Selasa, 13 Ogos 2013

BANYAK KES BUNUH...FIKIRLAH APA PENGAJARANNYA...APA YANG PERLU KITA MUHASABAH....UNDANG2 APA SESUAI...APAKAH QURAN ALLAH TURUNKAN UNTUK MAIN2....KITA NI MAKHLUK KAH....KALAU MAKHLUK...PANDAI2 BAWA DIRI DALAM DUNIA NI

Penjenayah tegar: Zahid dedah kelemahan polis?

Abdul Aziz Mustafa, 13 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terang-terangan mendedahkan kelemahan polis apabila mendakwa wujudnya beratus ribu orang kanan dan pengikut tegar penjenayah-penjenayah yang dibebaskan, kata Datuk Mahfuz Omar.

"Kenyataan Zahid terang-terangan dan tanpa berselindung lagi mendedahkan kelemahan pihak polis di bawah kementeriannya sendiri apabila mendedahkan berleluasanya 266,000 penjenayah tegar.

"Dengan mendedahkan kelemahan polis seperti itu, ia dengan sendirinya menjadikan kesemua penjenayah lebih berani dan keselamatan rakyat semakin terancam," kata beliau.

Dalam kenyataannya yang disiarkan oleh sebuah akhbar harian, Zahid berkata: "Faktor utama peningkatan jenayah berat adalah disebabkan penjenayah yang dulu ditahan di Penjara Simpang Renggam dibebaskan berikutan penghapusan Ordinan Darurat (EO).

"Faktor kedua, mereka yang dilepaskan dari tahanan itu mempunyai pengikut tegar. Mengikut perkiraan Polis Diraja Malaysia (PDRM), daripada 2,600 orang yang dilepaskan, mereka mempunyai sekurang-kurangnya 10 orang kanan ertinya, telah ada 26,000 bersama dengan masyarakat. Orang kanan ini juga mempunyai orang kanan mereka sekurang-kurangnya 10 orang, ertinya ada 266,000 orang".

Zahid juga cuba menyalahkan pembangkang yang sebelum ini memperjuangkan penghapusan Ordinan Darurat (EO).

Beliau menyifatkan tuntutan penghapusan EO itu adalah taktik pembangkang.

"Seolah-olah cadangan itu baik tetapi akhirnya cadangan tersebut memerangkap kerajaan sendiri," dakwa Menteri Dalam Negeri.

Bagi Mahfuz, EO sebenarnya menunjukkan kelemahan cara dan prosedur siasatan polis sehingga terpaksa menggunakan tindakan penahanan tanpa bicara untuk memenjarakan penjenayah.

"Perkara itu diakui oleh Ketua Pemuda Umno (Khairy Jamaluddin Abu Bakar) sendiri apabila beliau menyatakan tumpuan seharusnya diberikan kepada usaha meningkatkan kemampuan dan kecekapan anggota keselamatan terutama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menangani kadar jenayah dan bukannya memperkenalkan satu undang-undang baru menggantikan EO yang dikatakan akan mempunyai eleman penahanan tanpa bicara," katanya.

Mahfuz berkata, Menteri Belia dan Sukan itu dengan sendirinya mendedahkan kelemahan pihak polis apabila menekankan supaya ditingkatkan kemampuan dan kecekapan mereka.

"Ketika EO diakui lemah oleh tokoh kerajaan sendiri, Menteri Dalam Negeri pula mendedahkan ketidakmampuan polis menangani kewujudan ratusan ribu pengikut tegar dan orang kanan, ia sudah jadi dua kali lemah. Menteri dan polis perlu bertanggungjawab atas kesalahan itu," katanya.

Mahfuz juga kesal terhadap sikap pihak polis yang selama ni "buat tak peduli" terhadap pendedahan tentang pegawai-pegawai tinggi polis yang mempunyai hubungan dengan ketua-ketua kongsi gelap termasuk pendedahan pegawai-pegawai polis bahawa ketua-ketua kongsi gelap boleh tentukan kenaikan pangkat polis.

"Kaitan pegawai tertinggi polis dengan ketua-ketua penjenayah didedahkan oleh bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan, Ramli Yusoff dan beberapa pegawai polis yang lain sejak 2007 lagi tetapi bukan sahaja tidak ada tindakan, pihak yang mendedahkan pula yang dimangsakan dengan menggunakan kuasa Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)," katanya.

Bukan setakat itu sahaja kaitan dengan penjenayah, kata Mahfuz, malah akhbar harian pro-Barisan Nasional sendiri pernah mendedahkan kegiatan anggota polis yang menyewakan senjata api kepada penjenayah untuk melakukan rompakan.

Dendam: MB T’ganu diseru hayati semangat Idulfitri

Harakahdaily, 13 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Tindakan ‘politik diskriminasi’ dan ‘balas dendam’ kerajaan Umno BN Terengganu yang diketuai Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said adalah kerana parti itu telah ‘hilang arah’ politik selepas mengalami kekalahan tujuh kerusi Dun dan dua parlimen pada Pilihanraya Umum ke-13 lalu.

Pelbagai sekatan dan halangan yang telah dilakukan oleh kerajaan Umno BN Terengganu termasuk arahan Ahmad Said sendiri supaya pihak Yayasan Terengganu (YT) tidak menerima borang permohonan yang ditandatangani oleh wakil rakyat PAS dan Pakatan Rakyat.

Bukan sahaja pihak pembangkang menjadi mangsa malah ‘pengikut’ Umno sendiri di kalangan Jawatakuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) telah menerima ugutan akan dipecat, ekoran kekalahan Umno, khususnya di Dun Chukai.

Selain itu, beberapa penjawat awam negeri dan Persekutuan telah menerima amaran dan diminta menulis surat tunjuk sebab semata-mata kerana menunjukkkan sokongan dan menerima pemberian ‘kek’ sempena sambutan Hari Jururawat dan Hari Guru yang diberikan oleh wakil rakyat PAS.

“Sepatutnya tidak ada politik ‘balas dendam’ yang kita mahukan adalah pembelaan kepada rakyat yang miskin yang perlukan bantuan, tanpa mengira parti, kaum dan agama.

“Kalaulah tindakan diskriminasi kepada rakyat semata-mata kerana kepentingan politik adalah tidak wajar dan tidak menguntungkan rakyat dan kerajaan negeri,” ujar Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dipetik Buletin Online.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas tindakan ‘politik balas dendam’ kerajaan negeri  ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka di Batu Burok, Kuala Terengganu, kelmarin.

Sehubungan itu, beliau menyeru Ahmad dengan semangat hari raya Idulfitri agar mengambil kira suasana dan keadaan politik negeri Terengganu supaya menilai kembali segala tindakan yang telah diambil.

“Dari segi pemerintahan beliau (Ahmad), dia mesti memahami sokongan dan dukungan kepada PAS dan Pakatan rakyat begitu hampir dengan majoriti yang ada kepada beliau,” ujarnya yang juga Penolong Setiausaha Agung PAS.

Adab bertamu

Nasrudin Hassan, 13 Ogs 2013

Hadith:
Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Janganlah kamu datang ke rumah orang berhadapan pintunya, tetapi datanglah dari bahagian tepinya dan mintalah izin, jika diizinkan untuk kamu, masuklah, kalau tidak, baliklah." (Riwayat: At-Tabrani)

Huraian Hadith:
1. Semulia-mulia manusia adalah mereka yang beradab dan tahu tata tertib setiap perkara yang dilakukannya.

2. Islam mengambil kira segala hal yang bersangkutan dengan kehidupan manusia termasuklah aspek hubungan sosial mereka dan mengajarkan adab-adab yang tertentu demi mewujudkan suasana masyarakat yang aman dan harmoni.

3. Adab dalam berziarah contohnya disebutkan secara terperinci iaitu:

i) Memberi salam terlebih dahulu
ii) Mengetuk pintu perlahan-lahan dan tidak melebihi tiga kali
iii) Berdiri bersebelahan pintu kerana dibimbangi jika yang membuka pintu itu adalah orang yang bukan muhrim
iv) Tidak masuk melainkan setelah mendapat keizinan
v) Tidak mengintai atau mengendap ke dalam rumah
vi) Duduk di tempat yang disediakan kerana tuan rumah lebih maklum tentang keadaan rumah mereka.

4. Berkunjung sebagai tetamu hendaklah memilih masa yang sesuai agar ia tidak menimbulkan keberatan kepada tuan rumah lebih-lebih lagi jika kedatangan tersebut didapati mengganggu urusan penting yang hendak dilaksanakannya.

40 pasangan kahwin di tengah himpunan Pro-Morsi

Harakahdaily, 13 Ogs 2013

(Antara pasangan yang memilih berkahwin di tengah-tengah himpunan Pro-Morsi di Medan Raba'ah)

MESIR: Dataran Raba'ah Adawiyah yang menjadi pusat kepada himpunan pro-Morsi dan legitimasi Mesir telah menyaksikan sekurang-kurangnya 40 pasangan mempelai mengadakan masjlis ijab kabul mereka di tengah-tengah medan ini sejak rampasan kuasa berlaku.

Biarpun bagi sesetengah orang mengaggapnya pelik, namun bagi salah satu pasangan, Atif dan Sara Saad, ianya menjadi kebanggaan dan sejarah manis dalam hidup mereka berdua.

Atif dan Sara yang selamat diijab kabul di tengah-tengah himpunan ini beberapa hari lalu dalam keadaan keliling medan Raba'ah dikepung pihak tentera yang bersedia menggempur peserta himpunan bila-bila masa untuk menyuraikan mereka.

Bagaimanapun mereka mendakwa, sangat bersyukur malah teruja dengan sambutan yang diberikan oleh ratusan ribu penyokong legitimasi yang sudah berkampung di situ lebih sebulan lalu.

"Beribu-ribu di sini telah menghadiri majlis perkahwinan kami. Kita tidak boleh menganjurkan perkahwinan dengan penyertaan seramai ini walaupun kita mahu melakukannya.

"Kanak-kanak kecil cuba untuk memberi gula-gula dan mainan milik mereka kepada isteri saya sebagai hadiah perkahwinan. Di mana lagi dalam dunia ini suasana bahagia seperti ini dapat kita temui, " kata Atif dipetik Anadolu Agency.

Dalam majlis perkahwinan di sini, pengantin akan berjalan di tengah-tengan medan Raba'ah di mana mereka menerima hadiah daripada beribu-ribu penunjuk perasaan, yang terus duduk di dataran.

Pada masa sama pengantin perempuan membawa gambar Presiden Mohamed Morsi dan pengantin lelaki menjerit slogan anti-rampasan kuasa.

Majlis makan malam perkahwinan pula disediakan oleh tukang masak di dapur dataran itu.

Dalam perkembangan sama, pentas Raba'ah juga turut mengumumkan ratusan lagi permohonan diterima untuk mengadakan majlis perkahwinan di medan ini dan satu majlis perkahwinan besar-besaran kan diadakan dalam masa terdekat.

Pemilik restoran nasi kukus di Paka pula dibunuh

Harakahdaily, 13 Ogs 2013
KUALA LUMPUR: Pemilik restoran Nasi Kukus Paka dekat sini, dijumpai meninggal dunia dengan kesan tikaman berhampiran premis tersebut kira-kira jam 7.00 pagi tadi.

Mayat beliau dijumpai di kawasan tempat letak kereta di hadapan restoran miliknya oleh seorang pekerja kedai berdekatan dalam keadaan tertiarap dan berlumuran darah.

Adun Paka, Ustaz Satiful Bahari Mamat berkata, allahyarham yang dikenali sebagai Lutfi, biasa menunaikan solat Subuh berjamaah di Surau Dar as-Salam.

“Kena tikam masa nak gi sembahyang Subuh. Biasa dia solat Subuh berjamaah di Surau Dar as-Salam, tauke Kedai Nasi Kukus Paka, ada empat cawangan kedai termasuk di Mydin Kuala Terengganu, dua buah di Paka dan satu di Mesra Mall,” ujarnya dipetik Buletin Online ketika ditemui di tempat kejadian.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu hadir ke lokasi sebaik diberitahu meminta keluarga allahyarham Lutfi yang berasal dari Kampung Pulau Rusa Kuala Terengganu, bersabar menerima ujian dari Allah itu. 

Jangan memotong di jalan raya, anda mungkin akan ditembak
Posted on Tuesday, August 13 @ 07:32:10 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: amkns

"

Akibat pemandu bas ekspres memotong sebuah kenderaan, pemilik kenderaan tersebut naik berang serta memotong semula bas tersebut sambil melepaskan dua das tembakan ke udara menggunakan pistol.


Cops: We know car's licence plate
12 August 2013
RANAU: Police have details of the black Toyota Fortuner from which two shots were fired at an express bus on Friday.
District police chief Deputy Superintendent Abdul Rahman Kassim said police had the registration number of the four-wheel- drive vehicle.
"No arrest has been made yet," he said.
In the 2.20pm incident, the express bus was carrying 43 passengers from Semporna to Kota Kinabalu when its driver overtook the 4WD.
The driver of the 4WD, who was travelling with a man and a woman, chased the bus, drove past it and ordered the driver to stop.
One of the men pulled out a pistol and fired two shots into the air before speeding off.


Tiada ulasan: