Jumaat, 12 Julai 2013

BERJAYA MEREKA...MAKA BOLEH RELAX LAH...KITA TUNGGU TAKDIR DARI ALLAH SWT

PRU bukan ukuran kekuatan PAS
Posted on Friday, July 12 @ 06:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Zulkifli Yahaya

Bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah Dato' Ir Phahrolrazi Zawawi menggambarkan PAS Kawasan Kuala Kedah sebagai kubu kuat PAS, dilihat dari petunjuk PRU13 di mana PAS menyapu bersih semua kerusi yang ditandingi. PAS menang di Anak Bukit, Pengkalan Kundor dan Kubang Rotan, manakala KeADILan menang kerusi Parlimen.

Ada pihak menganggap PAS Selangor jauh lebih kuat dari PAS Kedah kerana mampu memenangi 15 kerusi DUN berbanding hanya 9 dimenangi PAS Kedah.





Sekian lama ukuran kekuatan PAS ialah keputusan pilihanraya. PAS dianggap kuat jika menang banyak kerusi dan lemah jika keputusan adalah sebaliknya.

Sebelum PRU12 (2008) PAS dianggap kuat di kawasan majoriti Melayu. Secara realiti memang PAS bertapak dan berpengaruh di Kelantan, Kedah dan Terengganu di mana majoriti Melayunya tinggi. Sehingga kini ketiga-tiga negeri tersebut pernah diperintah dengan kekuatan PAS. Walaupun Menteri Besar dari PAS pernah memimpin kerajaan negeri Perak namun ia di atas sebab-sebab khusus yang bukan kerana kelebihan kekuatan PAS.

Benarkah keputusan pilihanraya adalah adalah gambaran atau ukuran kekuatan PAS? Saya ingin merujuk situasi di Kedah untuk menjelaskannya. PAS menang di Anak Bukit (10.56 % pengundi Cina), Pengkalan Kundor (22.82 %), Kubang Rotan (27.3 %), Alor Mengkudu (23.96 %), Kuala Ketil (6.75%, I: 10.58 %) dan Merbau Pulas (13.35 %, I: 18.80 %). Jika tanpa undi Cina PAS atau bukan Melayu adakah PAS mampu memenangi kerusi tersebut? Kecuali Anak Bukit, selainnya hampir pasti PAS kalah.

Hanya tiga kerusi yang mampu dimenangi PAS tanpa bantuan undi Cina iaitu Tokai (Melayu 90.88 %), Bukit Pinang (M 93.04 %) dan Sungai Limau (M 93.19 %). Jika dicampur dengan Anak Bukit, bermakna hanya empat kerusi mampu dimenangi PAS, tanpa bantuan Cina. Kedudukannya lebih buruk dari PRU 2004 di mana PAS mampu menang 5 kerusi DUN. Jadi tidak tepat untuk mengukur kekuatan PAS berdasarkan keputusan pilihanraya.

Dalam analisis yang lebih mikro, kita mendapati banyak 'pengalaman baru' diteroka ahli-ahli PAS di semua peringkat yang dahulunya tidak pernah berlaku. Dahulu, sehebat mana perbezaan dalaman ia tidak pernah ditonjolkan dengan menggunakan media takibarut BN untuk menunjukkan kepada dunia bahawa 'kami sedang berkrisis'. Kini, ada.

Dahulu calon ditentukan sepenuhnya oleh pihak atasan. Petugas akar umbi cuma menerima keputusan dan bekerja sepenuh hati untuk memenangkan parti. Kini, ada protes dan ugutan. Tidak terhenti setakat itu ada aktiviti menutup markaz dan lebih buruk lagi bersekongkol dengan pihak lawan untuk mengalahkan calon parti sendiri. Ada kelompok yang mengadakan solat hajat memohon si anu si anu tidak tercalon mewakili PAS. Ada yang mengadakan kenduri kesyukuran kerana calon PAS yang tidak disukainya kalah sekalipun dia sedar calon yang menang ialah BN. Cerita ini tak masuk akal untuk PAS sedekad lalu, kini ia benar-benar berlaku di kalangan ahli.

Secara peribadi saya berjumpa dengan ramai aktivis PAS yang hidup mati bersama jamaah, ada memegang jawatan ahli Majlis Ketua Kampung tetapi tidak mengundi calon PAS tertentu di Jerlun. Mereka ada hujah mengapa calon itu 'wajib' dikalahkan. Di Pendang, calon Parlimen Haji Mohamad Sabu hilang banyak undi berbanding perolehan undi DUN. Antara yang tidak mengundi ialah ahli PAS yang membuat pengakuan terbuka "Ana tak undi Mat Sabu kerana Syiah."

Pengerusi Tetap PAS Dato' Abu Kasim Abdullah mengembalikan nostalgia zaman pemudanya. "Kami pimpinan negeri boleh bertanding di mana-mana kawasan, tiada siapa yang akan pertikai keputusan parti, " ujarnya. Zaman itu sudah berlalu. Pengalaman PRU13 menunjukkan bahawa PAS mampu kalah jika keputusan dibuat tanpa mengambilkira pandangan akar umbi.

Mungkin fenomena itu hanya di Kedah. Kerana Pesuruhjayanya tidak dihormati. "Keputusan yang dibuat oleh Mursyidul Am pun boleh bawa kekalahan kerana tidak disetujui aktivis akar umbi," ujar seorang rakan parti yang banyak mengkaji isu dalaman. Dia sebut Mursyidul Am, adakah maksudnya Kelantan juga begitu? "Iyalah calon pilihan tok guru kalah tipis di Selising kerana bantahan akar umbi walaupun PRU12 dulu menang," hujahnya. Entahlah, tidak pasti hujahnya berasaskan fakta atau emosi. Namun realitinya, tetap wujud masalah dalaman di mana sekalipun.

Dahulu, ketidakpuasan hati secara dalaman jika tidak dapat diselesaikan mungkin hanya berlegar di kalangan sekelompok manusia. Kini, bukan lagi berupa bisikan perang saraf atau surat layang tetapi edaran secara elektronik di media sosial. Sekali papan kekunci komputer diketuk, ribuan manusia dapat mengikutinya. Dari Presiden hingga pemimpin bawahan, tiada siapa terkecuali dari kecaman dan kutukan. Bahasa yang digunakan kadangkala bukan bahasa orang beriman, sekalipun mereka yang mengutuk itu juga orang PAS.

Sesekali kita termangu lalu bertanya, adakah sekarang PAS semakin kuat atau semakin lemah? Jika kita mengukur kekuatan parti sebagai perolehan jumlah kerusi maka hakikatnya kita sedang tertipu.

Kekuatan seharusnya diukur dari aspek penghasilan ahli-ahli berkualiti seramai mungkin, memahami tanzim dan disiplin jamaah serta yang penting ialah mampu membuat keputusan terbaik berdasarkan ilmu dan realiti semasa. Bukan ahli bawahan saja, pemimpin pun kena begitu 


 BONGKAR!! Israel Bukan Musuh Arab? [Saksikan...]
Posted on Thursday, July 11 @ 23:55:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: matuse68

"


[Terkini Isu Semasa Mesir]
Khamis | 11 Julai 2013 | 09.15 pagi

Ketua Polis Dubai : Israel bukan musuh Arab. Tetapi musuh kita ialah Ikhwan Muslimin.

UAE telah menyuntik dana 3 billion ke Mesir selepas berjaya menumbangkan Dr.Muhammad Mursi


Ya Allah kau laknatkan mereka yang menentangMu. Berikan kemenangan kepada Dr.Muhammad Mursi dan rakyatnya.




[Saksikan video temubual Ketua Polis Dubai disini...]"


Hadis Mushkil Sesungguhnya Puasa Untuk-Ku Dan Aku Membalasnya
Posted on Friday, July 12 @ 05:46:28 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: go2syam

"Hadis Mushkil Sesungguhnya Puasa Untuk-Ku Dan Aku Membalasnya
Muhammad Hanief bin Awang Yahaya, www.darulkautsar.net

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ



Hadis Mushkil Sesungguhnya Puasa Untuk-Ku Dan Aku Membalasnya

Muhammad Hanief bin Awang Yahaya, www.darulkautsar.net


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ

Daripada Abu Hurayrah katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. berfirman: Setiap amalan anak Adam adalah baginya kecuali puasa. Sesungguhnya ia untuk-Ku dan Aku membalasnya. Puasa itu perisai. Apabila hari seseorang itu berpuasa maka janganlah dia mengeluarkan kata-kata tidak senonoh dan janganlah dia menengking. Sekiranya ada orang yang memakinya atau mahu bertengkar dengannya maka hendaklah dia memberitahu bahawa saya sedang berpuasa. Demi yang nyawa Muhammad di Tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari kasturi. Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan, apabila berbuka dia gembira dan apabila bertemu dengan Tuhannya dia gembira dengan puasanya.” (al-Bukhari: 1904, Muslim: 1151)

Mengapa Puasa untuk Allah dan Dia sendiri membalasnya
                                                                                                                              
Ada beberapa keterangan diberikan ulama bagi maksud ini. Pertama, kerana puasa itu tidak berlaku riya` di dalamnya seperti berlaku dalam amalan lain. Ini disebutkan oleh al-Maziri. Qadi ‘Iyad menukilkan daripada Abu ‘Ubayd katanya, Sesungguhnya semua amalan kebaikan bagi Allah s.w.t., Dia-lah yang membalasnya. Maksud dikhususkan puasa di sini kerana ia tidak ternyata dan tidak terlihat pada perbuatan manusia lantaran ia sesuatu dalam hati. Amalan-amalan lain mempunyai pergerakan, kecuali puasa kerana berdasarkan kepada niat. Maksud tidak dimasuki riya` ialah dari segi perbuatan. Kerana menurut Hafiz Ibn Hajar, riya` dalam puasa boleh berlaku dengan lidah apabila orang itu menyebut-nyebut bahawa dia berpuasa.

Kedua, puasa itu disebutkan sebagai rahsia antara Allah dan hamba-Nya. Orang yang berpuasa ikhlas dalam melakukannya dan Allah yang lebih mengetahui keikhlasan dan kadarnya. Oleh itu ia tidak diserahkan kepada malaikat untuk menghitung pahalanya.

Berbeza dengan puasa, sesetengah amalan itu dapat diketahui gandaannya iaitu, penjelasan ini berdasarkan riwayat hadis dalam Muwatta` dan Ibn Majah

كل عمل ابن آدم يضاعف الحسنة بعشر أمثالها إلى سبعمأة ضعف إلى ما شاء الله قال الله إلا الصوم فإنه لي وأنا أجزي به

Setiap amalan anak Adam digandakan. Satu kebaikan dengan sepuluh kali sepertinya sehingga 700 ganda hingga kepada yang dikehendaki Allah. Allah berfirman, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa untuk-Ku dan Aku membalasnya.

Ketiga, maksudnya, ialah puasa merupakan ibadat yang paling dikasihi oleh Allah s.w.t dan tidak tandingan sepertinya.

Dalam riwayat al-Nasa`id an juga Ibn Khuzaymah:

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ أَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ مُرْنِي بِأَمْرٍ آخُذُهُ عَنْكَ قَالَ عَلَيْكَ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَا مِثْلَ لَهُ

Daripada Abu Umamah katanya, aku datang menemui Rasulullah s.a.w. dan berkata kepada baginda: “Perintahkan supaya melakukan satu perkara yang aku ambil dari tuan. Baginda menjawab: “Hendaklah kamu (melazimi) puasa kerana tidak tandingan sepertinya.”

Keempat, hadis ini sebagai ungkapan tentang besarnya pahala puasa dan ia tidak ada had. Dalam surah al-Zumar: 10 Allah s.w.t. berfirman:

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Tafsiran ini disebutkan oleh ‘Allamah al-Sindi dalam Hashiyah kepada Sunan Ibn Majah.

Kelima, amalan ibadat yang dilakukan oleh manusia termasuk dalam bab ‘Ubudiyyah yang dianggap bersesuaian dengan keadaan manusia sebagai hamba Allah. Ini berbeza dengan puasa kerana ia termasuk dalam bab tanazzuh, mengelakkan diri dari makan dan minum dan tidak memerlukan kepadanya, ya’ni pada masa-masa yang tertentu. Puasa juga termasuk dalam bab berakhlak dengan akhlak Allah. Seolah-olah amalan lain sesuai dengan keadaan manusia tetapi puasa menyerupai sifat Allah, iaitu dari segi tidak perlu kepada makhluk dengan meninggalkan makan minum dan isteri. Apabila seseorang itu berpuasa bererti dia mendekatkan diri dengan cara melakukan sesuatu yang menyerupai sifat Allah. Sehingga dia sedar bahawa maksud sebenar makan, minum dan hubungan kelamin bukan semata-mata memenuhi nafsu shahwat tetapi sebagai wasilah untuk mengabdikan diri kepada Allah dan untuk mema’murkan alam.

Keenam, dalam Sharh Mushkil al-Athar, Imam al-Tahawi menyatakan, kami meneliti hadis dan mendapat bahawa puasa mempunyai maknanya yang tersendiri tiada pada ibadat yang lain. Seseorang itu mampu untuk melakukan ibadat sembahyang dalam keadaan melakukannya bukan kerana Allah, iaitu memperlihatkan kepada orang lain tetapi menyembunyikan keaibannya,. Demikian juga hal dalam sedekah dan hajinya. Tetapi berbeza pula dengan puasanya kerana orang lain tidak dapat melihatnya. Hanya Allah yang mengetahuinya. Oleh itu, Allah sendiri yang membalasnya.

Ketujuh, Mawlana Anwar Shah al-Kashmiri berpendapat sebab puasa itu khusus bagi Allah s.w.t. sebenarnya sudah tersebut dalam hadis al-Bukhari iaitu “dia meninggalkan makan, minum dan shahwatnya kerana Aku.” Hal ini tidak berlaku kecuali ketika berpuasa. Walaupun seseorang itu tidak makan dan minum ketika sembahyang namun ia tidak menyebabkan seseorang terlepas darinya. Anda masih boleh makan minum setelah selesai sembahyang.

Berbeza dengan puasa, ia menyebabkan seseorang tidak dapat makan dan memenuhi keinginannya sepanjang hari. Melihat kepada ma’na ini, hanya ada puasa sahaja. (lihat Faid al-Bari, jil. 3, hal. 324)

Kelapan, boleh juga untuk dikatakan, oleh kerana puasa itu berbeza dengan kebanyakan ibadat lain yang bersifat badaniyyah, maliyyah dan masing-masing mempunyai rupanya zahir. Manakala puasa pula disebutkan sebagai ibadat tarkiyyah atau ‘adamiyyah, yang tidak perlu melakukan sebarang kerja, hanya menahan diri dari makan minum dan hubungan kelamin. Meskipun ia bersifat tiada kerja atau tidak melakukan apa-apa namun tetap dikira sebagai ibadat. Pada adatnya manusia hanya diberikan upah kerana melakukan tugas bukan kerana tidak berbuat apa-apa kerja. Tetapi Allah sendiri yang mengira puasanya maka amatlah sesuai itu seseorang itu mendapat pahala khusus dari Allah dengan ibadat puasanya. Betapa murahnya Allah s.w.t. dalam keadaan tidak melakukan apa-apa perbuatan melainkan menahan diri dari nafsu, orang berpuasa mendapat pahala yang besar.



Ramadhan Adalah Bulan Bonus Umat Islam
Posted on Friday, July 12 @ 05:44:08 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Haji Khairuddin bin Haiyon

Bulan ramadhan  adalah "Syaidul Syuhur"  iaitu penghulu bulan. Apabila ia disebut sebagai penghulu, maka bererti ia melebihi dari bulan-bulan yang lain dari sudut fadhilat dan kelebihannya. Di dalam Al-Quran ia disebut secara terang dan jelas berbanding bulan-bulan yang lain. Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 185:



« Bulan ramadhan yang  diturunkan al-Quran padanya, dimana al-Quran menjadi petunjuk kepada manusia dan yang menerangkan tentang pertunjuk dan yang membezakan antara hak dan batil »


Dalam bulan ramadhan terdapat banyak amalan-amalan yang tiada pada bulan lain malah digandakan pahalanya lebih dari bulan-bulan yang lain. Tidak hairanlah kalau dikatakan bahawa bulan ramadhan ini ialah bulan mendapat bonus dari Allah s.w.t. Sebab itu kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya yang bukan hanya satu bonus yang ditawarkan malah sangat banyak dan berlipat kali ganda pula. Penjawat awam dapat duit raya setakat RM500 dan di Pulau Pinang RM 400. Kalaulah gaji seseorang RM3,000 maka sebenarnya kadar bonus RM500 itu hanya sekadar 1/6 dari gaji tidak sampaipun sekali ganda. Itupun kalau kita tak dapat heboh seluruh dunia.
Ini pula bonus Allah s.w.t yang akan kita dapat di negeri yang kekal abadi, Apakah kita tidak mahu merebutnya?. Amalan yang sunat dibulan ramadhan adalah sama dengan ganjaran amalan wajib. Antara amalan yang terdapat pada bulan ramadhan yang tidak terdapat pada bulan lain ialah puasa, zakat fitrah,  kelebihan beramal pada lailatul kadar dan solat tarawih. Allah s.w.t memberikan ganjaran kepada hambanya bagi satu amalan yang baik ialah dengan 10 pahala ( 10 kali ganda ) sehingga kepada 700 pahala dan lebih dari itu. Di dalam Al-quran Allah s.w.t berfirman dalam Surah Al-Baqarah  ayat 261      
« Bandingan (derma atau nafkah) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah seumpama sebiji benih yang menumbuhkan tujuh batang tangkai, setiap tangkai itu mengandungi 100 biji. Allah melipatkan pahala bagi siapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas( kurnianya ) lagi Maha Mengetahui »    
Maknanya satu amal kebajikan Allah beri bonus paling minima dengan 10 kali ganda sehingga 700 kali ganda dan lebih lagi . Contohnya mereka yang melakukan ibadat di Masjidil Haram Makkah akan diganjar dengan 100,000 ganjaran. Bayangkan jika dilakukan pada bulan ramadhan. Mana ada Syarikat di dunia ini yang boleh beri kita bonus sebanyak itu. Malah Multi Level markerting (MLM) pun tidak dapat memberi pulangan dan kelebihan sebesar itu.
Lailatul qadar diberi oleh Allah s.w.t pada bulan ramadhan dengan pahala yang lebih baik dari seribu bulan. Bayangkan kalau 1000 bulan dijadikan tahun, maka jumlahnya ialah 83 tahun 3 bulan. Umur manusia akhir zaman pun kebanyakan tidak akan sampai ke tahap itu sebagaimana disebutkan oleh nabi s.a.w:
"Umur umatku adalah antara 60 hingga 70 tahun"
 Allah s.w.t menyatakan di dalam Surah al-qadr :
"Sesungguhnya kami telah menurunkan al-quran pada malam qadar. Dan apakah engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam qadar itu?. Malam Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin tuhan mereka,untuk mengatur segala urusan. Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar"
Membaca al-Quran misalnya diganjar oleh Allah s.w.t pada setiap huruf yang dibaca dengan satu kebajikan dan seterusnya digandakan dengan 10 kebajikan. Rasulullah s.a.w bersabda:
 "Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran baginya satu kebaikan dan satu kebaikan itu digandakan denga sepuluh. Aku tidak mengatakan : Alif Lam Mim itu satu huruf, tetapi alif itu satu huruf, lam itu satu huruf dan mim itu satu huruf"
Orang yang bersedekah pada bulan ramadhan juga diganjar pahala yang berlipat ganda sebagaimana rasulullah s.a.w telah bersabda:
"Sesiapa yang bersedekah menyediakan makanan bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala sebanyak mana orang yang berpuasa itu tanpa dikurangi pahala mereka"
Maka apakah kelebihan dan tawaran yang dioffer oleh Allah s.w.t pada bulan ramadhan ini kita tidak berlumba-lumba untuk merebutnnya. Lu fikirlah sendiri..
Disediakan oleh:

Haji Khairuddin bin Haiyon
Penolong Pengarah
Bahagian Dakwah
(Unit Penerangan dan Penerbitan)
 Kolum Dr Asri: Berpuasa Tapi Bersugilah
Posted on Friday, July 12 @ 00:46:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: go2syam

"Kebersihan adalah sesuatu yang dituntut oleh Islam sepanjang masa. Ini khususnya apabila kita beribadah kepada Allah. Juga apabila kita bertemu manusia lain. Islam memerintahkan kita menjaga hubungan baik dengan Allah, demikian juga kita menjaga hubungan baik sesama manusia.

Kebersihan, wangian dan penampilan yang baik sesuatu yang menunjukkan penghormatan dan penghargaan kita kepada pihak yang ingin kita bertemu dengannya. Ini adalah tabiat manusia.

Justeru itu, semasa soat kita diwajibkan menjaga kebersihan dan menutup aurat, juga disunatkan berwangian. Demikian ketika berjumpa dengan manusia. Pakaian yang sesuai dan memakai wangian adalah sunnah dalam bermasyarakat.

Mereka yang mempunyai bau busuk dilarang datang ke tempat perhimpunan awam khususnya solat berjemaah. Sebab itu tidak dibenarkan sesiapa yang memakan bawang putih ataupun makanan yang lain yang mengeluarkan bau busuk dari pemakannya menghadiri solat berjemaah. Ini kerana Islam ingin mengelakkan kita menyakitkan orang lain dan menimbulkan kebencian sesama manusia.

Galakan Gosok Gigi

Islam menggalakkan bersugi (gosok gigi) kerana ia mengelakkan bau busuk mulut seseorang. Bahkan, kalaulah tidak menjadi beban kepada umat ini sudah pasti kita diwajibkan bersugi lima kali sehari. Ini seperti sabda Nabi s.a.w: “Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku nescaya akan aku perintahkan mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Apabila kita berpuasa, bau mulut kita menjadi kuat. Ini sesuatu yang sukar dielakkan. Allah tahu hakikat tersebut. Allah Maha Tahu bahawa bau tersebut terhasil kerana kita tidak makan dan minum sepanjang hari keranaNYA. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda: “Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Namun ini tidaklah bererti orang yang berpuasa itu disuruh untuk membiarkan orang lain mencium bau busuk mulutnya. Itu akan menyakiti orang lain. Apatahlagi di zaman kini yang mana kita bekerja di tempat awam, ataupun membabit ramai orang di sekeliling. Tambahan lagi, jika terdapat mereka yang bukan muslim, tentu akan menimbulkan rasa yang tidak selesa terhadap muslim yang berpuasa pada bulan Ramadan ataupun boleh menghilang gambaran keindahan Islam.

Maka pendapat yang menyuruh kita membiarkan bau busuk mulut semasa berpuasa tidak begitu kukuh dari segi sifat semulajadi ataupun neutrality agama ini. Dengan menghormati perbezaan pendapat, namun realiti kehidupan yang mesra menolak pandangan tersebut. Ini ditambah dengan hadis-hadis yang seakan menggalakkan untuk seseorang yang berpuasa mengekalkan bau mulutnya itu adalah lemah dari segi riwayat. Tidak kukuh untuk disandarkan kepada Nabi s.a.w. seperti yang dinyatakan oleh al-Imam Al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwazi. Maka tidak boleh menjadi hujah. Apatahlagi bertentang dengan sifat Islam itu sendiri. Hadis-hadis yang menggalakkan kebersihan dan juga bersugi adalah umum merangkumi setiap waktu termasuk bulan Ramadan.

Bukan Hujah

Antara hadis yang tersangat daif yang digunakan dalam bab ini ialah dikatakan Nabi s.a.w bersabda: “Jika kamu berpuasa maka bersugilah pada waktu pagi dan jangan bersugi pada waktu petang”. Ia diriwayatkan oleh al-Bazzar, at-Tabarani dan lain-lain. Namun ia terlalu daif yang tidak boleh dijadikan hujah. Di samping di sana ada hadis daif lain namun lebih kuat ataupun kurang daif daripadanya iaitu diriwayatkan ‘Amir bin Rabi’ah berkata: “Aku melihat Rasulullah bersugi sedangkan beliau berpuasa” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Abu Daud dll).

Apapun galakan bersugi bagi setiap waktu solat yang diriwayatkan dalam hadis yang sahih adalah asas dalam amalan muslim. Ertinya, bersugi sentiasa digalakkan tanpa mengira samada puasa ataupun tidak. Nabi s.a.w dalam hadis sahih yang lain menyatakan tujuan bersugi dengan menyebut: “Bersugi itu membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan redha” (Riwayat Ahmad, an-Nasai, Ibn Hibban dll).

Justeru itu, jadikanlah puasa itu menzahirkan keindahan pekerti dalam perkataan dan perbuatan yang mengeratkan hubungan baik sesama masyarakat. Oleh itu jangan jadikan bau mulut kita menimbulkan keresahan orang lain terhadap mereka yang berpuasa. Berpuasa dan bersugilah!

Sumber: www.darulkautsar.net"



Pas Bagan Parit Sulong shared KOLAR PUTIH's photo.
- Moshe Dayan, seorang penulis Yahudi pernah menggariskan tiga kelemahan utama umat Islam dalam satu artikelnya..

Pertama : umat Islam tak pernah belajar dari sejarah lampau.

Kedua : umat Islam tak merancang dengan teliti.

Ketiga : umat Islam terdiri daripada orang-orang yang malas membaca..


Sebaik sahaja artikel ini diterbitkan, ramai orang Yahudi marah kerana mereka berfikir orang Islam akan mengubah kelemah-kelemahan ini selepas mereka tahu.. Namun apa yang dijawab Moshe Dayan ?

" Usah risau ,
orang-orang Islam takkan tau,
Diorang bukannya baca pun "

#KOLARPUTIH
Osman Aziz shared Wan Mansor Wan Salleh's photo.
Mati Di Tembak Ketika Sujud Jasad Terus Kaku Seperti Sujud : Peristiwa Rampasan Kuasa di Mesir . Allahuakhbar

Lelaki ini maut ketika sedang sujud solat di bandar Ariish timur Sinaa, dimana pihak tentera dan polis melepaskan tembakan keatas penyokong Morsi yang sedang solat. Menurut saksi ditempat kejadian, mereka telah cuba untuk meluruskan tangan dan kaki arwah, namun Allah berkehendakkan supaya jasad arwah kekal didalam keadaan sujud.
Allahu akbar... benda yg selalu bermain dlm kepalaku
Andai ini takdirku..
---------------------

Ini cerita pasal rakan baik saya. Wife dia kena barah payu dara....dia dah mula cari spare tyre, dapat plak student IPTA..muda lagi. wife dia kena buang sebelah payu dara...kawan saya ni dah geli untuk bersama dengan wifenya. Bulan 12 tahun lepas, kawan saya kahwin dengan 2nd wife dia yang baru berumur 21 tahun....

Masa cuti Thaipusam hari tu, kawan saya bawa wife no.2 tinggal dengan wife no.1. Dan yang paling kejam...wife no.1 kena keluar dari bilik master bed room..untuk beri laluan kepada wife no.2...kejam. Memang kejam !!

Saya sampai sekarang tak boleh terima perbuatan kawan baik saya tu yang halau wife no.1 keluar bilik. Walaupun tindakan dia kahwin tu..saya tak kisah sangat...tapi jauh di sudut hati saya...memang terasa kejam...sebab wife dia masih sakit dan tak terfikir ke dia pengorbanan wife no.1 jaga dia dulu dan 4 orang anaknya.

Masa Thaipusam tu, saya sempat lah cakap dengan dia kat luar rumah, coz kawan saya tu jiran sebelah rumah - we all sama-sama beli rumah masa bujang. Saya cakap sampai hati dia buat macamtu kat wife no.1, dia marah saya balik, hal rumahtangga dia, saya jangan campur..dah kena camtu....saya malas lah nak bertekak...

Saya ada jugak suruh dia asingkan dua dua isteri...tapi dia tak nak...dia kata payah dia nak berulang alik. lantaklah... ..biar Tuhan je balas di atas perbuatan kejamnya ke atas wife no.1.

Kawan saya tu sebaya dengan saya. Umur 35 tahun. Wife no.1 kawan saya tu umur 39 tahun. Tua dari kami. Masa kawan saya belajar dulu...memula dia dengan wife no.1 sebagai kakak dan adik angkat....wife dia dah kerja sebagai operator kilang...so wife no.1 tu banyak support study kawan saya tu...lepas tu, dah jodoh, dia orang kahwin..

Mungkin sebab perbezaan umur yang perempuan lebih tua, menyebabkan kawan saya berubah arah.. tak tahu lah saya nak cakap... tapi yang buat saya bengang...ade ke...kawan saya tu....selalu pujuk saya sampai lah sekarang supaya jadi macam dia...cari no.2... tak sampai hati saya nak duakan isteri tersayang saya tu.

Saya memula tak tahu jugak yang kawan saya tu , bawa wife no.2 dia tinggal bersama wife no. 1. Tapi, bila saya dengar kecoh dari rumah sebelah...saya jengoklah... saya nampak kawan saya tengah campak baju-baju wife no.1 dari balconi....wife saya sampai nangis bila tengok peristiwa tu...

Kat bawah...saya tengok...anak-anak dia yang 4 orang tu dengan maid...menangis pungut baju mak dia...kawan saya menjerit-jerit dari atas balconi..cakap. .. "kau orang cakap dengan mama kau...kalau nak papa jaga sampai mampus...jangan lawan cakap papa..."

Tak boleh saya bayangkan macam mana perasaan anak-anak dia bila dengar papa dia cakap camtu. Anak-anak no.1 & 2 perempuan, 3 & 4 lelaki. Saya rasa, tujuan utama dia halau wife no.1 dan bagi laluan kat wife no. 2 ialah sebab ada jacuzzi dalam bilik utama tu...so...seronoklah dia berendam & mandi sama-sama dengan wife no.2 dalam jacuzzi tu. saya ingat lagi..saya dengan kawan saya tu...sama-sama pergi pilih jacuzzi dan pasang kat bilik masing-masing dulu...

-----------------------------------------------------------------------
Maaf. Lama saya tak sambung cerita pasal kawan saya nie. Ini kerana saya sibuk menguruskan urusan pengebumian, dan kenduri arwah wife no.1 kawan saya tu.

Arwah baru sahaja meninggal dunia pada hari sabtu 250103...sedangkan suaminya - rakan baik saya tiada di Malaysia kerana honeymoon dengan wife no.2 di France . Rakan saya sudah berlepas pada malam 240103 lagi.

Apabila saya balik ke rumah setelah menghantar rakan baik saya ke airport Changi, maid arwah call mengatakan yang arwah mengalami sesak nafas...saya kelam kabut ke rumah sebelah..untuk bawa arwah ke hospital...sebelum arwah pergi ke hospital.. .dengan kepayahan, arwah mencium dua anak kembarnya (no.3,4) yang berusia 3 tahun yang sedang tidur. Arwah juga berpesan kepada 2 anak perempuan ( no 1 dan 2) yang berusia 6 dan 5 tahun supaya menjaga adik-adiknya. Mungkin arwah dah tahu yang dia akan pergi..

Hanya saya dan maid arwah sahaja yg menghantar arwah ke hospital. wife saya menunggu di rumah rakan saya. Beberapa kali masa dalam perjalanan, arwah berpesan pada saya supaya tolong tengok-tengokkan anaknya...

Saya masa tu, hanya meninggalkan pesanan sms kat rakan saya yang isteri dia sakit kerana rakan saya masih dalam penerbangan. saya juga sempat menelefon abang arwah yang berada di Kluang supaya datang segera. Arwah hanya mempunyai dua beradik sahaja, mak & ayahnya sudah tiada.

Semasa di hospital, arwah sempat berpesan dengan doktor, jangan lakukan rawatan yang teruk-teruk kerana dia dah nak pergi...memang sedih masa tu. dah puas saya menangis 2 3 hari ni.

Masa abang arwah sampai dari Kluang ke hospital...arwah masih dalam bilik rawatan....abang arwah terlampau geram bila tahu adik iparnya pergi melancong. masa tu arwah dah koma dan tak lama lepas tu, arwah pergi buat selamanya. dan abang arwah yang membuat keputusan agar jenazah arwah segera dikebumikan tanpa menunggu kepulangan suaminya.

Saya dengan abang arwah yang sibuk menguruskan urusan untuk mengeluarkan jenazah. Banyak perkara yang saya pelajari, seperti mendapatkan pengesahan kematian oleh doktor, lepas tu kena buat laporan kematian di balai polis, dan balai polis mengeluarkan sijil kematian dan permit pengebumian , kemudian dengan sijil kematian dan permit pengebumian, kami terpaksa ke hospital untuk
mengeluarkan jenazah dan juga urusan-urusan lain.

Alhamdulilah.. untuk urusan pengembumian jenazah,jawatankuasa masjid telah banyak membantu saya. semua urusan pengebumian seperti pembelian peralatan, mengali dsbnya diuruskan oleh jawatankuasa masjid. malam tu, saya dan abang arwah tidak tidur.

Dalam pukul 10 lebih, 250103, pagi, barulah jenazah arwah dapat dibawa ke rumahnya dan selepas zuhur, jenazah arwah selamat dikebumikan.

Suami arwah hanya menelefon semasa jenazah arwah dibawa pulang ke rumah dan saya memberikan jaminan bahawa semua urusan akan saya selesaikan dan supaya rakan saya tu meneruskan percutian. dalam kepala saya masa tu tak ada fikir untuk marahkan rakan saya tu, hanya yang terlintas untuk selesaikan urusan pengebumian sahaja.

Masa jenazah di rumah, anak-anak arwah yang no.1 dan 2 dah tahu ibunya sudah tiada, tapi yang kembar tu..sibuk bertanya ‘’kenapa mama tidur kena tutup.. ??’’ ‘’kenapa mama tidur kena tutup.. ??’’ sedih. sedih sangat saya ketika itu. saya hanya berupaya memeluk dua kembar tu supaya senyap...tapi air mata saya menitis juga. saya kenal arwah masa saya form 4 di MRSM. masa tu, saya dan rakan saya sama-sama belajar di sana. masa form 4 lah, rakan saya menjadi yatim piatu kerana bapanya meninggal dan arwahlah yang selalu menjadi perangsang kepada rakan saya tu. Lepas SPM, we all dapat tawaran ke USA . setiap bulan rakan saya tu mendapat kiriman wang dari arwah kak zai tidak kurang dari $100 USD.

Masa pengebumian, saya antara yang menyambut jenazah dari dalam lubang kubur untuk diturunkan ke liang lahad. saya memegang bahagian kepala jenazah, dan saya merasakan bahawa arwah sedang merenung saya, sedih masa tu.

Masa urusan pengebumian tu, anak-anak arwah yang kembar hanya memandang sahaja. Tetapi, bila tanah ditimbus menutupi jasad mamanya, barulah yang kembar itu menangis, tapi dipujuk oleh wife saya.

Suami arwah akan kembali pada hari rabu 290103. dan sehingga hari ni, setiap malam ke empat-empat anak arwah tidur bersama-sama saya...mereka rindukan arwah mama mereka, dan juga papa mereka. Boleh dikatakan, budak-budak tu selalu je mengigau bila tidur. Mereka akan memanggil ‘’mama...mama...mama...’’ dan saya terpaksa memujuk dengan mengatakan.. ..shhh.. senyap.. senyap sayang...papa ada..papa ada sini..dan saya berharap agar Allah..berikan hidayah kat rakan saya tu...supaya dia sedar akan kekejaman dia dan AL-FATIHAH lah kiriman kita semua yang masih bernafas di bumi ini untuk arwah mamanya...

P/S : Kisah benar untuk dijadikan renungan terutama bagi lelaki yang bergelar suami. Setiap yang Allah s.w.t kurniakan kepada kita, tak kiralah sempurna atau tidak pada pandangan mata, ia adalah anugerah, amanah yang tak terhingga nilainya. Isteri dan anak untuk disayang sampai bila-bila, bukan untuk dibuang bila dah "tak berguna"..

via : karyawanbisu.blogspot.com
Suami Isteri Bahagia, Rumahtangga Sempurna

Pas Bagan Parit Sulong shared Ahmad Haiqal Hambali's photo.
Gambar Pejuang Syahid Di Dalam Sungai Tidak Reput Di Syiria. Gambar Awal Bulan Januari.

Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya.
 

Tiada ulasan: