Rabu, 28 Ogos 2013

TAHU DOSA TAPI MEREKA BUAT JUGA...SEBAB JAHIL DAN TAK KISAH DENGAN AGAMA...DAN TAK INGAT AKAN MATI

Wallahi...hati ini cukup pilu melihatnya
Posted on Tuesday, August 27 @ 19:20:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering


Ramai sahabat dan teman2 bertanya, mengapa saya tidak postkan kat sini gambar atau video pembunuhan kanak2 di syria dengan menggunakan senjata kimia atau pembunuhan kejam di Mesir. Terus terang saya katakan disini bahawa tidak ada satu pun antara gambar dan video2 itu yg saya tonton hingga akhir. Bahkan sesuku daripada tayangannya pun tidak sempat saya tonton.


Kerana hati saya tidak mampu menatapnya. tidak mampu, tidak mampu. Bagaimana mungkin saya menonton video seorang anak disembelih, sedangkan saya merasakan itu anak saya. Bagaimana mampu untuk saya menonton seorang ibu yg sedang mendukung anaknya bersimpuh menangisi suami yg ditembak di jalanan dan kemudian si ibu itu juga akhirnya ditembak penuh kejam, sedangkan saya merasakan itu ibu atau saudara kandung perempuan saya sendiri.

Wallahi...hati ini cukup pilu melihatnya. Terasanya setiap relung jiwa ini menatap kelakuan jahat para syaitan yg sedang rakus menghirup darah saudara2 saya sendiri. Pasti tiba saatnya kita akan menuntut bela atas kezaliman yang dilakukan terhadap saudara2 kita. Bersaksilah Ya Allah dan berikan kami kekuatan dari sisiMu.

Ustaz Mokhtar Senik
AJK Dewan Ulamak PAS Pusat
Ketua Dewan Ulamak PAS Pahang

 Mesir : Khabar Gembira dari Dr. Aidh Qarni
Posted on Tuesday, August 27 @ 18:14:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



Dr. Aidh Qarni seorang ulama di Saudi yang terkenal dengan bukunya “La Tahzan” menulis di ansarportsaid.net hari Sabtu 24 ogos 2013 tentang bagaimana seorang muslim menyikapi kondisi Mesir saat ini. Berikut petikan tulisan beliau:

Ketika aku sedang menangis karena meratapi apa yang menimpa umat ini di seluruh dunia Islam, terutama di Mesir dan Suriah, ada seorang kawanku datang bertanya, “Kenapa kau bersedih?” Aku menjawab, “Aku bersedih karena agamaku sedang dalam kesulitan.” Diapun menjawab, “Islam adalah agama Allah swt. Dia sendiri yang akan menolongnya. Bukankah Allah swt. berfirman, ‘”Aku dan rasul-rasul-Ku pasti menang”. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.’” [Al-Mujadilah: 21].



Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena orang-orang yang dibunuh secara dhalim.” Dia pun menjawab, “Mereka telah berbahagia, in sya’a Allah, hidup dan mendapatkan rezeki di sisi Allah swt.”

Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena orang-orang yang terluka, tertawan dan tertindah.” Dia menjawab, “Segala musibah yang menimpa seorang muslim, hingga duri yang menusuknya, pasti akan menjadi penghapus dosa dan kesalahannya. Ujian dari Allah swt adalah kaffaratudz dzunub.”

Aku berkata, “Kalau begitu, aku menangis karena janda yang kehilangan suaminya, anak yatim yang kehilangan ayahnya.” Dia menjawab, “Allah swt. akan menolong mereka. Karena Allah swt. adalah penolong bagi orang-orang yang shalih.”

Aku berkata, “Kalau begitu aku menangis karena ibu yang kehilangan anak-anaknya, atau orang yang kehilangan orang-orang yang dikasihinya.” Dia menjawab, “Hanya orang yang sabar, yang pahalanya diberikan tanpa hitung-hitung.”

Aku berkata, “Aku bersedih karena ahli kebatilan berkuasa di bumi ini, mengalahkan ahli kebenaran.” Dia menjawab “Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri. Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahanam; dan Jahanam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.” [Ali Imran: 196-197].

Dia pun mengakhiri pembicaraan kita dengan sebuah nasihat, “Karena itulah tidak ada alasan kita menangis. Hapuslah airmatamu. Yakinilah janji Allah swt. Kalau Dia sudah berjanji, tidak ada yang akan bisa menghalangi-Nya. Perbaikilah dirimu sehingga menjadi orang yang layak termasuk dalam firman Allah swt. “Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.” [Al-Qashash: 83]. (msa/dkw/ansarportsaid).
Redaktur: moh sofwan
sumber : www.dakwatuna.com 

 Bersih 3.0 dan Haji, kat mana relevannya?
Posted on Tuesday, August 27 @ 17:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: hishamahmad

"ARTIKEL YANG PERLU DI BACA OLEH BAKAL HAJI...!

"Thousands of Malaysians gathered at Dataran Merdeka for a peaceful assembly. Police dispersed the crowd wit teargas and water cannons after demonstrators reacted strongly to the appearance of an opposition leader!!!

Begitulah apa yang berlaku pada demo 'BERSIH 3.0'!

Itulah balanya apabila nak Bersih sangat!

Hairan bin ajaib! ada juga yang tidak suka pada Bersih. Tapi kenapa eik? Kenapa ada manusia yang tak suka kepada BERSIH.Pastinya bukan semua suka kepada Bersih.

Tapi adakah bermaksud mereka suka kepada Kotor? Sebab lawan bersih adalah kotor.Tidak mengapalah. Bagi yang nak Bersih, bersihlah ia, bagi yang tak nak Bersih... terserahlah mereka... kalau tidak mahu bersih takut jadi kotor pula.

Sekadar seloka di atas tadi. Bawah ini baru serius.

Apalah kaitan pula Bersih ngan Haji? Tentu. Tentu ada kaitannya. Bersih sangat relevan bahkan sangat penting kepada Haji.

Relevannya :-

Musim haji telah hampir tiba. Dalam kesibukan apa pun, pasti sebahagian orang Islam sedangkan menyediakan mental dan melengkapkan ilmu untuk pergi menunaikan haji. Kadangkala sebahagian bakal jemaah haji begitu memfokuskan kepada pengisian haji di Mekah khususnya dari segi rukun dan wajib haji dan lain-lain ibadah di Madinah, lalu terlupa bahawa terdapat persediaan yang perlu dilakukan seawal dari sekarang sebelum tiba waktunya untuk mereka berlepas ke langit tinggi menuju tempat paling suci.

Mereka perlu melalui proses bersih terlebih dahulu.

MENUJU ALLAH

Pergi haji ertinya menuju Allah yang esa. Justeru, ia perjalanan yang diberkati tanpa kepentingan duniawi, melainkan ketaatan kepada Allah yang tidak berbelah bagi, dengan harapan kepada haji mabrur, impian tertinggi.

Hati mesti dibersihkan. Kos pembiayaan haji juga mesti dari sumber yang bersih. Segala unsur yang tidak bersih, mesti dikeluarkan sehingga ia bersih sebersih-bersihnya. Persediaan juga mesti dilakukan. Persediaan yang bersungguh dan menyeluruh.

Persediaan Menuju Allah.

1. Pembersihan Diri dan Harta

Bersih 1.0

Kos pembiayaan haji dan segala yang berkaitan dengannya mestilah dipastikan bersih dan bebas dari sumber haram, syubhah dan meragukan. Segala pendapatan dan simpanan yang sedia ada yang telah bercampur dengan yang haram atau syubhah, maka langkah pengiraan dan pengasingan dilakukan. Peratusan yang haram diasingkan ke dalam satu akaun. Bagi yang syubhat dan meragukan, dalam satu akaun.

Manakala yang halal dan bersih dalam satu akaun. 3 akaun berasingan. Semua akaun islamik.

Jika ia dalam bentuk aset atau harta, maka penyelesaian adalah secara rapi dan berhati-hati. Jika ia haram boleh ditebus dengan wang yang halal pada harga pasaran yang adil, maka wang yang haram itu diasingkan pada akaun yang khas baginya tadi. Jika tidak boleh ditebus, maka mungkin perlu dijual bagi mengasingkan yang halal dan yang haram mengikut kadar peratusannya. Jika tidak harta itu perlu digunakan untuk maslahah awam tanpa kepentingan diri mengikut peratusan yang dianggarkan sebagai haram.

Pelbagai cara boleh dilakukan bagi tujuan penyelesaian dengan ukuran dan panduan bahawa yang haram itu tidak boleh dinikmati untuk kepentingan diri dan keluarga dan perlu dimanfaatkan bagi kepentingan umat Islam semua. Pengiraan peratusan adalah secara adil dan munasabah. Sesungguhnya Allah jua yang mengetahui apa yang ada (keikhlasan) di dalam hati manusia.

Bersih 2.0

Bagi kerja atau kerjaya yang masih terlibat dengan perkara yang menyebabkan pendapatan itu haram

atau syubhah, ia mestilah ditinggalkan segera dan serta merta mengikut syarak. Sekiranya ia menimbulkan mudarat yang berat, mungkin ia perlu dilakukan secara teliti dan berhati-hati. Namun sekiranya ia melibatkan haram yang jelas dan dosa besar seperti kerja melibatkan pelacuran, penzinaan, jenayah, rasuah dan Riba, tiada alasan penangguhan, melainkan perlu dihentikan serta-merta (pada yang haram itu).

Setakat ini, tiada alasan darurat yang mewajarkan kerana masih ada ruang mencari rezeki halal yang lain. Hatta meminta sedekah, jika terpaksa, lebih wajar daripada melakukan yang haram tadi. Tapi janganlah! ia sekadar bandingan.

Walaupun begitu, sekiranya ia pada kerjaya yang bercampur unsur haram dan syubhah tapi masih ada unsur halal, seperti menyanyi dan bermain muzik, maka dapatkan maklumat jelas tentang keadaan mana yang ia jatuh harus dan keadaan mana yang ia boleh jatuh haram. Hentikan yang haram, boleh teruskan yang harus.

Bersih 3.0

Semua yang haram atau syubhah yang telah dimakan, pakai atau digunakan sehingga ia tidak munasabah untuk dikembalikan semula untuk disedekahkan. Maka bertaubat adalah pilihan yang ada, yang wajib dilakukan. Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat.

Adakah kita masih memerlukan bukti dan dalil terhadap kebenaran ini. Bukankah kita semua sedia mengetahui akan amaran Rasulullah s.a.w. mengenai seseorang yang melakukan perjalanan jauh, berambut kusut penuh debu, mengangkat kedua-dua tangannya ke langit dan berkata, “Ya Rab, Ya Rab.” Jika makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan biayai dengan yang haram, maka bagaimana doanya boleh diterima?” [1]

Fikirkanlah! Apalah guna bersusah payah kesana, jika ibadah dan doa tidak diterima.

2. Penyediaan Bekalan

Takwa adalah sebaik-baik bekalan. [2]

Bermaksud, “Berbekallah dengan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-ku, wahai orang yang berakal.”

Jelaslah kepada kita bahawa persediaan, perancangan dan bekalan adalah perlu dalam melakukan sesuatu perkara. Begitu jua dalam ibadah haji. Bekalan takwa adalah bekalan terpenting yang dapat mempertahankan jatidiri (keikhlasan, kesabaran, kekusyukan) dalam beribadah dan dalam menghadapi pelbagai ujian.

3. Jangan melakukan kefasikan dan maksiat. Jangan berkata lucah, berbantah, berdebat atau melakukan perlakuan seumpama dengannya.

Kesemuanya disebut jelas oleh Allah s.w.t. dan rasul-Nya sebagai faktor-faktor yang boleh merosakkan haji atau menghalang kepada pencapaian haji mabrur. Justeru elakkan segala elemen dan unsur yang boleh membawa ke arah perkara buruk di atas.

Tentunya, perintah Allah s.w.t. secara khusus dalam hal larangan berbantah dan berdebat menunjukkan kepentingan setiap umat Islam menjalinkan dan memelihara hubungan yang baik. Jenis-jenis komunikasi yang berisiko membawa ke arah perselisihan, pertelingkahan dan pergaduhan perlu dijauhkan. Oleh itu, topik-topik seperti politik, bola dan yang sia-sia, tinggalkan sahaja. Sebaliknya, tanam tekad untuk bersikap baik kepada semua dalam sebarang masa, di mana jua berada, pada apa jua suasana.

4. Bertaubatlah Atas Segala Dosa

Bertaubatlah sentiasa. Imam al-Qurtubi dipercayai mengatakan bahawa “Para ulama bersepakat bahawa bertaubat adalah fardu ke atas semua mukmin.”

Penghulu Istighfar. Baca, amal dan hayatilah, ‘Allaahumma anta Rabbii laa illaaha illaa ant, khalaqtanii wa ana ‘abduk, wa ana ‘alaa ‘ahdika wa wa’dika mastata’t, a’uuzu bika min syarri maa sana’t, abuu ‘u laka bi ni’matika ‘alayya, wa abuu’u bi zanbii, faghfir lii, fa innahu laa yaghfiruz zunuuba illa ant’. “Ya Allah, Engkaulah tuhanku, tiada tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Engkaulah yang menciptaku dan akulah hamba-Mu. Aku berada di bawah ketaatan kepada-Mu dan janji-Mu, berdasarkan setingi-setingi kemampuanku. Aku berlindung dengan-Mu daripada keburukan perbuatanku. Aku kembali kepada-Mu dengan nikmat-Mu di atasku. Aku juga kembali kepada-Mu dengan membawa dosaku, maka ampunkanlah untukku kerana sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa kecuali Engkau”.

Kata Baginda : “Sesiapa yang menyebutnya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada hari itu sebelum petang maka dia tergolong dalam penghuni-penghuni syurga. Sesiapa yang menyebutnya pada malam hari pula dengan penuh keyakinan lalu dia mati sebelum subuh maka dia juga tergolong dalam penghuni-penghuni syurga”.

Fakta Sunnah :-

Amalan Sayyidul Istigfar (Ibu Istighfar) adalah sahih berasaskan hadith sahih dan ganjarannya juga adalah sahih. Kategori amalan : Sangat merugikan jika tidak diamalkan. Inilah dia:-

حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُرَيْدَةَ قَالَ حَدَّثَنِي بُشَيْرُ بْنُ كَعْبٍ الْعَدَوِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي شَدَّادُ بْنُ أَوْسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ>

عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيِّدُ الِاسْتِغْفَارِ أَنْ تَقُولَ اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ قَالَ وَمَنْ قَالَهَا مِنْ النَّهَارِ مُوقِنًا بِهَا فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ قَبْلَ أَنْ يُمْسِيَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَمَنْ قَالَهَا مِنْ اللَّيْلِ وَهُوَ مُوقِنٌ بِهَا فَمَاتَ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ

“telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Al Husain telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Buraidah dia berkata; telah menceritakan kepadaku Busyair bin Ka'b Al 'Adawi dia berkata; telah menceritakan kepadaku Syaddad bin Aus radliallahu 'anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam;

"Sesungguhnya istighfar yang paling baik adalah; kamu mengucapkan: 'ALLAHUMMA ANTA RABBI

……. LAA YAGHFIRU ADZ DZUNUUBA ILLA ANTA.

Baginda bersabda: 'Jika ia mengucapkan di waktu siang dengan penuh keyakinan lalu meninggal pada hari itu sebelum waktu petang, maka ia termasuk dari penghuni surga. Dan jika ia membacanya di waktu malam dengan penuh keyakinan lalu meninggal sebelum masuk waktu pagi, maka ia termasuk dari penghuni surga.'[3]
5. Penyediaan IImu. Antara Syarat Utama Bekalan Takwa

Untuk menunaikan haji yang sah, sudah tentu memerlukan ilmu dan kefahaman memadai dalam bidang dan urusan haji, seperti pada rukun dan syaratnya. Sahlah haji itu. Namun ilmu itu sahaja sudah pasti tidak memadai untuk membolehkan kita mendapat haji yang mabrur.

Kita mesti menguasai ilmu dari semua segi pada banyak aspek lain. Tentulah ilmu-ilmu meliputi segala perkara yang perlu bagi seorang insan muslim dan mukmin. Ilmu akidah dan tauhid. Ilmu berkaitan rukun Iman dan rukun Islam. Ilmu solat, Ilmu puasa dan lain-lain bagi menyempurnakan peribadatan khusus. Begitu juga ilmu-ilmu dalam hal muamalat dan sebagainya. Kita haruslah mendapat sebanyak mana ilmu fiqh untuk menjamin bahawa ibadah dan urusan harian adalah betul.

Ilmu-ilmu ibadah khusus ini seperti ilmu haji dan ilmu solat ini sudah tentu tiada yang lebih baik melainkan mengikuti sunnah nabi. Ilmu mengikuti sunnah nabi pasti bersandarkan dalil terkuat pada syarak iaitu hadith-hadith Nabi. Hadith-hadith sahih.

Adalah berbahaya sekiranya kita beramal haji secara mengikut sahaja orang lain. Jika yang diikuti itu betul, betullah. Jika yang diikuti itu salah, salahlah. Setiap seorang insan muslim dan mukmin sepatutnya ada kemampuan untuk mencari dan mendapatkan maklumat yang sahih, dan membuat pilihan dan keputusan yang betul dari pelbagai maklumat yang didatangkan. Pernah dikisahkan tentang adanya jemaah-jemaah haji yang mengusap tiang dan dinding dengan kain selendang/serban di maqam Nabi dan Masjid Nabawi dengan kepercayaan ia perbuatan yang betul. Mereka mengikut sahaja perbuatan beberapa ‘syeikh’. Padahal syeikh-syeikh itu adalah pekerja yang bertugas mengelap dinding, tiang dan sebagainya dalam masjid Nabawi bagi tujuan pembersihan. Mereka terpersona sekadar melihat janggut tebal dan panjang syeikh-syeikh itu, lalu terpedaya.

Bertanyalah kepada orang yang berilmu, sehingga anda mengerti. Kerana Allah telah berfirman, ertinya : “Maka bertanyalah kamu kepada orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahui”. Rasul juga telah bersabda : “Barangsiapa yang dikehendaki Allah untuk di kurniakan kebaikan, maka ia nescaya memberi kefahaman dalam agama”.

- untuk makluman, artikel lengkap ada di blog.

Ini adalah sebahagian daripada perbahasan ilmu di dalam salah satu bab, buku haji (2013) bertajuk Baitullah Aku Datang, Terbitan Karangkraf -(Ingin membeli sms: 019-7272817, hishambp@yahoo.com.my) atau cari di kedai buku.. kedai buku di Mydin Melaka ada...

http://hisham-ahmad.blogspot.com"


Rasuah di kalangan anggota polis dan keberanian Ketua Polis Pulau Pinang
Posted on Tuesday, August 27 @ 15:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: amkns

"Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi adalah satu-satunya pemimpin kanan polis yang telah memberikan Khutbah Jumaat di masjid semasa menjawat Timbalan Ketua Polis Kelantan. Beliau merupakan lulusan Sarjana Muda Syariah UKM. The Malaysia Insider melaporkan seorang OCPD dari Selangor berkata, tidak dinafikan berlakunya amalan rasuah dalam pasukan keselamatan dan keadaan itu menyukarkan pasukan polis memusnahkan organisasi jenayah gengsterisme di Malaysia.

Malaysia memerlukan lebih ramai pimpinan polis yang berani dan alim seperti Datuk Abdul Rahim Hanafi

Skuad pencegahan jenayah baru polis, bagaimana mereka uruskannya?
August 27, 2013

Seorang OCPD dari Selangor berkata, tidak dinafikan berlakunya amalan rasuah dalam pasukan keselamatan dan keadaan itu menyukarkan pasukan polis memusnahkan organisasi jenayah gengsterisme di Malaysia.

Seorang lagi pegawai tinggi menjelaskan, skuad baru itu hanya fokus kepada sindiket jenayah dan penjenayah tegar.

"Pasukan itu lebih efektif kerana mereka tidak dikenali dalam dunia penjenayah dan pergerakan mereka tidak disedari," katanya.

Beberapa pegawai lain yang enggan mendedahkan identiti mereka berkata, mereka menyokong perkara itu kerana percaya pertimbangan dibuat sebelum skuad itu ditubuhkan.

http://www.themalaysianinsider.com

Timbalan Ketua Polis Kelantan catat sejarah baca khutbah Jumaat


KOTA BHARU 23 Mac 2007 - Polis Kelantan mencatat sejarah tersendiri hari ini apabila Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi tampil membaca khutbah Jumaat di Masjid Mukim Langgar, di sini.

http://www.utusan.com.my

"


Tema kemerdekaan kerajaan 47 persen Shabery Cheek
Posted on Tuesday, August 27 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: laniismaa

"MerdekaSambutan hari kebangsaan lagi 4 hari untuk disambut. Rata-rata kalau disuruh menyebut tema kemerdekaan tahun ini, ramai yang akan ternganga. Terngangalah kerana ianya tak ingin diambil tahu oleh rakyat kerana diperintah oleh kerajaan 47 persen.

Terngangalah juga kerana tema yang tak menarik “Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku”. Tema tu betullah tapi tetapi tak terkini, macam tema 70-an. Macam tema dalam buku Tatarakyat dulu tak pun sama dengan buku Sivik. Tak terangsang!! Mungkin mereka dah tak kreatif dah, mereka juga lesu kenapalah aku jadi kerajaan 47 persen.

Cuba lihat di jalan-jalan raya, berapa banyak kereta yang memasang bendera Jalur Gemilang yang seolah-olah tak gemilang. Kalau ada yang pasang pun boleh dikatakan tiada kerana hanya sejumlah kecil yang memasangnya.

Menteri berkaitan, tahun-tahun mendatang katanya dicadangkan supaya mewajibkan pemasangan bendera. Semangat suka dan cinta bukannya boleh dibuat berpura-pura. Cintalah juga tapi tak bermaya. Panggung wayang nak diwajibkan nyanyian lagu Negaraku, laktaklah… gamaknya untuk lagi mudah dipermainkan…

Sebabnya kerana 47 persen, kau busukkan negara nak bagi rakyat menghidunya, payahlah!!

Hanya mamat dalam gambar di atas sahaja memeriahkannya, itu kerana dia cari makan…

- Iklan Percuma"


Tiada ulasan: