Selasa, 20 Ogos 2013

SEGALA MILIK ALLAH SWT...YANG ZALIM ATAU TAK.... SERTA YANG ADIL LAGI BAIK MATI AKHIRNYA MATI JUGAK...TEMPATNYA NANTI SYURGA ATAU NERAKA....KITA TAK BOLEH BERKUASA SAMPAI BILA2

Konsert Metallica di M’sia di kala bumi Mesir berdarah

Harakahdaily, 20 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Di tengah-tengah kegelisahan dan tangisan umat Islam seluruh dunia kepada bumi berdarah Mesir dan Syria, Malaysia pula bergalak dengan konsert hiburan.

Ketika Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), parti-parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) Islam serta persatuan-persatuan prihatin sibuk mengadakan majlis munajat, solat ghaib untuk para syuhada’ Mesir, Qunut Nazilah, serta majlis penerangan dan kutipan derma di seluruh negara termasuk di masjid-masjid, kerajaan pula menganjurkan konsert hiburan rock metal.

“Agak menghairankan bagaimana nilai sensitiviti pada pemimpin umat Islam di negara ini dalam menghadapi kemelut dan polemik dunia,” ujar Ketua Penerangan DPPM, Riduan Mohd Nor dalam satu kenyataan.

Kenyataan penuh seperti di bawah.

Konsert kumpulan rock terkenal Metallica dijadualkan akan diadakan pada malam esok di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.

Ia diluluskan oleh kerajaan dengan promosi, kemudahan serta harga tiket yang lumayan dan mendapat tempat strategik di ibu negara.

Di tengah-tengah kegelisahan dan tangisan umat Islam seluruh dunia kepada bumi berdarah Mesir dan Syria, Malaysia pula bergalak dengan konsert hiburan.

Ketika Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), parti-parti politik, Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam serta persatuan-persatuan prihatin sibuk mengadakan majlis munajat, Solat Ghaib untuk para syuhada’ Mesir, Qunut Nazilah, serta majlis penerangan dan kutipan derma di seluruh negara termasuk di masjid-masjid, kerajaan pula menganjurkan konsert hiburan rock metal.

Agak menghairankan bagaimana nilai sensitiviti pada pemimpin umat Islam di negara ini dalam menghadapi kemelut dan polemik dunia.

Mungkin beralasan ianya dirancang lebih awal, namun jika dihayati, apa faedahnya meluluskan konsert Linkin’ Park sebelum itu dan Metallica pada malam esok diadakan di negara ini?

Bukanlah suatu kesalahan masyarakat berhibur kerana hiburan itu adalah naluri manusiawi.

Namun pilihlah hiburan yang menepati jiwa manusia, bukan unsur melampau dan memekakkan telinga serta mengandungi mesej dan makna yang tidak keruan.

Sampai tahap inikah kerajaan mahu melalaikan masyarakat terutama umat Islam dalam hiburan?

Perlukah meraikan kehendak atau kegilaan anak-anak muda terhadap rentak keras yang melampau serta irama yang memekakkan telinga dengan thrash metal seperti itu?

Sebagaimana agresifnya penganjur konsert mengadakan konsert ini, diluluskan dan diberi restu oleh kerajaan, diberi tempat istimewa di tengah bandraya Kuala Lumpur, serta diberi ruang promosi yang hebat dan besar-besaran, seagresif itulah juga kerajaan seharusnya menyambut peristiwa berdarah di Mesir dan Syria.

Alangkah baiknya malam esok dianjurkan Majlis Munajat Memohon Kesejahteraan Umat Islam di kedua-dua negara tersebut di Stadium Merdeka dan dihadiri oleh tokoh serta pemimpin lapisan rakyat daripada kerajaan dan Pakatan Rakyat, NGO-Ngo dan lain-lain lagi.

Seharusnya Perdana Menteri sendiri turun bermunajat bersama rakyat, memimpin solat hajat dan Qunut Nazilah, mengutip sumbangan, memberikan ucapan semangat meningkatkan motivasi dan sokongan kepada golongan mustadhafin di Mesir dan Syria sebagaimana PM Turki lakukan sehingga membuka mata pemimpin dunia Arab dan dunia Barat yang lain.

Kebenaran milik Allah, bukan di Barat bukan di Timur

TG Nik Abdul Aziz Nik Mat, 20 Ogs 2013
Saya tidak terkejut apabila bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dibebaskan daripada penjara oleh Mahkamah Mesir. Inilah tujuan sebenar rampasan kuasa yang dilakukan oleh tentera. Tidak perlu berlindung di sebalik alasan ekonomi dan sebagainya. Padahal kezaliman Hosni Mubarak selama 30 tahun menduduki takhta presiden satu fakta yang tidak boleh dinafikan sama sekali. Barangkali, Sheikh Al-Azhar yang kuat menyokong rampasan kuasa tentera pun sudah berpuas hati dengan pembebasan Hosni Mubarak. Saya menghormati kelilmuan yang ada pada Sheikh Al-Azhar, namun pendirian beliau dalam hal ini jelas salah seterang cahaya matahari di siang hari. Pada saya, inilah ujian berat yang sedang dihadapi oleh gerakan Islam khususnya di Mesir iaitu di saat para pemimpin mereka disumbat ke dalam penjara manakala penjenayah besar dilepas bebas.

Berpuas hatilah kerajaan Saudi yang kuat menyokong rampasan kuasa tentera. Benarlah kenyataan bahawa kebenaran itu milik Allah, tidak di Barat dan tidak Timur. Sekalipun penjaga dua tanah suci dimuliakan Allah SWT dengan tugas ini, namun belum tentu mereka memegang anak kunci kebenaran. Di samping menjaga dua tanah Suci, Saudi jugalah yang menjaga telaga minyak yang menghilangkan haus Amerika sekian lama. Inilah satu-satunya negara yang dinamakan sempena nama pemerintahnya iaitu Bani Saud.

Justeru, janganlah Saudi menyangka dengan sokongan mereka kepada tentera Mesir, mereka boleh mempengaruhi seluruh umat Islam di dunia. Jika darah Abdullah bin Zubair radhiallahuanhu pernah tertumpah akibat diperangi oleh Hajjaj bin Yusuf di Tanah Mekah, apa peliknya darah umat Islam di negara lain tertumpah angkara pemerintah Saudi hari ini? Jika kabilah Arab Jahiliyyah pun pernah bertugas untuk menjaga Tanah Suci sebelum kedatangan Islam, apakah jaminan penjaga Tanah Suci hari ini bebas dari melakukan kesilapan?

Barangkali sedikit kasar kiasan saya, tetapi ia belum apa-apa jika dibandingkan dengan sokongan Saudi terhadap tindakan tentera Mesir yang telah membunuh ribuan rakyat yang tidak berdosa. Saya menyeru kepada jiwa-jiwa yang telah dimuliakan Allah SWT dengan ilmu agama, janganlah sesekali cenderung kepada kezaliman agar tidak disambar oleh api neraka.

Hari ini Mesir ditinggalkan 'saudara-saudara'nya, bagaikan Nabi Yusuf yang pernah dibuang oleh saudara-saudaranya di dalam telaga ribuan tahun yang lampau. Tetapi Baginda akhirnya diselamatkan dan menjadi penguasa Mesir. Saya yakin Insya-Allah, Mesir akan keluar dari telaga kezaliman para tentera dan akan bangkit semula sebagai sebuah bumi yang subur dengan gerakan Islam.

Pesan saya kepada para hakim yang membebaskan Mubarak sebagaimana pesan ahli sihir yang beriman kepada Firaun :

فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا

yang bermaksud : Berhukumlah kamu selagi mana kamu boleh berhukum, sesungguhnya kamu hanya mampu berhukum di dalam kehidupan dunia ini sahaja... - Surah Toha, ayat 72

Mursyidul Am Parti Islam Semalaysia (PAS)

 

Mesir terkini, seruan Yusuf Qaradhawi penahanan Mursyidul Am Ikhwan

http://www.kakisembang.com, 20 Ogs 2013
[Mesir Terkini] !!! Seruan DR YUSUF AL-QARADHAWI | Penahanan Mursyidul 'Am Ikhwan Muslimin, Dr.Mohammed Badi'e | Sungguh menyedihkan berita yang baru diterima As Sisi Laknatullah telah melancarkan penangkapan beramai-ramai pimpinan Ikhawan Muslimin dan ingin mengharamkan terus Ikhwan dari bumi Mesir, serentak dengan itu DR YUSUF AL-QARADHAWI menyeru seluruh rakyat mesir berhimpun dan meneruskan sokongan yang padu terhadap Ihwan. Moga Allah melindungi saudara kita di sana yang dizalimi...
DR YUSUF AL-QARADHAWI

Ketua Kesatuan Ulama Se-Dunia, Dr Yusuf al-Qaradhawi menyeru sekali lagi ke atas semua rakyat Mesir untuk keluar berhimpun bagi meneruskan tuntutan hak dan membantu saudara-saudara mereka.

Selain itu, beliau turut menggesa pihak luar bagi membantu untuk memberhentikan kezaliman yang berlaku di Mesir.

Beliau juga menyifatkan bahawa apa yang berlaku di Mesir khusunya di medan Rab'ah dan Nahdah adalah perkara yang tidak pernah berlaku ke atas rakyat Mesir.

Beliau juga menyeru agar semua rakyat berdoa ke atas pihak yang melakukan kezaliman agar Allah membalas segala perbuatan mereka.

Seruan ini merupakan susulan bagi seruan yang dilakukan bagi menjayakan himpunan pada 16 Ogos, Jumaat baru-baru ini.

Di akhr seruannya, beliau menyeru kepada semua umat Islam, penganut Kristian dan para ulama al-Azhar untuk keluar dari tempat kediaman masing-masing untuk menyertai himpunan tersebut.

"Sesunggunya mana-mana rakyat Mesir tidak akan mati melainkan apabila tiba ajal yang telah ditetapkan." - Dr Yusuf al-Qaradhawi

OIC digesa putus hubungan diplomatik dengan Mesir

Harakahdaily, 20 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah) menyeru negara-negara dunia, khususnya OIC dan negara-negara Islam supaya memutuskan hubungan diplomatik dengan Mesir dan mengkaji hubungan perdagangan dengannya sekiranya tentera dan as-Sisi masih berkuasa dan bertegas untuk bertindak ganas.

Selanjutnya Wadah berpandangan tentera dan as-Sisi mesti bertanggungjawab terhadap kudeta dan pembunuhan beramai-ramai yang mereka lakukan.

“Satu tribunal perlu ditubuhkan bagi mengadili tindakan mereka dan menentukan hukuman berasaskan jenayah yang telah mereka lakukan,” ujar Setiausaha Agung Wadah, Ab. Halim Ismail dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Tindakan barbaric regim tentera pimpinan Abdul Fattah al-Sisi tidak ubah seperti tindakan Fir’aun yang sanggup membunuh anak-anak kecil kerana takutkan kemunculan kesedaran baru dalam kalangan rakyat.

Kekejaman melampau tentera yang menggunakan kereta kebal, helikopter dan peluru hidup telah mengakibatkan lebih 600 orang awam terbunuh dan lebih 4,000 orang cedera, hanya dalam tempoh sehari, adalah satu bentuk state terrorism, satu tindakan tidak bertamaddun lagi memalukan di abad ini.

Hanyalah kerana hendak mempertahankan kepentingan kelompok dan kedudukan selesa yang mereka nikmati sejak zaman Mubarak, pemerintah tentera sanggup ‘berperang’ dengan saudara-saudara mereka sendiri, membunuh rakyat tidak bersenjata yang hanya memprotes secara aman bagi mendapatkan kembali keadilan dan kehidupan demokratik mereka.

Kebencian pihak tentera, kelompok nasionalis dan golongan liberal-sekular terhadap bangkitnya satu kesedaran baru denagn Islam sebagai tunjangan, tidak dapat diselindung-selindung lagi. Islamophobia kini tidak sahaja datang dari luar tetapi juga dari orang-orang Islam yang hilang kewarasan.
Kita mempunyai keyakinan bahawa usaha menyingkirkan Ikhwan Muslimin dan Morsi telah bermula dari hari pertama beliau memegang tampuk pemerintahan. Kuasa-kuasa Barat bersama boneka mereka yang terdiri dari pemerintah negara Arab tertentu telah berkonspirasi secara jahat dengan menggunakan wang, media dan pelbagai tipu muslihat bagi menggagalkan apa juga usaha positif yang boleh memberi kredit kepada Morsi.

Media digunakan oleh mereka untuk memomok Morsi dan menggelapkan segala usaha baik yang dibuatnya. Mereka sengaja membentuk dan membina kebencian rakyat untuk memberi justifikasi untuk mereka bertindak. Tindakan tentera menjatuhkan Morsi adalah kudeta, walaupun dipanggil dengan nama-nama lain diberi, adalah salah dan tidak sah.

Dengan kudeta menjatuhkan Morsi, bererti tentera telah meminjak-mijak demokrasi yang diperjuangkan selama ini dan mengangkat semula dictatorship serta kembali ke era sebelum 2011. Tindakan mereka menjadi precedent bahawas siapa sahaja pemerintah awam pada masa akan datang boleh disingkirkan dengan keputusan uniliteral tentera sekalipunpemerintah tersebut dipilih secara sah melalui pilihan raya.

Kami menegaskan bahawa tentera dan al-Sisi tidak mempunyai legitimasi untuk memerintah Mesir. Kami menegaskan bahawa tidak ada penyelesaian lebih baik dari memulang kembali kuasa kepada Morsi dan Parti Kebebasan dan Keadilannya. Parti tersebut mesti diberi tempat dalam sebarang proses demokrasi dan pilihan raya masa akan datang.

Tindakan mengharamkan Ikhwan Muslimin dan menafikannya dari terlibat dalam proses demokrasi adalah satu kesilapan besar yang akan membawa Mesir ke dalam kancah keganasan yang memusnahkan masa depannya. Sikap terbuka dan positif Ikhwan untuk terlibat dalam proses demokrasi secara terbuka dan sihat menjadi tidak bermakna sama sekali.

Tindakan-tindakan kejam dan ganas Ini hanya akan mencetus generasi baru yang kecewa dengan kaedah demokrasi dan pendekatan aman lalu memilih tindakan-tindakan keras, ganas dan penentangan bersenjata sebagai alternatif.
WADAH menyeru semua para pejuang keadilan dan pendukung demokrasi supaya bangun menyatakan bantahan sekeras-kerasnya terhadap kudeta oleh tentera dan tindakan ganas tanpa perikemanusiaan membunuh rakyat yang tidak berdosa.

Kita percaya tindakan tentera ini akan menambahkan polarisasi di kalangan rakyat Mesir dan mengundang konfrontasi yang tidak akan berkesudahan antara pemerintah dan rakyat. WADAH menyeru negara-negara dunia, khususnya OIC dan negara-negara Islam supaya memutuskan hubungan diplomatik dengan Mesir dan mengkaji hubungan perdagangan dengannya sekiranya tentera dan as-Sisi masih berkuasa dan bertegas untuk bertindak ganas.

Selanjutnya WADAH berpandangan tentera dan as-Sisi mesti bertanggungjawab terhadap kudeta dan pembunuhan beramai-ramai yang mereka lakukan. Satu tribunal perlu ditubuhkan bagi mengadili tindakan mereka dan menentukan hukuman berasaskan jenayah yang telah mereka lakukan.

Kecam kudeta Mesir, masa Malaysia tunjuk berani

Salmiyah Harun, 20 Ogs 2013
PUTRAJAYA: Konsep Pendamaian Nasional yang dihasratkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dicapai sepenuhnya dengan menyatakan sokongan bersama untuk mengecam pembunuhan beramai-ramai di Mesir.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, inilah salah satu usaha untuk merealisasikan konsep Pendamaian Nasional melalui usul yang dipersetujui bersama khususnya isu di Mesir.

Malah tegasnya, inilah masanya Malaysia menunjukkan keberanian supaya Malaysia dikagumi dunia khususnya Pertubuhan Persidangan Negara Islam (OIC) berhubung kekejaman tentera Mesir terhadap rakyatnya.

"Malaysia boleh dijadikan contoh dunia. Dunia akan sanjungi Malaysia dalam menyatakan pendirian terhadap umat Islam di Mesir," katanya pada sidang media selepas menghantar satu surat ke Jabatan Perdana Menteri (JPM), di sini, hari ini.

Jelas Mahfuz, PAS turut meminta Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) memanggil sidang khas mengecam kekejaman tentera Mesir ini dan berharap ianya dimulakan oleh negeri-negeri Pakatan Rakyat.

Selain mengutuk dan mengecam tindakan tersebut, katanya Malaysia hendaklah mengecam negara-negara lain termasuk Arab Saudi yang membantu tentera Mesir membunuh rakyat negara itu, walaupun Malaysia bimbang ianya menjejaskan kepentingan kuota haji dan sebagainya.

"Jangan fikir kuota haji sehingga kita tidak boleh menegur sikap Arab Saudi dalam isu Mesir ini. Kalau mereka hadkan kuota haji saya percaya rakyat Malaysia tidak akan marah sebab dari sinilah mereka tahu sikap Arab Saudi sebenarnya yang membantu rampasan kuasa serta membantu tentera Mesir membunuh rakyat negara itu," katanya.

Malah katanya, Malaysia disarankan menghantar balik duta Mesir ke negara mereka dan menghantar nota bantahan ke keduataan Arab Saudi atas tindakan mereka menyokong rampasan kuasa di Mesir.

Justeru katanya, PAS boleh menerima usul yang dibawa oleh kerajaan sendiri khususnya Perdana Menteri kerana kerajaan ada sejarah di mana isu Iran dan Gaza sebelum ini turut diusulkan dan dipersetujui bersama di Parlimen.

"Pihak Pakatan Rakyat menyokong usul-usul yang dibawa cuma saya mengharapkan satu jawatankuasa usul bersama menggambarkan tindakan kita bersama. Tidak mahu usul bersifat politik," tegasnya.

Tambahnya, PAS akan menghantar satu surat rasmi kepada Presiden Persatuan Parlimen Komanwel (CPA) untuk mengambil tindakan yang wajar terhadap kemelut yang berlaku di Mesir, pada 31 Ogos depan.

"Saya akan menghantar surat kepada Presiden CPA serta perwakilan CPA yang akan bersidang di Johannesburg hujung bulan ini, bagi mengecam tindakan kudeta Mesir kerana saya salah seorang yang menyertai rombongan mesyuarat CPA itu.

"Langkah itu diambil sebagai usaha membantu rakyat Mesir yang telah ditindas dengan kejam," katanya.

Pemuda PAS anjur XPDC dakwah di konsert Metallica

Harakahdaily, 20 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) membantah penganjuran konsert kumpulan trash metal lagenda dari Amerika Syarikat, Metallica di Stadium Merdeka, esok.

Bagi DPPM, penganjuran konsert kumpulan rock Metallica tidak mencerminkan budaya masyarakat Malaysia.

“Bantahan ini bukan bermakna DPPM menghalang hiburan. DPPM menyokong hiburan namun biarlah ia sesuai dengan budaya dan norma masyarakat di negara ini,” kata Setiausaha DPPM, Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Beliau berkata, budaya rock atau thrash metal yang membawa lagu-lagu keras dilihat agak keterlaluan kepada masyarakat khususnya umat Islam.

“Budaya apakah yang ingin kita terapkan kepada anak-anak muda dengan lagu-lagu rock yang keras seperti Metallica?

“Apakah nilai dan budaya positif yang ingin dipupuk hasil dari penganjuran konsert ini?” tanya beliau.

Sebaiknya, kata beliau kerajaan prihatin terhadap penganjuran sesuatu konsert itu.

Menurutnya, penganjuran sesuatu program hiburan bukan hanya memandang kepada tarikh-tarikh tertentu seperti bersamaan dengan tarikh kebesaran Islam.

Malah, ujarnya artis yang ingin diundang juga perlu dinilai sejauh pada latar belakang mereka, lagu-lagu serta konsep lagu yang mereka bawa serta adakah mereka mampu menjadi ikon yang boleh dicontohi pada masyarakat.

Selain itu, ujarnya sejauh mana artis yang diundang mampu mencerminkan budaya positif dan moral yang baik kepada masyarakat.

“Sebaiknya dalam situasi dan urutan peristiwa dunia yang melanda seperti tragedi pembunuhan umat Islam di Mesir dan Syria, kerajaan mengambil langkah prihatin dengan mengelakkan program hiburan yang melalaikan masyarakat khususnya umat Islam,” katanya lagi.

Menurutnya lagi, masyarakat seharusnya disedarkan tentang isu-isu yang berlaku di samping menghulurkan sumbangan mahupun doa agar kesejahteraan ummah terjamin.

Sebagai usaha memberikan kesedaran kepada para penonton yang akan membanjiri Stadium Merdeka, DPPM akan mengadakan ekspedisi dakwah (XPDC dakwah) semasa konsert ini dijalankan nanti.

Katanya, XPDC itu dijangka akan bermula pada pukul 6 petang di pekarangan Stadium Merdeka.

Sehubungan itu, ujarnya DPPM mempelawa anak-anak muda untuk bersama menyertai XPDC dakwah itu.

Apa salah hari terbuka Idilfitri di Taman Melewar?

Subky Latif, 20 Ogs 2013
Hari terbuka Idilfitri PAS Pusat tahun ini pada 25 Ogos ini akan diadakan lagi di padang Kelab Sulltan Sulaiman di Kampung Baru,  Kuala Lumpur.

Sebagaimana biasa hari terbuka itu dimakmurkan oleh semua dan meriah seperti biasa. Sebagaimana orang pergi ke Markaz PAS Taman  Melewar, maka beagitu juga orang berduyun-duyun ke Kelab Sultan Sulaiman.

Tetapi apa lebihnya ia diadakan di Kelab Sultan Sulaiman daripada di Taman Melewar dan apa kurangnya sambutan  pada tahun-tahun sebelum ini di Taman Melawar yang tidak ada di Kelab Sultan Sulaiman?

Jawapannya tidaklah banyak lebih Kelab Sultan Sulaiman itu  dari kompleks PAS yang sudah bertukar menjadi kampus KUIZM – Kolej Islam Zulkifli Mohamad. Sama jugalah majunya PAS itu bila Pejabat Agung di Markaz Tarbiyah, Taman Melewar dengan pjabat agung di Jalan Raja  Laut. Ia jadi  sekutu penting Pakatan Rakyat bukan kerana markaznya berpindah ke tengah bandar sesak yang susah pakir.

Tidak ada lebihnya strategi ia berpusat di Jalan Raja Laut dengan Taman Melewar atau berhari terbuka di Kelab Sultan Sulaiman daripada Taman Melewar.

Yang saya tahu, Kelab Sultan Sulaiman itu bukanlah percuma. Ada sewanya. Mahal murah bergantung kepada ekonomi kita. Mungkin di KUIZM juga bersewa tidak percuma seperti dulu. Tetapi semahal mana pun sewanya, ia masuk ke dana institusi kepunyaan parti sendiri.

Dari segi kemudahan pula, bangunan Kelab Sultan Sulaiman itu bukan dapat digunakan.  Kita guna padangnya saja. Dan banyaklah persiapan yang perlu  disiapkan bagi memakmurkan padang itu. Jika diadakan di Taman  Melewar tetap ia terpaksa menggunakan khemah juga, tetapi ia ada kemudahan dewan dan kemudahan pakir sepanjang jalan-jalan di taman itu.

Di KUIZM ada kemudahan musalla. Beratus orang boleh solat serentak satu masa. Orang tidak pergi terlalu jauh untuk solat. Hanya di sebelah dewannya saja.

Tahun dulu salat Zuhur di Masjid Jamek Kampung Baru. Kerana takutkan pakir susah, saya pakir motokar dekat masjid itu. Sekalipun ia dekat dengan  Kelab Sultan Sulaiman hampir 15 minit juga berjalan kaki ke padang hari terbuka itu.

Hari terbuka itu bukan kerana hendak makan sangat. Keutamaannya ialah untuk bertemu semua orang yang setahun sekali dijumpai. Tak sedar berbual sesama sendiri sudah tiba waktu Asar. Eloklah solat awal daripada solat lewat. Apabila berjalan balik ke masjid mengambil masa 15 atau 20 minit, mengambil wuduk lagi, lebih setengah jam baru selesai solat.

Buang masa untuk pergi semula ke padang, maka balik adalah lebih selesa dari pergi ke padang lagi. Ia tidak saya alami selama ia di Taman Melewar.

Orang kata Cina dan India tidak ramai kalau diadakan di Taman Melewar. Siapa kata semua Cina Jalan Chow Kit pergi ke Kelab Sultan Sulaiman? Bagi Cina dan India yang berkawan  dengan PAS, diceruk manapun diadakan mereka akan datang.

Orang kata Taman Melewar jauh dari bandar. Di mana di Kuala Lumpur ini dekat semua orang. Bagi kelab itu hanya dekat dengan orang Kampung Baru dan Datuk Keramat saja. Ia tetap jauh bagi orang Shah Alam dan Sungai Besi. Betullah Taman  Melewar itu jauh dari Petaling Jaya dan Cheras. Tetapi kalau diadakan di Petaling Jaya, jauh pula bagi orang Gombak dan Selayang.

Ia adalah isu yang tidak berbangkit.
Saya tidak tengok akaun Bendahari, tetapi orang bagitahu saya, belanja  di Kelab Sultan Sulaiman  dulu jauh lebih tinggi dari sebelumnya. Mungkin kerana harga barang  sudah berbeza dari dulu, tetap alangkah eloknya kita menggunakan tempat yanag boleh menjimatkan perbelanjaan.

Tiada ulasan: