Jumaat, 5 Julai 2013

UCAPAN SELEPAS DIGULINGKAN

Ucapan Mohammed Morsi selepas rampasan kuasa
Posted on Friday, July 05 @ 10:00:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Mohammed Morsi

Apa yang saya lihat sekarang, adalah bahawa terdapat percubaan terdesak untuk revolusi ini dicuri, supaya kita boleh kembali semula, jadi kita boleh mula semula, yg saya benar-benar menolak, saya tidak terima dan saya tidak bersetuju dengannya.

Dan saya telah mengarahkan kepada semua kuasa-kuasa, dalam institusi, pasukan keselamatan dalaman, dan angkatan tentera, bahawa peranan mereka dalam mengekalkan keselamatan negara, harus dijadikan satu peranan penting dan jelas, dan mereka menghentikan pertumpahan darah, dan mereka juga melindungi legitimasi, yang kita semua perolehi sebagai hasil daripada pilihan raya presiden dan sebelum itu pilihan raya Parlimen dan selepas itu referendum perlembagaan.

Jadi orang-orang, yang merupakan anak-anak negara ini, diminta untuk melindungi legitimasi dan untuk melindungi negara ini, dan legitimasi perlembagaan dan legitimasi undang-undang, dan bahawa suara rakyat, rakyat negara ini yang telah menegakan legitimasi ini, menjadi sebab untuk melindungi negara ini.

Tidak ada jalan lain daripada legitimasi perlembagaan dan undang-undang yang berkuat kuasa sekarang.

Kita mesti meneruskan ke arah pilihan raya parlimen, dengan langkah-langkah yang segera, untuk membentuk Parlimen baru.

Kita mesti melindungi perlembagaan, yang ditulis dan di mana telah dijalankan referendum, dan yang telah diluluskan oleh 64% daripada orang-orang Mesir, dan telah ditetapkan dalam kandungan artikel, dan yang telah diselesaikan oleh badan kehakiman Mesir, di mana telah diputuskan oleh beberapa mahkamah, salah satu yang merupakan mahkamah perlembagaan berdasarkan perlembagaan ini.

Bukan itu sahaja, malah mahkamah perlembagaan itu dirombak, menurut perlembagaan ini. Dan kini, ia menuntut agar perlembagaan ini digantung, saya dengan tegas menolaknya dan menyeru kepada anda untuk melindungi dan berpegang kepadanya, dan tidak menerima apa-apa alternatif selainnya.

Satu-satunya pilihan untuk anda, saya mengumumkan kepada anda, bahawa saya adalah presiden Mesir yang dipilih, dan perlembagaan Mesir dihormati oleh semua, dan bahawa undang-undang Mesir yang berkuat kuasa, sehingga ammendents yang perlu dibuat dilaksanakan, dalam mengikut perlembagaan ini.

Pilihan raya parlimen perlu diadakan, di bawah pengawasan juduciary penuh dan diuruskan oleh jawatankuasa pilihan raya, yang dikenali dan ditakrifkan dalam Perlembagaan ini, dan bahawa pilihan raya ini akan dijamin oleh angkatan tentera, dan sebelum itu, Kementerian dalaman dan polis.

Dunia sedang memerhatikan kita, dan kita tahu diri kita, kita dapat mengatasi halangan. Kita adalah anak-anak Mesir di negara ini, ini adalah kehendak orang-orang Mesir, dan kehendak ini tidak boleh dibatalkan dengan peredaran satu tahun.

Bagaimana ini boleh berlaku? Dan dunia apakah yang kita hidup di dalamnya? Kita hidup dalam dunia yang bercakap tentang demokrasi.

 Tidak boleh ada demokrasi khas yang hanya sesuai untuk Mesir sahaja, demokrasi mesti menjadi hak orang Mesir kepada kebebasan, dan mengamalkan demokrasi seperti yang ia telah diketahui dan ditakrifkan oleh dunia ini. Demokrasi, pilihan majoriti, dan untuk mengikuti sekali hasil daripada proses ini telah diumumkan. Hasil daripada proses ini telah diumumkan, jadi mengapa kita mahu menghentikan kemajuan ini.

Adakah kita mahu pertumpahan darah? Kita tidak boleh menerima demikian itu dan saya menyeru kepada anda supaya menghentikan pertumpahan darah, dan tidak jatuh ke dalam ‘lembah peperangan’, kerana jika itu berlaku, negara ini akan berada dalam bahaya yang besar.

Kita kini berada di hadapan cabaran sejarah yang besar. Kita semua akan berdiri di hadapan Allah untuk mengira, supaya Allah akan bertanya kepada kami: Apakah yang kamu lakukan dengan apa yang telah diamanahkan kepada anda? Jadi di sini saya membuat tawaran kepada anda, satu-satunya tawaran, dan itu adalah untuk berpegang kepada kebenaran dan demi perlembagaan untuk terus di bawah naungannya, selepas ia telah diterima pakai dalam referendum besar yang berlaku pada 25 Disember 2012 lalu , dan di mana kita hidup untuk 6 bulan lepas sehingga sekarang.

Tiada perlembagaan yang lain, ia tidak boleh, dan ia tidak boleh diterima, saya tidak boleh menerima ini semua, dan saya tidak meluluskan untuk anda bertarung, saya memerintahkan anda untuk tidak berperang keatasnya , dan saya tidak menerima supaya mundur ke belakang. Dan saya tidak menyetujui untuk diri sendiri membiarkan wujud perlembagaan baru.

Perlembagaan berubah setiap beberapa bulan adalah huru-hara dan tidak mempunyai undang-undang dan tidak mempunyai rujukan, ia adalah mundur bagi negara kepada keadaan lama, apabila kita telah memutuskan bahawa negara ini menjadi stabil selepas revolusi 25 Januari.

Orang terhormat, rakyat Mesir di mana-mana, di mana sahaja anda berada, ini adalah negara kita, ini adalah negara kita, dan kita hidup di dalamnya di bawah langit Tuhan kita, dan kita tahu kebenaran semua mengenai perancangan jahat terhadap kami dan anda juga tahu. Dan anda sedar bahawa perancangan jahat terhadap kita itu adalah besar.
Dan saya bercakap kepada anda semua, saya bercakap kepada anda semua, kepada penyokong dan pembangkang dan badan kehakiman, dan pekerja-pekerja, petani dan orang-orang kementerian dalaman dan orang-orang angkatan tentera dan seluruh rakyat Mesir, anda adalah anak-anak Mesir, dan pemilik negara ini, anda adalah orang-orang yang mampu melindungi keselamatan dengan restu Tuhan.

Dan tanggungjawab terbesar sekarang, adalah bahawa kita memastikan keselamatannya dan rakyatnya dan menjaga darah mereka daripada tumpah melalui berpegang kepada perlembagaan yang telah kita bawa bersama-sama, saya berdiri dengan anda dan saya berdiri di antara kamu.

Saya akan terus dengan anda untuk melindungi perlembagaan ini, dan saya tidak mempunyai penghalang, seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini, bulan lalu, minggu lalu, hari yang lepas dan sekali lagi sekarang. Saya bersedia untuk semua orang untuk datang ke meja, dan bagi saya untuk duduk, berunding dengan semua, dan mengadakan dialog dengan semua, dari penyokong dan pembangkang dan inisiatif yang telah saya sebutkan kepada anda hari ini, bahawa saya diterima dan kira-kira yang anda tahu semua butiran sekarang, supaya kita dapat menyelamatkan negara kita melalui dialog ikhlas berkesan, dan bergerak ke hadapan.

 Jika sebaliknya berlaku, yang akan menjadi tanggungjawab mereka yang telah memaksanya. Tanggungjawab mereka di hadapan Allah dan sejarah dan rakyat negara ini. Tiada siapa yang telah diberi kuasa oleh rakyat negara ini, yang dimiliki oleh rakyat negara ini, tiada siapa yang boleh memaksakan pendapat mereka menggunakan kuasa ini, mereka tidak mempunyainya, walaupun saya sendiri. Saya tidak mengenakan tekanan kepada rakyat untuk memastikan mereka daripada menjejaskan hasrat mereka, yang tidak boleh diterima oleh saya atau oleh orang lain.

 Jadi, kita semua berpegang kepada perlembagaan, kita semua hormati undang-undang, kita semua sayangkan negara kita, Mesir, kami cintakan negara Grand Arab, kita suka dunia ini kita hidup di dalamnya, kita suka menjadi warganegara dunia ini, yang menyeru untuk keamanan, dan melaksanakan apa yang membawa ke arahnya, dan melaksanakan tugas-tugas mereka.

Dan di sini saya melaksanakan tugas saya kepada anda semua. Tiada alternatif kepada legitimasi, tidak ada alternatif kepada perlembagaan, tidak ada alternatif kepada undang-undang, tidak ada alternatif terhadap menghormati kehendak (ramai).

Saya menghargai bahawa ada pembangkang yang kuat dan berkesan. Tetapi saya juga melihat sokongan yang besar. Dan saya lihat di belakang saya dalam sejarah baru-baru ini, setahun yang lalu, maka enam bulan yang lalu, kehendak rakyat, yang telah terjejas melalui proses undang-undang, dan telah mengambil tempat di dalam satu proses yang diluluskan oleh semua, dan diterima oleh semua, dan kami telah tinggal di bawahnya selama setahun, dan itu adalah bukti penerimaan dan bukti ke arah berkenaan dengan perlembagaan, dan ia adalah bukti bahawa tidak ada alternatif kepadanya.

Tetapi, apabila kita sampai hari ini dan mengatakan bahawa kita mesti berhenti kemajuan ini dan kembali ke persegi satu lagi, ini tidak membawa kita ke hadapan dan tidak meletakkan kita dalam kedudukan untuk pembangunan sebenar, dan tidak membawa kita lebih dekat untuk menjadi benar-benar bebas dalam negara kita. Kami tidak menerima bahawa sesiapa mengenakan kehendak mereka.

Orang-orang ini, telah matang, dan mempunyai kesedaran yang cukup untuk melindungi diri mereka sendiri, darah, maruah, kebebasan dan legitimasi di mana mereka tinggal. Ini adalah mesej saya kepada anda, saya menyatakan dengan jelas. 3 Saya dengan anda, berdiri dengan anda di Mesir, di atas tanah, untuk melindungi legitimasi dan menjalankan urusan kami pemikiran, dan bahawa Allah mengawasi segala-galanya.

 Wahai orang Mesir, ketahuilah , bahawa kita tidak boleh menjadi pelindung agama kita lebih daripada kemampuan Allah mampu. Dan tidak boleh menjadi pelindung negara ini melebihi daripada kemampuan Tuhan kita, dan kita bekerja di bawah harapan menjadi adil, kita mahu keadilan untuk negara kita, kita mahu kebebasan untuk semua rakyat Mesir, kita mahu melindungi legitimasi sudah didirikan, dan kita mahu keadilan sosial.

Saya menyeru kepada semua orang, untuk menjadi penjaga bangsa ini, dan untuk melindungi legitimasi ini, perlembagaan dan undang-undang. Dan "tahu bahawa Allah adalah menang, tetapi kebanyakan manusia tidak tahu". Ia adalah di tangan Allah, dan kita hanya mempunyai kehendak kita di tangan kita, dan saya mengumumkan di sini bahawa kita cintakan negara ini, dan kepatuhan kita kepada legitimasi yang telah didiri dan tidak ada cara selain jalan itu, dan tiada jalan belakang daripadanya .

Saya mengucapkan terima kasih, dan saya menawarkan hormat dan kasih sayang saya, dan mahukan anda semua berjaya, dengan anda dan melalui anda dan dengan rahmat Allah dan kita akan bergerak ke hadapan, dan Allah akan membantu kita. Memberkati anda semua. As-salam ‘alaikum ...

______
Diterjamah daripada Facebook 



Mesir dan pencabulan demokrasi

Ustaz Syarhan Humaizi Abdul Halim, 05 Jul 2013
Ketika artikel ini ditulis saya baru sahaja menjejakkan kaki di tanah air selepas 13 hari berada di tanah suci Makkah.

Berita pilu tragedi demokrasi yang dicabul di Mesir menjadi bahan bualan para jemaah di sana dalam keadaan hiba mengenangkan peristiwa.

Kebetulan di Malaysia pun baru sahaja tamat PRU 13 dan masih terasa sakitnya parut luka robekan demokrasi Malaysia yang tidak jauh bezanya dengan Mesir.

Sejarah Mesir menyaksikan puluhan tahun demokrasi dicabul dan menyaksikan pemerintahan kuku besi Hosni Mubarak sejak puluhan tahun yang mewarisi kekebalan dan kebebalan diktator demokrasi Jamal Abdul Nasir.

Ikhwan Muslimin selaku pelopor gerakan Islam dunia selepas kejatuhan khilafah Uthmaniyah Turki, memilih untuk menyertai jalan demokrasi semenjak sekian lama dan selama itu IM menjadi pembangkang terkuat di dalam parlimen Mesir.

Sesungguhnya demokrasi merupakan ciptaan barat dan para ulama Ikhwan Muslimin sedia maklum tentangnya. Mereka memilih jalan ini atas faktor memilih mudharat yang lebih kecil berbanding jalan revolusi atau mengangkat senjata.

Adakah para ulama Ikhwan takutkan bahaya dan maut? Oh, tidak sama sekali. Mereka bukan takut malah cintakan mati syahid sebagai cita-cita tertinggi.

Sudah ribuan pejuang Ikhwan syahid dibunuh perisik askar Mesir selama ini dan tidak kurang yang meringkuk di dalam jeriji besi. Malah sejarah menyaksikan pengasas Ikhwan, As-Syahid Hassan Al Banna menemui syahid di hujung senapang.

Sebenarnya mereka tidak sekali-kali takutkan maut. Bagi mereka biarlah menentang sekular secara aman sekalipun darah sebagai tukaran dalam masa sama negara aman tanpa mengorbankan rakyat yang tidak bersalah.

Sama halnya dengan Malaysia.

Bukan sahaja pada PRU13 sahaja baru PAS mengetahui demokrasi ciptaan barat dimanipulasi oleh penguasa untuk mengekalkan rejim, sebagaimana Hosni Mubarak memanipulasi SPR Mesir untuk kekal berkuasa, malah sejak PRU pertama lagi para alim ulama pelopor PAS maklum akan hal ini.

Namun ia tidak dijadikan alasan untuk bermudah-mudah menukar medan perjuangan kepada revolusi jalan raya atau mengangkat senjata.

Menjelang Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut, ada seruan penuh semangat berkobar-kobar menggesa PAS memboikot sebagai tanda protes ditipu.

PAS hormati pandangan tersebut.

Namun mengecewakan apabila ia disusuli dengan ejekan sesetengah pihak yang memperlekehkan PAS mengatakan PAS penakut dan tidak berani.

Tuduhan yang sungguh tidak berasas kerana dalam sejarah politik negara, sudah ramai pejuang-pejuang PAS yang ditangkap, di ISA, dipenjara, dibelasah malah ada yang dibunuh.

Lihat tragedi Memali, peristiwa berdarah Lubuk Merbau, dan tragedi Samad Gul menyaksikan para ulama PAS dan para pejuangnya dibunuh dengan kejam tanpa pembelaan.

Lihat pula era millenium, siapa yang menjadi benteng hadapan siri-siri demonstrasi BERSIH, kalau bukan petugas-petugas pemuda PAS daripada Unit AMAL yang siap sedia dibelasah, dibelantan dan dipukul FRU.

Sesungguhnya kami para pemuda PAS sudah sebati dengan seruan jihad yang menjadi jalan perjuangan kami dan syahid sebagai cita-cita tertinggi kami.

Kami para pemuda PAS tidak mudah melatah dengan sebarang provokasi murahan.

Kami juga tidak tahan melihat segala penipuan yang berlaku. Kami juga sukar untuk menerima kekalahan disebabkan tipu daya SPR. Kami juga marah dengan putar belit Pengerusi SPR yang menjadi budak suruhan BN. Kami juga tidak rela melihat calon-calon kami kalah dengan cara pembohongan.

Darah muda kami membuak-buak untuk protes di jalan raya. Unit AMAL kami senantiasa bersiap sedia untuk turun berdemonstrasi. Para pemuda jihad kami pun sudah bersiap siaga untuk syahid!

Namun kami ada ulama yang berpandukan Quran dan Sunnah untuk membimbing perjuangan ini.

Andai hari ini Majlis Syura Ulama PAS memutuskan untuk berjuang secara revolusi di jalan raya dan tiupan semboyan jihad dibunyikan, nescaya ratusan ribu ahli PAS akan turun dan kami akan berada di saff paling hadapan sebagai benteng pertahanan!

Justeru sekarang ayuh kita rapatkan saff untuk menggempur Umno BN di Kuala Besut.

AllahuAkbar!

Syarhan Humaizi Abdul Halim,
Ketua Pemuda PAS Gombak.

Diktatorkah Sultan Abdul Hamid ke-II?

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, 05 Jul 2013
Selepas menaiki takhta pada tahun 1876, Sultan Abdul Hamid II, telah melakukan pelbagai transformasi khususnya perundangan.
(Gambar) Sultan Abdul Hamid II semasa berhadapan dengan rombongan yang membawa watikah pemecatan beliau daripada jawatan khalifah (1909M)

Baginda telah memperkenalkan Perlembagaan Baru dengan format Parlimen yang lebih tersusun dan semasa (First Constitution Era 1876-1877M). Krisis antara baginda dan Midhat Pasha selaku Perdana Menteri ‘durjana’ yang sangat berkuasa, hutang negara yang begitu membebankan serta pelbagai masalah tempatan, ‘regional‘ dan antarabangsa meletakkan Sultan Abdul Hamid II dalam keadaan yang amat sukar untuk menyelamatkan Daulah Uthmaniah.

Namun kebijakan beliau mendapatkan kerjasama Midhat Pasha, golongan Uthmaniah Muda (Young Ottoman) serta mengusir campur tangan Barat secara yang sangat diplomatik tetapi tegas, baginda berhasil menggerakkan momentum yang diperlukan.

Akan tetapi, peperangan yang tercetus antara Daulah Uthmaniah dan Rusia telah memaksa Sultan Abdul Hamid II tunduk dan menandatangani perjanjian San Stefano (Yesilkoy) pada tahun 1878.

Situasi ini telah memburukkan keadaan.

Rusia memperoleh banyak wilayah di timur Anatolia, juga penyerahan daerah-daerah Aegean kepada Bulgaria, kuasa autonomi buat Bosnia Herzegovina dan terlepasnya Serbia daripada wilayah Uthmaniah, baginda berada dalam keadaan yang amat tertekan.

Pada masa itulah Sultan Abdul Hamid II telah bertindak menggantung Parlimen, dengan tujuan meningkatkan efisyensi ‘chain of command‘ yang sangat sukar dicapai melalui persidangan yang caca merba. Tindakan baginda menggantung Parlimen itulah titik penting yang menyebabkan Sultan Abdul Hamid II difitnah sebagai DIKTATOR, SULTAN MERAH, OTOKRATIS dan pelbagai gelaran yang seumpama dengannya.

Benarkah beliau seorang diktator?

Sultan Abdul Hamid II berlapang dada dengan kecaman itu. Baginda seperti memekakkan telinga terhadapnya.

Sultan Abdul Hamid II bertegas melakukan satu demi satu transformasi dengan melancarkan kempen Pan Islamism ke seluruh dunia Islam, menjayakan projek keretapi Hijaz serta berusaha menyelamatkan Palestin daripada konspirasi Zionis dan pelbagai tindakan yang kelihatannya seperti ‘one man show‘.

Di keliling Sultan Abdul Hamid II ada ramai pengkhianat termasuk Midhat Pasha sendiri. Oleh itu, Sultan Abdul Hamid II banyak bertindak berpandukan maklumat-maklumat keselamatan peribadi yang tidak diketahui umum. Tetapi Sultan Abdul Hamid II masih berterusan mendapatkan pandangan pelbagai pihak yang diyakininya boleh membantu.

Pembacaan secara menyeluruh terhadap sikap Sultan Abdul Hamid II akan memahamkan kepada kita bahawa Baginda bukan seorang diktator, apatah lagi dengan berulang kali pendakwa hanya berhujah pada tindakan menggantung Parlimen itu tadi.

Selama berpuluh tahun selepas mangkatnya baginda, masyarakat menerima bulat-bulat tuduhan yang dilemparkan terhadap Sultan Abdul Hamid II hingga buku-buku sejarah di negara kita juga turut memetik baginda sebagai seorang diktator. Hanya selepas diari beliau (Muzakkirat) ditemui, dikaji bersama surat-menyurat antara beliau semasa dalam buangan di Salonika dengan murabbinya, dan analisis dokumen lanjutan yang dibuat terhadap polisi-polisi Sultan Abdul Hamid II, kita menginsafi betapa ada kalanya seorang pemimpin terpaksa bertindak seperti tindakan Sultan Abdul Hamid II.

Jika kita hanya ada satu pengertian terhadap diktator dan otokratik, bagaimana kita menafsirkan Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam yang kuasa legislatif, eksekutif dan kehakiman, kesemuanya berada di tangan baginda? Adakah Muhammad itu seorang diktator?

“Aku yakin yang ahli sejarah akan membelaku. Seandainya ahli sejarah Turki tidak melakukannya sekali pun, aku pasti akan ada ahli sejarah luar yang akan menegakkan keadilan buatku,” Sultan Abdul Hamid II menulis suara hatinya ketika di pembuangan di Salonika, Greece.

Rahmat Allah ke atas Sultan Abdul Hamid II. Dan semoga Allah membantu pemimpin-pemimpin kita yang dimomok sebagai ‘diktator’.

Presiden sah Mesir, Dr Muhammad al-Morsi.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyib Erdogan.

Kedua-duanya sedang berjuang di medan yang amat tegang, semoga Allah menyelamatkan lidah kita daripada kecelaan lisan yang jahil dan tergesa-gesa.

http://saifulislam.com/

Srikandi mujahidah di teratak Sayyid Qutb

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, 03 Jul 2013
“Ustaz Hasrizal taksub Sayyid Qutb!” ujar seorang ahli sebuah forum.

Sayyid Qutb itu sendiri sudah cukup kontroversi untuk seseorang dikaitkan dengannya. Apatah lagi perkaitan itu adalah dengan sebuah ketaksuban. Mungkin disebabkan oleh kekerapan saya memetik pendapat Sayyid Qutb, saya dilihat taksub kepadanya. Hakikatnya, jika saya taksub dengan pendapat Sayyid Qutb, sayalah musuh utama Sayyid Qutb kerana taksub adalah apa yang Sayyid Qutb musuhi.

Saya kerap memetik pendapat Sayyid Qutb kerana dalam pengucapan, saya selalu memfokuskan perbahasan kepada mengaitkan mesej al-Quran dengan realiti semasa. Apabila realiti semasa itu pula banyak berkisar tentang pengaruh idea-idea Barat dalam membentuk pandangan alam Muslim hari ini, maka datanglah kupasan Sayyid Qutb. Bagi saya, Tafsir Fi Dzilal al-Quran karya Sayyid Qutb adalah satu bentuk tindak balas tafsiran al-Quran terhadap idea-idea yang datang dari Barat. Jika kita biasa dengan idea-idea Barat itu, maka Tafsir Sayyiq Qutb ini akan lebih dihayati niche yang terkandung di dalamnya.

Sesungguhnya Sayyid Qutb adalah seorang tokoh yang amat mesra bagi mereka yang terjun ke medan dakwah.

Penulisan-penulisannya menjadi panduan dan sumber inspirasi kepada para petugas Islam. Karangan beliau seperti Tafsir Fi Dhilal al-Quran dan Petunjuk Sepanjang Jalan, menjadi teman akrab pendakwah untuk menyalakan suluhan tarbiah Islam. Perjuangannya di dalam Ikhwan al-Muslimin bersama rakan-rakan seperti Hasan Hudhaibi, adalah lanjutan kepada momentum yang telah dicetuskan oleh pengasasnya al-Imam asy-Syahid Hasan al-Banna.

Namun, tidak ramai yang berpeluang mengenali kehidupan Asy-Syahid Sayyid Qutb secara mendalam. Tidak banyak maklumat yang diketengahkan kepada pembaca tentang latar belakang keluarganya yang sudah tentu memberikan kesan yang besar kepada pembentukan peribadi dan kualiti diri Asy-Syahid malah kemudiannya turut terkesan dengan ketokohan Asy-Syahid itu sendiri.

Di dalam kesempatan ini, kita akan mengambil peluang untuk mengenali tokoh srikandi yang menjadi sendi penting di dalam ketokohan Asy-Syahid Sayyid Qutb itu sendiri. Semoga ia menjadi dorongan kepada wanita muslimah hari ini untuk menggembeleng peranan dan potensi mereka ke arah produksi lebih ramai insan luar biasa seperti Asy-Syahid Sayyid Qutb di tengah-tengah gelombang cabaran akhir zaman ini.

Bonda Yang Mulia

Bonda Sayyid Qutb berasal dari sebuah keluarga yang mulia. Beliau berkahwin dengan Qutb Ibrahim, ayahanda kepada Sayyid Qutb sebagai isteri kedua, tinggal bersama-sama Qutb Ibrahim seketika di Kaherah sebelum pulang ke kampung bersama keluarganya.

Bonda Sayyid Qutb mempunyai empat adik-beradik lelaki, dua daripadanya menuntut di al-Azhar asy-Syarif. Salah seorangnya dikenali sebagai Ahmad Husain Othman yang lebih dikenali sebagai Ahmad al-Moushi, nisbah kepada perkampungan Moushah. Ketika Sayyid Qutb menuntut di Kaherah, beliau tinggal bersama bapa saudaranya ini, Ahmad al-Moushi.

Sayyid Qutb dibesarkan oleh bondanya yang memiliki kesempurnaan sifat sebagai seorang wanita yang solehah dan berjiwa kental. Beliau seorang yang pemurah dan banyak bersedekah. Beliau gemar memasakkan makanan untuk pekerja-pekerjanya di ladang serta tetamu yang datang mengaji di rumah beliau. Bonda Sayyid Qutb tidak pernah mengganggap semua ini sebagai bebanan kerana beliau menjadikan amalan ini sebagai usahanya mendekatkan diri kepada Allah SWT. Amalan seperti ini sememangnya menjadi tradisi isteri kepada pejuang-pejuang Islam khususnya di rumah-rumah dan pondok pengajian. Bukan sahaja kesetiaan menuntut ilmu dan bekerja yang terhasil malah kesemua yang bernaung di bumbung itu terikat dengan perasaan kasih sayang yang terpercik dari sifat pemurah dan penyayang wanita solehah yang menjadi srikandinya.

Bonda Sayyid Qutb juga amat gemar mendengar bacaan al-Quran malah beliau amat mudah terkesan dengan ayat-ayat yang dibacakan itu. Hal ini dijelaskan oleh Sayyid Qutb di dalam bukunya at-Tasweer al-Fanni fi al-Qur’aan:

“Setiap kali engkau asyik mendengar tilawah al-Quran dari belakang tabir oleh para Qurra’ yang datang mengaji ke rumah kita di sepanjang bulan Ramadhan, seandainya aku tercuai dan ingin bermain-main seperti kanak-kanak yang lain, engkau akan mengisyaratkan kepadaku dengan tegas sehingga aku terdiam dan turut menyertaimu mendengar bacaan itu. Dari situlah jiwaku mula meneguk irama al-Quran walaupun dengan usiaku yang masih kecil, belum mampu memahami makna bacaan itu…

Ketika aku membesar di dalam penjagaanmu, aku telah dihantar ke Madrasah Awwaliyyah di kampung. Harapan terbesarmu kepadaku adalah supaya Allah membukakan jalan kemudahan bagiku oleh Allah untuk aku menghafaz al-Quran dan direzekikan kepadaku suara yang lunak untuk membacanya. Sesungguhnya semenjak itu aku sentiasa membacakan al-Quran bagimu di setiap masa dan setiap ketika…

Kini engkau telah pergi meninggalkanku, wahai bonda tersayang. Gambaran terakhir dirimu yang sentiasa segar di ingatanku adalah samar-samar dirimu yang sering duduk di hadapan radio, mendengar keindahan bacaan-bacaan al-Quran. Amat jelas pada lekuk-lekuk wajahmu yang mulia, tanda-tanda mendalamnya ertimu terhadap makna yang tersurat lagi tersirat kalimah al-Quran itu, dengan hatimu yang agung dan perasaan halusmu yang merenung.”
[ms 5, at-Taswir al-Fanni fi al-Quran, Dar ash-Shurooq, tanpa tarikh].

Mematangkan Anak
Sayyid adalah anak sulung lelaki beliau di samping anak-anaknya yang lain iaitu Aminah, Hamidah dan Muhammad. Wanita berjiwa besar ini telah membesarkan anaknya, Sayyid, dengan penuh ketelitian. Pada diri anaknya Sayyid beliau letakkan segala harapan, lantas anaknya ini dibesarkan dengan iman, kemuliaan dan latihan pendedahan memikul tanggungjawab. Malah bonda Sayyid Qutb mahukan anaknya ini menjadi dewasa lebih awal dari masa biasanya. Sayyid sentiasa ditiupkan jiwa kedewasaan sehingga beliau acapkali menjauhkan diri dari suasana kebudak-kebudakan yang mengiringi zaman kanak-kanaknya.

Sesungguhnya bonda Sayyid Qutb telah menggabungkan dua unsur penting yang membina keperibadian mujahid dan mujaddid ini. Beliau limpahkan sepenuh rasa kasih sayang dan kemanjaan seorang ibu kepada anak, tetapi kasih sayang itu disiram dengan keakraban al-Quran. Kasih sayang itu bukanlah kemanjaan yang membinasakan proses pembinaan syakhsiah jati diri anaknya kerana di dalam kemanjaan itu, bonda Sayyid Qutb membina keyakinan diri yang tinggi di dalam diri anaknya supaya membesar sebagai seorang yang berjiwa tinggi.

Bonda Sayyid Qutb kembali ke rahmatullah pada tahun 1940. Kematiannya memberikan impak yang amat besar kepada Sayyid Qutb. Ia dibayangkan menerusi ungkapan beliau di dalam tulisannya al-Atyaaf al-Arba’ah ms. 168 [oleh Sayyid Qutb dan adik beradiknya, terbitan Beirut 1967M tanpa nama penerbit]:

“Bonda..

Siapakah selepas ini yang akan menceritakan kisah zaman kanak-kanakku, seakan-akan ia suatu peristiwa yang baru semalam berlaku? Siapakah lagi yang akan membayangkan kepadaku zaman muda untuk dibawa kembali bayangannya kepada kehidupan dan diundang semula kepada alam wujud ini buat kali yang seterusnya?

Engkau telah memberikan gambaran terhadapku bahawa diriku adalah insan yang istimewa semenjak aku masih di dalam dodoian buaian kehidupan. Kau sering hikayatkan kepada diriku tentang impianmu yang lahir dengan kelahiranku, yang merangkak-rangkak terserap ke dalam jati diriku bahawa aku seorang yang mulia. Ia telah tergalas di atas diriku sebagai suatu tanggungjawab yang besar dan semua ini adalah dari tatih impianmu terhadapku dan ‘wahyu’ bisikan hatimu. Siapakah nanti yang akan membisikkan kepadaku khayalan-khayalan yang membara itu? Siapakah lagi yang akan meniupkan dorongan ke dalam hatiku..?.”


Amat benarlah bagai yang dikata pepatah: “tangan yang mengayun buaian itu bisa menggoncang dunia”. Sentuhan tarbiah tangan seorang ibu telah melahirkan seorang mujahid seperti Sayyid Qutb, yang limpahan hikmahnya terus mengalir deras ke jiwa pejuang Islam, di sepanjang zaman…

- Diolah semula dari kitab Sayyid Qutb: Min al-Meelaad ilaa al-Istisyhaad karangan Solah Abdul Fattah al-Khalidi [Darul Qalam, Damascus, 1994M]

http://saifulislam.com/

Mesir: Selamanya Islam akan tetap ditentang

Dr Kamarudin Musa,
Itulah yang dikatakan demokrasi, apa yang berlaku di Mesir adalah perulangan yang berlaku di Algeria, apabila FIS dileburkan dan Abbas Madani dipaksa serahkan kuasa kepada tentera, dan kini Morsi digulingkan dan pihak tentera berkecenderungan menjadi pencatur kuasa. Barat hakikatnya menjaja demokrasi, namun barat hanya terima demokrasi, berdasarkan kepada apa yang selaras dengan kehendak mereka.

Jelasnya mereka akan sentiasa membayangi tangan-tangan ghaib untuk merampas dan merosak demokrasi, andaikata bertentangan dengan selera dan kehendak mereka. Apa lagi kalau yang menjadi subjek kepada kuasa itu adalah Islam, mereka dalam apa bentuk pun, "ends justifies the means", akan mencaturkan agar sistem dan pemerintahan Islam itu dimusnahkan, dan hakikat inilah yang berlaku di Mesir.

Selama 50 tahun lebih Mesir disekularkan, bermula dengan Gamal Abdul Nassier, Anwar Sadat dan Hosni Mubarrak, benih-benih sekualar itu disemai dan dipupuk dalam kalangan rakyat dan intelektual Mesir, sehingga melahirkan begitu ramai mereka yang percaya kepada "sekularisme totok". Melahirkan puluhan ribu "orang Islam" yang berfikiran sekular mencengkam Mesir, sehinggakan begitu sukar untuk memecahkan dominasi mereka.

Atas apa nama sekali pun, tentera harus tidak bertindak merampas kuasa, kerana ia memperlihatkan betapa rakusnya tentera Mesir untuk mempertahankan sekularisme dan melenyapkan Islam, mendokong sekularisme! Inilah bahayanya pemimpin-pemimpin yang mempunyai nama Islam, namun mempunyai mentaliti menolak Islam sebagai satu sistem - akidah, syariah, akhlak dan muamalat - sebaliknya sentiasa berusaha untuk mengkhianati dan memusnahkan Islam.

Rakyat Mesir yang cintakan Islam, digambarkan, lebih 8 juta keluar berhimpun menyatakan sokongan kepada Morsi, perlu mengambil tindakan drastik untuk mengembalikan Islam di Mesir, dan negara-negara barat serta para penganut sekularisme, jangan sekali-kali bersorak dengan apa yang berlaku di Mesir.

Dr Kamarudin Musa
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Ilmu Bermanfaat's photo.
~~ ULASAN RINGKAS BERKENAAN ISU MESIR ~~

Oleh: Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pakar Perbankan Islam)
Pandangan peribadi saya berkenaan hal Mesir :
1. Dr. Muhammad Morsi adalah Presiden Mesir yang sah melalui pilihanraya presiden yang dijalankan secara demokratik pada 24 Jun 2012. Justeru tindakan menjatuhkannya secara revolusi jalanan BUKANLAH CARA YANG BETUL, khususnya bagi seorang pemimpin yang baru hanya 1 tahun berkuasa. Berikan masa dan berdiskusi lebih tepat bagi mereka yang tidak bersetuju dan pengkritik.

2. Sepanjang setahun beliau sebagai Presiden, beliau tidak mendapat sokongan penuh dari pihak tentera, polis dan pelbagai kakitangan kerajaan. Ini menjadikan perubahan yang dirancang sangat lambat dan kelihatan kurang berjaya. Selain itu, tempoh setahun terlalu pendek untuk membersihkan kekalutan ekonomi dan minda selama 30 tahun yang ditinggalkan oleh Hosni Mubarak.

3. Saya melihat, sifat dan sikap rakyat Mesir yang kelihatan terlalu banyak berpuak dan membantah, keadaan ini sememangnya memerlukan satu jenis undang-undang ala diktator dari pemimpin yang AMANAH DAN BAIK bagi menyatu dan mengurangkan masalah administrasi khususnya di awal-awal pemerintahan. Justeru, rang undnag-undang yang memberi Presiden kuasa penuh yang kontroversi pada hujung November 2012 itu adalah perlu dan tidak patut dianggap sebagai keaiban kepimpinan Morsi.

4. Tindakan tentera yang merampas kuasa dengan sokongan Sheikhul Azhar dan Coptic Pope Tawadros tidak secara demokratik bakal menyaksikan masa hadapan Mesir semakin suram dan tidak pasti. Kelak nanti Presiden baru bakal menjadi boneka tentera yang mana kiranya tidak disetujui, maka akan dirampas lagi oleh tentera. Mungkin tindakan terbaik adalah Presiden baru perlu ‘revamp’ tentera agar senjata mereka tidak menjadikan mereka mencarik keputusan rakyat majoriti.

5. Tindakan rakyat awam Mesir yang mengadakan revolusi jalanan dan bergembira atas kejatuhan Dr. Morsi adalah pelik dan kurang matang pada hemat saya. Masakan tidak, sedang mereka bergembira dan merayakannya, adakah mereka sedar dan tahu siapa yang bakal menjadi pemimpin terbaru mereka?, bilakah tarikh pemilihannya ? adakah mudah menaikkan pemimpina kesukaan mereka untuk diterima semua pendemonastrasi dan puak-puak? malah mungkin sebahagian besar mereka langsung tidak mempunyai idea siapakah calon yang paling layak. Apakah tindakan mereka ini lebih membantu menstabilkan Mesir atau mengoyahkannya semula? Dan lebih teruk, tindakan ini memberi kesan kepada kemaslahatan rakyat Palestin.

6. Saya bersetuju dengan tindakan Kerajaan Turki yang TIDAK MENGIKTIRAF kerajaan sementara haram Mesir serta tidak berurusan diplomatik kecuali dengan Presiden Morsi dan wakilnya yang sah sebagai mewakili kerajaan Mesir. Memang benar, tindakan ini bakal menjejaskan banyak hubungan ekonomi dan diplomatik antara kedua Negara selepas ini.

7. Rampasan kuasa Morsi ini lebih jelas disokong oleh pihak barat padahal mereka sering melaungkan keperluan untuk berpegang kepada Demokrasi, namun apabila Presiden Mesir dilihat ingin meluaskan agenda Islam dalam pentadbiran dan membantu Palestin, mereka kini berubah kepada menyokong rampasan kuasa pula.

8. Kerajaan Malaysia sepatutnya mengecam rampasan kuasa ala tentera Mesir ini kerana iktirafan kerajaan Malaysia bakal memberi mesej yang mengelirukan kepada sebahagian rakyat Malaysia kelak iaitu seolah-olah Malaysia mengiktiraf kerajaan melalui revolusi jalanan sedangkan tiada kezaliman nyata dilakukan oleh Morsi yang hanya baru setahun jagung memerintah.

9. Menukar pemimpin kerajaan melaui cara revolusi jalanan atau kekerasan memang lebih banyak membawa mudarat berbanding manfaat. Justeru, wajarlah ia dijauhi.

10. Ini hanyalah pandangan peribadi dan mungkin saya juga boleh tersalah dalam analisa dan penerimaan maklumat. Wallahu’lam.

[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Jumaat I 05 Julai 2013 I 03.43 petang

Para ulamak Al-Azhar turun padang menyatakan sokongan bersama Dr.Muhammad Mursi dan Syariyyah serta menolak rampasan kuasa yang dilakukan oleh askar.

Telah masuk waktu asar bagi cawangan Kaherah, Mesir dan cawangan sewaktu dengannya. Pohon doa daripada semua agar Allah SWT memelihara Mesir dan rakyatnya.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"

Adli Mansur cipta sejarah Kristian pertama memerintah Mesir kerana kebodohan Dr.Ahmed Mehran

Amru Ibn Al A’s   R.A. membuka Mesir, dan memperkenalkan Islam ke Mesir pada tahun 639 di bawah Khalifah (Omar Ibn Al Khattab) RA. Mesir sebelum ini hanya diperintah oleh umat Islam dan pemimpin Islam sahaja!

Mulai semalam,

Mesir diperintah sementara  oleh seorang pemimpin Kristian bermazhab Qubty yang dinamakan Adli Mansur.

Tidak hairanlah media Israel mengalu-alukan langkah ini dan memanggilnya "pembebasan buat Mesir dan kembali ke landasan yang betul", dan Bashar Assad "menyambut acara-acara baru yang dijanjikan di Mesir" dan Nasrullah memanggilnya "Memperbaiki revolusi Mesir" manakala Mr.Obama mengatakan bahawa dia "bimbang" mengenai keadaan di Mesir!

Inilah hasil yang diperoleh oleh sekelian tamarood yang diasaskan oleh seorang muslim. Beliau bersungguh-sungguh ke sana ke mari dengan melakukan pelbagai tugasan sebagai balaci kepada musuh Islam. Bongok punya Dr.Ahmed Mehran... Mengapa ko tak mampus sejak kecik dulu????  wakaka

Mangkok hayun si Ahmaed Mehran orang yang bertanggungjawab
1. mengemukakan petisyen di mahkamah bagi membubarkan Dewan Rakyat, Dewan Senat, Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan,
2. menangguhkan Pilihanraya Dewan Rakyat,
3. bersubahat memfitnah pemimpin Ikhwan, Dr.Isom Eryan dan Mohammed Beltaji menyerang kumpulan pembangkang yang berdemonstrasi di Tahrir serta
4. bertanggungjawab mencetuskan idea penubuhan kempen "Tamarrud" bagi mengumpul tandatangan rakyat bagi menjatuhkan Mursi.

Si bangsat Badaie pula jika dilantik menjadi presiden kelak merupakan seorang islam yang beristerikan seorang kristian... Jadi apa? Jenis ni semua dia sondol....macam babiiiiiii
 http://www.wasukalu.com/2013/07/adli-mansur-cipta-sejarah-kristian.html
Noah Zig shared Jeneral Yakuza Ogawa's photo.
Friday, July 5, 2013

Saudi Arabia, UAE dan Syria sertai Israel restui rampasan kuasa di Mesir

KAHERAH, 4 Julai: Saudi Raja Abdullah menghantar mesej tahniah kepada ketua Mahkamah Perlembagaan Mesir, Adly Mansour, pada hari Rabu untuk dilantik sebagai ketua interim negeri selepas angkatan tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi, negeri Arab agensi berita SPA melaporkan .

"Dengan nama rakyat Arab Saudi dan bagi pihak saya, kami mengucapkan tahniah kepada kepimpinan anda di Mesir dalam tempoh kritikal ini. Kita berdoa kepada Allah untuk membantu anda memikul tanggungjawab yang ditetapkan kepada anda untuk mencapai cita-cita rsaudara kami Mesir, "kata mesej.

Benjamin Netanyahu pula mengucapkan tahniah kepada rakyat Mesir sambil menyifatkan rampasan kuasa itu sebagai kejayaan menamatkan kekuasaan extremist Islam.

Presiden Syria Bashar al-Assad memuji protes Mesir terhadap pemimpin mereka, sambil berkata Mesir telah menemui "pembohongan" Ikhwan Muslimin."Apa yang berlaku di Mesir adalah kejatuhan yang dipanggil politik Islam," Assad bercakap dalam satu temu bual dengan negeri yang dikendalikan oleh Al-Thawra.

" Ini adalah nasib sesiapa di dunia yang cuba menggunakan agama untuk kepentingan politik atau kelompok."Emiriyah Arab Bersatu mengalu-alukan perubahan di Mesir, menurut agensi berita WAM, dan memuji angkatan tentera Mesir."Yang Teramat Mulia Abdullah bin Zayed al-Nahayan, Menteri Luar UAE, melahirkan penuh keyakinan beliau bahawa orang-orang hebat dari Mesir mampu untuk menyeberangi detik-detik sukar yang telah dilalui Mesir," WAM berkata dalam satu kenyataan.

"Sheikh Abdullah berkata bahawa tentera Mesir yang besar dapat membuktikan sekali lagi bahawa mereka adalah pagar Mesir dan bahawa mereka adalah pelindung dan perisai yang kuat bagi menjamin Mesir kekal dalam institusi dan undang-undang," katanya.Semantara itu Turki mengecam rampasan kuasa tentera ke atas Morsi.“Kami mengecam rampasan kuasa ke atas Presiden Mesir. Turki hanya akan berurusan dengan Presiden yang dipilih oleh rakyat, Dr.Muhammad Mursi.” Erdogan

admin: dunia islam perlu membantah sikap tentera mesir yang jelas menafikan hak rakyat mesir memilih presiden melalui pilihanraya!
Noah Zig shared Wan Mansor Wan Salleh's photo.
05 Julai, 2013
Dalang Sebenar Menggulingkan Morsi Tersebar

Bangun seawal pagi.. Ku lihat siaran Al-jazeera misr sudah berubah wajah.. semalam saluran TV ini menyiarkan gambaran seluruh mesir, terbanyak adalah suasana setiap negeri yang mana kedapatan himpunan berjuta-juta bahkan puluhan juta mungkin diseluruh negara, menyokong dan mendokong pimpinan Presiden mursi.

Penentang morsi hanya kelihatan di dataran tahrir dan istana ittihadiyah, hanya sekitar 2 juta orang.

Tetapi baru sebentar tadi, Al-jazeera misr juga sudah tidak berani mengeluarkan gambaran dan liputan seperti sebelum ini (kerana Morsi sudah jatuh). liputan di fokus ke dataran tahrir dan istana ittihadiyah. kalau Al-jazeera mesir masih berani beri liputan kepada pihak penyokong mursi di seluruh negara, pasti mereka juga mendapat padah seperti beberapa stensen TV lain.

Stesen Misr25 telah di tutup oleh junta tentera mesir. dan beberapa stesen lain. stesen televisyen milik Ikhwan Muslimin "Misr25" Salafi, "Rahmah" dan "An-Nas" ditutup langsung sejurus ucapan Ketua tentera Abdul Fatah As-Sisi. Stesen TV ini ditutup sejurus selesai ucapan ketua tentera di media (menteri pertahanan mesir yang dilantik mursi/pengkhiyanat).

Berita dari ikhwan, menyebut, timbalan menteri KDN mesir, merangkap ketua polis kaherah, telah ke dataran tahrir dan istana ittihadiyah bersama gerombolan polis, untuk memberi air mineral dan jus kepada puak tamarrud/golongan mubarak. sedangkan di himpunan masjid rabaah (penyokong mursi) dikepung tentera, dan amaran tembakan ke udara diberikan untuk menakut-nakutkan penyokong presiden mursi.

Ketua tentera Abdul Fatah As-Sisi(tentera) adalah menteri pertahanan yang dilantik Presiden mesir Mohamed Morsi, menggantikan tontowi yang dipecat(kemudian diangkat menjadi penasihat presiden).

Antara kandungan ucapan Ketua Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir Abdul Fattah As-Sisi sebentar tadi:

1) Digantung perlembagaan buat sementara.
2) Ketua Hakim Mahkamah Tinggi akan mengetuai sementara kerajaan dalam tempoh peralihan.
3) Memberi kuasa kepada Ketua Hakim untuk mengeluarkan dekri dalam tempoh tersebut.

Ini bermakna, mursi digulingkan, kuasa presiden diberi kepada ketua hakim. umum ketahui, didalam badan kerajaan, jawatan-jawatan tinggi masih dikuasai oleh puak mubarak. sudah pasti perancangan jahat dan licik ini disusun rapi, demi memastikan mesir diperintah oleh jenama Mubarak. mubarak berpotensi bebas, sekali dengan sekutu-sekutunya.

Perancangan ini disusun oleh amerika syarikat dan barat, serta beberapa negara arab, untuk memastikan rejim mubarak/sekutu Bashar kembali berkuasa.

Berdasarkan kepada 3 perkara penting disebut oleh menteri pertahanan/ketua tentera di atas, perlembagaan yang baru diluluskan pasti terbatal, maka perlembagaan mubarak kembali berkuasa, presiden rakyat tidak diiktiraf maka presiden rejim mubarak/sekutu Bashar diangkat semula dan kuku besi wajib rakyat terima, dekri rakyat dibatalkan dan dekri jenama mubarak akan bertahta semula.. semuanya ini Jalan hendak mematikan pergerakan islam, dan mengangkat semula pentadbiran menjahanamkan islam/rejim mubarak.. Betapa berjayanya kerja-kerja amerika dan barat serta pihak yahudi untuk menjahanamkan pendokong islam.
Dr. Morsi, Presiden Republik Arab Mesir mengesahkan bahawa apa yang diumumkan melalui Perintah Ketua Angkatan Tentera adalah suatu yang tidak boleh diterima dan merupakan suatu rampasan kuasa tentera yang ditolak secara total bagi sebuah negara yang bebas dan bagi yang berjuang untuk menjadikan Mesir sebuah negara sivil demokratik.

Presiden Dr. Morsi yang merupakan Presiden Republik Arab Mesir dan juga Komander Tertinggi Angkatan Tentera, menegaskan bagi tentera dan rakyat awam supaya mematuhi perlembagaan dan undang-undang dan menolak rampasan kuasa yang membawa Mesir kembali kepada kemunduran dan mengekalkan keamanan dan mengelakkan pertumpahan darah.

Dan bagi semua mestilah memelihara tanggungjawab mereka di hadapan Allah, bangsa dan sejarah.

Sementara Hateem Bagato bekas Menteri Undang-Undang Mesir berkata, Morsi hanya akan boleh digulingkan melalui tiga cara:

1) Peletakan jawatan atas kehendak sendiri.

2) Perihal untuk membubarkan Dewan Rakyat lalu Presiden mengadakan pungutan suara tetapi majoriti rakyat tidak bersetuju maka tergugur kelayakannya sebagai Presiden.

3) Pengkhianatan terbesar.

Malam ini (waktu mesir), terbuktilah hakikat sebenar taktik golongan sekular extrem sekutu bashar di mesir. taktik ketiga digunakan. Pengkhianatan terbesar oleh Abdul Fatah As-Sisi dan pakatannya.

Sumber Keselamatan: Majlis Tentera menyenaraikan beberapa orang yang termasuk mereka yang dilarang keluar negara.

Antara mereka ialah Dr.Muhammad Mursi (Presiden Mesir), Dr.Mohammed Badik (Mursyidul Am Ikhwan) dan Naibnya Khairat Shatir, Dr.Essom Eryan (Ketua Whip FJP di Dewan Senat) serta Dr.Sofwat Hijazi (Presiden Kesatuan Ulamak Sunni)

DIHARAPKAN MORSI DAN BARISANNYA DAPAT BERTAHAN DAN DIBERI KEKUATAN OLEH ALLAH UNTUK MENCABAR SERTA BERTARUNG MENJAHANAMKAN KERJA JAHAT PENENTANG ISLAM DARI JUTA TENTERA SERTA PENGKHIYANAT ISLAM DARI GOLONGAN TAMARRUD, BARADAE, AHMAN SYAFIQ, HAMDEN SOBAHI, AMR MUSA DARI GOLONGAN SEKUTU BASHAR, AMERIKA, BARAT DAN YAHUDI..
Salam Ukhwah shared Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)'s photo.
[ Terkini Isu Semasa Mesir ]

Jumaat | 05 Julai 2013 | 05.51 petang

Kenyataan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdoğan:

1- Turki mempunyai pengalaman berharga dalam menjalankan sistem demokrasi yang berjaya dan perlu dikaji oleh seluruh rakyat dan negara di sekelilingnya bagi mengambil manfaat daripada apa yang telah berlaku kepada mereka sebelum ini.

2- Rampasan kuasa telah berlaku lebih awal di Turki kurang lebih 10 tahun yang lalu.

3- Orang-orang yang bersama dalam rampasan kuasa di Turki, mereka akan dinilai oleh Allah sekiranya perkara ini berlanjutan sehinggalah ke akhir hayat mereka.

4- Sehingga kini, negara-negara Barat tidak berkompromi dengan rampasan kuasa yang berlaku di Mesir.

5- Negara – Negara Barat tidak menunjukkan sebarang pendirian mereka terhadap apa yang berlaku di Mesir. Ini menunjukkan mereka mempunyai niat yang tidak baik terhadap Mesir.

6- Peti undi merupakan satu jaminan untuk menjadi penilaian kepada kegagalan pemerintah.

7- Golongan yang mengambil sikap berkecuali mengenai rampasan kuasa oleh pihak tentera turut bertanggungjawab atas penggulingan tersebut.

8. Kami di Turki bergantung kepada prinsip yang asal walaupun rampasan kuasa ini berlaku ke atas pembangkang , kami juga membangkang terhadap rampasan kuasa ini.

9. Penggulingan dan pengabaian terhadap suara majoriti menzahirkan kegagalan demokrasi.

10. Kesatuan Eropah tidak mengatakan apa yang berlaku di mesir ketika ini merupakan satu rampasan kuasa oleh pasukan tentera, ia seolah-olah melenyapkan dasar demokrasi yang digunakan.

11. Senjata dan media massa tidak berpihak kepada demokrasi.

12. Dunia tidak menyokong Mesir sedikitpun, dan tidak berpihak kepada Mesir kecuali negara Turki, Qatar tetapi bagi negara Greece tidak bersama Mesir. ini membuktikan bahawa berlakunya pertembungan perlembagaan.

13. Individu yang kalah dalam pilihanraya mempunyai pandangan yang tersendiri dalam ucapannya, pandangan majoriti, untuk meningkatkan prestasi diri dan memperbetulkan kesalahannya. Adapun rampasan kuasa oleh tentera adalah bertentangan sama sekali.

14. Mereka yang tewas dalam pilihanraya Turki yang lalu meminta bantuan tentera untuk menjatuhkan pemerintahan.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"

Dr.Ahmed Mehran - Pengasas Tamarood bertaubat apabila sedari 'pembangkang perangi Islam bukan Mursi'

Pengarah Pusat Kajian Politik dan Undang-Undang Kaherah, Dr.Ahmed Mehran yang merupakan penggerak "Barisan Penyelamat", telah mengumumkan secara rasmi keluar dari badan tersebut.

Barisan Penyelamat merupakan gerakan pembangkang Mursi yang diterajui oleh Hamdeen Sobahi, Amru Musa dan Dr.Mohammed El-Barade'i.

Mehran turut menolak usaha yang dirancang kumpulan tersebut bagi menjatuhkan Mursi pada 30 Jun ini mendedahkan demikian ketika menjadi tetamu stesen televisyen "An-Nas" yang dikendalikan oleh Syeikh Khalid Abdullah. Menurut beliau, "Saya sebagai anggota pembangkang telah mencurahkan segala usaha dan tenaga saya bagi memerangi kumpulan politik Islam, memerangi habis-habisan Ikhwan Muslimin. Ini kerana saya menganggap pertembungan ini bagi kebaikan negara dan memperjuangkan masa depan Mesir. Sehingga saya mengerti hakikat sebenar bahawa sebenarnya asas pertembungan ini iaitu dengan Islam, ia bukan peperangan politik atau parti semata-mata akan tetapi perang ke atas Islam dan musuh Islam ingin menghancurkan negara, inilah matlamat mereka."

Mehran juga menyesali atas perbuatan beliau selama ini. "Saya menyesal usaha saya selama ini memerangi Islam dan kumpulan Islam."

Beliau sebelum ini merupakan orang yang bertanggungjawab mengemukakan petisyen di mahkamah bagi membubarkan Dewan Rakyat, Dewan Senat, Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan, menangguhkan Pilihanraya Dewan Rakyat, bersubahat memfitnah pemimpin Ikhwan, Dr.Isom Eryan dan Mohammed Beltaji menyerang kumpulan pembangkang yang berdemonstrasi di Tahrir serta bertanggungjawab mencetuskan idea penubuhan kempen "Tamarrud" bagi mengumpul tandatangan rakyat bagi menjatuhkan Mursi.

Tulisan sahabat FB yang apabila dicari tak jumpa... namun tetap kredit untuk penulis...
Majlis Syura Ulama bersama Dr Muhammad Morsi.

Turki dan Iran telah bersuara memberi amaran keras kepada pihak tentera yang menguling kerajaan Mesir dibawah kepimpinan Dr Muhammad Morsi. Kedudukan negara Mesir memberi impak besar kepada Israel kerana mampu mempengaruhi kebangkitan Islam di Timur Tengah.

Jika keadaan di Syria dan Mesir berpihak kepada kebangkitan Islam, perancangan orientalis Barat bakal kecundang, dengan itu Gaza mempunyai peluang yang cerah menentang cekaman Israel. Proksi (negara Eropah lain) Amerika-Israel mungkin akan mengambil tugas untuk mempengaruhi keadaan supaya dunia melihat Israel tidak terlibat dalam pergelutan tercetus.

Tidak sesekali Yahudi dan Nasrani akan bersetuju dengan Islam, melainkan mereka mempunyai kepentingan agenda mereka untuk merosakkan umat Islam dan perpecahan merupakan jalan mudah terbukti berkesan. Mungkin anda masih ingat akan slogan "Pecah dan Perintah".

Gelombang penyokong Mursi sedang banjiri Bulatan Rabiah

http://greenboc.blogspot.com, 05 Jul 2013

[VIDEO] Gelombang Penyokong Mursi Kini Sedang Banjiri Bulatan Rabiah


Penyokong Presiden Mesir Muhammad Mursi solat berjamaah bermohon untuk menyelamatkan presiden Islam tersebut di Lapangan Masjid Raba El-Adwyia, Kaherah, Rabu (3/7). (REUTERS/Khaled Abdullah )
Suasana kota Kaherah pada Khamis pasca-penggulingan Presiden Mohammad Mursi secara relatifnya tenang, namun warga Ikhwanul Muslimin pendukung Mursi bergelombang menuju Bundaran Masjid Rabiah Adawiyah, Kaherah Timur.

Gelombang massa dari Ikhwanul Muslimin itu mulai datang pada petang Khamis waktu tempatan.

"Mursi pahlawan kami, Badie pemimpin kami," teriak orangramai, merujuk pada penggulingan Presiden Mursi dan penangkapan terhadap Mursyid/Pemimpin Tertinggi Ikhwanul Muslimin, Mohammad Badie.

Mursi dikenai tahanan rumah segera setelah penggulingannya pada malam Rabu (3/7), sementara Badie dan Wakil Moursyid, Khairat Al Shater ditangkap pada hari Khamis atas perintah mahkamah.

Kedua pemimpin tertinggi Ikhwanul Muslimin itu dituduh bertanggung jawab atas terkorbannya lapan orang dalam aksi penyerbuan dari pendukung pembangkang terhadap Markas Besar Ikwanul Muslimin di Daerah Moqattam, Kaherah awal minggu ini.

Pejabat Markas Besar Ikhwanul Muslimin itu dibakar oleh penyerbu dan barang-barangnya dirampas seperti komputer, meja, kerusi, bahkan daun pintu.

Pejabat berita rasmi Mesir, MENA, melaporkan bahwa selain penangkapan terhadap Badie dan Shater, juga Ketua Partai Kebebasan dan Keadilan -- sayap politik Ikhwanul Muslimin -- Saad Katatni, dan lebih dari 300 pendukung Mursi di Kaherah dan di berbagai wilayah.

Sementara itu, jaringan television nasional tempatan dan TV asing dilarang pihak berkuasa untuk menyiarkan tunjuk perasaan massa Ikhwanul Muslimin yang kini membangkang tindakan tersebut.

Pelarangan itu berlaku segera setelah Mursi digulingkan, dan television hanya menyiarkan perhimpunan pembangkangyang gegap gempita merayakan kemenangan tuntutan mereka.

Adapun television yang dianggap menyokong Moursi, yaitu Misr25 bukan saja dilarang, tapi langsung ditutup, begitu pula Al HafizTV dan Al NasTV bernasib serupa, dihilangkan dari udara.

Di sisi lain, Kementerian Kesihatan melaporkan bahawa 11 orang terkorban dan 506 orang cedera di 17 wilayah akibat pertempuran pendukung dan anti-Mursi pasca-penggulingan.

Meskipun suasana kota Kaherah sehari setelah penggulingan itu relatifnya tenang, namun pejabat-pejabat, bank, dan kedai-kedai umumnya masih belum dibuka.

Ketika berita ini dikirim pada petang Khamis, massa Ikhwanul Muslimin terus bergelombang datang memenuhi Bulatan Rabia.


Ikhwan Muslimin anjur bantahan besar-besaran

KAHERAH - MESIR - Ikhwan Muslimin bakal mengadakan bantahan secara besar-besaran sebagai tindak balas kepada rampasan kuasa yang dibuat pihak tentera yang membawa kejatuhan Presiden, Mohamed Morsi, semalam.

Gabungan itu menggesa orang ramai bagi menyertai bantahan yang bakal diadakan selepas solat Jumaat, hari ini.

Tentera Mesir semalam mengeluarkan kenyataan melalui Facebook mendakwa hak membantah secara aman tidak boleh disalah gunakan kerana ia boleh membawa kepada rusuhan.

“Protes secara aman dan kebebasan bersuara merupakan hak semua rakyat,” kata kenyataan itu.

Tambah kenyataan itu lagi, Ikhwan Muslimin adalah sebahagian dari rakyat Mesir dan mereka dijemput untuk mengambil bahagian dalam membina sebuah negara.

Video 1
Video 2

Tiada ulasan: