Rabu, 10 Julai 2013

MESIR DAN SELURUH DUNIA DALAM KEKUASAAN ALLAH....HAKIKATNYA MAKHLUK KUASANYA MERUPAKAN PINJAMAN DARI ALLAH...SALAH GUNA KUASA BURUK AKIBAT DIAKHIRAT KELAK

Jabhah Ulama Al-Azhar desak Syeikhul Azhar letak jawatan

Harakahdaily, 10 Jul 2013
MESIR: Penentangan terhadap tentera dan sekutunya yang melakukan rampasan kuasa ke atas Presiden Dr. Mohamad Morsi terus terus meningkat termasuk dari golongan ulama Al-Azhar.

Terbaru, tekanan terus diberikan dan kali ini datang dari kelompok Jabhah Ulamak Al-Azhar iaitu badan terkemuka yang menghimpun ulama’ Al-Azhar.

Presiden Jabhah, Dr.Yahya Ismail Hablush ketika menyampaikan pidato di Dataran Raba'ah malam tadi dengan nada tegas menyatakan pendirian menyokong kepimpinan Mosi sebagai Presiden dan menolak rampasan kuasa.

Beliau juga turut mengkritik pendirian Syeikh Al-Azhar Dr.Ahmed Toyyib yang menyokong rampasan kuasa yang dikepalai Jeneral Abdel Fattah Al-Sisi.

Beliau meminta Syaikh Al Azhar meletakkan jawatan serta merta dan menegaskan bahwa Morsi adalah Presiden Mesir yang sah.

Jabhah Ulamak ini telah wujud di awal tahun 60-an lagi sebelum diharamkan oleh rejim Jamal Abdul Nasser. Sebelum itu, pelantikan Syeikh Al-Azhar adalah dibincangkan dalam Jabhah ini, bukan dilantik oleh Presiden Mesir.

Sementara itu, seorang lagi ulamak Dr Abdullah Barakat yang merupakan Dekan Fakulti Dakwah Islamiah, Universiti Al-Azhar turut mengecam keras tindakan Syeikh Al-Azhar.

Beliau berkata, Morsi merupakan seorang presiden yang adil, dan Dr.Ahmed Toyyib telah melakukan kesilapan dalam pendiriannya terhadap Presiden.

"Tidak boleh menyamakan presiden yang dipilih oleh rakyat itu adalah merupakan seorang yang adil dan amanah dengan gelaran 'orang zalim yang telah diguling'," katanya ketika berucap di pentas himpunan Dataran Raba'ah malam tadi.

Beliau juga turut menyeru seluruh rakyat termasuk Sheikh Al-Azhar agar membuat penilaian dan perbandingan antara Mesir sebelum Revolusi 25 Januari 2011 dan 30 Jun 2013 untuk mengetahui perbezaan antara Presiden yang dipilih rakyat dan Presiden yang ditolak.

Tiga Situasi Yang Mengerunkan Tentera Di Raba’ah

by Abu Nafis
, Dr.Yahya Ismail Hablush
< Terkini Isu Semasa Mesir >
Oleh:Ustaz Abdul Malik
TIGA SITUASI YANG MENGEGRUNKAN ASKAR DI RABA’AH MALAM INI(waktu mesir)
Saya kira pada malam pertama bulan Ramadhan, telah terdapat tanda-tanda kemenangan di pihak yang benar. Perhatikan situasi berikut:
1) Apabila Syeikh ‘Umum Qurra’ Mesir,Dr.Ahmed Isa Ma’sarawy telah sudi turun ke dataran Raba’ah dan seterusnya mengimami solat terawih bersama-sama rakyat. Beliau turun bagi menyatakan sokongan kepada Presiden yang sah Dr.Mursi dan menolak rampasan kuasa. Bukan itu sahaja,Dr.Isa yang terkenal dengan kepakaran dalam bidang Al-Quran itu turut mengumumkan akan menjadi imam terawih di dataran Raba’ah sepanjang Ramadhan.
2) “Jabhah Ulamak Al-Azhar”, sebuah badan terkemuka yang mengumpulkan ulamak Al-Azhar telah mengambil awal Ramadhan sebagai masanya untuk menyatakan sokongan kepada Dr.Mursi. Presiden Jabhah, Dr.Yahya Ismail Hablush (gambar) yang berucap di pentas utama Raba’ah menyatakan bahawa tindakan askar melakukan rampasan kuasa merupakan satu jenayah dan haram di sisi undnag-undang. Jabhah juga turut mengkritik pendirian Syeikh Al-Azhar Dr.Ahmed Toyyib. Jabhah Ulamak ini telah wujud di awal tahun 60-an lagi sebelum diharamkan oleh rejim Jamal Abdul Nasser. Sebelum itu, pelantikan Syeikh Al-Azhar adalah dibincangkan dalam Jabhah ini, bukan dilantik oleh Presiden Mesir.
3) Kemunculan 6 orang bekas menteri kabinet Mursi memberikan kekuatan baru kepada rakyat. Mereka menaiki pentas dan memberikan ucapan menolak rampasan kuasa dibuat oleh tentera. Kesemua mereka telah meletakkan jawatan beramai-ramai beberapa hari selepas rampasan kuasa sebagai tanda protes kepada tentera. Mereka ialah Dr.Usamah Yasin (bekas Menteri Belia), Dr.Bassem Audah (bekas Mentei Perdagangan Dalam Negeri), Dr. Hatim Abdul Latif (bekas Menteri Pengangkutan), Khaled Azhari (bekas Menteri Buruh dan Sumber Manusia), Dr.Yahya Hamed (bekas Menteri Pelaburan) Dr.Mustafa Mus’ad (bekas Menteri Pengajian Tinggi). Kesemua mereka adalah menteri kabinet dalam kerajaan Dr.Hisham Qandil sebagai Perdana Menteri dan mewakili Ikhwan Muslimin/FJP.
Saya yakin ketiga-tiga situasi ini akan menambahkan lagi tekanan kepada askar dan kerajaan “perampas” hari ini.Kemenangan mereka semakin hampir insya-Allah.

Kerajaan 'haram' tentera Mesir mula bergolak

Harakahdaily, 09 Jul 2013
(Pandangan atas sebahagian penyokong Mursi di Fayyoum, Mesir. Kini himpunan menyokong Morsi berlaku di seluruh Mesir)

MESIR: Tekanan demi tekanan yang diterima kerajaan 'haram' tentera Mesir sama ada dari rakyat negara itu dan negara luar membuatkan mereka kini dalam keadaan kucar-kacir.

Sumber dalaman tentera memaklumkan bahawa kemungkinan besar, kuasa kerajaan sementara ini akan berakhir tidak lama lagi jika rakyat di negara itu terus bertahan membuat bantahan dan negara luar pula membuat tekanan diplomatik.

Brigadier general Al-Jauhari yang bertugas menjaga rumah Presiden sewaktu Morsi belum ditahan berkata, ketika ini berlaku perpecahan dalaman yang teruk di dalam tentera.

Menurutnya, barisan kedua dan ketiga tentera langsung tidak bersetuju dengan tindakan jeneral Abdel Fattah Al-Sisi yang bertindak merampas kuasa dari pemerintahan presiden Muhammad Morsi.

Beberapa pegawai kanan tentera juga telah secara terbuka menyatakan pendirian menyokong Morsi.

Maklumat ini disampaikan Ketua Partai Buruh, Majdi Ahmad Husain semalam ketika berpidato dihadapan jutaan penyokong Morsi yang berhimpun di hadapan Bangunan Pengawal Republik di mana Morsi dipercayai ditahan.

Beliau berkata, Al-Jauhari turut meminta kepada para penyokong Morsi untuk bertahan sekurang-kurangnya 48 jam lagi.

"Insya Allah, Presiden Morsi akan dibebaskan dan akan kembali memimpin negara karena saat ini tekanan politik luar negeri semakin kuat ditambah lagi dengan kekuatan penyokong Morsi yang keluar berhimpun di seluruh Mesir," kata Majdi.

Beliau juga berkeyakinan bahawa Ai-Sisi kini tidak senang duduk dan selepas ini pasti jeneral tentera itu akan memenuhi tuntutan rakyat agar Morsi dikembalikan sebagai presiden.

Dalam kejadian pembunuhan penyokong Morsi di hadapan Bangunan Pengawal Republik waktu subuh semalam juga, turut menyaksikan terdapat ramai tentera yang tidak sanggup bersekongkol dengan Al-Sisi.

Difahamkan mereka enggan melepaskan tembakan ke arah penyokong Morsi walaupun diarah berbuat demikian oleh pihak atasan tentera.

Bagaimanapun mereka kemudiannya dilaporkan ditangkap dan dibunuh kerana ingkar kepada arahan pegawai atasan tersebut.

Antara tentera yang dilaporkan dibunuh oleh pegawai tinggi mereka termasuk Subhi Mohammed Ibrahim El-Bahrawi yang baru berusia 22 tahun.

Sementara itu, beberapa negara telah memutuskan hubungan diplomatik dengan kerajaan kudeta Mesir.

Terbaru, Belgium mengumumkan memanggil balik duta besarnya di Kaherah.

Sebelum ini Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan dalam kenyataannya sejurus rampasan kuasa berkata, Turki hanya berurusan dengan presiden Mesir yang dipilih oleh rakyat.

Dalam perkembangan sama, Al-Sisi juga turut menerima tekanan apabila Parti Nur dilaporkan telah menarik diri dari meneruskan kerjasama dengan kerajaan 'haram' yang dilantik pihaknya.

Penarikan dari berkekrjasama itu dinyatakan juruckap rasmi parti itu Nadir Bakkar melalui Twitter semalam.

Parti Nur sebelum ini juga menolak perlantikan Ziyad Bahauddin sebagai Perdana Menteri dan Dr.Mohammed El-Baradei sebagai Naib Presiden seperti diumumkan Presiden sementara Adli Mansour.
 Kemelut dalaman Pimpinan Tentera mengembalikan Mursi
Posted on Wednesday, July 10 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh PeribadiR

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/p480x480/1002289_203157376509200_66225593_n.jpgDr. El-Gawady : Kemelut dalaman Pimpinan Tentera menunjukkan ada kemungkinan kuasa presiden akan dapat dikembalikan.

Pengkaji politik Dr El-Gawady menegaskan bahawa ada kemungkinan kuasa presiden Dr Mursi yang dipilih rakyat akan dapat dikembalikan dengan syarat penyokongnya dapat bertahan dalam perhimpunan di medan-medan utama.


Menurut kenyataan beliau kepada AlJazeera.net, sejarah membuktikan perpecahan dalaman tentera seperti yang pernah berlaku di Venezuela akhirnya membolehkan pengembalian kuasa kepada presiden yang dipilih rakyat. Beliau juga menyifatkan bahawa terdapat perpecahan dalaman tentera melihat kepada beberapa kenyataan tentera.
Beliau menjangkakan tentera akan berundur sekiranya penunjuk perasaan pro-Mursi dapat terus bertahan.
Sumber : IkhwanOnline
‎#mesirkini
https://www.facebook.com/MesirKini

Tragedi 'Subuh berdarah', catatan saya

Abdul Malik, 10 Jul 2013
Berlalu lebih 24 jam insiden berdarah "Solat Subuh" dan angka korban semakin meningkat. Jarak antara Dataran Raba'ah yang menjadi lokasi himpunan menyokong Mursi dengan Bangunan Kelab Pengawal Republik tidak jauh, kurang dari 10 km.Beberapa hari sebelumnya, mereka menganjurkan himpunan aman di tiga lokasi iaitu dataran Raba'ah Madinah Nasr, dataran Nahdhah,Giza dan hadapan Bangunan Kelab Pengawal Republik, Jalan Solah Salem.

Malam sebelum kejadian berdarah, tentera menggunakan helikopter mereka bagi menggugurkan risalah kepada lebih 100,000 orang yang berkumpul di Bangunan Pengawal Republik. Antara kandungan risalah iaitu "tentera tidak akan tunduk kepada tekanan dari kumpulan minoriti" yang diisyaratkan kepada penyokong Mursi.

Mesir akan mencatat sejarah yang akan dibaca oleh generasi mereka yang akan datang bahawa terdapat datuk nenek mereka yang sedang menunaikan solat Subuh pada 8 Julai 2013, menganjurkan himpunan aman yang hanya menuntut hak mereka yang dirampas, dibunuh dengan cara yang paling kejam. Tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia pada zaman serba moden ini insiden kejam sedemikian melainkan askar rejim Nusairi Syria dan askar Zionis yang membunuh umat Islam di Syria dan Palestin ketika solat.

Mangsa yang ditembak pula mati serta-merta kerana tembakan di dada, kepala dan leher sememangnya untuk membunuh, bukan sekadar mencederakan mangsa. Sementara mereka yang cedera pula dibawa ke hospital berdekatan. Malangnya, tiga buah hospital yang berdekatan enggan menerima mangsa yang cedera. Tiga buah hospital tersebut iaitu Hospital Husein Jami'i, Hospital Abbasiyah dan Hospital Damardash. Keengganan pihak hospital menerima mangsa yang cedera menyebabkan angka kematian meningkat mendadak. Lalu mangsa dibawa ke Hospital Rab'ah, berhampiran lokasi himpunan. Dengan kepadatan hospital yang tidak mampu menampung mangsa, pihak aktivis yang terdiri dari kalangan doktor-doktor perubatan telah menubuhkan "hospital awam" yang dibuat di dewan persidangan, bersebelahan masjid Raba'ah. Terdapat juga mangsa yang cedera dibawa menerima rawatan di Hospital Ta'amin Sihhi, berhampiran Dewan ACC. Rupanya pihak polis telah sedia menanti kedatangan mereka lalu mereka ditangkap.

Keadaan bertambah kritikal apabila pihak ambulans tidak dibenarkan menghampiri kawasan serangan lalu terpaksa rakyat menggunakan kenderaan persendirian membawa mangsa ke hospital.

Sementara mereka yang terselamat di kawasan serangan,terutama golongan wanita, warga tua dan kanak-kanak terpaksa menyelamatkan diri dari terus menjadi mangsa peluru polis dan askar. Mereka mencari perlindungan di dalam rumah Allah, Masjid Mustafa yang terletak berhampiran medan serangan. Pasukan keselamatan bertindak mengepung kawasan masjid lebih 3 jam dan akan menangkap sesiapa sahaja yang cuba keluar. Terdapat mereka yang terpaksa keluar lalu ditangkap dan jumlah mereka sekitar 200 orang.

Ikhwanonline pula mendedahkan, mangsa yang ditangkap ini kemudian didera teruk bertujuan supaya mereka mengaku bahawa mereka adalah "pengganas" yang cuba menyerang Bangunan Pengawal Republik. Jika mereka mengaku, mereka akan ditampilkan dalam satu sidang media petang nanti. Hingga sidang media, tidak terdapat mereka yang berbuat demikian.

Kesatuan Doktor Perubatan Mesir mengadakan sidang tergempar di Dewan Raba'ah jam 11 pagi. Menurut Setiausaha Agung kesatuan, Dr.Jamal Abdussalam, angka korban (waktu itu) berjumlah 51 orang, termasuk 8 orang wanita dan 5 orang kanak-kanak, dua daripadanya masih menyusu.

Sekitar jam 3 petang, sidang media khas diadakan bersama oleh Majlis Tentera dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi "menjelaskan secara lanjut" insiden berdarah pagi tadi.

Sebelum sidang dimulakan, wartawan "Al-Jazeera" telah dihalau keluar dan tidak dibenarkan membuat liputan.

Lalu, wakil tentera dan KDN "menjelaskan" tragedi. Kata tentera, "pagi tadi, sekitar jam 4 pagi kami dikejutkan dengan serangan pihak pengganas yang cuba menceroboh Bangunan Pengawal Republik. Seorang tentera terbunuh dan 14 yang lain cedera akibat serangan pengganas itu. Tapi tentera berjaya memberkas 200 orang pengganas dan didapati mereka mempunyai senjata api."

Pihak media juga ditayangkan dengan keratan video bagi menunjukkan bahawa terdapat usaha bagi menceroboh bangunan. Juga mereka tayangkan beberapa orang pemuda melemparkan "molotov" buatan kepada pihak keselamatan.

Askar berkata, "Senjata kami untuk membunuh musuh, bukan anak bangsa sendiri. Apa yang disebarkan bukan gambar yang berlaku di Mesir tetapi di Syria. Termasuk gambar kanak-kanak yang ditembak, ia adalah yang berlaku di Syria."

Tambah wakil askar, hari ini terdapat mereka yang cuba memburukkan imej baik pihak askar.

Kata wakil KDN, "Kami akan bertindak tegas kepada mereka yang menyalahi undang-undang."

Semoga Allah mengurniakan kita kebenaran dan kita mengikuti kebenaran tersebut.


*Penulis adalah penasihat PMRAM

Syariah Islam punca Mesir bergolak

Muhammad Hafiz Mansor, 09 Jul 2013
Mesir adalah antara negara umat Islam yang menjadi perhatian musuh-musuh Islam sejak sekian lama selain daripada Pakistan dan Indonesia. Keadaan geografinya yang strategik ditambah pula dengan sumber minyak yang banyak cukup membuatkan Mesir sebagai sebuah negara Afrika Utara yang penting di rantau Asia Barat.

Sejak sekian lama, Mesir terlibat dalam perang Arab-Israel, termasuk Perang Enam Hari 1967, yang mana Mesir dan Israel menjadi pemain utamanya termasuk juga sekutu Israel iaitu AS.

Jeneral yang memimpin Mesir dalam Perang Enam Hari adalah Jeneral Jamal Abu Nasser, menyaksikan Mesir kalah dalam pertempuran tersebut termasuk beberapa tempat yang berjaya ditawan Israel antaranya Bukit Golan di Selatan Syria dan Baitul Maqdis.

Mesir sangat berkepentingan bagi Israel dan AS, bukan hanya atas kepentingan ekonomi tetapi juga atas kepentingan kedudukan Mesir yang berjiran dengan Palestin. Ini beerti, menyelamatkan negara Islam Mesir dari kongkongan sekutu-sekutu Israel dan kelompok-kelompok berkepentingan akan turut memberi kesan kepada Palestin.

Pemilihan Dr Morsi sebagai Presiden Mesir cukup membimbangkan musuh-musuh Islam. Mereka tidak takut dengan pemerintah yang amanah dan adil, meskipun pemerintah itu seorang muslim, tetapi apa yang sangat dibimbangi adalah seorang pemerintah yang ber’sama’nya syariat Allah SWT dalam memimpin negara.

Itu sahaja alasan mereka untuk memusuhi gerakan Islam di mana sahaja mereka berada. Hakikat yang pejuang Islam mesti sedar, syariat Allah SWT yang sedang kita junjung sentiasa membuatkan musuh-musuh Islam gelisah.

Isu kerajaan Mesir digulingkan bukan isu baru, tahun 1952 menyaksikan pemerintahan beraja Mesir digulingkan. Husni Mubarak juga digulingkan beberapa tahun sebelum ini. Isu yang perlu menjadi fokus utama di Mesir sekarang adalah kerajaan Islam yang berhasrat melaksanakan syariah telah digulingkan.

Musuh-musuh Islam atas nama sekularisma, nasionalisma dan liberialisma juga Israel, AS dan sekutu-sekutunya yang lain sentiasa bersatu hati menentang Islam dan pemerintahannya.

Saya jamin jika Dr Morsi tidak berhasrat melaksanakan syariah Allah SWT atau tidak ada kecenderungan ke arah itu ketika memegang jawatan presiden sebelum ini, nescaya tidak akan berlaku rampasan kuasa seperti yang berlaku tempoh hari.

* Muhammad Hafiz Mansor ialah Pengarah Operasi Insitut Pemikiran Fadzil Noor (INFO)

Jutaan penyokong Morsi solat tarawih di Dataran Rabiatul Adawiyah

http://www.kakisembang.com, 10 Jul 2013
Jutaan Penyokong Dr Morsi Mendirikan Solat Terawih  Di Dataran Rabiatul Adawiyah | Ramadhan Di Mesir [Menggerunkan Sekularisme]
Di saat kita bergembira menyambut Ramadhan Al-Mubarak, saudara Islam kita di Mesir terus ditindas oleh Tentera negara mereka sendiri yang gilakan kuasa dan mengikut telunjuk Yahudi Zionist Laknatullah. Mereka kebanyakan pengikut Ikhwan Muslimin terus bersolidariti di seluruh Mesir sehinggalah Dr Morsi dibebaskan dan diangkat kembali sebagai presiden. Kita sebagai Saudara seagama berbanyakkan berdoa untuk saudara kita  di sana, semoga Allah mengurniakan kemenangan kepada Ikhwan dan seluruh Mujahidin seluruh dunia.
Jutaan penyokong Mursi yang tidak berganjak dari Dataran Rabiatul Adawiyah melaksanakan solat terawih dan qiamulail di sana. Mereka cekal mempertahankan hak mereka menuntut pembebasan Dr Mursi dan mengembalikan kuasa presiden kepada beliau walaupun peristiwa berdarah yang meragut nyawa puluhan penyokong Mursi yang sedang melaksanakan solat subuh masih menghantui fikiran semua penyokong Mursi di seluruh dunia.

Terbaru....Kesatuan Doktor Perubatan Mesir melaporkan jumlah kematian dalam tragedi berdarah "Solat Subuh" pagi kelmarin meningkat 84 orang, dua daripada mereka merupakan anggota kesatuan.

Sementara jumlah kecederaan pula melebihi 1,000 orang dan 7 orang daripada mereka merupakan doktor perubatan, antara mereka Dr.Yahya Musa (jurucakap media Kementerian Kesihatan)

Berikut adalah gambaran suasana sejam yang lalu (sebelum subuh). Para penyokong Dr Mursi qiamullail secara berjemaah di Medan Rabiatul Adawiyah.


TIGA SITUASI YANG MENGERUNKAN ASKAR DI RABA'AH MALAM INI

Saya kira pada malam pertama bulan Ramadhan, telah terdapat tanda-tanda kemenangan di pihak yang benar. Perhatikan situasi berikut:

1) Apabila Syeikh 'Umum Qurra' Mesir, Dr.Ahmed Isa Ma'sarawy telah sudi turun ke dataran Raba'ah dan seterusnya mengimami solat terawih bersama-sama rakyat. Beliau turun bagi menyatakan sokongan kepada Presiden yang sah Dr.Mursi dan menolak rampasan kuasa. Bukan itu sahaja,Dr.Isa yang terkenal dengan kepakaran dalam bidang Al-Quran itu turut mengumumkan akan menjadi imam terawih di dataran Raba'ah sepanjang Ramadhan.

gambar Syeikh 'Umum Qurra' Mesir, Dr.Ahmed Isa Ma'sarawy

2) "Jabhah Ulamak Al-Azhar", sebuah badan terkemuka yang mengumpulkan ulamak Al-Azhar telah mengambil awal Ramadhan sebagai masanya untuk menyatakan sokongan kepada Dr.Mursi. Presiden Jabhah, Dr.Yahya Ismail Hablush (gambar) yang berucap di pentas utama Raba'ah menyatakan bahawa tindakan askar melakukan rampasan kuasa merupakan satu jenayah dan haram di sisi undnag-undang. Jabhah juga turut mengkritik pendirian Syeikh Al-Azhar Dr.Ahmed Toyyib. Jabhah Ulamak ini telah wujud di awal tahun 60-an lagi sebelum diharamkan oleh rejim Jamal Abdul Nasser. Sebelum itu, pelantikan Syeikh Al-Azhar adalah dibincangkan dalam Jabhah ini, bukan dilantik oleh Presiden Mesir.

3) Kemunculan 6 orang bekas menteri kabinet Mursi memberikan kekuatan baru kepada rakyat. Mereka menaiki pentas dan memberikan ucapan menolak rampasan kuasa dibuat oleh tentera. Kesemua mereka telah meletakkan jawatan beramai-ramai beberapa hari selepas rampasan kuasa sebagai tanda protes kepada tentera. Mereka ialah Dr.Usamah Yasin (bekas Menteri Belia), Dr.Bassem Audah (bekas Mentei Perdagangan Dalam Negeri), Dr. Hatim Abdul Latif (bekas Menteri Pengangkutan), Khaled Azhari (bekas Menteri Buruh dan Sumber Manusia), Dr.Yahya Hamed (bekas Menteri Pelaburan) Dr.Mustafa Mus'ad (bekas Menteri Pengajian Tinggi). Kesemua mereka adalah menteri kabinet dalam kerajaan Dr.Hisham Qandil sebagai Perdana Menteri dan mewakili Ikhwan Muslimin/FJP.

Saya yakin ketiga-tiga situasi ini akan menambahkan lagi tekanan kepada askar dan kerajaan "perampas" hari ini. Kemenangan mereka semakin hampir insya-Allah..
gambar Jutaan Penyokong Dr Morsi Mendirikan Solat Terawih  Di Dataran Rabiatul Adawiyah

gambar Jutaan Penyokong Dr Morsi Mendirikan Solat Terawih  Di Dataran Rabiatul Adawiyah

gambar Jutaan Penyokong Dr Morsi Mendirikan Solat Terawih  Di Dataran Rabiatul Adawiyah

gambar Jutaan Penyokong Dr Morsi Mendirikan Solat Terawih  Di Dataran Rabiatul Adawiyah
http://www.wasukalu.com, Akhukum Abdul Malik

Mesir: Tidak ganjak, jutaan terawih di Dataran Raba'ah

Harakahdaily, 10 Jul 2013
(Suasana terawih para penyokong Morsi di Dataran Raba'ah malam tadi)

MESIR: Meskipun berdepan peluru hidup dan keganasan tenteta, para penyokong Dr.Mohamad Morsi langsung tidak berganjak dari Dataran Raba'ah yang menyaksikan puluhan orang terkorban ditembak tentera Subuh kelmarin.

Malah dikatakan jumlah kehadiran di dataran ini semakain ramai sehingga memeningkan pasukan polis dan tentera Mesir yang telah melakukan rampasan kuasa terhadap Morsi minggu lalu.

Malam tadi, jutaan penyokong Morsi menjadikan Dataran Raba'ah sebagai medan menyambut 1 Ramadhan. Malah mereka juga nekad akan berkampung di sini sehingga Morsi dibebaskan dari tahanan tentera.

Suasana terawih malam tadi meyaksikan mereka membentuk saf memenuhi setiap ruang kosong di kawasan tersebut sekaligus merubah dataran itu kepada lautan manusia.

Jalan-jalan menuju ke dataran itu juga dilihat penuh dengan penyokong yang membentuk saf memanjang sehingga puluhan kilometer.

Lebih menaikkan semangat pendokong Morsi apabila Syeikh Umum Qurra' Mesir, Dr.Ahmed 'Isa Ma'sarawi turut turut menyatakan sokongan bersama rakyat di sini menolak rampasan kuasa oleh tentera dan mendesak Morsi dikembalikan ke jawatannya semula.

Beliau turut diberi penghormatan mengimamkan solat terawih di sini malam tadi.

Malah beliau juga mengumumkan akan menjadi imam kepada umat Islam di Dataran Rabaah sepanjang Ramadan ini.

Berikut antara pemandangan terwaih di Dataran Raba'ah malam tadi.



Tiada ulasan: