Jumaat, 12 Julai 2013

SEMUA WAKIL RAKYAT ATAU AHLI PARLIMEN ISLAM KENA SUARAKAN@WAR2KAN AJARAN ISLAM YANG SYUMUL SERTA MENGHAYATI AJARAN ISLAM

22,000 keluarga miskin terima bantuan Mais

Selangorku, 12 Jul 2013
SHAH ALAM: Seramai 22,000 keluarga fakir dan miskin akan menerima bantuan yang diagihkan Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Pengerusinya, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata, Mais memperuntukan sejumlah RM16 juta bagi tujuan itu.

Daripada jumlah tersebut, RM10 juta diagihkan kepada golongan miskin manakala bakinya akan diagihkan kepada golongan fakir.

Tambah beliau lagi, jumlah asnaf miskin di negeri ini ialah seramai 14,342 keluarga dan asnaf fakir pula seramai 7,181 keluarga.

“Bantuan Zakat yang diberikan ini adalah berupa wang tunai.

“Setiap asnaf fakir dan miskin menerima bantuan di antara RM 500 dan RM 1,000 bagi sebuah keluarga bergantung kepada tanggunggan,” katanya.

Adzib berkata demikian ketika menyampaikan ucapan di majlis berbuka puasa bersama Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, di sini, semalam.

Jelasnya, pada lima bulan pertama tahun 2013, Lembaga Zakat Selangor (LZS) berjaya mengutip RM143 juta berbanding tempoh yang sama pada 2012 iaitu sebanyak RM126 juta.

Katanya, jumlah kutipan, meningkat sebanyak 14 peratus.

Tambah beliau lagi, bilangan pembayar zakat juga meningkat sebanyak 22 peratus daripada 142,000 orang pada Januari hingga Mei 2012 kepada 173,000 orang dalam tempoh yang sama tahun 2013.

“Dari segi agihan zakat pula, LZS telah mengagihkan sebanyak RM174.2 juta kepada asnaf zakat sepanjang lima bulan pertama tahun ini, ia meningkat sebanyak 22 peratus,” katanya lagi.

Yayasan Amal lancar dana mangsa perang Ahad ini

Khairil Abdul Rahim, 12 Jul 2013
KUANTAN: Yayasan Amal Malaysia akan menganjurkan pelancaran kutipan dana untuk membantu mangsa perang di Syria dan Arakan pada 14 Julai ini di Masjid Al-Hidayah, Kelana Jaya selepas solat tarawih.

Menurut kenyataan Pengerusi Tabung Syria-Arakan, Nasrun Amir Abdullah, pelancaran tersebut akan disempurnakan oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang juga  Ahli Lembaga Pengarah Al-Quds Internasional.

Sehubungan dengan itu orang ramai yang mempunyai kesempatan dijemput hadir dan bertarawih bersama Tuan Guru Presiden PAS.

“Turut berucap pada malam itu adalah wakil Syria, Dr Mohd Yunus dan wakil Rohingya yang berpangkalan di Dubai. Tabung untuk tujuan tersebut akan disediakan pada malam tersebut.

“Kami mengalu-alukan bantuan orang ramai dalam bentuk makanan, pakaian serta ubat-ubatan,” jelasnya.

Orang ramai juga boleh menderma melalui akaun bank Yayasan Amal Malaysia  CIMB 14680000191108.

Sebarang pertanyaan boleh menghubung beliau di talian 013-9359898, Dr Rosli Allani 016-9356555, Ust Soud  019-9879332 dan Ust Fauzan: 019-3855634.

Zahid dicabar buktikan jenayah bekas tahanan EO

Roketkini, 12 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mencabar Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuktikan kenyataan bahawa 90 peratus jenayah di Malaysia dilakukan bekas tahanan Ordinan Darurat (EO).

Beliau berkata, Ahmad Zahid tidak perlu menunggu sehingga September untuk membentangkan statistik dan kajian penuh yang didakwa jika sudah membuat kajian dan memperoleh data.

“Kami hairan, kenapa beliau tidak dedahkan sekarang ketika sesi Parlimen sedang berjalan. Tidak ada masalah, beliau boleh sahaja memanggil sidang media bila-bila pun dan tidak perlu tunggu dua bulan untuk membuktikan ‘betapa wajarnya Ordinan Darurat itu diteruskan,” kata Pua dalam kenyataan.

Semalam, Ahmad Zahid mendakwa akan membentangkan statistik penuh daripada kajian terhadap jenayah yang berlaku pada sesi Parlimen akan datang untuk mewajarkan EO serta membolehkan polis meletakkan suspek ditahan tanpa bicara selama dua tahun.

Bagaimanapun, Setiausaha Publisiti DAP itu berkata, kenyataan Ahmad Zahid itu sangat bertentangan dengan apa yang didakwanya sendiri.

“Kalau ‘kajian’ itu wujud, sudah tentu 90 peratus penjenayah itu sudah boleh dikenal pasti, disiasat, ditahan dan didakwa.

“Tapi, kalau mereka ditahan dan disiasat, dan masih kurangnya laporan, jadi bagaimana mereka tahu jenayah masih berleluasa dan pihak polis masih memerlukan EO. Adakah menteri cuba memberitahu kita bahawa mereka mengenalpasti semua suspek bagi jenayah yang berlaku tetapi tidak mampu menahan dan mendakwa mereka,” tambah Pua.

Pada masa yang sama, Pua cuba membayangkan jika dakwaan Zahid yang menuduh kebanyakan penjenayah adalah bekas tahanan EO adalah benar, ia juga tetap bukan bermakna undang-undang zalim itu diperlukan.

“Ia akan hanya menunjukkan pihak polis tidak cekap!” ujarnya.

Dakwah Fardiyyah: Marhalah yang perlu dilalui para pendakwah

Ustaz Nasrudin bin Hasan, 12 Jul 2013
Sebuah buku lama yang ditulis oleh Syeikh Abdul Halim Al Kinani, seorang pendakwah yang terkenal dengan keiltizamannya membawa Islam kepada ummah. Syeikh Muhammad Abdullah al-Khatib memuji karya Asy Syeikh Abdul Halim sebagai bingkisan yang kecil pada saiznya, tetapi sangat besar pada nilai dan pengertiannya. Terutama apabila beliau menjelaskan marhalah dakwah.

Suka saya berkongsi bahan dan hasil baca ini demi sama-sama kita merealisasikan satu usaha murni dalam perjuangan kita untuk membawa Islam sampai kepada setiap insan di mana sampainya cahaya matahari.

Beberapa Peringkat Dakwah Fardiyyah

Mewujudkan Kasih sayang, kepercayaan dan saling mengenali.

Ia merupakan peringkat (marhalah) pertama dan paling asas dalam dakwah. Ia perlu dilaksanakan dengan baik justeru ia akan memainkan peranan yang besar untuk menjayakan malah menyempurnakan peringkat seterusnya. Terutama dalam usaha untuk meyakinkan dan mempengaruhi sasaran dakwah kita (madu'u).

Pada peringkat ini mempunyai beberapa noktah yang perlu diberi perhatian oleh kita khasnya pendakwah :
1. Percaya kepada pendakwah daripada sudut keikhlasan amalan, dakwah, komitmen agama dan kebaikan yang diserunya.
2. Percaya kepada wibawa, pemahaman, pengalaman, kesesuaian pendakwah untuk diambil dan diterima segala nasihat dan pandangannya.

Kepercayaan ini tidak akan datang tanpa usaha atau secara spontan. Ia memerlukan pendakwah yang layak dipercayai. Sementara orang yang layak dipercayai ialah orang yang mempunyai akhlak dan adab-adab Islam serta komitmen yang tinggi terhadap hukum hakam Islam.

Mengenali sasaran dakwah (madu'u) secara mendalam dan jelas sehingga dia dapat mengenali personaliti dan kunci kepada peribadinya. Ini meletakkan pendakwah boleh menggunakan cara interaksi yang tepat dan berkesan dalam usaha mempengaruhi dan meyakinkannya. Antara noktah penting untuk mencapai objektif peringkat ini disebut oleh Syeikh Abdul Halim Al Kinani ialah:

1. Pendakwah mesti mengikhlaskan niatnya dan berdoa untuk sasaran dakwahnya semasa ketiadaannya agar Allah Taala membuka pintu kepada hidayah, melapangkan dadanya kepada dakwah dan menyelamatkannya dari neraka.
2. Memelihara adab-adab pergaulan dan berbicara dengannya.
3. Bersungguh-sungguh untuk melihat dan bertemunya secara berterusan serta bertanya khabarnya apabila dia tiada.
4. Berwajah ceria ketika bertemu. Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda mafhumnya, "Kamu tidak mampu mengembirakan manusia dengan harta kamu tetapi kamu dapat lakukannya dengan muka berseri dan akhlak yang baik."
5. Mulakan dengan salam dan berjabat tangan. Sabda Rasulullah SAW mafhumnya, "Adakah kamu suka aku tunjukkan kepada kamu satu amalan, jika kamu lakukan akan mengeratkan lagi kasih sayang antara kamu? Sampaikanlah salam antara kamu."

Syeikh Abdul Halim al-Kinani menyebut lagi bahawa pengukur kepada kejayaan pada peringkat ini ialah melihat kepada bagaimana jawapan kepada soalan-soalan berikut:

1. Adakah sasaran dakwah menganggap pendakwah sebagai rakan yang lebih istemewa dari rakan-rakannya yang lain?
2. Adakah sasaran dakwah pernah bercakap dengan pendakwah menggunakan bahasa yang mesra dan biasa ataupun masih bersifat hipokrit atau waspada?
3. Adakah sasaran dakwah merasa atau memperlihatkan rasa jauh diri atau tidak selesa terhadap beberapa sifat, cara interaksi dan percakapan pendakwah?
4. Adakah sasaran dakwah merasa minat untuk menziarahi pendakwah? Adakah dia pernah menjemput pendakwah untuk menziarahinya?
5. Adakah pendakwah dapat merasakan sasaran dakwah memberi respons yang baik terhadapnya pada setiap kali pertemuan, salam, pergaulan, percakapan dan lain-lain?
6. Adakah sasaran dakwah mula berbicara tentang perasaan, keperihatinan, keadaan dan segala apa yang bermain dimindanya?
7. Adakah dia menemui pendakwah untuk menyelesaikan segala masalah dan situasi yang menimpanya?
8.Adakah dia merasakan bahawa pendakwah layak dan sesuai untuk ditanya dan diminta pandangan?
9. Adakah dia diam untuk mendengar percakapan pendakwah dan menyertainya atau dia akan membantah, membidas atau langsung tidak ambil peduli.
10. Adakah wujud kesan yang jelas dari amalan bertukar-tukar hadiah antara pendakwah dan sasarannya?

Dengan menjawab semua soalan-soalan ini pendakwah mampu mengukur sejauh mana kejayaannnya pada peringkat yang pertama ini dan sejauh mana ia mencapai matlamat yang diharapkan.

Syeikh Abdul Halim al-Kinani menyebut bahawa faktor utama kepada segala masalah yang melanda umat Islam bukannya kerana aspek kekurangan kuantiti (bilangan) penganut, harta benda, kekuatan material atau lain-lain aspek dan kemudahan.

Sebaliknya segala masalah (konflik dan krisis) yang berlaku adalah disebabkan kelemahan yang menimpa jiwa dan penyakit al wahnu (cinta dunia dan takutkan mati) yang menguasai hati, di samping kelalaian (dengan kemewahan dunia) yang akhirnya melumpuhkan semangat serta mematikan kesungguhan dan keazaman mereka.

Umat pada hari ini seperti yang pernah disebut oleh Rasulullah SAW dengan mafhumnya, "...Bahkan pada masa itu bilangan kamu sebenarnya amat ramai tetapi kamu hanyalah seperti bebusa buih."

Kelemahan umat hari ini sebahagiannya tidak mampu menghadapi godaan dan syahwat dunia. Hati juga tidak mampu menjadikan jiwa terlepas dari dosa dan kehinaan. Inilah penyakit yang paling dahsyat menimpa ummah dewasa ini.

Umat Islam tidak akan mampu menyelesaikan dan memadamkan gejala, kehinaan dan kebejatan yang dihadapi ini kecuali dengan melakukan perubahan total dalam peribadi seseorang Muslim. Perubahan yang dilakukan hendaklah perubahan dasar dan mendalam, bukan hanya perubahan luaran dan kulit semata-mata. Titik mula kepada perubahan ini ialah membangkitkan iman dan aqidah di dalam hati. Apabila makrifatullah mula menyelinap di dalam hati seseorang manusia, pasti sahaja ia akan berubah menjadi insan yang bertaqwa dan soleh.

Syeikh Abdul Halim al-Kinani turut menggariskan langkah-langkah teknikal untuk mencapai matlamat dakwah diperingkat ini:

1. Pendakwah hendaklah menjadi ikutan yang baik, benar-benar komited dan terkesan dengan pengertian iman sebelum memindahkannya kepada sasaran dakwah.
2. Perbincangan secara langsung dan dua hala berlaku antara pendakwah dan sasaran dakwah (madu'u). Ia bertujuan untuk memindahkan pengertian-pengertian dan cetusan-cetusan iman ketika ziarah, pertemuan dan perbualan.

Syeikh Abdul Halim al Kinani turut menyarankan agar pendakwah memimpin sasaran dakwah (madu'u) secara praktikal :

1. Mendorong dan menggalakkan supaya bertaubat dan menjelaskan kepentingan untuk segera bertaubat.
2. Meninggalkan segala dosa, maksiat dan mungkar serta tidak lagi mengekalinya. Serentak itu merangsangnya untuk melakukan taat dan ibadat kepada Allah.
3. Mendorong agar mengikat diri dengan al-Quran dan sunnah. Mendengar, membaca, memahami, melaksana dan menghayatinya.
4. Memberikan peringatan (inzaar) dan galakan kepada madu'u (sasaran dakwah).
5. Memberi galakan dan ancaman agar tertanam rasa ingin mengabdikan diri kepada Allah dengan melaksanakan segala hukum-hakam Allah dan dalam masa yang sama takut akan azab Allah akibat kecuaian dan kedegilan melaksanakan syariat Allah Taala.
6.Islam adalah cara hidup yang mesti diterima oleh semua. Tiada siapa yang berhak menghalang Islam ini dikembangkan sebagaimana tiada siapa yang berhak menghalang dirinya sendiri dari menerima Islam, cara hidup yang diwahyukan Allah Taala.
7. Memberi amaran dan ingatan supaya mengharapkan rahmat dan keampunan Allah sebelum mati sedang mati itu datang secara tiba-tiba dan azab Allah itu sangatlah pedih.

"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta."
(Surah Taha : ayat 124)

http://www.tarbawi.my

Ramadhan, bulan membentuk generasi furqan

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, 12 Jul 2013
Perutusan Ramadhan 1434H oleh YB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Ramadhan: bulan membentuk generasi furqan

Allah SWT berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud:

"..Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan juga menjadi furqan (menjelaskan perbezaan antara yang benar dengan yang salah).."
(Surah al-Baqarah : ayat 185).

Alhamdulillah, kita dipanjangkan nyawa oleh Allah SWT untuk terus bertemu dengan Ramadhan tahun 1434 Hijrah ini. Sesungguhnya nikmat kehidupan dan nyawa yang berpanjangan ini merupakan nikmat yang sangat besar yang diberikan oleh Allah SWT sebagai ujian kepada manusia. Hanya manusia yang beruntung sahaja yang akan menggunakan kesempatan yang diberikan ini untuk melakukan amal soleh agar ia menjadi bekal yang terbaik untuk di bawa ke hadapan Allah SWT.

Ramadhan ialah bulan yang penuh dengan kemuliaan. Ia bukan sekadar mengandungi ibadat puasa sahaja bahkan juga kelebihan-kelebihan yang tidak terdapat di dalam bulan-bulan yang lain. Justeru, seringkali saya mengulangi agar jangan disebut Ramadhan ini sebagai bulan puasa, kerana sebutan tersebut seolah-olah hanya mengiktiraf puasa sahaja sebagai intipati terpenting di dalam Ramadhan. Padahal di dalamnya terkandung juga kelebihan ibadat yang lain yang dilakukan oleh Rasulullah SAW seperti membaca al-Quran, tarawih, infaq dan sebagainya.

Antara yang utama di dalam bulan ini ialah peristiwa penurunan al-Quran. Ia dicatatkan oleh Allah SWT di dalam surah al-Baqarah ayat 185 dan dinyatakan bahawa tujuan penurunan kitab ini ialah untuk menjadi petunjuk kepada manusia, mengandungi keterangan dan juga sebagai furqan.

Furqan bermaksud pembeza di antara hak dan yang batil. Ia bermaksud al-Quran ialah satu garis lurus yang menjadi kayu ukur untuk mengira betul salahnya perbuatan manusia. Jika selari dengan kayu ukur ini, betullah ia dan begitu juga jika sebaliknya. Furqan tidak mungkin salah kerana jika kayu ukur itu sendiri belot dan bengkok, ia bukan lagi menjadi furqan.

Ramadhan sewajarnya membentuk generasi furqan iaitu generasi yang boleh membezakan di antara yang haq dan yang batil. Jika visi Ramadhan ini berjaya dilaksanakan, nescaya tidak akan ada di kalangan masyarakat umat Islam yang terpingga-pingga di tengah terang untuk mencari jalan yang benar.

Pada tahun ini, kita menyambut Ramadhan dalam suasana yang bercampur-campur. Di peringkat antarabangsa kita menyaksikan pergolakan di Mesir hasil daripada perancangan jahat Amerika dan sekutu-sekutunya. Pada saat saya menulis perutusan ini, sudah berpuluh-puluh rakyat Mesir yang terkorban di muncung senjata tentera di atas nama keamanan. Inilah dia demokrasi ala Barat yang hanya terlaksana jika kemenangan memihak kepada mereka. Adapun apabila mereka sendiri sudah lemas di dalam laut demokrasi, tangan mereka yang terkapai-kapai akan berusaha mencari pelampung penyelamat meskipun terpaksa menebuk perahu orang lain.

Sayangnya di Mesir yang bersemadi di buminya puluhan ambiya', masih ada yang tidak tahu membezakan yang benar dan yang salah. Masih ada segelintir yang bersorak gembira apabila kerajaan pilihan rakyat digulingkan secara haram oleh waris diktator. Di sinilah keperluan wujudnya usaha membina generasi furqan. Kegagalan membina generasi furqan akan menatijahkan bermaharajalela kerajaan sekular. Namun, saya sangat optimis, kebangkitan rakyat di Mesir tidak sama sekali membiarkan era diktator berulang kembali di Lembah Nil ini.

Inilah juga yang berlaku di Syria, puluhan ribu yang terkorban di tangan tentera kerajaan zalim dan berterusan di bulan Ramadhan al-Mubarak ini menarik-narik tangan kita untuk terus menadah tangan ke langit memohon nusrah daripada Allah SWT. Sungguh, rintihan dan air mata yang jatuh kerana saudara seagama dianiaya pastinya akan dinilai oleh Allah SWT rabbul jalil.

Insya-allah, Ramadhan ini akan menyemarakkan usaha kita mendaulatkan al-Quran yang bersifat furqan di samping menghadam sifat ini di dalam sanubari masyarakat. Di mana-mana sahaja akan sentiasa berlaku pertembungan haq dan batil, dan di situlah akan timbulnya furqan untuk menjadi kayu ukur yang jelas dan nyata. Tidak hanya di Mesir dan Syria, bahkan juga di Malaysia atau lebih khusus di Kuala Besut nanti.

Bagi kita yang berada di dalam Parti Islam Semalaysia (PAS), kita teruskan dengan misi kita. Bergeraklah terus ke hadapan. Melangkahlah dengan penuh yakin di samping sentiasa mendamping diri dengan Allah SWT.

Di garisan yang terakhir, hanya perjuangan yang benar di sisi syariat dan ikhlas di benak hati sahaja yang mampu menggapai baton kemenangan!

Salam Ramadhan.

HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
Al-Mursyidul Am,
Parti Islam Semalaysia (PAS)

Saya mahu jadi wakil yang bawa suara rakyat'

Muhammad Faizal, 12 Jul 2013
BESUT: Calon PAS pagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut Endot@Azlan Yusof menegaskan, beliau mahu menjadi wakil kepada rakyat dengan membawa suara rakyat agar hak mereka ditunaikan.

Menurutnya, ia berbeza dengan wakil rakyat yang menjadi "wakil kerajaan" di mana tugas mereka menjadi terbalik dengan membawa apa yang kerajaan mahu dan bukan apa yang rakyat mahu.

(Che Long (tengah) dijulang selepas disahkan sebagai calon PAS bagi PRK Kuala Besut)

"Kalau kita wakil kepada kerajaan, kita hanya bawa hak kerajaan kepada rakyat. Saya nak ubah dan saya mahu menjadi wakil kepada rakyat dan rakyat akan terus dibela," katanya ketika ditemui Harakahdaily sejurus diumumkan sebagai calon bertanding bagi PRK Kuala Besut hari ini.

Endot @Azlan Yusof yang lebih dikenali sebagai Che Long akan berdepan calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman.

Kempen bersih

Mengulas pendekatan kempen yang akan digunakan, Che Long berkata beliau tidak akan menyentuh soal peribadi calon BN dalam kempennya, sebaliknya beliau akan membawa agenda serta perjuangan kebajikan rakyat yang dibawa oleh PAS dan Pakatan Rakyat.

"Saya akan memulakan kempen selepas solat Jumaat iaitu akan bertemu dengan pengundi-pengundi, manakala sebelah petang saya akan ke rumah-rumah pengundi di sebelah pantai dan akan berbuka puasa di situ," katanya.

(Antara ribuan penyokong PAS yang hadir pada penamaan calon hari ini)

Beliau juga turut mengulangi penegasanya bahawa tidak akan menggunakan elaun wakil rakyat untuk kepentingan peribadi, tetapi untuk kebajikan rakyat serta memasti kehendak rakyat itu dipenuhi.

Bagi PRK Dun Kuala Besut ini, pengundian awal akan diadakan pada 20 Julai, manakala pengundian biasa pula pada 24 Julai.

PRK Dun Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya Dr A Rahman Mokhtar dari BN pada 26 Jun lalu akibat komplikasi paru-paru.

PAS yang sebelum ini pada Pilihan Raya Umum ke-13 telah meletakkan Napisah Ismail namun tewas kepada Dr A Rahman dengan majoriti 2,434 undi.

Che Long temui pengundi selepas solat Jumaat

Muhammad Faizal, 12 Jul 2013
BESUT: Calon PAS bagi PRK Dun Kuala Besut, Azlan Yusof memberitahu kempennya telah bermula dan beliau akan bertemu dengan pengundi selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Kuala Besut.

Dalam pada itu beliau yang mesra dengan panggilan Che Long sempat berseloroh turut menyatakan perasaan gemuruhnya telah hilang sebaik sahaja SPR mengesahkan pencalonannya bagi PRK kali ini.

"Saya bersyukur kerana dipilih oleh parti bagi memikulkan tanggungjawab untuk PRK kali ini. Saya akan memulakan kempen bertemu pengundi selepas solat Jumaat nanti.

"Perasaan gemuruh saya dah hilang, kalau sebelum ini berdebar-debar tetapi sebaik sahaja SPR mengumumkan pengesahan pencalonan perasaan tersebut terus hilang.

"Fokus saya yang paling utama mendekati semua pengundi sama ada yang mengenali saya secara dekat atau pun tidak," jelasnya yang ditemui selepas selesai proses penamaan calon di pusat penamaan calon di Kompleks Rakan Muda Kuala Besut.

Beliau yang ditentang calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman turut mengulangi penegasan jika dipilih sebagai wakil rakyat nanti, elaun yang diperolehi akan digunakan untuk kebajikan rakyat.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 24 Julai hari membuang undi PRK Kuala Besut sementara penamaan calon pada 12 Julai.

PRK Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Dr A Rahman Mokhtar pada 26 Jun lalu kerana kanser paru-paru.

Pada PRU13 lalu, allahyarham memperolehi 8,809 undi sementara calon PAS, Napisah Ismail mendapat 6,375 undi.

Tiada ulasan: