Sabtu, 6 Julai 2013

JANGAN TERSILAP LANGKAH....HINGGA MENGUNTUNGKAN PIHAK MUSUH

Kuala Besut: PAS pastikan pengundi luar tunai hak

Salmiyah Harun, 05 Jul 2013
KUALA LUMPUR: PAS akan memastikan pengundi-pengundi Dun Kuala Besut khususnya pengundi luar tidak melepaskan hak mereka begitu sahaja pada 24 Julai ini.

Ini kerana, pada tarikh membuang undi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut itu berlangsung pada hari Rabu iaitu pada hari bekerja.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli merasakan penetapan tarikh mengundi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agak tidak mesra pengundi apabila dibuat pada hari bekerja.

"Sepatutnya SPR perlu meneliti keadaan pengundi termasuk pengundi luar yang mungkin akan menyusahkan mereka untuk balik mengundi pada hari bekerja," katanya kepada Harakahdaily.

Bagaimanapun katanya, PAS akan berusaha memberi pendidikan kepada pengundi luar agar mereka tidak mensia-siakan hak mereka sebagai rakyat yang mendukung demokrasi tulen.

"Kita akan minta mereka menunaikan hak mereka sebaiknya kerana hari tersebut hari bekerja. Apa juga masalah, dalam suasana politik di Terengganu demokrasi diperlukan," katanya.

Sehubungan itu, beliau juga sangsi dengan cadangan Menteri Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang mahu menyiarkan proses pengiraan undi PRK Kuala Besut secara langsung.

"Bagi saya agak tidak munasabah kerana kita ada lapan unit peti undi, tidak munasabah akan buat pengiraan secara langsung," katanya.

Jelasnya, apa yang diminta oleh parti-parti yang bertanding adalah kempen dan ucapan-ucapan calon yang bertanding dibuat secara langsung adalah lebih baik.

PRK N01 Kuala Besut diumumkan akan berlangsung pada bulan puasa ini, kerusi ini kosong ekoran penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar, 55, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Terengganu 26 Jun lepas akibat kanser paru-paru.

Pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lepas, A Rahman mempertahankan kerusi yang disandangnya sejak 2008 apabila mengalahkan calon muslimah PAS Napisah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.

Sebelum ini, tahun 2010 dua PRK pernah diadakan pada hari bekerja iaitu di DUN Galas dan dan Batu Sapi di mena kedua-dua kerusi ini dimenangi oleh BN.

Program ihya' di Qaryah Ramadhan ada kelainan

Muhammad Yusri Amin, 05 Jul 2013

Tuan Guru Nik Abdul Aziz menerima cenderahati daripada wakil Majlis Agama Islam Narathiwat sambil disaksikan Menteri Besar.

KOTA BHARU: Pengisian program Ihya’ Ramadhan tahun ini khususnya di Qaryah Ramadhan, Dataran Stadium di sini selain solat tarawih dan tilawah Al-Quran, akan dipenuhi juga dengan aktiviti membabitkan pelajar Pasti negeri.

Bahkan, kelainan sambutan Ihya’ Ramadhan di Kelantan tahun ini ialah penggemblengan anak muda, ‘Mat Rempit’ dengan galakan bertadarus di masjid dan surau di negeri ini khususnya di Qaryah Ramadhan pada awal malam selepas solat tarawih dan waktu dinihari sebelum bersahur.

Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata dalam konteks menyebarkan Islam kepada rakyat, penambahbaikan kepada sambutan Ihya’ Ramadhan sentiasa dilakukan setiap tahun.

“Puluhan tahun kita berada di Medan Ilmu ini, telah banyak ilmu Islam disebar dan dipungut rakyat.

“Bahkan inilah rahsia sebenarnya kejayaan kita di Kelantan mempertahankan pemerintahan dan pentadbiran Islam, selama 23 tahun," ujarnya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Tabung Ihya’ Ramadhan 1434 Hijriah di Medan Ilmu di sini hari ini.

Turut hadir Mursyidl Am PAS yang juga mantan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk  Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar Negeri Datuk Abdul Fattah Mahmood, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Dr Ramli Mamat serta imam solat tarawih Qaryah Ramadhan, Syeikh Hisham Abdul Bari dan Syeikh Ahmad Tamim dari Mesir.

Alkisah seorang manusia ‘tak guna’

Tuan Ibrahim Tuan Man, 05 Jul 2013

"Ustaz, ana rasa ana tak guna. Apa pun tak tahu… tak tahu datang dunia ini buat apa,” kata seorang pemuda di kampung….

“Apa kerja enta?” tanya ustaz tersebut…

“Malu nak cerita… tapi kerja yang hina, tak perlu guna otak, tak ada skil, rezeki kais pagi makan petang je…” jawab pemuda itu…

Melihat pemuda itu yang hilang semangat terhadap hidup dan kerjanya… ustaz tersebut menyuruh pemuda tersebut mengikutnya untuk berjalan di sekitar kampung….

Sambil berjalan, ustaz tersebut pun bercerita…

“Lihat matahari di atas… Allah pastikannya timbul tiap subuh dan terbenam setiap senja. Dalam tempoh tersebut, manusia kadang-kala merungut berkata panas, kulit sakit….

Tapi rumput-rumput di bawah ini – tak merungut… mereka perlukan cahaya untuk membuat makanan daripada apa yang diserap daripada tanah….

Mengapa rumput perlu buat makanan?

Kalau tak, daun dia tak tumbuh, lembu-lembu dan kambing-kambing akan kelaparan….

Bila lembu-lembu kelaparan, manusia hilang sumber protein lak pulak…

Allah tak cipta semua benda hidup boleh guna cahaya matahari dengan terus… cahaya matahari sumber tenaga universal… lepas itu Allah cipta benda hidup yang boleh menggunakan cahaya matahari untuk membuat makanan sendiri… seperti rumput.

Lepas itu, Allah mencipta benda hidup yang boleh memanfaatkan makanan yang dibina rumput… seperti lembu dan kambing…

Dalam lembu dan kambing ini, Allah wujudkan sistem, makan rumput, dapat bina daging, susu dan juga hasilnya najis….

Manusia pula menggunakan lembu dan kambing sebagai sumber makanan. Manusia tak makan rumput… manusia tak dapat guna cahaya matahari untuk hasilkan makanan daripada badan sendiri… Allah ciptakan setiap satu dengan peranan yang unik….

Faham tak cerita yang ustaz nak sampaikan?”

Pemuda itu melihat pada ustaznya, “Maksud ustaz ialah setiap perkara yang Allah letak di alam ini ada tujuannya dan tidak sia-sia….”

Ustaz itu tersenyum, “Jadi apa kerja enta?”

Pemuda itu tersenyum lalu memberitahu ustaz tersebut dia perlu beredar kerana banyak kerja yang Allah tinggal untuk dia belum siap.

Sebelum beredar, pemuda itu memeluk ustaz tersebut… ustaz tersebut membisik padanya, “Mungkin masa ini anta tak tahu apa tujuannya… tapi percayalah Allah tidak akan utuskan enta buat kerja sia-sia… asalkan enta rajin dan bertaqwa, Allah akan membuka jawapannya…”

Akhirnya, pemuda tersebut berubah dari seorang pengutip najis binatang ternakan menjadi pengeluar baja terkemuka di kampungnya…

Dapat isi tersirat?

Senyum.

Mudahnya jadi menteri

., 05 Jul 2013
Sangka saya pada awalnya sukar untuk menjadi seorang menteri. Berdepan pelbagai soalan yang berbagai dari ahli-ahli Yang Berhormat, sama ada pembangkang mahupun kerajaan. Nyata sangkaan saya meleset. Betapa mudah menteri dan timbalannya menjawab soalan-soalan dari ahli Yang Berhormat. Mereka membaca jawapan yang disediakan oleh pegawai dan memilih untuk jawab tulis bagi soalan tambahan yang tidak boleh dijawab lisan terutama yang melibatkan fakta dan figure.

Saya sempat mengemukakan soalan tambahan kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan apabila timbul persoalan mengenai penubuhan balai bomba di Belaga dalam Bahagian Kapit. Soalan saya adalah berkait dengan isu kebakaran di Sibu dan lain-lain kawasan penempatan pendalaman serta padat penduduk. Kenapa bomba sering lambat tiba untuk menyelamat sehingga mengorbankan jiwa. Apakah faktor lambat dan sebenarnya berapakah jarak kedudukan wajar balai bomba dengan sesebuah penempatan?

Timbalan Menteri memilih tidak menjawab soalan saya semasa sidang sebalik mahu menjawabnya secara bertulis. Alhamdulillah selepas 3 jam saya menerima jawapan bertulis dari pihak kementerian.

Berbeza rakan sejawat saya YB Khairy Jamaludin Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, kini menggalas jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan. Beliau petah menjawab soalan tambahan dan saya lihat beliau kian matang dan tenang menjawab soalan berbanding sebelum ini.

Sidang hari ini menjadi ceria apabila rakan saya YB Ustaz Idris beberapa kali menyebut tuan-tuan dan puan-puan sedang sepatutnya disebut Ahli Yang Berhormat dalam dewan Parlimen ini. Kebiasaan berceramah sebelum ini menyebabkan beliau terbawa-bawa stylenya ke sidang dewan. Bukan sahaja beliau, bahkan saya sendiri beberapa kali tersasul menyebut "tuan-tuan dan puan-puan" dalam ucapan, cuma saya tidak sempat ditegur oleh Tuan Yang Dipertua Dewan, berbeza dengan YB Ustaz Idris.

Sahabat saya YB Ust Nik Mohamad Abduh juga sempat melontarkan ideanya dan mengambil bahagian dalam membahas titah DiRaja pada hari ini walaupun lewat petang. Saya turut teruja mengikuti isi kandungan bahas beliau persis mendengar ucapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sewaktu mudanya. Malang masa yang dimiliki oleh beliau hanya 15 minit untuk berbahas. Namun ucapan ringkasnya itu saya jangka akan menjadi hit di dada akhbar dengan isu dan penegasan yang dibuat oleh beliau. Begitulah aksi rakan-rakan dari Pakatan Rakyat yang lain seperti YB Rafizi Ramli dari PKR dan YB Datuk Arif Sabri dari DAP yang turut menggamatkan dewan dengan membaca beberapa ayat suci al-Quran. Beliau menyebut, hari ini YB DAP nak baca al-Quran !

Alhamdulillah hampir semua Ahli Parlimen baru dapat berucap. Terima kasih kepada ketua whip YB Dato' Haji Mahfuz Omar Naib Presiden PAS yang banyak memberi laluan kepada ahli-ahli Yang Berhormat junior sedang ramai pemerhati politik menanti-nanti ucapan beliau yang memang terkenal handal berpidato. Begitulah personaliti beliau yang saya kenal sejak dulu. Semenjak saya dibawa masuk oleh beliau menganggotai EXCO Dewan Pemuda PAS Pusat pada tahun 2001 sedang beliau adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat sementara saya menggalas amanah sebagai Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang pada waktu itu.

Dato’ Mahfuz Omar banyak memberi laluan kepada pelapis dan menonjolkan mereka sebagai peganti line up kepimpinan akan datang. Saya banyak belajar skil ini daripada beliau dan menerapkannya dalam kepimpinan saya pada hari ini apabila saya diamanahkan menggalas beban tanggungjawab sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Kini giliran saya membawa masuk dan menonjolkan tokoh-tokoh baru sebagai pelapis kepimpinan masa depan perjuangan ini melalui Dewan Pemuda PAS Malaysia. Antaranya YB. Ust Nik Mohd Abduh, Dr Raja Iskandar Al Hiss, Ir Hj Khairil Nizam, Al Akh Faizi Ahmad Kamil, Ust Syed Abdul Kader al Joofree, Ust Khalil Abdul Hadi, al Akh Syahir Sulaiman, Ust Ramadhan Fitri, YB Ust Mohd Nor Hamzah, Al Akh Sany Hamzan, Al Akh Zamri Asa'ad Khuzaimi, Al Akh Basri Din, Dr Amin ar Rasyid, Al Akh Halim Ahmad, YB Ust Ahmad Baihaki, Ust Ahmad Fadhli Saari, Abang Ahmad Kardee, Nurul Islam dan ramai lagi tokoh yang dibawa masuk menyertai DPPM era kepimpinan saya, yang mungkin saya terlepas dari menyenaraikan nama mereka di sini. Saya berdoa satu masa kelak mereka semua tampil sebagai tokoh besar memimpin bahtera perjuangan ini dengan ikhlas berpaksi aqidah, fikrah dan akhlak perjuangan Islam yang jitu lagi mantap.

Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia

Fanpage TV3 diserang kerana gelar Dr Mursi sebagai diktator

http://greenboc.blogspot.com, 05 Jul 2013


Laman fanpage rasmi TV3 Malaysia semalam dan hari ini diserbu ramai penonton kerana stesyen televisyen itu dikatakan menggelar Presiden Mesir, Dr Morsi, sebagai diktator.

Mereka juga menuntut permohonan maaf dibuat. Ramai yang memberikan fakta bahawa Dr Morsi adalah pemimpin yang berlandaskan Islam dan bukannya seorang diktator.


Kebiadapan TV3 yang amat keterlaluan menggelar Presiden Mesir yang sah dipilih rakyat secara demokrasi mengikut perlembagaan, Dr Mursi sebagai diktator itu juga telah mengundang amarah dari pendakwah muda yang tersohor kini, Ustaz Don Daniyal


SIAPA DR. MUHAMMAD MORSI SEBENARNYA?

Laporan ini diterjemahkan oleh Al-Fadhil Ustaz Nazmi Muhammadun Abd Rahmanul Karim:

1. Dr.Muhammad Morsi,walaupun beliau ialah seorang Presiden,beliau hanya berada di Istana Presiden untuk kerja-kerja pengurusan negara dari 8.00 pagi hingga 10.00 malam. selepas itu,Beliau akan balik ke rumah sewa beliau untuk berehat. dan rumah sewa itu b sewanya sendiri oleh beliau. Tedapat 10 orang wakil dari Ikhwanul Muslimin yang membantu beliau setiap hari dalam pengurusan negara dan mereka ini tidak meminta walau satu b gaji.

2. Beliau menghafal Al-Quran secara keseluruhannya.

3. Beliau ialah seorang jurutera (metallurgy engineering) salah satu bidang dari bidang pembuatan (manufactruing engineering).

4. Beliau,Isteri beliau, 5 anak mereka, dan 3 cucu mereka, semuanya adalah Hafiz/Hafizah Quran.

5. Salah seorang anak beliau,berkhidmat sebagai doktor di Arab Saudi. Kerajaan Saudi telah memanggil beliau dan meminta beliau untuk berhenti sebagai doktor kerana beliau ialah anak seorang presiden mesir dan negara yang besar. Jawapan anak beliau ialah: "Bapaku ialah Presiden Mesir,dan itu b dan amanahnya.aku hanya anak kepada seorang bapa dan aku akan berkhidmat sebagaimana orang awam yang lain dalam mencari rezeki."

6. Waktu solat jumaat, Dr.Muhammad Morsi datang awal satu jam dari solat jumaat dan beliau berada di saf paling depan sekali dan membaca Surah Al-Kahfi.dan tidak ada sebarang pengawal atau protokol untuk membezakan beliau dengan rakyat.

7.Apabila beliau melakukan kerja-kerja lawatan,perjumpaan dan urusan negara,Beliau menggunakan kereta beliau sendiri untuk ke sana.

8. Beliau ke-mana-mana tidak mempunyai sebarang protokal ataupun pengawal peribadi untuk melindungi beliau.

Semoga Allah S.W.T memelihara dan merahmati serta memudahkan urusan Dr.Muhammad Morsi dalam urusan pemerintahan negara Mesir dan menjaga kebajikan rakyat dan umum islam secara kesulurhannya.dan kita berdoa juga semoga Allah S.W.T membangkitkan pemimpin-pemimpin seperti ini di negara-negara islam yang lain juga,insyaAllah

*setelah membaca peribadi dr morsy, maka tidak hairanlah Israel dan sekutunya amat gembira dengan guling kuasa ini... namun yang amat mendukacitakan media tv malaysia turut menggelar beliau sebagai diktator.... :'

Peluang pengundi Kuala Besut 'memahat' sejarah

Harakahdaily, 05 Jul 2013
KUALA LUMPUR: PAS menyeru para pengundi Dun Kuala Besut memberikan kemenangan kepada PAS pada pilihan raya kecil (PRK) yang berlangsung 24 Julai ini.

Ini sekaligus menjadikan PRK Dun Besut sebagai satu pilihan raya bersejarah kepada negeri dan negara apabila kemenangan PAS menyebabkan kedudukan kerusi dalam Dun Terengganu berimbang 16:16

Timbalan Pengarah I Operasi Pilihanraya Kecil Dun Kuala Besut, Muhyiddin Abdul Rashid berkata, tinjauan yang dibuat mendapati rata-rata penduduk Dun Kuala Besut yang ditemui mahu mencipta sejarah baru baru.

"Inilah masanya, peluang kepada rakyat dan pengundi Dun Kuala Besut 'memahat sejarah' dan menjadikan nama Kuala Besut akan disebut-sebut sebagai pencetus sejarah baru,” ujarnya dipetik Buletin Online.

Menurutnya, apabila PAS menang dan kedudukan kerusi Dun akan menjadi berimbang 16:16, maka pakar-pakar temasuk perundangan, sosial dan politik akan melihat penduduk Kuala Besut sebagai 'penulis sejarah' yang tidak akan dilupakan sepanjang zaman.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan 24 Julai hari membuang undi PRK Kuala Besut sementara penamaan calon pada 12 Julai.

PRK Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Dr A Rahman Mokhtar pada 26 Jun lalu kerana kanser paru-paru.

Pada PRU13 lalu, allahyarham memperolehi 8,809 undi sementara calon PAS, Napisah Ismail mendapat 6,375 undi.

Tiada ulasan: