struktur pemerintahan yang bertamadun, dalam sejarah kemanusiaan sebelumnya.

Oleh itu sekiranya pada zaman baginda lagi perlembagaan telah memasukkan urusan keduniaan dari segi undang-undang, harta benda, pertahanan negara dan sebagainya, maka dalam zaman moden yang telah berkembang dengan pesat ini, tentulah hal itu menjadi lebih penting lagi. Dunia yang telah meningkat maju dalam bidang ilmu pengetahuan, sains dan teknologi, aktiviti ekonomi dan kewangan yang semakin kompleks dan sebagainya tentulah menuntut semua negara untuk turut terlibat di dalam urusan keduniaan moden itu.

Malah perkembangan dunia dengan dasar langit terbuka, pembangunan ICT yang pesat, gerakan globalisasi yang begitu hebat tentulah menuntut semua negara dunia bergerak dengan pantas, dan melakukan perhubungan antarabangsa dengan semua dunia luar, Barat atau Timur, Islam atau negara bukan Islam.

Cuma dalam hal ini, sebagai negara yang berpegang kepada agama dan percayakan Tuhan, tentulah negara Islam seharusnya lebih berhati-hati, iaitu tanpa mengambil segala kemajuan ciptaan dunia luar, terutamanya dasar sekularisme Barat, secara menyeluruh. Kita seharusnya menapis segala kebanjiran budaya dan ideologi luar agar sesuai dengan budaya, tradisi dan nilai keagamaan yang menjadi teras pemerintahan kita. Gerakan globalisasi yang membawa banyak racun yang mampu membunuh nilai moral dan agama serta etika kita tentulah seharusnya ditolak.

Hal inilah yang seharusnya kita fahami dengan sebaik-baiknya sebelum kita menjatuhkan hukuman sama ada negara kita negara sekular atau tidak, dan rakyat kita menganuti fahaman yang menolak agama atau tidak. Kita tidak seharusnya menjatuhkan sebarang hukuman sebelum kita memahami kes yang sedang kita perdebatkan, sebaliknya kita haruslah memahami sesuatu isu itu dengan sebaik-baiknya sesuai dengan perintah Allah di atas yang mengingatkan kita supaya berdebat dan berhujah tentang sesuatu yang kita mempunyai ilmu pengetahuan terhadapnya.

Tiada ulasan: