MALAM LAITUL QADAR
Malam lailatul qadar malam yang sangat dinanti2kan...dan masanya pula adalah dalam rashia Allah swt...cuma dianggarkan atau besar kemungkinan berlaku pada 10 malam terakhir pada bulan ramadhan tersebut.Serta ada yang berpendapat mengatakan peluang agak besar pada malam2 ganjil...21,23,25,27 dan 29.Bagi penulis ,perkara ini adalah kurniaan Allah swt...sesiapa yang IA kehendaki ,maka peluangnya amat cerah,bagi mereka2 yang telah lama mendekati dirinya dengan Allah.
Dalam erti kata yang lain,persiapan@persediaannya telah dibuat awal2 lagi....Mungkin orang yang telah lama bertungkus lumus beribadah,sama ada wajib dan sunnat2....
Disamping akidahnya benar dan ibadah yang sah...berpeluang untuk dikurniakan malam laitul qadar ini.Bagi gulungan macam kita ini,yang mungkin ibadat tidak seberapa...boleh juga mencari2 malam laitul qadar...mungkin juga akan dikurniakan oleh Allah swt.....secara lawak atau bergurau...adakah orang macam kita ini dapat...kalau ibadah kita diluar bulan ramadhan tidak sebaik amalan pada bulan ramadhan....fikir2kanlah jangan kita syok sendiri....Itulah penulis biasa katakan...bulan ramadhan orang berpusu2 ke masjid@surau...untuk solat taraweh....bertadarus dsbnya...jangan pula kita salah beramal,sudahlah,maksud penulis...solat taraweh tetapi belum solat isyak.
Syarat sah solat taraweh ialah solat isyak terlebih dahulu.Sebab ada penulis lihat..ia tidak solat isyak di masjid@surau...datang2 sahaja terus solat taraweh...dikhuatiri ia tidak tahu hukum...mungkin ia menganggap lepas taraweh boleh solat isyak.Memang kena solat isyak...sebab itu wajib....tapi solat taraweh itu tidak sahlah...Ini disebabkan mereka tidak belajar,main ikut2 sahaja...sebab akhir2 zaman ini...ahli ibadah banyak tapi jahil....Rajin ke masjid@surau pada bulan ramadhan,lepas ramadhan tidak nampak kelibatnya lagi datang ke masjid@surau...sedangkan menuntut ilmu fardu ain itu wajib....Disini penulis salin dari kitab 'idaman penuntut pada menghuraikan yang kusut'oleh us.Abdul Ghani Yahya.....bagaimana hendak mencari malam laitul qadar tersebut...'menurut Imam Shafie bahawa laitul qadar itu terkandung dalam sepuluh ramadhan yang akhir,tetapi pada malam2 yang ganjil ada lebih harapan,dan diantara yang ganjil itu pula yang lebih diharap2kan ialah malam dua puluh satu dan malam dua puluh tiga...berkata Imam Ghazali dan lain2 ulamak,laitul qadar pada malam yang ganjil dalam sepuluh ramadhan yang akhir.Untuk hendak tahukan tandanya,kena tengok apa hari jatuh pada awal ramadhan.....
Jika sehari bulan kena pada hari Ahad atau Rabu laitul qadar berlaku pada malam 29...
Jika sehari bulan kena pada hari Isnin laitul qadar berlaku pada malam 21
Jika sehari bulan kena pada hari selasa atau jumaat laitul qadar berlaku pada malam 27
Jika sehari bulan kena pada hari khamis laitul qadar berlaku pada malam 25
Jika sehari bulan kena pada hari sabtu laitul qadar berlaku pada malam 23
berkata sheikh Abu Hassan dari sejak saya baligh tidak pernah saya lepaskan peluang untuk mencari malam laitul qadar dengan kaedah yang tersebut....setinggi amalan,ialah dengan memperbanyakkan solat,baca quran serta berdoa...disamping ibadah sunnat yang lain....
Jadi pada tahun ia jatuh pada malam 23....kerana kita bermula berpuasa pada hari sabtu....tapi semua ketentu Allah swt jua.
Kelebihan Dan Kemuliaan Ramadhan Karim
Kelebihan Dan Kemuliaan Ramadhan Karim:
1. Kelebihan Bagi Orang Yang Berpuasa
Dari Abu Hurairah,Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِى لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. وَلَخُلُوفُ فِيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
Maksud: Semua amalan anak Adam
digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh
ratus kali ganda,Allah Azza Wajalla berkata: Melainkan puasa,kerana ia
untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya,mereka meninggalkan syahwat
dan makanannya kerana-Ku.Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua
kegembiraan,kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui
Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa
lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk(minyak kasturi)
~Riwayat Bukhari & Muslim~
2. Kelebihan Bagi Orang Yang Melakukan Solat Sunat Terawih
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Barangsiapa melakukan qiyam Ramadhan (solat tarawih) karana iman dan mencari pahala,maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni”
3. Kelebihan Menyediakan Makanan Untuk orang Berbuka Puasa
مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Maksudnya: Siapa yang menyediakan
makanan berbuka untuk orang puasa,dia akan dapat seperti pahalanya tanpa
dikurangkan pahalanya sedikitpun
~HR al-Tirmizi Dan Dinilai Sohih Oleh al Bani~
4. Kelebihan Umrah Di Bulan Ramadhan Pahalanya Ibarat Membuat Haji
فَإِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فَاعْتَمِرِي فَإِنَّ عُمْرَةً فِيهِ تَعْدِلُ حَجَّةً
Maksudnya: Sekiranya datang Ramadhan hendaklah kamu berumrah kerana sesungguhnya umrah dalam Ramadhan menyaingi haji
~ HR.Muslim ~
5. Pintu Langit Dibuka
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibukakanlah pintu-pintu langit dan ditutupkan pintu-pintu neraka dan diikatlah semua syaitan”
~Riwayat Bukhari dan Muslim~
6. Pintu-Pintu Syurga Dibuka
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Pada malam pertama bulan Ramadhan diikatlah semua syaitan dan jin dan ditutuplah semua pintu-pintu neraka dan tidak dibuka satu pintu pun darinya. Dan dibukakanlah pintu-pintu syurga dan tidaklah ditutup satu pun darinya.Maka berserulah penyeru:Wahai orang yang melakukan kebaikan hampirlah kamu,wahai orang yang melakukan kejahatan undurlah kamu.Dan sesungguhnya Allah mempunyai ahli neraka yang dibebaskan dan sedemikian itu berlaku pada setiap malam Ramadhan”
~Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.~
7. Pintu Neraka Ditutup
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Apabila masuk bulan Ramadan,dibuka pintu-pintu langit,ditutup pintu jahanam dan dirantai para syaitan”
~Riwayat Bukhari~
8. Dibelenggu Para Syaitan Dan Jin
“Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan,diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka”
~Riwayat at-Tirmizi dan Ibn Majah~
Menurut Ulama antaranya Imam As-Syafie hanya Jin dan Syaitan yang bengis sahaja dibelenggu,manakala yang lain masih bebaS.
9. Pengampunan Dosa Yang Lepas
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Sesiapa yang mengerjakan puasa bulan
Ramadhan dengan keadaan beriman dan mengharapkan rahmat Allah
Taala,nescaya diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu”
~Riwayat Bukhari dan Muslim~
10. Malam Lailatul Qadar
Hebat dan tingginya kedudukan Lailatul Qadar dapat kita ketahui bedasarkan firman Allah:
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ .لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ. تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya
(Al-Quran) pada malam Al-Qadr (lailatul qadr).Dan tahukah kamu apa
lailatul qadr itu? lailatul qadr itu lebih baik daripada seribu
bulan.Pada malam itu,malaikat-malaikat dan malaikat Jibril turun dengan
izin Rabb mereka untuk mengatur segala urusan.Malam itu (penuh)
keselamatan sampai fajar terbit”~Al-Qadr: 1-5~
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Carilah malam Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan”
~Hadis Riwayat Bukhari~
Beberapa Info Berguna
Berkenaan Malam Al-Qadar
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
Laylatul
Qadar atau Malam al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat
istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat al-Quran dari
surah al-Qadr . Firman Allah SWT :
Ertinya : "Malam Al-Qadar lebih baik dari seribu bulan" (Al-Qadr : 2) .
Di
Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi
malam-malam Ramadhan yang lain. Disebutkan di dalam sebuah hadith :-
Ertinya
: Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di
sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam
yang lain" ( Riwayat Muslim, no 1175 )
Sebuah lagi hadis menyebut :-
انه كان يعتكف فيها ويتحرى ليلة القدر خلالها
Ertinya : "Adalah
Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya
(malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)
أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد مئزره
Ertinya
: " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi
menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak
menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" (
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Waktunya
Para
ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh
malam lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat
manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada
disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini.
Iaitu
seperti hari esoknya yang tidak terlampu panas dan tidak pula sejuk,
matahari pula tidak memancarkan sinarannya dan pelbagai lagi. Ia
semuanya berasal dari hadith-hadith yang sohih.
Bagaimanapun
tanda-tanda ini tidaklah begitu penting bagi individu yang benar-benar
telah beribadat sepanjang malam. Ia juga tidak banyak memberikan manfaat
kerana malam tersebut sudah terlepas sekiranya tanda itu dikenalpasti
esoknya.
Malah,
tanda ini juga adalah amat sukar menjadi tepat kerana suasana dan cuaca
sesebuah Negara adalah berlainan. Di Negara barat contohnya mungkin
sentiasa mendung kerana berada dalam musim sejuk, musim bunga manakala
di Afrika pula mungkin sedang mengalami keterikan. Adakah malam al-qadar
tidak muncul di tempat mereka kerana setiap siang adalah terik?.
Jawabnya, tanda-tanda ini hanyalah contoh yang berlaku di zaman Nabi SAW dan tidak lebih dari itu.
Menurut
pandangan yang paling kuat di kalangan para ulama, ianya berlaku pada
sepuluh malam yang terakhir, iaitu pada malam-malam ganjil.
Hadith Nabi menyebut:-
التمسوها في العشر الأواخر من رمضان
Ertinya : " Carilah ia (malam al-qadar) di sepuluh malam terakhir dari bulan ramadhan" (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bagaimanapun,
kita sekali lagi mungkin kebingungan pada tahun-tahun tertentu JIKA
negara Arab memulakan puasa pada tarikh yang berbeza dengan
negara-negara di Nusantara. Justeru, pada malam ganjil menurut kiraan
Malaysia atau Saudi ?. Hal ini sukar diputuskan oleh para Ulama.
Sudahnya, mereka menyarankan agar dihidupkan seluruh malam sahaja.
Jawapan termudah tetapi tidak memuaskan hati tentunya. Wallahu alam.
Tarikhnya Berubah atau Tetap Setiap Tahun?
Sebahagian
ulama mengatakannya bersifat tetap pada setiap tahun iaitu pada malam
27 Ramadhan, manakala majoriti ulama termasuk Imam An-Nawawi As-Syafie
pula berpendapat ianya bertukar-tukar pada setiap tahun dan tidak kekal
pada satu tarikh (Al-Majmu' 6/450).
Selain
dari itu, berdasarkan dalil hadith al-Bukhari, kemungkinan terbesar
adalah jatuh pada tujuh malam terakhir iaitu samada 25, 27 atau 29
Ramadhan berdasarkan sabdaan Nabi SAW:-
أرى رؤياكم قد تواطأت في السبع الأواخر ، فمن كان متحريها فليتحرها في السبع الأواخر
Ertinya
: Aku lihat mimpi kamu (sahabat) telah menepati di tujuh malam
terakhir, sesiapa yang mencarinya, maka carilah ia di tujuh malam
terakhir" ( Riwayat al-Bukhari , no 1911 & Muslim)
Dari
tiga tarikh harapan itu, tarikh 27 Ramdhan adalah yang paling
diharapkan oleh kebanyakan umat Islam (terutamany di negara Arab) dan ia
juga dipegang oleh kebanyakan Sahabat Nabi SAW serta ulama silam,
sehinggakan seorang sahabat bernama Ubay Bin Ka'ab ra bersumpah ia
adalah malam ke dua puluh tujuh (di zamannya secara khasnya kerana
beliau telah melihat tandanya dan yakin tarikh itu tidak berubah pada
tahun-tahun berikutnya) dan zaman lain umumnya, sebagaimana dalil hadith
yang menyebut:-
ليلة القدر ليلة سبع وعشرين
Ertinya : "Malam al-Qadar dalah malam ke dua puluh tujuh" (Riwayat Ahmad, Abu Daud, no 1386 )
Doa Terpenting Semasa Lailatul Qadar
Allah
s.w.t pernah menegur manusia yang lupa doa untuk akhirat mereka di masa
puncak kemakbulan doa. Anataranya seperti hari Arafah, sebagaimana
dinyatakan dalam firmanNya :-
فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ
Ertinya
: Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah
kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang
menyenangkan) di akhirat ( Al-Baqarah : 200 )
Jelas dalam ayat ini Allah s.w.t menegur manusia yang lupakan kebaikan akhiratnya.
Lalu
Allah s.w.t mewartakan bentuk doa yang sepatutnya, iaitu yang
merangkumi kebaikan dunia dan akhirat..dan dilebihkan 'portion' atau
bahagian akhirat apabila di tambah "selamatkan dari api neraka". Beerti
doa untuk bahagian akhirat perlu lebih dari dunia.
Lihat doa yang diingini Allah s.w.t :-
وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Ertinya
: "Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: ""Ya Tuhan kami, berilah
kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami
dari siksa neraka" ( Al-Baqarah : 201 )
Di
malam-malam akhir ramadhan ini target utama kita adalah mendapatkan
keampunan Allah s.w.t. Inilah yang disebut dalam jawapan nabi s.a.w
kepada Aisyah r.a :-
وقالت عائشة ـ رضي الله عنها ـ : يا رسول الله إن وافقت ليلة القدر، فما أقول ؟ قال: قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني
Ertinya
: "Berkatalah Aisyah , Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu
Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa) ? Bersabda Nabi : "
Sebutlah doa " Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pengampun , dan amat
suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan"
Mestikah Mendapat Tanda ?
Sabda Nabi SAW :
من يقم ليلة القدر فيوافقها..
Ertinya : Barangsiapa yang menghidupkan malam qadar ini dan mendapatnya..." ( Riwayat Muslim)
Hadiith
ini menyebabkan setengah ulama mengatakan bahawa setiap individu yang
mendapat keberkatan malam al-qadar mestilah mengetahui berdasarkan
hadith di atas.
Bagaimanapun,
pandangan yang lebih tepat adalah seseorang individu itu mampu mendapat
kebaikannya, samada ia mengetahuinya atau tidak mengetahuinya, tanpa
menafikan bahawa sesetengah individu diberi rezeki dan kelebihan oleh
Allah untuk mengetahuinya melalui pelbagai cara termasuk mimpi, tanda
menarik dan mungkin pelik dan sebagainya.
Tidak
perlulah untuk solat malam di tepi pokok atau di hadapan baldi air,
kerana ingin memastikan waktu pokok sujud atau air menjadi beku. Allah
akan memberikan tandanya menurut kehendakNya.
Masa Berkat Berpanjangan atau Hanya Beberapa Saat?
Saya
masih ingat, semasa saya berada di zaman kanak-kanak, tersebar info
kepada kebanyakkan saya dan rakan-rakan ketika itu adalah :
waktu maqbul dan berkat ini beberapa saat sahaja. Jika terlepas maka saatnya rugilah sepanjang hayat.
Rupanya,
ia hanya rekaan para pereka cipta sahaja yang tidak diketahui tujuan
mereka. Hakikatnya, waktu berkat lagi makbul ini adalah luas sepanjang
malam, ia telah disebutkan oleh Allah dengan jelas iaitu :-
سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
Ertinya : Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar ( Al-Qadr : 5 )
Inilah yang diterangkan oleh Imam Al-Qurtubi di dalam kitabnya. (Al-Jami' Li Ahkam al-Quran, 20/134 )
Wanita Haid Terhalang Dari Berkatnya ?
Adakah
wanita sedang haid terhalang dari keberkatan lailatul Qadar?. Sudah
tentu jawabnya tidak, Allah s.w.t maha adil. Bagi wanita sedang uzur
pelbagai amalan dan ibadah yang masih boleh dilakukan seperti :-
-
1) Berzikir
-
2) Berdoa
-
3) Membawa terjemahan Al-Quran serta memahaminya.
-
4) Mendengar bacaan Al-Quran oleh suaminya, adik beradik atau dari kaset.
Sebahagian
ulama silam dan moden seperti Syeikh Prof. Dr Muhammad Abu Laylah (
Prof Syariah di Univ Al-Azhar) berpendapat mereka dibenarkan juga
membaca al-Quran tanpa memegangnya (melalui hafazan), malah sebahagian
yang lain seperti Fatwa Ulama Saudi pula membenarkan mereka membacanya
melalui mashaf. Saya tidak ingin membincangkannya di sini. Sekadar
memberikan idea dan keterbukaan di kalangan para ulama.
Semoga kita diberikan kekuatan ibadah dan keikhlasan di waktu malam tersebut.
sekian
Zaharuddin Abd Rahman
RINGKASAN FIKIH BAB PUASA
1. Definisi Puasa
Puasa berarti menahan, menurut syari’at puasa berarti menahan diri secara khusus dan dalam waktu tertentu serta dengan syarat-syarat tertentu pula. Menahan diri dari makan, minum, berhubungan badan serta menahan syahwat dari terbit fajar sampai terbenam matahari.
2. Kewajiban Puasa Ramadhan
Menurut Al-Qur’an, Hadits dan Ijma, puasa merupakan ibadah yang diwajibkan bagi muslimah yang berakal sehat dan telah baligh.
Qur’an Albaqarah 183 yang artinya : Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan atas orang –orang sebelum kalian.
Hadits dari Thalbah bin Ubaidillah menceritakan: Ada seorang badui datang kepada Rasulullah dengan rambut yang kusut seraya bertanya: Wahai Rasulullah, beritahukan kepadaku shalat apa saja yang diwajibkan oleh Allah? Rasulullah menjawab : Hanya shalat lima waktu, kecuali jika kamu hendak menambahkannya dengan shalat sunnat. Orang itu bertanya kembali, beritahukan pula kepadaku puasa apa yang diwajibkan oleh Allah? Rasulullah menjawab, Hanya puasa Ramadhan, kecuali jika kamu hendak berpuasa sunnat.Orang tersebut bertanya lagi, Beritahukan kepadaku zakat apa yang harus aku bayarkan? Maka Rasulullah pun menerangkan kepadanya tentang syari’at islam. Akhirnya orang badui tersebut berkata, Demi Allah yang telah mengutusmu dengan kebenaran, sedikitpun aku tidak akan menambah ataupun mengurangi kewajiban yang telah difardhukan oleh Allah atas diriku. Rasulullah pun berkata, Beruntunglah jika ia benar atau akan dimasukkan kedalam surga jika benar ( HR. Muttafaqun Alaih).
Menurut Ijma kaum muslimin telah sepakat mewajibkan puasa pada bulan Ramadhan.
3. Beberapa Keutamaan Puasa
a. Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda : Puasa itu perisai. Apabila salah seorang dari kalian berpuasa, hendaklah dia tidak berkata keji dan membodohi diri. Jika ada seseorang memerangi atau mengumpatnya, maka hendaklah ia mengatakan: Sesungguhnya aku sedang berpuasa, dengan zat yang jiwaku berada ditanganNya, sesungguhnya bau mulut yang keluar dari orang yang berpuasa itu lebih harum disisi Allah daripada bau kasturi.Orang yang puasa itu meninggalkan makanan dan minumannya untuk Allah. Maka puasa itu untuk Allah dan Allah yang akan memberikan pahala karenanya, kebaikan itu dibalas dengan sepuluh kali lipatnya (HR.Bukhari).
b. Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: Apabila datang bulan Ramadhan
maka dibukalah pintu-pintu surga dan ditutup pintu-pintu neraka serta semua setan dibelenggu (HR.Muslim).
Al-Qadhi mengatakan : Dibukalah pintu surga maksudnya agar hambaNya senantiasa berbuat ta’at pada bulan Ramadhan yang mana kesempatan itu tidak terdapat pada bulan-bulan lainya seperti, syalat taraweh, dan amal kebaikan lainnya yang semua itu merupakan kunci untuk dapat masuk surga. Sedangkan diutupnya pintu neraka dan dibelenggunya setan berarti supaya manusia menghindari berbagai macam pelanggaran
c. Dari Abu Umamah, Rasulullah bersabda : Aku pernah mendatangi Rasulullah seraya berkata: Perintahkankanlah kepadaku suatu amalan yang dapat memasukkan aku kesurga. Beliau menjawab, hendaklah kamu berpuasa, karena puasa itu merupakan amalan yang tidk ada tandingannya. Kemudian aku mendatangi Beliau untuk kedua kalinya dan beliau berkata dengan nasihat yang sama.(HR. Ahmad, Nasa’i dan Al Hakim).
d. Dari Sahal bin Sa’ad, Rasulullah bersabda: Sesungguhnya surga itu mempunyai satu pintu Babu ArRayyan, pada hari kiamat nanti pintu itu akan bertanya, dimana orang-orang yang berpuasa ? Apabila yang terakhir dari mereka telah masuk, maka pintu itupun akan tertutup (HR. Muttafaqun Alaih).
e. Dari Abu Sa’id Al-khudri, Rasulullah bersabda: Tidaklah seorang hamba berpuasa pada suatu hari dijalan Allah, melainkan dengan hari itu Allah akan menjauhkan api neraka dari wajahnya selama tujuh puluh musim ( HR. Jama’ah kecuali Abu Dawud).
f. Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash, Rasulullah bersabda: Berpuasa dan membaca alQur’an akan memberikan safa’at kepada seseorang hamba pada hari kiamat kelak.Amalan puasanya akan berkata Ya Allah, aku telah melarangnya dari makanan, minum dan nafsu syahwat pada siang hari, sehingga ia telah menitipkan safa’at kepadaku. Amalan membaca Alqur’an berkata, Aku telah melarangnya tidur dimalam hari sehingga ia telah menitipkan safa’at kepadaku(HR.Ahmad, sanad shahih).
g. Dari Abu Hurairah Rasulullah bersabda : Barang siapa memberikan nafjah untuk dua istri dijalan Allah, maka ia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu surga: Wahai hamba Allah, kemarilah untuk menuju kenikmatan. Barangsiapa berasal dari golongan orang-orang yang senantiasa mendirikan salat, maka dia akan dipanggil dari pintu salat,yang berasal dari kalangan yang suka berjihad, maka akan dipanggil dari pintu jihad,demikian juga dengan golongan yang berpuasa akan dipanggil dari pintu Rayyan, yang suka bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah. Abu Bakar bertanya Demi ayah dan ibuku wahai Rasulullah apakah setiap hamba akan dipanggil dari pintu-pintu tersebut? Lalu mungkinkah seseorang dipanggil dari seluruh pintu tersebut? Beliau menjawab, Ya, ada dan aku berharap engkau wahai Abu Bakaryang termasuk salah seorang diantara mereka (HR.Bukhari).
h. Puasa mengajarkan kesabaran serta menambah keimanan, mengajarkan pengendalian diri dan tingkah laku yang baikdan membantu kesembuhan berbagai macam penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, maag.
Seperti sabda Rasul: Berpuasalah, niscaya engkau akan sehat (HR. Ibnu Adi dan Thabrani)
i. Puasa dapat menanamkan kasih sayang dan lemah lembut kepada fakir miskin serta mengajarkan sifat tolong menolong dan sensitivitas kepada orang-orang yang membutuhkan pertolongan.
4. Kewajiban Puasa Ramadhan Ditetapkan Melalui Ru’yah
Hal ini didasarkan pada hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Umar dimana Rasulullah bersabda : Janganlah berpuasa sehingga kalian melihat hilal, janganlah berbuka sehingga kalian melihat hilal ( pada bulan Syawal) dan janganlah berbuka sehingga kalian melihatnya. Jika kalian terhalangi oleh mendung, maka perkirakanlah hitungan pada bulan itu( HR.Muslim).
5. Hari - hari Disunatkannya Puasa
a. Hari Arafah yaitu tanggal 9 dan 10 Zulhijjah
Puasa pada hari Arafah dapat menghapuskan dosa selama 2 tahun, 1 tahun yang lalu dan 1 tahun yang akan datang (HR.Muslim).kecuali orang –orang yang sedang berada diarafah disunahkan bagi mereka berbuka atau tidak puasa , ini menurut mayoritas para ulama.
b. Pada hari Asyura’ yaitu bulan Muharram
Puasa pada bulan Muharram dapat menghapuskan dosa selama satu tahun sebelumnya .sesuai sabda Rasul: Aku memohon kepada Allah untuk menghapuskan dosa yang pernah aku perbuat pada satu tahun sebelumnya (HR.Muslim).
Ibnu Abbas menceritakan: Rasulullah memerintahkan puasa pada hari Asyura yaitu tanggal 10 Muharram(HR. Tirmizi).
c. Enam hari bulan Syawal
Sabda Rasul : Barang siapa berpuasa pada bulan Ramadhan, lalu dilanjutkan dengan puasa 6 hari pada bulan Syawal, maka nilainya seperti berpuasa sepanjang tahun (HR. Muslim, Abu Dawud, Tarmizi). Boleh dikerjakan berturut-turut, boleh berselang.
d. Limabelas hari pertama pada bulan Sya’ban
Dari Aisyah Ra, ia menceritakan: Aku tidak melihat Nabi saw meyempurnakan puasa satu bulan penuh, selain pada bulan Ramadhan. Dan aku tidak melihat beliau pada bulan-bulan yang lain berpuasa lebih banyak dari bulan Sya’ban (Muttafaqun Alaih).
e. Sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah
Sesuai sabda Rasul : Tidak ada hari dimana amal shalih didalamnya lebih dicintai oleh Allah dari pada 10 hari pertama Zulhijjah, para sahabat bertanya kepada Rasul, wahai Rasul, tidak juga jihad fisabilillah ? Beliau menjawab, Tidak juga jihad fisabilillah, kecuali seseorang yang berangkat dengan membawa jiwa dan hartanya, lalu kembali tanpa membawa sedikitpun dari keduannya (HR.Bukhari).
f. Berselang
Sesuai sabda Rasul: Berpuasalah satu hari dan berbukalah satu hari berikutnya. Yang demikian itu merupakan puasa nabi Dawud dan merupakan puasa yang baik. Kemudian aku berkata : Sesungguhnya aku mampu melakukan lebih dari itu,maka Nabi menjawab, tidak ada yang lebih baik dari itu ( Muttafaqun Alaih).
g. Senin Kamis
berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Usamah bin Zaid, dimana Rasulullah senantiasa berpuasa pada hari senin dan kamis karena amal perbuatan manusia diangkat menuju Allah pada hari senin dan kamis ( HR. Abu Dawud).
h. Pertengahan bulan Qamariyah (tanggal 13,14,15, setiap bulan Hijriah)
Dari Abu Hurairah : Rasulullah berpesan kepadaku tiga hal, yaitu berpuasa 3 hari pada setiap bulannya, mengerjakan 2 raka’at salat duha serta salat witir sebelum tidur ( Muttafaqun Alaih).
Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, Rasul bersabda : Berpuasalah setiap bulannya 3 hari , karena sesungguhnya kebaikan pada hari itu dihitung dengan 10 kelipatanya (HR.Muttafaqun Alaih).
6. Waktu Waktu Dimakruhkannya Berpuasa
a. Berpuasa 1 bulan penuh pada bulan Rajab, kalaupun ada yang hendak berpuasa pada bulan itu hendaklah berselang, karena bulan Rajab adalah bulan yang diagungkan oleh orang Jahiliyah.
b. Pada hari Jum’at saja, sesuai sabda Rasul: Sesungguhnya hari Jum’at itu merupakan hari raya bagi kalian, karena itu janganlah berpuasa, kecuali berpuasa juga sebelum dan sesudahnya (HR. Al-Bazzar).
c. Pada hari sabtu saja, juga makruh puasanya, kecuali diikuti sebelum dan sesudahnya. Sesuai sabd aRasul: Janganlah kalian berpuasa pada hari sabtu, kecuali yang diwajibkan atas kalian (HR. Tirmizi).
d. Makruh puasa pada hari yang diragukan, yaitu hari ke30 bulan Sya’ban,sesuai sabda Rasul: Barangsiapa berpuasa pada hari yang diragukan, maka ia telah menentang Nabi Muhammad ( HR.Bukhari).
e. Mengkhususkan puasa pada tahun baru dan hari besar orang kafir adalah makruh, karena merupakan hari yang sangat diagungkan oleh orang kafir.
f. Puasa wishal, yaitu puasa selama 2 atau 3 hari tanpa berbuka hukumnya makruh, sabda Rasul: Rasulullah pernah puasa wishal pada bulan Ramadan, lalu diikuti oleh para sahabat, setelah itu beliau melarang, dan para sahabat bertanya, bukankah engkau melakukannya ? dan Beliau menjawab, sesungguhnya aku tidak seperti kalian, aku ini makan dan juga minum (Muttafaqun Alaih).
g. Puasa dahr, yaitu puasa yang dilakukan 1 tahun penuh.
Sabda Rasul : Tidak dianggap berpuasa bagi orang yang berpuasa selamanya. (HR. Muslim).
h. Janganlah seorang istri berpuasa, ketika suami berada disisinya, melainkan dengan izin suami, kecuali puasa bulan Ramadan (Muttafaqun Alaih).
i. Puasa 2 hari terakhir bulan sa’ban makruh, sesuai sabda Rasul: Janganlah salah seorang diantara kalian mendahului Ramadan dengan puasa 1 atau 2 hari , kecuali bagi orang yang terbiasa melakukan puasa, maka boleh baginya berpuasa ( Muttafaqun Alaih). Kecuali membayar hutang puasa, karena khawatir tidak bisa melakukannya dilain waktu.
7. Waktu –waktu yang diharamkan Puasa
a. Pada hari Idul Fitri dan Idul Adha baik itu untuk mengqada, membayar kafarat atau puasa sunat.
b. Pada hari Tasyriq yaitu 11,12, 13 Zulhijjah, sesuai sabda rasul: Hari tasyriq adalah hari untuk makan dan minum dan berzikir kepada Allah ( HR.Muslim).
c. Dibolehkan berbuka bagi wanita yang sakit.
Sesuai firman Allah Albaqarah 184 : Barang siapa diantara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan, lalu berbuka, maka wajiblah baginya mengganti puasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari yang lain.
d. Berbukanya seorang wanita yang berpuasa sunat, hal ini sesuai hadis dari Abu Said al Khudri : Aku pernah membuatkan makanan untuk Rasulullah ketika beliau datang bersama para sahabatnya kerumah. Pada saat makanan
dihidangkan, seorang sahabat berkata , aku sedang puasa , lalu Rasulullah berkata, saudara kalian ini sudah mengundang dan akan menjamu kalian, karenanya batalkan saja puasamu dan puasalah pada hari lain untuk menggantinya jika engkau mau ( HR. Baihaqi)
8. Sunnat-Sunnat Puasa
a. Menyegerakan berbuka, sesuai hadis ; Manusia senantiasa dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka puasa (Muttafaqun Alaih).Disunatkan untuk berbuka dengan kurma, karena kurma dapat mempertajam pandangan, jika tidak ada boleh dengan air.
b. Sahur, sesuai hadis Rasulullah, makan sahurlah, karena sesungguhnya makan sahur itu mengandung berkah ( muttafaqun Alaih). Makan sahur hendaklah diakhirkan sampai mendekati fajar (subuh) hal ini dapat meringankan dalam berpuasa.
c. Berdoa ketika berbuka, karena orang yang berpuasa sehingga berbuka doanya tidak akan ditolak, sesuai sabda Rasul: Ada 3 golongan yang doanya tidak ditolak yaitu orang yang berpuasa sehingga berbuka, imam yang adil dan orang yang dizalimi ( HR. Tarmizi).
9. Puasa Bagi Orang Lanjut Usia
Bagi yang sudah lanjut usia dan tidak mampu untuk mengerjakan puasa, maka ia boleh berbuka, tapi harus diganti dengan memberi makan fakir miskin satu hari dengan satu mud dan tidak perlu mengqada puasanya.
10. Diperbolehkan Berbuka Bagi Musafir (orang dalam perjalanan )
Dalam Surat Albaqarah 184 : Barang siapa diantara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan lalu berbuka, maka wajib baginya berpuasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari yang lain.
Tapi jika tetap berpuasa diperjalanan, maka dapat tambahan pahala.
11. Puasa Bagi Wanita Hamil dan Menyusui
Sebagian ulama mengatakan, wanita hamil dan menyusui boleh berbuka, tapi harus menggantinya pada hari yang lain atau memberikan makan pada orang miskin (fidyah). Sesuai sabda Rasul : Sesungguhnya Allah telah memaafkan setengah nilai salat dari para musafir serta memberikan kemurahan bagi wanita hamil dan menyusui, Demi Allah, Rasulullah telah mengatakan keduanya, salah satu atau keduanya (HR. An-Nasai & Tarmizi).
12. Yang Membatalkan Puasa dan Yang Mewajibkan Kafarat
a. Orang yang sengaja makan dan minum siang hari, puasanya jadi batal dan harus mangqada serta harus bayar kafarat (denda ), kecuali dalam keadaan lupa.
b. Muntah dengan sengaja, sesuai hadis Rasulullah : Barang siapa terpaksa muntah, maka tidak ada kewajiban baginya mengganti puasa, tapi barang siapa yang memaksakan diri untuk muntah, maka hendaklah dia mengqada puasanya ( HR. Ahmad, Abu Dawud, Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Daruquthni dan Al-Hakim).
c. Mamandang orang laki-laki dengan nafsu birahi atau mengingat-ingat hubungan badan, puasanya batal dan harus mengqadanya.
d. Haid dan nifas , puasanya jadi batal. Sedangkan keluarnya istihadah tidak membatalkan puasa.
e. Jika seorang suami menyetubuhi istri tidak dengan persangkaan bahwa waktu magrib telah masuk atau mengira fajar belum tiba, maka keduanya tidak diwajibkan bayar kafarat, menurut mayoritas ulama mereka harus mengqadanya.
f. Jika wanita muslimah berniat untuk berbuka, sedang ia dalam keadaan berpuasa, maka puasanya jadi batal, karena niat adalah salah satu sarat sahnya puasa.
13. Hal hal Yang Boleh Dilakukan oleh Wanita Yang Puasa
a. Membasahi seluruh badan dengan air atau mandi.
b. Meneteskan obat mata dan memakai celak.
c. Mencium dan mendapat ciuman dari suami selama ciuman itu tidak menggerakan nafsu sahwat.
d. Suntik, baik pada kulit maupun urat.
e. Berkumur dan memasukkan air kehidung, keduanya tidak membatalkan puasa, tapi dimakruhkan melakukannya dengan berlebihan.
f. Diperbolehkan mencicipi makanan melalui ujung lidah, tapi haru hati-hati jangan sampai masuk kerongga mulut.
14. Jika Tidak Berniat Malam Hari Sebelum Puasa
Diperbolehkan berpuasa, meskipun tidak diniati sejak malam harinya, ketika waktu pagi tiba ( fajar ) ia boleh puasa dan jika berkehendak boleh berbuka.
15. Waktu Yang Meninggal dan Memiliki Hutang Puasa
Bila seseorang yang telah meninggal dan masih mempunyai hutang puasa, boleh digantikan oleh walinya, sesuai hadis Rasul : Barang siapa yang meninggal dunia dalam keadaan meninggalkan kewajiban qadha puasa, maka hendaklah walinya berpuasa untuk menggantikannya ( HR. Bukhari )
16. Kafarat
Orang yang berbuka siang hari pada bulan Ramadan, maka hanya berkewajiban mengqadhanya saja. Sedangkan bila seseorang yang membatalkan puasa karena berhubungan badan disiang hari pada bulan Ramadan, maka harus membebaskan budak yang beriman, atau berpuasa selama 2 bulan berturut-turut, atau memberikan makan 60 orang miskin, setiap orangnya mendapat 1 mud gandum atau kurma ( makanan poko yang mengenyangkan) sesuai dengan kemampuan.
17. Malam Lailatul Qadar
a. Keutamaan lailatul qadar
Amal perbuatan pada malam ini lebih baik daripada amalan seribu bulan yang dikerjakan tidak pada malam lailatul qadar. Dalam surat AlQadar 1-3 :
Sesungguhnya Kami telah menurunkan AlQuran pada malam kemuliaan, Tahukan kamu apa malam kemuliaan itu ? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
b. Waktu malam lailatul qadar
yaitu pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadan, tepatnya pada malam-malam ganjil dari bulan-bulan tersebut, seperti bulan 21, 23, 25, 27, 29. Diriwayatkan juga bahwa malam lailatul qadar adalah bulan yang sangat terangdan penuh cahaya, malam yang tenang dan tidak memancarkan panas yang menyengatdan tidak juga dingin menggigil dimana Allah SWT telah menyingkapkan bagi sebagian orang didalam tidurnya.
c. Bangun dan berdoa pada malam lailatul qadar.
Disunatkan untuk bersungguh-sungguh dalam berdoa pada malam lailatul qadar ini. Sesuai Sabda Rasulullah : Barang siapa bangun pada malam lailatul qadar karena dorongan iman dan mengharapkan pahala, maka diberikan ampunan baginya atas dosa-dosanya yang telah lalu.
Ringkasan dari fiqih wanita edisi lengkap karangan Syaikh Kamil Muhammad Uwaidah
BAB PUASA
1. Definisi Puasa
Puasa berarti menahan, menurut syari’at puasa berarti menahan diri secara khusus dan dalam waktu tertentu serta dengan syarat-syarat tertentu pula. Menahan diri dari makan, minum, berhubungan badan serta menahan syahwat dari terbit fajar sampai terbenam matahari.
2. Kewajiban Puasa Ramadhan
Menurut Al-Qur’an, Hadits dan Ijma, puasa merupakan ibadah yang diwajibkan bagi muslimah yang berakal sehat dan telah baligh.
Qur’an Albaqarah 183 yang artinya : Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan atas orang –orang sebelum kalian.
Hadits dari Thalbah bin Ubaidillah menceritakan: Ada seorang badui datang kepada Rasulullah dengan rambut yang kusut seraya bertanya: Wahai Rasulullah, beritahukan kepadaku shalat apa saja yang diwajibkan oleh Allah? Rasulullah menjawab : Hanya shalat lima waktu, kecuali jika kamu hendak menambahkannya dengan shalat sunnat. Orang itu bertanya kembali, beritahukan pula kepadaku puasa apa yang diwajibkan oleh Allah? Rasulullah menjawab, Hanya puasa Ramadhan, kecuali jika kamu hendak berpuasa sunnat.Orang tersebut bertanya lagi, Beritahukan kepadaku zakat apa yang harus aku bayarkan? Maka Rasulullah pun menerangkan kepadanya tentang syari’at islam. Akhirnya orang badui tersebut berkata, Demi Allah yang telah mengutusmu dengan kebenaran, sedikitpun aku tidak akan menambah ataupun mengurangi kewajiban yang telah difardhukan oleh Allah atas diriku. Rasulullah pun berkata, Beruntunglah jika ia benar atau akan dimasukkan kedalam surga jika benar ( HR. Muttafaqun Alaih).
Menurut Ijma kaum muslimin telah sepakat mewajibkan puasa pada bulan Ramadhan.
3. Beberapa Keutamaan Puasa
a. Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda : Puasa itu perisai. Apabila salah seorang dari kalian berpuasa, hendaklah dia tidak berkata keji dan membodohi diri. Jika ada seseorang memerangi atau mengumpatnya, maka hendaklah ia mengatakan: Sesungguhnya aku sedang berpuasa, dengan zat yang jiwaku berada ditanganNya, sesungguhnya bau mulut yang keluar dari orang yang berpuasa itu lebih harum disisi Allah daripada bau kasturi.Orang yang puasa itu meninggalkan makanan dan minumannya untuk Allah. Maka puasa itu untuk Allah dan Allah yang akan memberikan pahala karenanya, kebaikan itu dibalas dengan sepuluh kali lipatnya (HR.Bukhari).
b. Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: Apabila datang bulan Ramadhan
maka dibukalah pintu-pintu surga dan ditutup pintu-pintu neraka serta semua setan dibelenggu (HR.Muslim).
Al-Qadhi mengatakan : Dibukalah pintu surga maksudnya agar hambaNya senantiasa berbuat ta’at pada bulan Ramadhan yang mana kesempatan itu tidak terdapat pada bulan-bulan lainya seperti, syalat taraweh, dan amal kebaikan lainnya yang semua itu merupakan kunci untuk dapat masuk surga. Sedangkan diutupnya pintu neraka dan dibelenggunya setan berarti supaya manusia menghindari berbagai macam pelanggaran
c. Dari Abu Umamah, Rasulullah bersabda : Aku pernah mendatangi Rasulullah seraya berkata: Perintahkankanlah kepadaku suatu amalan yang dapat memasukkan aku kesurga. Beliau menjawab, hendaklah kamu berpuasa, karena puasa itu merupakan amalan yang tidk ada tandingannya. Kemudian aku mendatangi Beliau untuk kedua kalinya dan beliau berkata dengan nasihat yang sama.(HR. Ahmad, Nasa’i dan Al Hakim).
d. Dari Sahal bin Sa’ad, Rasulullah bersabda: Sesungguhnya surga itu mempunyai satu pintu Babu ArRayyan, pada hari kiamat nanti pintu itu akan bertanya, dimana orang-orang yang berpuasa ? Apabila yang terakhir dari mereka telah masuk, maka pintu itupun akan tertutup (HR. Muttafaqun Alaih).
e. Dari Abu Sa’id Al-khudri, Rasulullah bersabda: Tidaklah seorang hamba berpuasa pada suatu hari dijalan Allah, melainkan dengan hari itu Allah akan menjauhkan api neraka dari wajahnya selama tujuh puluh musim ( HR. Jama’ah kecuali Abu Dawud).
f. Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash, Rasulullah bersabda: Berpuasa dan membaca alQur’an akan memberikan safa’at kepada seseorang hamba pada hari kiamat kelak.Amalan puasanya akan berkata Ya Allah, aku telah melarangnya dari makanan, minum dan nafsu syahwat pada siang hari, sehingga ia telah menitipkan safa’at kepadaku. Amalan membaca Alqur’an berkata, Aku telah melarangnya tidur dimalam hari sehingga ia telah menitipkan safa’at kepadaku(HR.Ahmad, sanad shahih).
g. Dari Abu Hurairah Rasulullah bersabda : Barang siapa memberikan nafjah untuk dua istri dijalan Allah, maka ia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu surga: Wahai hamba Allah, kemarilah untuk menuju kenikmatan. Barangsiapa berasal dari golongan orang-orang yang senantiasa mendirikan salat, maka dia akan dipanggil dari pintu salat,yang berasal dari kalangan yang suka berjihad, maka akan dipanggil dari pintu jihad,demikian juga dengan golongan yang berpuasa akan dipanggil dari pintu Rayyan, yang suka bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah. Abu Bakar bertanya Demi ayah dan ibuku wahai Rasulullah apakah setiap hamba akan dipanggil dari pintu-pintu tersebut? Lalu mungkinkah seseorang dipanggil dari seluruh pintu tersebut? Beliau menjawab, Ya, ada dan aku berharap engkau wahai Abu Bakaryang termasuk salah seorang diantara mereka (HR.Bukhari).
h. Puasa mengajarkan kesabaran serta menambah keimanan, mengajarkan pengendalian diri dan tingkah laku yang baikdan membantu kesembuhan berbagai macam penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, maag.
Seperti sabda Rasul: Berpuasalah, niscaya engkau akan sehat (HR. Ibnu Adi dan Thabrani)
i. Puasa dapat menanamkan kasih sayang dan lemah lembut kepada fakir miskin serta mengajarkan sifat tolong menolong dan sensitivitas kepada orang-orang yang membutuhkan pertolongan.
4. Kewajiban Puasa Ramadhan Ditetapkan Melalui Ru’yah
Hal ini didasarkan pada hadis yang diriwayatkan dari Ibnu Umar dimana Rasulullah bersabda : Janganlah berpuasa sehingga kalian melihat hilal, janganlah berbuka sehingga kalian melihat hilal ( pada bulan Syawal) dan janganlah berbuka sehingga kalian melihatnya. Jika kalian terhalangi oleh mendung, maka perkirakanlah hitungan pada bulan itu( HR.Muslim).
5. Hari - hari Disunatkannya Puasa
a. Hari Arafah yaitu tanggal 9 dan 10 Zulhijjah
Puasa pada hari Arafah dapat menghapuskan dosa selama 2 tahun, 1 tahun yang lalu dan 1 tahun yang akan datang (HR.Muslim).kecuali orang –orang yang sedang berada diarafah disunahkan bagi mereka berbuka atau tidak puasa , ini menurut mayoritas para ulama.
b. Pada hari Asyura’ yaitu bulan Muharram
Puasa pada bulan Muharram dapat menghapuskan dosa selama satu tahun sebelumnya .sesuai sabda Rasul: Aku memohon kepada Allah untuk menghapuskan dosa yang pernah aku perbuat pada satu tahun sebelumnya (HR.Muslim).
Ibnu Abbas menceritakan: Rasulullah memerintahkan puasa pada hari Asyura yaitu tanggal 10 Muharram(HR. Tirmizi).
c. Enam hari bulan Syawal
Sabda Rasul : Barang siapa berpuasa pada bulan Ramadhan, lalu dilanjutkan dengan puasa 6 hari pada bulan Syawal, maka nilainya seperti berpuasa sepanjang tahun (HR. Muslim, Abu Dawud, Tarmizi). Boleh dikerjakan berturut-turut, boleh berselang.
d. Limabelas hari pertama pada bulan Sya’ban
Dari Aisyah Ra, ia menceritakan: Aku tidak melihat Nabi saw meyempurnakan puasa satu bulan penuh, selain pada bulan Ramadhan. Dan aku tidak melihat beliau pada bulan-bulan yang lain berpuasa lebih banyak dari bulan Sya’ban (Muttafaqun Alaih).
e. Sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah
Sesuai sabda Rasul : Tidak ada hari dimana amal shalih didalamnya lebih dicintai oleh Allah dari pada 10 hari pertama Zulhijjah, para sahabat bertanya kepada Rasul, wahai Rasul, tidak juga jihad fisabilillah ? Beliau menjawab, Tidak juga jihad fisabilillah, kecuali seseorang yang berangkat dengan membawa jiwa dan hartanya, lalu kembali tanpa membawa sedikitpun dari keduannya (HR.Bukhari).
f. Berselang
Sesuai sabda Rasul: Berpuasalah satu hari dan berbukalah satu hari berikutnya. Yang demikian itu merupakan puasa nabi Dawud dan merupakan puasa yang baik. Kemudian aku berkata : Sesungguhnya aku mampu melakukan lebih dari itu,maka Nabi menjawab, tidak ada yang lebih baik dari itu ( Muttafaqun Alaih).
g. Senin Kamis
berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Usamah bin Zaid, dimana Rasulullah senantiasa berpuasa pada hari senin dan kamis karena amal perbuatan manusia diangkat menuju Allah pada hari senin dan kamis ( HR. Abu Dawud).
h. Pertengahan bulan Qamariyah (tanggal 13,14,15, setiap bulan Hijriah)
Dari Abu Hurairah : Rasulullah berpesan kepadaku tiga hal, yaitu berpuasa 3 hari pada setiap bulannya, mengerjakan 2 raka’at salat duha serta salat witir sebelum tidur ( Muttafaqun Alaih).
Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash, Rasul bersabda : Berpuasalah setiap bulannya 3 hari , karena sesungguhnya kebaikan pada hari itu dihitung dengan 10 kelipatanya (HR.Muttafaqun Alaih).
6. Waktu Waktu Dimakruhkannya Berpuasa
a. Berpuasa 1 bulan penuh pada bulan Rajab, kalaupun ada yang hendak berpuasa pada bulan itu hendaklah berselang, karena bulan Rajab adalah bulan yang diagungkan oleh orang Jahiliyah.
b. Pada hari Jum’at saja, sesuai sabda Rasul: Sesungguhnya hari Jum’at itu merupakan hari raya bagi kalian, karena itu janganlah berpuasa, kecuali berpuasa juga sebelum dan sesudahnya (HR. Al-Bazzar).
c. Pada hari sabtu saja, juga makruh puasanya, kecuali diikuti sebelum dan sesudahnya. Sesuai sabd aRasul: Janganlah kalian berpuasa pada hari sabtu, kecuali yang diwajibkan atas kalian (HR. Tirmizi).
d. Makruh puasa pada hari yang diragukan, yaitu hari ke30 bulan Sya’ban,sesuai sabda Rasul: Barangsiapa berpuasa pada hari yang diragukan, maka ia telah menentang Nabi Muhammad ( HR.Bukhari).
e. Mengkhususkan puasa pada tahun baru dan hari besar orang kafir adalah makruh, karena merupakan hari yang sangat diagungkan oleh orang kafir.
f. Puasa wishal, yaitu puasa selama 2 atau 3 hari tanpa berbuka hukumnya makruh, sabda Rasul: Rasulullah pernah puasa wishal pada bulan Ramadan, lalu diikuti oleh para sahabat, setelah itu beliau melarang, dan para sahabat bertanya, bukankah engkau melakukannya ? dan Beliau menjawab, sesungguhnya aku tidak seperti kalian, aku ini makan dan juga minum (Muttafaqun Alaih).
g. Puasa dahr, yaitu puasa yang dilakukan 1 tahun penuh.
Sabda Rasul : Tidak dianggap berpuasa bagi orang yang berpuasa selamanya. (HR. Muslim).
h. Janganlah seorang istri berpuasa, ketika suami berada disisinya, melainkan dengan izin suami, kecuali puasa bulan Ramadan (Muttafaqun Alaih).
i. Puasa 2 hari terakhir bulan sa’ban makruh, sesuai sabda Rasul: Janganlah salah seorang diantara kalian mendahului Ramadan dengan puasa 1 atau 2 hari , kecuali bagi orang yang terbiasa melakukan puasa, maka boleh baginya berpuasa ( Muttafaqun Alaih). Kecuali membayar hutang puasa, karena khawatir tidak bisa melakukannya dilain waktu.
7. Waktu –waktu yang diharamkan Puasa
a. Pada hari Idul Fitri dan Idul Adha baik itu untuk mengqada, membayar kafarat atau puasa sunat.
b. Pada hari Tasyriq yaitu 11,12, 13 Zulhijjah, sesuai sabda rasul: Hari tasyriq adalah hari untuk makan dan minum dan berzikir kepada Allah ( HR.Muslim).
c. Dibolehkan berbuka bagi wanita yang sakit.
Sesuai firman Allah Albaqarah 184 : Barang siapa diantara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan, lalu berbuka, maka wajiblah baginya mengganti puasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari yang lain.
d. Berbukanya seorang wanita yang berpuasa sunat, hal ini sesuai hadis dari Abu Said al Khudri : Aku pernah membuatkan makanan untuk Rasulullah ketika beliau datang bersama para sahabatnya kerumah. Pada saat makanan
dihidangkan, seorang sahabat berkata , aku sedang puasa , lalu Rasulullah berkata, saudara kalian ini sudah mengundang dan akan menjamu kalian, karenanya batalkan saja puasamu dan puasalah pada hari lain untuk menggantinya jika engkau mau ( HR. Baihaqi)
8. Sunnat-Sunnat Puasa
a. Menyegerakan berbuka, sesuai hadis ; Manusia senantiasa dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka puasa (Muttafaqun Alaih).Disunatkan untuk berbuka dengan kurma, karena kurma dapat mempertajam pandangan, jika tidak ada boleh dengan air.
b. Sahur, sesuai hadis Rasulullah, makan sahurlah, karena sesungguhnya makan sahur itu mengandung berkah ( muttafaqun Alaih). Makan sahur hendaklah diakhirkan sampai mendekati fajar (subuh) hal ini dapat meringankan dalam berpuasa.
c. Berdoa ketika berbuka, karena orang yang berpuasa sehingga berbuka doanya tidak akan ditolak, sesuai sabda Rasul: Ada 3 golongan yang doanya tidak ditolak yaitu orang yang berpuasa sehingga berbuka, imam yang adil dan orang yang dizalimi ( HR. Tarmizi).
9. Puasa Bagi Orang Lanjut Usia
Bagi yang sudah lanjut usia dan tidak mampu untuk mengerjakan puasa, maka ia boleh berbuka, tapi harus diganti dengan memberi makan fakir miskin satu hari dengan satu mud dan tidak perlu mengqada puasanya.
10. Diperbolehkan Berbuka Bagi Musafir (orang dalam perjalanan )
Dalam Surat Albaqarah 184 : Barang siapa diantara kalian ada yang sakit atau dalam perjalanan lalu berbuka, maka wajib baginya berpuasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari yang lain.
Tapi jika tetap berpuasa diperjalanan, maka dapat tambahan pahala.
11. Puasa Bagi Wanita Hamil dan Menyusui
Sebagian ulama mengatakan, wanita hamil dan menyusui boleh berbuka, tapi harus menggantinya pada hari yang lain atau memberikan makan pada orang miskin (fidyah). Sesuai sabda Rasul : Sesungguhnya Allah telah memaafkan setengah nilai salat dari para musafir serta memberikan kemurahan bagi wanita hamil dan menyusui, Demi Allah, Rasulullah telah mengatakan keduanya, salah satu atau keduanya (HR. An-Nasai & Tarmizi).
12. Yang Membatalkan Puasa dan Yang Mewajibkan Kafarat
a. Orang yang sengaja makan dan minum siang hari, puasanya jadi batal dan harus mangqada serta harus bayar kafarat (denda ), kecuali dalam keadaan lupa.
b. Muntah dengan sengaja, sesuai hadis Rasulullah : Barang siapa terpaksa muntah, maka tidak ada kewajiban baginya mengganti puasa, tapi barang siapa yang memaksakan diri untuk muntah, maka hendaklah dia mengqada puasanya ( HR. Ahmad, Abu Dawud, Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Daruquthni dan Al-Hakim).
c. Mamandang orang laki-laki dengan nafsu birahi atau mengingat-ingat hubungan badan, puasanya batal dan harus mengqadanya.
d. Haid dan nifas , puasanya jadi batal. Sedangkan keluarnya istihadah tidak membatalkan puasa.
e. Jika seorang suami menyetubuhi istri tidak dengan persangkaan bahwa waktu magrib telah masuk atau mengira fajar belum tiba, maka keduanya tidak diwajibkan bayar kafarat, menurut mayoritas ulama mereka harus mengqadanya.
f. Jika wanita muslimah berniat untuk berbuka, sedang ia dalam keadaan berpuasa, maka puasanya jadi batal, karena niat adalah salah satu sarat sahnya puasa.
13. Hal hal Yang Boleh Dilakukan oleh Wanita Yang Puasa
a. Membasahi seluruh badan dengan air atau mandi.
b. Meneteskan obat mata dan memakai celak.
c. Mencium dan mendapat ciuman dari suami selama ciuman itu tidak menggerakan nafsu sahwat.
d. Suntik, baik pada kulit maupun urat.
e. Berkumur dan memasukkan air kehidung, keduanya tidak membatalkan puasa, tapi dimakruhkan melakukannya dengan berlebihan.
f. Diperbolehkan mencicipi makanan melalui ujung lidah, tapi haru hati-hati jangan sampai masuk kerongga mulut.
14. Jika Tidak Berniat Malam Hari Sebelum Puasa
Diperbolehkan berpuasa, meskipun tidak diniati sejak malam harinya, ketika waktu pagi tiba ( fajar ) ia boleh puasa dan jika berkehendak boleh berbuka.
15. Waktu Yang Meninggal dan Memiliki Hutang Puasa
Bila seseorang yang telah meninggal dan masih mempunyai hutang puasa, boleh digantikan oleh walinya, sesuai hadis Rasul : Barang siapa yang meninggal dunia dalam keadaan meninggalkan kewajiban qadha puasa, maka hendaklah walinya berpuasa untuk menggantikannya ( HR. Bukhari )
16. Kafarat
Orang yang berbuka siang hari pada bulan Ramadan, maka hanya berkewajiban mengqadhanya saja. Sedangkan bila seseorang yang membatalkan puasa karena berhubungan badan disiang hari pada bulan Ramadan, maka harus membebaskan budak yang beriman, atau berpuasa selama 2 bulan berturut-turut, atau memberikan makan 60 orang miskin, setiap orangnya mendapat 1 mud gandum atau kurma ( makanan poko yang mengenyangkan) sesuai dengan kemampuan.
17. Malam Lailatul Qadar
a. Keutamaan lailatul qadar
Amal perbuatan pada malam ini lebih baik daripada amalan seribu bulan yang dikerjakan tidak pada malam lailatul qadar. Dalam surat AlQadar 1-3 :
Sesungguhnya Kami telah menurunkan AlQuran pada malam kemuliaan, Tahukan kamu apa malam kemuliaan itu ? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.
b. Waktu malam lailatul qadar
yaitu pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadan, tepatnya pada malam-malam ganjil dari bulan-bulan tersebut, seperti bulan 21, 23, 25, 27, 29. Diriwayatkan juga bahwa malam lailatul qadar adalah bulan yang sangat terangdan penuh cahaya, malam yang tenang dan tidak memancarkan panas yang menyengatdan tidak juga dingin menggigil dimana Allah SWT telah menyingkapkan bagi sebagian orang didalam tidurnya.
c. Bangun dan berdoa pada malam lailatul qadar.
Disunatkan untuk bersungguh-sungguh dalam berdoa pada malam lailatul qadar ini. Sesuai Sabda Rasulullah : Barang siapa bangun pada malam lailatul qadar karena dorongan iman dan mengharapkan pahala, maka diberikan ampunan baginya atas dosa-dosanya yang telah lalu.
Ringkasan dari fiqih wanita edisi lengkap karangan Syaikh Kamil Muhammad Uwaidah
Asas Feqh Puasa
Niat Puasa:
Rukun Puasa:
1. Niat: Malam hari
bagi puasa Ramadan dan puasa wajib seperti puasa nazar, kafarah dan
qada’ ..Adapun puasa sunat boleh berniat sebelum gelincir matahari
asalkan belum melakukan perkara-perkara membatalkan puasa.
2. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
Syarat Wajib Puasa:
1. Orang islam:Non muslim tak wajib puasa
2. Sudah Baligh:Kanak-kanak tidak wajib puasa
3. Berfikiran waras:Orang gila tidak wajib puasa
4. Mampu berpuasa:Orang
sakit\uzur yang penyakit atau keuzuran tersebut menghalang mereka dari
berpuasa,maka mereka tidak wajib untuk berpuasa.Dalam erti kata yang
lain,orang yang ditimpa penyakit yang merbahaya atau orang tua yang
lemah tidak wajib berpuasa.
5. Bermukim – orang yang dalam perjalanan (bermusafir) lebih dari dua marhalah tidak diwajibkan berpuasa,tetapi wajib qada..
Syarat Sah Puasa:
1. Islam : TidaK sah orang kafir atau murtad
2. Berakal dan Mumayyiz: Tidak sah puasa orang gila dan pengsan sepanjang hari
3. Suci daripada haid&nifas : Tidak sah puasa perempuan haid dan nifas
3. Niat sebelum terbit
fajar:Tidak sah orang yang tidak berniat pada waktu malam(sebelum masuk
waktu subuh)..Adapun puasa sunat harus niat sebelum gelincir matahari
dgn syarat selepas subuh tidak melakukan sesuatu yang
membatalkan puasa..Bagi puasa Ramadhan eloklah malam pertamanya diniatkan puasa 1 bulan(ikut mazhab lain)namun wajib juga niat pada setiap malam..tujuan niat sebulan sebagai ihtiyati(berjaga-jaga)kalau-kalau dalam 1 malam kita terlupa untuk berniat..
membatalkan puasa..Bagi puasa Ramadhan eloklah malam pertamanya diniatkan puasa 1 bulan(ikut mazhab lain)namun wajib juga niat pada setiap malam..tujuan niat sebulan sebagai ihtiyati(berjaga-jaga)kalau-kalau dalam 1 malam kita terlupa untuk berniat..
4. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa:Tidak sah jika melakukan perkara-perkara membatalkan puasa.
5. Berpuasa pada hari
yang diharuskan : Tidak sah dan haram berpuasa pada hari yang dilarang
iaitu Id al-Fitr,id adha,Hari Tasyriq dan hari syak.
Perkara-Perkara Yang Membatalkan Puasa:
1. Makan dan minum dengan sengaja (ijmak ulama) berdalilkan ayat Allah yang bermaksud:
“…maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu,dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam) iaitu waktu fajar.Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)…”.
(al-Baqarah; 187)
Demikianlah juga menghisap rokok dan yang seumpamanya,batallah puasa.
2. Bersetubuh dengan isteri pada pada siang hari bulan Ramadhan walaupun tanpa keluar mani (ijmak ulama) dengan sengaja.
Siapa yang bersetubuh disiang ramadhan maka puasanya (suami&isteri) batal, wajib qada’ dan suami wajib membayar kifarah.
Kifarahnya ialah:
1. Merdekakan seorang hamba yang beriman ataupun
2. Berpuasa dua bulan berturut-turut ataupun
3. Memberi makan sebanyak 60 cupak beras ataupun seumpamanya kepada 6o orang miskin.
4. Muntah dengan sengaja walaupun sedikit (berdasarkan pandangan Imam Malik dan Syafi’ie) berdalilkan hadis Nabi s.a.w.: “Sesiapa
yang terpaksa muntah,maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib
mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah,maka (batallah puasanya dan)
ia wajib mengqadhanya”
(HR Imam Abu Daud,Tirmizi,an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.).
5. Kedatangan haid dan
nifas (ijmak ulama) wanita apabila kedatangan haid atau nifas,maka
batallah puasanya dengan sendirinya.Demikian juga wiladah..Kemudian
wajib ia menggantikan puasanya pada hari-hari lain di luar Ramadhan..
6. Mengeluarkan air
mani dengan perbuatan secara lansung yang disengajakan seperti mengeluar
dengan tangan (sama ada tangan sendiri atau tangan isteri),bercium atau
berpelukan dengan isteri dan sebagainya..Adapun jika keluar mani kerana
melihat atau berfikir/khayal,tidaklah membatalkan puasa kerana ia
seumpama mimpi..Namun begitu perbuatan tersebut adalah makruh.Begitu
juga,jika yang keluar adalah air mazi,tidaklah membatalkan puasa…
7. Memasukkan sesuatu
bukan makanan melalui saluran terbuka yang menyampai ke rongga
perut..Maksudnya memasukkan melalui mulut atau hidung..Perkara ini
membatalkan puasa mengikut mazhab Syafi’ie,Malik dan jumhur ulama dengan
mengkiaskannya kepada makanan dan minuman.
8. Memasukkan ubat
melalui lubang dubur,membatalkan puasa mengikut jumhur ulama(termasuk
mazhab syafie)kecuali Imam Malik (mengikut satu pandangannya) dan Imam
Daud..
9. Menitikkan air atau
ubat ke dalam lubang telinga dan lubang kencing membatalkan puasa
menurut Imam Syafi’ie..Begitu juga,menyedut ubat melalui hidung..
10. Pengsan sepanjang
hari akan membatalkan puasa dengan disepakati sekelian ulama..Adapun
tidur sepanjang hari tidak membatalkan puasa dengan ijmak juga.
11. Gila :Jika
seseorang itu menjadi gila walaupun sebentar,batallah puasanya kerana ia
telah hilang darinya kelayakan untuk beribadah.
12. Berbuka puasa dalam keadaan syak sama ada sudah terbenam matahari ataupun belum.
13. Murtad.
Sunnah Yang Mudah Dilakukan Tapi Jarang Dibuat
Ramai yang berat untuk melakukan sunnah-sunnah seperti solat berjemaah di masjid,witir,bangun malam bertahajud,solat dhuha dan puasa sunat isnin khamis secara konsistan.Semua amalan- amalan sunat ini sabit dari hadis-hadis sohih tentang kelebihan dan ganjaran besar beramal dengannya..
Jika sunnah-sunnah Nabi seperti yang disebutkan tadi susah untuk kita lakukan secara istiqamah,mengapa sunnah yang mudah untuk dilakukan masih kita tinggalkan sedangkan pahala dan kelebihan yang ditawarkan tidak kalah seperti beramal dengan sunnah-sunnah besar seperti yang dibsebutkan tadi.Sunnah mudah tapi jarang dilakukan orang yang saya maksudkan disini ialah sunnah berdoa selepas mengambil wuduk.
Doa dan kelebihannya adalah seperti berikut:-
أَشْهدُ أَنْ لا إِله إِلاَّ اللَّه وحْدَه لا شَريكَ لهُ، وأَشْهدُ أَنَّ مُحمَّدًا عبْدُهُ وَرسُولُه
Asy hadu alla ilaha illallahu wahdahu la syarikalah,wa asy hadu anna muhammadan ‘abduhu warasuluh
Maksudnya: “Aku Bersaksi bahawa Tiada Tuhan Kecuali Allah yang maha Esa,tiada sekutu sagi-Nya.Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.
(HR. Muslim)
Dalam riwayat al Tirmizi pula ditambah dengan lafaz:اللهم اجعلني من التوابين واجعلني من المتطهرين
Allahummaj ‘alni manat tawabina waj ‘alni minal mutatohhirin
Maksudnya: “Ya Allah,Jadikanlah aku Dalam Kalangan
orang yang Bertaubat dan Jadikanlah aku Dalam Kalangan orang (yang
Selalu) Bersuci.”
Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang membaca doa
itu (selepas wuduk),nescaya dibukakan kelapan-lapan pintu syurga itu
baginya,untuk dipilih dari manakah dia akan memasukinya.
(HR.Muslim)
Masya Allah besar sungguh tawaran Allah kepada siapa yang membaca
doa selepas wuduk ini..Allah bukakan 8 pintu syurga dan orang itu boleh
pilih dari mana-mana pintu-pintu syurga yang dia nak masuk.Mulai
sekarang jom kita amalkannya secara istiqamah setiap kali selepas kita
berwuduk .Kalau tak hafaz lagi cuba la hafaz..Pendek je doanya kan..Baca
10 kali ingatlah tu..Waktu-Waktu Yang Mustajab Untuk Berdoa
TERJEMAHAN:
Ketika sujud (dalam solat)
Selepas tashahud akhir sebelum salam
Ketika jauh malam (selepas pukul 12 malam)
Antara Azan dan Iqamah
Ketika Azan
Akhir waktu Asar pada hari Jumaat
Doa seorang muslim kepada saudaranya tanpa pengetahuannya
Ketika bermusafir
Ketika berlakunya kezaliman(doa org yg dizalimi)
Doa ketika terdesak
Doa ayah keatas anaknya
Nasihat-Nasihat Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki
1.Kenapa kita perlu merasa angkuh dan sombong dengan kelebihan yang ada pada kita,sedangkan kita dahulu berasal dari air mani yang kotor lagi hina..
2.Penyakit umat islam sekarang adalah malas,kerana dengannya segala-galanya tertangguh..
3.Sesiapa Yang Menjaga Pandangan Mata,Maka Dia Akan Dianugerahkan Kemantapan Hati..
4.Jangan Angan-angan Hanya Setinggi Gunung Sahaja. Beranganlah Setinggi Langit Bersama Dengan Usaha Yang Tidak Pernah Lelah..
5.Apabila kita berada di dalam Masjid maka putuslah kita dengan dunia luar.Sama juga pemain bola tidak akan membawa telefon bimbit ke dalam padang bola,jadi tinggalkanlah telefon di rumah atau matikan terus ketika di masjid.Agar kita khusuk dalam ibadah..
6.Pesawat tidak akan mendarat jika landasannya dipenuhi dengan batu-batuan, kayu-kayuan dan kawasan yang mempunyai tunggul yang berselerak. Begitu juga dengan ilmu,ia tidak akan singgah pada hati yang kotor.
7.Apa ertinya kita hidup bebas sedangkan hati kita terpenjara dengan hawa nafsu yang mencegah kita daripada mengingat ALLAH SWT..
8.Di akhirat nanti manusia akan dikumpulkan bersama orang yang dia cintai.Barangsiapa yang menjadikan para artis,pemain bola atau alim ulama yang lebih dicintai semasa hidup didunia,kelak nanti di akhirat kamu akan bersama mereka yang kamu cintai..
9.Sembunyikan kebaikanmu seperti mana kamu menyembunyikan keburukanmu..
10.Apa erti badan yang sihat dan rupa yang cantik,sedangkan belum terjamin keselamatannya dari dijilat api neraka..
12.Kalau kita tidak pernah menangis, maka menangislah kerana kita tidak pernah menangis..
13.Biar kelu dalam ucapan atau kaku dalam ceramah, tetapi jangan kelu dalam mebaca al-Quran dan kaku dalam mengerjakan ibadah..
14.Tiada sesuatupun yang dijadikan Allah itu sia-sia. Apa sahaja yang ditaqdirkan berlaku tersirat hikmah dan tujuan yang tertentu yang tidak difahami oleh akal manusia..
15.Gigih beribadah diwaktu muda membawa kesan rohani di waktu tua..
Pesan Ustaz Roslan Mohamed
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
“Wahai orang-orang yang beriman,kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu,supaya kamu bertaqwa”
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Apabila datangnya RAMADHAN dibuka segala pintu2 syurga..ditutup segala pintu-pintu neraka dan diikat segala syaitan”
(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
“Ada 4 Golongan yang hadapi Ramadhan:
1.Golongan yang rindukan Ramadan untuk beroleh nikmat pahala dan redha Allah di sepanjang Ramadan.
2.Golongan yang rindukan Ramadan kerana peluang berniaga yang akan membawa keuntungan yang berlipat kali ganda.
3.Golongan yang bimbang dan takut bila datangnya Ramadan kerana ia bulan berlapar dan berdahaga.
Jadilah kita golongan pertama yang amat merindui Ramadan sebagai bulan menjadikan kita semakin bertaqwa kepada Allah swt..
Soalan Syeikh ‘Arifi Kepada Seorang Kristian
Seorang penganut kristian menghubungi Syeikh ‘Arifi dalam satu siaran langsung tv
Penganut Kristian:Assalamu’alaikum Syeikh
Syeikh:Waa’laikumussalam warahmatullahi wabaratuh
Penganut Kristian:saya inginkan jawapan yang ilmiah dari anda berkenaan mandi janabah
Syeikh:Anda ingin jawapan ilmiah(dari sudut sains)?
Penganut Kristian:yee..dari segi sains atau kesihatan
Syeikh:Soalan yang bagus..Setelah manusia melakukan persetubuhan atau yang seumpamanya,akan keluar dari tubuh sesuatu seperti zat..Zat ini akan menutup liang kecil yang ada ditubuh manusia..Bila orang yang berjunub mandi zat-zat ini akan hilang dan tubuh akan kembali aktif..Sebab tu di dalam sunah mandi junub hendaklah digosok tubuh dengan tangan sehinggalah air rata keseluruh tubuh..
Penganut Kristian:yee
Syeikh:itulah jawapannya..Anda boleh lihat orang yang dalam janabah yang masih belum mandi ada bau yang tidak sedap keluar dari badannya
Penganut Kristian:yee..ini dalam keadaan tidak mandi?
Syeikh:dalam keadaan tidak mandi…yee
Penganut Kristian:Dari sudut agama,apakah salah jika tidak mandi?
Syeikh:yee..kerana dia dalam keadaan tidak suci dan solatnya tidak sah..Nabi bersabda ada tiga golongan yang Malaikat tidak akan mendekatinya,disebutkan salah satunya ialah orang berjunub sehinggalah dia mandi..Oleh itu wajib mandi khususnya bila masuk waktu solat..Tidak dapat tidak dia mesti mandi untuk solat
Penganut Kristian:yee2..semoga Allah membalasmu dengan kebaikan wahai Syeikh
Syeikh:George,nama anda agak pelik
Penganut Kristian:saya adalah penganut kristian
Syeikh:Anda bukan muslim?
Penganut Kristian:bukan..bukan
Syeikh:baik,George apa pendapat anda tentang islam?
Penganut Kristian:Saya selalu mengikuti program anda(di tv)..Saya ada beberapa soalan nak tanya secara peribadi
Syeikh:Baik,apakah anda boleh tanyakan soalan itu sekarang untuk dikongsikan bersama dengan para penonton agak boleh diambil faedahnya..tapi kalau soalan anda terlalu peribadi saya akan menghubungi anda setelah selesai program ini..
Penganut Kristian:Anda akan hubungi saya?
Syeikh:yee.saya akan menghubungi anda tapi sekarang ini saya ada solan untuk anda wahai George
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Penganut kristian mengatakan bahawa isa(jesus)adalah anak Allah..tak begitu?
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Maknaya Allah suka untuk ada anak dan dia ada anak namanya isa(jesus)..betul?
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Baik,jika Allah suka untuk memiliki anak kenapa Allah hanya ada satu anak?kenapa tidak 10 atau 20 orang anak?Soalan saya lagi,jika Allah ada anak yang namanya isa,kenapa isa tidak memiliki anak juga?betul?
Penganut Kristian:Saya tidak ada jawapannya
Syeikh:Begitulah juga George,jika Allah ada anak,ini bermakna Allah mempunyai ibu ayah,datuk dan nenek,betul?jika begitu mengapa Allah menyembunyikannya dari kita?kenapa tidak munculkan kepada kita agar kita dapat sama-sama menyembahnya?
Penganut Kristian:Ya Syeikh perbahasan ini agak berat bagi saya
Syeikh pun ketawa:))
Syeikh:baiklah,saya akan tanya soalan yang lebih mudah(syeikh senyum)..Adakah anda pernah dengar dari dahulu sehingga sekarang adanya seorang Paderi memeluk agama islam?
Penganut Kristian:yee2 pernah
Penganut Kristian:yee
Syeikh:mereka juga mempunyai program siaran tv,betul?
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Tapi adakah anda pernah mendengar dari dulu sampai sekarang ada dikalangan ulama-ulama islam yang tukar agama islam kepada kristian(murtad)?
Penganut Kristian:tidak
Syeikh:kenapa?
Penganut Kristian:Terus terang saya katakan syeikh saya mahu berbicara dengan anda secara peribadi
Syeikh:Baik,Saya nak tanya anda soalan terakhir selepas itu anda boleh tinggalkan no.fon anda kepada kru,saya akan menghubungi anda nanti..
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Soalan terakhir..orang–orang kristian akan beribadat sekali sahaja dalam seminggu..hari ahad..
Penganut Kristian:yee
Syeikh:Berapa ramai yang datang ke greja?
Penganut Kristian:Ramai sekali
Syeikh:baik,mungkin ramai di negara-negara arab tetapi di eropah terlalu sedikit yang datang ke gereja..Adapun masjid orang islam anda boleh lihat lima kali sehari kehadirannya ramai
Penganut Kristian:yee
Syeikh:kenapa?Apa yang menggerakkan kami pergi ke masjid sedangkan orang-orang kristian bilangan gerejanya banyak tetapi tidak mahu beribadat di gereja?soalan ini adalah realiti wahai George,saya mengharapkan orang-kristian memikirkannya..Demi Allah jika isa ‘alaihissalam ada bersama kita hari ni,dia tidak akan redho untuk disembah dan dia tidak akan redho anda mengatakan yang dia adalah anak Allah,dan dia akan kata yang dia adalah hamba Allah dan Rasul Allah sebagai manusia seperti kita…Anda boleh tinggalkan no.fon anda kepada kru,percayalah saya sangat gembira untuk menghubungi anda.
Penganut Kristian:Terima kasih Syeikh
Syeikh:sama-sama
Penganut Kristian:Ulama islam mesti bertemu dengan orang-orang kristian untuk membahas semua perbezaan pendapat
Syeikh:betul..betul tuu..
saya ada kawan penganut kristian dan selalu berhubung..Sebahagian mereka telah kembali kepada akidah isa,akidah yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatupun..
Saya akan segera hubungi anda selepas program ini..insya Allah
Penganut Kristian:Terima kasih syeikh
Syeikh:Semoga Allah membimbingmu ke jalan yang lurus..
Semoga Allah membuka pintu hidayah buat penganut kristian tersebut..Semoga Allah tidak matikannya melainkan dia mati dalam keadaan tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu pun..
Aamiiin..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan